Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kahvilat olleet pettymyksiä

Lähettäjä: 4 
Päivämäärä:   8.8.26 09:44:01

Olen katsellut ihania kuvia kahviloiden tarjonnasta ja niiden perusteella valinnut paikan. Yhdessä mainostettiin parhaimmat erikoiskahvit ja mentiin sinne. Työntekijä pahoitteli, että kahvikone oli rikki... Eikä ollut edes toista käytössä vaikka oli suhteellisen iso kahvila.
Toisen menin,kun mainostus että vasta leivottua ja tuoretta.
Ei ollut tarjolla kuin kuivaa kakkua.
Kuulemma koska oli kiinni edellisen päivän ei ollut mitään valmiina, kun menin heti aamulla kun aukesi ja ajattelin saavani hyvää croisanttia ja kahvia.
Tilasin lasten ja sekin oli pelkkää maitovaahtoa. Vaikka muualla latte on sellaista, ei sitä Suomessa mielletä maitovaahdoksi.

Re: Kahvilat olleet pettymyksiä

Päivämäärä:   8.8.26 09:48:23

Laten siis tilasin, autocorrect puuttuu

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   8.8.26 09:52:16

Missä kahviloissa kävit? Helsingissä vai jossain muualla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.26 09:56:21

Samaa huomannut. Olen kiertänyt kahviloita pk-seudulla ja hyviä on vaikea löytää. Valitettavasti todettiin tänä kesänä, että ketjukahvilat on tällä hetkellä parhaimpia. Pakasteita sielläkin lautaselleen saa, mutta ne sentään ovat kerenneet sulaa ennen kuin lätkäistään asiakkaan lautaselle.

Päivämäärä:   8.8.26 10:31:52

Tämä missä kahvikone oli rikki oli viime kesältä Vaasassa, kahvilaa mainostettiin Vaasan parhaimpana.
Toinen oli Vantaalla. Keväällä kävin myös kunnostetussa kartanossa ja täällä kahvin antotapa oli myös pettymys. Otin normaalin kahvin ja yleensä ne muissa saa itse täyttää ja laittaa maidon niin tuolla en tajunnut, että kuppi täytettiin piripintaan kysymättä maitovaraa tiskillä ja en sitä mustaa kahvia pysty juomaan.
Pitäisi aina kysyä jätetäänkö maitovara.
Sentään yksi kahvila oli hyvä mökki paikkakunnalla, missä oli ihanaa mansikka -vuohenjuusto- croisanttia ja jääkahvia, mikä maistui kahvilat eikä vedeltä.

Lähettäjä: Choco 
Päivämäärä:   8.8.26 13:01:04

Pk-seudulla oli se yksi kahvila jota kovasti aikoinaan kehuttiin korvapuustien takia. En tiedä onko tämä olemassa vielä. Kerran mentiin sinne kahville. Joo, korvapuustit olivat isoja, mutta olivat raakoja. Tilasin erikoiskahvin ja ajattelin, että tietysti tuollaisessa kahvilassa on kunnon kahvikone. Eipä ollut vaan kahvi oli automaattikahvia. Todellakin ihmettelin miksi oli niin kehuttu kahvila.

Ketjukahvilat tosiaan olleet aina hyviä. Kahvit tehdään kunnollisella kahvikoneella ja syötävätkin olleet aina hyviä. Yhdestäkin ostettiin kerran laskiaispullat ja olikohan ne vielä gluteenittomat joten vähän riskillä mentiin. Pullat olivat aivan taivaallisen hyviä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.8.26 13:22:58

"Pitäisi aina kysyä jätetäänkö maitovara."

Niin pitäisi. Yhtä ärsyttävää on, kun haluaa juoda kahvinsa mustana ja kuppi täytetäänkin vain puolilleen.

