Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaakko vaiko vuokrata?

Lähettäjä: ostaja-oona 
Päivämäärä:   12.8.26 15:46:28

Mietinnässä ensimmäinen oma koti, tähän saakka asunut vanhempieni luona ja nyt ehkä vihdoin rahatilanne olisi sellainen, että oma koti voisi olla realistinen.

Säästöjä minulla olisi laittaa samantien käsirahaksi 15k. Muita säästöjä löytyy myös, mutta varmasti järkevä jättää ne puskuriksi yms.

Olen kuullut, että ikäisenäni (olen 28) olen epäonnistunut, kun asun vanhemmillani ja teen kokopäiväistä työtä, mutta omistan myös hevosen, jonka kanssa olen halunnut kilpailla ja valmentautua rajattomasti, ilman huolta taloudellisesta ahdingosta. Vanhemapni ovat myös hevosihmisiä molemmat ja käyvät talleilla usein kanssasi nauttimassa turpaterapiasta. Meillä on hyvät ja lämpimät välit ja olen ainoa lapsi.

Kuitenkin asiaan; Kuulemma vuokraus tässä vaiheessa olisi typerää, koska alueellani vuokrat samaa hintaa, kuin omasta lainan lyhennys. Yhtä asuntoa olenkin katsellut ja siinä 450€ vastikkeet yhteenlaskettuna ja varmaan 350 ish lainanosuus. Mitä muita kuluja on rivitaloasumisessa, ihan realistisesti listattuna.
Eli mihin kaikkeen teillä menee rahaa kuukaudessa, kuinka plajon ja miten paljon tienaatte?

Haluan ehdottomasti olla viisas ja varma päätöksestäni, ennekuin teen mitään typerää ja päädyn kadulle köyhänä tai johonkin ulosottoon tms, kun en voinut lainoja maksaa :D

Kuulostaa varmaan ylihuolestuneelta tms ja mauksutkin muuttaa joskus 16/17 kesäsinä omilleen ja elää nuudelilla tms, mutta en siitä elämästä haaveile.

Mitä tekisitte asemassani (muutakuin haukkuisitte tyhmäksi aikuislapseksi)?

Re: Ostaakko vaiko vuokrata?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.8.26 15:52:16

Sähkö (joka voi olla Iso Lasku jos talo sattuukin lämpiämään sähköllä kaukolämmön sijaan), kotivakuutus, puhelin, netti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.26 15:53:03

” Mitä muita kuluja on rivitaloasumisessa, ihan realistisesti listattuna.”
- Sähkölasku, Vesimaksu (meillä ei ole ennakko), autopaikat ja nettimaksu hoitovastikkeen päälle. Korjausvastiketta mulla ei ole.
- kotivakuutus
- välillä joudutaan keräämään ylimääräinen hoitovastike, jos tulee jotain yllättävää, esim. Vuosi sitten talvella tammikuussa jäätyi yhdestä asunnosta vesiputket.

Netto mulla jonku 2400e/kk, asumiseen menee ~900e/kk

Lähettäjä: öhöm 
Päivämäärä:   12.8.26 15:55:29

Hmmm varmaan riippunee asunnon hinnasta, toki listasit tuolla, että laina plus vastikkeet olisi sen 800-900€ kuussa, siihen päälle hevosen asuminen, ainakin 400€ tiedä riittääkö enää? Ollaan jo 1300€ käytetty, jos saat käteen vaikka 3k siitä jäljellä laskuihin ja ruokaan yms 1700€ ja sillä voisi pärjätä ok? Mutta onko se elämisen arvoista elämää, jos nyt saanut käyttää rahansa miten haluaa..

En osaa sanoa yksin elämisestä, aina ollut joku ukko jonka kanssa nämä jakaa.

Päivämäärä:   12.8.26 16:11:35

Mä vuokraisin ensin. Siinä omillaan asuessa alkaa pikkuhiljaa muotoutumaan ajatus, mitä haluaa kodiltaan, mistä tykkää.

