Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siis miksi ihmiset haukkuvat lihavia?!

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   10.8.26 18:51:22

En tajua. Onko se joku psykologinen ilmiö että alitajuisesti ollaan kade siitä että lihava saa enemmän ruokaa kuin itse.

Re: Siis miksi ihmiset haukkuvat lihavia?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.26 18:54:21

Halutaan vain polkea toista alemmaksi. Huonoa itsetuntoa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 19:00:00

Ei ole syytä haukkua lihavia tai ketään muutakaan. Lihava tietää kyllä kokonsa, ei sitä tarvitse hänelle erikseen kertoa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   10.8.26 19:09:29

Niin. Tätä minäkin olen ihmetellyt ja miettinyt.
Terv. ala-asteiästä alkaen kiusattu / haukuttu / mollattu

Päivämäärä:   10.8.26 19:13:08

Aikuistet jotka haluavat painaa toista alas ja tuntea ylemmyydentuntoa ovat varmasti usein myös olleet kiusaajia koulussa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 19:21:32

., tätähän täällä mm ylisviiva ja toinen piste harjoittaa, kun kuvittelevat, että pahoitan mieleni siitä. :D

Lähettäjä: Jlöä 
Päivämäärä:   10.8.26 19:24:24

Omista ajatusvinoumista siinä on kyse. Eli hetkestä ja yksilöstä riippuen myös vaihtelevalla tasolla myös esimerkiksi ilkeydestä puhtaasti jopa, omista alemmuudentunteista, tarpeesta ja halusta pönkittää omaa egoa, jolloin pidetään toista yksilöä omassa mielessä keksityistä perustellusti vaikka tyhmänä, laiskana, sairaana, osaamattomana, eri tavoin vaikka ahneena, epäluotettavana ja pisteenä iin päällä jopa kaiken lisäksi kyvyttömänä. Kaikkea näitä kuvauksia näkee käytettävän ihan yleisesti.

Aika hurja lista, varsinkin jos ottaa huomioon , että kaikkia noita käytetään jonkun ihanoikean henkilön "luokitteluun" vain siksi että niin "halutaan" toinen nähdä. Totuudesta viis. Ja näin ajattelevia on liian monta.

Miksi he toimivat näin? Koska silloin itse ei olisi missään tapauksessa sellainen kuin edellä, joten miten kätevää onkaan "varmistaa" asia itselleen ja muille ajatelle alla näin! Niin ja voidaan määritellä samalla olevansa itse monin tavoin parempi ihminen ja yhteiskunnan jäsenkin. Etsitään epätoivoisesti selityksiä vaikka yhteiskunnan ongelmiin syyttämällä joitakuita sen jäseniä jollain syyllä, jotta itsellä olisi helpompaa. Vaikka sitten valitsemalla tämän teeman.

Totuutta taas ei tietenkään käsitetä, kuuluu ajattelukuvioon. Sillä jos käsitettäisiin, heidän päänsisäiselle maailmalle kävisi ikävästi. Kierre on valmis, josta irti päästäminen tuskin on kovin helppoa.

Edellinen selittää miksi halutaan itsepäisesti luokitella joku toinen huonommaksi. Jotta edellinen olisi mahdollista täytyy toki keksiä loogiselta kuulostava perustelu syyksi/syiksi ajatella ja tuntea jostakusta niin. Edelliseen ikävä kyllä voi helpostikin ympäriltä joskus saada vahvistusta, mikä ei tietenkään tee asiasta yhtään oikeampaa tai hyväksyttävämpää.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   10.8.26 19:44:20

Ehkä siksi, kun lihavuus aiheuttaa niin paljon sairauksia, joita sitten yhteiskunnan piikkiin hoidetaan, eli kaikki maksavat tämän yleensä itseaiheutetun tilan seurausten hoitamisen. Noin yleistetysti siis. Ei se toki haukkumista oikeuta, mutta ehkä on siellä taustalla yhtenä syynä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.8.26 19:46:48

Aika moni tauti on itseaiheutettu. Moniko ilkkuu sydärin saaneelle?

Lähettäjä: ejeju 
Päivämäärä:   10.8.26 20:03:50

En minäkään tajua miksi ihmisiä haukutaan jonkin ominaisuuden vuoksi, jolle ei saman tien voi tehdä yhtään mitään. Esim. jos joku puhuu todella nopeasti, hänelle voi sanoa, että puhu vähän hitaammin kun en saa selvää. Tai jos jollain on roska päässä tai lahkeessa roikkumassa niin siitäkin voi huomauttaa. Mutten ymmärrä sitä, että haukutaan moisista asioista. Saati ulkonäöstä, jolle kyseinen ihminen ei välttämättä voi mitään, ainakaan nopeasti. Esim. rumat hampaat voi olla ihan vain geneettinen juttu eikä ole kyseisen ihmisen vika, ettei ole saanut hoitoa jo lapsena ja esim. rautoja tms. vaan hampaat on ihan sikin sokin. Tai jos joku on lihava ja hänen aineenvaihduntansa ja elimistönsä vain sellainen, että tulee syötyä enemmän, kalorit ei pala samaan tahtiin kuin hoikilla ja aineenvaihdunta sellainen, ettei osa kaloreista mene läpi kuten normaalisti kuuluu vaan elimistö varastoi aivan kaiken, jolloin tietenkin lihoo kun elimistössä on vika, ettei se toimi normaalisti.

On ihan eri asia tarjota tukea ja apua kuin haukkua ja halveksia.

Esim. lihavuuslääkkeetkään ei sovi kaikille ja lihavuusleikkauskaan ei ole mikään luomenpoistoon verrattava operaatio.

Joskus tekisi mieli sanoa muita haukkuville ja halveksiville ihmisille, että oletko oikeasti noin tyhmä ja oletko ajatellut, että et sinäään täydellinen ole ja etpä sinäkään vikojasi viidessä minuutissa korjaa.

En ole koskaan ollut lihava, olen koko ikäni ollut alle 60-kiloinen ja pituutta on 163 cm, ikää 42 v. Mutten siltikään ymmärrä lihavien haukkumista tai ihmisten haukkumista ulkonäön perusteella muutenkaan...

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   10.8.26 20:13:32

LähettäjäV

Päivämäärä10.8.26 19:44:20

Ehkä siksi, kun lihavuus aiheuttaa niin paljon sairauksia, joita sitten yhteiskunnan piikkiin hoidetaan, eli kaikki maksavat tämän yleensä itseaiheutetun tilan seurausten hoitamisen. Noin yleistetysti siis. Ei se toki haukkumista oikeuta, mutta ehkä on siellä taustalla yhtenä syynä.

^Tämä! Lihavuus maksaa enemmän kuin työttömyys

Lähettäjä: no miettikää 
Päivämäärä:   10.8.26 20:15:50

Myös lääkärinpalvelut tuovat suomeen työtä ja veroja.

Lähettäjä: karma 
Päivämäärä:   10.8.26 20:20:21

Aatelkaapa kun ne kiusaajat joutuvat maksamaan sen kiusatun terapian..