Lähettäjä: UB 
Päivämäärä:   8.8.26 13:27:25

Kahviloita on paljon, tuollakin uusi kohvik.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.26 13:27:28

Tuleeko yllätyksenä, että suomikahvilat on tasoa kakkamokka ja kuiva korvapuusti?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   8.8.26 13:27:56

Nuo nyt ovat aika selkeitä "poikkeuksia" kuitenkin.. siis rikkinäinen kone yms.
Mutta hyvää kahvilaa tai esim hintansa väärtejä leivonnaisia on vaikea löytää ! Herkullisen näköiset voivat olla aika mauttomia, hyviksi tai supereiksi kehutuissa paikoissa kovin perus. Keväällä oli biscoffipullissa niin vähän täytettä, että ennemmin olisin ostanut kaupasta tavallisen laskiaispullan ja alle puolella hintaa. Tu o vain yksi esimerkki, noin niissä kahviloissa nykyään ennemmin käy kuin että oikeasti saisi jotain todella monen euron arvoista hyvää. Sääli ! Mutta pitää äänestää jaloillaan, hinnan ja laadun on kohdattava.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.26 13:51:02

Usein laatu on samassakin kahvilassa kovin tekijän mukaan vaihteleva. Osa ei makukahveihin laita kuin häviävän pienen määrän maustetta ja kermavaahtoa, toiset annostelevat reilulla kädellä. Osa lämmittää pullan/leivän kunnolla, toiset käyttävät mikrossa/parilassa vain näön vuoksi.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.8.26 14:14:41

Yhdessäkään kahvilassa ei ole useampaa kahvikonetta missään. Ne on kalliita investointeja, ellei ole joku nappikone, mitä taas ei voi kunnolliseksi kahvikoneeksi lukea.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   8.8.26 14:16:45

Koneet voivat mennä rikki – myös yrityksissä. Ei se mielestäni ole syy varautua varakoneilla. Laitteet voivat olla niin kalliita, ettei se ole käytännöstä mahdollistakaan. Tietysti tällaisissa tilanteissa on tärkeää, miten "kriisitilanne" hoidetaan asiakasta tyydyttävällä tavalla ja selvästi kahvila ei siinä ole nyt onnistunut, mutta silti kahvila voi normitilanteessa olla tosi hyvä.

Päivämäärä:   8.8.26 14:21:56

>yhdessäkään

Kyllä Ällö taas tietää.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.8.26 14:29:24

Kyllä, tämän tiedän. Kerro toki, missä kahvilassa olisi toisin. Ja huom, puhun kunnollisesta espressokoneesta, en nappilaitteista. Iso ja hyvä on tuhansien eurojen investointi, eikä sellaisia ole varaa pitää useita. Yli päätään laitteista on kallista.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   8.8.26 14:33:34

Nyt vasta huomasin, että Ällö ehti samalla asialla väliin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.8.26 15:08:21

;-, ihmisillä on muutoinkin välillä vähän epärealistisia kuvitelmia siitä, miten asiat toimii tai miten niitä hoidetaan. On suututtu, jos lounaalle varatuista annoksista yksi on loppunut varttia vaille kaksi (lounas loppuu kahdelta) jne. Valitettavasti kaikkea ei voi varata määräänsä enempää, kun siitä tulisi hävikkiä (pl tilanne, jolloin samaa tuotetta on tarjolla myös ac-annoksissa). Ennustuskyvystä olisi tosiaan ajoittain apua.

Ja palatakseni kahviloihin yleisesti, niillähän on paljon eroa. On kahviloita, jotka käyttää valmistuotteita (esim pakastettuja tuotteita, jotka paistetaan), kahviloita, joiden ruoat tulee keskitetystä keskuskeittiöstä (esim Espresso House) ja kahviloita, joissa kaikki tehdään itse alusta saakka. Näillä on todella suuri ero asiakkaan kannalta ja tuotteiden laadun kannalta.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   8.8.26 16:30:41

Ovat tosiaan pettymyksiä, enpä enää viitti käydä. Jos miettii paljonko kahvista ja pienestä syömisestä joutuu maksamaan niin sen pitäisi edes olla hyvää.

Päivämäärä:   8.8.26 16:33:38

No ymmärrän, että voi mennä rikki kyllä. No se oli huono tuuri.
Mutta tämä toinen, olin odottanut aamu kahdeksasta että pääsen sinne kahville ja syömään, kun olin odottamassa lemmikin leikkausta ja kahvila aukesi klo 10. Siellä ei ollut juuri mitään tarjolla, odotin mm.croisantteja tai jotain suolaista ja syy oli, ettei oltu tehty mitään, koska oli edellispäivänä ollut kiinni.
Tämähän pitäisi kertoa mainonnassa että ei kannata tulla kun aukeaa, koska mitään ei ole valmiina. Siellä vasta aloitettiin tekemään.
No enpä tiennyt tätäkään, että kahvilaan ei kannata mennä sillä kello lyömällä kun aukeaa...

