Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirjoitatko päiväkirjaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.26 20:18:31

Haluaisin kirjoittaa päiväkirjaa. Mutta en tiedä mitä siihen kirjoitetaan, ja kuinka usein. Useamman olen aloittanut, mutta into lopahtaa. Mistä saisin rutiinin kirjoittamiseen?

Parikymppisenä kirjoitin päiväkirjaan ylös tapahtumia, ja nyt vuosia myöhemmin ne tekstit ovat kullan arvoisia (ja äärimmäisen hauskaa nostalgista luettavaa). Nyt elämässä ei tapahdu juuri mitään, käyn töissä ja illalla sitten jotain urheilua. Tosin kun mietin mitä tein viime viikolla, viime kuussa tai viime vuonna, niin ei ole mitään muistikuvia.

Re: Kirjoitatko päiväkirjaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.26 20:33:06

En – olen hetero.

Päivämäärä:   3.8.26 20:59:33

Googlaa journal prompts, niin saat ideoita mitä kirjoittaa!

Päivämäärä:   3.8.26 21:10:04

Kirjoitan, mutta huonosti. Joskus se on vain to do -lista. Joskus valitusta, tai oireiden kirjaamista. Joskus teen terapeutin antamia kotitehtäviä, joskus pähkäilen omia juttujani. En koskaan vain selitä päivästäni tai muuta turhaa.
Yritän parhaani mukaan kirjoittaa jotain joka päivä, siinä toivossa että jossain kohtaa siitä tulee luonnollinen tapa selvitellä omia ajatuksia.

Lähettäjä: Piip 
Päivämäärä:   3.8.26 21:11:24

Oon kirjoittanut sellaiseen 5v-päiväkirjaan, ihan muutama rivi per päivä. Käteviä, kohta kaks täynnä :) kirjoitan sinne mitä päivällä tein tai mikä fiilis ollut, yleensä ne arkena onkin aika tylsiä juttuja, jotka saattaa toistaa itseään. Mut sit taas yllättäen kun lukee niitä jälkikäteen niin huomaa että jopas arki väistämättä aina vähän muuttuu. Esim. korona-ajan arki nyt näyttääkin yllättävän erilaiselta!

Kun alkaa vaan kirjoittaa nii aika nopeasti siihen tottuu ja tulee juttuja mieleen päivästä. Milloin meinas ajaa peurakolarin tai söi hyvää kakkua :D

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.8.26 21:19:33

Mä en kirjoita, mutta ajattelisin että kirjoittaminenkin on taito joka hioutuu ajan kanssa. Tuskin "huonosti" kirjoittaminen haittaa.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   3.8.26 22:16:37

En varsinaista päiväkirjaa kirjoita mutta kirjoitan retkipäiväkirjaa (kotimaa) ja matkapäiväkirjaa (ulkomaan matkat). Näitä lukiessa on kiva muistella retkiä ja matkoja.

Oon aina tykännyt kirjoittaa (peruskoulussa olin äikän open painajainen koska mun ainekirjoitukset saattoivat olla useamman vihon pituisia), mutta päiväkirjaa en ole kirjoittanut koskaan yhtä puolen vuoden pätkää lukuun ottamatta, jolloin purin ajatuksiani päivittäin kirjoittamalla. Päiväkirjan kirjoittaminen ei ole jostain syystä oikein tuntunut omalta jutulta eikä mulla normipäivinä oikein ole mitään kirjoitettavaakaan. En siis vuosikausiin kirjoittanut mitään vapaa-aikana. Nyt kun olen retki- ja matkajuttujani lukenut niin hyvin huomaa kuinka kirjoittaminen tosiaan kehittyy kun kirjoittaa. Nykyään kirjoitan paljon kuvaavammin asioista ja pohdinkin asioista enkä vain kerro lyhyesti missä kävin ja mitä tein.

Lähettäjä: krr 
Päivämäärä:   3.8.26 23:06:40

Kirjoitan myös tuollaiseen 5 vuoden päiväkirjaan. Aloitin sen juuri sen takia että halusin taltioida arkihetkiä paremmin myöhemmin muisteltavaksi. Nyt se on jo melkeen lopussa, ja kirjoitusrutiini ja motivaatio ovat muuttuneet niin että taidan seuraavaksi hommata ihan ”tavallisen” päiväkirjan johon mahtuu tarvittaessa enemmänkin yhden päivän mietteitä :)

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   4.8.26 15:23:35

Kirjotan, on jotenkin tarve purkaa päästä pois päivän aikana tapahtuneet asiat. Välillä pohdin asiaa pidempäänkin, varsinkin jos on ollut vaikeampi asia. Siten saan asiat päässäni järjestykseen ja voin "laittaa arkistoon". Nykyisin kirjoitan koneella, annan vain sanojen tulla enkä välitä mistään oikeinkirjoitussäännöistä.

