Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tajusin et oon huono ystävä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.26 20:26:51

Tai niin ainakin epäilen. Mulla on yks kaveri porukka ollu, joku 10 vuoden ajan. Ite en niinkään kauheesti käytä alkoholia, mutta joskus silloin tällöin. Me nähdään siis lähinnä silloin kun on tarkotus mennä ryyppää... Ennen on nähty kyllä muissakin merkeissä mut tähän se on menny.

Mut nyt viime vuosina, kun oon ehdottanut jotain keikkaa/festaria tai muuten vaan mennä terdelle. Koskaan ei kukaan innostu.. vaikka, he sanoo aina et ei esiintyjällä ole niin väliä kun vaan vietetään aikaa yhdessä. Mut silti joka kerta kun ehdotan jotain niin se on se esiintyjä joka ei kiinnosta.
Mut sit mä lähden aina kun ne ehdottaa jotain.

Mutta, nyt se on menny siihen että eipä enää kysytäkään edes mukaan. Niinku taas, tuntuu pahalta. Olis kiva mennä kesällä festareille ja ne menee nyt keskenään.

Ja taas mä mietin, miksi mulla on sellasia ystäviä joille en ole tärkeä.

Re: Tajusin et oon huono ystävä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.26 20:31:00

Otsikko ei mitenkään mätsää topiikin kanssa. Missä olet huono ystävä?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.26 20:32:31

Nii et kun mun seura ei heitä kiinnosta

Lähettäjä: Lk 
Päivämäärä:   1.8.26 22:26:45

Tänä päivänä kolme seikka saa tyypillisesti muut ottamaan porukkaan:

Ole

1. Kiva (tapaamisen aikana ei valittamista, kielteistä puhumista, samasta asiasta vatvomista)
2. Kiinnostunut (muiden asioista)
3. Huoliteltu ulkonäkö (siistit vaatteet, tukka nätisti ja vähintään kevyt luonnollinen meikki)

Surullista, mutta näin se tuntuu kärjistetysti toimivan. Jos pulmia ilmenee pitää olla ratkaisukeskeinen valittamisen sijaan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   1.8.26 23:04:07

Kun minä etsin ystävää taikka kaveria, niin en minä ala muiden takia meikkaamaan. Jos muut meikkaa, meikatkoon. Omapahan on asiansa. Minä en meikkaa. Ja se on minun oma asiani. JOs en kelpaa ilman meikkiä jollekin ystäväksi taikka kaveriksi, niin sitten en kelpaa. Ennemmin ilman ystävää ja kaveria, kuin heidän takiansa meikkaaminen.

Lähettäjä: JiiKoo 
Päivämäärä:   1.8.26 23:29:53

Aloituksen perusteella otsikko ei täsmää. Sinun ystäväsi ovat huonoja ystäviä, riippuen onko kolikolla toinen puoli.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.8.26 00:04:47

No, et sinä välttämättä ole huono ystävä. Voi hyvin olla, että kaverisi ovat niitä huonoja ystäviä. Tai sitten teillä ei vaan niin hyvin synkkaa, olette kasvaneet erilleen. On siis selkeästi aika etsiä uusia kavereita. Turha on haikailla moisten ihmisten perään.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.8.26 02:24:16

"3. Huoliteltu ulkonäkö (siistit vaatteet, tukka nätisti ja vähintään kevyt luonnollinen meikki)"

Jos tällaiset asiat, kuten hiukset ja meikin käyttö ovat asioita, jotka merkitsevät, niin eipä ole kummoinen ystävyys ollut alunperinkään. Kuinka pinnallinen ihminen kirjoittaa tällaista skeidaa?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   2.8.26 07:09:03

Sannan ja viivarivin kanssa samoilla linjoilla. Jos ystävyys on kiinni jostain meikkaamisesta ja siisteistä hiuksista (esim jos on juurikasvua, niin ei ole siisti tai hiukset nopealla nutturalla?), niin se kertoo kyllä jo aika paljon siitä, ettei meillä ole mitään yhteistä eikä tule olemaankaan. Taitaa olla jonkun nuoremman ja epävarman henkilön kynästä tuo ajatus?

