Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosroturisteytyksistä koiramixeihin

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   9.8.26 20:12:18

Toisesta topasta kopioitua:

"Koiraihmisestä tuntuu tosi kummallisilta nämä tarkoitukselliset arabi-suokkiristeytykset. Kuin yhdistäisi malinoissin ja (näyttelylinjaisen) rotikan. Rodut ovat aivan ääripäistä, joten ajattelisi, lopputulos voi olla mitä vain."

"Koiraihminen joutuu nyt tottumaan nykytodellisuuteen. Tämä on Kennelliiton sivulla:

Roturisteytysprojektissa on tarkoituksena risteyttää dobermanniin terveydellisin perustein valittuja rotuja, joilla on matala riski sairastua DCM:ään tai muihin sydänperäisiin sairauksiin. Projektin risteytysroduiksi on valittu hovawart, gordoninsetteri, lapinporokoira ja lyhytkarvainen saksanseisoja."

"Huvittaa aina näiden koiraihmisten paasaus hevospuolen risteytyksistä, vaikka tosi asiassa joka ikinen koirarotukin on jonkin sortin risteytys, sitten vaan keksittiin rotumääritelmä jota sitten pilkun tarkasti noudatetaan, terveydestä viis."

"Risteytykset on monesti varsin kivoja, kuten nuo yllä olevat sh-ox mixit! Itsekin kasvatin itselleni risteytyksen josta tuli kiva harrasteheppa. Käyttöarvo ja terveys on ne tärkeimmät ja jos ne toimii mitä väliä vaikka hevonen on risteytys. Näin toki jos ajattelet saati toimit koirapuolella sinut heti haukutaan pentutehtailijaksi ja kivitetään. Vaikka todellisuudessa koirat varsinkin sitä risteyttämistä kaipaa.."

Vastaajat ymmärsivät aivan väärin ihmettelyni lähtökohdat. En itse ole ollenkaan koirien roturisteytyksiä vastaan – varsinkaan harkittuja ja tarkoituksenmukaisia sellaisia, enkä mielestäni paasannut mitään.

Jos yhdistetään supervietikäs malinois johonkin tasapaksuun rotkulaan (tarkoituksella valitsin kuitenkin toisen pk-rodun, joka vertautuu mielestäni enemmän suokkiin kuin vaikka berni), lopputulos voi olla mitä vaan super vietikkäästä ja energisestä wannabemalista matalaviettiseen wannabemolossiin. Mitä tällaisella arpalapulla tekee ja millaiseen käyttöön niitä annetaan tai otetaan? Sitä ihmettelin sh-arabiristeyksissä.

Jos multa kysytään, koirapuolellakin sallittaisiin risteytykset vapaammin niin, että niillä saisi myös harrastaa (harvassa lajissa mixit on sallittuja). Esim. saman roturyhmän sisällä risteytykset voisi aivan hyvin olla sallittuja. Ehkä pientä säätelyä saisi edellen olla, että vältyttäisiin villeimmiltä mäykky-rotikkaviritelmiltä, joissa en näe mitään järkeä.

Eipä taida kennelliitot tähän taipua vielä vuosikymmeniin.

Oletko rotupuristi vai millä kannalla roturisteytyksiin?

Re: Hevosroturisteytyksistä koiramixeihin

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.8.26 20:14:08

Olen ollut mukana roturisteytyksessä ja toivoisin vielä jossain vaiheessa voivani kasvattaa mix-pentueita. Puhdasrotuisia olen kasvattanut muutaman. Myös minua harmittaa koirapuolen nuiva suhtautuminen asiaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.26 20:17:31

Ei ne geenit noin mustavalkoisesti risteydy että molossi x mali on tikkujalkainen 100 kiloinen aikapommi. Hyvin vähän on kokemusta sekarotuisista jos noin ajattelee.

Vai miten beagle x cavaliereista ei sitten tullut vammakalloisia jänisajureita? Senkö takia kun ne ovat "suunniteltuja" niillä on harrastajaliiton paperit?

Päivämäärä:   10.8.26 11:32:16

Olen ehdottomasti risteytysten kannalla, toteutan tätä koirilla ja hevosilla.