Saattaa olla lähtöisin kouluajoilta kun olin koulukiusattu ja tuntui ettei asiasta voinut puhua kenen kanssa tahansa riittävästi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.8.26 16:27:38

En varsinaisesti, mutta laitan tärkeimpiä asioita ja tekemisiäni kalenteriin päivittäin. Merkinnöistä on kiva selata vaikka hevosten kanssa tehtyjä juttuja.
Aloitin tämän jo teini-ikäisenä, joten kalentereita oli kertynyt paljon. Tein aika ison työn, kun kävin ne läpi, kirjoitin ne ihan tärkeimmät asiat erilliseen vihkoon ja heitin kalenterit pois. Nyt niitä on taas kertynyt muutamalta vuodelta...

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   4.8.26 16:34:42

Lapsena, teininä ja nuorena aikuisena kirjoitin paljonkin. Se oli tapa jäsennellä ajatuksia ja prosessoida niitä. Nykyään en ole ihan sellaista vastaavaa kirjoittamista harjoittanut säännöllisesti, mutta esimerkiksi matkoilta tms tulee kirjoitettua asioita ylös. Teen myös kaikenlaisia listoja sun muuta muistiinpanoja, sellaisia pieniä välähdyksiä ja ideoita enemmänkin, ei varsinaista säännöllistä päiväkirjaa, muistikirjaa ehkä enemmänkin.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   4.8.26 20:29:31

Kirjoitin paljon lähes päivittäin nuoreen aikuiseen asti.
Sittemmin lyhyesti ratsastus/hevospäiväkirjaa oppiakseni ja tietysti hevosen hoitoon liittyvistä asioista. Myös sääpäiväkirjaa ammattini takia.
Vaikeina aikoina on tullut kirjoitettua tilitysmuistioita helpottamaan oloa ja jäsennelläkseni tunteita. Niistä on ollut kyllä hyötyäkin vuosien (ja kypsymisen) jälkeen.

Lähettäjä: elba 
Päivämäärä:   4.8.26 21:25:26

Aika moni tuntuu kirjoittaneen teininä ja nuorena aikuisena, ja sitten ei enää. Niin minäkin. Ja todellakin kadun, että lopetin. Päälle nelikymppisenä totesin elämäni ja parisuhteeni menneen totaaliseen solmuun, ja yhtäkkiä tajusin, että nuorena minulla oli ollut tapana jäsenellä ongelmiani ja ajatuksiani kirjoittamalla. Ja nyt en enää osannut! Löysin netistä jonkin kirjoituskurssin, jossa oli elämäkertamaiseen tapaan erilaisia otsikoita, joista kirjoittaa, ja sen avulla pikku hiljaa opettelin uudelleen kirjoittamaan tunteistani ja ajatuksistani. Todellakin onnistuin pala palalta pureutumaan asioihin, joita olisi pitänyt käsitellä jo paljon aiemmin ja moneen sellaiseen, joita olisi pitänyt puhua aviopuolison kanssa läpi. Yritin ehdottaa puhumista vähän jälkikäteen, mutta se ei ottanut tulta. Muutaman vuoden tein töitä itseni kanssa, ja sitten lähdinkin omaan suuntaani.

Eli voin todellakin sanoa, että kirjoittaminen mullisti elämäni. Jospa olisin vain älynnyt sitä jatkaa läpi vuosien, niin ehkä olisi asiat selvenneet aiemmin. Olisin huomannut ajatusteni kiertävän kehää ja ongelmien toistuvan uudelleen ja uudelleen. Nykyisin pidän päiväkirjaa säännöllisesti ja se tuntuu tosi hyvältä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   4.8.26 21:35:32

Elba, syy päiväkirjan lopettamiselle nuorena aikuisena on varmaan osittain se, että elämä ajautuu uomiinsa ja ei ole enää varsinaisesti mitään pohdittavaa ja prosessoitavaa samalla tavoin. Minulle kirjoittaminen oli apu vaikeina hetkinä, mutta kun olen tyytyväinen ja elämä, arki, haaveet ja mieli tasapainossa, niin ei tule samalla tavalla jäsenneltyä ajatuksia enää. Tällä tavalla itse koen - päiväkirjan kirjoittaminen on ollut eniten läsnä elämän käännekohdissa, jolloin on tarvinnut tilaa pohtia sitä, mikä lopulta on tärkeää ja mikä ei. Tasapainon löydyttyä sitä samanlaista tarvetta purkaa asioita ei oikein ole.

