Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eläkeikä lähestyy

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.8.26 11:59:19

Mielenkiinnosta kysyn onko täällä muita jolla eläke ikä lähestyy ? Jotenkin pelottavaa miten saat päivät kulumaan ?

Re: Eläkeikä lähestyy

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.8.26 12:15:22

Muutama vuosi vielä jäljellä. Odotan innolla, vaikka työssäni viihdynkin. Eikä todellakaan pelota toimettomuus, vaan on ihan hirveästi asioita, joita haluan päästä tekemään, ja joihin nyt töiden takia ei riitä tarpeeksi aikaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.26 12:19:20

Pelottaa, että näännyn kaikkeen kivaan tekemiseen. Lomat käy jo nyt voimille, eikä jatkossa enää pääse töihin lepäämään.

Päivämäärä:   11.8.26 12:43:36

No niin itsellä ei ole mitään pitäisi kai sit ajatella jotain vapaaehtois työtä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.8.26 13:24:50

Miten niin ei ole mitään? Voit tehdä ihan mitä vaan! Viimeinkin pääsee kuntoilemaan ja vaeltamaan ajan kanssa, saa laittaa kotia ja pihaa rauhassa, voi matkustella loma-aikojen ulkopuolella, lukea, käydä elokuvissa, konserteissa ja teatterissa, nähdä ystäviä, aloittaa vaikka jonkun uuden harrastuksen, jos ehtii…

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   11.8.26 14:14:16

Olen ollut 2 vuotta eläkkeellä ja en vaihtais! Ihanaa kun ei tarvii herätä herätyskelloon vaan saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Ja sitten juoda aamukahvit kaikessa rauhassa kiireettä. Mulla on hevonen johon menee aikaa, kaksi lapsenlasta joita hoidan usein, teen vapaaehtoistyötä, autan vanhuksia, puuhaan mökillä, tehdään miehen kanssa pikku matkoja. Nyt ajattelin alkaa jonkun kielen opiskelun.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   11.8.26 14:18:05

Jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin työ, niin kyllähän eläkkeellä on tylsää. Perusta yritys ja raada 24/7 hautaan asti.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   11.8.26 14:28:26

"Odotan innolla, vaikka työssäni viihdynkin. Eikä todellakaan pelota toimettomuus, vaan on ihan hirveästi asioita, joita haluan päästä tekemään, ja joihin nyt töiden takia ei riitä tarpeeksi aikaa."

Tämä. Itsellä valitettavasti vielä melkein kymmenen vuotta jäljellä, jos elän sinne asti. Kysymysmerkillä oli hyvä lista siitä, mitä esimerkiksi voi eläkkeellä tehdä. Nyt kesälomalla on huomannut, miten kivasti aika kuluu vaikkei tekisi töitä ollenkaan, voisin jatkaa tästä samaa kyytiä eläkkeelle.

Joillakin vaan on tylsää eikä aika kulu, sitä en ole koskaan pystynyt ymmärtämään.

Lähettäjä: Kerpele 
Päivämäärä:   11.8.26 14:42:21

Huh, olispa pelottavaa olla tossa tilanteessa. :O itselläni on elämässä niin paljon muuta tekemistä kuin palkkatyötä etten malta oikein edes odottaa eläkkeelle pääsyä, kun työt eivät vihdoin enää haittaa muuta elämää. :'D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.26 15:01:52

Minulla vielä yli kahdeksan vuotta eläkeikään, mutta odotan kyllä jo innolla sitä vapautta ja mahdollisuutta tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. Ei todellakaan ahdista.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.8.26 15:54:03

Eläkkeellehän ei ole mikään pakko jäädä silloin kun se on mahdollista. On alin eläkkeelle jäämis ikä ja sitten se milloin on ns. pakko jäädä. Olisikon tässä noin 5 v aikaa välissä.

Lähettäjä: Paprika 
Päivämäärä:   11.8.26 16:20:20

Monista tuntuu, että elämä vasta oikeastaan alkoi kun pääsin eläkkeelle! Jäin ihan heti, kun ikä tuli täyteen.Nyt on päivät aikaa touhuta kaikkea sitä mitä haluan, ennen ei siihen ollut aikaa. Saa harrastaa ja puuhata just sitä mistä tykkää ja oikeasti nauttia elämisestä, kun työ ei rajoita ajankäyttöä tai energiaa mitenkään. Ei todellakaan ole tylsyys tai luppoaika ongelmana, enemmänkin jännitän ehdinkö tehdä kaiken mitä haluan ja haaveilen ennenkin vanhuus vie joko terveyden tai toivottavasti mieluummin saappaat jalassa suoraan äkkiseltään mullan alle.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   11.8.26 16:26:30

