Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten vauvan kanssa kauppaan?

Lähettäjä: Iisakki 
Päivämäärä:   13.8.26 22:11:19

Kertokaa esikoisen saaneelle vähän väsyneelle tapaukselle. Jos käyn vauvan kanssa yksin kaupassa ja vauva on turvakaukalossa niin mihin laitan sen ostoskärreissä?

Re: Miten vauvan kanssa kauppaan?

Lähettäjä: Nuppi 
Päivämäärä:   13.8.26 22:17:00

Muovipussiin.

Lähettäjä: Silloin 
Päivämäärä:   13.8.26 22:17:28

Kävin suurimmaksi osaksi Lidlissä ja siellä on ostoskärryt joissa kaukalolle ihan oma paikka. Muualla sitten laitoin muistaakseni ihan sinne ostoskärryjen sisään ja otin vetokärryn. Lidlistä tein usein viikon ruokaostokset ja muualla sitten vain täytettä, vaipat ja pilttejä.

Lähettäjä: Silloin 
Päivämäärä:   13.8.26 22:18:05

Siis vetokorin

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   13.8.26 22:27:14

Esikoisen viritin kaukalon kanssa siihen kärryjen istuinosan päälle. Se oli villi kuljetus.

Toinen ei päässyt kauppaan,kun oli korona-aika. Tilasin kotiin tai vaan noudin laatikot.

Kolmas oli kantorepussa, se oli näppärin. Sitten taas aloin kyllä tilata isot ostokset rismasta ja haen vain pientä täydennystä välillä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   13.8.26 22:27:51

Jos kärryissä ei ole sitä paikkaa kaukalolle, ni sitten kaukalo sinne kärryihin. Monessa kaupassa on niitä kärryjä, mihin kaukalon saa laitettua.
Silloin kun mun lapsi oli vauva, kaupoissa oli kärryjä, missä oli valmiina sellainen kaukalo vauvalle, ne oli käteviä.

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   13.8.26 22:28:56

Kaukalon voi nostaa sinne kärryn pohjalle. Ehdottomasti kätevin kyllä tuo tilaus ja nouto.

Päivämäärä:   13.8.26 22:32:16

Kaukalo kärryn pohjalla vaan vie tilan niiltä ostoksilta aika tehokkaasti ellei siellä sitten joka tai joka toinen päivä. Ei mulla mahtunut edes puolen viikon ostokset kaukalon kanssa kärryyn. Toki sillon ei ollu sitä isointa hypersupermarkettia missä käydä, vaan piti asioida keskisuuressa lähitaajaman kaupassa. Ettei ne kärrytkään suurimmat näkemäni olleet.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.26 22:34:58

Me käytiin lidlissä. Siellä oli sellaset kärryt mihin turvakaukalon sai eteen nostettua eikä vienyt tilaa tavaraosasta.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   13.8.26 23:05:05

Riippuu paljonko aikoo ostaa. Jos oli pienet ostokset, laitoin vauvan turvakaukalossa kärryn pohjalle (se matalareunainen). Meillä Prismassa on kyllä myös kärryjä, joissa on aisassa vauvan istuin, joten välillä otin vauvan syliin autosta ja laitoin kärryissä hänelle tarkoitettuun istuimeen. Joskus vauva oli vaunuissa ja ostoksille oli kori, jota vedin perässä.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   13.8.26 23:43:36

Kaikkein helpointa on ottaa vauva mukaan kauppaan rintarepussa.

Päivämäärä:   13.8.26 23:50:33

Sinne kärryyn koppa, jos ei saa kädessä kannettua kauppareissun ajan. Tai kävellen kauppaan rattailla (ellei nyt ole 10 km tai enemmän per suunta).

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   13.8.26 23:52:33

Toki rintareppu on helppo, jos lapset siinä viihtyy. Omat lapset ei ole viihtyneet yhtään rintarepussa. Molempien kanssa yritin useaan otteeseen, mutta eivät viihtyneet. Enkä suoraan sanottuna itsekään tykännyt siitä, joten ei sinällään haitannut.

