Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on pitkä työmatka

Lähettäjä: Eternity 
Päivämäärä:   5.8.26 11:37:38

Mikä on sun max työmatka jota kulkisit 5 pvää viikossa.
Unelma koti tarjolla, työmatkaksi tulisi 52km suunta.
Pihassa omat hevoset.
Työmatkaan menee n 80 min päivä.
Onko liikaa?

Re: Mikä on pitkä työmatka

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   5.8.26 11:38:38

Ei oo pitkä matka. 100km vetäisin rajan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.8.26 11:40:13

Ei ole.

Lähettäjä: Sip 
Päivämäärä:   5.8.26 11:43:10

Edellisessä työpaikassa (ennen koronaa ja etätöitä) työmatka oli 4 x viikossa 5 km ja 1 x viikossa 60 km per suunta. Kävi raskaaksi varsinkin talvella. Huono, mutkainen tie, jota ei ole valaistu. Jaksoin 1,5 vuotta ja sitten vaihdoin työpaikkaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.26 11:43:50

Mitä niiden hevosten kanssa olisi tarkoitus tehdä joka arkipäivä ja jääkö siihen tarpeeksi aikaa?

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   5.8.26 11:50:11

En halua käyttää aikaani autossa istumiseen, joten minulle ehdoton yläraja olisi 30 min/suunta.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   5.8.26 11:53:18

Riippuu tieolosuhteista. Moottoritietä tuo ei ole matka eikä mikään, kiemurtelevia pieniä sorateitä olisi minulle ainakin liian pitkä.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   5.8.26 11:56:58

Tuo olisi mulle ainakin liian pitkä matka. Ajoin vajaan vuoden työmatkaa, joka oli noin 66 km/suunta ja aikaa meni kesällä noin 50-60 min ja talvella yli tunti. Vaikka tein 2 päivää viikossa etänä, niin tuo oli mulle liian pitkä matka ja tuntui, ettei iltaan jäänyt yhtään aikaa ennen kuin piti mennä nukkumaan.

Itselle maksimi olisi ainakin ajallisesti ehkä 45 min suuntaansa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.8.26 11:57:08

Kaikki yli 20min suunta on pitkä työmatka, mutta aika harva selviää alle tunnin työmatkalla/päivä. 80min on 40min/suunta eli ihan normaalia ja kyllä siitä selviää.

Oma työmatka on n. 50min suunta eli itselle ihan liikaa, mutta onneksi on etätyömahdollisuus. Jos matka olisi lyhyempi, tekisin mielelläni enemmän toimistopäiviä ja vähemmän etänä.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   5.8.26 12:00:58

Mulle 30 kilsaa per suunta on ihan maksimi. Tein joskus muutaman kuukauden sijaisuuden 45 kilsan päässä ja olin täysin kypsä ajamiseen. Tosin kyseessä oli epäsäännöllinen kolmivuorotyö. Virka-aikahommissa olis ehkä erilaista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.26 12:08:51

Vaihdoin just 50km/suuntaan työmatkan etätyöhön, ihan vaan koska koin että matka on liian pitkä ja raskas lähes päivittäin ajettavaksi. Vaikka työ itsessään oli tosi kivaa ja mielenkiintoista. Työmatkaan meni n. 45-60min per suunta eli pari tuntia päivässä plus muu valmistautuminen (pukeutuminen, eväät, meikkaaminen)

Lähettäjä: Eternity 
Päivämäärä:   5.8.26 12:15:41

No sekin että hevosten kanssa pitäs päästä harrastaa. Marraskuu- maaliskuu pelkkää pimeyttä.
Mutta paikka on Unelma. Ja tie on motaria.

Päivämäärä:   5.8.26 12:52:11

Kymmenen vuotta ajoin 113km suunta. Nyt 285 suunta mutta ei ihan 5 päivää viikossa.

Päivämäärä:   5.8.26 13:05:32

Toistakymmentä vuotta on ollut 80 km/suunta.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   5.8.26 14:02:41

Itse Oulussa ja täällä voisin kuvitella vastaavan esim Oulu - Ii välille. Onnistuisi itseltä, 40min suuntaansa ei olisi omassa elämäntilanteessa paha. Käyttäisin autossa istumisen 1) äänikirjoihin 2) aamupalaan+kahviin 3) soitteluun. Eikä siis 40min ole mikään pitkä matka oikeasti että pitää miettiä isosti viihdykkeitä autoon mutta ottaahan se sun hereilläolo-ajasta jonkun verran pois. Joka tapauksessa varsinkin äänikirjojen kans se puuduttava osuus menisi oikein hyvin.

