Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Autatko lapsia kaupassa jos rahat ei riitä

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 16:30:41

Eli olet kassajonossa ja sinun edelläsi on lapsi / lapsia, joka / jotka olisi ostanut jotain, mutta rahat eivät riittäisi, maksaisitko lapsen / lasten ostokset?

Tämä topa siksi, koska kävin eilen sulhaseni kanssa eräällä paikkakunnalla eräässä kaupassa. Meitä ennen oli 2 pikkutyttöä. Toinen osti limukkapullon ja pienen purkkapaketin (sellainen taskupakkaus (en voi laittaa linkkiä, niin kerron vastaavanlaisen ; Hubba Bubba Outrageous Original purukumi taskupakkaus (35 g))). Ostokset teki 3,40 euroa. Tytöllä ei ollut kuin 3 euroa. Tyttö oli antamassa kassahenkilölle purkkapakettia, kun sanoin ettei tarvitse, että voin maksaa tuon 0,40 euroa. Tyttö kiitti ja näytti olevan onnellinen. Olisin toki voinut maksaa koko 3,40 euroa, mutta en kehdannut sekoittaa kassahenkilökuntaa, joka juuri laskeskeli kolikoita. Tämmöistä tilaisuutta olen odottanut ja onneksi se osui kerrankin kohdalleni. Autan aina mielelläni lapsia, jos sellainen tilanne tulee vastaan. Oli ilo auttaa tätä pientä tyttöä. Toisen ostoksia en niin ajatellut. Voi olla että ostokset olivat puoleksi.

Re: Autatko lapsia kaupassa jos rahat ei riitä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.26 16:33:45

En.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.8.26 16:35:32

En.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   8.8.26 16:40:56

Todellakin ja olen auttanutkin. Hyvä mieli tulee itselle

Lähettäjä: minttu 
Päivämäärä:   8.8.26 16:43:27

Maksan tietysti, ihana teko Sanna! <3

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   8.8.26 16:43:49

En, lasten tulee oppia käsittelemään rahaa ja erittäin tärkeä osa sitä on että ei yritäkään ostaa enempää kuin mihin on varaa. Rahaa antamalla tekee vain karhunpalveluksen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.26 16:47:31

Tuossa tilanteessa kyllä kuten olen maksanut parin vanhuksenkin. Se taas sieppasi ja en todellakaan antanut latiakaan kun pari poikaa kierteli kaupassa ja kyseli ihmisiltä rahaa! Kun sanoin ei tuli mulkaisu ja haistatus.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.26 16:59:22

Tottakai.

Päivämäärä:   8.8.26 17:01:41

Joskus maksoin jonkun juopon mikroaterian. Ei kenenkään pitäisi joutua olemaan nälkäinen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   8.8.26 17:04:17

Jos sattuisi kohdalle niin voisin antaa jonkun pikkusumman esim 20 senttiä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 17:06:18

Olen melko tyrmistynyt, kuinka moni on vastannut en.

Te jotka vastasitte en : toivon sydämeni pohjasta asti, ettei yksikään ihminen auta teitä koskaan missään !

Kyllä, lasten kuuluu oppia käsittelemääm rahaa, mutta kyllä ihmisten kuuluu auttaa, jos lapselta puuttuu rahaa !

Kyseessä oli tässä tapauksessa pieni summa ja en todellakaan mene vararikkoon 0,40 eurosta, saatikka 3,40 eurosta.

No onneksi meitä lämminsydämisiä ihmisiä on vielä olemassa !

Kerran riipaisi ihan sydämessä asti, kun oltii sulhasen kanssa toisessa kaupassa ja lapselta jäi puuttumaan muutama kymmensenttinen ostoksestaan, mutta itse en voinut juuri silloin auttaa (itselläni meni omiin ostoksiin viimeiset rahat ja ostokset oli tähelliset ostaa, eli en olisi voinut jättää niitä ostamatta ja ostaa myöhemmin). Onneksi kassanhenkilökunta sanoi, että hän voi ottaa omasta pussistaan sen puuttuvan summan, niin lapsi sai ostoksensa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.8.26 17:08:03

En.

Päivämäärä:   8.8.26 17:08:43

Antaisitko itse 40 senttiä nikotiinipusseihini?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.8.26 17:09:33

Autan aina.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   8.8.26 17:11:16

Kyllä, todellakin!

Päivämäärä:   8.8.26 17:11:17

Ja siis annan kyllä sen 40 senttiä spurgulle kaljaan tai nikotiinipussiinkin.

Päivämäärä:   8.8.26 17:12:05

"LähettäjäSanna Lopakka

Päivämäärä8.8.26 17:06:18

Te jotka vastasitte en : toivon sydämeni pohjasta asti, ettei yksikään ihminen auta teitä koskaan missään !

---

No onneksi meitä lämminsydämisiä ihmisiä on vielä olemassa !"

No niinpä, onneksi! ... Hohhoijjaa.

On ihan okei auttaa, kunhan muistaa huomauttaa kohteliaasti että ottakaahan ensi kerralla sitten tarpeeksi rahaa mukaan.

Ja tekopyhä ei tarvitse olla.

Päivämäärä:   8.8.26 17:16:40

Olen auttanut ja kerran kaupan kassa itse auttoi, otti oman laukkunsa ja antoi sieltä rahaa!

Laitoin palautteen kaupalle jossa kehuin naista upeasta asiakaspalvelusta mutta en kertonut mitä teki kun en tiedä olisiko saanut auttaa? :D

Lähettäjä: Neuvo 
Päivämäärä:   8.8.26 17:21:47

En, koska olen nähnyt monta kertaa kuinka lapsilla ei ole ollut aikomustakaan maksaa itse koko summaa vaan käyttävät aikuisten auttavaisuutta hyväksi.

Aloittajan tilanteessa olisin neuvonut lapsia vaihtamaan juoman edullisempaan niin olisivat saaneet sen purkan myös. Ei tarvitse jättää purkkaa ostamatta.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 17:28:58

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 8.8.26 17:08:43

Antaisitko itse 40 senttiä nikotiinipusseihini?

