Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sairaana + tupakointi

Lähettäjä: Savuna ilmaan 
Päivämäärä:   9.8.26 16:52:18

Sama kuvio on toistunut tsiljoona kertaa:
Normi-oloissa poltan n. askin päivässä, mutta kun tulen flunssaan, eka oire on että tupakka ei maistu. Olen koko sairasjakson polttamatta, ei käy mielen vieressäkään lähteä tupakalle. Eli kauanko nyt normi flunssa kestää, 3-5 päivää ilman tupakkaa.
Mutta kun paranen, alkaa hillitön tupakan tuska, ja paluu tupakoitsijaksi on helppo.
Miten pääsen tästä tunteesta eroon? Voisi ajatella, että 3-5 pv polttamatta on jo vienyt pahimmat vieroitusoireet ja lopettaminen olisi helppoa.
Halu olla polttamatta on kova, mutta miksi aina retkahtaa?

Re: Sairaana + tupakointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.26 16:54:35

3-5 päivässä kerkeää ainoastaan nikotiini poistua elimistöstä. Totta kai senkin jälkeen tekee mieli tupakkaa, se on vahva riippuvuus. Heität tupakat roskiin heti sairastuessa ja lisää et hae.

Päivämäärä:   9.8.26 16:55:14

Mitä saat tupakoinnista? Siitähän se tulee. Osa on varmasti rutiinia, kipeänä kun rutiinikin muuttuu, mutta kyllähän sinä siitä muutakin saat. Mitä?

Itselle se oli sellainen pieni irtautuminen muusta, muutama minuutti kaikessa rauhassa ilman mitään muuta tekemistä. Sitten taas takaisin elämään.
Sen minuutin pystyy ottamaan ilman tupakkaakin, onneksi.

Jollekin toiselle se kai olisi sosiaalista tai vaikka piristävää. Mitä se on sinulle?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 16:57:39

Oletko lukenut Stumppaa tähän-kirjaa? Tunnen useamman sen avulla lopettaneen. Itse en polta, mutta ainakin tuosta on tuntunut olevan konkreettista hyötyä.

Lähettäjä: Savuna ilmaan 
Päivämäärä:   9.8.26 17:02:23

Se on paljon rutiineista:
Lähden autolla; sytytän tupakan. Tutuilla reiteillä on tietyt kohdat milloin sytytän uuden.
Vien koiran kuselle; sytytän tupakan
Lähden hevosen kanssa lenkille; sytytän tupakan
Soitan jollekin; sytytän tupakan

Päivämäärä:   9.8.26 17:03:40

Stumppaa tähän toimii ehkä sellaisille, jotka ei tiedä miten se riippuvuus toimii aivoissa. Itselle oli aivan päivän selvää asiaa ja lähinnä alkaa vaan vitutuskäyrä nousta sitä lukiessa ja tupakkaa tekee entistä enemmän mieli.

Päivämäärä:   9.8.26 17:11:26

Itse lopetin kun olin 2vko kipeä ja keuhkokuumeessa, enkä pystynyt polttamaan. Sen jälkeen joku naksahti aivoissa, ja kirjaimellisesti päätin, että en polta enää.

Riippuvuus on riippuvuus, mutta sinä teet päätöksen jokaisesta sytytetystä tupakasta.

Päivämäärä:   9.8.26 17:14:52

Se stumppaa tähän on kyllä rasittava lukea, mutta se toisto on tarkoituksellinen tehokeino. Tykkäsin lukea sitä aina tupakalla :D Tavallaan sekin auttoi, teki mieli mennä harvemmin koska piti lukea sitä kirjaa.

Rutiinin voi joko murtaa menemällä ilman pelkällä tahdonvoimalla tarpeeksi pitkään, tai sitten voit korvata sen tupakan jollain muulla. Tikkari. Nikotiinipussi (mutta sillä menee nikotiiniriippuvuuden kanssa ojasta allikkoon sitten). Joku väkevä pastilli.