Lähettäjä: Rubiini 
Päivämäärä:   10.8.26 20:22:23

Painon ivallinen kommentointi ja painosta kiusaaminen tuntuu vaan olevan joillekin yksi tapa olla ilkeä, oli kyse sitten yli-tai alipainon kommentoimisesta (esim minua on haukuttu tosi ilkeästi alipainostani, paras ystäväni taas saa vähän väliä ivaa ylipainostaan) :( Jonkunlainen ivailevan kommentoijan oman epävarmuuden pönkitys tai muu paha olo kai sen taustalla usein on. Moni tietää, että painoa kommentoimalla osuu herkästi ihmistä suoraan arkaan paikkaan, valitettavasti ikävimmät tyypit käyttää sitä hyväksi.

Lähettäjä: Amma 
Päivämäärä:   10.8.26 20:56:14

Aika moni taitaa olla vaan kateellinen ihmisille jotka osaa ottaa rennosti, olla oma itsensä eikä stressaa liikaa ympäristön mielipiteitä? Koska moni kokee hirveät ympäristöpaineet muista ja sen takia joutuu elämään tiukasti, koko ajan lauhduttaen? Tällainen fiilis tullut itselle vuosien ajan.

Päivämäärä:   11.8.26 14:51:40

Ongelma ei ole toisen lihavuudessa vaan haukkujan pääkopassa.

Lähettäjä: Herne 
Päivämäärä:   11.8.26 16:16:43

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.8.26 14:51:40

Ongelma ei ole toisen lihavuudessa vaan haukkujan pääkopassa.

Tämä! Näinhän se juurikin on.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.26 16:28:05

Kyllähän lihavasta ihmisestä saa vaikutelman, että on vähän laiska/välinpitämätön/huono itsekuri tai sitten ihan vaan ei niin kovin fiksu. Vaikka lihavat kuinka yrittävät todistella kuinka rakastavat kroppaansa ja hyväksyvät itsensä sellaisena kuin ovat ja ties mitä humpuukia. Ja lihavuuslääkkeiden suosio senkun kasvaa...

Päivämäärä:   11.8.26 17:10:43

Normaalipainoisetkin haluaisivat syödä mahansa täyteen, mutta eivät voi, kun pitää pitää paino kurissa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 17:13:41

Tuokin on totta. Mutta ei kaikki välttämättä ole laiskoja / välinpitämättömiä / niillä ei ole huono itsekuri / tai etteivät olisi kovin fiksuja. Taustalla voi olla muutakin.

Esimerkiksi minä : Olin pullukka, kun aloin seurustelemaan erään miehen kanssa 2012. Sain kauheasti p*skaa niskaani vuodesta 2008 alkaen. Miksi tämän p*skan niskaan saaminen johtui? - En tiedä. Sen verran tiedän, että se alkoi juurikin vuonna 2008, kun olin hankkinut ensimmäisen koirani. Ja se vaan jatkui, kun hankkiin toisen koirani vuonna 2009. Se pahensi 2009 ja sitä kesti aina vuoteen 2017 asti. Sen jälkeen se hieman rauhottui ja taisi loppua kokonaan vasta vuonna 2021. Masennuin. En itsetuhoisesti enkä niin, että olisin tarvinnut ammattiapua. Yritin nousta siitä p*skasta yhdessä sulhaseni kanssa, vaikka mekin yhdessä saimme kokea sen kaiken p*skan, mutta tuplana. Lihoin vuonna 2012 - 2019 väliseksi ajaksi ylipainoikseksi mätisäkiksi. Meni monta vuotta, että sain painon putoamaan ja noustua siitä p*skasta lopullisesti yli.

Olen vieläkin lihava, mutta painoni ei ole enää niin iso, mitä se on ollut. Silti olen masentunut, en itsetuhoisesti, enkä niin että tarvitisin ammattiapua. Tähän liittyy nyt muita tekijöitä.

Nuorempana minulla alkoi olemaan polven kanssa ongelmia (jolloin en siis todellakaan ollut ylipainoinen). Lumpio meni pois paikoiltaan aika ajoittain. No vuonna 2011 se menikin sitten lopullisesti ja jouduin polvileikkaukseen vuonna 2012. Minulla on ollut sen jälkeen tuon polven kanssa vaikeaa, koska se menee ns lukkoon ja on äärettömän kovasti kipeä. Aina kun soitin lääkäriin ja kerroin asiasta, minulle vain sanottiin, että se kuuluu asiaan. No nyt sitten perjantaina soitin terveyskeskukseen ja pyysin tuohon polvi ongelmaan aikaa, mutta kun menee lääkärin jonotuslistan kautta, niin aikaa saa sitten taas odotella ties kuinka kauan. Laiska en ole missään nimessä ollut. Olen käynyt lenkeillä ja pyöräilemässä aina kun tuo polvi on antanut myöden. Mielellään en pyöräile, vaikka sitä haluaisinkin niin kovasti tehdä, koska tuo polvi kun menee ns lukkoon pyöräilessä, niin ei voi enää jatkaa ja taluttaakaan tuota pyörää en ala kauhean pitkää matkaa taluttamaan. Maksimi lenkkejä olen tehnyt noin 10km verran. Välinpitämätön ja huono itsekurikaan ei ole tässä tilanteessa oikeita termejä. Ja fiksu nyt todellakin olen. Ja nuorempana olin sinut itseni ja kroppani kanssa. Nykyään en. Onneksi on mies, joka on sinut minun ja kroppani suhteen, eli häntä ei lihominen haitannut, päin vastoin. Ja ei, mies ei itse ole mikään lihava, vaan normaalin kokoinen.

Lihavuuslääkkeitä minullekin on tyrkytetty, mutta olen niistä kieltäytynyt. En ala mitään lääkkeitä siihen käyttämään.

Lähettäjä: leaf 
Päivämäärä:   11.8.26 17:13:44

Päivämäärä: 11.8.26 17:10:43

Normaalipainoisetkin haluaisivat syödä mahansa täyteen, mutta eivät voi, kun pitää pitää paino kurissa.

Haha. Normaalipainoinen ja jopa alipainoinenkin voi kuule vallan hyvin syödä mahansa täyteen joka päivä ja vieläpä useaan kertaan päivässä ilman että se lihottaa grammaakaan.

Päivämäärä:   11.8.26 17:17:07

"Haha. Normaalipainoinen ja jopa alipainoinenkin voi kuule vallan hyvin syödä mahansa täyteen joka päivä ja vieläpä useaan kertaan päivässä ilman että se lihottaa grammaakaan."

Sä et varmaan sitten ole kateellinen lihaville?

Päivämäärä:   11.8.26 17:17:28

Mahansa voi syödä täyteen vaikkei vetäisikään päivittäin mäkkäriä ja sipsiä...

Päivämäärä:   11.8.26 17:19:16

"Mahansa voi syödä täyteen vaikkei vetäisikään päivittäin mäkkäriä ja sipsiä..."

