|
Lähettäjä: Dimma
Päivämäärä: 9.8.26 16:30:24
Kahdesti olen tämän kokenut, molemmilla kerroilla todennäköisimpänä diagnoosina syöpä.
Ensimmäisellä kerralla koiralla oli ollut jo jonkin aikaa lievää verensekaista sierainvuotoa, jonka syytä tutkittiin ja odoteltiin tutkimustuloksia. Muuten hyvävointinen koira ikäisekseen, ei muita oireita. Yllättäen koiran vointi kuitenkin romahti ja koira meni tosi väsyneeksi. Vietiin yöllä päivystykseen, jossa todettiin verihiutaleiden vähyys, jonka todennäköisin syy oli iän ja muun huomioon ottaen syöpä. Eutanasiapäätös tuli nopeasti ja selkeästi - ja hoitajakin totesi, että olisi toiminut samoin oman koiransa kohdalla. Tulokset tulivat vasta vähän tämän jälkeen ja aggressiivinen syöpähän siellä tosiaan oli.
Toisella oireilu alkoi niin, että luulin ihan vaan vatsataudiksi. Tämä koira sai melkein aina kesällä tai syksyllä jonkun kiertävän vatsapöpön ja oletin niin olevan nytkin. Sitten yleisvointi heikkenikin, nousi kuume ja koira meni selvästi tosi kipeän ja jäykän oloiseksi. Lähdettiin aamulla päivystykseen, tehtiin tutkimuksia, suljettiin pois kaikenlaisia punkkivälitteisiä sairauksia ym. Selvisi, että koiralla oli vatsakalvontulehdus ja epämääräisiä massoja useammissa sisäelimissä. Lopullisen diagnoosin varmistamiseksi (eli sen selvittämiseksi, mitä nuo massat ovat) olisi pitänyt useampia sisäelimiä poistaa osittain tai kokonaan ja ennusteiden sanottiin olevan vähintäänkin varaukselliset, jopa huonot. Tämänkin kohdalla tiesin heti, mitä minun tulee tehdä, koska en halunnut alkaa pitkittää väistämätöntä noin rankoilla lisätutkimuksilla. Silloin olin niin surun murtama etten sitä siinä osannut edes ajatella, mutta myöhemmin mietin, että jos olisin tajunnut, olisin halunnut koiran avattavaksi. Nyt lopullinen diagnoosi jäi vähän epäselväksi, mutta oireilun perusteella todennäköisin selitys oli taas se syöpä. Toisena vaihtoehtona ärhäkkä tulehdus ja sen aiheuttamat muutokset.
Nämä on koiran omistamisessa niitä raskaimpia hetkiä ja asioita. Vietä koiran kanssa kiva hetki ja tee jotain, mistä molemmat nautitte - ei jää sitten ainakaan se harmittamaan, jos huomenna tuleekin huonompia uutisia. Eli varaudu siihen huonompaankin mahdollisuuteen, vaikkei siihen oikeasti koskaan voikaan täysin varautua tai valmistautua. Toki voi myös olla, että tulos onkin positiivisempi. Tsemppiä huomiseen! <3
|