Päivämäärä:   9.8.26 17:15:23

Mä rakastin niitä pieniä hetkiä yksin parvekkeella. Vaihdoin tupakan mehujäähän ja menin aina mehujäälle parvekkeelle :D kunnes sitten mehujään ajattelusta alkoi tulla paha olo ja tupakanhimosta taas tuli mieleen pelkästään se mehujää. Siihen loppui sitten se parvekkeella ravaaminen kokonaan.

Lähettäjä: Valmistautuminen 
Päivämäärä:   9.8.26 17:19:22

Et sinä pystykään lopettamaan, jos et oikeasti halua. Kaikki on kiinni omasta halusta eli päättää ettei enää ikinä polta ja on valmis luopumaan tavasta. Pitää olla valmis luopumaan aamu tupakasta kahvin kera jne.

Itse myös yritin useita kertoja lopettaa, mutta en ollut henkisesti valmis kunnes aloin valmistelemaan itseäni tupakan lopettamiseen. Vuosi minulla meni, että olin valmis. Toisin sanoen hieman kuin hyvästelin tupakoimisen ja päätin etten sitä tarvitse mihinkään.

Päivämäärä:   9.8.26 17:21:37

Ja itse korvasin tupakan mynthoneilla eli tilanteissa joissa olisin normaalisti polttanut tupakan otin mynthonin. Pari vuotta taisin syödä mynthoneita.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   9.8.26 17:50:15

Stumppaa tähän on kuin idiooteille kirjoitettu. Siinä ei kerrota mitään, mitä normaaliälyinen ei tietäisi. Koko kirja hoetaan samaa ja esitetään, kuin olisi keksitty jotain mullistavaa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.8.26 17:51:13

Olen itsekin flunssassa nyt ja polttanut tupakkaa vähemmän kuin normaalisti. Yritän myös lopettaa vaikka se on tässä elämäntilanteessa todella haastavaa. Minulle tupakka on rutiini sekä palkinto. Aamukahvin kanssa tupakkaa, tiskaamisen jälkeen tupakkaa, ruokasauhut, salin jälkeen tupakka. Ruokahalu minulla on huono enkä saa muutenkaan mitään erityistä tyydytystä syömisestä, joten en usko että tupakan korvaaminen syömisellä parantaisi tätä riippuvuutta. Joskus olen onnistunut olemaan päivän tai pari polttamatta kun en ole ostanut tarkoituksella tupakkaa. Silti ratkean aina ennemmin tai myöhemmin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 18:06:54

F, kuten sanoin, ei ole kokemusta ko kirjasta, totesin, että tiedän sen avulla lopettaneita.

Lähettäjä: tumpannut 
Päivämäärä:   9.8.26 18:13:46

Luonnekysymys. Jotkut stoppaavat seinään koska päättivät lopettaa.

Minä taas tarvitsin pehmeämpää laskua ja vähensin kunnes jätin pois.

Lähettäjä: lopettanut 
Päivämäärä:   9.8.26 20:39:53

"Miten pääsen tästä tunteesta eroon? Voisi ajatella, että 3-5 pv polttamatta on jo vienyt pahimmat vieroitusoireet ja lopettaminen olisi helppoa."

Tuo nyt on ihan todella lyhyt aika... Se tupakantuska kestää paljon pidempään. Joillain viikkoja, joillain vuosia.

Lähettäjä: Sininewesti 
Päivämäärä:   9.8.26 22:07:06

Mahtaisikohan auttaa jos ottaisit vaikka jonkun sovelluksen käyttöön...? Itsellä kiinnosti kovasti kun sai seurattua aikaa, mitä vaikutuksia tapahtuu ja näki kuinka paljon rahaa säästyy :)
Itsellä loppui polttaminen kolmisen viikkoa sitten. Askin hinta oli noussut. Kaupasta poistuessani päätin että tämä on viimeinen aski, liian kallista! Sillä tiellä olen edelleen. Ja voin sanoa että olo on ihanan energinen, ei veetuta koko ajan ja iho näyttää jo nyt paljon paremmalta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.26 22:18:34

Kannattaa nostaa tililtä käteistä 250e ja maksaa ne tupakit käteisellä. Näkee konkreettisesti kuinka paljon menee rahaa savuna ilmaan. Jos polttaa askin päivässä se on jo 350e kuussa. Ostaa nikotiinitabletteja ja mynthoneita niin pääsee eroon tavasta mennä ulos tupakille. Mussuttaa niitä tabletteja kunnes pääosin menee enää mynthoneita ja pöydällä olevat rahat säästyy.

