Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nukutko yhtäjaksoisesti koko yön?

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   8.8.26 21:35:43

Itse en muista koskaan nukkuneeni, nukahdan helposti mutta uni katkeaa ja herään 3-4 tunnin päästä ja välillä nukahdan nopeasti uudelleen ja välillä en ja heräilyjä saattaa olla useampia. Ärsyttävää mutta en silti ole päivällä kovinkaan väsynyt ja en ole vauhdevuosi-ikäinen.
Miltähän tuntuisi nukkua yhtäjaksoisesti aamuun asti? Nukutteko niin?

Re: Nukutko yhtäjaksoisesti koko yön?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   8.8.26 21:43:41

Mulla taas on niin päin, että unta on aina ollut todella vaikea saada (nyt aikuisena on melatoniini ollut pelastus!!), mutta sitten kun nukahdan, yleensä nukun kuin tukki siihen asti, että kello herättää. Toki huonompiakin öitä on välillä, varsinkin nyt, kun alan olla vaihdevuosi-iässä, ja herään nykyään aikaisemmin kun ennen jos ei herätystä aamulla ole. Yleensä en keskellä yötä herää kertaakaan, ja hyvä niin, koska jos herään, on uudestaan nukahtaminen vaikeaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.26 21:44:55

Nukuin ennen vaihdevuosia helposti vaikka 12h heräämättä. Nyt vain tukevalla lääkityksellä 7-8h.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.26 21:48:33

Kyllä, aina. Paitsi silloin kun koiralla on vatsatauti :D

Lähettäjä: perseestä 
Päivämäärä:   8.8.26 21:52:56

Täällä myös vaihdevuodet veivät yöunet, ihan hirveää herätä monta kertaa yössä välillä on kuuma ja välillä kylmä ja hkh ei ole siihen auttanut

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   8.8.26 22:08:03

Hankittuani uudet peitot ja tyynyt nukun läpi yön kuin tukki.
Ennen tätä heräilin joka yö 04 aikaan ja nukahdin (jos ei töitä) 07 uudestaan.

Todella rasittavaa oli

Päivämäärä:   8.8.26 22:14:17

En, varsinkaan työpäivinä. Herään vähintään kerran mutta nukahdan aika nopeasti uudestaan

Lähettäjä: enni 
Päivämäärä:   8.8.26 22:15:45

2r4: Millaiset tyynyt ja peitot hankit?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   8.8.26 22:16:44

Heräilen yleensä sellaisen 10-15 kertaa/yö. Osa heräämisistä on toki aina lyhyitä, mutta havahdun hereille silti tosi moneen kertaan. Ehkä kerran vuodessa tai kahdessa on sellainen yö, etten herää kertaakaan.

Toisinaan on sellaista, etten tahdo nukahtaa takaisin aamuyöllä ja se on tosi ärsyttävää. Herään myös nykyään aiempaa aikaisemmin, ihan sama milloin olen mennyt nukkuun.

