Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten suhtautua? (OT)

Lähettäjä: Toukokuu 
Päivämäärä:   12.8.26 22:29:35

Miten suhtautua hankalaan työkaveriin joka selvästi jättää tahallaan tekemättä töitä?

Olemme vuorotöissä ja hän jättää pieniä juttuja aina seuraavalle vuorolle (= minulle ja muutamalle muulle).
Jos huomautetaan asiasta hän kuittaa asian nauraen että unohti tehdä työn.
Muut eivät hänelle ole antaneet näistä palautetta ja siksikin luulen että hän kohdistaa "kostonsa" erityisesti minulle.

Meillä on käytössä vuoron päätteeksi kirjaukset johon laitetaan kaikki vuoron tapahtumat ja kaikki erikoiset tilanteet ym. Tänne laitetaan myös palautteet jos toinen vuoro on tehnyt jotain mainittavaa tai jättänyt tekemättä jotain.
Itse en yleensä laita tänne tekemättömistä töistä mitään kun ne ovat olleet niin vähäpätöisiä mutta tämä "työkaveri" laittaa heti jos joku muu unohtaa tai tekee jonkun virheen. Hän myös kertoo herkästi näistä esimiehelle.

Hän on työpaikan johtohahmo jota ei uskalleta juurikaan uhmata koska hän vaikuttaa olevan herkästi itseensä ottava ja ei siedä, että hänen varpailleen astutaan.
Hän on myös erittäin hyvin verkostoitunut eri osastojen ihmisten kanssa ja senkin vuoksi häntä "pelätään," sillä hän voi tehdä olemisen työpaikalla hankalaksi vastustajalleen levittämällä perättömiä juoruja ja mustamaalaamalla.
Hän on hyvä kaveri joillekin ja hänen siskonsa on myös töissä täällä vaikkakin eri osastolla.

Näistä asioista on kerrottu joskus esimiehelle mutta hän odottaa että selvitämme keskenämme asiat.
Esimies on myös antanut palautetta tälle henkilölle mutta aina hän jossain vaiheessa jatkaa toimintaansa.

Asia on hankala siksi, kun asiat mitä tapahtuu on kuitenkin aika pieniä mutta on nähtävissä että tämä henkilö nauttii siitä kun hän tekee (tai jättää tekemättä töitä) jäynää muille.
Tuntuu vaikealta aina valittaa pikku jutuista mutta kun niitä tapahtuu liian usein, tuntuu väärältä vain sietää ja niellä kaikki mukisematta.

Miten käyttäytyä hänen seurassaan ja päästä tilanteen päälle?
Tekisi mieli sanoa hänelle suorat sanat kieroilusta yms. mutta en tietenkään voi sitä tehdä.
Onko vinkkejä miten toimia näissä tilanteissa oikein ettei itse syyllisty mihinkään häirintään?

Re: Miten suhtautua? (OT)

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   12.8.26 22:32:45

Vaihdat työpaikkaa.

Päivämäärä:   12.8.26 22:39:59

No se ei nyt vaan kannata, tuskin saisin enää uutta vakituista paikkaa mistään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.8.26 22:42:01

Kirjaat vaan itsekin ylös mitä on jättänyt sinulle

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   12.8.26 22:42:16

Pystyykö ne sen jättämät hommat jättää sille itselleen tehtäväksi? Onko muiden pakko ne tehdä?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.8.26 22:44:23

No ainakin heti ensi alkuun alat kirjata kaikki ne tekemättä jätetyt hommat, olivat sitten miten vähäpätöisiä tahansa. Sitä vartenhan se hemmetin kirjaussysteemi on olemassa. Jos minkäänlaista mussutusta ilmenee niin kysyt ihan kirkkain silmin vastaan "Ai, oliko tässä tapahtunut virhe eli oliko tämä työ, jonka minä ja muut vuorossa olevat totesimme että ei ole tehty ja sen vuoksi sellaiseksi myös kirjasimme, niin oliko se siis sittenkin tehty?" ja sitten katsot täytenä kysymysmerkkinä. Minkäänlainen välttelevä vastaus tai yritys keskustelun siirtämiseksi muualle niin toistat vaan tätä samaa kysymystä niin kauan että saat siihen vastauksen.

Päivämäärä:   12.8.26 22:49:38

Kirjaaminen tuntuu siinä mielessä turhalta kun niitä lukee vain meidän yksikön työntekijät ja se ei tunnu tuottavan mitään parannusta asioihin.