Ja kuinka paljon se harmittaa, ettei voi vetää joka päivä herkkuja.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   11.8.26 17:25:58

Jos asiaa miettii, niin jotain mahdollisia syitä:
- luonnonvarojen liikakulutus. Ruoka on yksi suurimpia tekijöitä hiilijalanjäljen muodostumisessa. Lihava kuluttaa enemmän ruokaa kuin tarvitsisi.
- fossiilisten polttoaineiden tuhlaus matkustaessa. Ozempicin ansiosta lentoyhtiöt laskevat säästävänsä huimia summia (eli polttoainetta) kun ihmiset laihtuvat
- tilanvienti yleisissä tiloissa. Osta kaksi penkkiä lentokoneesta, jos et mahdu yhdelle
- terveydenhuollon kuormittaminen. Ylipainon aiheuttamien ongelmien hoitaminen maksaa tuhottomasti yhteiskunnalle
- välinpitämättömyys omasta terveydestä. Aihe mikä ei ehkä niinkään suututa, mutta turhauttaa. Ylipaino, tupakointi, alkoholin liikakäyttö...Kaikki ovat itsestä kiinni ja aiheuttavat terveysriskin itselle ja mahdollisen ennenaikaisen kuoleman takia murhetta läheisille

Päivämäärä:   11.8.26 17:32:12

"Ja kuinka paljon se harmittaa, ettei voi vetää joka päivä herkkuja."

Ei harmita. Mutta tästä tulikin mieleen vielä, että usein lihavuus yhdistetään mielenterveysongelmiin, ovat suoraan verrannollisia. Mitä sairaalloisempi ylipaino sitä enemmän viiraa päässä.

Päivämäärä:   11.8.26 18:04:27

Tuo ei pidä paikkansa. Johan tuollainen ihmisen ulkonäön perusteella tehtävä kategorisointi esim. tyhmäksi kertoo siitä ettei sillä kategorian tekijällä ole kaikki hyvin. Purkaa omaa henkistä pahaa oloaan toisiin.

Päivämäärä:   11.8.26 18:05:57

Ihmisellä ei siis ole oikein mitään muuta millä keulia ja yrittää tuntea itseään toisia paremmaksi kuin se, että on normaalipainoinen.

Päivämäärä:   11.8.26 18:22:15

Väitän kyllä, että suurin osa normaalipainoisista voi vetää herkkuja vaikka joka päivä tai niin paljon kuin haluaa. Mutta ei minun tee edes mieli syödä loputtomasti makeaa. Keho kertoo kuinka paljon se tarvitsee energiaa.

Lähettäjä: yltä kyllin 
Päivämäärä:   11.8.26 18:56:08

Aatelkaapa jenkkejä, siellä mäkit ja herkut(myös jäätelö)kuuluu päivittäiseen ruokavalioon, eikä terveys-käsitettä ole siellä olemassakaan.

Lähettäjä: Jlöä 
Päivämäärä:   11.8.26 19:05:56

Aika rajuja yleistyksiä monelta teiltä ja kaikkien niputtamista samaan lokeroon omien oletuksienne ja halunne mukaan.

Ei ole kukaan sitten muka koskaan teille kertonut mikä ei ole enää asiallista suhtautumista toisiin ihmisiin?

Puhumattakaan muista asioista, joita pitäisi lisäksi mainita, vaikka en niin nyt teekään. Tiedätte kyllä keille kaikille tämä kysymys on tarkoitettu muistutukseksi, jälleen kerran.

Lähettäjä: Gio 
Päivämäärä:   11.8.26 19:09:59

Ihmisellä joka haukkuu toista on aina jollain tavalla hyvin paha tai epävarma olo itsellään. Hyvinvoiva ja sinut itsensä kanssa oleva ihminen ei koe tarvetta mollata ketään toista painon, ulkomuodon, ulkonäön tai muiden ominaisuuksien takia. Ongelma ei tosiaan haukkujalla oikeasti ole se haukuttavaa ihmisen paino, vaan oikeasti ongelma on haukkujan pään sisällä, kuten ylläkin useammassa kommentissa on viitattu jo.

Lähettäjä: pena 
Päivämäärä:   11.8.26 19:11:39

Siitä puhe mistä puute.

Päivämäärä:   11.8.26 19:17:21

Toisen lyttääminen on pienen ihmisen keino ylentää itseään. Sen huomaa hienosti jo tässäkin lyhyessä ketjussa miten joku kuvittelee olevansa toista parempi.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 19:28:03

Päivämäärä: 11.8.26 17:10:43

"Normaalipainoisetkin haluaisivat syödä mahansa täyteen, mutta eivät voi, kun pitää pitää paino kurissa."

Näiden kannattaa sitten hankkia ammattiapua, jos ei voi syödä mitään niin, että maha on täynnä. On ihan normaalia syödä maha täyteen, eikä se tarkoita, että painoa pitää kytätä jatkuvasti. Jos on näin, niin ammattiapu on oikea ratkaisu tuollaiseen.

Lähettäjä: leaf
Päivämäärä: 11.8.26 17:13:44

"Normaalipainoinen ja jopa alipainoinenkin voi kuule vallan hyvin syödä mahansa täyteen joka päivä ja vieläpä useaan kertaan päivässä ilman että se lihottaa grammaakaan."

Juurikin näin.

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 11.8.26 17:17:28

"Mahansa voi syödä täyteen vaikkei vetäisikään päivittäin mäkkäriä ja sipsiä..."

Juurikin näin.

Päivämäärä: 11.8.26 17:19:16

Ketä se harmittaa? Ei minua ainakaan harmita, etten voi vetää joka päivä herkkuja. Sellainen ei ole edes terveellistä.

Lähettäjä: Heh
Päivämäärä: 11.8.26 17:25:58

"Jos asiaa miettii, niin jotain mahdollisia syitä:
- luonnonvarojen liikakulutus. Ruoka on yksi suurimpia tekijöitä hiilijalanjäljen muodostumisessa. Lihava kuluttaa enemmän ruokaa kuin tarvitsisi."

Ja höpö höpö. En minä ole koskaan kuluttanut enemmän ruokaa, kuin tarvitsisi. Lihomiseni liittyi ihan muuhun.

"- terveydenhuollon kuormittaminen. Ylipainon aiheuttamien ongelmien hoitaminen maksaa tuhottomasti yhteiskunnalle"

Ja ylipainoinenko ei sen takia saisi käydä terveydenhuollossa? Missä niiden sitten pitäisi käydä? Jokaisella ihmisellä oli se sitten alipainoinen tai normaalipainoinen taikka ylipainoinen, on oikeus käydä terveydenhuollossa, eikä se maksa sen enempää.

"- välinpitämättömyys omasta terveydestä. Aihe mikä ei ehkä niinkään suututa, mutta turhauttaa. Ylipaino, tupakointi, alkoholin liikakäyttö...Kaikki ovat itsestä kiinni ja aiheuttavat terveysriskin itselle ja mahdollisen ennenaikaisen kuoleman takia murhetta läheisille"

Älä yleistä siinä. Normaalipainoinen ihminenkin, joka polttaa tupakkia ja käyttää alkoholia liikaa mahdollistavat ennenaikaisen kuoleman takia murheita läheisille.

Päivämäärä: 11.8.26 17:32:12

"Ei harmita. Mutta tästä tulikin mieleen vielä, että usein lihavuus yhdistetään mielenterveysongelmiin, ovat suoraan verrannollisia. Mitä sairaalloisempi ylipaino sitä enemmän viiraa päässä."