Lähettäjä: Vaniljainen 
Päivämäärä:   8.8.26 22:21:58

En :/ Ja olen sen takia myös hyvin väsynyt. Nukahtaminen on minulle todella vaikeaa ja lisäksi herään aina vähintään kerran 02-04 välillä, usein useammankin kerran. Välillä en sitten edes saa itseäni nukahtamaan riittävän nopeasti takaisin ja yöunet jää pariin tuntiin. Silti en osaa nukkua myöskään päiväunia, ei siihen tosin olisi aikaakaan. Ja jostain syystä minun pääkoppa alkaa aina käydä läpi jotain todella negatiivisia ajatuksia läpi kun herään, esim muistelemaan jotain menneisyyden noloja hetkiä, epäonnistumisia tms joita en todellakaan haluaisi tai muuten kuin öisin edes muista. Yritä siinä sitten nukkua. Melatoniinia olen kokeillut, mutta se saa minut näkemään hirvittäviä painajaisia. Ja erilaisia yrttiteejuomia jne.
Ikää alle 30 v, joten en oikein usko vaihdevuosiin. Varsinkin kun olen kärsinyt tästä jo vuosia, jopa lapsena vaikkakin satunnaisemmin. Mutta oikeastaan vasta yliopiston alkaessa tämä heräily minulla ”kroonistui” tällaiseksi joka yö vaivaavaksi riesaksi.
Ainoa poikkeus milloin nukun oikeasti hyvin (nukahdan ns normaalisti ja nuo heräämiset jää vain lyhyiksi) on tilanne, kun nukun miesystäväni kanssa. Hänen seurassaan en koe koskaan uniongelmia. Harmittavasti välimatkaa on nyt sen verran työkuvioiden takia vielä, että vieressä ei kovin usein pääse öitä viettämään. Haaveilen jo siitä, että pääsen nukkumaan hänen kainaloon joka yö, yhteenmuutto on tulossa marraskuussa. Haluaisin uskoa, että se olisi helpotus uniongelmiini kaiken muun hyvän lisäksi.

Päivämäärä:   8.8.26 22:23:32

Pääasiassa nukahdan alle vartissa ja herään hieman ennen kelloa. Saatan kyllä pari kertaa yössä havahtua hereille hetkeksi, mutta nukahdan kyllä uudelleen.

Päivämäärä:   8.8.26 22:30:42

Nukahtamisen kanssa ei ole mitään ongelmaa, mutta mulla on välillä samaa kuin aloittajalla eli herään muutaman tunnin unien jälkeen ja nukahtaminen uudelleen on vaihtelevaa. Omalla kohdallani tämä liittyy selvästi stressiin sekä sen myötä ylikierroksilla olevaan mieleen ja hermostoon.

Päivämäärä:   8.8.26 22:38:27

Nukahdan helposti 9 aikaan, herään yhden kahden aikaan, valvon pari tuntia, nukahdan, sitten taas herään viiden aikaan.
Joskus nukun, tai nukahdan päivällä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.26 22:39:10

Mun supervoima on aina ollut nukkuminen.
Nukun missä vain, ja milloin vain.
Nukahdan heti kun menen nukkumaan.
Olen ihan aina nukkunut yöni heräämättä.
Nukun mieluiten 8-9 tuntia yössä, mutta olen hyvä heräämään ekaan kellon piraukseen vaikka olisin nukkunut vain kuusi tuntia.

Ja olen tehnyt elämässäni kolmivuorotyötä yli 20 vuotta, tehnyt kolme lasta, ja olen nyt 61-v.

Eli ei auta sanoa, että odota kun saat lapsia, jos joutuisit sekoittamaan elämäsi kolmivuorotyöllä, täytät 30, 40, 50, 60. Nuo kaikki olen kuullut tuhansia kertoja.
Ja yövuorojen välissä nukuin heräämättä vähintään kahdeksan tuntia.

Unenlahjat olen perinyt mummolta ja isältä, ja mieheni on kateellinen mun nukkumisista.

Mies meillä hoiti laosien yösyötötkin aikanaan, mä nukuin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.8.26 22:39:27

Olen (esi)vaihdevuosi-ikäinen (51v) ja nukun koko yön putkeen.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   8.8.26 22:46:45

Mikä taas en ole nukkunut pikkulapsenakaan kunnolla. Illalla ei saatu nukkumaan, kukuin miten sattuu ylhäällä ja aamulla hirveen porun kanssa väkisin herätettiin tarhaan ja kouluun.

Olen nyt 52 v, ja hermot on aika valmiit vähästä unesta. Pumppu varmaan pettää jossain vaiheessa.
Nukun 2- 4 tuntia ja heräilen vähän väliä. Ennen kirjoitettiin sellaisia Lääkkeitä, joilla sai tajun pois, muttei enää nykyään, vievät kuulemma luonnollisen unen. Harmi etten tiedä mitä se ns luonnollinen uni on.

Arvostakaa untanne. Se on kallisarvoista.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   8.8.26 22:56:11

En enää, vaikka joskus olenkin. Herään 1-3 kertaa yössä vessaan.