Ja jotenkin minulle on vaikeaa alentua samaan valitusten tekemiseen ja kun hän aiheuttaa niin usein kaikkea pientä härdelliä, niin olisin jatkuvasti siellä esillä valitusteni kanssa.
Saisin vain pilkunviilaajan leiman.

Hankalaa tässä on juuri se kun ne asiat on melko pieniä.
Olisi ihan eri jos hän tekisi/jättäisi isoja juttuja muille. Esimiehenkin olisi silloin helpompi puuttua niihin.

Päivämäärä:   12.8.26 22:51:15

Ja kun muut eivät hänelle uskalla antaa minkäänlaista palautetta koston pelossa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.8.26 23:09:26

"Kirjaaminen tuntuu siinä mielessä turhalta kun niitä lukee vain meidän yksikön työntekijät"

Eikö yksikössä ole esihenkilöä?

Lähettäjä: Pisu 
Päivämäärä:   13.8.26 00:16:22

Suhtautuisin niin, että hoitaisin omat työni ja kävisin siitä tulleen mahdollisen palautteen läpi esimieheni kanssa, jos tarvitsisi.

Kehityskeskustelussa varmaan mainitsisin, että yksikön johtamiseen tarvitaan selkeämpää otetta, että nykyinen keskenään selvittäminen ei oikein toimi.

Jos tuntuisi, että asiaa ei voi ottaa edes puheeksi pyytäisin palkankorotusta perustuen omaan osaamiseen (esim. jos on ollut 2v samassa duunissa, niin kyllähän sen paremmin osaa kuin aloittaessaan).
Tai hakisin toista paikkaa, jos raha ja panostus/fiilis ei kohtaa.

Oon kohta 50v, ja aina jos on töissä joku asia henkilöstön kesken hiertänyt, niin kyllä se on sillä ratkennut, että joku lähtee. Minä tai joku muu ja aina on vaihtamalla parantunut eikä ole tarvinnut siltoja poltella.

Päivämäärä:   16.8.26 19:47:38

Kirjattiin nyt palautetta tekemättömästä työstä kirjaus-kansioon.
Se oli aika pikku juttu taas mutta jos meistä joku jättäisi asian samalla tavalla tekemättä, tämä hankala henkilö aivan varmasti antaisi palautetta ja veisi varmaan viestiä esimiehellekin.

Meidän antaman palautteen luki myös eräs hänen "ystäviinsä" kuuluva työntekijä ja hän heti asettui puolustamaan tätä hankalaksi mainittua tapausta ja sanoi että hän on taas vain unohtanut tehdä vaaditun asian.

Saa nähdä miten "hankala tyyppi" palautteeseen suhtautuu ja mitä hän seuraavaksi keksii.
Sellainen tunne on ettei hän jätä tätä tähän ja ala reiluksi työkaveriksi noin vain.

Lähettäjä: Renkula 
Päivämäärä:   16.8.26 19:58:46

Kirjatkaa (tai kirjaa edes sinä, jos muut eivät kehtaa) vaan sitkeästi tekemättä jätetyt työt ylös. Kun kirjauksia kertyy pidemmältä ajalta ja niistä ilmenee että sama ihminen jättää aina hommia tekemättä, niin siinä on jo jotain mitä näyttää esihenkilölle. Ja kun menet esihenkilön puheille asiasta, niin esittäisin asian tyylillä "olisiko mahdollista ottaa yhteinen kertaus siitä mitä eri vuorojen työtehtäviin kuuluu" eikä niin että "Pirjo on taas jättänyt tämän, tämän ja tämän tekemättä". Jos "Pirjon" tekemättä jättämiset aiheuttavat sen että sinä et ehdi tehdä omia tehtäviäsi ajallaan, kirjaa sekin. Ja jos "Pirjo" jättää tekemättä jotain, niin älä korjaa hänen jälkiään, jos vain mitenkään on mahdollista jättää korjaamatta.

Tsemppiä, tuo on kyllä pskamainen tilanne. Tiedän itsekin, miten hankalaa on kun joku kieroilee töissä, mutta on niin hyvää pataa oikeiden ihmisten kanssa että ei saa kieroilustaan mitään seurauksia.

Lähettäjä: Renkula 
Päivämäärä:   16.8.26 19:59:44

Ja voi olla, ettei mikään kirjaaminen ja esihenkilölle puhuminen auta, mutta yritä kuitenkin.

