Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kieltäytyä suututtamatta

Lähettäjä: tallinpitäjää 
Päivämäärä:   7.8.26 19:11:27

Tallinpitäjä pyytää usein apua pieniin juttuihin, esim. ruokintoihin. Työmäärä ei sinänsä ole mahdoton, mutta avunannosta ei makseta palkkaa eikä hyvitetä tallivuokrassa. Minä en pyydä tallinpitäjältä palveluksia eli ei tehdä vaihtokauppaa. Olen huono sanomaan ei ja haluaisin oppia kieltäytymään. Miten muotoilla asia niin, että tallinpitäjä ei loukkaannu?

Re: Miten kieltäytyä suututtamatta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.26 19:13:58

Siinä on opettelua, ei mene niin ettei joku suuttuisi. Mutta elämä muuttuu mukavammaksi.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.8.26 19:17:54

Mitä tapahtuu, jos tallinpitäjä pahoittaa mielensä? Kuinka paljon arvelet hänen suuttuvan?

Päivämäärä:   7.8.26 19:26:21

Vetoa omiin töihin. Nyt ei ehdi; pomo vaatii raportin aamuksi, kv-tiimillä palaveri, ylitöitä kun pirkkopekkajapasi sairaana, asiakas vaatii selvityksen tämän päivän aikana jne.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   7.8.26 19:47:54

Miten iso talli ja kuin usein pyytää?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.8.26 20:02:22

Pyytääkö usein vaa vain joskus. Kun itse pyydät apua joltakin maksatko aina. Mihin on kadonnut pienten asioiden auttaminen ilman että ollaan heti käsi ojossa. Eri asia jos avun pyytäminen on jatkuvaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.26 23:16:44

Muista että juuri niitä ihmisiä ne rajat on jotka suuttuvat kun sanot ei.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.8.26 23:45:51

Nimenomaan, riippuu. Jos toi on ihan jatkuvaa, voi kertoa muutaman kerran, ettei kerkiä/pysty ja pitää mennä sinne tänne tonne. Jos edelleen pyytää, voi hänen kanssa varmaan keskustella, että jos nyt joka ilta ruokit koko tallin, ni voi varmaan alkaa alentamaan tallivuokraa. Olettaen siis, että on järki-ihminen, kenen kanssa voi keskustella asiallisesti.

Se on kuitenkin sen tallinpitäjän vastuulla ne hevoset, entä jos joku onkin äkkiä ähkyinen? Voitko laittaa oven säppiin, ja odottaa, että aamulla se tallinpitäjä hoitaa?

Jos ei pysty asiallisesti keskustelemaan vuokranalennuksesta (ei se pelkkä ruokinta, vaan samalla tarkastus, että eläimet on kunnossa), ja edelleen vaatisi tekemään asioita, ilman että tulee itse vastaan, on tallin vaihdon aika.

Lähettäjä: Ghj 
Päivämäärä:   7.8.26 23:46:02

Pyytääkö usein vaa vain joskus. Kun itse pyydät apua joltakin maksatko aina. Mihin on kadonnut pienten asioiden auttaminen ilman että ollaan heti käsi ojossa. Eri asia jos avun pyytäminen on jatkuvaa."

Ei se nyt ihan normaalista auttamisesta mene. Tallinpitäjälle maksetaan ruokkimisesta ym. Ei ole oikein, että teettää nämä työt sitten ilmaiseksi toisella.

Päivämäärä:   7.8.26 23:52:40

Jos tallinpitäjä kysyy "jakaisitko kaurat mun kanssa tai sillä aikaa kun lakaisen käytävän" onko liian iso pyyntö. Aloittajahan ei kerro missä mittakaavassa kysyny avusgamaan.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   8.8.26 00:42:43

Meillä pyynnöt on niin pieniä, että autan mielellöni. Esim annan päiväheinät tarhan edestä poneille, kun vien oman viereiseen pihattoon. Heinät valmiiksi verkotettu, kunhan pistän verkon paikalleen.

Tai nappaan loimen pois joltakin samalla kun olen vieressä, laitan noin 6 hevoselle ruokiin vettä, kun astiat on valmiina pesarissa jne.

Meillä tallinpitäjä ihana, mielelläni autan ja homma on vastavuoroista.

