Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ottaisitteko koiran tällaisessa tilanteessa?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   4.8.26 02:23:36

Eli koiran hankinta on ollut mielessä jo kauan. Koira-arki on tullut tutuksi jo aiemmin, vaikka ikiomaa koiraa ei ole ollutkaan. Esim. aiemmin tänä vuonna toimin pari kuukautta tilapäiskotina aikuiselle koiralle ja tuli sen myötä tsekattua, miten nykyinen elinympäristö ja elämäntilanne taipuu koira-arkeen.

Tietty rotu on ollut mielessä jo hyvän aikaa ja olen tehnyt pari vuotta taustatutkimusta. Mieleiseltä kasvattajalta olisi nyt pentu tarjolla ja pitäisi lähiviikkoina päättää mitä teen.

Moni juttu natsaisi hyvin. Ainoa juttu on, että elämäni ei ole täysin selkeää muiden suunnitelmien osalta. Nykyinen työtilanne mahdollistaa joustavan työskentelyn, mutta se valitettavasti loppuu nyt syksyllä. Sen jälkeen en vielä varmuudella tiedä, mitä seuraavaksi: olenko mahdollisesti työttömänä jonkin aikaa vai aloitanko uudet hommat piankin. Yksi melko varma vanha työpaikka voisi olla auki vuodenvaihteesta, mutta se tarkottaisi muuttoa ja etätyöt eivät olisi enää mahdollisia. Omalla alallani määräaikaiset työt ovat tyypillisiä, joten tietynlainen epävarmuus on koko ajan läsnä elämässä. Mietin siis, pitäisikö tämän perusteella alistua siihen, että koiran hankkiminen ei ole järkevää vai luottaa siiheb, että asiat saa järjestymään niin, että koira-arki toimii.

Re: Ottaisitteko koiran tällaisessa tilanteessa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.26 03:38:56

En hankkisi. Työmarkkinat ovat nyt todella huonot, eikä työtä välttämättä saa. Olisiko sinulla työttömänä varaa huolehtia koirasta kunnolla? Kun ottaa huomioon millainen hallitus nyt on, niin todennäköisesti tulee tukien leikkauksia entisestään.

Näin itse ajattelen, kun tykkään aina pelata mahdollisimman varman päälle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.26 07:19:46

^ sama kuin yllä, en ottaisi vielä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.26 08:52:21

Mä ottaisin.

Lähettäjä: noup 
Päivämäärä:   4.8.26 09:09:22

En ottaisi vielä. Vasta vakityössä. Yksi kyynpurema ja saat sanoa heipat ainakin 2000e siltä istumalta. Joku sairaus, hammas tai jalkavika, niin saat repiä monta tuhatta niiden hoitoon. Vakuutukset on huonoja, kalliita, iso omavastuu vuosikorvauskaton lisäksi joka on matala. Järkevintä säästää kunnon potti(5000e ainakin) tilille vain koiran hätäell kuluihin ja sitten tapella vakuutusyhtiön kanssa jos jaksaa. Itse en enää pidä vakuutusta, kun eivät korvanneet yhtään mitään nivelleikkauksesta, jota ilman nuori koira olisi pitänyt lopettaa. Se stressin määrä on järkyttävä, kun vakityössäkin on vaikea repiä rahat yllättäviin ell kuluihin! Harkitse vielä...

Päivämäärä:   4.8.26 09:44:41

Se ”vakityö” ei tietyillä aloilla ole sen kestävämpi kuin määräaikainen sopparikaan.

Itse ostin asunnon kun määräaikaista sopparia oli kuukausi jäljellä ja koiriakin löytyy kaksi. Kolmisen vuotta aikaa oman asunnon ostosta, eikä vieläkään ole vakipaikkaa. Työpaikkakin vaihtunut välissä, kertaakaan en ole ollut työtön.

Päivämäärä:   4.8.26 09:51:01

"En ottaisi vielä. Vasta vakityössä. Yksi kyynpurema ja saat sanoa heipat ainakin 2000e siltä istumalta."

Lol. Mulla ei ole ikinä ollut vakityötä, mutta silti parhaimmillaan säästössä n. 30 000. Missään ihmeen tynnyrissä elät jos vaan vakityöläiset saisi mielestäsi ottaa koiran?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   4.8.26 09:51:46

Minä otin koiran, kun olin työelämässä. Niitä tuli yhteensä viisi koiraa. Kaksi niistä myin pois ja yksi jäi PETOLLISESTI silloisen ex-avopuolison nimiin. Jäin "työttömäksi". Hyvin pärjäsin kahden koiran kanssa, vaikka en työelämässä enää ollutkaan.