Päivämäärä:   16.8.26 20:15:08

Meillä on ollut parikin kertaa palaveri näistä asioista mutta aina hän jatkaa toimintaansa jonkin ajan päästä siitä kun asioita on käsitelty.
Siis esimies on sanonut palavereissa juuri noin kun Renkula mainitsi, eli on kerrannut työnkuvat ja toiminnot mitä kuuluu tehdä ja että ei saa toiselle vuorolle jättää mitään tekemättömiä töitä.

Ilmeisesti hän on todennut että kun mitään isompia seuraamuksia ei tule, niin on kiva tehdä pientä kiusaa muille.

Ajattelin niin, että jatkossa kirjaan näitä ihan seurauksien uhallakin ja jos tilanne jotenkin eskaloituu niin ilmoitan esimiehelle tilanteesta.

Silti vähän hirvittää jos hän vetää "tukijoukkonsa" mukaan tähän ja alkavat hiillostaa minua pois.

Mielessä on joskus käynyt sekin, että annan samalla mitalla takaisin ja jätän hänelle tekemättä myös asioita mutta toistaiseksi olen tunnollisesti tehnyt kaikki määrätyt tehtävät.

Se tässä juuri mietityttää kun tämä henkilö on niin hyvin verkostoitunut myös oman osaston ulkopuolellakin ja on kaveria vähän kaikkien kanssa (paitsi meidän tiimi tietää täsmälleen mikä hän on ja kohdellaan häntä vain työkaverina, ei olla ystäviä).

Hän voi siis yrittää kääntää muita ihmisiä meitä/minua vastaan mustamaalaamalla yms.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.26 12:18:37

Kirjaa epäkohdat, mutta älä missään nimessä jätä kiusallasi jotain sinulle kuuluvaa/vuoroosi kuuluvaa tekemättä. Silloinhan olisi ihan aiheellista väittää sinun olevan huono työntekijä, joka vielä nillittää muiden puutteista. Huolehdi aina työt hyvin ja vie nämä toisen tekemät puutteet eteenpäin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.26 12:44:07

Mulla on aina auttanut se, että otan viileän asiallisen linjan kaikkiin tilanteisiin. Vaikka tällä työkaverilla olisi tukijoukkonsa, valitettavasti sellainen psykologinen peli usein toimii, että et näytä yhtään mitään tunteita näitä asioita kohtaan.

Jos joku voivottelee, että työkaveri on varmaan vaan unohtanut asian X, itse sanoisin, että "Varmasti, mutta meidät on velvoitettu esihenkilön toimesta kirjaamaan aina ylös, jos jotain jää tekemättä edellisessä vuorossa." En ottaisi mitään muuta kantaa asiaan, mutta puheeksi kyllä edelleen säännöllisesti välillä esihenkilön kanssa. Jos et vaan luovuta ja otat viileän asiallisen linjan tähänkin, niin jossain vaiheessa työkaveri saattaa nolostua jo itse siitä, että hänen työvuorojen jälkeen on aina jotain tekemättä ja aina merkintöjä. Nyt hän pääsee aivan kuin koira veräjästä. Ja vaikka hän alkaisi syynätä sun vuoroja tämän jälkeen, niin ota niihinkin se linja, että sulla ei ole peiteltävää, vaan teet oman työsi. Jokainen unohtaa joskus jotain, mutta jatkuvaa huolimattomuutta ei tarvitse katsoa läpi sormien. Yleensä tällaiset tyypit kun huomaa toisten nöyristelyn, alkavat vain pahemmiksi ja käyttävät tilanteita hyödykseen.

Mä olen ollut myös työpaikoilla, joissa mua on yritetty mustamaalata ja se vaatii vähän paksua nahkaa. Mutta yleensä kun teet oman työsi asiallisesti, oot muille asiallinen ja ystävällinen, oot tehnyt jo osuutesi. Se on vain työtä. Ja jotkut myös itse asiassa arvostavat niitä, jotka pitävät oman puolensa ja etäisyyden kaikkeen työpaikka draamaan. Mä tein niin yhdessä työpaikassa, jossa musta ei aina pidetty ja lopputulos oli se, että mut pyydettiin töihin firman johdon kanssa, kun muut muka niin tärkeät jäivät sinne omaan yksikköönsä pienempien tehtäviensä pariin.

Päivämäärä:   17.8.26 14:37:41

Sitä juuri pelkään että hän alkaa keksiä valittamista meidän/minun tekemistä töistä tai muuten sabotoi jotain.
Sekin häneltä kyllä onnistuu.