Lähettäjä: Minä itte 
Päivämäärä:   8.8.26 19:37:44

Ällö, lounaspaikkojen ja kahviloiden pitäjille on erittäin epärealistisia käsityksiä mistä voi rahastaa.

Jos ilmoitettu lounasannos on loppu ennen lounaan päättymisaikaa, niin lounas pitää tarjota alennettuun hintaan. Jos menen syömään hernekeiton + pannukakun hillolla ja kermavaahdolla, en todellakaan maksa hernekeitosta ja mehukiisselistä. Tai lasagnesta jossa on astian pohjalla pastalevyä ja tomaattikastiketta kun liha ja juusto on syöty.

Sama pätee tietenkin kahviloihin. Jos kone on rikki niin kahvin voi oikeasti valmistaa perinteisin menetelmin. Ja aukioloaikana pitää olla tarjolla mitä listalla on luvattu.

Totta kai voi vedota yllättävään menekkiin, mutta ei puutteista asiakkaalta pidä yrittää rahastaa täyttä hintaa.

Päivämäärä:   8.8.26 19:39:55

>valmistaa perinteisin menetelmin

Ei nykytarjoilijat osaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.26 20:01:03

Ikävintä on, jollei puutteista edes kerrota ennen maksua. Muutaman kerran olen ottanut paninin tai pariloitavan leivän ja tarjoilija on pokkana tuonut ne häthätää mikrotettuina, ilman selitystä. Kysyttäessä ovat kertoneet, että parila on rikki, ei osaa käyttää sitä, kun kokki on kipeänä, tms. Mitään hyvitystä ei ole saanut.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   8.8.26 21:32:01

Ällö taas täällä selittämässä miten asiakas on kahvilan ja ravintolan suurin vihollinen :-D

Hauskaa, miten ällö on ihan omin voimin onnistunut aiheuttamaan tämän palstan välityksellä mulle sellaisen inhon ravintoloita, ja nyt myös kahviloita, kohtaan että olen alkanut välttää mitään asioimista niissä.

Ällö on omakätisesti antanut kuvan että tarjoilija on päätähti ravintolassa, asiakas statisti ja haitta.

En halua aiheuttaa harmia kenellekään heidän työpaikallaan niin pysyn poissa.

Hommasin kotiin ihan sen karrrrrmivan tonnin ”nappilaitteen”, jauhan kahvin itse ja tuloksena on mun tuohisuulle ihan hyvää espressoa. Vaahdonkin oppii itse hyvin tekemään koneen vaahdotus sauvalla (jos lattea tahtoo), kun vähän harjoittelee. Makeat herkut ei niin paljon kiinnosta niin se on ok, jos niitä ei saa.
Reseptejä hyviin ruoka-annoksiin löytyy runsaasti netistä, tekemällä oppii.

Onnea ällölle, tavoite saavutettu.

Päivämäärä:   8.8.26 21:52:22

Tanskassa oli hyviä runsastäytteisiä.smörgåseja,mitä harvemmin näkee täällä kahviloissa. Esim.katkarapuvoileipä. Miksi kaikki on pelkkää paninia täällä?

Päivämäärä:   8.8.26 21:55:16

Panimot tulee valmiina, helppo heittää grilliin ja pöytään. Mitään itse tehtyä niissä ei ole ja eipä juuri täytteitäkään.

Päivämäärä:   8.8.26 21:56:06

>katkarapuvoileipä

Liian vaativa Ällölle.

Päivämäärä:   8.8.26 22:07:10

Onko kukaan käynyt Kausalan juna-aseman kahvilassa? Joskus menin siitä junalla ohi ja näytti niin kivalta paikalta

Päivämäärä:   8.8.26 22:11:36

Mutta joo, tullut itsellenikin vähän sellainen fiilis välillä että mistä tässä oikein maksaa. Joistain paikoista kyllä saa hyvän laten (esim. Robert's, EH) mutta esim. Picnicin latte ei musta ole hintansa väärtti... Triplassa sai myös ihan hyvän aamulaten yhdessä paikkaa, oli sellainen mistä sai hyvin matkaan mukaan. Joissain pienemmissä paikoissa esim. joku kurkumalatte on ollut iso pettymys. En nyt pienempien paikkojen nimiä sano kun ovat niin paljon heikommassa asemassa muutoinkin. Joskus on hyviä, joskus ei. Mutta lähes aina ruokapuoli liian kallista... Espresso Housella oli hyvä bagel aikoinaan, muttei sitäkään enää myydä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 00:19:41