Ja höpö höpö. Olen lihava, mutta minulla ei ole mielenterveysongelmia. Ja olin sairaaloisen ylipainoinen, niin ei minulla viirannut päässä. Joten älä keksi satuja.

Langanlaihat eli alipainoiset ovat niitä, joilla siellä päässä viiraa, kun olettavat etteivät voi syödä kuin pupun ruokaa, koska muuten lihovat. On normaalia syödä niin, että tuntee olonsa kylläiseksi, eli syödä siis normaalia ruokaa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 19:30:13

Lähettäjä: Gio
Päivämäärä: 11.8.26 19:09:59

"Ihmisellä joka haukkuu toista on aina jollain tavalla hyvin paha tai epävarma olo itsellään. Hyvinvoiva ja sinut itsensä kanssa oleva ihminen ei koe tarvetta mollata ketään toista painon, ulkomuodon, ulkonäön tai muiden ominaisuuksien takia. Ongelma ei tosiaan haukkujalla oikeasti ole se haukuttavaa ihmisen paino, vaan oikeasti ongelma on haukkujan pään sisällä, kuten ylläkin useammassa kommentissa on viitattu jo."

Ja silti jatketaan sitä haukkumista (mollaamista).

Päivämäärä:   11.8.26 19:31:50

Mä ole ainakin tällainen normaalipainoinen, joka on ollut huolissaan painostaan jostain 13-vuotiaasta saakka. Ihan sama mitä olen sinä päivänä syönyt, niin se on varmasti liikaa ja väärää. Vitsi kun kehtaisin olla läski, mutta en, joten jatkan tätä painon kyttäämistä varmaan hautaan saakka.

Lähettäjä: cerveza 
Päivämäärä:   11.8.26 19:33:29

Sannahan täällä haukkuu laihoja ihmisiä henkilöiksi, joilla viiraa päässä :DDD

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 19:36:50

Lähettäjä: cerveza
Päivämäärä: 11.8.26 19:33:29

"Sannahan täällä haukkuu laihoja ihmisiä henkilöiksi, joilla viiraa päässä :DDD"

Täh? En hauku ketään. Sanoin mielipiteeni.

Jos joku voi kirjoittaa näin :
Päivämäärä: 11.8.26 17:32:12

Ei harmita. Mutta tästä tulikin mieleen vielä, että usein lihavuus yhdistetään mielenterveysongelmiin, ovat suoraan verrannollisia. Mitä sairaalloisempi ylipaino sitä enemmän viiraa päässä.

Niin minullakin on oikeus sitten kirjoittaa mitä kirjoitin haukkumatta ketään sen kummemmin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.8.26 19:53:02

Voisko Sanna saada jo bännit kun vänkäämisellään pilaa kaikki keskustelut.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 20:39:52

Lähettäjä: ,
Päivämäärä: 11.8.26 19:53:02

"Voisko Sanna saada jo bännit kun vänkäämisellään pilaa kaikki keskustelut."

Miten niin pilaan? Mitä se sinäkin siinä syyttelet? Asiallisesti vastannut. Joten sinulle se bännit kuuluu eikä minulle.

Lähettäjä: Kiinnostaa tietää 
Päivämäärä:   11.8.26 21:49:10

Täällä on moni sanonu, etteivät hauku lihavia.

Kuinka moni täällä em. kirjoittelijoista ovat oikeasti rehellisiä?

Jos ulkona sinua vastaan tulee lihava ihminen, voitko oikeasti olla ajattelematta, et hyi h*lv*tti ku tuo on lihava? Voitko oikeasti olla kommentoimatta toisten ihmisten ulkonäköä vai tekeekö kuitenki mieli kommentoida?

Tämä sama pätee periaatteessa myös toisinpäin, mut en tiiä kuinka yleistä on, et laihoja / normipainoisia haukutaan samalla mittapuulla kuin lihavia

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 21:59:33

Lähettäjä: Kiinnostaa tietää
Päivämäärä: 11.8.26 21:49:10

"Täällä on moni sanonu, etteivät hauku lihavia.

Jos ulkona sinua vastaan tulee lihava ihminen, voitko oikeasti olla ajattelematta, et hyi h*lv*tti ku tuo on lihava? Voitko oikeasti olla kommentoimatta toisten ihmisten ulkonäköä vai tekeekö kuitenki mieli kommentoida?

Tämä sama pätee periaatteessa myös toisinpäin, mut en tiiä kuinka yleistä on, et laihoja / normipainoisia haukutaan samalla mittapuulla kuin lihavia"

Minä en ainakaan hauku lihavia. Olenhan itsekin lihava. En myöskään hauku ketään laihaksi tms.. Toki sanon oman kantani, jos siihen on tarvetta. Voit tarkistaa sen tuolta ylempää.

Minä ainakin olen rehellinen.

Miksi haukkuisin lihavia, kun olen itsekin sellainen?

Kyllä, minua vastaan on tullut lihavia naisia ja ei, en ole koskaan ajaatellut, että hyi h*lv*tti ku tuo on lihava.

Minua on myöskin tullut vastaan hoikkia naisia ja ei, en ole koskaan ajatellut, että hyi h*lv*tti ku tuo on laiha.

Tai kesällä kulkee eräs nainen avoinjaloin ja melko paljastavat vaatteet päällä (mm äärettömän lyhyet shortsit jalassa takki tai vastaava auki ja joku paita / toppi päällä), niin en ajattele, että hyi h*lv*tti ku on epätavallisen näköinen (muuta sanaa en tähän hätään nyt keksinyt).

Minua ei siis kiinnosta minkä näköinen nainen (tai mies) minua tulee vastaan, enkä siis ajattele heistä mitään.

Voin olla kommentoimatta toisten ulkonäköä. Mitäpä tuo minulle kuuluu minkä näköinen joku on. En se minäkään mikään kedon kaunein kukkanenkaan ole. Silti saan nimittelyä ja haukkuja vastaan.

Lähettäjä: Rubiini 
Päivämäärä:   11.8.26 22:19:42

LähettäjäKiinnostaa tietää
Päivämäärä11.8.26 21:49:10

Täällä on moni sanonu, etteivät hauku lihavia.

Mitä ihmettä, miksi ihmeessä ajattelisin noin? No ei minun ainakaan todellakaan tee mieli kommentoida tai ajatella pahaa toisten ulkomuodosta. Ei sellainen oikeasti tule mun mieleenkään.

Päivämäärä:   11.8.26 22:26:51

"Ja höpö höpö. En minä ole koskaan kuluttanut enemmän ruokaa, kuin tarvitsisi. Lihomiseni liittyi ihan muuhun.'
Hyvä sinulle. Noin yleisesti näin ei ole. Esimerkiksi Hengenvaarallisen lihava-ohjelmassa ongelma kyllä on ihan AINA siinä että syödään liikaa ja liikaa vääriä asioita. Siellä on näitä jotka hakevat illaksi kotiin viisi pitsaa, ottavat matkaevääksi burriton ja jotta ollaan terveellisiä, myös kanasalaatin. Tämä ei ole normaalin ihmisen tarvitsema iltaruoka, vaan koko viikon iltaruuat. Pienikokoiselle naiselle kahden viikon iltaruuat. Maapallolla on vaikeuksia ruokkia tätä väkimäärä ilmankin, että osa syö seitsemän edestä.