Huoh, tykkään muuten työstä ja työpaikasta paljon mutta tuo henkilö vaikuttaa tosi paljon kaikkeen siellä eikä vähiten ilmapiiriin.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   17.8.26 17:30:24

"Sitä juuri pelkään että hän alkaa keksiä valittamista meidän/minun tekemistä töistä tai muuten sabotoi jotain."

Onko sun töissä sitten jotain valitettavaa? Miksi tarvitsisi välittää, jos ei juuri ole? Joku sabotoiminenhan voisi olla jopa positiivista, koska silloin viimeistään esihenkilön on pakko puuttua asiaan ja selvittää, mitä oikeasti on meneillään.

Sen sijaan, että kirjaisitte ylös unohdettuja asioita, niin voisiko ongelma ennaltaehkäistä sillä, että olisi vaikka joki Excel, johon on kirjattuna kaikki perustehtävät. Kun ne on omassa vuorossa tehty, laitetaan aina raksi siihen sopivaan kohtaan. Tällaistahan ei odottaisi aikuisten ihmisten työpaikalta, mutta kuulostaa siltä, että lastentarhan opit voisi olla ihan paikallaan.

Lähettäjä: Laitsari 
Päivämäärä:   17.8.26 18:56:36

Ootko siivousalalla jossain esim. sairaalassa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.8.26 19:21:00

Todellakin kirjaat kaikki tekemättä jätetyt työt ylös! Omat hommat teet, ettei siitä pääse kukaan sanomaan. Aikuiset ihmiset ei jatkuvasti unohda tehdä asioita, jotka on ilmeisesti ns.rutiinia. Tee tosiaan vaikka lista, niin siitähän voi jokainen tarkistaa, että on tehty. Tai pyydä esihenkilöä tekemään.

Päivämäärä:   18.8.26 13:29:38

Omat hommat olemme me muut tehneet moitteettomasti vaatimusten mukaan ja teemme vastakin.

Nämä tekemättä jääneet asiat on vaan pakko tehdä koska se näkyisi jatkotuotteessa, se ei olisi oikeanlainen.
Jos jättäisimme virheet korjaamatta syy lankeaisi sille joka on päästänyt tuotteet eteenpäin viimeistelemättä.

Listaan laitto on sinänsä hyvä ehdotus mutta noudattaisiko sitäkään..

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   18.8.26 13:46:27

Lähettäjä: hmm
Päivämäärä: 12.8.26 22:44:23

No ainakin heti ensi alkuun alat kirjata kaikki ne tekemättä jätetyt hommat, olivat sitten miten vähäpätöisiä tahansa. Sitä vartenhan se hemmetin kirjaussysteemi on olemassa. Jos minkäänlaista mussutusta ilmenee niin kysyt ihan kirkkain silmin vastaan "Ai, oliko tässä tapahtunut virhe eli oliko tämä työ, jonka minä ja muut vuorossa olevat totesimme että ei ole tehty ja sen vuoksi sellaiseksi myös kirjasimme, niin oliko se siis sittenkin tehty?" ja sitten katsot täytenä kysymysmerkkinä. Minkäänlainen välttelevä vastaus tai yritys keskustelun siirtämiseksi muualle niin toistat vaan tätä samaa kysymystä niin kauan että saat siihen vastauksen.

Tämä. Ja jos jatkuvasti vetoaa unohduksiin, vie asia HR:lle (samoin kuin esimiehen saamattomuus) ja vaadi työterveyttä mukaan tutkimaan mahdollista varhaisiän dementiaa. Kyllä noille kuri saadaan.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   18.8.26 15:02:24

Jos hän jatkuvasti "unohtaa" hoitaa työtehtävänsä, niin ehdota hänelle muistitestejä ja voit esimiehellekin kertoa olevasi huolissasi ko. tyypin muistista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.8.26 16:45:09

Se lista siis sen takia ettei voi enää vedota unohtamiseen, kun voi ihan siitä listasta tarkistaa tehtävät työt.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   18.8.26 17:03:12

Mulla oli tämä tilanne kotipalvelussa, omat asiakaskäynnit täyttyi sillä että laiskat edellisten vuoron työntekijät ei hoitaneet hommiaan ja ne lisääntyi päivän mittaan muille, käytännössä meille yököille. Alkuun huomautin hommasta, ei mitään muutosta. Vein esimiehelle asian, meni melkein pahemmaksi. Jätin sitten ton työpaikan, ei ole meidän tehtävä vahtia muita ja tehdä niiden töitä joista heille maksetaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.