Päivämäärä:   8.8.26 07:15:10

"Pyytääkö usein vaa vain joskus. Kun itse pyydät apua joltakin maksatko aina. Mihin on kadonnut pienten asioiden auttaminen ilman että ollaan heti käsi ojossa. Eri asia jos avun pyytäminen on jatkuvaa."

Minä en pyydä palveluksia, vaan hoidan itse eli tämä ei ole vastavuoroista auttamista.

Yleisimmin pyytää viemään viikonloppuna hevoset aamulla ulos ja ottamaan illalla sisään. Noin kerran kuussa. Aikaa kuluu noin 45 min/pvä eli ei ole iso juttu, mutta mieluummin en auttaisi, koska oma jaksaminen on kortilla.

Pitäisi pystyä kieltäytymään ja silti käymään tallilla. Eli ei voi selittää hätävalheita työkiireistä tms., koska kuitenkin oma hevonen täytyy kehdata käydä hoitamassa. Hevoseni on lihava ja sen takia liikutan sen 2 kertaa päivässä eli käyn tallilla aamuin illoin. Tallinpitäjä näkee tietysti tämän niin, että minulla on aikaa ja energiaa...

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.8.26 09:23:54

Ei varmasti näytä siltä että jaksaminen on kortilla. Miksi et voi sitä sanoa syyksi?

Hyvä valhe voisi olla ettet uskalla "jos sattuu jotain ja ovat vieraiden hevosia" tai "en tohdi taluttaa pollea ja pullaa".

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   8.8.26 09:41:11

”Aikaa kuluu noin 45 min/pvä eli ei ole iso juttu”

No onhan tuo nyt huomattava työmäärä. Pyytääkö muitakin vuokralaisia tekemään vai ainoastaan sinua? Vai miten paljon siellä on hevosia vuokrapaikoilla vai oletko ainoa?

Toki tämä on kaksipiippuinen juttu, onko tallivuokra minkä suuruinen? Jos halpa, niin korotuspaineita voi tulla jos tallinpitäjä on hinnoitellut niin, että olettaa saavansa apua (tietenkään ei pitäisi tehdä näin).

Varmaan tuosta pitäisi keskustella kaikkien tallilaisten kanssa ja saada selvyys velvoittaako tallipaikka talkootyön tekemiseen. Vähintäänkin kaikken pitäisi tehdä saman verran tai jos kukaan ei halua tehdä, niin tallinpitäjä tekee itse ja mahdollisesti nostaa vuokran sille tasolle, että on motivaatiota itse tehdä.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   8.8.26 09:45:56

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin sanot vain suoraan, että aikasi ei riitä ylimääräisiin töihin, koska oman hevosesi hoitoon menee jo niin paljon aikaa kun se pitää kahdesti päivässä liikuttaa. Jos haluat niin voit lopuksi lisätä, että voit silloin tällöin tehdä aamu/iltatalleja korvausta vastaa. Mutta jos et halua rahakaan vastaan tehdä niin älä sano mitään.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   8.8.26 09:56:05

Meillä sovittiin niin, että jos autan tallinpitäjää vaikka ottamaan hevoset sisään illalla, niin hän ratsuttaa sitä vastaan hevostani.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   8.8.26 11:18:19

Kerran kuussa, 45min pvä.. Kuormittaa, jaksaminen kortilla.. Käyt kuitenkin 2× pvä tallilla..

Päivämäärä:   8.8.26 11:26:34

Vähän huolestuttaa aloittajan oman eläimen osalta, jos jaksaminen on niin kortilla, että kerran kuussa 45 min on liikaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.26 11:29:52

Kyllä munkin jaksaminen olisi kortilla jos ansiotyön, kotiaskareiden yms lisäksi kävisin kaksi kertaa päivässä liikuttamassa hevoseni. Sitten vielä joku pyytäisi viikonloppuna jotain vajaan tunnin urakkaa niin vastaus olisi ei, en ehdi enkä jaksa.

Lähettäjä: Raah 
Päivämäärä:   8.8.26 11:46:55

Mites munkin jaksaminen luostarissa ",,,"? Onko kortilla?

Päivämäärä:   8.8.26 12:40:41

Miksi ihmeessä ajattelet, että et voi kieltäytyä lähes tunnin ylimääräisestä hommasta siksi, että muutenkin jo käyt kahdesti päivässä tallilla laihduttamassa hevostasi?