2 v jäljellä ja odotan jo . Enköhän saa aikani kulumaan koirien kanssa, aattelin myös muuttaa johonkin pieneen tönöön ja tehdä puutarhatöitä.
Vähän kyllä pelottaa miten raha riittää kun eläke alle 2000e brutto

Lähettäjä: Selja 
Päivämäärä:   11.8.26 16:31:37

Lähettäjä: H
Päivämäärä: 11.8.26 12:43:36

No niin itsellä ei ole mitään pitäisi kai sit ajatella jotain vapaaehtois työtä

Hui miten sinä olet tuollaiseen pisteeseen elämässäni joutunut? Ei oikeasti mitään elämässä työn lisäksi? Onko sun elämä pelkkää työtä? Eikö sulla ole vapaa-ajalla mitään tekemistä, ei asioita mitä haluat kokea kun on aikaa, ei haaveita toteutettavana sitten kun työ ei enää rajoita, ei harrastuksia, ei mitään asioita joiden tekemiseen koet intohimoa, ei mitään sisältöä elämässä mitä voisit toteuttaa kun työ on poissa ja olet vapaa elämään ihan vaan itsellesi?
Enkä siis kysy pahalla, otenkin vaan vaikea kuvitella tuollaista tilannetta, kun itselläni näin eläkkeelläkin tuntuu, ettei riitä aina tunnit tehdä kaikkea mitä tahtoisi. Enkä edes tunne ketään, jolla eläkkeellä olisi tylsää.
Onneksi töitä saat kyllä toki tehdä vaikka hautaan, jos kunto kestää ja se on sinulle elämässä se oma juttu , eläkkeelle jääminen ei ole pakollista

Päivämäärä:   11.8.26 16:40:34

Selja no ei ole ystäväiä en viitsi itsekseen mihinkään mennä ja jos elää silloin eiäke on aika pieni

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   11.8.26 16:41:51

Muutama vuosi vielä työelämää ja ai että mitä kaikkea kivaa pääsee tekemään ja kokemaan kun työt ei enää rajoita...

Päivämäärä:   11.8.26 16:52:16

Olin melkein 10v työttömänä ja se oli elämäni parasta aikaa! Elin toimeentulotuella, eli mitään suuria summia ei elämiseen rahaa ollut. Silti oli harrastuksia, kävin pitkillä vaellusretkillä ja päiväretkillä, kävin juoksemassa ja pitkillä kävelylenkeillä, harrastin monenmoista koiran kanssa jne.

Odotan eläkeikää innolla, silloin ei ole enää rahakaan rajoitteena vaikka hukuin tekemiseen köyhänäkin :D pienipalkkaisenakin olen saanut säästettyä ihan mukavan summan eläkepäiville tuhlattavaksi.

Päivämäärä:   11.8.26 16:56:55

Olen ollut pari vuotta eläkkeellä ja täytyy myöntää, että ajoittain on vähän tylsää.
Lapsenlapsia ei ole eikä tule.
Hevosharrastus, joka on vienyt kaiken ajan lähestyy loppuaan, viimeinen hevonen on kohta 30v, toki käyn päivittäin sitä hoitamassa ja liikuttamassa kevyesti.
Pari läheistä ystävää on, mutta hekin hoitelevat ikääntyneitä ja sairaita vanhempiaan, meidän vanhempamme ovat jo kuolleet.
Olen aina liikkunut aktiivisesti, mutta nyt kolotukset vähän rajoittavat pidempiä kävely -ja pyöräilylenkkejä. Kesäisin uin. Kävin ennen puistojumpissa, mutta viimeiset vuodet olen jumpannut ja venytellyt kotona, näin voin välttää helpommin minulle sopimattomia liikkeitä.
Uusia harrastuksia en ole vaan löytänyt. En ala keräillä enää mitään, en juuri enää osta kotiinikaan mitään. Vapaaehtoistyö vähän houkuttaisi, mutta en halua enää sitoa itseäni mihinkään säännölliseen juttuun.

Päivämäärä:   11.8.26 22:25:59

Tekemisiä ei kannata välttää sen vuoksi, ettei ole kaveria seuraksi! Yksinkin voi toimia!

Päivämäärä:   11.8.26 22:32:55

Kaima, mites kansalaisopiston, avoimen yliopiston, avoimen ammattikorkean, yms. kurssit? Ei vaadi pitkää sitoutumista ja valikoimaa löytyy laidasta laitaan. Itse käyn notkumassa ihan yliopiston luennoillakin kuokkavieraana.