... , onko sinulla muutenkin ongelmia ihmisten kanssa kanssakäymisessä? Olen kertonut työstäni ja tiedän alani varsin hyvin. Eniten tykkään siitä, että aina voi oppia lisää ja koskaan ei ole valmis. Se on hienoa ja motivoi, jos asian haluaa sellaisena nähdä. Kukaan tarjoilija ei halua olla esillä työssään, miksi ihmeessä haluaisi? Tykkään työstänija olen siinä hyvä. Aika kummallinen käsitys sinulla alasta. En myöskään pidä asiakkaita minään vihollisina, mistä tällainen kuvitelma?

Nappikoneet ovat ihan ok kotikäyttöön, mutta ei ne sovi kiireiseen kahvilaan, jossa koneelta vaaditaan aika paljon enemmän. Nuo nappikoneet eivät sellaisessa käytössä kestä ja ovat turhan hitaita käyttää.

Valitettavaa on, että korona vei todella paljon osaavia työntekijöitä alalta, ja asiaa on paikkailtu palkkaamalla ihmisiä, joilla ei ole kokemusta tai osaamista. Se näkyy myös asiakaspalvelun laadussa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   9.8.26 07:45:32

"On kahviloita, jotka käyttää valmistuotteita (esim pakastettuja tuotteita, jotka paistetaan), kahviloita, joiden ruoat tulee keskitetystä keskuskeittiöstä (esim Espresso House) ja kahviloita, joissa kaikki tehdään itse alusta saakka. Näillä on todella suuri ero asiakkaan kannalta ja tuotteiden laadun kannalta."

Minulle on herttaisen yhdentekevää, mistä ne tuotteet tulevat, kunhan maistuvat hyvältä ja on hyvä valikoima. Ainakin Espresso House toimii, muita ketjukahviloita tässä kaupungissa ei olekaan. Aika kallis kylläkin.

Pienistä kahviloista jotkut on hyviä, toisissa taas on muutama hikinen käntty vitriinissä, etenkin jos iltapäivällä menee. Vaihtelee suuresti.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.8.26 10:07:40

Kuusamossa on aivan ihastuttava ranskalainen kahvila The French Cafe. Suosittelen!

Päivämäärä:   9.8.26 10:14:17

"tarjoilija on päätähti ravintolassa, asiakas statisti ja haitta."
Jep. En vie Suomessa hiekkaa lattioille juuri tällaisista syistä. Sitten vielä kehtaavat valittaa, että ravintola-alalla menee muka huonosti.

Päivämäärä:   9.8.26 10:26:48

"... , onko sinulla muutenkin ongelmia ihmisten kanssa kanssakäymisessä? Olen kertonut työstäni ja tiedän alani varsin hyvin. Eniten tykkään siitä, että aina voi oppia lisää ja koskaan ei ole valmis. Se on hienoa ja motivoi, jos asian haluaa sellaisena nähdä. Kukaan tarjoilija ei halua olla esillä työssään, miksi ihmeessä haluaisi? Tykkään työstänija olen siinä hyvä. Aika kummallinen käsitys sinulla alasta. En myöskään pidä asiakkaita minään vihollisina, mistä tällainen kuvitelma?"

Aika moni kuvittelee olevansa työssään hyvä, tosiasia on usein toinen.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   9.8.26 10:56:16

"Sama pätee tietenkin kahviloihin. Jos kone on rikki niin kahvin voi oikeasti valmistaa perinteisin menetelmin. Ja aukioloaikana pitää olla tarjolla mitä listalla on luvattu."

Oon aika pitkälti samaa mieltä siitä, että on hyvä opettaa työntekijät varautumaan tuollaisiin tilanteisiin. Voisi kysyä käykö tavallinen pannukahvi, jos jono ei ole niin hirveä, että sitä peruskahviakin pitäisi kaikkien odottaa ikuisuus. Ja miksei tuollaisia tilanteita varten voisi olla vaikka jotain alennuskuponkeja, jotka saisi asiakkaan tulemaan kahvilaan uudelleen ja antamaan paikalle uuden mahdollisuuden, vaikka tämä kerta olisi ollut pettymys? Tosi moni asiakas ei muutoin palaa, jos eka kokemus menee pieleen.