Tähän en ala tämän enempää kirjoittamaan koirista taikka elämästäni. Jos haluat tietää lisää jostain tai sinulla on kysyttävää tai vastaavaa, ota yhteyttä sähköpostitse, joka näkyy nimeni kohdalla (kun laitat hiiren siihen).

Eli älä kommentoi tai kysele tässä topassa minulta mitään, vaan ota suoraan yhteyttä sähköpostitse. Eli jätetään turhat v*ttuilut ja ihmettelemiset sun muut tästä keskustelusta pois.

Lähettäjä: noup 
Päivämäärä:   4.8.26 09:55:22

.: viestini oli tarkoitettu aloittajalle varoitukseksi, miten kalliita ell kulut voi olla. Olipa vakityö vakipaikka tai mikä tahansa säännöllinen, suht varma tulo, on melko tärkeää kun ottaa huollettavakseen koiran. Hyvällä tuurilla mitään ell kuluja ei tule, mutta niin itse, kuten moni muukin on kohdannut rakkaan lemmikin kanssa tilanteen missä koiraa pitää joko hoidattaa tuhansilla euroilla tai laittaa se piikille. Tämä on sydäntäraastava tilanne. Eli edelleen seison kirjoittamani takana; mielestäni koiranottajalla kannattaa olla reilusti rahaa ell kuluihin. Hyvää kesää kaikille :)

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.8.26 11:15:02

Tämä on se ikuisuus kysymys. Jos olet työtön sinulla ei ole varaa pitää koiraa, jos olet töissä sinulla ei ole aikaa pitää koiraa. Eli koskaan ei ole sopiva hetki.

Koiran pito voi tulla kalliiksi, tai voi olla tulematta. Vakuutus on hyvä, mutta sekään ei kata kaikkea ja ovat kalliita. Parempi konsti on pitää jemmarahaa tai edes luottokorttia. Mutta jos menee niin huonosti että joutuu sossun tukia hakemaan niin silloinhan ei saa olla säästöjä.

Huonolla tuurilla koira tarvitsee erikoisruuan ja/tai juoksee eläinlääkärissä koko ajan.

Oma kokemus on ristisidevammasta. Vaihtoehdot oli lopetus tai leikkaus joka maksoi 3000€. Koska ell epäili että on traumaperäinen ja ennuste hyvä niin jalka leikattiin. No vika olikin perinnöllinen ja puolenvuoden päästä meni toinen. Eihän tuossavaiheessa enää voinut lopettaa kun justiin laitettiin iso raha koiraan kiinni joten leikattiin se toinenkin polvi mihin meni toiset 3000€.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   4.8.26 11:26:29

Minulla on ollut siis kaksi koiraa. Vanhimman kanssa käyty eläinlääkärissä rokotuksilla ja muissa tapauksissakin, kuten pissatulehduksen vuoksi sekä sterilisaatiossa ja nisäkasvainten poistossa. Jälkimmäiseen meni melkein 2000€. Ihan hyvin pystyin sen maksamaan. Nuorimmaisen kanssa käytiin myöskin rokotuksilla ja muissa tapauksissa, kuten selkäkuvien takia kontrollissa. Ne olivat alle 300€, mutta silti pystyin ne maksamaan.

Päivämäärä:   4.8.26 12:32:08

Ottaisin jos puskurirahasto on kunnossa. Olen itse ostanut mun koirat opintolainalla :D ja olin sen jälkeen monta vuotta työttömänä. Pärjättiin hyvin, vanhemmat olisivat auttaneet yllättävien ell-kulujen kanssa jos niitä olisi tullut. Nykyään on muutama tonni aina koiratilillä varalta, eikä työttömyys muuttaisi koirien elämää kuin parempaan suuntaan. Toki mulla on kaikki elämisen kulut muutenkin sellaisia, ettei pitkäkään työttömyys kaataisi taloutta.

Päivämäärä:   4.8.26 12:39:16

Ottaisin. Jos aina kuvittelee kaiken pahimman vaihtoehdon kautta, jää elämä elämättä ja lemmikitkin hankkimatta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.8.26 12:42:47

Itse ottaisin jos juuri se odotettu yksilö tulisi vastaan, mutta ap:n tilanteessa en. Ihan siksi kun omaa koiraa ei ole ollut, ei pentua varsinkaan. Raha-asiasi tiedät paremmin itse, mutta ihan ensimmäistä kertaa se pennun ylöskasvattaminen kunnon kansalaiseksi voi olla homma ja vaikka siihen on hyvä ollakin aikaa niin ennen kaikkea ne arjen rutiinut ja oma jaksaminen&elämä kunnossa. Mahdollinen tai todennäköinen työttömyys ja/tai sitä seuraava muutto ja juuri pennun ensimmäiseen vuoteen niin voi tuoda yllätyksiä ja se on musta ihan turhaa. Asetu ensin sinne paikkakunnalle missä tod näk on töitä vaikka pari vuotta ja ota koira.