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   13.8.26 23:53:04

Helpoinhan sen vauvan kanssa olisi käydä kaupassa vaunuilla. Ostokset saa sinne alas koriin, osa tankoon roikkumaan, selkäreppuunkin mahtuu lisää jne. Tosin itse tilasin suurimman osan ja rattailla käytiin vain täydennysostokset.

Jos on pakko mennä autolla, niin vauvan voi siinäkin tilanteessa siirtää rattaisiin, kantoliinaan tai jos ei halua siirrellä (esim. herättää vauvaa), niin sitten kätevintä on hankkia hankkii rattaat, joihin saa adapterilla sen kantokopan kiinnitettyä.

Ja hätätilassa kantokoppaa voi vaikka kantaa. Vauvaahan ei pitäisi istuttaa tuntikausia tavallisessa turvaistuimessa, joten sen kauppareissunkaan ei pitäisi olla pitkä.

Lähettäjä: ippp 
Päivämäärä:   13.8.26 23:59:10

Me siirrettiin vauva turvakaukalosta kaupan ostoskärryjen vauvaistuimeen. Siihen voi laittaa alle vaikka jonkun oman viltin tai pehmusteen. Ainakin isoissa kaupoissa tuollaisia löytyy esim prismasta.

Päivämäärä:   14.8.26 00:56:08

Miksi et vaan tilaa ostoksia kotiin?

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   14.8.26 00:59:37

Meillä meni koppa tukevasti poikittain siihen ostoskärryn koriosan päälle, jäi vielä sen alle tilaa ostoksille koriosaa. ja ostoksia mahtui laittamaan myös kärryn etuosaan. Varmaan riippuu kopan mallista saako asetettua noin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.8.26 01:01:22

. : tiesitkö että kaikki ei asu kaupungissa :D

Alkuun työnsin rattaissa (turvaistuin siis adapterilla rattaisiin) ja vedin samalla ostoskärryä. Sitten oon välillä laittanu turvaistuimen ostoskärryyn. Parhain on ollut kantoreppu tai kantoliina kaupassa.

Lähettäjä: Neppis 
Päivämäärä:   14.8.26 08:40:04

Meillä turvakaukalo oli poikittain tavallisten ostoskärryjen päällä. Ostokset mahtui kärryihin.

Päivämäärä:   14.8.26 11:26:38

Mä otan yleensä sellasen matalan kärryn ja kasaan sitten ostoksia ympärille ja vauvan syliin.

Lähettäjä: gf 
Päivämäärä:   14.8.26 12:16:39

Eikö siellä ole sellaisia kauppoja, joissa olisi kärryissä vauvanistuin? Jossakin olen nähnyt sellaisenkin.
Kantoreppu on myös kätevä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.8.26 13:20:36

Olisi pitänyt ehkä jättää se lapsi hankkimatta jos ei suoriudu näin yksinkertaisesta asiasta. Toivottavasti aloitus oli vitsi.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   14.8.26 23:42:56

Kylläpä on tyhmä kommentti tähdellä. Mutta asiaan, minäki laitoin poikittain kopan kärryjen päälle. Siinä oli just sopivassa kohin jogain ulokkeita että se pysyi tiukasti siinä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.8.26 23:49:02

Minä olen seurannut keskustelua hyvillä mielin ja nyt sitten * tuli parkumaan kun ei saakaan lapsia...

Päivämäärä:   14.8.26 23:53:29

Komppaan zäkää.

Se,joka luulee, että vauvan kanssa on yksinkertaista käydä kaupassa, ei ole käynyt vauvan kanssa kaupassa.

Ei sillä etteikö siitä selviäisi, mutta vaatiihan se pientä järjestelyä : )

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   15.8.26 00:20:42

Itsekin ihmettelin tätä, kun sain esikoisen. Ollaan käytetty oikeastaan vaan kauppoja, joissa on turvakaukalolle erillinen paikka kärryssä tai sitten vauvalle kaukalo vöillä. Meillä on "lähikauppaan" yli 20 km, joten rattailla ei tullut käytyä kaupassa.