Vastaus : Jos olet se viiva, josta täällä kirjoitetaan ylisviiva nimellä ja se joka levittelee perättömiä valheita minusta (että asuisin sillan alla ja huoraan) tai nimittelee minua ryssäski ja trolliksi (vaikka olen täysin supi suomalainen, enkä trolli), niin en missään nimessä. Tuollaiselle henkilölle en antaisi euron euroa mihinkään. Ja vielä vähemmän auttaisin sinua missään, jos tietäisin missä asut ja minkä näköinen olet.

Jos taas olet eri henkilö (kuten kuitenkin väität), niin se riippuu oletko oikeasti eri henkilö, vaiko sama henkilö, mutta väittäen, että olet eri.

Lähettäjä: **
Päivämäärä: 8.8.26 17:11:17

Ja siis annan kyllä sen 40 senttiä spurgulle kaljaan tai nikotiinipussiinkin.

Vastaus : Minä en antaisi spurgulle kaljaan taikka nikotiinipussiin rahaa. En edes 40 senttiä, taikka 20 senttiä. Miksi? - Jos on varaa juopotella, on varaa kyllä ostaa itse kaljaa ja nikotiinipussin. Ja nyt kuitenkin oli kyseessä lapsesta, eikä aikuisesta.

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 8.8.26 17:12:05

"LähettäjäSanna Lopakka

Päivämäärä8.8.26 17:06:18

---

No onneksi meitä lämminsydämisiä ihmisiä on vielä olemassa !"

No niinpä, onneksi! ... Hohhoijjaa.

On ihan okei auttaa, kunhan muistaa huomauttaa kohteliaasti että ottakaahan ensi kerralla sitten tarpeeksi rahaa mukaan.

Ja tekopyhä ei tarvitse olla.

Vastaus : Minun ei kuulu opettaa toisen ihmisten lapsille rahan käyttöä, vaan sen kuuluu tehdä lasten omat vanhemmat.

Ja tekopyhä en todellakaan ole.

Ja vielä tähän, että olen kuullut, että joidenkin lasten vanhemmat ovat suuttuneet, jos lapselle on sanottu jostain jotain, kuten toisen kiusaamisesta, eli se henkilö joka oli kiusaamisesta lapselle sanonut, oli lasten vanhemmat alkaneet räkyttämään tälle ihmiselle.

Lähettäjä: Harkintaa 
Päivämäärä:   8.8.26 17:29:59

Harkinnan mukaan. Karkkia en kyllä auta ketään ostamaan, mutta jos jonkun rahat ei oo riittäny aivan vähästä ruokaan, kuten leipään, niin silloin kyllä. Joku pieni summa ei hetkauta taloutta eikä edellisen tarvi jättää leipäpussia ostamatta.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 17:32:43

Lähettäjä: Neuvo
Päivämäärä: 8.8.26 17:21:47

En, koska olen nähnyt monta kertaa kuinka lapsilla ei ole ollut aikomustakaan maksaa itse koko summaa vaan käyttävät aikuisten auttavaisuutta hyväksi.

Aloittajan tilanteessa olisin neuvonut lapsia vaihtamaan juoman edullisempaan niin olisivat saaneet sen purkan myös. Ei tarvitse jättää purkkaa ostamatta.

Vastaus : Lapsella on saattanut käydä kotonaan laskuvirhe rahoja laskiessa. Olettanut että rahat riittää, mutta kaupassa kassanhenkilökunta ilmoitti, ettei rahat riitäkään. Ja lapsi / lapset eivät ole minun, joten minun ei kuulu heitä neuvoa. Ja yleensä monissa kaupoissa 0,5l limukkapullo maksaa aikalailla saman verran. Ja yleensä ei sen edullisempaa välttämättä edes ole.

Päivämäärä:   8.8.26 17:35:03

Vitun palikka – pitääkö minun rekisteröidä ylisviiva?

Päivämäärä:   8.8.26 17:35:58

(Kysymys oli retorinen – saisin bännit nanosekunnissa.)

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   8.8.26 17:36:42

Ruokaan voin antaa rahaa, mutta en mihinkään karkkeihin, limuihin, jäätelöihin. Ne eivät ole välttämättömiä.

Päivämäärä:   8.8.26 17:37:55

Eikö se millään uppoa kalloon että täällä on muitakin viivoja?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.8.26 17:38:14

Vihdoinkin viiva tajusi mitä sen olisin pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.8.26 17:41:49

Lapset huijaavat noin jatkuvasti. Kun olin kioskilla töissä, meillä kävi usein samat 10-11-vuotiaat tytöt, joilla ei muka rahat riittäneet. Heillä oli aina vähintään kympin ostokset, ja tyyliin euro rahaa. Joko itkivät alennusta tai muita maksamaan.

Päivämäärä:   8.8.26 17:42:31

Aloittaja: ihan yhtä tunkeilevaa on lahjoittaa lapsille rahaa kuin antaa vinkin ja siitä vinkin antamisesta lapsi ehkä oppiikiin jotain toisin kuin rahaa antamalla. Toisekseen sillä 3,00 € saa limpsan ja purkkaa kaupasta kuin kaupasta. Siinäpähän lapsi sitten oppii ettei voi ottaa sitä 0,5 l limpsaa vaan täytyy vaihtaa joko edullisempaan merkkiin tai sitten ottaa pienempi limpsa.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   8.8.26 17:45:17

"En, lasten tulee oppia käsittelemään rahaa ja erittäin tärkeä osa sitä on että ei yritäkään ostaa enempää kuin mihin on varaa. Rahaa antamalla tekee vain karhunpalveluksen."

^ Tämä.
Eri asia, jos olisi ostanut jotain tärkeää, jota tarvitsee, esim. laastaria. Mutta limppaa ja purkkaa? Kyllä pitää osata laskea rahat ja mitoittaa ostokset sen mukaan. Muutenhan lapset oppivat siihen, ettei tarvitse itsellä olla rahaa ja aina joku muu maksaa.

Joskus bussipysäkillä joku nainen kaivoi laukkuaan ja taskujaan ja sanoi, että oisko sulla rahaa hänen bussilippuun kun hällä jäi oma kotiin. Annoin lipun hinnan verran rahaa ja hän sitten maksoi bussilipun jollain kortilla ja piti rahat itsellään. Joo-o, enpä auta ketään enää toista kertaa. Kerran olin kassajonossa jossa joku lapsi kassalla huuteli "eikö kukaan voi antaa mulle rahaa että saan nää ostettua?". Kassamyyjä huokaili ympärille katsoville, että tämä on jokapäiväistä, että lapset tulevat kauppaan liian pienen rahamäärän kanssa ja ruinaavat muita maksamaan ostoksensa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.8.26 17:45:23

"Te jotka vastasitte en : toivon sydämeni pohjasta asti, ettei yksikään ihminen auta teitä koskaan missään !"