Päivämäärä:   8.8.26 22:57:24

Yleensä en nukahda illalla helposti ja herään vähintään kerran yössä pissalle :D Nukahdan kyllä useimmiten helposti uudelleen heräämisen jälkeen. Voin vaikka käyttää koiran ulkona pienellä kävelyllä ja palata sen jälkeen takaisin nukkumaan.

Mutta näin lomalla olen kyllä muutaman yön nukkunut heräämättä välissä, että ehkä se työstressi kuitenkin vaikuttaa vaikka en työtäni nyt ihan hirmuisen stressaavana pidä.

Olin lapsenakin huono nukahtamaan, tosin silloin se saattoi johtua siitä etten halunnut tuhlata aikaa moiseen vaan halusin mennä ja tehdä koko ajan :D nykyään haluaisin kyllä nukkua mutta en aina osaa sitä nukahtamisosuutta. Sitä en muista koska yöheräily alkoi, olinkohan edes täysi-ikäinen silloin vielä.

Päivämäärä:   8.8.26 22:58:37

Sama kuin Niin:illä, en ole nukkunut kunnolla ikinä, ja nyt jo viimeset n. 15v mennyt 3-5h unilla, ja sekin usein katkonaista. Eipä tätä elimistö ikuisesti kestä, ja hermot tosiaan riekaleina minullakin. Ikää nyt 46, ja toivon etten viiskymppisiäni näe.

Lähettäjä: sama täällä! 
Päivämäärä:   8.8.26 23:08:48

ähettäjä: Niin
Päivämäärä: 8.8.26 22:46:45

Mikä taas en ole nukkunut pikkulapsenakaan kunnolla. Illalla ei saatu nukkumaan, kukuin miten sattuu ylhäällä ja aamulla hirveen porun kanssa väkisin herätettiin tarhaan ja kouluun.

Olen nyt 52 v, ja hermot on aika valmiit vähästä unesta. Pumppu varmaan pettää jossain vaiheessa.
Nukun 2- 4 tuntia ja heräilen vähän väliä. Ennen kirjoitettiin sellaisia Lääkkeitä, joilla sai tajun pois, muttei enää nykyään, vievät kuulemma luonnollisen unen. Harmi etten tiedä mitä se ns luonnollinen uni on.

Arvostakaa untanne. Se on kallisarvoista.👍🌹

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   8.8.26 23:10:30

Nukun. Ellei lapset herätä. Raskausaikoina piti käydä öisin kertaalleen vessassa, mutta muuten nukun kyllä.

Lähettäjä: lissu 
Päivämäärä:   8.8.26 23:17:18

On kyllä perseestä ettei enää nykyään saa kunnon unilääkkeitä :( Itse olen ollut pitkillä sairauslomilla töistä kun unenpuute vie terveyden ja en varmasti eläkeikään selviä työelämässä jos edes hengissä (olen 53).

Päivämäärä:   8.8.26 23:19:55

Vaihdevuosi-ikäinen, hormonikorvaushoito ja katkeamatonta yöunta 8 tuntia. Olen siunattu, luulen.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.8.26 23:20:10

Luojan kiitos yleensä kyllä. Ei käy kateeksi yhtään niitä joilla on univaikeuksia.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   8.8.26 23:48:48

Voiko oikeasti nukkua koko yön heräämättä? Siis hermättä yhtään, ihan vaan sen verran että kääntää kylkeä? Itse en ole koskaan nukkunut ja jotenkin olettanut että se on mahdotonta.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.8.26 01:28:57

Ihmettelen samaa kun Myy yllä että nukkuuko ihmiset oikeesti siten että kun silmät sulkee illalla nii seuraava havahtuminen on aamulla? Itse en varmaan ole koskaan tämmöstä yötä nukkunut, aina käyn vähintään hetken aikaa yöstä hereillä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.8.26 01:33:37

