Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi nykyihmiset eivät osaa enää mitään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.26 10:28:30

Normaalin elämisen taidot ja elämänhallinta on täysin hukassa. Ei osata tehdä mitään ilman ohjetta ja vaikka ohje olisikin, niin sitä ei ymmärretä. Ei osata etsiä mitään tietoa mistään. Ei vaikka vastaus olisi luotettavasta lähteestä löydettävissä kahden sanan Google-haulla.

Suomalaiset tyhmistyy. Sen on nähnyt jo Pisa-tuloksistakin. Tyhmistymisen tahti vaikuttaa kuitenkin olevan todella nopea, eikä koske pelkästään nuoria polvia, vaan vanhemmat, ihan kunnon koulun käyneet sukupolvetkin tuntuvat muuttuvan ihan uuvateiksi.

Yksi keski-ikäinen ihminen esim. justiin valitti, että kun asiasta x ei löydy mitään hintatietoa mistään. Minulla meni ehkä 15 sek. googlata ja löytää kyseisen palveluntarjoajan hinnasto. Hinnaston lisäksi löytyi maksuton asiakaspalvelunumero, josta olisi voinut kysyä palvelun hintaa.

Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus, vaan ennemminkin jäävuoren huippu.

Re: Miksi nykyihmiset eivät osaa enää mitään?

Lähettäjä: No kun 
Päivämäärä:   12.8.26 10:30:51

Ollaan plösöjä jotka saa kaiken valmiina

Lähettäjä: Salme 
Päivämäärä:   12.8.26 11:10:01

Nyt kun on itse keski-ikäinen niin huomaa miten nuoremmat pitää ihan tyhmänä ja vielä näköjään onnistun aina säätämään jotain tyhmää muiden seurassa mikä tietysti vain vahvistaa tuota käsitystä. Mun bravuuri on säätää puhelimen kanssa. Kerran oli mennyt äänet päälle ja tietysti joku puhelinmyyjä soitti enkä saanut puhelinta hiljenemään. Siinä sitten mumisin että miten v'tussa tän saa hiljaiseksi ja vieressä työkaveri tympääntynrenä alkoi neuvoa, vaikka en nyt oikeastaan edes apua pyytänyt. Sit kerran soitin samalle työkaverille ja työpuhelin olikin yhdistänyt laukussa oleviin luureihin joten säätämiseksi meni. Enkä jaksanut selittää tuota säätöä työkaverille joten ihan pahvina piti. Ja sit vielä ne kerrat kun toimistolla läppäri ja näyttö eivät pelaa yhteen ja tietysti nää nuoret rientää auttamaan avutonta ja oikeasti saavat vain pahemman kaaoksen aikaiseksi.

Oikeasti laittelen ihan sujuvasti kaiken elektroniikan kuntoon, ja olen hyvinkin sinut kaikkien laitteiden kanssa.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   12.8.26 11:18:04

Olen törmännyt samaan, että nuoret pitää ihan tyhmänä, osaamattomana ja kykenemättömänä mihinkään. Olen kuitenkin elänyt ja pärjännyt ja nähnyt/kokenut paljon. Ne vain ovat sellaisia asioita, joita he eivät arvosta, eikä heillä ole mitään kosketuspintaa niihin. Surullista.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   12.8.26 11:25:33

Ehkä se että tieto on liian helposti saatavilla, ja sitä on liikaa. Ennen joutui näkemään vaivaa tiedon löytämiseksi.

Ja oletus että kaikki googlettaa tiedon. Keskustelupalstoilla, esim täällä, on paljon kysymyksiä mihin löytyisi vastaus helposti, mutta kuinka moni näistä kysyjistä hakee vertaistukea mutta eivät osaa ehkä esittää kysymystä niin ja oletus on että kysyjä on idiootti kun ei ole googlannut.

Some on yksi, siellä törmää tyhmiin ihmisiin huomattavasti enemmän kuin omassa tuttavapiirissä. Sitä pääasiassa ympäröi itsensä ystävillä ja tuttavilla joilla on samaa tasoa oleva elämänkatsomus, eihän sitä muuten tulisi toimeen keskenään. Etenkin facen ryhmät on paikkoja missä tyhmyys tiivistyy.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.8.26 12:07:19

Olin niin iloinen, kun ajattelin että nyt keskustellaan ilmiöstä eikä haukuta suomalaisia. Mutta olikin vain typerästi otsikoitu tyhmä aloitus.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   12.8.26 13:19:19

Sanoisin että tiedon määrä mikä on saatavilla ja sen tuoma laiskiatuminen. Kun googletat jonkun asian niin saat siihen vastauksia sadoittain ja näistä vastauksista osa voi poiketa toisistaan todella paljon. Koska ihminen on mukavuudenhaluinen, niin herkästi ottaa sen ensimmäisen vastauksen siitä, eikä lähde edes katsomaan vaihtoehtoja. Tämä tuo tullessaan sitten myös varsin kapeakatseista ajattelua ja sen myötä oman pohtimisen vähentymistä. Ja kun ajatusmaailma muuttuu kapeammaksi, on eri tietojen yhdistäminen paljon haastavampaa.