Itse en olisi halunnut tilata kyllä mitään kauppakassipalvelua. Kotona vauvan kanssa ollessa on hyvää aikaa käydä ruokakaupassa ajan kanssa ja vauvat yleensä viihtyvät erittäin hyvin kaupassa katselemassa ihmisiä, valoja jne. Tuo sitä paitsi kivasti ohjelmaa päivään käydä kaupassa, kun ihmisiä ei välttämättä muuten näe :D

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   15.8.26 00:30:57

Komppaan Äitiä tässä.
Se on äitiyslomalaiselle oikeesti ihan hyvä juttu sieltä vauvakuplasta poistua ja ottaa se vauva mukaan.
Samalla saa vauvakin vähän muuta virikettä ja katseltavaa kun ne kodin seinät.
Monissa isoissa marketeissa on niitä kärryjä, joihin saa kaukalon laitettua. Joissain kaupoissa on edelleen niitäkin kärryjä, joissa on valmiina vauvalle kaukalo turvavöineen (oman viltin voi ottaa mukaan alle, jos pelkää pöpöjä), ja jos ei muuta, ni kaukaloineen päivineen kärryyn, kyllä sinne ostoksiakin mahtuu!
Vaunujen kanssa jo lähtee, ni ei ole ihan noin helppoa, mut sitten voi ottaa vaikka sellaisen perässä vedettävän korin. Tai vetää kärryä perässä. Tai roikottaa pientä koria kädessä.

Tsemppiä uudelle äidille uuteen elämänvaiheeseen, muistan ton hyvin, ja omani on jo 19vee ja muuttanut nyt pois kotoa. Aika menee nopeaan, nauti lapsesi kanssa olemisesta!

Lähettäjä: Hih 
Päivämäärä:   15.8.26 01:47:04

Juu, esikoisen kanssa se kaupassakäynti olikin kiva ohjelmanumero, kunhan hän nukkui, (jos ei, niin huusi, ei viihtynyt), mutta seuraavien kanssa sitten taas ei. Ainakaan jos se taaperokin piti ottaa mukaan, saati isosisko.

Noudettavat ostokset pelastaa mun elämän nyt kun on kolme pienehköä vintiötä.

Mut kauppareissuja esikoisen vauva-aikana muistelen kyllä lämmöllä. Ei oo semmoiseen enää paluuta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.26 01:55:41

Kärryyn vaan. Pidin myös monesti kärryn aisaan ja istuimen selkänojaan tuettuna, kun meidän kaukalo oli sellainen, että pysyi siinä super tukevasti. Mutta se kannattanee katsoa ihan oman kaukalon mukaan tapauskohtaisesti, en viitsi varsinaisesti suositella jollei tiedä mitä tekee, ettei ole vauva kaukaloineen ympäri lattialla.

Eipä tullut silloin joskus 20v esikoisen äitinä moisia mietittyä :D Ihan muitta mutkitta tuli tuumattua, että tuohon kaukalo. Nyt se esikoinen on jo 12v, että onhan tässä maailmakin ehtinyt muuttumaan. Myöhemmin toisen ja kolmannen kanssa homma oli jo oikein huvittavan rutinoitunutta. Muistan, kuinka kolmattakin imetin hyllyväleissä tukien itseäni ja vauvaa kärryyn työntäen sitä samalla eteenpäin. 3v ja 5v kieppuivat mukana. Keskimmäinen oli niin tissiaddikti, että puolen vuoden iässä istui jo siinä kärryn istuimessa ja imetin häntä suoraan siihen. Oh lord these days.

Kukaan ei koskaan pahasti katsonut meidän perheen menoa, päinvastoin kehuja ja ihastelua saimme monta kertaa lasten ollessa pieniä <3

Päivämäärä:   15.8.26 02:31:22

Minua taas silloin parikymppisenä pidettiin kokemattomana esikoisen äitinä, jota neuvottiin ja jonka jokaista tutinpesua vahdittiin hyväntuulisena, jos olin vain vauvan kanssa jossain menossa. Kuulemma toisen lapsen kohdalla sitä luopuu tuttien keittämisestä :). Jos taas kaikki lapset olivat mukana, niin sain paheksuvia vinkkejä ehkäisystä. 12 lapsen äitinä saan pelkkää mollaamista.