Kun asenteesi on tuo, niin mistäpä tiedät, että jospa joku jota sinä autat, on tällainen en-vastaaja? Jospa tuo lapsikin oli? Kannattaa siis varmuuden vuoksi olla auttamatta, ettet auta vahingossa tällaista, josta toivot sydämesi pohjasta, ettei yksikään heitä auta.

Päivämäärä:   8.8.26 17:53:05

"En, lasten tulee oppia käsittelemään rahaa ja erittäin tärkeä osa sitä on että ei yritäkään ostaa enempää kuin mihin on varaa. Rahaa antamalla tekee vain karhunpalveluksen."

^ Tämä.
Eri asia, jos olisi ostanut jotain tärkeää, jota tarvitsee, esim. laastaria. Mutta limppaa ja purkkaa? Kyllä pitää osata laskea rahat ja mitoittaa ostokset sen mukaan. Muutenhan lapset oppivat siihen, ettei tarvitse itsellä olla rahaa ja aina joku muu maksaa

Komps.

Päivämäärä:   8.8.26 17:54:53

Harvoin on enää kolikoita mukana, muuten kyllä onnistuu auttaminen- tilanteesta riippuen.

Päivämäärä:   8.8.26 18:00:38

Kaupoissa on ihan tosi usein väärät hinnat tuotteilla. Ei välttämättä ole laskuvirhe vaan jäänyt vaan vanha hintalappu hyllyyn.

Päivämäärä:   8.8.26 18:01:29

Eikös K-kaupoissa ole digitaaliset hintalaput?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 18:11:19

Sen verran vastaan, että sinä - minä en voi tietää kirjoittaako täällä yksi ja sama henkilö tuolla - nimellä, vaiko 500 muuta ihmistä !
Joten vittuako auot taas sitä turpaa ?
En ole palikka !
Itse sinä olet se palikka, kun olet ottanut tuollaisen helpon nimen, jolla kirjoittaa !
Ja minulle ei banneja kovin helposti voi antaa, koska olen tehnyt tarvittavia toimenpiteitä sen estämiseksi ! Ihme olisi, jos onnistuisi !
Ja sinulle ne bannit kuuluisi antaa eikä minulle !
Ja minulle uppoaa kalloon vaikka ja mitä !
Sinulle ei näytä uppoavan, etten voi j-u-m-a-l-a-u-t-a tietää kuinka moni ihmistä kirjoittaa - nimellä, vaiko kirjoittaako pelkästään vain 1, vaiko siis 500 !

Ja ihan vain kaikille tiedoksi, että aion jatkossakin maksaa jonkun lapsen ostokset, jos se on minimissään 10 euroa ja maksimissaan 20 euroa !
Ja ei ne lapset voineet huijata, kun näin kun se kippasi lompakosta kaikki kolikot sen myyjän käteen, joka sitten laski ne rahat ja sanoi, että tässä on 3 euroa ja että 40 senttiä puuttu !

En ota tähän keskusteluun enempää kantaan, muutakuin siinä tapauksessa, että minua nimitellään tai vastaavaa !

Muuten jatkakaa tai olkaa jatkamatta

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 18:14:14

Sen verran kirjoitan tuohon hintalappu-juttuun :
Aika monissa K-kaupoissa on digitaaliset hintalaput, mutta voihan niihinkin tulla häiriö tai ne voivat näyttää väärää hintaa, kuten olen saanut huomata
Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään K-kauppa (eikä prisma)

Päivämäärä:   8.8.26 18:14:44

Et kai käy Lidlissä? XD

Lähettäjä: Topakka 
Päivämäärä:   8.8.26 18:16:35

Voi Sanna kuinka sinä oletkaan hyvä ihminen <3

Päivämäärä:   8.8.26 18:16:44

Aloittaja// Mitä sitten vaikka puuttui. Tuo niin nähty ettei lapsilla ole aikomustakaan maksaa koko ostoksiaan vaan otetaan hyllystä sitä mitä halutaan, kassalla kipataan ne rahat mitä on käytettävissä ja sitten aikuisille näytetään surullista ilmettä, kun rahaa uupuu eikä saa ostoksia ostettua. Isoimma virheen siinä sitten tekee nämä hilujen kaivelijat, kun mahdollistavat tuon toiminnan sen sijaan, että opettaisiin laskemaan paljonko on käytettävissä jne.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.8.26 18:18:10

Riippuu täysin tilanteesta, mieluummin auttaisin kylläkin vanhusta ruokaostosten kanssa kuin pilalle lellittyjä nykykakaroita karkkien kanssa.

Päivämäärä:   8.8.26 18:31:32

Toisaalta rahaa antamalla voi antaa opetuksen empatiasta ja myötätunnosta. Vaikka kuinka empatian merkitystä on yritetty viime vuosina vähätellä, niin maailmassa tarvitsee myös näitä taitoja.

Jos jossain kaupassa ravaa samat muksut huijaamassa ihmisiltä rahaa kerrasta toiseen, niin johan siinä on kaupankin puututtava peliin jollain tavalla asiakasviihtyvyytensä vuoksi. Kaikkiin joukkoihin mahtuu valitettavasti aina mätämunia, mutta varsinkin lasten kohdalla valtaosassa tällaisista tapauksista kyse lienee kuitenkin ihan inhimillisestä erehdyksestä, laskuvirheestä tms.

Jos ja kun kyse ei ole tahallisuudesta, niin tilanne voi olla lapsellinen hyvin kiusallinen ja hävettävä. Pahimmassa tapauksessa muksu on rohkaistunut ekaa kertaa itsekseen kauppaan. Ympäröivät aikuiset voivat suuresti vaikuttaa lapsen kokemukseen ja maailmankuvaan.