Ikää on 35, enkä muista sellaista aikaa että olisin nukkunut kokonaisia öitä. Vähintään kahdesti yössä herään, mutta yleensä 5-10 kertaa. Toisinaan nukahdan helposti uudelleen, toisinaan pyörin pitkän aikaa. Aina väsyttää.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 01:36:58

Nukun. Joskus saatan käydä wc:ssä kerran yöllä, jos olen juonut paljon ennen nukkumaan menoa. Pyrin juomaan kolmisen litraa vettä päivässä, mutta koetan järjestää sen niin, ettei osu loppuiltaan kaikki.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.8.26 01:40:20

En mutta hyvin silti. Unenlahjat on huiput. Herään tarvittaessa pieneenkiin ääneen(koiraan, poikaan) mutta en tiedä tuon taivaallista että mies on vieressä torkuttanut kelloa ja lähtenyt töihin. Pommiin en ole nukkunut koskaan ja sisäinen kello herättää pääsääntöisesti oli aika mikä hyvänsä.

En tarvi paljoa unta ja voin valvoa pari vrk muutamilla torkuilla. Yövuoron jälkeen jos saan muutaman tunin hyvää ja syvää unta niin rittää. Isän tyttö tässäkin, se nukahti kesken lauseen mutta valvoi tarvittaessa viikon.

Lähettäjä: Viiskymppinen 
Päivämäärä:   9.8.26 02:00:14

Tottakai. Paitsi jos ennen nukkumaanmenoa olen juonut liikaa, niin herään kerran käydäkseni vessassa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 02:16:25

Meillä on Ennea ilmeisen sama tilanne. Nukun tyytyväisenä nukahdettuani ja en reagoi mihinkään, PAITSI siihen, että mies on noussut viereltä ja siihen reagoin täydestä unesta yleensä parissa minuutissa. Ilmeisesti nukun jotenkin rauhallisemmin, jos hää on siinä vieressä. Mies on joskus naureskellut, että olisi vaikea lähteä huomaamatta asunnosta minnekään.

Päivämäärä:   9.8.26 09:27:01

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 9.8.26 01:36:58

Nukun. Joskus saatan käydä wc:ssä kerran yöllä, jos olen juonut paljon ennen nukkumaan menoa. Pyrin juomaan kolmisen litraa vettä päivässä, mutta koetan järjestää sen niin, ettei osu loppuiltaan kaikki."

Täyttä valetta, postaat tänne ympäri vuorokauden niin nukut pikku pätkiä.

Päivämäärä:   9.8.26 09:29:04

Normaalisti kyllä, nyt loppuraskaana tulee aina herättyä koko aika kääntyessä epämukavuuteen tai viddumaisiin liitoskipuihin.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   9.8.26 09:36:55

En ole nukkunut tietääkseni ikinä koko yötä heräämättä, edes lapsena. Nukahdan väsyneenä kohtuullisen nopeasti, mutta herään 3-4 tunnin päästä, ja sen jälkeen heräilen tunnin tai parin välein, jos siis nukahdan uudelleen. Ihan normaalia on herätä 2-3 aikaan, enkä saa unta moneen tuntiin, ja sitten pitääkin jo nousta. Pärjään kohtuullisen vähällä unella, onneksi. Elän muuten terveellisesti, liikun paljon, en käytä tupakkaa tai alkoholia, ja kahviakin juon vain aamulla. Eipä tähän ole koskaan mikään auttanut, olen nyt 43.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.8.26 09:45:01

Hyvin harvoin herään itse mihinkään yöllä, se on lapsista kiinni miten nukun. Jos ne nukkuu koko yön, mäkin nukun. En herää kyljen kääntöön.

Päivämäärä:   9.8.26 09:46:31

Yleensä mutta heräilen usein aamuyöstä joka johtunee alkavista vaihdevuosista. Ja ukko kuorsata hurrittaa...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.26 09:49:51

Kerran yössä, yleensä kahden kolmen aikaan, herään hetkeksi. Toivon hartaasti että tämä loppuu viimeistään kun pääsee eläkkeelle.
Ennen oli suuria nukahtamisvaikeuksia. Siihen on hieman auttanut äänikirja ajastimella. Myös painopeitto on vähän auttanut, varsinkin kylmään vuodenaikaan.