Pitää miettiä aina näissä sellainen kokonaisuus, mitä saat menetetyllä ajalla (siis se asunnon hinta+harrastukset), tykkäätkö olla autossa..onko ikinä mahdollisuus etätöihin, millainen tie on (saako ajaa rennosti vai pitääkö pelätä), millainen auto. Monta juttua liittyy.

Päivämäärä:   5.8.26 14:04:42

Bensa on kallista, ajattelisin myös sitä puolta että onko varaa laittaa iso siivu palkasta autoiluun.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.8.26 14:05:08

No, mulla on ollut työmatka yli 100km viimeiset 26v eikä ole ollut ongelma. Tosin teen käytännössä lähes täysin etänä nykyään.

Päivämäärä:   5.8.26 14:11:14

Minulla on työmatka tällä hetkellä 70km ja ajoaika aamulla 50-80min ja iltapäivällä 60-90min. Aivan liian pitkä aika istua varsinkin kun aikaa palaa joskus ruuvkien takia ihan turhaan. Muutto kohta edessä ja työmatka on 48km ja ajomatka puolittuu, paljon on sekin mutta koska muutto halutulle alueelle edessä, niin menettelee paremmin.

Ajan suurimman osan matkasta pelkkää moottoritietä eikä se minusta muuta ajamista ollenkaan vähemmän rasittavaksi kuin pienempien kylien läpi ajaminen. Yhtä rasittavaa sekin on, kun ajaa joka päivä 2-2,5 tuntia. Minusta ihan turhaa ajanhukkaa, mutta koska unelmatyö ja uusi asunto ihana, niin kyllä siihen pystyy.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.8.26 14:12:36

Enemmän kiinni ajasta kuin kilometreistä. Tuollainen 40 min suuntaansa vielä menisi, mutta ei enempää.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   5.8.26 14:24:15

Sähköautolla ainakin nyt edullisia kilometrejä jos lataat kotona.. voiko joskus liikkua kimppakyydillä? Verovähennykset myös. Kandee ottaa nääkin huomioon.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.8.26 17:20:33

On tuo aika pitkä joka päivä kulkea. Kyl se alkaa kyllästyttää ennen pitkää.
Itsellä ollut 80-90km parikyt vuotta mutta en kulje joka päivä. 0-4xvko ja kyllä noi 4 päivän ajot turhauttaa.

Päivämäärä:   5.8.26 18:20:01

30 minuuttia on maksimi. Pidempi työmatka vie liikaa vapaa-aikaani.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   5.8.26 18:28:22

"No sekin että hevosten kanssa pitäs päästä harrastaa. Marraskuu- maaliskuu pelkkää pimeyttä.
Mutta paikka on Unelma. Ja tie on motaria."

Unelmapaikka on ihan turha jos sitä ei jaksa hoitaa eikä siitä ehdi nauttia. Laske nyt ihan oikeasti paljonko aikaa menee minimissään joka päivä hevosten hoitoon, ja oman talouden pyörittämiseen ja mieti sitten kuinka paljon jää aikaa vaikkapa ratsastamiseen.

Laskin käteen, se on hevoshommissa yleenä oikeassa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.8.26 18:43:43

"Unelmapaikka on ihan turha jos sitä ei jaksa hoitaa eikä siitä ehdi nauttia. Laske nyt ihan oikeasti paljonko aikaa menee minimissään joka päivä hevosten hoitoon, ja oman talouden pyörittämiseen ja mieti sitten kuinka paljon jää aikaa vaikkapa ratsastamiseen."

No tämä.

Mies on 20v ajanut sen 60-80km suuntaansa ja se on suoraan pois meidän ajasta, myös eläinten siis. Molemmat eivät voi olla pitkän matkan päässä töissä se on selvä, meillä sovitusti näin ja hoidan tiettyjä asioita kotona enemmän "tuolla ajalla minkä mies on enemmän pois".

Lähettäjä: ex 
Päivämäärä:   5.8.26 19:13:20

Kokemuksesta jo 30 km alkaa vtuttaa, kun se toistuu vuodesta toiseen eikä mitään vaihtoehtoisia reittejä ole. 52 km en lähtisi missään nimessä, vaan koettaisin työllistyä lähemmäs sitä unelmakotia.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   5.8.26 19:22:05

Työpaikkani on tällä hetkellä kahden kilometrin päässä ja useimmiten kävelen töihin. Siihen menee noin 20 minuuttia per suunta. Teen osa-aikatöitä, 5-6 tuntia päivässä yleensä, viitenä päivänä viikossa. Etätyömahdollisuutta ei ole.