Saa jatkossakin etsiä kaverinsa muualta.

Lähettäjä: Glow 
Päivämäärä:   2.8.26 07:37:03

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 2.8.26 07:09:03

Sannan ja viivarivin kanssa samoilla linjoilla. Jos ystävyys on kiinni jostain meikkaamisesta ja siisteistä hiuksista (esim jos on juurikasvua, niin ei ole siisti tai hiukset nopealla nutturalla?), niin se kertoo kyllä jo aika paljon siitä, ettei meillä ole mitään yhteistä eikä tule olemaankaan. Taitaa olla jonkun nuoremman ja epävarman henkilön kynästä tuo ajatus?

AMEN.
Ja itse koen kyllä, että aidoille ystäville myös todellakin saa purkaa murheita, myös ihan valittaa ja vaikka itkeä niistä, jos on sille tarvetta, ei todellakaan tarvitse aina jaksaa ystävien edessä olla ratkaisukeskeinen ja positiivinen, ystävänä kuuntelen kyllä ja tuen. Vastavuoroisesti itse voin tehdä omille ystävilleni aivan saman ja he kuuntelevat yhtä lailla aina.

Lähettäjä: Rr 
Päivämäärä:   2.8.26 08:02:26

Toi kertomus on samanlainen kuin todella hyvällä Ystävälläni.Tosin hänellä on laaja kaveri piiri mitä tiedän mutta kun pitäis (pyytää juuri johonkin Tapahtumaan)ni kaikki katoaa ympäriltä.

Lähettäjä: pellavainen 
Päivämäärä:   2.8.26 08:06:48

Lähettäjä: Lk
Päivämäärä: 1.8.26 22:26:45

Tänä päivänä kolme seikka saa tyypillisesti muut ottamaan porukkaan:

Ole

1. Kiva (tapaamisen aikana ei valittamista, kielteistä puhumista, samasta asiasta vatvomista)
3. Huoliteltu ulkonäkö (siistit vaatteet, tukka nätisti ja vähintään kevyt luonnollinen meikki)

Tämä on tosi surullinen kommentti, tuo viimeinen kohta… Huhhuh. Toivottavasti tajuat vielä joku päivä, että tuo kohta 3 ei pidä lainkaan paikkaansa. Koska ystävystyminen ei oikeasti katso ulkonäköä yhtään tai vaadi herranjestas huoliteltuna olemista.
Ja kohta 1 on myös vähän kyseenalainen, tai siis tietenkin kiva ja valoisa asenne joo, mutta jos on joku asia huonosti, niin kyllä siitä saa kavereilleen valittaa eikä se ole kavereille mikään rasite. Ja joskus jotain asiaa pitää vatvoa, jotta se ratkeaa ja tulee käsitellyksi, sekään ei automaattisesti ole huono homma lainkaan,

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   2.8.26 08:17:23

Pellavainen,
joko tuon kommentin kirjoittaja on todella nuori tai lapsen tasolle jäänyt. Toivottavasti ensimmäistä, aika opettaa... Kas, kun ei luetteloitu vielä tarkemmin, mikä sopii ja mikä ei.

Olisi surullista, että ystävyys on riippuvainen meikistä, vaatteista tai hiuksista. Onko ystävien oltava oman egon jatkeita?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.8.26 10:44:54

"1. Kiva (tapaamisen aikana ei valittamista, kielteistä puhumista, samasta asiasta vatvomista)

Surullista, mutta näin se tuntuu kärjistetysti toimivan. Jos pulmia ilmenee pitää olla ratkaisukeskeinen valittamisen sijaan."

-Muuten joo, mutta ratkaisukeskeinen ei saa olla, jos kyse on kaverin ongelmasta. Ei ei, pitää vaan harmitella, syytellä taivaankappaleita, jumalia ja ventovieraita ihmisiä, ei pidä vahingossakaan tuoda esiin, että asialle olisi ihan yksinkertainen ratkaisu joka on vain ja ainoastaan valittajan itsensä käsissä. Annat vaan kaverin upottaa itsensä syvemmälle suohon, johon uppoamista hän itse pitää väistämättömänä ja jonkun muun vikana.