Päivämäärä:   8.8.26 18:32:39

Piti sanoa: Jos ja kun kyse ei ole tahallisuudesta, niin tilanne voi olla lapseLLE hyvin kiusallinen ja hävettävä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   8.8.26 18:33:56

Komppaus nimimerkille X, joka mieluummin auttaisi vanhusta ruokaostoksissa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.8.26 18:34:57

Riippuu lasten iästä. Kahdesti kaupassa ollu pieniä joilla ei oo raha riittäny, mielestäni liian pieniä edes ilman vanhempia kaupassa asiointiin. 2 pikkutyttöä oli jotka alkoi repusta rahaa etsimään, toinen pikkutyttö oli jo aivan kauhuissaan niin sanoin että maksan ostokset. Jos lapsi on riittävän iso ja kykenee myyjän kans asiasta ilman kauhua keskustelemaan niin en puutu asiaan ja maksa karkkeja. Lapsi voi jättää jotain pois tai vaihtaa halvempaan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 19:15:04

Olen käynyt elämäni aikana lidlissä. Mutta en moniin vuosiin. Joten lidl ei kuulu vakio kauppoihin. Ja tuostakin tuli mieleen, että sulhaseni aikoinaan maksoi käteisellä lidlissä, niin kassahenkilökunta kertoi ostosten summan. Sulhaseni siis oli laskenut kotona kolikot neljään eri kertaan ja minäkin olin laskenut ne neljään eri kertaan, että on varmasti sama summa. Sulhanen kun oli antanut myyjälle rahat, niin myyjäpä oli väittänyt, että 0,50 euroa puuttuu. Eli kyllä siellä kassan päässäkin huijataan asiakkailta rahaa, eikä toisinpäin.

Tuo tuli niin v-i-t-t-u-i-l-u-n-a kuin olla ja voi. Joten jos et osaa aidosti olla tyytyväinen, kun autoin lasta, niin anna sitten olla.

Ei kannata yleistää. Onhan siinä voinut käydä niin, että tyttö / tytöt ovat laskeneet kotona rahat, mutta vasta kaupassa, kun kassatäti ilmoittaa, ettei ole kuin vain 3 euroa. Ja ei ne tytöt näyttäneet surulliselta. Ja en maksanut itse käteisellä, vaan kortilla.

Outoa, että pidetään ihmistä pöljänä, kun autetaan lasta muutaman kymmensenttisen tähden, mutta niitä ei pidetä pöljänä, jotka vanhuksia auttaa. Jos lapsen auttaminen on pöljää, niin on vanhustenkin. Älä auta ikinä edes sitä vanhusta, koska se on yhtä pöljää, kuin lasten auttaminen. Ja voihan se vanhuskin huijata.

Päivämäärä:   8.8.26 19:16:20

Saako Lidlistä Veltietä?

Päivämäärä:   8.8.26 19:29:49

Sanna, se lapsi saa aivan varmasti ruokaa kotonaan tai sijoituspaikassa, vanhuksen rahat eivät välttämättä riitä edes välttämättömään, varsinkin jos on kantasuomalainen. Eikä karkki ole lapselle välttämätöntä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.8.26 19:34:21

Autan ja olen auttanut. Lapsi saattaa laskea joskus väärin kun muutamista sentristä kyse. Olen joskus aikuisellekkin antanut muutaman senti, että dai maksettua.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   8.8.26 19:36:45

Minä siis auttaisin kyllä jotakuta esim. ruokaostoksissa, mutta en ketään pelkissä herkkuostoksissa. Ja aikuistenkin pitää osata jättää alkoholit ja nikotiinituotteet ja muut turhat pois, ja vasta sitten valittaa, ettei rahat riitä.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   8.8.26 19:40:06

Aika paljon riippuu tilanteesta, mutta pääsääntöisesti en auta. Seuraavaksi esimerkit miksi auttaisin tai en.

Autan: Lapsi ostaa vaikka kauppalistan kanssa jotain elintarvikkeita kotiin ja muutama kymmenen senttiä meneekin pieleen, kyllä auttaisin.

En auta: En aikuisena voi auttaa vieraiden lapsia ostamaan esimerkiksi limua, karkkia sekä edesauta lasten hampaiden reikiintymistä. Useamman kerran olen nähnyt näitä ulkomaalaisten lapsia, jotka mielestäni ihan tahallaan menevät kassalle karkkien kanssa liian vähällä rahalla ja sitten saattavat siinä kymmenen minuuttia seistä, pidätellä kassaa sekä pyytää jokaiselta jonottajalta rahaa että saisivat tuotteet maksettua. Tällaiset lapset on opetettu tällaiseen hyväksikäyttöön. Viimeksi kun kävin kaupassa niin nuoret pojat ruinasivat pihalla rahaa että saisivat ostaa lisää limua sekä molemmilla oli vkelä edelliset limut kädessä. Edesautanko todella näiden sokerihumalaa ja hampaiden pilaantumista?

Eli tosiaan riippuu ihan hirveästi tilanteesta.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 19:43:28

En tiedä. En ole käynyt lidlissä vuosiin. Johan minä sen olen tuolla aiemmin jo kertonut.

Miksi se on niin väärin jos on kerran elämässä auttanut yhtä ainutta lasta? Ja kyllä tästä aikesta paskasta huolimatta oli se sitten väärin tai ei aion jatkossakin olla hyväsydäminen ja auttaa lasta / lapsia jos tarve vaatii. Se on väärin auttaa sitä vanhusta. Jos vanhuksella ei ole rahaa ostaa jotain niin sitten se ei sitä osta. Ja missä välissä olen kertonut lapsen ostaneensa karkkia? oli kyse limukasta ja purkasta. Limukka ei ole karkkia. Purkkakaan ei ole karkkia. Ei ainakaan minun tietääkseni eikä niitä ole kyllä koskaan karkeiksi luultukkaan.

Päivämäärä:   8.8.26 19:45:00

Miksi larppaat jotain pyhimystä?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   8.8.26 19:49:00

Olen auttanut lasta jossain karkkiostoksessa ja aikuistakin, kun on selvä ajatusvirhe tapahtunut ja ostokset ovat jauhelihaa ja maito-tasoista.
En auta alkoholin hankkimisessa, en nikotiinituotteiden hankkimisessa. En osallistu erään erilaisesti pukeutuvan vähemmistön itseaiheutettuun hässäkkään. En myöskään ilmeisen semiaggressivisen huumeihmisen touhuihin.