Lähettäjä: NoName 
Päivämäärä:   11.8.26 23:21:23

Lähestyy joo, onneksi on vielä muutama vuosi että saa painaa päänsä työnarkonomian hetteikköön. Sit varmaan firma taas eloon pöytälaatikosta.
Juu ei ole enää sosiaalista elämää ollut muutamaan vuoteen. En jaksa ihmisiä.
Kai sitä nyt edes eläkkeellä saa olla omissa oloissaan?

Päivämäärä:   11.8.26 23:26:57

Kiitos ehdotuksesta kaima! Koetin tässä aloittaa yhden vieraan kielen opiskelua, mutta jouduin aika pian luovuttamaan, en vaan oppinut.
Tiedän itse, että teen jonkinasteista surutyötä hevosharrastuksen lähestyessä loppuaan.
Koetan tämän jälkeen ryhdistäytyä ja toivoa, että jokin muu alkaisi kiinnostaa...

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.8.26 00:58:16

Aivan innolla odotan, vielä olisi jaksettava muutama vuosi. Osa-aikaeläkkeelle jään heti kun se on mahdollista!

En todellakaan pelkää etten saisi aikaani kulumaan ja eläkkeellä vain pitää tulla toimeen. Siksi yritänkin säästää nyt mahdollisimman paljon että jos tulee tiukempia kuukausia, voin hyödyntää säästöjäni. Perintöä en ole kenellekään keräämässä, toivon tilieni olevan tyhjät kun potkaisen tyhjää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.26 03:13:00

Eläkeikään reilu kolme vuotta mutta OVE:n aion hyödyntää heti kun mahdollista vaikka 80% työajalla aluksi. Nyt aioin neuvotella esihenkilön kanssa että lyhentäisin työaikaa niin että saisin 7 vapaata kolmessa viikossa, hoitoalalla kaksvuorotyössä . Laihdutin vuodessa 20kg ja aloitin 9 vuoden tauon jälkeen ratsastuksen kun jäin kesäkussa lomalle. Tavoitteena on että terveenä eläkkeelle! Säästöjä ei ole mutta asunto maksettu ja kohtullinen yhtiövastike. Toki tilillä ja luottotilillä on katetta yllättäviä etenkin eläinlääkärimenoja varten . Asun kahden kissan ja seniori-koiran kanssa. Elän tässä ja nyt ja aina on suunnitteluasteella jokin pikkureissu kotimaassa koiran kanssa jonnekin vuokramökille ja kissat hoitolaan. Kolme lastenlasta jo esiteinejä ja niillä jo omia menoja kavereiden kanssa joten eivät edes joka kuukausi enää ehdi yökylään viikonlopuksi mummulle mutta näinhän se menee elämä ja vuorotyö rajoittaa aikalailla vapaa-aikaa.

Päivämäärä:   12.8.26 08:14:58

Eläkeiässä saa olla vain tyytyväinen, jos aika kuluu hitaasti. Mikä kiire sitä on vanheta enää eläkeiän saavuttamisen jälkeen?

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   12.8.26 09:38:39

Pari kk ja sitten eläkkeelle. Hirvittää. Olen nyt pari vuotta saanut henkisesti valmistautua töiden loppumiseen mutta edelleen on vähän ristiriitaiset tunteet… ystäviä ei oikein ole, eika oikein harrastuksiakaan. Jotakin pitänee kehittää ettei tunne itseään täysin tarpeettomaksi. Kai olen hiukan masentunutkin. No, ehkä tämä tästä.. hyvä puoli kuitenkin ettei jatkossa tarvitse aamulla enää herätyskelloa.

Lähettäjä: Hilima 
Päivämäärä:   12.8.26 11:25:12

Minä olen vasta nelikymppinen, mutta nyt jo odotan, että pääsen eläkkeelle. Ja toiveena ja tavoitteena on, että jos vain taloudellisesti on mahdollista, niin jään töistä pois jo muutamaa vuotta aiemmin. Tämän tavoitteen eteen teen jo nyt (kirjaimellisesti) töitä, eli säästän rahaa ja minulla on pieniä sijoituksia. Lisäksi oma metsätila tuo tulevaisuudessa varallisuutta.

Olen oikeastaan koko työurani alusta asti pohtinut sitä, että miten pärjään taloudellisesti eläkkeellä ja pyrkinyt alusta asti luomaan tukevan pohjan, jotta juuri töistä voisi jäädä aiemmin pois ja silti olisi varaa käydä pohjoisen reissuilla mökkeilemässä ja vaeltamassa, kuten nytkin mieheni kanssa teemme. Lapsia ei ole.

