Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuntosalin aloitus itsenäisesti, uhka vai mahd?

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   12.8.26 14:00:47

Kuinka pahasti voi ryssiä kroppansa, jos aloittaa kuntosalin ilman ohjausta? Pärjääkö ohjevideoiden kanssa, joku verkkokurssi tms? Haluaisin saada kunnolla voimaa eli ei mitään 15x3 sarjojen hinkkaamista pienillä painoilla. Mietin kuitenkin sitä, että kun salilla ei ole ohjaajia niin meneekö ihan penkin alle koko homma, jos yrittää itsekseen.

Re: Kuntosalin aloitus itsenäisesti, uhka vai mahd?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.26 14:09:59

Mä aloitin itsekseen videoiden kanssa. Sellainen kannattaa huomioida, että tekniikan harjoittelulle kannattaa antaa aikaa. Eli opettelee oikean tekniikan pienemmillä painoilla ja vasta sitten lähtee nostamaan painoja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.8.26 15:10:18

Varsinkin voimaharjoittelussa voi ryssiä itsensä pahemman kerran, jos ei tiedä mitä tekee.
Myös lähtötaso vaikuttaa siihen, kannattaako suoraan aloittaa voimaharjoittelu, vai olisiko ensin järkevää treenata kestovoimaa ja venytellä lihaksia. Kireän lihaksen saa helposti vääränlaisella harjoittelulla entistä kireämmäksi ja vahvaa, kireää lihasta on joskus ihan mahdotonta venytellä.

Lähettäjä: ääh 
Päivämäärä:   12.8.26 15:17:07

Luulin että topassa kyseltäisiin toisilta yrittäjiltä vertaistukea kuntosalin perustamiseen, ja kiinnostuin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.8.26 15:26:28

Jos haluaa treenaamisesta enemmän irti, samalla oppia tekniikat kuntoon ja tehdä tehokkaampaa treeniä, niin kannattaa hankkia aluksi ohjausta.

Jos haluaa vähemmän kehitystä, kuluttaa aikaa ja enemmän mahdollisuuksia rikkoa paikkansa väärällä tekniikalla, niin kannattaa aloittaa itsenäisesti

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.8.26 15:58:02

Mitä olet harrastanut aiemmin? Itselläni oli tausta erilaisista jumpista, niin perustekniikat oli tuttuja. Näin oli helppo seurata ohjeita ja katsoa, ettei ole ihan metsässä tekeminen. Varmasti moni muu liikuntatausta auttaa myös. Ilman mitään taustaa suosittelen aloittamaan ohjatusti.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   12.8.26 16:47:36

Minun mielestäni aivan ehdottomasti pitää ottaa personal trainer, joka näyttää vaikka edes kerran miten liikkeet tehdään oikein. Itse jouduin ottamaan useammankin tunnin. On melko pienistä asennoista kiinni, ettei liike menekin sitten ihan väärään paikkaan sekä pahimmassa tapauksessa juurikin rikot itsesi. On tietysti laitteita ja liikkeitä, mitä melkein kuka vaan voi tehdä pienen phjevodeon kanssa. Jos kuitenkin meinasit lähteä esimerkiksi tekemään kyykkyjä, maastavetoja, penkkipunnerrusta jne. niin ota pt. Jo yhden pt tunnin aikana ehtii käydä opastuksen useampaan liikkeeseen.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   12.8.26 16:48:44

Kovaa voimaharjoittelua ei todellakaan kannata aloittaa suoraan, jos ei ole mitään pohjaa alla. Varmasti menee paikat rikki. Kroppa pitää totuttaa treeniin pikkuhiljaa. Eli alkuun ihan liikkuvuutta ja liikeratoja. Siitä sitten hiljalleen lisätään kuormitusta. Ja pikkuhiljaa tarkoittaa pidempää aikaa kuin pari viikkoa. Jos haluaa asiat tehdä kunnolla niin pohja rakennetaan huolella ja rauhassa. Jos mitään liikuntataustaa ei ole, niin kannattaa alkuun rakentaa myös keskivartalon voimaa. Se auttaa monissa liikkeissä ja suojaa vammoilta.