"Ja ylipainoinenko ei sen takia saisi käydä terveydenhuollossa? Missä niiden sitten pitäisi käydä? Jokaisella ihmisellä oli se sitten alipainoinen tai normaalipainoinen taikka ylipainoinen, on oikeus käydä terveydenhuollossa, eikä se maksa sen enempää"

Saa käydä. Mutta olen sitä mieltä, että itse elämä tavoilla aiheutetut sairaudet (tupakoinnista, alkoholin käytöstä tai ylipainosta johtuvat) pitäisi maksaa itse. Tästä on ihan tiukkaa tutkimustietoa olemassa, että ylipaino vie suhteettoman paljon terveydenhuollon resursseja. Nyt on näin, mutta nämä ovat asioita jotka voivat muuttua jos niin päätetään.

"Älä yleistä siinä. Normaalipainoinen ihminenkin, joka polttaa tupakkia ja käyttää alkoholia liikaa mahdollistavat ennenaikaisen kuoleman takia murheita läheisille."
Siksi rinnastinkin ylipainon tupakointiin. Samanlaista välinpitämättömyyttä. Esimerkiksi tuossa Hengenvaarallisesti lihavissa monesti tulee ilmi lihavan vanhemman huoli pienistä lapsista jos oma sydän pettää. Eli monet ylipainoiset ihan tiedostavat aiheuttavansa murheita läheisille omalla toiminnallaan. Mutta silti se itsekeskeinen toiminta tuntuu menevän kaiken yli.

Sulta uhohtui kommentoida tuota kulkuvälineessä tilan vientiä :) Se siis on ilmeisesti siis hyvä syy haukkua lihavia? Se nimittäin on todella ankeaa, kun lentokoneessa naapuri pusertuu mun puolelle

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.8.26 22:34:44

Minulle lihavuus ilmentää hillinnän puutetta.

Lähettäjä: Alisa 
Päivämäärä:   11.8.26 22:57:55

Haluaisin lopettaa olantsspiinin mutta lääkäri ei anna! Se vaikeuttaa painonhallintaa ja turvottaa. Yritän parhaani jotta olisin normaalipainoinen mutta olantsapiini 20mg tekee siitä kovin haastavaa. :(

On sanomattakin selvää että VIHAAN PSYKIATREJA!! En halua syödä lääkkeitä koska ne lihottaa mutta psykiatrit pakottaa! Lääketiede on pahuutta joka lihottaa ihmisen!

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   11.8.26 22:59:52

Lähettäjä.

Päivämäärä11.8.26 17:10:43

^Tämä!

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 23:04:52

"Hyvä sinulle. Noin yleisesti näin ei ole. Esimerkiksi Hengenvaarallisen lihava-ohjelmassa ongelma kyllä on ihan AINA siinä että syödään liikaa ja liikaa vääriä asioita. Siellä on näitä jotka hakevat illaksi kotiin viisi pitsaa, ottavat matkaevääksi burriton ja jotta ollaan terveellisiä, myös kanasalaatin. Tämä ei ole normaalin ihmisen tarvitsema iltaruoka, vaan koko viikon iltaruuat. Pienikokoiselle naiselle kahden viikon iltaruuat. Maapallolla on vaikeuksia ruokkia tätä väkimäärä ilmankin, että osa syö seitsemän edestä."

Älä sekoita kahtaa maata keskenään. Hengenvaarallisen lihava-ohjelma perustuu kyllä tosiasioihin, mutta pohjautuu taas Houstoniin tai sen lähettyville ja me olemme kuitenkin Suomessa. Ei kaikilla täällä Suomessa asuvilla ole pelkkä ruoka syy lihomiselle. Esimerkiksi minulla ei ole koskaan ollut ruoka syy siihen lihomiseen. Olen aina syönyt hyvin maltillisesti ja pieniä annoksia. Tämän enempää en ala tästä tänne kertomaan, koska tämä asia ei muille kuulu ja on minun henkilökohtainen elämäni.

"Saa käydä. Mutta olen sitä mieltä, että itse elämä tavoilla aiheutetut sairaudet (tupakoinnista, alkoholin käytöstä tai ylipainosta johtuvat) pitäisi maksaa itse. Tästä on ihan tiukkaa tutkimustietoa olemassa, että ylipaino vie suhteettoman paljon terveydenhuollon resursseja. Nyt on näin, mutta nämä ovat asioita jotka voivat muuttua jos niin päätetään."

Miten maksaa itse? Mitä tarkoitat tuolla? Kun minä menen terveyskeskukseen jonkun syyn takia, niin minulle tulee lasku kotia ja minä olen se, joka sen laskun maksaa, eikä kukaan muu. Vai tarkoitatko, ettemme me saisi käyttää julkisia terveyskeskuksia, vaan pitäisi mennä yksityiselle? Jos sitä tarkoitit, niin kaikilla ei ole siihen varaa. Nimittäin yksityiset ovat kymmenkertaisesti kalliimpia, kuin julkiset. Esimerkiksi julkisella terveysasemalla lääkärinkäynti maksaa enintään 30,20 euroa (peruskäynti) ja noin 41,40 euroa (kiirevastaanotto / päivystys / iltaisin, viikonloppuisin ja pyhinä kiirevastaanottomaksu on korkeampi), kun taas yksityisellä 20min noin 100 - 225 euroa (yleislääkäri 10min : noin 75 - 190 euroa ja yleislääkäri 20min : noin 95 - 215 euroa sekä erikoislääkärit alkaen noin 150 - 200 euroa tai enemmän). Kyllä minä ennemmin sen julkisen terveydenhuollon otan, kuin tuon yksityisen. Ei ole mitään järkeä maksaa noin tuplasti enemmän yksityisasemilta, kun halvemmallakin pääsee. Sama voisi sanoa teille, jotka olette hoikkia ja vaikkapa lenkkeilette ja loukkaatte itsenne, niin maksaa itse aiheuttamanne loukkaukset.

"Sulta uhohtui kommentoida tuota kulkuvälineessä tilan vientiä :) Se siis on ilmeisesti siis hyvä syy haukkua lihavia? Se nimittäin on todella ankeaa, kun lentokoneessa naapuri pusertuu mun puolelle"

Ei unohtunut. Ja kuka on sanonut, että haukun lihavia? En ole eläissäni haukkunut lihavia, enkä hauku, koska olen itsekin lihava. Ja toisaalta en näe siinä mitään järkeä. Ja lentokoneesta en tiedä, kun en ole koskaan lentokoneessa käynyt. Vaikean ja pahan korkeapaikankammon vuoksi, en siis ole käynyt koskaan lentokoneessa.