Eli arvioin tilanteen ja toimin oman moraalini mukaan.

Päivämäärä:   8.8.26 19:56:13

Onneksi ei tartte tuollaisten sannukoiden kanssa olla missään tekemisissä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.8.26 19:59:24

Onneksi ei tartte tuollaisten topakoiden kanssa olla missään tekemisissä.

Päivämäärä:   8.8.26 20:08:49

Ei purkka eikä limsa ole välttämätöntä penikoille, ostakoot omillaan tai olkoot ilman. Eli vastaukseni on: En auttaisi.

Lähettäjä: Zxc 
Päivämäärä:   8.8.26 20:13:41

Riippuu ostoksista. Olen auttanut perusruokatarvikkeissa. En auta kaljassa ym.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   8.8.26 21:01:11

Kyllä ja kyllä jelppaan sen parikytsenttiä kaljaostoksiinkin. Ne on ne kristilliset arvot.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   8.8.26 21:22:40

Voin antaa puuttuvat rahat tai maksaa jotkut pikkuostokset kokonaankin. Kyllä sen aika äkkiä näkee, onko kyse siitä että lapsi (tai minkäikäinen tahansa) on oikeasti hukannut rahansa tai laskenut ne vähän väärin, vai siitä että rahat on "kadotettu" tai "vahingossa" laskettu väärin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.8.26 21:48:17

Antaisin rahaa esim. bussilippuun tai eväisiin, mutta en limsaan ja sokeripurkkaan.

Päivämäärä:   8.8.26 22:09:41

Saako lapsia auttamalla rahaa?

Päivämäärä:   8.8.26 22:13:56

"Vastaus : Minä en antaisi spurgulle kaljaan taikka nikotiinipussiin rahaa. En edes 40 senttiä, taikka 20 senttiä. Miksi? - Jos on varaa juopotella, on varaa kyllä ostaa itse kaljaa ja nikotiinipussin. Ja nyt kuitenkin oli kyseessä lapsesta, eikä aikuisesta."

Yleensä kyse on addiktiosta. Ei siitä onko varaa vai ei.

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   8.8.26 22:24:42

Autan jos koen että on tarvetta. kuten syrjäytyneet, vanhukset, sellaiset jotka selkeesti tarvii apua. ja myös lapset, jos ostokset on hillityt.
en anna ostoksiin jos on mukana selkeesti tarpeetonta, röökiä, alkoa tms. pienet herkut, ruoka, eläinruuat asia erikseen, niissä autan.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.8.26 23:57:48

Ennemmin antaisin juopolle rahaa kaljaan kuin lapselle karkkiin. Periaatteesta en anna kummallekaan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 00:24:30

Onko täällä oikeasti noin paljon ihmisiä joilla on luetunymmärtämisessä vikaa?
Vai tahallaanko täällä nyt härkitään ja käsitetään asiat väärin?
Missä kohtaa olen puhunut KARKISTA?
Olen puhunut koko ajan LIMPUKKAPULLOSTA ja PURKKAPAKETISTA
Kumpikaan EI lukeudu karkkiin
Ja miksi tämmöinen s-a-a-t-a-n-a-n-m-o-i-n-e-n meteli kun olen ENSIMMÄISEN KERRAN elämäni aikana auttanut pientä tyttöä jolla ei rahat riittänyt LIMUKKAPULLON ja PURKKAPAKETIN ostoon?
No TIEDÄN ETTEN enää koskaan jatkossa tänne kirjoita mitään kun saan aina p-a-s-k-a-a niskaani
TIEDÄN myöskin että tästä lähin KUULUTAN ISOON ÄÄNEEN jossain kaupassa että lasten auttaminen rahallisesti on KIELLETTYÄ koska eräässä keskustelupalstalla niin sanotaan
Ja ennemmin minä autan pientä tyttöä saamaan ostettua LIMUKKAPULLON ja PURKKAPAKETIN kuin syytäisin JUOPOILLE / NARKKAREILLE rahaa kaljaan / huumeisiin
EN ikinä tule tukemaan JUOPPOJA / NARKKAREITA

Päivämäärä:   9.8.26 00:26:09

Niksapusseista puhuttiin – ei huumeista.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.8.26 00:34:40

Nimimerkkien mama ja D linjoilla. Kyllä ihmisestä näkee onko kusettaja vai säilähtääkö oikiasti. Eli voin auttaa mutta huijauksiin en lähde enkä lankea.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.26 00:53:37

Olen joskus avistanut pienellä summalla kun poikien lahjakortin saldo olikin pienempi mitä luulivat.

Päivämäärä:   9.8.26 01:26:10

Limsa ja sokerinen purkka ovat vielä epäterveellisempää kuin karkki ja hsmpaillekin huonompi vaihtoehto (limsan happamuus liuottaa kiillettä ja purkka on suussa pitkän

Päivämäärä:   9.8.26 01:28:29

En anna vieraille lapsille rahaa turhiin herkkuihin. Mistä tiedän onko heillä edes kotoa lupa ostaa niitä?

Päivämäärä:   9.8.26 01:48:06

"Autatko ihmisiä kaupassa?"
Otsikossa kysymys.
Tulee "vääriä" vastauksia, eli vastaajat eivät auttaisi, vaikka aloittaja auttoi = paskaa niskaan?
Eri mieltä oleminen ei ole paskaa niskaan. Miksi kysyt, jos et halua kuulla vastauksia? Saat edelleen ihan ostaa vaikka karkki-, purkka-, ja limsahyllyn tyhjäksi jollekin random lapsille, mutta minun ei tarvitse sitä tehdä vain siksi että sinä teet, jos se ei ole mielestäni hyvä idea. Voin vaikka lahjoittaa vastaavan summan Unicefille tai Pelastakaa lapsille, jos haluan tehdä jotain lasten hyväksi.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 01:52:48

Kuka puhui huijauksesta ? Ei kukaan !

Nyt olet ollut TYHMÄ kun olet avistanut pienellä summalla poikia kun heillä ei ole ollut lahjakortissaan riittävästi rahaa ! Älä enää ikinä auta ketään !

