Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksei saa olla tyytyväinen elämäänsä?

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   9.8.26 16:15:19

Mikä siinä harmittaa,jos toinen on tyytyväinen elämäänsä ja valintoihinsa?Pitäisikö aina vaan valittaa ja olla tyytymätön kaikkeen?Eikö jokaisella ole samat mahdollisuudet muokata elämäänsä kuitenkin?Jokaisella on ristinsä tietysti,mutta miksi ei tee elämästään niin hyvää kuin pystyy ja mitä valittaminen auttaa?Katkeroittaa vaan.

Sukulaisen valitusvirttä kuunnellessa,mikään ei ole hyvää ja kaikesta löytyy negatiivista.Samalla itkee,kun kukaan ei käy kyläilemässä ja kaikilla muilla on kaikkea,hänellä ei mitään.

Re: Miksei saa olla tyytyväinen elämäänsä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.26 16:16:38

Tuollaiset valittajat kannattaa ulkoistaa omasta elämästään.

Lähettäjä: Matcha 
Päivämäärä:   9.8.26 17:52:53

Onneksi omassa elämässä ei ole moisia ankeuttajia! Kuulostaa todella raskaalta, jos toiset koittaa aina painaa alas toisenkin iloa omalla valituksellaan :/
Omat läheiset, ystävät ja sukulaiset joiden kanssa itse olen tekemisissä aina iloitsee, jos joku onnistuu tai on onnellinen. Ja samoin reagoin kyllä luonnostaan itsekin toisten elämän iloihin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.26 18:43:52

Koska suomalainen maksaa satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä.

Tunnistan ilmiön. Inhottavimpia on ne, jotka yrittävät painaa toista alas kun elämä alkaakin toisella sujumaan. Toisen pärjäämistä ei kestetä ja se on aina itseltä pois. Kurjuus kaipaa aina seuraa.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   9.8.26 19:05:39

On se raskasta katsoa kun muilla on paljon ja itsellä ei mitään!
Ihan samoista lähtökohdista kaikki ei lähde, ulkonäkö, luonne ja ennen kaikkea äly vaikuttaa paljon. Mulla ei ole koskaan mahdollista saada hyväpalkkaista työtä, vaan rämmin tässä köyhyydessä koko ikäni, koska olen tyhmä. Kateellisena katson opiskelevia ja tienaavia ihmisiä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 22:19:19

"
On se raskasta katsoa kun muilla on paljon ja itsellä ei mitään!
Ihan samoista lähtökohdista kaikki ei lähde, ulkonäkö, luonne ja ennen kaikkea äly vaikuttaa paljon. Mulla ei ole koskaan mahdollista saada hyväpalkkaista työtä, vaan rämmin tässä köyhyydessä koko ikäni, koska olen tyhmä. Kateellisena katson opiskelevia ja tienaavia ihmisiä."

Tässäkin luettelit monta asiaa, joita voit muuttaa ja kehittää. Ulkonäköön voi vaikuttaa, luonnettaan voi kehittää ja mitä älykkyyteen tulee, niin ihan sinnikkyys korvaa paljon. Eivät kaikki korkeakoulutetut ole mitenkään erityisen älykkäitä, mutta sinnikkäitä ovat varmasti olleet opintoja tehdessään. Oma asenne on lopulta se, mikä vaikuttaa paljon. Ehkä sinusta ei koskaan tule lääkäriä, jos matemaattiset aineet tuovat haasteita, mutta varmasti sinusta voisi tulla jotakin muuta. Omien vahvuuksien ja heikkouksien ymmärtäminen ja asioiden kehittäminen ovat juttuja, joilla elämäänsä voi muuttaa. Jos olet jo päättänyt, ettet osaa, pysty tai viitsi, niin eipä sitä elämässä mikään muutukaan.

Aloittajan kuvaamat ihmiset ovat energiasyöppöjä, joihin ei kannata aikaa tuhlata. Kannattaa rakentaa elämästään omanlaisensa ja tehdä niitä asioita, joista nauttii ja pyrkiä eteenpäin saavuttaakseen asioita, joita haluaa saavuttaa. Jättää tuollaiset ankeuttajat siihen omaan kurjuuteensa, itsehän he ovat tilanteensa rakentaneet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.26 22:19:53

Aina voi alkaa tarjoilijaksi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.26 22:21:50

Mun elämä on oikein mukavaa vaikka en ole edes töissä. Elämä on mukavaa kun suhtautuu asioihin positiivisesti. En ole kateellinen kenellekään jolla on enempi kun mulla, tätä mun elämä nyt vaan on.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 22:28:04

"Mun elämä on oikein mukavaa vaikka en ole edes töissä. Elämä on mukavaa kun suhtautuu asioihin positiivisesti. En ole kateellinen kenellekään jolla on enempi kun mulla, tätä mun elämä nyt vaan on."