Johan siinä loppuu tunnit vuorokaudesta muutenkin tuollaisella aikataululla.

Sanot vaan tallinpitäjälle että sinulla on tiukka aikataulu, et ehdi oman hevosesi lisäksi nyt tekemään ylimääräisiä hommia ja se siitä.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   8.8.26 13:02:07

Ensimmäisellä tallilla jossa olimme hevoseni kanssa autoin paljon. Jos tulin aamulla autoin aamutallissa, illalla ruokittiin hevoset yhdessä tallinpitäjän kanssa, usein otin myös hevosia sisälle yks. Tallinpitäjä auttoi taas jos halusin lähteä matkalle tai pitä tallivapaan, hevoseni hoidettiin ja liikutettiin kuin yksi hänen omistaan.
Seuraavalla tallilla jatkoin aluksi auttamista, lakaisi iltatallissa, laitoin vesiä yms. Lopetin, kun tajusin, että jos itse tarvitsin apua vaikka ihan pikkuasiasta siitä laskutettiin erikseen. Eli jos vastapalveluksia ei tule en myöskään viitsi jeesiä.
Jos jaksaminen ei riitä älä auta, sano vaikka että on sovittu jotain heti tallireissun jälkeen vaikkei olisikaan jos kieltäytyminen ilman syytä ahdistaa liikaa.

Päivämäärä:   8.8.26 14:30:36

"Kerran kuussa, 45min pvä.. Kuormittaa, jaksaminen kortilla.. Käyt kuitenkin 2× pvä tallilla.."
"Vähän huolestuttaa aloittajan oman eläimen osalta, jos jaksaminen on niin kortilla, että kerran kuussa 45 min on liikaa."
Niin suunnilleen kerran kuussa la yht. 45 min (aamu+ilta) ja su yht. 45 min (aamu+ilta).

Jaksaminen on kortilla, koska käyn tallilla 2 kertaa päivässä ja hevoseni on itsehoidolla. Hinta ei ole edullinen, ei voi velvoittaa töihin sen varjolla.

Olen laiska, tiedän. Minun jaksaminen ei riitä muiden hevosiin enkä oikeasti haluaisi auttaa, kun itse en saa vastapalveluksia (tallinpitäjä ei jaksa).

Päivämäärä:   8.8.26 14:39:03

Jospa sanot sitten vain suoraan, ettei jaksa eikä huvita ainakaan ilman korvausta? Mitä sitä kiertelemään ja kaartelemaan tekosyillä, jotka varmasti ennen pitkää paljastuvat tekosyiksi myös tallinpitäjälle. Loukkaavampaa se on tajuta kuulleensa pitkään keksittyjä syitä kuin, että alusta lähtien kerrottaisiin totuus.

Päivämäärä:   8.8.26 16:34:49

Sellaista todellisuutta ei olekaan, missä voisi täysin välttää aiheuttamasta mitään negatiivisia tunteita kieltäytyessään jostain. Oli sitten kyse avunpyynnöstä tai treffipyynnöstä. Minkä takia koet, että et voi kieltäytyä?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   8.8.26 16:46:31

No onhan tuo nyt huomattava työmäärä"

45 minuuttia KUUKAUDESSA huomattava työmäärä?

Päivämäärä:   8.8.26 17:15:37

Itse sanoisin rehellisesti että ei ole voimavaroja tällä hetkellä. Kyllä varmasti ymmärtää, kun sanot että joudut kaksi kertaa päivässä liikuttamaan oman hevosesi. Ihmisillä voi muutenkin olla vaikka ja mitä kuormittavaa elämässä, eikä se kuulu kenellekään muulle miksi jollai ei juuri nyt ole voimavaroja. Pidät vaan rajasi. Se kannattaa, varsinkin kun tunnistat että voimat on kortilla. Ei kannata uuvuttaa itseään olemalla liian "kiltti".

Päivämäärä:   8.8.26 17:16:56

"LähettäjäÅ

Päivämäärä8.8.26 16:46:31

No onhan tuo nyt huomattava työmäärä"

45 minuuttia KUUKAUDESSA huomattava työmäärä?"

On tuo 45 min iso pyyntö. Eri asia joku 5 min homma. 45 min työ oman tallipäivän päätteeksi ei ole mikään pikkuhomma. Siitä kuuluisi jo saada jokin korvaus.

