Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten hävitän hillot lasipurkissa?

Lähettäjä: apuva 
Päivämäärä:   10.8.26 19:43:27

Jääkaapin perukoille on jäänyt 3 isoa lasipurkillista itsetehtyä hilloa. Olen ne pyytämättä saanut vuosia sitten, ei ole ollut itselle käyttöä. Nyt niistä pitäisi oikeasti päästä jo eroon. Mutta miten hävitän ne??

Kannet ovat juuttuneet kiinni. Ei auta kopautukset, kuuma vesi eikä veitsi. En saa niitä auki. Toisekseen, jos ne joku auki saisikin, niin mihin kaataa hillot? Biojätteeseen ei saa laittaa, eikä vessanpyttyyn. Mutta ei myöskään sekajätteeseen saa laittaa sotkemaan jäteautoa.

Mitä mä noille teen? Uskaltaisinko laittaa sekajätteeseen yhden purkin kerrallaan? Niin, ettei kaikki kerralla sotke jäteautoa isosti? Vai voisiko ne laittaa sekajätteeseen kerralla? Vai mihin ne tungen? Help me!

Re: Miten hävitän hillot lasipurkissa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.26 19:47:39

Purkki paskaksi ja hillot pönttöön.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.26 19:57:19

Kyllä hillot saa laittaa biojätteeseen, herranjestas. laitat vaikka sanomalehdestä taitellun pussin biojätepussiin, sinne pohjalle käytetyjä kahvinporoja, talouspaperia jne, hillot siihen, pussi kiinni ja roskikseen. Biojätteeseen saa laittaa pieniä määriä kartonkiakin, joten voit kaataa ne maitopurkkiinkin ja sillä biojätteeseen.

Mitä tulee purkkien avaamiseen niin eikö kanteen saisi tehtyä reikää? Poralla viimeistään. Sieltä sitten hillot pois. Toki sen jälkeen pähkäilet että voi , meneekö nämä nyt lasijätteeseen vai ei, ja vastaus on mitä todennäköisimmin kyllä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.26 19:57:30

Ei meillä edes kerätä biojätettä erikseen, sekajätteeseen laittaisin.

Lähettäjä: Kurakiitäjä 
Päivämäärä:   10.8.26 19:57:33

Miksei biojätteeseen? Kaadat sopivaan pussiin sen mitä saat ja loput huuhdot vaikka pyttyyn tai huuhdot ja käyt kaatamassa johonkin puskanjuurelle.

Päivämäärä:   10.8.26 20:03:02

Mulla oli ikivanha kuohuviinipullo, en keksinyt avausmetodia niin laitoin muovipussiin pyyhkeiden sisään ja okt isoon sekajäteastiaan, nolotti, mut ei ole palannut kummittelemaan.

Päivämäärä:   10.8.26 20:08:27

Ei saa mitään nestemäistä laittaa biojätteeseen. Nuo ovat löysiä suomalaisista marjoista tehtyjä hilloja (mustikka, lakka). Yhden pienen purkin lakkahilloa sain vaivoin tuhottua ja löysää se oli.

Päivämäärä:   10.8.26 20:11:01

Olet siis tarkistanut tuon ohjeistuksen paikkakuntasi toimijan sivuilta? Koska kyllä täällä saa laittaa biojätteeseen nestemäisiä kunhan imeyttää vähän johonkin tai pakkaa kartonkiin.

Päivämäärä:   10.8.26 20:17:06

Kinkkurasvatkin suositellaan laittamaan maitotölkkiin ja sit biohon, kai hillolle voi tehdä saman.

Päivämäärä:   10.8.26 20:17:34

Sekajätteeseen laittaisin ihan surutta. Kyllä se jäteauto kohtaa sotkuisempiakin asioita kuin hillopurkki.

Päivämäärä:   10.8.26 20:18:59

Siis laitat vaan roskapussiin ja sekajätteeseen.

Päivämäärä:   10.8.26 20:27:46

.: kyllä olen tarkistanut. Kinkkurasvassa on se ero, että kylmänä kovettuu.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.8.26 20:28:27

Hillot bioon ja lasipurkit lasinkeräykseen. Ei ole mitään rakettitiedettä.

Päivämäärä:   10.8.26 20:40:16

Minä tyhjensin taannoin äitini kanssa mummin hillokellarin. Siellä oli varmasti valehtelematta yli sata hillo- ja mehupurkkia 90-luvulta ja 2000-luvun alusta. Avattiin kaikki. Mehut viemäriin ja hillot ämpäriin, joka kaadettiin sitten biojätteeseen.

Maistoin yhtä mansikkahilloa, ja se oli yllättävän hyvää. Ei kuitenkaan uskallettu ottaa syömiskäyttöön.

