Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tehokkaampi lääke nivelrikkoon?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   3.8.26 01:20:33

Pitäisi lääkäriltä kysellä, mutta kysyn täälläkin että olisiko joku vahvempi lääke nivelrikkoon? Mulla lääkäri kirjoittanut reilu vuosi sitten reseptin Etoricoxib Orion 60 mg, annostus 1-2 tablettia päivässä. Tuntuu että tuo ei enää tehoa niin hyvin kuin aluksi, nyt jos ottaa 2 tablettia päivässä ei välttämättä ole juurikaan apua kun ennemmin riitti melkeinpä kun kerran otti yhden tabletin. Mulla toisessa polvessa suht paha nivelrikko, mutta on ollut pitkään myös oireeton. Nyt vaan ollut pari päivää ärtynyt. Levossa ihan ok, mutta ärtyy kun liikkuu paljon. Runsas ylipaino ja huonot jalkalihakset eivät auta tietenkään asiaa. Tulossa kahdeksan päivän työputki ja huolettaa jos ei tässä parin päivän lomalla ota rauhottuakseen. Laitetaanko tuollaisiin jotain kortisonipiikkiä ja onko sellaisesta hyötyä?

Re: Tehokkaampi lääke nivelrikkoon?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.8.26 08:26:45

Mulla ei tuossa riittänyt teho koko vuorokaudeksi.
Mä saan paremman avun burana 800mg ja panadol 1g kolme kertaa päivässä. Usein helpottaa viikon- parin kuuri, ja sitten voi mennä taas miltei kivuttomasti jopa useampi kuukausi! Toki kannattaa sitten samalla syödä vatsansuojalääkettä.
Äitini käyttää lisäksi Tramalia, mä en sitä voi käyttää, kun siitä tulee tosi paha olo. Panacod on myös yksi.

Kannattaa kysellä lääkäriltä myös mahdollisuutta polvien piikitykseen esim. kukonhelttauutteella, itse en ole tota vielä kokeillut, mutta eno sai noista piikeistä aikanaan ison avun, ennen kun sitten vaihdettiin koko polvet.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   3.8.26 08:59:12

Vesijumppa ja vetohoito.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   3.8.26 11:30:18

On jotenkin pienen tuntuinen annos määrätty. Mulla on sama lääke 90mg jo ihan pelkästään niskan lihasjumiin, toki yhdessä panadolin ja sirdaludin kanssa.

Mies käyttää nivelrikkoon silloin kun on pahasti ärtynyt 800mg buranaa ja 1g panadolia 3x päivä, mikä on auttanut. Syö lääkkeitä kuuriluontoisesti.

Mä en muista mitä sukulaiselle on kokeiltu, nyt ainakin on gapapenttiini kun suurin osa lääkkeistä ei ole sopinut tai ei ole vaikuttanut. Tosin hänellä nivelpsori ja selkäongelmia, mutta myös rikkoa.

Äidillä OxyNorm, sitä vahvempaa ei taida pahemmin olla, tosin äidillä nivelrikon lisäksi kihti.

Mut tuossa tilanteessa voisi se kortisoni auttaa parhaiten rauhoittamaan kipua.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   3.8.26 15:43:03

Itse olen miettinyt että irtisanon itseni kipuilevan polven nivelrikko 3/4 vuoksi. Teen raskasta hoitotyötä ja jalat ei vaan kestä.

Lähettäjä: Tossu 
Päivämäärä:   3.8.26 15:47:55

Kauhean pitkään en kyllä Panadoliakaan söisi maksimiannostuksella. Burana toki pahempi vatsalle, mutta Panadolissa myös riskit pitkään noin isolla annostuksella.

Lähettäjä: +50 
Päivämäärä:   3.8.26 16:11:48

Mulla on auttanut kipulääkeiden lisäksi laser hoito !! Ihan hevosille on tarkoitettu laite, jota itse käytän.