Päivämäärä:   8.8.26 17:19:44

"Lähettäjä.

Päivämäärä8.8.26 11:26:34

Vähän huolestuttaa aloittajan oman eläimen osalta, jos jaksaminen on niin kortilla, että kerran kuussa 45 min on liikaa."

Miten niin? On ihan tervettä tiedostaa omat rajansa. Nimenomaan sen takia, että se oma energia menee niihin asioihin joihin sen kuuluulin – eli siihen oman eläimen hoitamiseen, ei muiden.

Päivämäärä:   8.8.26 17:20:03

*kuuluukin

Lähettäjä: Lento 
Päivämäärä:   8.8.26 19:37:49

Kuinka moni näistä "ei ole iso työmäärä"-arvostelijoista alkaisi itse tekemään jonkun toisen työtä korvauksetta sitä 45minuuttia? Kyseessähän ei ole mikään ystävä mitä autetaan, vaan henkilö jolta ostat palvelua. Aloittaja maksaa joka kuukausi siitä palvelusta mitä häntä pyydetään tekemään ilmaiseksi.

Päivämäärä:   8.8.26 19:47:29

Itse tykkään välillä auttaa, ihan jo vastavuoroisuudenkin takia. Vaikka itse aina hoitaisi omat juttunsa, poikkeustilanteessa on mukava tietää, että apua voi pyytää. Noin kerran kuussa 45min tuntuu ihan kohtuulliselta. Tietysti itse päätät, mutta toisen suhtautumiseen et voi vaikuttaa.

Tiedän ettei tallinpitäminen ole kovin kannattavaa, joten tuli ensimmäisenä mieleen, että luultavasti tallivuokra on niin pieni, ettei ole mahdollista palkata (riittävästi) tekijöitä. Varsinkin siinä tapauksessa auttelisin silloin tällöin ihan mielelläni.

Päivämäärä:   8.8.26 19:47:49

Sanoisin vaan suoraan että en jaksa.

Päivämäärä:   8.8.26 19:59:13

"Kuinka moni näistä "ei ole iso työmäärä"-arvostelijoista alkaisi itse tekemään jonkun toisen työtä korvauksetta sitä 45minuuttia?"

Vapaaehtoistoimintaan ja talkoiluun tottuneelle 45 min kuukaudessa kuulostaa varsin pieneltä. Varsinkin kun aloittaja taisi jossain vielä todeta, ettei sinänsä olisi iso vaiva. Jokaviikkoinen pyyntö taas alkaisi jo puolestaan tuntua tällaisessa yhteydessä työläältä ja jopa hyväksikäytöltä. Noin kerran kuukaudessa (mahdollisesti epäsäännöllisesti?) esitetty pyyntö kuulostaa enemmänkin siltä, että pyydetään ohimennen apua sopivassa tilanteessa.

Onko aloittaja suostunut tallinpitäjän pyyntöihin? Jos on suostunut, niin onko pyyntöjä alkanut tippua sen myötä entistä useammin?

Päivämäärä:   9.8.26 07:13:59

"Onko aloittaja suostunut tallinpitäjän pyyntöihin? Jos on suostunut, niin onko pyyntöjä alkanut tippua sen myötä entistä useammin?"
Kyllä molempiin.

Tallilla käy lomittaja parina päivänä viikossa (kerran päivässä), mm. laittamassa ulos ja siivoamassa. Luonnollisesti hän saa työstään palkkaa.

Olisi ihan eri asia auttaa ja mahdollistaa tallinpitäjälle viikonloppu vapaa jne., mutta kun tämä ei ole vastavuoroista. Tai jos vuokra olisi edullinen, mutta kun se on yleiseen hintatasoon ja puitteisiin nähden kallis.

Suoraan sanottuna kieltäytyminen tuntuu hankalalta, koska tallinpitäjä on aikamoinen persoona...

Lähettäjä: Julius 
Päivämäärä:   9.8.26 09:28:56

Kyllä hevosala on sitten ainutlaatuinen. Jos menet kauppaan niin onko normaalia, että kauppias pyytää kerran kuussa hyllyttämään muutaman tuotteen? Tuntuu todella nurinkuriselta, että kun myydään jotain palvelua, odotetaan asiakkaan osallistuvan sen tuottamiseen ilman minkäänlaista hyvitystä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.26 09:45:21

Kyllä jokaisen tallin pitäisi lopettaa ns. täysihoito!

