Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tulen fyysisistä töistä kipeäksi pitkäksi aikaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.26 21:12:55

Aina kun pitäisi tehdä jotain lihasvoimia vievää, tulen ainakin viikoksi kipeäksi.

Heinäkuussa tyhjennettiin yhden vanhan talon ja varaston sisältöä monena päivänä, piti nostella ja raahata asioita. Olin sen jälkeen viikon niin, että joka lihasta särki kuin tulessa. Kun toivuin niin urakka jatkui ja taas sen jälkeen särki ja särki päivätolkulla. Lepäsin taas kunnolla ja aloitin klapitalkoot. Arvaa sen miten kävi, kun homma oli hoidettu, taas särki niin että piti neljänä päivänä ottaa särkylääkettä pahimpiin tuskiin ja kipujen talttumiseen meni viikko. Nyt olen niittänyt heinikkoa muutaman päivän, taas olen sen seurauksena pakkolevossa.

En nyt tiedä onko tämä enää normaalia. Lihakset kipeytyy liikunnasta mutta mulla on kevät-kesä-syys arkiliikuntaa melko paljon ja tuntuu ettei lihaskivut ollenkaan tokene ja hullummaksi menee vuosi vuodelta.

Kyllä käytän lihaksia, eikö niiden pitäisi vahvistua. Voikohan olla joku sairaus. Tai puutos. Pitäisikö alkaa syömään jotain lisäravinnetta. Mitä näitä on? Msm ainakin oli hyvä johonkin, muistan että sitä täällä kehuttu. Ja mitä ne bodaajat syö? Jotain jauhetta. Hommaa olisi nytkin ja mielelläni tekisin mutta ei pysty. Vinkkejä!

Re: Tulen fyysisistä töistä kipeäksi pitkäksi aikaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.26 21:25:32

Lääkärissä on hyvä käydä, mutta yleisesti ottaen kipu lähtee sillä millä on tullutkin. Eli yritä liikkua myös kipeillä lihaksilla, toki hitaasti aloittaen ja hyvin lämmitellen. Kipu helpottaa, kun lihakset lämpenevät.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   5.8.26 22:06:28

Sun liikkuminen ja kehon rasittaminen muuten arjessa? Ikä?
Äkkiseltään kun lähtee urakoimaan, totta kai keho kipeytyy. Venyttelyllä ja lempeämmällä kuormituksella siitä tokenee ja lihaskunto kasvaa.

Lähettäjä: Blair 
Päivämäärä:   5.8.26 22:08:47

Lääkärissä kannattaa käydä. Mun keho tekee tuollaista, syynä minulla on krooninen ja etenevä lihas-sairaus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.26 22:33:29

Olin mielestäni aika hyväkuntoinen, kun tein ekan kerran heiniä seipäälle. Monta tuntia siinä iloisesti huhkittiin, mulla ihan väärä tekniikka. Otin liian isoja kuormia, joita voimalla heilautin isossa kaaressa seipääseen.
Kahteen päivään en pystynyt nostamaan käsiä ilmaan ollenkaan, eikä niissä ollut yhtään puristusvoimaa...
Myöhemmin tekniikan parantuessa en kipeytynyt ollenkaan.

Aloittaja on todennäköisesti joutunut äkkiseltään liian kovaan urakkaan, jolloin lihakset "tulehtuvat", kipu on pitkäkestoisempaa (ja kovempaa) kuin parin päivän maitohappokivusssa.

Päivämäärä:   5.8.26 22:33:33

Syötkö statiineja? Ne aiheuttaa lihasvaivoja.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   5.8.26 22:43:48

Ikä muakin kiinnostaa.

Aivan varmasti kenellä tahansa kipeytyy kroppa satunnaisista klapi- tai heinätalkoista tai monen päivän rankasta varaston tyhjäämisestä. Muutenkin moni fyysinen työ on tosi yksipuolisesti kroppaa kuormittavaa ja kaipaa rinnalleen suunnitelmallisempaa voimailua, jotta kroppa kestää. Pelkkä arkiliikunta tai fyysinen työ ei välttämättä ole hyväksi, jos tukilihakset eivät ole kunnossa.

Jos kuitenkin tuntuu siltä, että kipu ei ole normaalilla tasolla, niin kannattaa käydä lääkärillä! Varmasti on monia sairauksia, jotka heikentävät rasituksen kestoa tai palautumista.

Lähettäjä: Lisbeth 
Päivämäärä:   6.8.26 00:17:44

Hypermobiliteettisyndroomalta kuulostaa.

Päivämäärä:   6.8.26 00:27:24

Tai raudanpuute tekee tuota myös.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.8.26 00:51:22

Mulla tuntui pahimpana rauhanpuuteaikana, etten tahtonut palautua ollenkaan. Jaksoin kyllä tehdä, mutta jälkikäteen olin aivan romuna. Salitreenin jälkeen saattoi iskea flunssankaltainen oireilu myös päälle. Nyt alkanut olla taas samaa ongelmaa, palautuminen heikkoa ja bonuksena nivelsäryt. Ilmeisesti tämä on tyypillistä myös perimenopaussin koittaessa, ja voihan se olla, että rautatilannekin on taas heikompi, kun en ole nyt jatkuvasti sitä syönyt. Hiton ärsyttävää :-/

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.8.26 10:05:53

Ihan normaalia tuo on. Lihaksiin muodostuu maitohappoa. Se lähtee sillä, että liikut myös seuraavina päivinä, jos liikkuminen tekee kipeää, ota särkylääke.

Jos lihaskunto on heikko tai olematon, on aina fyysisestä rasituksesta seurauksena maitohappojen aiheuttama kramppi.

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   6.8.26 10:10:55

Lähettäjä: Lisbeth
Päivämäärä: 6.8.26 00:17:44

Hypermobiliteettisyndroomalta kuulostaa.

No ei kyllä todellakaan kuulosta, aivan liian lievät ja vähänlaiset oireet siihen

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.8.26 10:34:09

Minkä verran urheilet talvella arjessa?

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä huonommin lihaksisto kestää uutta intensiivistä treeniä isona kerta-annoksena. Itsekin tälle vuotta sain ensin tenniskyynärpään sahaamisesta ja sitten hermosäryt ja sormien puutumisen pihatöistä... Eli silloin kun on aikaa varattu fyysiselle kuormitukselle, sitä tulee kerralla heti liikaa. Ihan mahdotonta aikatauluttaa mitään tekemistä niin, että kevyesti ensin puolituntia teksisi ja ensiviikolla jo vähän enemmän, kun pitäisi saada tehtyä vähintään se 5h kerralla, että hommat etenee mitenkään järkevästi. Ja mitään säännöllistä liikuntaa ei ehdi harrastaa, kun pitää olla jotakin asiaa hoitamassa ja järjestämässä niiden lihaksistoa kuormittavien tekemisten välissä.

Päivämäärä:   6.8.26 12:19:41

On karhunpalvelus lihaksistolle tehdä ensin poikkeavan kuormittava fyysinen työ ja sen jälkeen heittäytyä viikoksi lepoon. Ei ikinä noin!

Sen lihaksistoa kuormittavan päivän jälkeen pitää seuraavina päivinä tehdä palauttavat harjoitukset.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.8.26 13:53:37

Mulla on vähän sama juttu. Olen 60+- vuotias ja liikun aika paljon arkitöissä mutta väliin lihakset kipeytyy kovastikin. Voisiko siis lisärauta auttaa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.