Lähettäjä: nick 
Päivämäärä:   9.8.26 09:50:44

Nukun helposti 8h. Silti olen aina väsynyt :/
Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on ja lääkitys auttaa todella paljon, mutta ei tarpeeksi.

Lähettäjä: nick 
Päivämäärä:   9.8.26 09:57:37

Ja siis todellakin kun uni tulee, avaan silmät seuraavan kerran vasta vasta 8h päästä. Ellei jotain erikoista satu. Esim. menkkakivut ala, vessahätä iske, kuuluu joku outo ääni tai miehen cpap-laite menee huonosti ja alkaa kuorsata. Näitä sattuu onneksi harvoin. Usein herään samasta asennostakin kuin mihin nukahdin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 11:43:04

., niin, nukun keskimäärin 5-9 h yössä riippuen päivästä. Ja nukun sen mainuosti. Öisin postailen, koska työnä loppuvat myöhään ja en mene nukkumaan heti. Mikä oli ongelmana? Kaikilla ei ole sama unirytmi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.26 11:54:11

Ennen lapsia joo, nykyään en koskaan. Kyllä mut joku niistä herättää tai sitten herää itse ihnettelemään kun ei herätä :D

Päivämäärä:   9.8.26 16:27:21

Ällö: siis voi luoja, mun mies on kans tuollainen et muuten ei herää vaikka pommi räjähtäis tai vaikka yrittää herätellä, mut heti kun yritän hipsiä omille teilleni "salaa" niin on tikkana hereillä. Ihan käsittämätön ominaisuus, ja todella raivostuttavaa. Siis jos odottelen että heräisi et voitaisiin tehdä jotain, ei herää. Jos päätän, etten jaksa odottaa vaan lähden yksin, ehdin tuskin ovesta ulos kun soittaa et mihin lähdin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 16:34:15

. , mä olen sitten täsmälleen samanlainen kuin sun mies. :D En oikeasti tiedä, mistä tämä on lähtöisin. En heräile, vaikka ikkunan alla ajetaan nurmikkoa tai kuuluisi ties mitä, mutta siihen herään, jos mies ei olekaan vieressä/kotona. Ja reaktio on jokseenkin välitön.

Lähettäjä: 60 
Päivämäärä:   9.8.26 17:04:50

En juurikaan. Herään usein 2 aikaan ja valvon reilun tunnin, sitten saatan nukahtaa uudelleen ja nukun 5 asti työpäivinä.
Joskus harvoin nukun yhteen putkeen ehjän yön, yleensä pidemmällä kesälomalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.26 20:08:18

>hää

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   9.8.26 21:53:02

En koskaan.
En muista aikuisiällä, lapset saatuani, nukkuneeni koskaan niin etten heräisi yöllä. Ainaki kerran.
Kellon mukaan palautuminen voi olla ok, mutta jokaikinen yö herään, ja nukahdan uudelleen. Yleensä ilman ongelmia.

Päivämäärä:   9.8.26 22:15:03

havahdun vähintään kerran joka yö. saan unta illalla nopeasti ja nukun 2-3h ennen ensimmäistä havahdusta. sitten havahdun hereille, käännän kylkeä ja jatkan unia. sellainen normaali on 1-3 heräämistä yössä. ja tätä on jatkunut vuosia. muutama viikko sitten nukkuin 6h putkeen ja olin heti pirteä ja valmis päivään. edes sillä yhdellä heräämisellä väsyttää vielä 9h unien jälkeen eikä jaksa avata silmiä. vaikka tuo havahtuminen on pientä, niin kyllä se häiritsee. miehen kuorsaukseen en herää, mutta melkein aina havahdun siihen, kun nousee yöllä vessaan. herään jo siihen, kun kävelee sängyn ohi. sitten voi kyllä kuorsata seinät täristen ja nukun sen läpi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.