Lähettäjä: Kivi 
Päivämäärä:   12.8.26 16:28:56

Jos sinulla on kaikki hyvin vanhempien luona asuessasi eivätkä vanhemmatkaan toivo muuttoasi, asuisin siellä vielä vähän aikaa, että saisin kasvatettua käsirahan osuutta. 15 000 € on kuitenkin vielä tosi pieni käsiraha.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.26 16:43:01

Miettisin tarkasti lainan määrän. Jos laina on liian iso, korot tuo ison lisän kuukausikuluihin. Miettisin myös tulevaisuuden suunnitelmia, toivonko löytäväni miehen ja ehkä saavani lapsia, ja miten ne asiat asunnon etsintään vaikuttaa. Miettisin myös asunnon jälleenmyyntiarvoa. Saako sen myöhemmin helposti kaupaksi ja pystynkö nostamaan asunnon arvoa remppaamalla (tämä toissijaista kuitenkin, mutta plussa jos pystyy). Sinuna miettisin myös, ketä varten ylipäätään olet muuttamassa. Onko se oma toive, vanhempien toive vai ulkopuolisten oletukset. Jos olette asuneet noin kauan tuolla kokoonpanolla ja olette kaikki onnellisia tilanteeseen, miksei voisi jatkaakin sitä?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   12.8.26 17:01:00

Jos olet pitkään jo ollut työelämässä, niin tuo 15 000 on todella pieni säästö jos et ole maksanut vanhemmillesi vuokraa. Selviätkö edes vuokrasta nykyisillä kuluillasi, jos et ole tuon enempää saanut säästöön? Mitäs jos laskisit realistiset kulut ja yrittäisit hetken laittaa sen saman summan kuukausittain säästöön?

Kuinka isoa asuntoa olet ostamassa, jos siinä on noin iso vastike? Isommassa kämpässä on aina isommat kulut, ihan jo lämmityksestä lähtien. Jos on sähkölämmitys, niin kulut voi olla isotkin.

Itse asun yksin ja tällä hetkellä (ja varmaan hamaan tappiin asti) vuokralla pienessä kaksiossa kerrostalossa. Ei vaan ole varaa muuhun. Tulot bruttona noin 2400. Samalla vuokrarahalla (n. 650e) toki lyhentäisin omaakin, mutta ei innosta ostaa mitään itsemurhayksiötä tai oikeasti huonokuntoista isompaa kämppää/rivitaloasuntoa. Pienellä lainalla kun tuntuu saavan vaan paskan ja remppataitoja mulla ei ole. Toki mulla on koira joka "syö" noin 450 euroa kuukaudessa rahaa, ilman koiraa varmasti olisi varaa omaan kämppään.

Päivämäärä:   12.8.26 17:16:57

"Ollaan jo 1300€ käytetty, jos saat käteen vaikka 3k siitä jäljellä laskuihin ja ruokaan yms 1700€ ja sillä voisi pärjätä ok? Mutta onko se elämisen arvoista elämää, jos nyt saanut käyttää rahansa miten haluaa.."

WTF :D Monet työssäkäyvät saavat PALKKAA tuon 1700e/kk. Ja maksavat siitä vielä sen asumisen. Ja täällä joku miettii onko se elämisen arvoista elämää jos on melkein pari tonnia hassattavaksi joka kuukausi :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.8.26 17:31:58

Vuokralla asuminen ei kannata koskaan.

Säästä vielä ainakin toinen 15 000 €.
Laita joka kuukausi vähintään 1000 € säästöön.

Rivariasuminen kulut ovat vastike, sähkö, vesi, vakuutukset, mahdollisesti netti.
Yhtiökokouksissa sitten voidaan sopia remonttilainoista, mitkä maksetaan korkeampina vastikkeina.

Sitten pitää huomioida muut menot; ruoka, hygienia, vaatteet, harrastukset, terveydenhoito, vakuutukset, vapaa-aika...

Keskustele asioista myös vanhempiesi kanssa. He tietävät asuinpaikkakuntanne hintatason, ja muutenkin osaavat neuvoa just sua.