EN antanut vieraille lapsille rahaa vaan MAKSOIN pienen tytön ostokset !
Miksi H-E-L-V-E-T-I-S-S-Ä se on VÄÄRIN ja ISO ASIA ?
Mitä se kenenkään P-E-R-S-E-T-T-Ä KUTITTAA jos MAKSOIN pienen tytön ostoksista 0,40 euroa? Tai vaikka olisin maksanut sen 3,40 euroa ?
Minun OMA ASIANI !
Kumma ETTEI täälläkään osata keskustella ASIALLISESTI ja SYYTTELEMÄTTÄ ja LYTTÄÄMÄTTÄ ketään !
HÄVETKÄÄ !
Ja mitä se minulle kuuluu onko heillä ollut lupa ostaa limpukkapulloa ja purkkapakettia ?
Ei se minun ongelmani ole jos eivät olisi saaneet ostaa !
En ole kummankaan tytön äiti !

Päivämäärä:   9.8.26 02:03:04

Kuka sanoi, että on väärin maksaa lasten ostokset? En vain itse tekisi niin, mutta ei se väärin ole. Jos sanon, että itse tekisin eri lailla (ja useat asialliset perustelut tässä ketjussa) se ei ole syyttämistä eikä lyttäämistä. Jokainen, myös Sanna, saa käyttää rahansa mihin itse haluaa. Aikuisten ihmisten keskustelussa ollaan eri mieltä ja perustellaan omia näkemyksiä. Erilaisten mielipiteiden hyväksyminen on osa aikuiseksi kasvamista.

Täällä on taas vain yksi, joka kiroilee ja huutaa isoilla kirjaimilla, loput keskustelevat asiallisesti.

Eihän se olisi edes keskustelu, jos kaikki vaan hehkuttaisivat, että ihanaa Sanna, olipa jalosti tehty, toivottavasti itsellenikin tulisi tilaisuus olla yhtä jalo...

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 02:19:35

Olen joskus maksanut vastaavassa tilanteessa. Samoin olen ostanut yöbussilipun, kun toiselle on tullut yllärinä, että yöbusseissa ei kelpaa kuukausilippu ja ei ole käteistä varattu (ennen kuin joku nillittää, yöbusseja ei ole HSL-alueella vuosikausiin enää hinnoiteltu erilaisella taksalla).

Kerjäläisille en anna rahaa, romanikerjäläiset ovat osa järjestäytynyttä rikollisuutta. Näitä toki onkin takavuosia vähemmän nykyään.

Päivämäärä:   9.8.26 03:08:16

Tuollaisessa tilanteessa tietysti. Pidän moukkana ihmisiä jotka eivät vastaavassa tilanteessa auttaisi.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   9.8.26 07:30:11

"Mitä se kenenkään P-E-R-S-E-T-T-Ä KUTITTAA jos MAKSOIN pienen tytön ostoksista 0,40 euroa? Tai vaikka olisin maksanut sen 3,40 euroa ?"
Eipä kuulu muille eikä siihen olisi kukaan mitään kommentoinutkaan, ellet olisi nostanut asiaa esiin julkisella keskustelupalstalla ja nimenomaan kysynyt, auttavatko muut lapsia vastaavassa tilanteessa. Tähän on sitten kukin oman näkemyksensä mukaan yleisellä tasolla vastannut, kun sitä kysyttiin ja keskustelupalstalla ollaan.

Tällä Lopakalla on muuten hauskoja sanavalintoja. Limukka / limpukka -nimityksiä ei nykyisin juuri kuule, paitsi että Pågenin Limpukka oli taannoin yhden leivän nimi (onkohan edelleen myynnissä). Puhuu myös sulhasesta, minkä sanan olen luullut jääneen johonkin 50-luvun kaunokirjallisuuteen, paitsi jos häissä ollaan.

Lähettäjä: Kuk 
Päivämäärä:   9.8.26 07:54:28

Muksuille on joskus tullut maksettua puuttuvat sentit. Sen sijaan kerran kassalla edessä oli nuorimies jolla äidinmaidon korviketta ja kaljaa. Kun rahat ei riittäneet molempiin jätti vauvan maidot pois. Tämä oli mielestäni niin pöyristyttävä valinta, että en todellakaan ollut tarjoutumassa maksamaan puuttuvia euroja.

Lähettäjä: Likimain 
Päivämäärä:   9.8.26 08:08:01

En, lasten pitää oppia ettei raha kasva puussa. Purkkapaketti tms ei ole mikään välttämättömyys. Jotain vanhusta voisin auttaa.

Päivämäärä:   9.8.26 10:27:01

En jaksa

Päivämäärä:   9.8.26 10:37:54

Monen aikuisenkin pitäisi oppia ettei raha kasva puussa ja esim. lemmikin pito ei ole sellainen mikä pitäisi muiden ihmisten tai yhteiskunnan rahoittaa jos siihen ei ole itsellä varaa.

Päivämäärä:   9.8.26 10:53:30

Autan ihan kaiken ikäistä jos ostos jää kymmenistä senteistä kiinni.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   9.8.26 11:04:53

Olen joskus hakenut lapselle kaupasta rahkaa/jugurttia kun ovat ovella kysyneet euroa tms eväisiin (äiti ei vastaa puhelimeen ja avaimet jääneet kotiin tms tilanne). Rahaa en ole antanut ettei osteta karkkia, mutta ilahtuneen lapsen silti se sai aikaan. Ihan pikkuisille, joilla ei ole yhteenlasku onnistunut olen jollain kymmensenttisellä ”pelastanut” ja ovat saaneet sen pienen purkkapakettinsa tms.

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   9.8.26 11:45:12

Jelppaan ja maksan kyllä, vanhusten ostoksista, spurgujenkin ostoksista. Lapsia ei ole osunut kohdalle, mutta niistäkin. Mutta mitään kympin karkkiostoksia en maksaisi. Muuten riippuu aina tilanteesta, mutta pääsääntöisesti ei ole minulta pois tuollaiset pikku-auttamiset.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   9.8.26 11:52:55

Olipa erikoinen oman sädekehän kiilloitus alottajalta.