Kuitenkin sen ymmärrän, että listan suhteen voi tulla yllättäviä muutoksia, joiden kohdalla hyvä myyjä pahoittelee yrityksen puolesta. Etenkin pienissä kahviloissa tarjonta vaihtelee.

Mutta niihin omiin kokemuksiin:

Mäkin olen häpeäksi joutunut turvautumaan ketjukahviloihin. Niissä on ainakin tasainen laatu toisin kuin pienissä paikoissa, joissa on huomannut saavansa sitä kuivaa känttyä, joka ei ole kolmeen päivään mennyt kaupaksi. Nykyään on niin kallista pyörittää kahvilaakin, että hävikkiin ei ole varaa. Sitten joudutaan tähän tilanteeseen.

Jos sen sijaan, että tuetaan suuryrityksiä, tuettaisiin enemmän pieniä yrityksiä, kuten kahviloita, ne pystyisivät pitämään laadun korkeampana, saamaan ehkä enemmän asiakkaita ja ehkä jopa halutessaan laajenemaan itse. Mutta meille markkinatalous ei ole pienten yritysten tukemista, vaan tilan antamista ulkomaisille ketjukahviloille, jotka kyllä tuo työpaikkoja, mutta vie varsinaiset voitot muualle. Taloustilanne ja kalliit hinnat heijastuu kyllä hyvin siihen, että kahvilakulttuurikaan ei ole enää sitä mitä se ennen oli.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 11:32:10

. , pohjaan osaamiseni siihen palautteeseen, jota päivittäin saan. :) Se riittää, ei sinun höpöttelysi.

Päivämäärä:   9.8.26 12:35:12

Ällön vastauksessa näkyy kaikki johtopäätöksiini johtaneet syyt, hän vaan ei itse näe rikkaa omassa silmässään.
Itsekehu, ylimielisyys, totaalinen kykenemättömyys itsereflektioon ja harhat ammattinsa tärkeydestä.

Kahvila on jokatytön haave. Niitä ja ravintoloita syntyy sekä kuolee kovalla syklillä, harva selviää yli 5v pystyssä.
Mitä väliä, eivät merkitse juuri mitään kansantaloudelle ja ala perustuu vahvasti hyväksikäyttöön. Ravintolat ovat Suomessakin yksi kärkikastin ihmiskaupan ala. Että sellaisia huippuammattilaisia.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 13:57:28

..., pitäisikö sanoa, että on paska työssään, jos näin ei ole? :D Tiedostan kyllä omat heikkouteni. On minulla muitakin ammatteja, mutta tiedän kyllä, että en olisi taitava kampaajana ja siksi en sitä työtä teekään, vaikka pätevyys siihen onkin. Leikkaukset ja värjäykset hoituu kyllä, kampauksissa ja permanentaissa olen ihan surkea, eli enpä tuota työtä teekään. Jokaisella on omat vahvuudet ja heikkoudet, enkä ymmärrä, miksei saa olla ylpeä siitä, että on omassa tekemisessään hyvä.

Olen töissä yksityisyrittäjällä, joka on omistanut paikan vuosikausia. Meillä ei tueta ihmiskauppaa ja hyvälle maksetaan asiallista palkkaa tekemisestään. Kukaan meillä ei saa minimipalkkaa (TES) työstään, vaan ihan hyvin maksetaan, kun osoittaa habdlaavansa työnsä.

Päivämäärä:   9.8.26 13:59:42

Miksi muuten olet vain amis?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 14:08:39

-, varmaan siksi, koska jätin aiemmin AMK tutkinnon kesken ja nyt opiskelen toista? Olen tykännyt tehdä töitä nuorena ja ei kiinnostanut silloin opiskella, kun en ensi hakemalta päässyt kasvatustieteelliseen kotitalousopettajaksi. Toiste en sitten hakenutkaan, kun tykkäsin tehdä töitä enkä köyhäillä. Nyt kiinnostaa opiskella ja se on mahdollista tehdä myös 100% työn ohessa. Hyväksilukuja aiemmasta saa jo pelkästään 70 opintopistettä (kolmannes tutkinnosta), joten miksipä ei?