Ja ennen kaikkea: kai mielenkiinnon kohteesi muuttuu juuri oikeaan aikaan ja samaan suuntaan kuin kavereilla? Kun yksi ostaa koiran, ostat sinäkin. Kun yksi tulee raskaaksi, tulet sinäkin. Kun yksi innostuu ikkunakurkusta tai kansanmusiikista, innostut sinäkin. Kun ystävä eroaa puolisostaan, eroat sinäkin. Ja tietenkin omistat tai olet omistamatta auton kavereiden maun mukaan. Osalle ihmisistä on käsittämättömän vaikeaa kertoa kuulumisiaan ja juoda yhtä kahvikupillista, jos toisen osapuolen kuulumiset ei ole tismalleen sitä samaa kuin itsellään.

"Tämä on tosi surullinen kommentti, tuo viimeinen kohta… Huhhuh. Toivottavasti tajuat vielä joku päivä, että tuo kohta 3 ei pidä lainkaan paikkaansa. Koska ystävystyminen ei oikeasti katso ulkonäköä yhtään tai vaadi herranjestas huoliteltuna olemista."

-Ihanan naiivia. Ei tietenkään AINA tarvitse olla huoliteltu ja omista murheistaan saa sopivassa määrin kertoa, mutta vasta kun ystävyyssuhde on muodostunut ja huolittelemattomuus esiintyy sopivassa tilanteessa. On aivan ok olla meikkaamattomana pieruverkkareissa kotonaan, kun kaveri tulee piipahtamaan, tai kaveriporukan reissulla krapula-aamuna, mutta aika kiusaantuneesti alkaa teistä jokainen suhtautua, jos joku kavereistanne oikeasti tulee konserttiin, ravintolaan tmv. julkiselle paikalle spurgun näköisenä ja hajuisena. On helppo kuvitella olevansa epäpinnallinen noissa asioissa, kun suurimmalla osalla kaverit ei koskaan laita pinnallisuuttanne testiin, kun ihan huomaamattanne olette sellaiset kaverit valinneet.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   2.8.26 11:08:51

A, jaa, mä oon ihan meikkaamatta käynyt mm töissä, matkoilla jne. En tiennyt, että niihin on naamaraja. Ja samaa tekee mun kaveritkin. :D Osaan toki juhliin yms pukeutua. Ja ajatella - meikkiä ei aina tule juuri käytettyä. Tänäänkin ajattelin anopille mennä syömään ja tuskinpa naamaani laitan, kun en ole muidenkaan nähnyt sitä laittavan erityisemmin. Otan mieluummin mukaan ruokatuliaisena vasta savustetun lohen ja uuden lautapelin, mitä miehen sisaruksetkin pelaavat mielellään.

Ajatella!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.26 11:24:06

Minä en olekaan ikinä meikannut ja silti minulla on elämässäni on ja on ollut kavereita ja ystäviä monenlaisia. En usko, että meikkiä lisäämällä olisin saanut elämääni mitään lisää. Hiuksetkin harjaan aamuisin jos satun muistamaan, vaatteet on hajuttomat ja ehjät mutta melkein koko elämä on kyllä perus collareissa hiihdetty menemään.

Päivämäärä:   2.8.26 11:33:57

Huoliteltu kokonaisolemus ja meikki itsessään on kaksi eri asiaa. Ihminen voi olla täysin meikkaamatta koko ikänsä ja silti erittäin huoliteltu. Ihan turha heittäytyä tyhmäksi.