Lähettäjä: pipsa 
Päivämäärä:   5.8.26 11:04:15

Mulla on netin kautta pilvessä päiväkirja/blogi, joka on salainen ja vain mun käyttöön. Kun heitän veivini, ei sinne perikunta löydä lukemaan mun ajatuksia.

Kaikista eniten olen kirjoittanut vaikeina aikoina kun piti purkaa pahaa oloa jonnekin. Ja se auttoi. Nyt jälkikäteen joskus luen niitä kirjoituksia ja olen onnellinen, etten enää ole siinä syvässä suossa.

Nyt kirjoitan vähemmän, koska elämä on tasaista. Yritän kyllä myös kirjoittaa onnen hetkiäni.

Päivämäärä:   5.8.26 11:22:42

En, koska en halua että joku mahdollisesti lukee kirjoituksiani. Lapsena isoveli luki päiväkirjaani ja nakkeli puheessaan kiusaanismielessä vihjeitä siitä että oli käynyt lukemassa.
Mm. tämän takia olen todella tarkka yksityisyydestäni.

Päivämäärä:   5.8.26 13:13:56

Mullakin nämä muistiinpanot on koneella/pilvessä.
Nuoruuden päiväkirjoja kävi aina joku lukemassa kuitenkin.

Lähettäjä: sulkakynä 
Päivämäärä:   5.8.26 17:47:37

Tosiaan, kannattaa googlailla journal prompts ja vaikka year review tms, ylipäätään bullet journal metodiin liittyvät sivut ovat täynnä ideoita siitä mitä päiväkirjaan voi kirjotella. Instagramissakin tulee vastaan vähän väliä tilejä missä on joka kuukaudelle useampia idealistoja että mitä asioita voisi päiväkirjassa työstää.

Itsellä käytössä bullet journal tyyppinen kalenteri, mihin merkitsen olennaisimmat asiat ja erikseen sitten iso A4 kokoinen päiväkirja pidemmille jutuille. Kai tämä on yksilökohtaista, itsellä sellainen olo että omassa elämässä tapahtuu koko ajan niin paljon kaikkea ettei yksinkertaisesti ehdi kirjoittaa niitä asioita muistiin!

Omiin päiväkirjoihin olen tehnyt aina myös muistiinpanot lukemistani kirjoista jne, niitäkin on mielenkiinntoista selailla myöhemmin. Siis ihan jo pelkästään listat siitä mitä tv-sarjoja tai leffoja on missäkin kuussa katsonut, on myöhemmin mielenkiintoista luettavaa.

Kannattaa myös googlata future scripting. Siinä kirjoitetaan tulevaisuudesta ikään kuin se olisi jo tapahtunut. Mulla on erikseen oma future scripting kirja. Lisäksi myös just tommoinen 5 vuoden päiväkirja kiitollisuusmerkinnöille.

Ihan tavallista, keski-ikäisen aikuisen elämää elelen. Kirjoitettavaa on joka päivälle vaikka kuinka.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.26 19:04:39

En kirjoita. Teininä kirjoitin monta vuotta ja yritin aikuisena lukea ne XD. Oli myös heppapäiväkirja, siinä oli mukavia muistoja.

Olen yrittänyt pitää mökkipäiväkirjaa, matkapäiväkirjaa ja heppapäiväkirjaa, mutta ei vaan lähde, ei millään. Nämä olisivat sellaisia mitä saa kuka tahansa lukea tai jopa täydentää, eivät salaisia.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 19:26:11

Meillä on mökillä päiväkirja myös, ei tullut mieleen mainita sitä,
Kiitos Zäkä. Siihen jokainen kirjoittelee luontohavaintoja, mitä töitä on tehty ja ihan yleistä lätinää. Sen väliin on päätynyt kaikenlaista, kuten rapujuhlien laulukirjoja, paikkakunnan kesätapahtumista mainoksia, prässättyjä lehtiä, sulkia yms. Niitä on kirjoitettu kolmisenkymmentä vuotta ja aina niitä on hauska selailla.