Päivämäärä:   11.8.26 23:22:32

Väitän siis ettei liiallinen kalorien saanti olisi ylipainopandemian syynä? Mietihän vielä. Yksittäistapauksissa ehkä, mutta isossa mittakaavassa ei. Tätä on tutkittu ja paljon:" Obesity has become pandemic owing to an obesogenic environment (inexpensive calorie dense food, technologies and structure of communities that reduce or replace physical activity, and inexpensive nonphysical entertainment) and excessive emphasis on low fat intake resulting in excessive intake of simple carbohydrates and sugar". Meldrum ym 2017

Itse maksamisella tarkoitan juuri tuota, että yhteiskunnan meidän muiden veronmaksajien ei pitäisi joutua maksamaan julkisella puolella hoidettavia elintasosairauksia. Näiden sairauksien hoito on kallista, tuliko yllätyksenä? Miksi minun pitäisi maksaa muiden huonoista elintavoista?
Älä nyt sekoita onnettomuuksia tähän. Niistäkin sitä paitsi iso osa maksaa itse vakuutuksen muodossa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 23:30:55

Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta paskaakaan onko joku alipainoinen, normaalipainoinen, vaiko lihava / ylipainoinen. Minua ei kiinnosta paskaakaan mitä joku ostaa kaupasta tai mitä ei. Minua ei kiinnosta paskaakaan liiallisten kalorien saanti tai mikään muukaan.

No käyppä sinä siellä yksityisellä ja ole hiljaa. Minä käyn julkisella ja piste. Ja ei mikään tullut yllätyksenä. Ja miksi sinä mitään maksat? Ei sinun tarvitse esimerkiksi maksaa minun osuudestani euroakaan, kun käyn julkisella terveyskeskuksessa, vaan sen maksan minä itse. Ja älä itse sekoita televisio-ohjelmaa ja Suomea keskenään.

Päivämäärä:   11.8.26 23:50:20

Lainasin tieteellistä artikkelia tuossa yllä, en TV- ohjelmaa. Jos keskustellaan isosta maailmanlaajuisesta ilmiöstä, täytyy osata ajatella oman elämän ulkopuolelta.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   11.8.26 23:59:39

Vertasithan sinä siihen tv-ohjelmaan. Minua ei kiinnosta keskustella maailmanlaajuisesti, joten en keskustele. Ja minua ei kiinnosta mitä maailmalla "tapahtuu", joten en siis ajattele oman elämäni ulkopuolelta. Jos maailmalla tapahtuu vaikkapa r**sk*s, niin mitäpä minä siitä keskustelemaan taikka ajattelemaan oman elämäni ulkopuolelta? Onhan se väärin, mutta ei hetkauta minua. Miksi? - Siksi koska minä en liity siihen milläänlailla. Ja yksikään kun ei voi minua r**sk**a. Millä perusteella? - Ensinnäkin sillä perusteella, etten kulje vähillä vaatteilla, enkä kulje yöllä missään, kun ei ole tarvetta. Kun koiria oli, liikuin välillä yölläkin ulkona, mutta aina sain kulkea rauhassa. Ei edes humalaiset olleet kiinnostuneita minusta.

Päivämäärä:   12.8.26 00:08:29

Miksi ihmiset yleensäkään haukkuu muita? Täälläkin haukutaan päivittäin joukolla millon ketäkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.26 00:10:14

Tervetuloa nettiin.

Päivämäärä:   12.8.26 00:30:30

HALUAN LOPETTAA LIHOTTAVAN LÄÄKKEEN!!!

Vihaan psykiatriaa kun mut pakotetaan syömään lääkettä joka vaikeuttaa painonhallintaa :(

Päivämäärä:   12.8.26 00:35:05

Otin TV ohjelman esimerkkinä ilmiöstä. Tuo TV ohjelman myös tukee täysin sitä, mitä maailmanlaajuisesti on havaittu. Jos puhutaan pandemiasta, ei puhuta sinusta.

Monesti ongelma on juuri tuossa: kun yritetään pohtia miksi ihmiset yleisesti toimia yleisellä tasolla ja etsiä selitystä sekä ratkaisua, on aina niitä, jotka suureen ääneen huutavat itsestään. Vaikka olisivat anomalioita (usein ehkä vain omasta mielestään, jos itsereflektointi ei kuulu vahvuuksiin).
Jos sinua ei kiinnosta keskustella maailmanlaajuisesti, miksi olet tässä keskustelussa?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   12.8.26 00:46:16

Olen tässä keskustelussa siksi, koska A olen lihava ja B minua on haukuttu ala-asteiästä alkaen. Miksi siis en saisi olla? Ja mitä itse teet tässä keskustelussa? Jos sinua kiinnostaa keskustella maailmanlaajuisesti, niin perusta oma topa ja keskustele siellä keskenäs. Ps : Aloituksessa ei mainittu, että ne jotka eivät ole kiinnostuneita keskustelemaan maailmanlaajuisesti eivät saisi vastata tänne. Ja jos olisi lukenut, en olisi vastannut. Joten mitäpä tuota päätäs aukomaan?

Päivämäärä:   12.8.26 01:02:55

Ahaa, pahoittelut, minulla lukee otsikossa "miksi ihmiset haukkuvat lihavia". Monikossa. Aloituksessakin mainitaan ihan psykologinen ilmiö. Silloin puhutaan vähän laajemmasta asiasta.

Ikävää että sinua on lapsena kiusattu. Jos olet ollut lapsesta saakka lihava, sinulla saattaa olla syytä katsoa vanhempiasi. On nimittäin todettu, että lihavuus periytyy epigeneettisesti ja että myös isällä on vaikutusta. Silloin itselle on jaettu huonot pelimerkit jo lapsena. Toki rasvasolujen määrään voi vaikuttaa vielä kasvuvaiheessa. Jos lapsena on lihava, rasvasolujen määrä lisääntyy hurjasti ja laihduttaminen voi tästä syystä olla myöhemmin todella vaikeaa. Näistä syistä olisi erittäin tärkeää, että lapsista haaveilevat laihduttavat normaalipainoon ja huolehtivat lapsen terveellisestä ruokavaliosta.

Lähettäjä: Öä 
Päivämäärä:   12.8.26 01:31:15

"Lihava tietää kyllä kokonsa, ei sitä tarvitse hänelle erikseen kertoa."

Luin vain alkuosan viestit niin en tiedä onko tätä jo käsitelty, mutta tää ei kyl pidä paikkaansa! Aivot tulee tutkitusti tulee reilusti jäkijunassa lihomisen ja uuden kehonkuvan kanssa. Niin kävi itsellekin.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   12.8.26 01:59:33

Älä @!#$ sekoita minun vanhempiani tähän ! He eivät liity tähän milläänlailla ! Ja ihan vain tiedoksi että vanhempani ovat ihan normaalipainoisia ! Olin hieman pullukka lapsena ! En siis lihava ! Hieman pullukka myös ala- ja yläasteikäisenä ! Yläasteiän jälkeen myöskin hieman pullukka ! Silti haukuttu ja kiusattu kun en ollut langanlaiha ! Painoin koko lapsuuteni / nuoruuteni 60kg hujakoilla ! Aikuisiällä (noin 23v:stä ylöspäin lihoin jonkin verran) painoni oli noin 80kg hujakoilla ! 2012 alkaen painoni nousi, mutta paljonko, en kerro, kun ei kuulu tänne !