Päivämäärä:   9.8.26 14:17:21

Mikset käynyt lukiota ja jatkanut yliopistoon?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 14:23:05

- miksi olisi pitänyt? Mikset sinä ole töissä ja miksi kulutat aikaasi vääntämällä keski-ikäisen tädin tekemisistä?

Olen kyllä ollut lukiossa. Ei we tuonut elämääni mitään ystäviä lukuunottamatta.

Päivämäärä:   9.8.26 14:31:02

Miksi sitten larppaat akateemista?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 14:41:13

- miksi kyselet tyhmiä? En larppaa mitään ja rehellisesti kerron taustani. Opiskellut olen paljonkin, vaikkakin tutkinnon osia. Ilmeisesti sinulle tämä on suurempi ongelma kuin minulle. En ole koskaan sanonut olevani akateeminen.

Päivämäärä:   9.8.26 15:06:25

Implikoit kyllä olevasi.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 15:09:29

-, se on oma päätelmään,ei minun suustani tullut totuus
Kertoo paljon siitä, että ymmärryksesi on varsin vajavainen ja osaamistasosi kaipaa hiomista.

Päivämäärä:   9.8.26 15:10:40

Okei kympin tyttö.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.26 15:42:53

Ihana tuo Kuusamon French Cafe. Kävin katsomassa kuvat. Todella herkullisen näköiset tuotteet.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.26 21:39:08

Vaihtelee tosi paljon tosiaan. Itse juon ihan tavallista kahvia mutta mitään pakastepullaa en kyllä halua siihen hintaan syödä. Joissain paikoissa tosi hyviä tuotteita ja iso valikoima, jossain taas ihan kaameaa kuraa.. nykyään yritön vähän etukäteen katsella esim.kuvia netistä vaikkei sekään aina mitään kerro.

Päivämäärä:   9.8.26 22:59:32

Ketkä oikeesti kinaa ht.netissä ja pilaa hyvän kahvilaketjun?

Päivämäärä:   9.8.26 23:00:50

Ällö aloitti pätemällä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 23:19:58

"Jos ilmoitettu lounasannos on loppu ennen lounaan päättymisaikaa, niin lounas pitää tarjota alennettuun hintaan. Jos menen syömään hernekeiton + pannukakun hillolla ja kermavaahdolla, en todellakaan maksa hernekeitosta ja mehukiisselistä. Tai lasagnesta jossa on astian pohjalla pastalevyä ja tomaattikastiketta kun liha ja juusto on syöty."

Tällaisissa tapauksissa tätä annosta ei myydä enää ollenkaan tai annetaan alennus. Jos lounaalla on tarjolla kolme eri lautasannosta (kalapuikot, lihapullat ja vaikka carbonarapasta, niin et luonnollisesti saa alennusta, jos lihapulla-annos on loppu. Oma valinta, otatko carbonaraa vai kalapuikkoja tai vaihtoehtoisesti syöt muualla. Joskus jokin annos voi olla toista suositumpi, eikä sille oikein mitään voi.

Päivämäärä:   9.8.26 23:21:18

Se on paskaa asiakaspalvelua.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.8.26 23:24:23

- , sitten varmaan kannattaa syödä pakastepizzaa. Hävikkiäkään ei haluta, niin annoksia on rajoitettu määrä. Elämä on, aina ei saa, mitä haluaa.

Päivämäärä:   9.8.26 23:25:31

Niin syönkin – se ei tuota pettymystä.

Päivämäärä:   10.8.26 00:28:31

Lisäksi vegaaninen tarjonta on välillä todella surkeaa jopa isoissa kaupungeissa. Onneksi fb:n vegaaniryhmistä löytyy helmet.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 00:32:39

. , Vegaaninen tarjonta on on riippuvainen kysynnästä. Jos sinulla käy sataa asiakasta kohden yksi tai kaksi vegaania, niin kysyntää ei juuri ole. Valitettava juttu, mutta edelleen tulee miettiä hävikin määrää ja kannattavuutta. Usein tuotteita voi pienellä muutoksella vaihtaa vegaaniseksi, mutta eipä siinä ole järkeä ostaa vegaanisia leikkeleitä tai vuustoja, jos niistä aina menee 95% hävikkiin.