Riippuisi varmaan tilanteesta ja lapsista. Jos möliseviä lapsia ostaa karkkia eikä rahat riitä, niin en auta.
Jos hiljainen lapsi ostaa jotain järkevää ja jää vähästä kiinni, niin voisin auttaa. Mutta en ostaisi limsaa tai purkkaa tmv.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   9.8.26 12:17:07

Riippuu tosiaan lapsesta ja siitä, mitä ostaa. Energiajuomia en ostaisi, enkä isommille lapsille mitään muutakaan, ellei se olisi oikeasti jotain tarpeellista. Mielestäni heidän pitäisi jo osata laskea, mihin rahat riittävät.

Pienemmille lapsille taas voisin hyvin ostaa sen karkkipussin tai limsapullonkin, jos he ovat käyttäytyneet asiallisesti ja vaikuttaa siltä, ettei karkin ostaminen ja rahojen unohtelu ole jokapäiväistä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.8.26 13:00:28

Jos lapsi on ostamassa karkkia tms, en antaisi rahaa, vaan voisin lähteä kaveriksi valitsemaan jonkun toisen halvemman vastaavan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 13:10:10

Näitä kommentteja lukiessa tulee fiilis että se on väärin kun olen maksanut yhden kerran elämäni aikana yhden pienen tytön ostokset. Asia olisi eri jos olisin maksanut 30 euroa tai enemmän. Kuitenkin kyseessä oli pieni summa eli 0,40 euroa. Aikalailla tulee olo että te syytätte ja lyttäätte. Kyllä aikuisten ihmisten keskustelussa ollaan eri mieltä ja perustellaan omia näkemyksiä. Silti tulee olo että se on väärin ja sen takia minua syytellään ja lytätään.

Kiroilen jos siltä tuntuu. Olen aikuinen ihminen ja teen mitä haluan. Jos haluan kiroilla kiroilen. Oli se sitten kohteliasta taikka ei. Ja en huuda vaan korostan tiettyjä sanoja isoilla kirjaimilla koska olen tottunut aina tekemään niin.

Ja keskustelen aina asiallisesti mutta jos minua kohtaan hyökätään niin en varmasti kirjoita asiallisesti.

En minäkään anna kerjäläisille rahaa. En todellakaan.

Se miksi lähdin tekemään tätä topaa oli saada asiallisia vastauksia. Suurin osa kirjoitti mutta suurin osa ei.

Jos minun tekstissäni lukee limpukka on kyseessä kirjoitusvirhe. Ja tämä johtuu täysin siitä että minulla oli alle vuosi sitten käytössä läppäri jolla opin kirjoittamaan kymmensormijärjestelmällä eli pystyin kirjoittamaan yhtäaikaa kun näyttöä katsoin. Nyt on pöytäkone käytössä ja menee aikaa opetella tällä kirjoittamaan kymmensormijärjestelmällä kun käytössä on erillinen näppäimistö. Joillekin tämä voi olla helppo oppia oli kyseessä läppäri taikka ei mutta minulla menee pieni tovi totutella kirjoittamaan toisellaisella näppäimistöllä kuin mitä läppärissä on ollut.

Puhun sulhasesta joka on minun seurustelukumppani / avomies / kihlattuni. Sulhasen nimeä voi käyttää kun ollaan kihloissa. Siksi siis käytän sanaa sulhanen. Ja naimisissa ei tarvitse olla puhuttaessa sulhasesta.

En minäkään olisi tarjoutunut maksamaan puuttuvaa summa jos kyseessä olisi ollut muunmuassa nuorimies jolla olisi ollut äidinmaitokorviketta ja kaljaa ja jättänyt äidinmaitokorvikkeen pois kun rahat eivät olisi muuten riittäneet. Jos olisi ollut toisinpäin olisin harkinnut asiaa uudestaan.

Itse autan mielelläni lapsia jos tarve sitä vaatii. Ja vanhustakin jos tarve sitä vaatii.

Kun minulla oli lemmikkejä. 2 koiraa niin aina maksoin omasta pussistani heille kaiken. Ja tiedän ettei kirjoitus minua koskenut. Silti saan näin vastata.

Tässäkin tapauksessa (minun) on saattanut käydä niin että lapsilla on tullut yhteenlasku virhe ja se huomattiin vasta kaupassa. Oli ilo auttaa noin ala-asteikäisiä tyttöjä. Tyttö oli hyvin kiitollinen kun autoin. Kiitti kun autoin.

Mitä sinä oikein lässytät? En todellakaan "kiillottanut" omaa sädekehääni tässä.

Päivämäärä:   9.8.26 13:15:10

>heille

Niille* – koirat on ne.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.8.26 13:23:53

En auta niitä. Ovat vanhempiensa elatusvastuulla.

Tehdään lapsia ja sitten lähetetään ne kerjäämään rahaa muilta, ei käy.

Päivämäärä:   9.8.26 13:26:08

Sanna opettaa lapset kerjäämään rahaa purkkaan ja limsaan. Oletko nyt onnellinen, kun voit "tehdä mitä haluat"?

Päivämäärä:   9.8.26 13:31:49

>räyhää netissä
räyhää lisää

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 13:54:33

Lisätään tähän ensin eräs asia :

Minulla on ollut läppäri vuodesta 2008 - vuoteen 2025 (joulukuu) ja nyt siis on käytössä pöytätietokone jossa erillinen näppäimistö. Läppärissä ja tässä pöytäkoneessa oleva näppäimistö on 2 aivan erilaista ja tuntuista. Siksi voi tulla kirjoitusvirheitä.

Käytän sanaa heille (koirista). Joten älä jaksa viilata pilkkua. Koirat on minulle he.

Mistä sinä tiedät kerjäsikö ne pienet tytöt sitä rahaa vaiko ei?

Täh? Miten niin opetan? Enhän opettanut. Ei se ole opettamista. Se on auttamista.