Lähettäjä: Toffifee 
Päivämäärä:   5.8.26 19:33:45

Juu, tosin aika ”laiskasti” ja ihan omalla vapaalla tyylilllä. Tykkään pitää päiväkirjaa.
Joskus kirjoitan pidempiä tekstejä, joskus piirrän jonkun ”taideteoksen” ja joskus saatan laittaa vaan pari sanaa tai vaikka biisin nimen ylös. Yritän valmentajan käskystä kuitenkin vähintään valmennuspäiviltä kirjoittaa ratsastuksesta aina kolme omaa onnistumista ylös. Muuten en kuitenkaan pidä itselläni mitään sääntöä, että olisi esim päivittäin kirjoiteltava jotain.
Nuorena kirjoitin kyllä todella aktiivisesti, minulla oli aina erikseen treenipäiväkirja urheilujutuille, ratsastuspäiväkirja mihin analysoin aina ratsastuskerrat sekä ns normaali päiväkirja minne kirjoittelin elämän tapahtumia, syvällisiä juttuja ja turhaa löpinää, fiiliksiä ja purin tunteita. Valitettavasti synkimmiltä vuosilta löytyy myös ruokapäiväkirjat ja sairaalapäiväkirjat. En ole pystynyt näin aikuisena vieläkään kaikkia lukemaan, herättää sen verran vahvasti häpeää ja osa suruakin.

Päivämäärä:   5.8.26 19:48:26

>aina niitä on hauska selailla

Totuus: niitä ei ikinä lueta.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 20:49:23

Onneksi sinun ei ylisviiva tarvitsekaan lukea niitä. Ihan on tapana tarkistaa asioita noista. Vaarini kirjoitti vuosia aikoinaan erilaisia asioita ylös ja hauska oli niitäkin lukea. Yleensä ihan luontoon liittyvää tms. Vuodet eivät ole veljiä keskenään. On ihan kiva muistaa, minä vuonna on kerätty paljon tatteja tai millaisia saaliita katiskalla on saatu.

Kurjoitatteko muuta päiväkirjan ohella? Minulla on reseptikirja, jonne listaan reseptiikkaa, kirjoitan kirjeitä ja postikortteja, muistilappuja ja listoja, artikkeleita jne. Luovan kirjoittamisen harjoituksia teen myös ajoittain, kirjastosta löytyy tähän hyviä oppaita.

Päivämäärä:   5.8.26 20:50:56

Reissumuistoja olen kirjoittanut postikorttien taakse. Ostelen kohteesta kivoja postikortteja ja kirjoittelen päivän tapahtumat ylös.

Päivämäärä:   5.8.26 20:52:56

On itse asiassa surullista, ettei tulevaisuuteen jää juurikaan aikalaistietoja, kun paperikirjeitäkään ei enää kirjoiteta. Kaikki on jossain digitaalisessa muodossa ja useimmiten muiden ulottumattomissa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 20:59:36

The Cowgirl, lähetin taannoin kaverille postikortin ja tämä ällistyi, ei kuulemma ole saanut sellaista pariinkymmeneen vuoteen. Tapaan kirjoitella noita matkoilta, se on minusta hauskaa ja poikkeuksetta niistä ilahdutaan.

Päivämäärä:   5.8.26 21:18:42

Ällö, tuo on kyllä kiva tapa!

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 23:30:42

The Cowgirl, mulla on kolmisenkymmentä osoitetta kännykässä, joille fiilisten mukaan postia lähettelen.

Päivämäärä:   5.8.26 23:31:19

Onko se sitä crossdressausta?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 23:33:17

-, en tunne termiä, joten tuskin se on mitään, mikä minua kiinnostaisi.

Päivämäärä:   5.8.26 23:34:48

Se on se missä lähetellään postikortteja sinne tänne vuonna 2026.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 23:39:43

-, sivistä itseäsi ja tutustu postcrossingiin. Varsin suosittu harrastus. Moni kaipaa tapoja kommunikoida muille vähän verkkaisempaan tapaan, eikä nettiä tarvita. Kirjeenvaihto ja postcrossing ovat varsin suosittuja juttuja, joita ei voi korvata muulla.

Päivämäärä:   5.8.26 23:42:18

Et ole radiosta kuullut?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 23:49:24

-, miten radio korvaa käsinkirjoitetun kirjeen tai kortin? Miten radiolähetykseen voi vaikka sisällyttää pienen yllärin, esim teetä, mitä kirjoittaja itse kirjoittaessaan juo?