Tekisin 8h/pv töitä vain jos kyseessä olisi etätyö. Elämässä on muutakin kuin työ.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.8.26 00:14:31

Pienen omakotitalon kerroksesta toiseen nykyisissä tehtävissä. Ei mitään tosiasiallista syytä töiden takia vaivautua 5x viikossa ovesta ulos asti.

Lähityöaikoina jo 5km alkoi nyppiä: jos kulki autolla, tuli kaikki auton pitämisen vaiva ja kulut, mutta pyöräillessä tuli hiki ja olisi pitänyt käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet toimistolla, talvella hengenvaarallisen liukasta. 1-2 korttelia on ok, jos pitää siistissä sisätyössä käydä.

Varmaan jos olisi joku surper mielenkiintoinen ja antoisa työ JA ihan supertäydellinen asuinpaikka, niin 30min/suunta vielä ehkä menisi, mutta sekin olisi jo 5h viikossa pelkkään työmatkaan haaskattuna. Elämä on lyhyt moiseen tuhlaukseen. Monilla työpaikoilla ei enää ole edes parkkipaikkoja työntekijöille, kun viherpestään imagoa, niin lyhytkin matka voi olla käytännössä mahdoton hoitaa järkevästi.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   6.8.26 00:16:18

80 min autolla ajaen on todella pitkä matka, kun siinä ei samalla voi tehdä mitään järkevä. Jossain junassa matkustaminen vielä menisi, kun samalla voi työskennell, opiskella tms.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.26 00:17:24

Et ole podcasteista kuullut?

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   6.8.26 00:18:02

Nojaa. Se riippuu ihan millaista matkaa haluaa ajaa. Enimmillään on ollut 90km per siivu, eli 180km per päivä.Olisi sen muuten ajanut, mutta kun kehä kolmosta piti sahata niin otti hermoon. Nykyisin on 60km per siivu, eli 120km per päivä. Tie rauhallinen ja asuinpaikka ihana, niin ei harmita yhtään. <3

Päivämäärä:   6.8.26 00:40:29

Olen ajanut tuollaista 35-40 minuuttia suuntaansa työmatkaa muutaman vuoden ja kyllähän siihen pystyy, mutta kyllä se ärsyttää joka aamu lähteä niin pitkään matkaan. Lähes 1,5h päivittäinen työmatka syö valtavasti vapaa-aikaa ja muistan edelleen sen nautinnollisen tunteen, kun työpaikan vaihdon myötä työmatka kutistui vain 5 minuuttiin suunta. Se oli ihanaa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   6.8.26 00:59:32

-, olen kyllä. Kerrotko, mitä podcastia kuuntelemalla voi suorittaa korkeakoulukurssin?

Päivämäärä:   6.8.26 01:01:31

Niin siis 40 min/suunta? Johan tuo vähintään menee melkein kaikilla kaupungissa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   6.8.26 01:05:14

Jos tosiaan 80 min per päivä, on ok, 80 min suunta ei ole.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.8.26 01:06:15

Mun kaverilla on talli omassa pihassa.
10 hevosta.
Treenaa niistä kolmea.
Työmatka 45 km.
Ja ajaa Tampereen läpi.
Hyvin on toiminut kohta 20 vuotta.
Tosin lähtee töihin ennen ruukhoa viiden jälkeen aamulla.

Lähettäjä: Tuuti 
Päivämäärä:   6.8.26 08:52:14

Jos hevoset omassa pihassa ja puoliso ei hoida niitä osittain, etätyö on ainoa järkevä vaihtoehto ajankäytöllisestikin. Tai yrittäjyys.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   6.8.26 15:21:07

Nämä on hauskoja, jotka kertoo että matka sen 100 km suunta. Eikä mitään ongelmia edes talvella. Ja sit kerrotaankin, että tehdäänkin pääasiassa etänä...
Voihan se matka olla sillon vaikka 1000 km.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   6.8.26 15:32:47

Mulla työmatka ajallisesti kesällä 30-45min riippuen työajoista ja talvella reipas tunti. Tuntuu ihan mahdottoman pitkältä, vaikka olen jo 4v kyseisessä puljussa ollut. Menee aikaa ihan hukkaan ja hevoset enimmäkseen seisoo. Pohdiskelen, että oisi kiva opiskella tms, mutta millä sitten maksan asuntolainan yms?

Päivämäärä:   6.8.26 15:33:10

Ja siis noi ajat suuntaansa eli tuplat päivässä..