Hevosten omistajien kuuluisi enemmän osallistua hevosen perus arjen pyörittämiseen. Hevosen käsittelytaidot, ymmärrys hevosista eläimenä ja ymmärrys miten paljon ne vaativat työtä, parantaisi koko hevosurheilulajin yhteisöä.

Liian monelle hevonen on vain urheiluväline ja statussymboli!!!

Päivämäärä:   9.8.26 09:58:04

Kuka sun hevosen ruokkii päivällä jos käyt vain aamulla ja illalla tallilla.

Lähettäjä: MT 
Päivämäärä:   9.8.26 11:02:01

??:lle Aloittajalla on hevonen jonkinlaisella itsehoitotallilla, jossa kuitenkin on tallinpitäjä, joka vie normisti tarhaan ja pois. Kannattaisi keskustella kaikkien kesken työstä ja jaksamisesta ja sopia systeemi.

Mulla oli vähän aikaa hevonen itsehoitotallilla, jossa oss hevosenomistajista kävi kerran päivässä!!! Heinää laitettiin heinäverkkoon illalla seurasvaksi koko päiväksi tarhaan, ja vettä. Vesi jäätyi, ja monesti oli kavio kiinni verkossa, kunnes joku tuli irrottamaan. Joskus tallilla oli jo joku, muttei auttanut hevosta. Vuorotellen vietiin aamulla kaikki ulos ja

Kävin kolmesti päivässä työn, koiran ja lapsen ohessa. Olin aivan rikki ja tuntui, että kaikki aika meni tallimatkoihin. Osa tallilaisista oli ihan zombeja huhtikuussa, jolloin alkoi "laidunkausi", eli hevoset oli yötä päivää tarhassa.

Aloittaja, jos tunnet, ettet jaksa, kerro siitä tallilla ja puhutte asiat. Jos saat burnout outin, et enää saa asioita järkevästi sovittua. On ihan normaalia, että muukin elämä kuormittaa kuin vain tallui, ja se kokonaisvaikutus on ratkaisevaa.

Lähettäjä: Etsivä 
Päivämäärä:   9.8.26 14:02:15

Siinä on vaan semmonen juttu, että tallinpitäjä on yrittäjä ja tallityöt yrittäjän töitä. Auttaisitteko te säännöllisesti kahvilassa kahvilanpitäjää 45min kerran kuussa tekemään tämän työt, vaikka itse olisitte vain asiakkaina paikalla? Hevosenomistaja maksaa tallipaikasta ja tallinpitäjä hinnoittelee tallivuokran niin että voi joko ottaa tuurajan rahaa vastaan tai vähentää vuokrasta työmäärää vastaava rahamäärä.

Ellei olla alunperin sovittu mitään auttamisesta.

Lähettäjä: Kaksipiippuinjuttu 
Päivämäärä:   9.8.26 14:27:58

Meillä oli esim. niin, että tallivuokra oli sovittu ihan todella matalaksi säännöllisen epäsäännöllistä apua vastaan. Usein ei tarvinnut tallilaisen kuin heittää päiväheinät eikä mitään muuta ns. raskasta, mutta jossain kohtaa alkoi kiljuminen ettei hän auta kun on maksava asiakas.

Okei, outo asenne, keskustelulla oltais varmaan vielä selvitty mut onneks hän sit ymmärsi lähteä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.8.26 14:45:21

Minä en voisi mitenkään jäädä yllättäen tallille tunniksi suunniteltua pitempään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.26 16:15:11

"Kävin kolmesti päivässä työn, koiran ja lapsen ohessa. Olin aivan rikki ja tuntui, että kaikki aika meni tallimatkoihin. Osa tallilaisista oli ihan zombeja huhtikuussa, jolloin alkoi "laidunkausi", eli hevoset oli yötä päivää tarhassa."

Tämä on se kaikkein raskain tapa pitää hevosta. Helppoahan se näin kotitallin pitäjänä on käydä kolme kertaa päivässä tallissa, kun talli sijaitsee muutaman askeleen päässä samalla tontilla. Mutta jos joutuisi kolme kertaa päivässä matkustamaan jonnekin hoitamaan hevosia niin huh huh, jaksaminen loppuisi muutamassa kuukaudessa.