Lähettäjä: Maya 
Päivämäärä:   12.8.26 02:03:44

^ aivot voi tehdä temput myös ihan toiseen suuntaan ja ihminen voi ihan aidosti itse kuvitella olevansa lihava, vaikkei todellakaan sitä olisi todellisuudessa. Liittyy aiheeseen siten, että ihan vitsillä heitetty ”läski” -kommentti jollekin hoikallekin voi oikeasti olla tuhoisa ja saada ihmisen käyttäytymään hyvin tuhoisasti itseään kohtaan.

Lähettäjä: hgk 
Päivämäärä:   12.8.26 03:31:39

"Ehkä siksi, kun lihavuus aiheuttaa niin paljon sairauksia, joita sitten yhteiskunnan piikkiin hoidetaan, eli kaikki maksavat tämän yleensä itseaiheutetun tilan seurausten hoitamisen. Noin yleistetysti siis. Ei se toki haukkumista oikeuta, mutta ehkä on siellä taustalla yhtenä syynä."

Aika monia muitakin asioita hoidetaan yhteiskunnan piikkiin. Nämä haukkujat eivät vain tajua että heidän alkoholisminsa ei ole yhteiskunnalle yhtään sen halvempaa... Saikkupäiviä enemmän kuin työpäiviä. Lihavat sentään yleensä kykenevät tekemään töitä, toisin kuin alkoholistit.

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   12.8.26 08:57:55

Aika jännä, että tuolla joku ajatteli laihojen ihmisten olevan jotenkin katkeria siksi etteivät voi joka päivä vetää mahaansa täyteen herkkuja. Mielenkiintoinen näkemys sen suhteen, minkälainen maailmankatsomus joillain lihavilla ihmisillä on; elämisen perustarkoitus on syöminen?

Itse ainakin syön elääkseni, en elä syödäkseni. Olen siis hoikka ihminen. Tokihan joskus tulee mieleen, että pitäisiköhän lähiaikoina vaikkapa pitsaa hakea perusruoan sijaan taikka että ottaisko pakkasesta jätskiä palasen. Enkä minä siis toki mikään terveysintoilija ole, ihan normaalisti syön enkä mitään salaatia puputa.

Lihavien haukkuminen johtunee osittain heidän omasta asenteestaan (kuten yllämainittu), osittain ymmärtämättömyydestä, kuten siitä ettei esim. tajuta että on taivahan tosi että tietyt lääkkeet aiheuttavat vakavia hankaluuksia painonhallinnassa (tästä jeesustelijat saisivat kaikki kokeilla kyseisiä lääkkeitä ja vasta sen jälkeen kertoa mielipiteitään), jotkut haluavat yksinkertaisesti kokea ylemmyydentunnetta jne...

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   12.8.26 09:27:55

"Ehkä siksi, kun lihavuus aiheuttaa niin paljon sairauksia, joita sitten yhteiskunnan piikkiin hoidetaan, eli kaikki maksavat tämän yleensä itseaiheutetun tilan seurausten hoitamisen."

Samalla logiikalla pitäisi myös haukkua anoreksiaa sairastavia, tupakoitsijoita, viikonloppuisin bileissä pään täyteen juovia, steroideja käyttäviä salihirmuja, alkoholisteja, liikenteen vaarantavia kaahareita, mielen sairaudet hoitamatta jättäviä vanhempia jne.

Mutta muita kohtaan ei vain ole sellaista ilkeilyä kuin ylipainoisia kohtaan, joten kyllä siihen ulkonäön haukkumiseen liittyy muutakin ihan haukkujan pään sisällä. Jos nähdään kadulla satunnainen ylipainoinen, me ei tiedetä sen ihmisen elämästä yhtään mitään. Ylipaino on usein seurausta jostakin.

Mä olin todella masentunut nuorena, koska mun elämässä oli lähinnä synkkiä asioita joka puolelta (lapsesta lähtien kuolevien hoitoa, aikuisten päihdekäyttöä, hyväksikäyttöä jne.). Kun aloin voimaan paremmin, tiputin 50 kg ja koko aikuiselämän oon pysynyt normaalipainoisena. Mutta sitä ennen saadut kommentit on jättäneet muhun kyllä jäljen ja epäluulon ihmisten ystävällisyyttä kohtaan. Kyllä mulle nyt ollaan mukavia, kun oon nätti ja hoikka. Eri asia oli silloin nuorena, enkä meinannut saada välillä edes ihmisarvon mukaista kohtelua.

Päivämäärä:   12.8.26 09:55:15

"Mä ole ainakin tällainen normaalipainoinen, joka on ollut huolissaan painostaan jostain 13-vuotiaasta saakka. Ihan sama mitä olen sinä päivänä syönyt, niin se on varmasti liikaa ja väärää. Vitsi kun kehtaisin olla läski, mutta en, joten jatkan tätä painon kyttäämistä varmaan hautaan saakka."

Punnitsetko joka aamu? Jos tulee 100g lisää niin vähennätkö syömistä? Ajatteletko ruokaa tai herkkuja pitkin päivää vai onko ruoka vain ravintoa tarpeeseen? Tunnetko nälkää aterioiden välillä? Mistä huolesi painoasi kohtaan syntyi? Oletko tyytyväinen vartaloosi?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   12.8.26 10:00:22

Ei ole mitään syytä haukkua lihavia ja kyllä lihava itsekin on tietoinen ylipainostaan.
Ei voi tietää mitä on itse kenenkin ylipainon takana ja voi olla sairautta, stressiä, masennusta jne.
Minulla oli nuorena ylipainoa johtuen sos.tilanteiden pelosta ja siitä seuranneesta yksinäisyydestä sekä ahdistuksesta.
Yläasteella välillä kiusattiin ja puhuttiin selän takana samoin ammattikoulussa jonka jätin kesken.

Päivämäärä:   12.8.26 10:01:05

Haluan lopettaa olantsapiinin! Paha psykiatri ei anna edes puolittaa annosta, kuulemma voin niin huonosti että 20mg on syötävä joka ilta!

Vihaan lihovaa itseäni! Viiltelyarpien lisäksi joudun kestämään olantsapiinin tuomat läskit. En syö sokeria ja muutenkin elän terveellisesti.

Lähettäjä: mint 
Päivämäärä:   12.8.26 10:15:01

”Samalla logiikalla pitäisi myös haukkua anoreksiaa sairastavia, tupakoitsijoita, viikonloppuisin bileissä pään täyteen juovia, steroideja käyttäviä salihirmuja, alkoholisteja, liikenteen vaarantavia kaahareita, mielen sairaudet hoitamatta jättäviä vanhempia jne.
Mutta muita kohtaan ei vain ole sellaista ilkeilyä kuin ylipainoisia kohtaan, joten kyllä siihen ulkonäön haukkumiseen liittyy muutakin ihan haukkujan pään sisällä. Jos nähdään kadulla satunnainen ylipainoinen, me ei tiedetä sen ihmisen elämästä yhtään mitään. Ylipaino on usein seurausta jostakin.