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   6.8.26 16:43:12

Tosi yksilöllistä. Itse asun maalla ja on hevosia pihassa. Ajan kaupunkiin töihin hyvää moottoritietä 35 - 40 min eikä ole mielestäni pitkä vaan normaali. Aiemmin ajoin useita vuosia n. 50 min valaisematonta ja huonommin hoidettua tietä hirvivaara-alueella, se tuntui hieman liian pitkältä.

Päivämäärä:   6.8.26 18:16:45

"Nämä on hauskoja, jotka kertoo että matka sen 100 km suunta. Eikä mitään ongelmia edes talvella. Ja sit kerrotaankin, että tehdäänkin pääasiassa etänä..."

No mä olen tuo jolla oli 113km suunta 10 vuotta 5 päivää viikossa. Yhtään päivää ikinä en ollut etänä enkä saikulla. Nyt 285km ja yli 6 vuotta, yhden päivän olen koulutuksessa ollut etänä ja edelleen saikkupäiviä 0. Tässä työssä vapaapäiviä 18 kuukaudessa mutta työpäivät 12h että ajamisen kanssa työpäivä 19-20h. En koe ongelmaksi ja ihan helposti saisin läheltäkin töitä. En vaan halua.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.8.26 19:35:03

Teen 100 % lähityötä, eli työpaikalle on pakko mennä joka päivä. Työmatkani on 67 kilometriä yhteen suuntaan. Hyvin jaksaa ajaa. 80 km nopeus tiellä, ei siis mikään motari

Lähettäjä: Dong 
Päivämäärä:   6.8.26 22:40:38

Mun työmatkani on 32 km suunta, eikä töihin pääse julkisilla. Vain yksi työkaveri tulee samasta suunnasta kuin minä, ja tulemme usein eri vuoroihin. Siispä kimppakyytiinkään ei voi aina luottaa. En kyllä ottaisi enää yhtään pidempää työmatkaa, jos ei olisi ihan pakko. Varsinkin nyt, kun ostin huonolla tuurilla pskan auton joka seisoo vähän väliä korjaamolla. Korjaamon sijaisautokin on aina vähintään 50 €/päivä. Pystyyhän tuon matkan pyöräilläkin, mutta siihen saa varata pari tuntia per suunta. 64 kilometriä pyöräilyä ja fyysinen työ on vähän huono yhdistelmä pitkässä juoksussa. Olisi ihanaa löytää työpaikka vaikka kymmenen kilometrin tai peräti ihan lyhyen kävelymatkan päästä.

Päivämäärä:   7.8.26 00:27:37

On liikaa, jos kerralla tulee hevoset omaan pihaan ja työmatka kasvaa aikaavieväksi.

Jos toinen noista olisi jo, niin tietäisit ehkä itsekin jaksatko vastaanottaa enää lisäkuormaa.

Päivämäärä:   7.8.26 00:47:05

Riippuu ihmisestä. Lomittajana menee 2-4h autossa päivässä, eikä haittaa mitään. Joku toinen ei jaksa edes tuntia päivässä ajaa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   7.8.26 01:05:23

"Niin siis 40 min/suunta? Johan tuo vähintään menee melkein kaikilla kaupungissa."

Tämä!! Ei oo koskaan ollut tota lyhempi työmatka.

Päivämäärä:   7.8.26 11:26:05

Kyllä jokainen saa itse valita työpaikkansa matkan mukaan, jos haluaa. Olisihan se nyt pirun hienoa, jos olisi esim. vain 20min/päivä :—)

Päivämäärä:   7.8.26 17:19:48

Kulkisin autolla max. 45 min työmatkaa kesäkelillä suuntaansa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   7.8.26 18:44:29

Tunti suuntaansa olisi maksimi, mitä itse viitsisin kulkea. Kilometreillä ei ole minulle merkitystä, vaan matkaan kuluvalla ajalla. Jos menee omalla autolla, niin mielellään saisi kesällä olla alle 45 min, jotta saman pääsisi myös talvikelillä tunnissa.

Lähettäjä: Selviäjä 
Päivämäärä:   7.8.26 23:56:26

No sehän nyt riippuu ihan siitä kuinka monta henkilöä niitä hevosia ja mahdollisia muita eläimiä voi hoitaa.
Ainoana ihmisenä ei tule onnistumaan.

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   8.8.26 08:00:26

Mulla on viimeiset 24 vuotta ollut työmatka 70km/suunta. Tehdastyö, joten ei ole etätyötä. Hyvin tuota jaksaa, eka vuodet olivat raskaita. Enää 12 vuotta niin pääsen eläkkeelle, luulen jaksavani siihen asti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.