Päivämäärä:   4.8.26 12:47:05

Ottaisin. Tilanteet elää eikä kenellekään ole nykyään varmaa "vakityöpaikkaa." jos aina pelko persiissä elää, jää elämä elämättä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   4.8.26 13:44:35

Ottaisin. Työelämä on täysin arpapeliä tänä päivänä ja jos sen takia jää varmistelemaan, niin varmaa tilannetta ei tule koskaan. Jos koira on normaalilla hermorakenteella varustettu, niin työpäivät eivät ole ongelma ja ulkoilutus apua niiden ajaksi saa kyllä järjestettyä, jos ei asu täysin metsässä.

Päivämäärä:   4.8.26 13:51:25

Noilla "älä-ota-koska"-ajatuksilla kukaan ei voi koskaan ottaa koiraa.

Päivämäärä:   4.8.26 13:52:55

Ottaisin, jos sinulla on jonkinlainen summa säästettynä (ostohinnan lisäksi) ja varasuunnitelma sekä ymmärrystä siitä, että joudut ehkä suunnittelemaan elämääsi jatkossa koiran kannalta. Tällä periaatteella itselläkin on ollut ja on tälläkin hetkellä koiria, vaikka vakityötä ei ole koskaan ollutkaan. Ei ole ollut ongelmia.

Näin nuoremman polven ihmisenä pistää miettimään... Jos koirankin hankinnan edellytyksenä on vakityö, niin onko mikään ihmekään, että me nuoremmat emme lisäänny? Kuka hullu hankkisi lapsia epävarmaan tilanteeseen, jos koirakin on liikaa?

Päivämäärä:   4.8.26 13:56:32

Ja lisätään vielä, että valitettavasti on osunut sairaita koiria kohdalle eli eläinlääkärikulut ovat tulleet tutuksi. Tärkeintä on, että löytyy tileiltä puskuria, halua rakentaa jatkossa arkea koiran huomioiden ja tarvittaessa vaikka turvaverkko/suunnitelma, johon nojautua jos tulee aikataulullisesti tai taloudellisesti haasteita.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.8.26 14:22:44

En.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.26 14:26:42

Kuinka usein joudut muuttamaan työn perässä ja paljonko koira vaikeuttaisi asunnon löytämistä? Millainen on alasi keskimääräinen aikataulu, onko koira kohtuuttoman paljon yksin?

Muulla harvemmin on merkitystä.

Päivämäärä:   4.8.26 14:29:53

Ja kovin sairasta koiraa ei ole järkevää pitää elossa vaikka lääkityksellä koiran olon saisi edes kohtuulliseksi.

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   4.8.26 17:31:04

En ottaisi jos koira jo kohta pentuiän jälkeen joutuisi olemaan jopa 10+ tuntia päivässä yksin kotona.

Päivämäärä:   4.8.26 17:46:07

Ottaisin, jos on säästössä reilu summa yllättäviä kuluja varten. Mulla ei olisi alle 43-vuotiaana ollut yhtään koiraa, jos olisin vakipaikkaa odotellut.

Päivämäärä:   4.8.26 21:06:36

Jes, eli selvennän vielä tilannettani.

Puskuria olen saanut kerättyä viime vuosina ihan hyvin, säästötileiltä ja sijoituksista löytyy noin 50 000. Toki kaikkea ei ole koiraa varten ajateltu :D Säästötilipuskuria tästä on n. 20 000. Tämä tuo muuten epävarmassa työ- ja tulotilanteessa henkistä turvaa.

Asun vuokralla ja ei ole pelkoa asunnon menettämisestä. Lemmikit sallittu. Asuinkustannukseni ovat yksinasujalle varsin kohtuulliset ja pidän asuntoni sijainnista (päättyvä katu, metsät ja ulkoilualueet alkavat ulko-ovelta), mutta kyseessä on melko pieni asunto (34m2), ja toivon kyllä upgreidaavani lähivuosina isompaan ja myös omistusasuminen houkuttelee, mutta säännöllisten tulojen puute haittaa tätä hanketta.