Itsehoitotallien lisääntyminen tappaa harrastamisen. Se on liian kuormittavaa muualla töissäkäyville. Olen sitä mieltä, että jos hevosharrastus halutaan pitää elävänä, niin on palattava takaisin täysihoitotallien aikaan. Maksu sellaiseksi, että yrittäjä elää ja yrittäjän on ymmärrettävä teettää työt ammattilaisilla, että asiakkaat suostuvat palvelusta maksamaan, eikä sysätä hevosten käsittelyä random asiakkaille ilmaistyöksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.26 16:28:35

Toi on vaikeaa.. vetoisin kiireeseen. Ehkä tajuaa sitten jossain vaiheessa lopettaa avun ruinaamisen. Sama kokemus on ollut itselläni, varasin aikaa töiden jälkeen x määrän hevoseni liikutukseen ja hoitoon. Näitä "pikkujuttja" ehditkö, viitsitkö, ei kai niin kiire ole tuli jatkuvasti. Kuivitusta, loimittamista, vesiä, paalien siirtoa, heinien laittoa, ulos/sisään kuskaamista. Aikaa kului se 20-60 min. Erikseen kyllä kun olin varautunut niin tein kaikennäköistä. Mutta tuo arki-illan lyhyt valoisa aika oli varattu minulla vain oman hevoseni. Hoitoon. Tallipaikkaa täysihoidolla.

Lähettäjä: Rilla 
Päivämäärä:   9.8.26 17:31:02

Minun hevoseni on puolihoitotallilla, jossa hevosenomistaja pussittaa heinät ja siivoaa karsinan ja tarhan, ja annostelee väkkärit valmiiksi pusseihin. Muuta ei meille kuulu. Tallinomistaja pyytää toisinaan pieniä palveluksia, esim jonkun hevosen haku tai vienti, jos on joku erityinen tilanne. Se on aivan täysin ok, kun aikaa menee maks. 5 minsaa. Minusta 45 minuuttia olisi varsin pitkä aika omien hommien päälle. Jos ratsastan tunnin, menee minulla tallilla kaikkiaan helposti kolme tuntia.

Hätätilanteet tietenkin erikseen, ja muut ennalta sovitut jeesit.

Lähettäjä: Hötötäti kyselee 
Päivämäärä:   9.8.26 17:41:42

"Voisitko soittaa hevosen omistajalle ja pyytää häneltä apua? Minulla on valitrttavasti muuta tehtävää"

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.26 19:27:58

Ja mitä enemmän joustat ja teet, sitä enemmän pyydetään. Lopulta olet tilanteessa, missä sun odotetaan ajavan vaikka sen 20km matkan tallille, aamulla ennen omia töitä auttelemaan. Syynä tallinpitäjän sairastuminen, päänsärky, rahapula jne.. tuo on loputon suo. Mikäli olet kokenut ratsastaja ja tallilla myös asiakkaita jotka käyvät ohjatusti ratsastamassa, sun mukaan laitetaan oman hevosesi kanssa lenkille pari asiakasta. Kun sehän menee siinä samalla..
Tällaiselta tallilta on kokemusta ja vein hevoseni toiseen talliin. Maksan mieluummin enemmän, kun on ammattitaitoa puitteet ja resursseja ettei tarvii sätkyukkona olla. Ja hommat hoituu ilman syyllistämistä ja jatkuvaa narinaa.

Päivämäärä:   10.8.26 07:04:36

"Kuka sun hevosen ruokkii päivällä jos käyt vain aamulla ja illalla tallilla."
Automaatti.

"Kyllä jokaisen tallin pitäisi lopettaa ns. täysihoito!

Hevosten omistajien kuuluisi enemmän osallistua hevosen perus arjen pyörittämiseen. Hevosen käsittelytaidot, ymmärrys hevosista eläimenä ja ymmärrys miten paljon ne vaativat työtä, parantaisi koko hevosurheilulajin yhteisöä.

Liian monelle hevonen on vain urheiluväline ja statussymboli!!!"
Minä olen kokonaan itsehoidolla, teen kaiken itse 365 päivää vuodessa. Tallissa on kuitenkin asiakkaita täysihoidossa ja näiden kanssa sitä apua tallinpitäjä pyytää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.