Ratkaisuksi ehdottaisin ihan vaan useampaan tiedonlähteeseen tutustumista, joka toki vie aikaa, mutta on silti edelleen helpompaa kuin aikaan pelkät painetut kirjat. Lisäksi koen että nykyinen ilmapiiri ei ole kovin kannustava, vaan enemmänkin negatiivissävytteinen ja lyttäävä. Positiivisuutta siis omaan tekemiseen ja muita kohtaan, niin siitäkään tuskin on haittaa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.8.26 13:19:23

Nykyään ei osata esim. kauppojen aukioloaikoja katsoa kaupan omilta sivuilta vaan uskotaan se mitä google näyttää. Ei ole pitkäkään, kun puskaradiossa joku ulisi kuinka kauppa x oli kiinni, vaikka piti olla auki. Selvisi että kaupan omilla sivuilla oli ilmoitettu, että on tiettyinä päivinä kiinni. Google taas kertoi kaupan olevan auki päivittäin. Ei vaan viitsitty asiaa tarkistaa luotettavalta taholta eli kaupan omilta sivuilta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.8.26 14:52:22

Itseäni hämmästyttää se miten moni omasta sukupolvestani (50+) ei osaa esimerkiksi tehdä tulta, lämmittää puusaunaa tai soutaa soutuveneellä.

Päivämäärä:   12.8.26 15:03:11

"Itseäni hämmästyttää se miten moni omasta sukupolvestani (50+) ei osaa esimerkiksi tehdä tulta, lämmittää puusaunaa tai soutaa soutuveneellä."

Musta taas ehkä vähän hassua hämmästellä sitä että kaikki ei osaa tehdä asioita joita ei ole tarvinnut eikä tarvitse. Toki eri asia että jos jotain taitoa tarvitsisi mutta ei viitsi opetella. Ainoa mikä mua hämmästyttää on se, että ihmeen monet eivät osaa tehdä ruokaa (ja leipoa). Syödä kun kaikkien pitää niin luulisi, että kaikki osaavat kokata edes jotain.

Päivämäärä:   12.8.26 15:06:30

"Toki eri asia että jos jotain taitoa tarvitsisi mutta ei viitsi opetella. Ainoa mikä mua hämmästyttää on se, että ihmeen monet eivät osaa tehdä ruokaa (ja leipoa). Syödä kun kaikkien pitää niin luulisi, että kaikki osaavat kokata edes jotain."

No eipä tuotakaan taitoa nyky-yhteiskunnassa oikeasti tarvitse kun on Woltit, Mäkkärit ja eineksiä myyvät 24/7 ruokakaupat joka nurkalla.

Päivämäärä:   12.8.26 15:32:57

"No eipä tuotakaan taitoa nyky-yhteiskunnassa oikeasti tarvitse kun on Woltit, Mäkkärit ja eineksiä myyvät 24/7 ruokakaupat joka nurkalla."

Totta. Ja sit voikin hämmästellä kuinka pihalla ihmiset ovat siitä millainen on terveellinen ruokavalio vaikka kaikki maailman tieto aiheesta on kaikkien saatavilla.

Päivämäärä:   12.8.26 16:23:52

Jep, eli vähän hassua hämmästellä sitä että kaikki ei osaa tehdä asioita joita ei ole tarvinnut eikä tarvitse. :)

Lähettäjä: Macchiato 
Päivämäärä:   12.8.26 16:52:34

”Ainoa mikä mua hämmästyttää on se, että ihmeen monet eivät osaa tehdä ruokaa (ja leipoa). Syödä kun kaikkien pitää niin luulisi, että kaikki osaavat kokata edes jotain.”

Mä olen tällainen :D ruoanlaittotaitoja ei ole koskaan tullut opeteltua kunnolla, koska olen ollut syömishäiriöinen 15 vuotiaasta nykypäivään (olen 33v) ja ruokavalioni ja ruokasuhteen on hyvin rajoittunut. Koko sen ajan kun olen asunut omillani eli 17 vuotiaasta lähtien olen syönyt oikeastaan aina vain salaatteja (eli vihannekset paloiksi sekaisin + sekaan saatan heittää tonnikalaa tms kylmää), hedelmiä, rahkaa+ marjoja, erilaisia riisikakkuja ja proteiinivanukkaita, ei siis oikeasti ole tarvetta koskaan varsinaisesti laittaa ruokaa. Lähimmäksi kokkaamista minun elämässäni yltää varmaan pakastevihannesten sulatus tai teen keittäminen.

Päivämäärä:   12.8.26 16:57:54

Minä en osaa laittaa pudonneita ketjuja takaisin pyörään. Ei ole koskaan tarvinnut tehdä, ei ole tullut opeteltua, vaikka kaverin pyörästä lähti useinkin. En tiedä, ehkä kaikkia pyöriäni sitten vain on osattu huoltaa paremmin??

Päivämäärä:   12.8.26 16:58:33

Minua taas hämmästyttää mihin kokkaustaitoa tarvittaisiin, kun jo pelkästään kaupat ovat täynnä valmisaterioita ja ravintolat päälle. En ole ruuanlaittotaitoa tarvinnut ikinä, vaikka olen asunut omillani jo lähes neljäkymmentä vuotta.

Päivämäärä:   14.8.26 13:44:56

Niinpä, kysytään miten vauvan kanssa mennään kauppaan tai miten autokaistalta tilataan..... todella huolestuttavaa!

Päivämäärä:   14.8.26 14:06:44

Suurin osa osaa, niitä vaan ei edes huomaa, kun eivät kysele. Hölmöt kysymykset vain esillä.

Päivämäärä:   14.8.26 14:26:42

Tyhmät kyselee eniten ja koko ajan. Se että on 5 fiksua, jotka osaavat asioita ja kaks tyhmää jotka kyselevät 10 kertaa päivässä, antaa väärän kuvan että kaikki on tyhmiä kun tyhmät pitävät meteliä itsestään.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   14.8.26 14:27:27

No niinpä. Kannattaa luottaa ihmisiin jotka ovat pääasiassa hiljaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.