Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Dahlian helppo kasvatus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.26 13:55:30

Somessa oli ohjeita, että Dahlia on niin helppo kasvattaa. Juu ei ole. Laitoin hyvissä ajoin esikasvatukseen. Kolmesta toimesta 2 alkoi itää.
Sitten tuli leikkauksen aika. Leikkasin somen ohjeilla ja nyt työntää vain vihreää vartta. Leikkasin ainoan kukan alun pois ja nyt ei ole yhtään kukkaa

Laitoin taimet ruukkuihin ja toinen taimi oli nyt mädäntynyt, kun keräsi liikaa vettä. Pois leikatut alut joko kuivuivat tai mätivät myös.
Kerran aiemmin olen yhden kukan saanut ja sekin tuli juuri ennen lumia.
Eli ei ole kyllä minun kukka tämä. Ei onnistu.
Naapurissa penkki kukkii..
Mitä virheitä tein?

Re: Dahlian helppo kasvatus

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.8.26 14:02:50

Vaikea sanoa, minulla nämä kukkii todella hyvin. Tänä vuonna esikasvatin, mutta yleensä lykkään suoraan maahan vaan joskus vapun tienoilla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.26 15:29:57

Kasteletko liikaa? Laitoitko juurakosta vai siemenistä?

Päivämäärä:   2.8.26 16:09:14

No yksi virhe oli, että ruukku oli umpiruukku, mistä vesi ei pääse pois. Toisessa kyllä kasvaa samanlaisessa. Juurakoista laitoin mitkä hain Rustasta.
Koska ruukku oli myös sateessa, sinne satoi liikaa vettä sisään.
Kukkia ei näy kuitenkaan toisessa, missä on kolme vartta.

Lähettäjä: Helppo ja upea 
Päivämäärä:   2.8.26 16:11:21

Kaikki nykyiset daaliani olen ostanut torilta kukkivina keväisin.
Enää en vanhanajan joriineja viitsi kasvatella vaan pienempiä tarhadaalioita ehdottomasti koska ovat erittäin helppoja ja mahtuvat järkevän kokoisiin talvetuspurkkeihin multineen päivineen.

Pidän daaliat suurissa kukkapadoissa ulkona kunnon karjanlantaa padan pohjalla lannoitteena.
Kasvavat todella hyvin koko kesän.
Kun pakkanen vie, leikkaan varsia lyhyemmiksi ja viskaan multapurkissa kellariin.
Samassa purkissa sitten kuistille esikasvatukseen keväällä. Sitten taas lämpimän kelin tullessa istutaan jälleen ulos daaliani.
Ihan parhaimpia ja helpoimpia kesäkukkia kun vaan lannoitus ja kastelu pelaa!

Päivämäärä:   2.8.26 16:54:11

Entä se latvominen? Luin, että se myöhästyttää kukintaa. Nyt jo elokuu kohta eikä mitään kukkaa näy kun menin katsomaan.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   2.8.26 16:58:19

Aina ennen olen esikasvattanut, tänä vuonna en laiskuuttani viitsinyt vaan löin suoraan maahan muistaakseni toukokuun lopussa. Nyt kukkivat joka ikinen (taisi olla 10 juurakkoa). En tehnyt välillä yhtään mitään, en ole tehnyt myöskään esikasvatetuille. Kastelen ja lannoitan silloin kuin muistan eli harvoin. Liikaa kastelua eivät tosiaan ainakaan siedä, silloin juurakko mätänee. Muuten sanoisin että todella helppo, kun ei tarvi tehdä mitään. Ehkä ongelma oli tuo "ylihoitaminen"?

Päivämäärä:   2.8.26 18:39:05

Mä nostan juurakot multineen sisälle talvehtimaan vanhoissa multasäkeissä, en kastele talvella. Keväällä alkavat sieltä itsekseen kasvaa ja jossain vaiheessa aloitan varovaisen kastelun. Sieltä sitten kelien lämmettyä vaan maahan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.26 18:49:31

Missä kunnossa juurakot olivat alunperin? Rustassa on yleensä varsin pieniä (ja siksi hyvin edullisia) juurakoita, joita usein säilytetään myymälän puolella turhan lämpimässä. Jos ostaa sesongin lopulla, osa juurakoista on väistämättä kuivahtanut ja jäljellä on ne kaikkein pienimmät ja surkeimmat.

En ole latvonut kuin siemenestä kasvatettuja dahlioita, enkä niitäkään aina. Muutamassa vuodessa juurakot kasvavat muhkeammiksi, ja kukkivatkin komeammin. Harvemmin ensimmäisenä vuonna pieni juurakko kovin komeaa kasvua saa aikaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.8.26 19:08:03

Minä ostan joka vuosi juurakot Lidlistä tai Tokmannilta ja upeat kukinnot on tullut. En talveta, vaan ostan joka vuosi uudet.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   3.8.26 14:08:11

Olethan lannoittanut niitä tarpeeksi?

Päivämäärä:   3.8.26 18:07:16

Nyt vasta aloitin laittamaan lannoitusta. Toinen ruukussa oleva tekee hirveän pitkää vartta.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.8.26 18:22:02

Itse kavasttanut useampana kesänä siemenistä että myös tilatusta juurakosta.
Esikasvatus sisällä ikkunalla ja heti kylmien ilmojen jälkeen pihalle ruukkuun tai maahan. Ruukku kannattaa olla kunnolla salaojitettu jos on sellaisessa paikkaa että sataa.
Tänä kesänä laitoin hevosenkakkaa lannoitteeksi ja kukkii kaikki
Pahimpaan kuivaan aikaan taisin kerran kastella
Dahlia tykkää olla auringossa ja kuivassa paikassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.