Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiinnitykset mökkikaupassa

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.8.26 22:29:55

Olen ostamassa mökkiä, mutta en vaan pysty ymmärtämään mitä tää tarkoittaa? Voinko ostajana joutua pulaan jos ostan mökin jossa paljon "kiinnityksiä"?

Re: Kiinnitykset mökkikaupassa

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   11.8.26 22:33:37

Voidaan käyttää lainan takauksena eli on tehty panttikirjoja. Ei kerro, onko vanhalla omistajalla velkaa sitä vastaan vai ei. Miksi siitä joutuisit pulaan?

Lähettäjä: Peippo 
Päivämäärä:   11.8.26 23:15:21

Kauppakirjaan maininta, että kohteen panttikirjat luovutetaan vapaina.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.26 23:37:36

Voit joutua pulaan, jos kiinnityksiä ei vapauteta, koska silloin mökki voi mennä myyjän velkojen maksuun. Eli kuten jo todettu, kauppakirjaan ehto.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.26 23:48:22

Älä osta mökkiä ennen kuin myyjä on kuolettanut panttikirjat/kiinnitykset Maanmittauslaitoksessa.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   11.8.26 23:52:11

Panttikirjoja ei todellakaan kannata kuolettaa, niiden hankkiminen maksaa rahaa. Niin kuin edellä jo mainittiin, luovutus kiinnityksistä vapaana.

Päivämäärä:   12.8.26 00:35:01

Kiitos vastauksista, eli kyseessä saattaa olla ansa. Joissa mökeissä kiinnityksiä enemmän kuin myyntihinta on :0

Lähettäjä: Pankissa töissä 
Päivämäärä:   12.8.26 00:44:13

Tällä tietotaidollasi suosittelen ostamaan mökin jonka kaupassa välittäjä mukana, niin ei tule yllätyksiä. Ei ole mikään huijaus.

Päivämäärä:   12.8.26 00:49:28

Mistä tällaistakaan tietotaitoa vois elämän varrella oppia? Työskentelen ihan eri alan duuneissa mutta sentään mulla on duunia ja kk palkka. Mutta tässähän just opettelen. Pankin välittäjiin en luota niin paljoa ettenkö itse haluais etukäteen ymmärtää asioita.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   12.8.26 00:53:53

Voi apua oikeasti! Jos aloittajalla on pankki mukana ostossa, niin ne huolehtivat asioista, ei kannata stressata.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   12.8.26 09:29:44

Kiinnitysten rahamäärä ei kerro mitään. Niitä voi olla vaikka miljoonan edestä missä tahansa rötiskössä. Vain se merkkaa jos jotkut kiinnityksistä ovat velan vakuutena, eli panttikirjan saajaksi on merkitty rasitustodistuksella joku muu taho kuin kiinteistön omistaja. Kaupan yhteydessä kiinnitykset joko siirretään ostajan nimiin tai ostajan pankille, jos ostaja käyttää kiinteistöä velan vakuutena. Ja on ihan normaalia, jos on vaikka 100t laina, niin pankki haluaa 150t kiinnityksen. Se rahamäärä ei tosiaan kerro yhtään mitään kiinteistön arvosta.

Päivämäärä:   12.8.26 09:58:40

AP.n kannattaa googlata, tekoälykin varmaan antaa hyviä vastauksia tällaisiin kysymyksiin. Mutta @ kertoikin aika selkeästi asian. Ilman panttikirjaa ei mökkiä tai tilaa voi laittaa vakuudeksi lainalle.

Päivämäärä:   12.8.26 10:10:07

Aloittajan tietotaidolla kannattaa kyllä pitäytyä vuokramökkeilyssä. Omistuksessa on paaaaaljon muitakin ongelmia ratkottavaksi, kuin kiinnitykset, joissa ei asianmukaisesti hoidettuna ole mitään ongelmaa ja jotka toisinaan ovat jopa välttämättömiä.

Lähettäjä: Ihmettelijä 
Päivämäärä:   12.8.26 11:15:58

Myytävän talon kiinnitykset tarkoittavat, että kyseistä kiinteistöä on käytetty tai voidaan käyttää pankin tai muun luotonantajan lainan vakuutena. Kiinnityksestä syntyy panttikirja. Kiinnitys ei aina tarkoita velkaa, sillä se voi olla joko velaton tai myyjän lainan panttina.

Velaton kiinnitys: Myyjän vanha laina on maksettu pois, mutta sähköinen tai paperinen panttikirja on jäänyt rekisteriin tai myyjälle. Ostaja saa nämä panttikirjat haltuunsa kaupanteossa ja voi käyttää niitä omien asuntolainojensa vakuutena ilman uusia kiinnityskuluja.

Lähettäjä: emila 
Päivämäärä:   12.8.26 11:18:57

Olen omistanut 3 kiinteistöä ja pidän itseäni jokseenkin fiksuna, mutta silti käsitteen "kiinnitys" ymmärtäminen on minulle vaikeaa.

Olen tämän järkeillyt itselleni näin, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

Jos sinulla on asunto lainan panttina, niin silloin panttina on suoraan asunnon osakkeet. Tämä on minusta tosi suoraviivaista ja ymmärrettävää.

Kiinteistö (eli tila / tontti ja sen rakennukset) ei voi kuitenkaan suoraan olla lainan panttina, vaan ensin sille pitää rekisteröidä jonkun tietyn summan arvoinen_kiinnitys_ , ja tämä kiinnitys on sitten se asia, joka on lainan panttina.

Eli itse kiinnityksen olemassaolo ei tarkoita muuta kuin sitä, että tällainen asia on rekisteröity. Se voi ostajan kannalta olla hyväkin asia, jos kiinteistöä haluaa joskus käyttä lainna panttina. Silloin ei tarvitse erikseen tehdä kiinnitystä ja maksaa tästä aiheutuvia kuluja. Tosi usealla kiinteistöllä on olemassaolevia kiinnityksiä, sitä ei tarvitse pelästyä eikä se lähtökohtaisesti tarkoita sitä, että myyjä yrittäisi huijata jotenkin. Se tarkoittaa vain sitä, että kiinteistöä vastaan on joskus otettu lainaa.

Sitä, miksi tämän pitää olla näin monimutkaista, en edelleenkään ymmärrä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.8.26 11:42:34

"Tosi usealla kiinteistöllä on olemassaolevia kiinnityksiä, sitä ei tarvitse pelästyä"
Kiinnitykset on hyvä asia mutta ne täytyy olla vapaina tai vapauttaa ettei niitä vastaan ole/ jää vanhaa lainaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.