Päivämäärä:   15.8.26 11:15:44

Mä otin sen korkeamman kärryn ja laitoin kaukalon sinne. Serkku otti lisäksi vielä toisen tyhjän kärryn jos oli enemmän ostettavaa, eli meni toisessa kärryssä lapsi kaukalossa ja toiseen lappoi ostokset :D

Ite en tykkää tilata ruokia kaupasta. Eikä lapsi ole edes syy tilata ruokia. Lapset kuuluu elämään. Mukaan vaan kaikkialle. Suomi on hyvin lapsivastainen maa, ei pidä alistua ja ruokkia sitä asennetta jumittamalla lasten kanssa kotona.

Päivämäärä:   15.8.26 11:17:29

Hih: aloittajalla on yksi vauva.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   15.8.26 12:35:33

Mä koin kanssa joo että vauvan kanssa asia ei ollut yhtään ongelma, taaperon kansaa sitten enemmänkin. Minä tein hyvin vaihtelevasti ihan riippuen tilanteesta. Jos vauva nukkui niin usein otin mukaan istuimessa joko rattaiden runkoon kiinnitettynä, ostoskärryjen päällä/pohjalla tai ihan vaan kädessä riippuen kauppakäynnin pituudesta. Jos vauva oli hereillä, otin pois ja joko laitoin kärryihin (meillä alettiin istumaan tosi aikaisin eli aika pian pystyi käyttämään ihan sitä normaali istuin osaa ostoskärryissä) tai kantoreppuun tai kannoin ihan käsin.

Itse sanoisin että varaat vaan tarpeeksi aikaa ja menet rauhassa. Aloita niin että ei ole mitään isoja ostoksia ostettavaksi vaan käy vaan kaupassa käväisemässä, siinä sitten alkaa itselle hahmottua mikä toimii omalla kohdalla. Autolla jos kulkee niin on helppo pitää niin kantoreppua kuin rattaitakin mukana ja sitten pystyy aina valikoimaan mikä sopii milloinkin tilanteeseen. Ja joskus homma menee hankalaksi, silloin siitä vaan selvitään, huokaistaan helpotuksesta kun päästään kotiin ja toivotaan että seuraavalla kerralla paremmin.

Päivämäärä:   15.8.26 23:43:47

Jos panet ostokset vaunujen koriin ja selkäreppuun, on vartija pian käsipuolessa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.8.26 23:52:11

.: ei mulla ole ollut kuin kerran, ja hänkin oli ala-asteen luokkatoveri, joka bongasi minut ostoksilla. Kassan ohi en ole mennyt ostoksineni maksamatta, vaan näyttänyt että reppu on nyt tyhjä...

Päivämäärä:   16.8.26 01:45:44

Mulla oli auton perässä matkarattaat, joihin sai turvakaukalon kiinni. Ja myöhemmin toimivat sitten ihan vaan rattaina, eli käyttöikä oli reilun kolme vuotta. Paras ostos ikinä. Rattaat oli kevyet ja ketterät, vetokori ja rattaat toimi tosi hyvin kauppareissuilla. Tai pystyi niiden kanssa kiskomaan ostoskärryjäkin perässä. Ei tarvinnu kanniskella vauvaa tai miettiä kärryjen likaisuutta, kun toukka veti unia omassa kaukalossaan, joka siirtyi parilla naksahduksella autosta rattaisiin ja rattaista autoon. Kauppareissun jälkeen rattaat sujahti kasaan ja ostosten kanssa takakonttiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.8.26 13:03:44

" Lähettäjä: zäkä
Päivämäärä: 14.8.26 23:49:02

Minä olen seurannut keskustelua hyvillä mielin ja nyt sitten * tuli parkumaan kun ei saakaan lapsia..."

Lapset on tehty ajat sitten, eikä kaupassa käynti ollut mitenkään ihmeellistä. Ennen kauppareissua vauva ruokittu ja vaipat vaihdettu niin nukkui tyytyväisenä koko kauppareissun. Daaa. Jo 90-luvulla kaupoissa oli ostoskärryt mitkä oli vauvoille tarkoitetut, joko laitoit vauvan siihen istuimeen tai sitten työnsit vauvankärryjä kaupassa. Ei se mitään rakettitiedettä ole vaikka nykyajan uusavuttomat niin kuvittelee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.