Lähettäjä: Voileipä 
Päivämäärä:   3.8.26 20:41:39

Glukosamiini pitkään käytettynä auttanee myös- olen koiralleni antanut ja on pysynyt nyt hyvänä, mutta useampi kk ehkä täytyy käyttää ennen kuin eron huomaa. Itse olen unohtanut käyttää itselleni. Olen vähentänyt koiralle hermokipulääkkeen mielestäni onnistuneesti. Tosin en ollut siihen alkujaankaan tyytyväinen.

Eräs tuttu vannoo luuliemen nimeen (pitää keittää 12 h x 2), mutta tekoäly oli sitä mieltä, että tuolta kaupasta olevat jauheet ja kapselit (glukosamiini) on koostumukseltaan tehokkaampia.

Suosittelen fysioterapeutin näyttämien liikkeiden lisäksi vesijuoksua ja uintia. Kivun sallimissa rajoissa.

Lähettäjä: Työläinen 
Päivämäärä:   4.8.26 00:39:02

Hanna, älä missään nimessä mene irtisanomaan itseäsi. Käy lääkärissä, jää sairauslomalle. Sinulla on mahdollisuus uudelleen koulutukseen kuntoutustuella tai osasairauspäivärahaan.

Lähettäjä: Mun juttu 
Päivämäärä:   4.8.26 01:29:48

Niin ja tekonivelleikkaus on se ratkaisu oikeasti!
Mitä ihmettä,oot ennemmin irtisanoutumassa,kuin hakeutumassa leikkaukseen ,can't belive it..
Mulle vaihdettiin nivel 47 vuotiaana ha voi että nyt on kuin uusi minä. Liikkumista ei rajoita enää mikään!
Hölkkään ratsastanut ja vietän kivutonta elämää nykyään

Paljon se kuntoutusta oma-aloitteisesti vaati leikkauksen jälkeen,mutta kannatt!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.26 08:30:03

Polven nivelleikkaukset eivät ole helppoja, mutta onnistuneeksi kehuttiin ainakin erästä tamperelaista klinikkaa, jossa ei kai paljon muuta tehdäkään kuin polven tekonivelleikkauksia. Kipu oli loppunut heti eikä jälkivaivoja ollut tullut.
Ne uudet nivelet tosin kestävät vain rajallisen ajan.

Lähettäjä: Camomilla 
Päivämäärä:   4.8.26 09:05:38

Tekonivel on elämän pelastaja oikeasti! Minulta vaihdettiin polvi tekonivelen 32 vuotiaan (oli pahasti rikossa niin nuorena loukkaantumisen + perussairauden seurauksena) ja sen ansiosta sain mun elämän takaisin. Toipuminen ja kuntoutus oli ihan peace of cake verrrattuna niihin rikkokipuihin! Pystyn taas töihin alalla mistä oikeasti pidän sekä urheilemaan ihan tavoitteellisesti, ennen leikkausta polven kivuissa & lääkehuuruissa nivelrikko-vankilassa olin ihan elävä, masentunut ja lamaantunut haamu itsestäni.
Olkapäässä minulla on myös vielä lievempää rikkoa, mutta sen saan pidettyä lääkkeillä (gababentiini se mulle toimiva) ja huippukulmähoidoilla kurissa niin, että ei merkittävästi rajoita elämistä. Vaihtoon menee sekin myöhemmin, mutta toivottavasti vasta vanhemmilla päivillä, ikää mulla nyt siis 44v.

Lähettäjä: Viuhti 
Päivämäärä:   4.8.26 10:39:32

Mikään lääkepistos tai lisäravinne ei oikeasti nivelrikkoa auta, paitsi oireisiin kortisoni ja tulehduskipulääkkeet tietysti, mutta ei kadonnutta rustoa mikään rakenna takaisin. Juuri puhuin tekonivelkirurgiaa 30 vuotta tehneen ortopedin kanssa. Privapuolellakaan ei enää pisteitä noita kukonhelttoja tai muita, koska ei ne auta, ja se kertoo kyllä jotain..