Ja toisaalta ne surgutkin taas vierastaa laittautuneita ja hakeutuu kaltaiseensa seuraan, joten olennaista usein on sopiva laittautumistyyli suhteessa niihin ihmisiin, joiden kanssa kaveeraa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   2.8.26 14:23:11

A, jep, pitääkin nyt sanoa miehen sisaruksille, ettei DI, arkkitehti ja psykologi sovi olla meikittä julkisesti. :D

Päivämäärä:   2.8.26 15:03:03

Kyllähän reilusti yli puolet väestöstä on meikittä julkisesti aina, ihan turha takertua meikkiin muka huolitellun ulkomuodon edellytyksenä. Olennaistahan on se, että tapa pukeutua ja laittautua sopii oman viitekehyksen näkökulmasta kuhunkin tilanteeseen. Tilanteeseen nähden "väärin" pukeutunutta todennäköisemmin itsekukakin arvostelee tavoilla, jotka vähentää kiinnostusta tutustua henkilöön. Itselle ja muille nihkeys voidaan perustella syvällisemmillä argumenteillä, mutta hyvin iso vaikutus suhtautumiseen on ulkoasulla ja sen muodostamalla ensivaikutelmalla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.8.26 16:20:37

Kyllähän se yleensä niin on, että ”lika barn leka bäst”, eli ymmärrän oikein hyvin tuon ulkomuotokontekstin. Jos ystävyyden toteutuspaikka on vaikkapa sellainen, että mennään festareille ja otetaan pirteitä somekuvia, niin on se vähän kiusallista jos yksi porukasta näyttää röllimetsästä karanneelta. Kun taas ehkä koiraporukan treeneissä ei tarvi olla tälläytyneenä kukkamekossa.

Päivämäärä:   2.8.26 16:30:28

Aloittajalta olisin vielä kysynyt, että olisiko kuitenkin mahdollista, että tulkitset nyt tilannetta jotenkin negatiivisten silmälasien läpi. Ehkä kenellekään ei ole ihan oikeasti sopinut nuo sinun mainitsemasi ehdotukset? Ja miksi ne toiset menevät nyt ilman sinua?

Voi olla hyvä myös muokata ajatuksia siihen suuntaan, että ystävyyssuhteita ja elämäntilanteita on erilaisia. Porukassa meitä on aina eri rooleissa, siellä on niitä ”päätähtiä” ja sitten on mukanaroikkujia. Tässä jälkimmäisessä roolissa ei ole mitään vikaa ja siitä voi oppia tykkäämään ihan sellaisena. Menee mukana vaan, ja on iloinen jos pyydetään. Sitten voi toisaalta etsiä toisentyyppistä seuraa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   2.8.26 17:13:06

Lähettäjä: pellavainen
Päivämäärä: 2.8.26 08:06:48

Tämä on tosi surullinen kommentti, tuo viimeinen kohta… Huhhuh. Toivottavasti tajuat vielä joku päivä, että tuo kohta 3 ei pidä lainkaan paikkaansa. Koska ystävystyminen ei oikeasti katso ulkonäköä yhtään tai vaadi herranjestas huoliteltuna olemista.

Vastaus : Kyllä tuo ulkonäkö on este saada ystäviä ja kavereita. Jos olet hiukankaan lihava taikka ylipainoinen, et todellakaan saa ystäviä taikka kavereita. Näin on käynyt aina minun kohdallani.

Lähettäjä: A
Päivämäärä: 2.8.26 10:44:54

Ja ennen kaikkea: kai mielenkiinnon kohteesi muuttuu juuri oikeaan aikaan ja samaan suuntaan kuin kavereilla? Kun yksi ostaa koiran, ostat sinäkin. Kun yksi tulee raskaaksi, tulet sinäkin. Kun yksi innostuu ikkunakurkusta tai kansanmusiikista, innostut sinäkin. Kun ystävä eroaa puolisostaan, eroat sinäkin. Ja tietenkin omistat tai olet omistamatta auton kavereiden maun mukaan. Osalle ihmisistä on käsittämättömän vaikeaa kertoa kuulumisiaan ja juoda yhtä kahvikupillista, jos toisen osapuolen kuulumiset ei ole tismalleen sitä samaa kuin itsellään.