Lähettäjä: Blue 
Päivämäärä:   12.8.26 11:55:16

Mulla myös vielä useita vuosia (15v) aikaa eläkeikään mutta odotan kovasti, että pääsen eläkkeelle. Ehkä pitää jotain järjestelyjä tehdä jo tuota ennen, jotta saa lisää vapaa-aikaa.

Eläkkeellä ei varmasti tule tylsää koska on niin paljon kaikkea mitä ei nyt ehdi tehdä vaan odottavat että on enemmän aikaa. Eläkkeellä tarkoitus tehdä myös pidempiä reissuja. Talon myyn siis viimeistään silloin, ettei siitä tarvitse huolehtia, ja ostan jonkun luukun jostain tukikohdaksi ja paikaksi jossa voin sitten vanhuksena asua.

Päivämäärä:   12.8.26 13:31:12

Mä voisin jäädä eläkkeelle vaikka tältä istumalta, keksikin vaikka mitä tekemistä. Ei ne tosin taida tällaista 45-vuotiasta päästää vielä moneen vuoteen. Mun tavoite-eläkeikä on 68v 8kk, tosin veikkaan että kynä tippuu siinä heti alimman eläkeiän kohdalla 66v ja 8kk.

Lähettäjä: mummeli 
Päivämäärä:   12.8.26 13:39:35

Pari vuotta eläkeläisenä takana. Eka vuosi meni niin, että tuli kalenteriin ihan liikaa kaikenlaisia menoja. Jotenkin ahnehti kaikkea, jota työssäollessa ei oikein aina ehtinyt. Teatteria, konsertteja, kavereiden tapaamista, leffoja ym. ym. ym. Sitten alkoikin ahdistaa, että aina on kiire. Vaikka oikeesti, samat asiat tuli aikanaan tehtyä työpäivän päätteeksi. Nyt vaan tuntui siltä, että kalenteri on täynnä, vaikka olisi ollut vain yksi merkintä per päivä, vaikkapa Kampaaja klo 12.00. Nyt toisen vuoden olen osannut ottaa jo vähän rauhallisemmin. Kaikkea ei tarvitse ahnehtia. Rutiinit on tärkeitä. Pyrin heräämään samaan aikaan suunnilleen, sitten aamupäivän toimia ja joka päivä pitkä kävelylenkki. Rutiinit pitää arjen hallinnassa.

Lähettäjä: Juup 
Päivämäärä:   12.8.26 14:05:01

Mulla on 7 v eläkkeelle. 4 v päästä saisin varhennetun eläkkeen, jos sitäkin ei siihen mennessä viedä. Sitten voisin vähentää työaikaa kolmeen päivään. Sitä odotellessa.
Kyllä mulla tekemistä riittää eläkkeellä.

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   12.8.26 23:00:36

Olen ollut eläkkeellä nyt noin 4 vuotta ja eniten nautin siitä, kun ei ole mitään tekemistä ja aika tulee pitkäksi. Istun nojatuolissa ja katselen ikkunasta ulos, annan ajatusten tulla ja mennä. Oi, tämä on luksusta!

Lähettäjä: Eläkkeellä myös 
Päivämäärä:   13.8.26 00:28:45

Olen nyt ollut vuoden eläkkeellä - elämä on ihanaa! Tätä ihanaa aikaa kannatti odottaa, työelämässä ehdin olla 42 vuotta putkeen.

Saa nukkua pitkään ja lorvia tallilla niin kauan kuin huvittaa. Lopun ajan luen, teen kotihommia, hoidan koiraa (ja vähän miestäkin), laitan ruokaa. Aika ei tule pitkäksi.

Lähettäjä: Juupeli 
Päivämäärä:   13.8.26 16:17:53

Voi, kateellisena luen teidän kirjoituksia. Itsellä niin huono taloudellinen tilanne, että on pakko tehdä töitä vielä näin eläkeläisenäkin. Onnittelut teille muille ja iso käsi teille nelikymppisille, kun alatte jo varautua omaan eläkeikään, saatte sitten nauttia siitä.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   13.8.26 16:43:01

Taidan tiputtaa itseni 50% työajalle tänä syksynä. Voin tehdä sen vaikka ihan omakustanteisesti. Rakastan hiljaisia aamuja ja takkatulen rätinää pakkasella kun ei ole kiire

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   13.8.26 17:05:43

Puoliso on ollut eläkkeellä jo muutaman vuoden ajan ja itsellä on vielä useampi vuosi töissäkäymistä. Haluaisin jo jäädä töistä pois että saataisiin enemmän aikaa olla yhdessä nyt kun vielä molemmat olemme terveitä ja kunnossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.