|
Lähettäjä: emila
Päivämäärä: 12.8.26 11:18:57
Olen omistanut 3 kiinteistöä ja pidän itseäni jokseenkin fiksuna, mutta silti käsitteen "kiinnitys" ymmärtäminen on minulle vaikeaa.
Olen tämän järkeillyt itselleni näin, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
Jos sinulla on asunto lainan panttina, niin silloin panttina on suoraan asunnon osakkeet. Tämä on minusta tosi suoraviivaista ja ymmärrettävää.
Kiinteistö (eli tila / tontti ja sen rakennukset) ei voi kuitenkaan suoraan olla lainan panttina, vaan ensin sille pitää rekisteröidä jonkun tietyn summan arvoinen_kiinnitys_ , ja tämä kiinnitys on sitten se asia, joka on lainan panttina.
Eli itse kiinnityksen olemassaolo ei tarkoita muuta kuin sitä, että tällainen asia on rekisteröity. Se voi ostajan kannalta olla hyväkin asia, jos kiinteistöä haluaa joskus käyttä lainna panttina. Silloin ei tarvitse erikseen tehdä kiinnitystä ja maksaa tästä aiheutuvia kuluja. Tosi usealla kiinteistöllä on olemassaolevia kiinnityksiä, sitä ei tarvitse pelästyä eikä se lähtökohtaisesti tarkoita sitä, että myyjä yrittäisi huijata jotenkin. Se tarkoittaa vain sitä, että kiinteistöä vastaan on joskus otettu lainaa.
Sitä, miksi tämän pitää olla näin monimutkaista, en edelleenkään ymmärrä.
|