Hän sanoi, että tekonivel on ainoa ja joka auttaa. Toki sekin laitetaan vain silloin, jos kivut ovat kovat JA nivelrikko on todettu kuvantamisella. Jos vain toinen toteutuu, on lihaskuntotreeni oikea hoitomuoto. Ja tietysti painonpudotus jos ylipainoa on.

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   4.8.26 23:11:07

Lihaskuntotreeni salilla omt-fyssarin ohjauksessa aloitus. Lihakset kuntoon vapailla painoilla.

Lähettäjä: pipsa 
Päivämäärä:   5.8.26 10:28:57

Mulla nivelrikko polvessa. Sitä edesauttaa vanha urheiluvamma.

Olen syönyt nyt glukosamiinia pari vuotta ja huomannut sen auttavan. Kesällä kivut ovat todella paljon pienemmät, koska pyöräilen paljon. Vahvistan kuntosalilla myös reiden, pakaroiden ja säärten lihaksia.

Kuntopyörä pitää varmaan ostaa talvia varten

Päivämäärä:   5.8.26 11:14:18

Molempien polvien nivelrikko, 3/4 ja 4/4. Mulla on käytössä polvituet ja kuureittain tulehduskipulääke sekä päivittäin Cartexan (kondroitiinisulfaattinatrium), joilla kaikilla suuri apu ja merkitys.

Tekonivelleikkaukset edessä ennemmin tai myöhemmin, ennen leikkauksia painoa pitäisi saada pudotettua kymmenen kiloa. Kävelen päivittäin 2-5km lenkkejä, ilman polvitukia tämä ei olisi mahdollista. Vesijumppaan, uin, teen ihan peruskuntotreeniä, pyöräilen ja puuhastelen pihassa ja puutarhassa.

Polvet turvottelee ja kipuilee rasituksessa, mutta siedettävissä määrin. Ennen Cartexania oli yökipuja ja kävellessä tuntui että lähtee jalka alta, nämä oireet ovat helpottaneet.

Viikon Etoricoxib-kuurilla otan muutaman kerran vuodessa kipuun ja oireisiin tauon, koska kuurin ajan olen tosiaan lähes oireeton ja kivuton.

Lähettäjä: Voileipä 
Päivämäärä:   5.8.26 14:57:01

Minulla tuo Etoricoxib ei auttanut yhtään kipuihin, kun polvi oli pahana. Ja sen kanssa muistaakseni ei saanut ottaa tulehduskipulääkkeitä. Liekö minulla sitten ollut liian mieto vahvuus?
Cartexan minulla on myös ja se taitaa olla kolmen kuukauden ajan ja sitten tauotus. Se ei vie kipua heti, vaan alkanee vaikuttaa vasta ajan päästä? En ole sitä käyttänyt juurikaan vielä. On unohtunut ottaa.
Panacodia käytin pahimpana aikana, kun tuo maxikombo Buranaa ja Para-Tabsia ei auttanut ja en saanut sairauslomaa. Oli kyllä tuskallista kävellä duunin jälkeen koiran kanssa ulkona, laskeutua bussista pois jne. Ja nukkua. Yrittää nukkua.

Olen syönyt pari kertaa koiraltani (ihmisen) Triptyliä kun en ole saanut nukuttua kun sellaista asentoa ei ollut missä polvi olisi hyvin ja kipulääkkeet ei ole auttaneet. Se on auttanut.

Päivämäärä:   5.8.26 16:31:13

Cartexania ei tarvitse enää viime vuodesta alkaen tauottaa kuten ennen, mä syön ihan joka pv ilman taukoja ja niin auttaa eniten. Kun aloitin sen pari vuotta sitten, teho alkoi tuntua noin parin kk:n kuluttua aloituksesta. Tänään antoivat apteekista kokeiluun ulkoisesti käytettävän siveltävän glukosamiinin, lupasin kokeilla. Voltaren Forte-geeliä olen myös käyttänyt sellaisina päivinä, kun askelia tulee 10 000+ .

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.