Lähettäjä: Plie 
Päivämäärä:   12.8.26 17:16:44

Mielenkiintoinen topa. Minua myös kiinnostaisi ihan tosi kovasti saliharrastuksen aloitus, mutta pelkään että jos menisin sinne saisin vaan muilta ikäviä kommentteja ja pahaa silmää siitä mitä kaikkea teen väärin ja tuntisin oloni vaan aina treenissä epäonnistuneeksi luuseriksi :DD
Olen kerran käynyt kaverin mukana salilla aikoinaan ja silloin kävi nimittäin just niin, että joku tuntematon selkeästi paljon treenannut tuli kettuilemaan tekniikasta (eikä muuten ollut mitään ystävällistä neuvomista) heti alkuunsa, vaikka ystävä siinä parhaillaan yritti minua opettaa. Tuo jäi mieleen sen verran negatiivisena kokemuksena, etten uudelleen ole salille uskaltanut mennä, sen verran nössö olen. Ja samaa vielä vahvistaa somen kommenttikentät (olen katsonut paljon salivideoita, koska tosiaan kiinnostaa), liki kaikkien salivideoiden kommenttikentät tuppaa olemaan täynnä haukkumista, vähättelyä ja tekniikan mollaamista, vaikka videoilla harjoittelisi jopa tosi kokenut fitnessmimmi.
Onko olemassa saleja, missä ei ole tuollainen ilmapiiri? Vai onko rento, aloittelijatkin tuomitsematon ilmapiiri missä saisi rauhassa napit korvilla painaa ihan mahdoton haave?
Taustalla itselläni harrastuslajeina baletti(päälaji), jalkapallo ja ratsastus,, mutta salimaailma laitteineen on aivan vieras. Olen hieman hidas (eli varmasti heti ei kaikki kerrasta suju oikein), mutta innokas oppija ja tykkäisin kovasti opetella ja hioa taitoja itsekseni, mutta mietin samaa kuin aloittaja. Olisiko kuitenkin joku pt alkuun oltava ja riittäisikö pari kertaa? En haluaisi salista uutta ohjattua harrastusta vaan enemmän sellaisen missä saisi ihan itsekseen purkaa paineita, varsinkin kun muut lajini ovat jo ohjattuja.

Jos jollain on vinkata ketjua tai salia JKL, mihin täysin salikokematon tunari voisi mennä kokeilemaan ilman kovin ankarasti arvosteleva ilmapiiriä?
(ja ehkä jopa suositella traineria, joka voisi auttaa alkuun, jos en uskaltaisi ihan videoiden ja app-treeniohjelman pohjalta kuitenkaan lähteä kokeilemaan)

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   12.8.26 17:24:15

Plie: on kyllä tosi epätavallista että kukaan tulisi suoraan päin naamaa kettuilemaan tai edes positiivisesti neuvomaan. Ja salilla on niin paljon väärällä tekniikalla tekijöitä että ihme ja kumma jos ketään kiinnostaa.
Sinun taustalla ihan yksikin kerta PTn kanssa saattaisi riittää, kerrot vaan etukäteen että haluat nimenomaan keskittyä laiteopastukseen etkä niinkään ohjelman miettimiseen.

Aloittaja: minä kyllä ottaisin osaavan ihmisen tueksi. Ei pelkästään siksi että riski tosiaan on että rikkoo itsensä mutta myös siksi että kun tekee kunnolla, treeni on paljon tehokkaampaa. Itsellä on paljon taustalla erilaista liikuntaa, ymmärrys kropan toiminnasta jne mutta silti aina vuoden parin välein teen intensiivijakson pt:n kanssa ja kyllä siinä eron huomaa selkeästi tehoissa. Sen jälkeen on hyvä taas tehdä itsekseen ja videoiden avustuksella.

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   12.8.26 17:27:31

Kyllä johonkin pääsee netin opetusvideoilla, mutta paras on pt joka tekee järkevän ohjelman ja käy liikkeet läpi. Jos puolen vuoden välein otat pt:kanssa treenin ja hän päivittää ohjelman niin se on oikein hyvä.

Omaa kehitystä kannattaa seurata paperilla niin hahmotat sen paremmin. Eräs tuttu on 20 vuotta käynyt salilla mutta menee edelleen pikkupaikoilla ja tekee mitä sattuu, nyt ottaa ekan kerran pt-ohjelman. Juttu on siinä että jos haluaa lisää voimaa sen treenaamisen ei kuulu pysyä mukavuusalueella. Viimeisten toistojen on oltava rutistavia.

Itsenäisesti aloitus: mahdollisuus. Parempaa kuin jättää treenaamatta ollenkaan.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   12.8.26 17:30:41

Tuli tuosta plien tekstistä mieleen: käyn salilla, jossa käy kaikenikäisiä miehiä ja naisia ja kerran kaupassa kuulin vahingossa kun joku nuori jätkä sanoi kaverilleen "jotkut nelikymppiset mummot tekee salilla kaiken ihan päin h*elvettiä". En tiedä, oliko tuo jätkä joku meidän salilta, mutta ei siellä kyllä ole kukaan tullut neuvomaan, vaikka olenkin nelikymppinen mummo.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   12.8.26 17:50:18

Laitteet on aikanaan kehitetty juurikin siihen tarkoitukseen, että aloittelija voi turvallisesti treenata itsenäisesti. Sinne vaan tekemään! Vapailla painoilla jos haluaa tehdä, niin sitten on ihan hyvä antaa jonkun pastaa tekniikassa.

Lähettäjä: Rgy 
Päivämäärä:   12.8.26 17:52:00

Yleensä uuteen jäsenyyteen kuuluu ilmainen perehdytystunti.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   12.8.26 18:08:47

Minä menin salille ja kuntopyörällä poljin ja katselin mitä muut niillä laitteilla tekee. Valitsin sitten oli 7 laitetta millä itse tein liikkeitä. Liikunta historiaa ja fyysisesti raskastata työ on ollu joten ihan hyvä peruskunto oli jo kehossa. En rikkonut itseä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.