Tässähän se on nimenomaan se, mihin tulisi pyrkiä, siihen, että itse on tyytyväinen ja nauttii siitä, mitä on. Oma asenne vaikuttaa todella paljon. Jos on tyytymätön, muuttaa niitä asioita, jotka ei omalla kohdalla toimi ja pyrkii kohti parempaa oloa ja tasapainoa.

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   10.8.26 05:08:15

Kyseessä on tätini ja mikään ei ole ikinä hyvin.Kun kyselee kuulumisiani,vähättelee kaikkea ja tekemäni on väärin,huonoa tai muuten vaan ei kelpaa.

Olen varhaiskasvatuksen opettajana päiväkodissa ja tämä on unelmatyöni,mutta tädin mielestä se on huono työ ja pitäisi tehdä muuta.Myös autoni on väärä ja asuntoni väärä ja mikään ei ole hyvä.Jos sanon,että tykkään työstäni ja asunnostani,niin heti on liuta kommentteja,miksi pitäisi tehdä asiat toisin.

Tädillä itsellä on kaikki huonosti ja mitään ei suostu muuttamaan,tekosyyt valmiina.Mikään ehdotus ei käy,on aina väärä ja vastalause mietittynä.Alan olla loppu,mutta äitini kuoltua täti on se läheisin sukulainen.

Päivämäärä:   10.8.26 07:41:39

Itsellänikin on ankeuttajia suvussa pari kappaletta. Kannattaa opetella sanomaan välillä suoraan heille ja muistuttaa että SINÄ pidät siitä, joten siksi ne asiat on elämässäsi. Ymmärrän että se on vaikeaa, mutta en suosittele että muutut kynnysmatoksikaan, vaikka se joskus tuntuukin helpommalta vaihtoehdolta. En oikeen tiedä mistä se ankeuttajan asenne kumpuaa, ainakin minun suvun ankeuttajilla menee paremmin kuin suurimmalla osalla suomalaisista kaikissa elämän sektoreissa. Silti ollaan negatiivisia ja tuomitsevia ja tuntuu että pilaavat omaakin elämäniloaan sillä asenteella.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.8.26 11:48:17

10 vuotta töissä tuollaisen kanssa veti niin pohjamutiin. Harmittaa pirusti, etten ottanut lopputiliä aiemmin. Nyt olen vanha ja väsynyt, mutta onnellinen ja uusi suunta elämässä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.8.26 11:52:14

"Tunnistan ilmiön. Inhottavimpia on ne, jotka yrittävät painaa toista alas kun elämä alkaakin toisella sujumaan. Toisen pärjäämistä ei kestetä ja se on aina itseltä pois. Kurjuus kaipaa aina seuraa."

Toinen on sit se, että jos kehtaat tykätä jostakin asiasta mistä toinen ei tykkää ja sanoakin sen ääneen, niin se koetaan ihan suorana vttuiluna sen toisen makua ja omia valintoja kohtaan. Esimerkikki: Vela joka kertoo miten hänen elämänsä lapsettomana sinkkuna on oikeastaan ihanan vapaata ja onnellista, saa heti äitylit näkemään punaista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.26 12:12:13

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 9.8.26 22:19:53

Aina voi alkaa tarjoilijaksi."

Mitäs ylisviiva tekee työkseen ja millainen koulutus on taustalla? :)

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   10.8.26 12:25:39

Minusta sinulla on huonot "ympyrät" jos et saisi olla tyytyväinen elämääsi. Minulla on monta todella raskasta vuotta sairasteluineen takana. En ole terve enkä koskaan tule varmaan olemaankaan, mutta olen silti tosi paljon paremmassa kunnossa nyt, kuin mitä olin aiemmin. Ja kyllä, minä olen nyt tyytyväinen elämääni. Lisäksi minulla on ympärillä ystäviä ja läheisiä, jotka ovat aidosti iloisia siitä, että olen tyytyväinen ja että olen näin paljon paremmassa kunnossa. Olen myös itse aidosti muiden puolesta onnellinen, enkä katkera jos heillä menee paremmin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 12:25:43

*, ei se ole työelämässä.

Mulle on ihan sama, mitä kukakin tekee, kunhan kaikki pitää elämästään. Turhan nillittäjiä en katsele. Mä tykkään omasta työstäni ja on mahdollisuus omaan elämäntapaani tällä, monella muulla ei ole. Eli nyt on asiat hyvin näillä valinnoillani.