Vastaus : Kaikki ei ole samanlaisia. Jos joku ottaa koiran, niin en minä sitä koiraa ole ottamassa. Raskaaksi ei tulla ihan niin vain, joten jos ystävä taikka kaveri on raskaana, on hankala tulla raskaaksi, juurikin siksi, kun se ystävä taikka kaveri on raskaana. Toiset voi tulla helpommin raskaaksi, kuin toiset. Ei se tapahdu sormia napsauttamalla. Jos olisi ystävä taikka kaveri ja se eroaisi, niin miksi minä eroaisin? Tällä ystävällä taikka kaverilla on voinut käydä huono tuuri miehen suhteen, taikka on joku muu syy miksi he eroavat. Joillakin on käynyt hyvä tuuri, kun on löytänyt vierelleen sen puolison ja heillä menee hyvin. Esimerkiksi muutamia vuosia sitten, minulla oli kaksi sydänystävää. Toinen muutti toiselta paikkakunnalta toiselle paikkakunnalle. En muuttanut itse sen takia. Taikka kun toinen erosi silloisesta miehestänsä, niin en minä sen takia eronnut. Ja siis olen edelleenkin saman miehen kanssa, jonka kanssa aloin seurustelemaan vuonna 2012.

Lähettäjä: X
Päivämäärä: 2.8.26 16:20:37

Kyllähän se yleensä niin on, että ”lika barn leka bäst”, eli ymmärrän oikein hyvin tuon ulkomuotokontekstin. Jos ystävyyden toteutuspaikka on vaikkapa sellainen, että mennään festareille ja otetaan pirteitä somekuvia, niin on se vähän kiusallista jos yksi porukasta näyttää röllimetsästä karanneelta. Kun taas ehkä koiraporukan treeneissä ei tarvi olla tälläytyneenä kukkamekossa.

Vastaus : Repesin :D Vaikka kuinka tekisin mitä, niin aina näytän siltä röllimetsästä karanneelta :D

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   2.8.26 17:41:46

"Jos ystävyyden toteutuspaikka on vaikkapa sellainen, että mennään festareille ja otetaan pirteitä somekuvia, niin on se vähän kiusallista jos yksi porukasta näyttää röllimetsästä karanneelta."

Onneksi somekuvat ei ole kaikkien ihmisten elämän päätarkoitus. Kuinka pinnallinen voi ihminen oikeasti olla, jos ystävän ulkonäkö somekuvissa on joku itseisarvo? Festreilla oltuani ja teltassa nukuttuani ei se meikin vääntäminen naamaan taskupeilin kanssa ollut ihan ykkösprioriteetti, mutta miten vaan.

Päivämäärä:   2.8.26 17:47:23

” Onneksi somekuvat ei ole kaikkien ihmisten elämän päätarkoitus. Kuinka pinnallinen voi ihminen oikeasti olla, jos ystävän ulkonäkö somekuvissa on joku itseisarvo? Festreilla oltuani ja teltassa nukuttuani ei se meikin vääntäminen naamaan taskupeilin kanssa ollut ihan ykkösprioriteetti, mutta miten vaan.”

Ei niin, eikä se välttämättä ole elämän päätarkoitus niillekään, jotka sitä harrastavat. Silti se voi olla ihan hyvää ystävyyttä ja tuoda lisäarvoa elämään.

Lähettäjä: Lk 
Päivämäärä:   4.8.26 01:32:54

Käsittämätöntä kuinka moni otti kohdan 3. henkilökohtaisena vaatimuksenani. Olen korkeasti koulutettu, en värjää hiuksia tai käytä silmämeikkejä (pl. ripsari). Osa ystävistäni ei meikkaa ollenkaan. En ole ikinä kuulunut minkäänlaisiin "suosittuihin" piireihin eikä ole intressejä muuttaa itseäni sen takia. Sain vielä opiskeluaikoina eräältä tuttavalta hyvinkin suoran kommentin monotonisesta pukeutumisesta. Samalla linjalla reilu viisi vuotta myöhemmin :)

Uskon joka tapauksessa huolitellun ulkonäön ja siloitellun käyttäytymisen helpottavan erinäisiin porukoihin pääsemistä. Huoliteltu ei tarkoita tälläytynyttä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.