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   10.8.26 00:10:08

Mä ennen sanoin kaverille, et vaikka tulisi maailmansota, niin ensin polttaisin tupakan ja joisin kahvin.
Mutta sitten muutama vuosi myöhemmin en halunnut enää savuttaa keuhkojani ja ostin Nicotinell tabletteja, kun läheiseni sanoi minulle. "Rakasta mua edes sen verran, että lopetat tupakanpolton". 3 vuotta söin niitä ja kyllä kannatti. Aivojen mielihyväkeskes ei enää vaatinut nikotiiniä. Ja nyt olen 5v ollut polttamatta ja inhoan tukan savuakin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.26 00:11:14

Niksapussit ja nuuska – muuta neuvoa ei tule.

Lähettäjä: ihan kuin minä:) 
Päivämäärä:   11.8.26 00:03:40

Aivan samat tavat!

Lähettäjä: ihan kuin minä:) 
Päivämäärä:   11.8.26 00:04:17

Lähettäjä: Savuna ilmaan
Päivämäärä: 9.8.26 17:02:23

Se on paljon rutiineista:
Lähden autolla; sytytän tupakan. Tutuilla reiteillä on tietyt kohdat milloin sytytän uuden.
Vien koiran kuselle; sytytän tupakan
Lähden hevosen kanssa lenkille; sytytän tupakan
Soitan jollekin; sytytän tupakan

Päivämäärä:   11.8.26 08:51:20

Tottakai se on osa rutiinia, mutta rutiineja voi muuttaa, jos on valmis muuttamaan. Tupakan sijaan ottaa sen mynthonin eli saa jotain korvaavaa tekemistä. Alussa tuntuu laihalta lohdulta kunnes siitä tulee uusi rutiin. Uuden rutiinin luominen toki vie useamman kuukauden kunnes tottuu.

Mutta kuten sanoin itsellä meni vuosi ennen kuin olin valmis muuttamaan rutiineja yms. Eli aamukahvilla tupakan kera pohdin, että tästä tavasta tulen luopumaan yms. Hieman kuin hyvästelin tuoakan. Samalla myös keskityin tupakan huonoihin puoliin kute esim. Siihen, että ne aiheuttivat selkeästi hermostuneisuutta. Aina selittelin itselleni, että tarvitsemme hermoröökin kun hermostuttaa ja tupakka muka rauhoittaa. Kummasti, kun tupakoinnin lopettamisesta oli mennyt puoli vuotta ei tullut enää mitään tilanteita, että hermostuttaa niin että pitää saada jotain rauhoittavaa tilalle yms. Eli se itse tupakka aiheutti sen käytöksen ja oli käytöksen juuri syy. Nyt kun ollut useita vuosia polttamatta vasta tajuaa mitenkä negatiivisesti tupakka on vaikuttanut omaan käytökseen.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.8.26 10:00:40

Niksatuotteita ei kannata käyttää lopettamisen apuna, koska sitten jäät koukkuun niihin korvaaviin tuotteisiin. Eksä oli lopettanut tupakoinnin pari vuotta ennen kuin tavattiin. Oltiin 8 vuotta yhdessä ja koko sen ajan hän käytti nikotiinitabletteja. En halua edes ajatella paljonko tuohon menee rahaa!
Nyksä on lopettanut kohta 2 vuotta sitten ja käyttää edelleen niksapusseja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.26 10:25:33

Pyydä lääkäriltä Voxraa niin loppuu tupakanhimo. Itse sain sitä vaikeaan masennukseen, mutta sivuvaikutuksena olen vähentänyt radikaalisti tupakointia, ennen meni yli 10 päivässä, nyt 1-3. Luin jostakin että Voxraa määrätään myös tupakoinnin lopettamiseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.