Lähettäjä: Suklaa 
Päivämäärä:   12.8.26 17:45:05

”WTF :D Monet työssäkäyvät saavat PALKKAA tuon 1700e/kk. Ja maksavat siitä vielä sen asumisen. Ja täällä joku miettii onko se elämisen arvoista elämää jos on melkein pari tonnia hassattavaksi joka kuukausi :D”

Samaa naurahdin :D

Päivämäärä:   12.8.26 18:47:24

” Kuinka isoa asuntoa olet ostamassa, jos siinä on noin iso vastike?”

Aloittaja puhuu vastikkeista, joten eiköhän tuossa ole rahoitusvastikettakin joukossa.

Lähettäjä: aikuinen 
Päivämäärä:   12.8.26 20:10:11

Muuta ensin vuokralle ja katso millaisilla tuloilla tulet oikeasti toimeen. Ja samalla mietit minkälaisen asunnon ja mistä haluat. Sen saa sitten nopeastikin hankittua.

Ja kotona asumisessa ei ole mitään noloa tai muutakaan.

Päivämäärä:   12.8.26 20:20:07

Ehdotan myös että vuokralle ensin, yksin asuessa katsoo asioita eri tavalla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.8.26 20:36:23

Suosittelen myös ensin vuokralle muuttamista. Sitten kannattaa miettiä haluatko sitoutua siihen asuinpaikkakuntaan josta olisit ostamassa sen oman asunnon. Eniten siksi, että siitä omasta et sitten välttämättä pääsekkään eroon, jos vaikka elämä viekin ihan toiselle puolelle Suomea.
Vuokralla asuessa voit säästää sen "yhtiövastikkeen" suuruisen summan joka kuukausi sitä tulevaa omaa asuntoa varten ja näin sinun lainasi pienenee.
Yhtiövastikkeet ovat nousseet paljon kun kaikki on kallistunut. Vaikka ei olisi lainaa niin enää niin monella yhtiövastike on enemmän kuin jos olisi vuokralla saman kokoisessa asunnossa. Kannattaa laskea plussat ja miinukset eri vaihtoehdoista.
Olet vielä nuori ja kerkeät vielä omaankin asuntoon vaikka asuisitkin pitempään vanhempiesi luona.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   12.8.26 20:37:54

"Aloittaja puhuu vastikkeista, joten eiköhän tuossa ole rahoitusvastikettakin joukossa."

Pankki kyllä yleensä vaatii että lainat maksetaan oston yhteydessä pois ja ei jätetä mitään rahoitusvastikkeita sinne kellumaan.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   12.8.26 21:02:08

Itse olen laskenut että täällä sellaisessa rivarissa kun haluaisin maksaa 1000-1200 e. Toki minulla on vähän vähemmän säästössä.

Vastikkeiden ja lainan lisäksi tosiaan:
Sähkö (sähkölämmitteisessä rivarissa tämä on minun katsomissa ollut 100-250e/kk)
Vesi
Kotivakuutus
Netti (joskus vastikkeessa joku matalan nopeuden)
Autopaikka jos ei kuulu

Itse tienaan nettona noin 2700 e. Laskeskellut että max tonnin voin maksaa asumisesta. Toki nyt on kumppani, mutta ostaisin yksin sillä suhde on vain vuoden vanha.

Päivämäärä:   12.8.26 21:15:56

Vuokralla asuessa tosiaan huomaa, mitä haluaa omalta asunnolta. Toisaalta omaakin asuntoa voi myydä ja ostaa uuden, jos alue on sellainen missä asunnot liikkuu.

Päivämäärä:   12.8.26 23:26:43

Pankki ei vaadi, että rahoitusvastikkeet maksetaan pois.

Jos maksat vuokraa, pystytkö säästämään? Suosittelen oman asunnon hankkimista, niin maksut on kotiin päin. Yksi vaihtoehto on, että säästät lisää asuessasi vanhempiesi luona. Se ei ole häpeä!