Päivämäärä:   10.8.26 14:32:31

Tein vuosia raskaassa ympäristössä töitä, tsemppasin ja autoin muita jotka valittivat omaa elämäänsä. Kaiken seurauksena, muiden elämä koheni ja minun elämä mureni. Vaikka pyysin näiltä samoilta henkilöiltä apua, sitä ei herunut, eikä liioin empatiaakaan. Kyllä kaduttaa että autoin muut suosta ylös, kun palkaksi sinut heitetään sinne tilalle. Olisin halunnut päästä elämään elämääni ja tekemään asioita, joista olin jo monta vuotta haaveillut. Mutta minun elämä ei ole ollut koskaan näille, jopa hyvin läheisille henkilöille millään tavoin arvokas, kuin vain hyöty mielessä.

Suren elämätöntä elämääni. Työtä teen edelleen paremman tulevaisuuden puolesta, mutta olisi ollut reilua saada apua silloin kun sitä kipeästi tarvitsin ja pyysin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 15:01:50

. , eli valitsit itse tehdä elämääsi noin. Valita olisit voinut myös toisin. Niin kurjalta kuin kuulostaakin, jokainen on lopulta vastuussa itsestään, ei muista. Auttaa voi, jos resursseja on. Sinulla ei ollut.

Päivämäärä:   10.8.26 15:11:46

Ällö, helppoa sanoa noin ja tuo on oikeasti todella ikävästi sanottu henkilölle, joka on loppuun palanut. "Itsepä päätit tehdä niin". Huhhuh... Kukaan ei tietoisesti halua polttaa itseään loppuun, siihen voi ajaa mm. lapsuudessa opitut käytösmallit, toksinen työympäristö, huono johtajuus jne. Monet asiat tapahtuvat pikkuhiljaa. Ihmiset myös valehtelevat, käyttävät hyväksi ja johtavat harhaan... Kyllä minun runsas tekemisenikin huomattiin ja siitä huomautettiin, mutta kaikki katosivat kun olisikin itse pitänyt alkaa tekemään. Vaikka olivat sanoneet että ovat avuksi. Eli voit yrittää parhaasi mukaan valita oikein, mutta jos sinut petetään, niin siihen on itse vaikeaa vaikuttaa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 15:18:26

., niinhän se on. Silti sinulla oli mahdollisuus valita toisin. Olen itse elänyt narsistisen isoveljeni kanssa, joka lokkeili rahaa kaikilta aina kuukausittain uusilla nyyhkytarinoilla. Minä ja toinen veljeni katkaisinne välit, siskoni, isovanhempani ja äitini eivät. Lokkeilu ja rahan lypsäminen jatkui veljeni kuolemaan saakka. Se oli ihan täysin oma valinta, halusiko tuollaista toimintaa mahdollistaa vaiko ei.

Päivämäärä:   10.8.26 15:23:58

Tuli myös toinen ajatus, kun sanotaan että jokainen on vastuussa itsestään. Kyllä, periaatteessa, mutta kaikissa ihmissuhteissa on myös jossain määrin vastuu toisen ihmisen hyvinvoinnista. Kärjistetty esimerkki: parisuhteessa toinen käyttää henkistä väkivaltaa hallitakseen toista. Hyväksikäyttäjä tekee väärin, ei hän saa niin tehdä mutta tekee silti. Uhrin ainoa vaihtoehto on lähteä, mutta ei se ole uhrin vika että toinen on @!#$. Tuollaisesta suhteesta voi olla myös hyvin vaikeaa ja vaarallista lähteä. Uhrin vika kun lähti parisuhteeseen? Toinen saattoi esittää, valehteli jne jotta sai uhrin koukkuun. Miten uhri olisi voinut tietää, että parisuhde henkilöön on huono valinta, jos kaikki vaikutti lupaavalta ja normaalilta ensin.

Eli ei ole okei kävellä ympäriinsä ja tuhota muiden ihmisten elämiä, ja syyttää uhria siitä kun valitsi huonosti. Väärin tehnyt on silloin ihan muualla. Kärjistetty teksti, mutta ymmärtänette mitä tällä tarkoitan :)

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 15:27:54

. , niin, silloinkin on vapaus lähteä pois. En väitä että kaikki muutokset olisivat helppoja, mutta itsestä ne lähtevät. On turha tulla itkemään "menetettyä elämää", jos itse on jättänyt elämättä.

Päivämäärä:   10.8.26 15:28:16

Ällö, Jos olen jo aiemmin ilmaissut että valintani kaduttaa, niin mitäpä luulet tiedänkö silloin että olisin voinut valita toisin;) Kunhan puran omaa surua ja harmitustani. Ja opinpa tietämään että läheisiin ei voi hädän hetkellä luottaa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 15:29:38

"Ällö, Jos olen jo aiemmin ilmaissut että valintani kaduttaa, niin mitäpä luulet tiedänkö silloin että olisin voinut valita toisin;) Kunhan puran omaa surua ja harmitustani. Ja opinpa tietämään että läheisiin ei voi hädän hetkellä luottaa."