Noita mainitsemiasi kyllä kuule haukutaan valitettavasti. Jos et livenä ole törmännyt (joka on hyvä), niin katsopa vähän somen kommenttikenttiä.
Esim itse olen sairastanut anoreksiaa ja olen saanut kuulla ilkkumista kehostani vähän joka koossa ja erityisesti sen muuttumisesta (sekä laihtuessa että parantuessa kun sain taas terveempää painoa, lihaksen kasvaessa ja sen kuihtuessa) koko ajan. Ja nyt kun olen kerännyt painon about normaalipainon puolelle ja olen lihaskunnoltani suht ok, niin silti ihan jopa omasta perheestä löytyy keholleni arvostelijoita ja ivallisisesti kommentoijia.
Veljeni taas on salihirmu (kisaa kehonrakennuksessa) ja hänenkin keho saa haukkumista, joidenkin mielestä liian iso ja joidenkin mielestä liian pieni.
Eli kaikkia ei voi koskaan miellyttää, painon arvostelijoita löytyy aina. Ja siihen on aina joku syy haukkujalla itsellään. Olen myös siis sitä mieltä, että ongelma on aina haukkujan omassa päässä. Ei kenenkään ihmisen olemassaolo sen painoisena kun hän nyt sillä hetkellä on oikeita millään tavalla jotain toista haukkumaan häntä tai olemaan vaan jonkun kehon takia hänelle ilkeä. Lihavalle tai laihalle tai yhtään minkään painoiselle ei tarvitse huomauttaa siitä (jos ei ole hoitava lääkäri, joka hoitaa ihmisen terveyttä tilanteessa missä paino on vaaraksi ihmiselle)

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   12.8.26 10:30:12

Samalla logiikalla pitäisi myös haukkua anoreksiaa sairastavia

Olen lukenut täältäkin kuinka anoreksiaa sairastavaa on haukuttu idioottiksi joka leikkii ruuan kanssa samalla kun miljoonat ihmiset maailmassa näkee nälkää.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   12.8.26 12:44:37

Lihavien haukkuminen johtuu vain ja ainoastaan haukkujan omasta huonosta itsetunnosta.

Minä normaalipainoisena kerran lyttäsin yhden normaalipainoisen haukkujan. Päivittelin, että haukkujallahan on SILMÄLASIT eli siis sairaat silmät ja vielä jo nuorena. Mitähän ongelmia noin huonoista silmistäkin vielä seuraa tulevaisuudessa. Eivätkä rillit mitenkään paranna ulkonäköä. Minulla taas ei ole ylipainoa ja terveet silmät vielä 60+. Haukkuja lannistui kyllä.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   12.8.26 15:35:14

Lähettäjä/
Päivämäärä12.8.26 09:27:55

Samalla logiikalla pitäisi myös haukkua anoreksiaa sairastavia, tupakoitsijoita, viikonloppuisin bileissä pään täyteen juovia, steroideja käyttäviä salihirmuja, alkoholisteja, liikenteen vaarantavia kaahareita, mielen sairaudet hoitamatta jättäviä vanhempia jne.

Tuossa sulla on vääristymä varmaan omien kokemuksiasi takia, koska aivan kaikkia noita ihmistyyppejä haukutaan ja ilkutaan kyllä ihan jatkuvasti, ihan samalla tavalla kuin lihaviakin.

Päivämäärä:   12.8.26 18:48:18

No harvassa on Suomessa ne monta sataa kiloa painavat, jotka syö viittä pitsaa kerralla.
Kyllä suurin osa lihoo ihan tavallisella kotiruualla.
Itsellä ongelma on kylläisyyden tunne. Tai paremminkin sen puute. Syön ainakin kahden edestä ruokaa, enkä silti koe olevani kylläinen. Ärsyttävää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.8.26 18:48:55

Mistä moinen harha, että alipainoisia ei haukuttaisi? :D Heitähän haukutaan ihan jatkuvasti, täälläkin.

Samaten esimerkiksi lihaksikkaita erittäin hyväkuntoisia naisia ja ylipäätään urheilijoita kommentoidaan negatiivisesti. Voimanainen on liian maskuliinisen näköinen, samalla kuitenkin muka niin heikko "ettei pärjäisi kuitenkaan miehelle", fitnessissä kisaava on niin rasvaton että ällöttää, juoksija on liian lauta liian suoralla vyötäröllä, jne jne.... Aina on joku henkilö jossain, jonka pitää päästä kommentoimaan ilkeästi tai kertomaan omista mieltymyksistään, vaikkei kukaan sitä kysynyt.

Päivämäärä:   13.8.26 11:01:52

No harvassa on Suomessa ne monta sataa kiloa painavat, jotka syö viittä pitsaa kerralla.

Ameriikoissa paljon yleisempää.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   13.8.26 11:28:50

Täytyy haukkua lihavaa, jotta huomio siirtyy itsestä pois samalla kun taustalla on pelko, että jos minäkin lihon tuollaiseksi. Läskifobia rehottaa.

Lähettäjä: Hapsu 
Päivämäärä:   13.8.26 11:44:22

Ihan turha väittää, että lihavan haukkuminen johtuisi siitä, että lihava kuormittaa julkista terveydenhuoltoa ja tulee kalliiksi veronmaksajille. Kyllä kyse on ihan puhtaasti siitä, että haukkujan mielestä lihava on ruma ja haukkuja haluaisi, ettei hänen maisemaansa pilaa jokin sellainen kuin lihava ihminen.

Totta kai ihmisillä on mieltymyksensä ja oikeus pitää rumana lihavaa, laihaa, silmälasipäistä, kaljua, viiksekästä tms. ihmistä, mutta se, mitä päästää suustaan, kertoo aika paljon sanojasta.

Kuten sanottu, lihava kyllä tietää olevansa lihava.

Jos lihavan haukkuja luulee, että hän haukkumalla ja arvostelemalla ja olemalla ilkeä k'sipää saa lihavan havahtumaan ja toteamaan, että "kappas, enpä tiennyt olevani lihava, kiva kun kerroit – nytpä lisään liikuntaa ja ostan ravitsemusterapeutilta ohjeet terveelliseen ruokavalioon, jota alan noudattaa", niin hän on ihan kuutamolla. Varsinkin jos ihminen on tunnesyöjä ja mahdollinen entinen tai nykyinen koulu- tai työpaikkakiusattu tms., niin haukkuminen pahimmillaan pahentaa ongelmaa.

Ilkeällä puheella satuttamalla ei saa aikaan hyvää, päinvastoin.

Toki haukkujan tarkoituksena ei olekaan saada aikaan mitään hyvää vaan oksentaa oma paha olonsa toisen päälle.

Lähettäjä: Ldlrbb 
Päivämäärä:   13.8.26 13:42:29

Koska lihavat on laiskoja

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   13.8.26 14:17:11

Lähettäjä: Ldlrbb
Päivämäärä: 13.8.26 13:42:29

"Koska lihavat on laiskoja"

Millä perusteella yleistät?

Kyllä, olen lihava. Ei, en ole laiska. Jaksan tehdä paljon ja liikkuakin todella paljon. Olen käynyt 8 - 10km lenkkejä tekemässä yhdessä sulhaseni kanssa.

Lähettäjä: Yhteiseltä alueelt 
Päivämäärä:   13.8.26 14:46:10

Se on vaan pinttynyt ajatustapa valtaväestössä. Ja varmaan peruja siitä, että luterilaiset ei saa olla laiskoja ja siksi lihavuus on paheksuttavaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.