Lähettäjä: Heeho 
Päivämäärä:   9.8.26 15:24:23

Erikoista keskustelua. Olin kerran kaupassa, neljä pikkupoikaa oli ostamassa vesipullot ja jäätelöt, olivat pyöräilleet naapurikylästä ja keränneet myös pulloja matkalta ostoksia varten. Jäätelöaltaalla oli kova laskenta käynnissä, minkälaiseen jäätelöön rahat voisi riittää. No eihän ne riittänyt kuin halvimpaan ja yksi olisi silti jäänyt ilman. Yksi pojista sanoi, että voi olla ilman, että muut saa jäätelöt. Annoin pojille puuttuvat rahat. Varmaan syyllistyin johonkin rikokseen...
Olen myös maksanut jonkun vanhuksen koko ostokset kun kolikot ei riittäneetkään ja olisi piimäpurkki pitänyt laittaa pois. Olisiko vanhuksen pitänyt osata laskea paremmin? Oli niin kuivakka ja huonoissa vaatteissa, että ei varmaan oikeasti ollut rahaa.
Mulla on tapana auttaa, jos näen että jollain on oikeasti tarve. Mutta se avun antaminen tulee aina mun puolelta, pyytäjille/kerjääjille en anna mitään.

Päivämäärä:   9.8.26 15:28:18

Ei ihme, että huono käytös yleistyy, kun malli on tätä luokkaa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 15:31:03

Minunkaan tapauksessa kukaan ei pyytänyt / kerjännyt minulta rahaa. Ihan omasta tahdostani maksoin puuttuvan summan. Ja teen sen kyllä uudestaan jos sellainen tilanne tulee vastaan. Pyytäjille ja kerjääjille en minäkään rahaa anna taikka mitään maksa.

Lähettäjä: Avomaankurkku 
Päivämäärä:   9.8.26 15:40:49

Kiva, että autoit, mutta minä en tee samoin. Olen nimittäin kuullut/lukenut, että nyt on ihan semmoinen "muoti", että ostetaan tarkoituksella liian kallista, kun kassajonossa olevat aikuiset maksavat puuttuvan osan. Limsa tai purkka ei ole kenellekään välttämätöntä muutenkaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.8.26 15:49:23

Minä puhuin huijauksesta eli nykyajan ilmiöstä että ostetaan tahallaan yli ja odotetaan että muut maksaa. Siihen en itse lähde (minulle ok jos joku näillekin maksaa). Oikeasti erehtyneen kyllä erottaa ja varmasti maksan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 15:49:35

Jos minä ostaisin karkkia / sipsiä / limukkaa niin sanoisitteko te minullekin ettei se ole välttämätöntä?

Eiköhän se ole niin että jokainen itse päättää mitä ostaa oli se sitten lapsi taikka aikuinen

Ja minulta löytyy tällä hetkellä pussillinen purkkaa
Enkö olisi saanut sitä ostaa kun se ei ollut välttämätöntä?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 15:58:51

Tuli harvinaisen selväksi että maailmasta löytyy paljonkin sellaisia ihmisiä jotka ovat äärettömän tiukkapipoisia eivätkä auta mistään hinnasta toisten ihmisten lapsia jos heillä ei rahat riitä eivätkä he oli pyytäneet / kerjänneet ketään auttamaan

Toivottavasti näillä ihmisillä ei ole omia lapsia
He tuskin osaisivat olla kiitollisia jos joku tuntematon ihminen olisi heidän lastaansa auttanut maksamalla puuttuvan summan

Jos minä saisin valita näistä henkilöistä ketä auttaisin niin valitsisin

Apua tarvitsevat :
1. mies joka on selvästi tukevassa humalassa ja ostamassa lisää kaljaa mutta rahat eivät riitä sen ostamiseen
2. vanha ihminen jolla leipää, maitoa ja muuta tarpeellista ostettavaa mutta rahat eivät riitä niiden ostamiseen
3. pikkulapsi joka ostamassa vaikkapa limukkaa ja purkkapaketin mutta rahat eivät riitä molempien ostamiseen

Auttaisin numeroa 2. ja 3.
1. jättäisin auttamatta
En ala juoppoja / spurkuja auttamaan
Niitä hyysätään muutenkin tarpeeksi

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.8.26 15:59:36

Ihan kuin haluaisit ymmärtää väärin. Niitä ei-välttämättömiä tuotteita ostavat varmasti kaikki. Aikuiset joo päättävät itse mitä ostavat ja lapsetkin, jos ovat saaneet siihen luvan, mutta käytössä olevan rahan rajoissa. Täällä on moni sanonut, että herkkuihin ja muihin vähemmän tärkeisiin ei vain itse lahjoittaisi rahaa.

Päivämäärä:   9.8.26 16:00:03

Ei, lapsi ei päätä itse mitä ostaa. Jos on kotona sovittu, että ei osteta limsaa ja sokeripurkkaa, niin silloin ei osteta. Liian pieni raha mukana voi hyvinkin viitata siihen, ettei ollut lupaa ostaa.

Aikuinen saa tehdä omalla terveydellään ja hampaillaan ihan mitä haluaa.

Eri mieltä oleminen ei ole syyttämistä ja lyttäämistä. Enkä ole edes eri mieltä. Hienoa, että Sanna teki jotain, josta tuli hänelle itselleen ja lapsille hyvä mieli. En vaan itse tekisi niin. Yhtä hyvin minä voisin kokea oloni syytetyksi ja lytätyksi tässä keskustelussa, kun en halua antaa vieraille lapsille rahaa herkkuihin, mutta en tunne.

Päivämäärä:   9.8.26 16:01:22

Olen joskus maksanut lasten puuttuvat eurot.
Olen myös maahanmuuttajan ostokset maksanut kassalla, kun rahat eivät riittäneet.
Olen antanut juopolle kaljarahat seuraavaan tuoppiin.
Olen maksanut kännissä olevan nuorukaisen bussimatkan kotiin, kun kortti oli hukassa.
Viimeksi tänään annoin euron teinipojalle maksulliseen vessaan, kun hänen puhelinäppi ei toiminut.

En minä ole menettänyt mitään elämästäni, kun olen näitä rahoja jonkun muun hyväksi maksanut. Olen joka kerta kiitollinen, kun joku minua jossakinasiassa auttaa, ja yritän olla avuksi muille niin kuin pystyn. En ole täällä tuomitsemassa muita ihmisiä, heidän ostoksiaan ja tarpeitaan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.8.26 16:01:59

Jäi edelliseen mainitsematta että olisin itsekin kiitollinen jos joku auttaisi minua maksamaan puuttuvan summan jos ostaisin jotain tähellistä ja rahani eivät siihen riittäisi

Onneksi aina tarkistan näin aikuisena paljonko tililläni on rahaa jotta saan varmasti ostettua tähelliset tavarat

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.