Päivämäärä:   5.8.26 23:52:07

Ja sanot olevasi 40v? XD

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   5.8.26 23:56:18

-, en sano, kun en ole. Pitäisikö siis valehdella? Pidtcroasaajissa on kyllä kaikenikäistä porukkaa ja itseasiassa ainoa,jonka olen kuullut hämmästelevän asiaa olet sinä. :) Kertoo paljon kapea-alaisuudesta ja ymmärtämättönyydestä, mutta sehän ei kohdallasi ole yllätys.

Päivämäärä:   6.8.26 00:07:15

Sellaisia me miehet ollaan.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   6.8.26 00:08:34

- , postcroasaajissa on paljon miehiä. Ja parhaat kiitokset korteista saan aina miehiltä, koska heille harvemmin kukaan postia lähettää.

Päivämäärä:   6.8.26 00:09:07

Laitatko niihin huulipunapusuja?

Päivämäärä:   6.8.26 00:28:13

Ne varmaan luulee että olet ruotsalainen blondi.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   6.8.26 00:28:50

Hanki ylisviiva elämä.

Päivämäärä:   6.8.26 00:49:12

Miten se tehdään?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.26 13:13:36

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 5.8.26 20:50:56

Reissumuistoja olen kirjoittanut postikorttien taakse. Ostelen kohteesta kivoja postikortteja ja kirjoittelen päivän tapahtumat ylös.

Tämä oli kiva idea :)

Päivämäärä:   7.8.26 14:29:49

Tähänkin topiikkiin tuli sit rumaa vänkäystä. Tän takia en jaksa enää käydä täällä kuin pari kertaa vuoteen.

Mä just luin mun vanhoja päiväkirjoja läpi. Mulla on myös hallussa mun isovanhempien kalentereita päiväkirjamerkintöineen. Niitäkin on mielenkiintoista lukea läpi. Ne on just sitä aitoa, arvokasta elämää, minkä toivoisi säilyvän.

Toi postikorttien vaihtelu on kyllä kiinnostanut mutta nykyisin korttienkin lähetys niin kallista etten ole raaskinut. Muutamilta sukulaisilta saan postikortteja, kaikki säästetään.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   7.8.26 14:53:22

Sulkakynä, ylisviivalla on sujuva taito pilata jokainen topa.

Päivämäärä:   7.8.26 14:54:27

Paraskin puhuja.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   8.8.26 09:09:04

Nykyään kyllä, harmittaa etten nuorempana jaksanut vaikka asuin ulkomailla, ois kiva lukea niitä nyt. Kirjoita aina jostain hetkestä esim. Kerran kuussa, mihin saat tunnetta mukaan. Ei joka päivä todellakaan tarvitse.

Päivämäärä:   8.8.26 14:50:31

Tämän ketjun innoittamana ostin tänään viiden vuoden päiväkirjan.

Lähettäjä: sipe 
Päivämäärä:   8.8.26 14:59:42

Välillä kirjoitan iPhonen päiväkirja sovellukseen, tykkään kun siihen voi liittää myös valokuvia, äänitiedostoja ym.

Päivämäärä:   8.8.26 15:01:43

>iphonen

Peisettiä.

Päivämäärä:   8.8.26 15:27:43

En tiedä kirjoitanko varsinaista päiväkirjaa enkä edes tiedä millä nimellä tuota kutsuisi, mutta ehkä jonkinlainen inspiraatiopäiväkirja olisi lähimpänä. Laitan sinne kirjoista, podcasteista, leffoista, uutisista yms. heränneitä ajatuksia ja inspiroivia lainauksia, kuvia tms.

Päivämäärä:   12.8.26 21:19:03

.

mä just youtubesta opin että tollainen on nimeltään "commonplace book"

Että kokoaa kaikenlaista tuollaista pientä talteen.

Eihän päiväkirjan tarvitse olla sellainen että kirjoittaa pitkästi jotain, yks kaveri pitää piirustuspäiväkirjaa, sillä on just haaste että tekee piirroksen jokaisena vuoden päivänä.

Päivämäärä:   12.8.26 21:21:18

>tekee piirroksen jokaisena vuoden päivänä

Kuulostaa aika väkinäiseltä.

Päivämäärä:   12.8.26 22:07:58

Kivoja ideoita täällä!jossain vaiheessa yörmäsin somessa "trash journaliin", eli kerätään kaikkea pientä "roskaa", esim kuitteja ja käärepapereita muistoksi ja liimataan niitä johonkin vihkoon tai kirjaan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.