Päivämäärä:   10.8.26 00:33:46

Vegaanit on tyhjätaskuja – ei ne käy kahviloissa.

Päivämäärä:   10.8.26 00:34:07

Nähtiinhän se Roundissakin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.8.26 00:57:28

Ällö: en tiennyt, että noin voi tehdä. Jos menisin ostamaan carbonaran, niin en silloin haluaisi lihapullia. Toisaalta tänään menin syömään paikkaan, jossa yksi annos oli ruksattu yli, eikä.se haitannut mitään. Mutta juuri sitä annosta ei mainostettu päivän lounaana.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 01:14:41

Zäkä, välillä noin sattuu, että annoksen menekki yllättää. Ei niitä määrättömästi voi pitää varalla. Joko myydään ei oota, tai esimerkiksi korvataan lounaan kala-annos toisella kalalla (jos vaikka löytyy ac-ruokaa varten toista kalaa tms), on sitten ostajan päätös, hyväksyykö tämän vai ottaako muuta/syö muualla. Syön lounaan ulkona keskimäärin kahtena-kolmena päivänä viikossa ja ei ole lainkaan tavatonta, että joku annos on loppu, jos saapuu lähempänä kahta (tai kolmea) kun lounas on lopuillaan.

Välillä saattaa loppua joku AC-listan annoskin kesken illan. Jos odotetaan 100 asiakasta ja näistä vaikka 50 haluaakin yllättäen kala-annoksen, niin eihän sitä tuoretta kalaa vaan voi järjettömiä määriä tilata kerralla, kun hävikkiin menee (tai henkilökunnan ruoaksi), ellei käykään kaupaksi. Ja toki joskus on kipaistu kesken päivän tukusta/kaupasta täydennyksiä, jos jokin loppuu, mutta ei sekään kaikkialla ole mahdollista. Kristallipallo olisi kätevä, mutta sellaista meillä ei valitettavasti ole, helpottaisi kyllä kovasti työskentelyä. Eri asia sitten, jos työskentelee paikassa, jossa käytetään esivalmisteita, pakasteita yms, äkkiähän niitä tarpeeseen sulattaa, kun alkaa huveta. Tuoreiden raaka-aineiden kanssa on toisin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.8.26 01:16:54

Tuo on kyllä totta, ja varmasti juuri siksi tarjolla onkin päivän kalaa esimerkiksi muikun tai ahvenan sijasta.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 02:12:25

Zäkä, aika harva oikeasti ymmärtää näitä toimintaperiaatteita, että miksi ei ole laajaa vegaanista valikoimaa, miksi jokin voi loppua kesken tai miksei liki tyhjässä ravintolassa ole vapaata pöytää sinulle ja seurueellesi (juuri nyt on tyhjää, 20 min päästä kaikkiin on varaus, et ehdi syödä siinä ajassa). Kaikesta mahdollisesta on jonkun mieli pahoitettu, myös siitä, että samaan pöytään on toisen seurueen varaus samana iltana ja et voikaan istua koko iltaa ja siitä, että varaat pöydän juuri ennen keittiön kiinni menoa ja kun kaverisi tulee puoli tuntia myöhässä, niin todetaan nätisti, ettet voi syödä useamman ruokalajin menua, kun työntekijät lähtee kotiin... Sekin harmittaa, ettei avattua viinipulloa voi viedä mukana tai ravintolan irtaimistoa ei saa laittaa taskuun ja ottaa kotiin.

Tykkään tosi paljon ihmisistä ja suurinta osaa on oikeasti ihana palvella ja olla heidän kanssaan. Mutta aina löytyy säännöllisesti se uuvatti, joka ei ymmärrä, että kaikki ei ole mahdollista, vaikka paljon pystytäänkin venymään ja järjestämään asioita.

Lähettäjä: Oli 
Päivämäärä:   10.8.26 03:16:26

Asun ulkomailla, ja olen löytänyt Suomesta todella hyviä kahviloita lomillani, ympäri Suomea. Kaikissa hyvät valikoimat eikä todellakaan mitään paistopistekamaa. Tosin vilkaisen ikkunasta miltä näyttää ennen kuin menen sisälle.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 03:23:31

Oli, kiva kuulla! Kaikki paikat ei ole hyviä, mutta tosi kivoja paikkoja löytyy kyllä, kun jaksaa vähän katsoa tasoa. Sitten on näitä pakastepaikkoja.