Omat perusmenoni ovat suht matalat. En kuluta mitenkään mielettömästi, välttämättömien kustannusten ohella rahaa menee jonkun verran liikuntaharrastuksiin ja joskus matkoihin (esim. vaelluksia kansallispuistoissa tms.). Koen, että näin itsekseni eläessäni, kun ei ole lapsia eikä lemmikeitä, niin pystyn elämään ihan ok elämää. Toki työttömyyspätkinä, joutuu olemaan tarkempi ja karsimaan menoja, mutta puskuri on onneksi pysynyt ihan hyvänä.

Minulla ei ole autoa ja en tämänhetkisessä elämäntilanteessa tarvitse sitä mihinkään. Sitä olen toki miettinyt, että olsiko sitten koiran kanssa ikävää olla autoton. Asutaan siis hyvien julkisien yhteyksien lähellä ja koiraharrastuksiakin tarjolla reilun kilometrin päässä kotoa, mutta jos sitten vaikka haluaisi harrastaa jotain erähenkisempää, kuten mejää tai käydä koirametsissä, niin hankalammaksi menisi.

Ikää mulla on 40+. Oon tavallaan odottanut sitä, että elämään tulisi enemmän varmuutta, mutta enpä tiedä, tuleeko sitä koskaan :D Olen aika varovainen taloudellisten riskien kanssa ja toki mietityttää myös se, että ei voi varmuudella ennustaa sitä, kuinka kuluttavia mahdolliset tulevat työt ovat. Samalla sitä sitten myös miettii, että tuleeko se "täydellinen aika" näillä mun spekseillä koskaan? Vakityötä en esim. usko ikinä saavani. Ja vaikka saisin vielä vakiinnutettua omaa tilannettani joskus kaukaisemmassa tulevaisuudessa, niin vuosien myötä myös ikää tulee. Itse haaveilen aktiivisesta elämästä koiran kanssa, olen toistaiseksi hyvässä fyysisessä kunnossa, mutta jos odotan vaikka vielä 10 vuotta, niin onko silloin vielä yhtä pystyvä ja jaksava olo? Ja joo, yksinasuvana mietityttää toki voimavarat yleisestikin.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.8.26 21:13:24

Kiesus, mitä ihmettä sinä vielä odottelet?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   4.8.26 21:14:05

Kyllä ottaisin, varsinkin jos täydellinen yksilö sinulle olisi tarjolla. Säästöistä olin minäkin tulossa sanomaan mutta tuossa yllä oletkin jo vastannut siihen. Tein noin itsekkin, työttömänä olin monta vuotta mutta hyvin silti pärjättiin. Elämästä ei ikinä tiedä, joten aina ei kannata 'sitkun' elämää.

Päivämäärä:   4.8.26 22:24:17

Missä kohtaa koiran ottamisestakin on tehty noin vaikeaa? Mulla on ollut useampia koiria kerrallaan heti siitä saakka kun vanhempien luota muutin omilleni, ei kaikesta tarvitse tehdä ongelmaa.

Päivämäärä:   4.8.26 23:00:22

Joo, siis tosiaan jäi tuossa tarkentavassa postauksessa vielä palaamatta siihen aloituksessa mainitsemaani asiaan, että voi olla, että työtulanne vaatii muuttoa ja sitten voi olla asuntokuviot aivan eri tavoin. Eli ehkä hieman pelkään joutuvani tilanteeseen, että koira vaikuttaa valinnanmahdollisuksini työtilaisuuksissa.

Kiva sinänsä kuulla, että moni pitää minua puskurin puolesta tarpeeksi varakkaana koiran ottamiseksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.26 23:32:54

Tuollaisella puskurilla ostaisin jo hevosen!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.8.26 23:40:00

Ota. :)

Päivämäärä:   4.8.26 23:42:04

Mulla on aina ollut koiria ja olen aina saanut haluamani asunnon, myös silloin kun ilmoituksessa on lukenut ei lemmikkejä. Ei ne lemmikit ole asunnon saamiselle niin suuri este kuin monesti luullaan, suurin osa vuokraa myös koirallisille jos vaan muuten on asiallinen tyyppi.

Jos taas joskus tulee pidempää työpäivää tai muuta, niin sillä rahalla saa myös hoitajan koiralle. Tai joskus voi sopiva hoitaja löytyä myös ilman että raha liikkuu mihinkään suuntaan.

Jos sinä koiran haluat, niin ota ihmeessä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.8.26 23:44:21

Ikää liki 50. Ei koskaan vakityötä, on ollut yrittäjyyttä ja jos jonkinlaista työsuhdetta. Jos olisin vakityötä odotellut en olisi koskaan mitään saanut. Nimimerkki oma talo omia koiria (ollut aina!) ja hevonen.

Eli ota ihmeessä koira jos siltä tuntuu!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.