Päivämäärä:   10.8.26 20:44:29

no: jäi sitten aloitus lukematta? En saa purkkeja auki.

Päivämäärä:   10.8.26 20:48:44

Lajittelu paikkakuntasi ohjeiden mukaan. Jos et saa purkkeja turvallisesti auki, niin sitten sekajätteeseen sellaisenaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.26 20:48:59

Hillon saa kaataa sekä biojätteeseen että essanpönttöön.
Itse liottaisin vedessä ja kokeilisin uudelleen avata vaikka naulaa kiilana käyttäen. Käsineet kädessä jos vaikka purkki hajoaa.
Sit purkit kierrätykseen ja hillot biojätteeseen.

Päivämäärä:   10.8.26 20:53:44

Ja kiitos, että yrität lajitella, vaikka kannet pistävät hanttiin! :D Toivottavasti löydät ratkaisun, mutta itsekin olen kokenut tuon, että hillopurkin kansi on älyttömän tiukassa hillon jämähtäessä kierteisiin.

Olen itse tainnut saada osan auki tuommoisella silikonisella purkinavaukseen tarkoitetulla säämiskällä. Löytyy Googlesta nimellä silikoninen purkinavaaja. Joskus olen kuumennellut purkin kantta toivoen, että se vähän elää tai välissä oleva hillo pehmenee.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   10.8.26 21:19:41

Jos ei aukea, niin sekajätteeseen.

Laskennallisesti ajatellen tuskin kannattaa alkaa ihan hirveästi lämmittämään – siinä melko nopeasti käytetään enemmän energiaa kuin kierrättämällä säästäisi (ellei sitten esim. pottujen kiehuvaa kypsennysvettä uusiokäytä lämmittämiseen).

Mä oon oikeasti aika tunnollinenkin lajittelija, mutta joskus voi miettiä, mikä on järkevää ja mikä ei. Kuinka paljon omaakaan aikaa ja energiaa kannattaa käyttää yhteen (tai kolmeen...) lasipurkkiin?

Päivämäärä:   10.8.26 21:24:19

;-: olen tosi tunnollinen kierrättäjä. Siksi nämä purkit ovat vuosia olleet jääkaapissani. Mutta taidan nämä nyt sitten laittaa sekajätteeseen. En jaksaisi enempää tuhlata aikaa näiden avaamiseen ja jatkojalostamiseen :D

Päivämäärä:   10.8.26 21:26:40

Juu sekajäte oikea jos ei aukee.

Päivämäärä:   10.8.26 21:50:34

Siis mitä luulet tapahtuvan jos vain nakkaat purkin sisältöineen roskiin? Sut teloitetaan?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.8.26 21:59:57

No eiköhän sit vaan sekajätteeseen jos ei aukea.

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   10.8.26 23:40:00

Siis voiko joku nyt oikeasti selittää miksi ihmeessä niitä ei voi työntää sekajätteeseen?

Päivämäärä:   10.8.26 23:52:27

Jumala rankaisee kierrättämättömyydestä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.8.26 00:37:14

Mietinpä tuossa kuinka paljon sekajätteissä on vaippoja, vauvasta vaariin paskaa tuotettuna, sekä menkkasiteitä, koirapaskapusseja, oksennuspusseja, kissanhiekkalaatikon paakkuja jne. Saattaa pienin sotku roska-autossa tulla jostain hillopurkista.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   11.8.26 00:43:52

Täällä ei edes kerätä biojätettä, vaan kaikki menee sekajätteeseen, jos ei ole vapaaehtoisesti hankkinut omaa kompostoria.

Päivämäärä:   11.8.26 12:28:09

Mä avaisin tölkinavaajalla, puukolla tai naulalla reikiä kanteen ja siitä valuttelisin hillot pois. Voi kansikin sitten aueta, kun alipaine helpottaa

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   11.8.26 12:33:38

Miksi hilloa ei saa laittaa biojätteeseen?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   11.8.26 12:35:33

Palamattomiin sekajätteisiin menee.

Lähettäjä: :'/ 
Päivämäärä:   11.8.26 12:59:28

salaattijuustot ölyssä ja lasipurkissa ovat pitkään odottaneet jatkokäsittelyä tiskipöydällä.... mitenhän pääsisi kätevästi eroon

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   11.8.26 15:19:57

Salaattijuustot öljyssä biojätteisiin ja lasipurkki huuhtaistuna vaikka teepannun vedellä lasinkeräykseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.26 15:53:53

Kaikki purkit on tähän asti auennu. Jos ei muulla, niin haen öljynsuodattimenavaajan. En nyt oleta, että se olisi aloittajan keittiövälineitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.