Päivämäärä:   10.8.26 11:26:22

Täällä ravintolakokki jolla myös barista-koulutus. Ketjukahviloiden vahvuudeksi mainittu tasalaatuisuus tulee minusta isolta osin siitä, että ketjun puolesta on vaatimus ja tarkka ohjeistus niistä kahvila/ravintolan perustason töistä, joista on kovin helppoa luistaa. Tarkka päivittäinen ja viikottainen työrytmiikka, jossa tehdyt tehtävät kuitataan ja tulevat rutiinilla tehdyiksi. Siivoukset, desifioinnit, omavalvonnan tarkastukset ja kirjaukset, tiskien päivittäinen pesu, kylmä- ja lämpölaitteiden suodattimien pesu ja imurointi, ylä- ja alapölyt, tiskikoneiden pesu, kalkinpoisto ja huollot, kylmävetareiden pesut, kylmiöiden ja pakastimien siivous, kahvi- ja muiden juomakoneiden päivittäinen pesu, jne jne.

Ammattimainen toiminta lähtee siitä, että nämä ihan perusasiat on kunnossa ja henkilökunta on koulutettua ja perehdytettyä työtehtäviinsä ja hallitsee ne. Esim kahvikoneita on erilaisia, ja vaikka siitä saisi ulos kahvin x, pitäisi tietää myös perusasiat miten vaikka kahvimäärää säädetään jos kahvijauhatus a jota yleensä käytetään, onkin tilapäisesti toimittajalta loppu ja tilalla on jauhatusta b (tai pitää vähintään tietää kuka tietää ja osata kysyä), tai miten oikea veden lämpötila säädetään/ tarkastetaan ja mikä sen pitäisi olla... Jos kahvikone on tilapäisesti pois käytöstä yllättävän korjauksen tms vuoksi, voi paikasta riippuen se plan b olla vaikka mutteripannu, jos varastossa on siihen sopivaa kahvia ja henkilökunnalla reseptiikat ja osaaminen sekä ylipäänsä aikaa/ mahdollisuus lähteä tekemään käsipelillä - se ei ole nopeaa varsinkaan jos raaka-aineita ja välineitä lähdetään etsiskelemään vasta kun tilaus tulee.

Olen ollut duunissa keskikokoisissa ei-ketjupaikoissa joissa asiat on hoidettu vimpan päälle ammattitaitoisesti ja hyvin, ja pyörittänyt omaakin kahvila-ravintolaa usean vuoden. Osaaminen ja asenne ratkaisee. Erinomainen palveluasenne on sitä, että joka ikinen asiakas on kunniavieras jolla halutaan tarjota vain parasta. Hävikkiä tulee väistämättä, ja kahvilat/ ravintolat määrittelee itselleen tavoitehävikki%:n - jos tavoite on 0, myynnissä on taatusti vanhoja tuotteita ja/ tai vitriinit on jatkuvasti puolityhjinä. Jos se on liian korkea, taloudellinen kannattavuus kärsii. Hävikkiä voi myös suitsia monin tavoin ilman, että se vaikuttaa asiakaskokemukseen.

Käyn kahviloissa silloin tällöin, ja jos jo ovelta näkee, että perusasiat ei ole kunnossa, käännyn pois tai ostan vain teollisesti pakattua vissyä/ mehua. Ennen sisään astumista ulko-ovessa Oiva-tarra ja hymynaama lupaa heti vähän parempaa kuin tarraton ovi.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 11:41:14

-, hieno ja tyhjentävä vastaus! En itse kahvilamaailmaa tunne sen suuremmin, kuin lähinnä opintojen pohjalta, joten vastaukseni pohjaa enemmin ravintolamaailmaan. Mukavaa nähdä, että täällä on myös kahvilapuolen ammattilaisia.

Päivämäärä:   10.8.26 11:41:50

>en itse kahvilamaailmaa tunne sen suuremmin

Silti pädet kuin mikäkin asiantuntija.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.8.26 11:48:28

Olenhan minä kahvilassa työni tehnyt, kuuluu opintoihin. Ravintola-alalla on tietyt lainalaisuudet, mitkä pätee kaikkialla. Mene ylisviiva muualle, päivääkään et ole töitä tehnyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.