Mennyttä et saa takaisin, turha murehtia sitä. Keskity tulevaan ja luo siitä haluamasi.

Päivämäärä:   10.8.26 15:36:56

Ällö, usko tai älä, tiedän senkin ja sitä olen ikäni yrittänyt tehdä. Tiedän myös että kun tunteet tulee niitä ei kannata jättää sisälle vaan antaa tulla ulos. Hötölä vaan tulee halvemmaksi kuin psykiatri.

Jos sulle on vaikeaa kohdata muiden harmitusta ja surua, niin suosittelen ohittamaan sellaiset. Elämä ei voi itselleni ainakaan olla aina vaan pelkää positiivista tai sen teeskentelyä. Tässä on kuljettu kuin täi turvassa, tsempattu ja katsottu eteenpäin sellaiset 10 vuotta. Välillä parasta mitä voit itsellesi tehdä on antaa armoa ja olla vain väsynyt. Sitten jaksaa taas.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 15:41:17

. , ikävä kuulla että on ollut vaikeaa. Kivaa ei ole kelläkään elämässä 24/7 ja en kehota niitä pollyannamaisesti unohtamaan suorilta. Kuitenkaan asioita ei kannata märehtiä loputtomiin ja elämä jatkuu. Virheitä olen tehnyt itsekin ja paskaa niskaani saanut, ne on ohitettu ja jatkettu eteenpäin.

Mennyttä ei voi muuttaa, tulevaa voi.

Lähettäjä: mun mutsi 
Päivämäärä:   10.8.26 15:42:44

Jotkut ihmiset eivät ollenkaan tajua omaa negatiivisuuttaan, oma äitini on näitä ja kasvatti minutkin sen verran kieroon että olen aikuisena joutunut opettelemaan muitakin keskusteluaiheita kuin asioiden haukkuminen, valittaminen ja muista ihmisistä ilkeä juoruilu. Suomalainen huonon itsetunnon omaava ihminen jotenkin kuvittelee että on älykästä ja nokkelaa ja tilanteen tasalla olemista kun huomauttelee kaikkien mahdollisten asioiden epäkohdista.
Just nyt mulla on vaikea ja stressaava elämäntilanne ja samalla yritän vaihtaa autoa. Mitä tekee äitini, soittaa ja vittuilee että aionko ostaa auton mustalaiselta ja ai vieläkö sä meinaat diesel-auton hommata, hyvin ivallisella äänensävyllä. Sanoin suoraan etten kuuntele tämmöistä juuri nyt ja ihan takuuvarmasti nyt käy niin että äiti ei tule ottamaan minuun yhteyttä ainakaan seuraavaan kahteen viikkoon. Ja hyvä niin, hän kuvittelee "neuvovansa" vaikka todellisuudessa piikittelee ja pelottelee, eikä hänellä sitäpaitsi ole sellaista autotietämystäkään että edes voisi neuvoa. En tiedä millainen auto mulla pitäisi hänen mielestä olla, mutta tuskin tulen sellaista hankkimaan....
Äitini bravuuri on kun hän kuulee jonkun olevan tyytyväinen elämäänsä/asioihinsa, hän sanoo; "Se on niin ollakseen!"

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 15:55:33

Mun mutsi, tuo viimeinen lause kiteyttää kaiken tarvittavan. :D

Olen tehnyt aika paljon saadakseni sellaisen elintason, jolla pystyn toteuttamaan kaikkea kivaa mitä haluan ja sellaisen elämän rytmin, joka mahdollistaa opinnot, vapaa-ajan ja työt. 20 v sitten tämä ei olisi ollut mahdollista, paljon piti siis kulkea tätä varten! Se, että olen ylpeä siitä saavutuksestani on joidenkin mielestä täyttä skeidaa ja pätemistä. Helpolla ei tullut, paljon tein, jotta tähän pisteeseen pääsin. Rikasta musta ei tule koskaan, mutta kivasti pärjään nyt.

Kateutta se minusta on, jos toisen tyytyväisyys omaan tekemiseensä on paha asia.

Päivämäärä:   11.8.26 12:21:14

Suosittelen lukemaan Mel Robbinsin kirjan Let them -theory. Youtubesta löytyy myös tolla ”let them” haulla aiheesta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.8.26 12:28:13

"Jos mä olen tyytyväinen työhöni, asuntooni ja autooni, niin sun on turha vinkua. Tää on MUN elämäni, ei sun. Jos sun oma elämäsi on perseestä etkä ole tyytyväinen siihen, niin tee muutoksia, koska valittamalla tilanne ei muutu eikä parane."

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.