Päivämäärä:   10.8.26 13:06:19

Useimmiten hyvin erityyppistenkin koirien jälkeläinen on varsin tasapainoinen kokonaisuus. Ei siis tule tankkerimaisuutta molossilta ja vinttikoiran honkkelijalkoja tai muuta ihmeellisyyttä. Tai toki teoriassa niitäkin voi tulla, mutta yleensä ei.

Mä joskus 15v sitten ehdotin corgille roturisteytystä ja mua peloteltiin mm. sillä, että jos corgin yhdistää pitkäjalkaan, voi pennuilla olla kaksi pitkää ja kaksi lyhyttä jalkaa. No juu ei voi, ei toimi periytyminen ihan sillä tavalla kuitenkaan että kaksi jalkaa tulee isältä ja kaksi emältä :D niissä porukoissa oli kyllä paljon muitakin outoja kuvitelmia.

Päivämäärä:   10.8.26 13:12:11

” Vai miten beagle x cavaliereista ei sitten tullut vammakalloisia jänisajureita?”

Kyllähän tuon risteytyksen eka polvi aika hassun mallinen beagle on, erityisesti juuri päästä. Ja saattaisivatpa vaikka ajaakin jänistä, jos ne jänisjahtiin veisi ;)

Cavalierille tietenkin aivan äärimmäisen hyvä tämä risteytysprojekti ja toivottavasti kantaa hedelmää. Monille ihan tavallisille koiranomistajille kun tosiaan riittäisi se seurakoira-Cavalier, mutta rodun terves huomioiden; eihän nuita ole voinut kenellekään suositella.

t. Beagleharrastaja

Päivämäärä:   10.8.26 17:52:02

"Mä joskus 15v sitten ehdotin corgille roturisteytystä ja mua peloteltiin mm. sillä, että jos corgin yhdistää pitkäjalkaan, voi pennuilla olla kaksi pitkää ja kaksi lyhyttä jalkaa. No juu ei voi, ei toimi periytyminen ihan sillä tavalla kuitenkaan että kaksi jalkaa tulee isältä ja kaksi emältä :D niissä porukoissa oli kyllä paljon muitakin outoja kuvitelmia."

Ai @!#$ että repesin. Toivottavasti tämmöiset ei kasvata mitään eläimiä

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   10.8.26 18:30:15

"Ei ne geenit noin mustavalkoisesti risteydy että molossi x mali on tikkujalkainen 100 kiloinen aikapommi. Hyvin vähän on kokemusta sekarotuisista jos noin ajattelee."

Mä ajattelin 0% ulkonäköä omassa kirjoituksessani. Ei varmaan ole paljon kokemusta, jos pelkkää ulkonäköä ajattelee...

Luonnepuolesta ei voi oman kokemukseni mukaan ääripään sekoituksissa yhtään tietää -voi olla viettipommeja tai voi olla olematta. Voi olla kiva siltä väliltä tai voi olla olematta.

Ainakin itse koiraa ostavana haluan tietää aika tarkkaan, millainen koira on tulossa. Jos on koskaan 7-viikkoisia käyttölinjaisia maligaattoreita lällytellyt, tietää että niiden hampaiden käyttö ja kiihkeys on aika eri luokkaa kuin juuri minkään muun rodun. Miksi sellaisia ominaisuuksia haluttais perus seurasesselle? Toki osaava kasvattaja huomaa pennuissakin jo eroja ja osaa valkata niitä sopiviin koteihin – jos sellaisia on tarjolla. Tällä hetkellä tuskin harrastajat kauheasti miksejä haluaa.

Päivämäärä:   10.8.26 20:13:20

Melkein kaikissa lajeissa mixit on kyllä sallittuja. Niissä joissa ei, ei ole kaikki rodutkaan sallittuja. Ja useat harrastajat kyllä haluaa mixejä, jos ovat harrastajalle sopivasta ja terveystarkatusta yhdistelmästä. Itsekin haluaisin paimenmixin terveystutkituista vanhemmista, vaan ei löydy ei, niin rotupien kanssa on pelattava. Onneksi yksi terveimmän pään roduista sopii itselle, ja löytyy rotupiireistä vielä tervepäiset harrastajatkin. Mutta mielellään laajemman geenipoolin takia ottaisin sen mixin, kun omat tavoitteet ei ole missään arvokisatasolla. Paitsi ehkä vetolajeissa, mutta sinne ovat arvokisoihinkin mixitkin tervetulleita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.