Rivarin suurimmat kulut ovat hoitovastike ja mahdollinen rahoitusvastike. Lisäksi sähkö ja vesi. Sähkölaskun osalta kannattaa huomata, että jos lämmitys sisältyy hoitovastikkeeseen (kaukolämpö), on sähkölasku kohtuullinen. Älä ota sähköllä lämmitettävää asuntoa, sillä sähkö on kallista! Varmistu myös, ettei taloyhtiössä ole tulossa isoja remontteja, ettei rahoitusvastike nouse (esim. putkiremontti).

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   12.8.26 23:57:11

Nyt on erinomainen aika ostaa eli osta oma. Mutta osta järkevä asunto eli sellainen, josta pääsee helposti myös eroon ja jossa on alhaiset asuinkustannukset.

Päivämäärä:   13.8.26 07:39:44

Jos asunnon vastike on yhteenlaskettuna 450 e, josta 350 e on rahoitusvastiketta, on hoitovastike niin pieni, että kyseessä lienee sähkölämmitys. Sähkölasku olisi satasia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.26 07:58:46

” Pankki ei vaadi, että rahoitusvastikkeet maksetaan pois.”

Hyvin usein vaatii.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   13.8.26 08:05:37

Ostin ensimmäisen oman asuntoni (rivitalo) siinä vaiheessa, kun sain korkeakoulu-opintojen jälkeen vakituisen työn. Ja se oli iso virhe. Tapasin sen jälkeen aika nopeasti uuden miehen, ja laitoin oman asuntoni vuokralle. Taloyhtiössä tuli remontteja koko ajan ja vastike tuplaantui. Kannattaa nyt ensiksi kysyä pankeista sitä asuntolainaa, ja miettiä sitten minkälaisen asunnon oikeasti haluat.

Lähettäjä: Latte 
Päivämäärä:   13.8.26 08:11:31

Ei tietenkään pankki vaadi rahoitusvastikkeita kokonaan pois maksamaan, sehän on taloyhtiön asia voiko niitä edes maksaa ylimääräisillä lyhennyksillä tai kerralla kokonaan pois. Yleensä kerran tai kaksi vuodessa on mahdollista maksaa oma lainaosuus pois, ei suinkaan milloin vaan joku ostaja haluaa.

Yleensä kannatan omistusasumista mutta ensiasuntoon lähtisin kyllä vuokralle. Sitten vasta alkaa hahmottua se oma talous ja mielihalut asunnon ja sijainnin suhteen ja sitten voi miettiä asunto-osakkeen tai kiinteistön ostamista kun tietää mihin haluaa itsensä kiinnittää.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   13.8.26 10:00:25

Mielenkiintosia ajatuksia tääällä! Vähän samoja pohdintoja ollut, mutten ole tohtinut niitä täällä jakaa aikaisemmin.
Omalla kohdalla mietinnässä alle 100k asunto, mieluusti jonnekkin 70-85k rangeen (ei mieluusti kerrostalo)
Esikaupunkialuekö? (Haluan muuttaa lähistölle/lähialueelle, jossa ikääntyvät vanhempani asuvat)
Tulot vaihdellen provikoista ja asiakastapaamisista riippuen käteen ihan kaikkea 2-3k välillä ja se vähän jännittää.
Kustannuksia itsehoidolla kahdesta hevosesta noin 400€
Pieni autolaina noin 150€ kuussa
Säästöjä asuntoa ajatellen 10k
Muuttamista varten 5k (huonekalujen yms osto)
Puskuria toiset 5K eli teoriassa varallisuutta saisin kasaan varmaan 25k raavittua, mutta sitten ei jää _mitään_ pahanpäivän varalle
Ei muita lemmikkejä tai kuluja kuten rakennekynsiä joka kk.

Kuulostaako tuhoontuomitulle? :D

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   13.8.26 21:39:14

Öö: ihan mahdollinen on joo,mutta sijainnista riippuu onko tuossa hintaluokassa mitään mikä pitäisi arvonsa ja et joutuisi remonttikierteeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.