Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opiskellako tradenomiks?

Lähettäjä: -. - ' 
Päivämäärä:   12.8.26 18:44:48

Löytyykös täältä tradenomeja? Millaista työtä teette? Harkitsen, että pitäisikö opiskella töiden ohessa tradenomiksi. Minulta löytyy merkonomin paperit, ylioppilastutkinto sekä maatalousalan perustutkinto. Noin vuoden verran olen ollut kassatyöntekijänä erikoisliikkeessä. Palkka noin 2300€/kk. Haaveissa olisi työ, jota voisi tehdä edes osittain (mieluiten kokonaan) etänä, ja josta saisi parempaa liksaa. Työpaikkoja olen katsellut ja mietin, että joku lisäkoulutus voisi olla avuksi. Olen miettinyt mm. kirjanpitäjän, palkanlaskijan ja vakuutuskäsittelijän hommia. Työtehtävän suhteen olen sinänsä avoin ja muitakin koulutuksia voin miettiä. Eli jos jollain on vinkata samantyylisiä hommia, joita voi saada jo olemassaolevilla tutkinnoilla, niin antaa tulla :D
Vakuutushommiin laitoinkin muutaman hakemuksen ennen nykyisen työpaikan löytymistä, mutta kilpailu oli tyyliin sata hakijaa per pari työpaikkaa. Melkoista lottoamista siis. Varsinkin kun vakuutusalalta ole aiempaa kokemusta.

Re: Opiskellako tradenomiks?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.26 19:06:36

Ei. Oli huono valinta jo aikaisemmin mutta teköälyn myötä vielä surkeampi valinta

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   12.8.26 19:12:18

kirjanpitäjille ja palkanlaskijoille on huonosti töitä

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   12.8.26 19:34:16

Harjoittelupaikkoja on käytännössä mahdoton saada, ellei satu tuuri käymään ja työpaikkoja tosiaan heikosti. Valitsisin jotain muuta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.8.26 20:36:15

Itse opiskelen tradenomiksi, taloushallinnon puolella. En voi suositella, ellei ole motivaatiota verkostoitua ja olla itse aktiivinen harjoittelupaikan etsimisessä. Niitä on hankala löytää, varsinkin nyt. Itse sellaisen löysin, mutta saa nähdä miten työllistyn jatkossa.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   12.8.26 20:42:26

Minulla taas on aika erilainen kokemus.

Opiskelen töiden ohella ja valmistun aivan pian. Harjoittelun hyväksi luin kokonaan nykyisestä työstä, mutta olen hakenut uutta työpaikkaa ja hyvällä cv:llä pääsin haastatteluun ja sain paikan.
Toki nykyinen työ täytyy ensin tehdä loppuun ja sitten vaihdan.

Ehkä työllisyys riippuu myös vähän siitä missä asuu.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.8.26 21:42:41

Jos sulla jo nyt palkka sen 2300e bruttona, niin en kouluttautuisi tradenomiksi isommasta palkasta haaveillen. Ellei sulla ole jo tuleva paikka valmiina.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.26 22:09:02

Ei kannata. Tai ainakaan ei mitään opintolainaa kannata sitä varten ottaa.

Meinasit varmaan ihan sitä "perus" tradenomia? Itse tietojenkäsittelyn trade, ja jo harkkapaikan saaminen oli todella hankalaa. Oman alan töitä en ole saanut ollenkaan. Luulen, että liiketalouden tradenomeilla on vielä hankalampaa. Kannattaa siis vielä harkita.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.8.26 22:38:50

Sain harjoittelupaikan kyllä helposti, mutta totesin siinä harkan aikana että ei ole mun juttu ollenkaan. Ja koska harjoitteluja oli vain tuo yksi niin perseelleen meni. Olisin saanut jatkaa työntekijänä, mutta ei ollut motivaatiota yhtään.
Muihin hommiin en ole päässyt niin jatkoin sitten vanhoissa työtehtävissä ja tuo koulutus oli aivan turha.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   12.8.26 23:23:48

Valmistuin oikeuden ja hallinnon tradenomiksi muutama vuosi sitten ja harkkapaikan sain vasta kolmosvuoden jälkeiselle kesälle, kun normaalisti se on ollut 2. vuoden jälkeisenä. Ei tosin haitannut, kun siitä sitten sainkin määräaikaisuuden opiskelujen ohelle ja reilu vuosi määräaikaisuuden saamisesta sain vakipaikan valtiolta.

Tällä hetkellä brutto joku reilu 4000€, käteen jää n. 2700€, mutta ei ole sihteeritason virka.

Yhden vanhoista luokkakavereista tiedän olevan asianajotoimistossa sihteerinä, toinen taas edelleen kaupassa töissä ja kolmas minun kanssa samassa työssä. Muista ei sitten olekaan mitään käsitystä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.8.26 23:54:22

Jos haluaa kirjanpito/palkkis ei tarvitse ees lukea tradeksi, merkonominakin pääsee alalle taikka suoraan taloushallinnon ammattitutkinnolla. Harjoittelupaikkaa on vaikea löytää, varsinkin alan ollessa nosteessa. Mukavaa monipuolista hommaa eikä kumminkaan rakettitiedettä.

Lähettäjä: -. - ' 
Päivämäärä:   13.8.26 12:27:12

T, mun merkonomin opinnoista on yli 10 vuotta, enkä käynyt taloushallinnon linjaa. Eli en todellakaan muista/osaa asioita niin hyvin, että voisin suoraan hypätä kirjanpitohommiin. Sen takia mietin, että vaikkapa toi tradenomi olis semmonen, jossa asiat käytäis syvemmin läpi ja sit olis paremmin valmiuksia uusiin hommiin. Haaveissa on myös oma yritys joskus tulevaisuudessa niin olishan se kiva, jos osais itse hoitaa talouspuolen ilman ulkopuolista apua.

Lähettäjä: Matkija 
Päivämäärä:   13.8.26 12:38:17

Itse merkonomina tilitoimistossa, 100 pros etänä, palkka 3300e brutto.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.8.26 12:46:04

IT-trade, valmistumisesta neljännesvuosisata. Töihin ennen valmistumista vakipaikkaan ja palkkaa yli satanen vuodessa. Ei onnistu nykyään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.8.26 13:20:27

Mene spesifisti kirjanpitäjän tutkintoa (tai vakuutusalan tai mikä sitten eniten kiinnostaakaan) sillä merkonomin pohjalla opiskelemaan, saat tuoretta tietoa ja keskityttyä siihen yhteen asiaan niin valmistut paljon nopeammin ja olet edes vähän "Kiinnostava". Rekrytoivia täsmäkoulutuksiakin näkyy aina välillä, sellaisessa olisi odottamassa sitten se uusi työ ? Perustradella et tee mitään vaikka se merkonomi on kuinka vanha niin ei työpaikan saannissa paljon eroa ole. tai vastaavasti moni trade on kaupan kassalla, sihteerikkönä jne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.