Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihanimmat/kamalimmat häät?

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   1.8.26 13:55:17

Kesä on hääjuhliin kulta-aika, joten pistetään jakoon niin kamalimmat kuin myös ihanimmat hääkokemukset niin vieraiden kuin hääparin näkökulmasta.

Saatiin puolison kanssa päätettyä hääpäivä ensi kesäksi, niin nyt on hyvä aika alkaa kerätä hyviä vinkkejä ja toisaalta kauhukokemuksia, jotta osaa välttää pahimmat sudenkuopat.

Re: Ihanimmat/kamalimmat häät?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.26 14:02:04

Lapsettomiin häihin raahattiin lapsia kiljumaan. Niille ei ollut järjestetty tietenkään mitään ohjelmaa koska aikuisten juhla. Siellä sitten äitylit etsi lisätuoleja ja parkkeerasi ne pöytään.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   1.8.26 14:03:26

En ole ollut kamalissa häissä. Viime kesäiset rennot paljuhäät oli kivat. Pidän kyllä myös perinteisistä "maalais"häistä.

Hyvää ruokaa ja juomaa ja tanssia. Siinä on hyvät juhlat.

Lähettäjä: Emäntä 
Päivämäärä:   1.8.26 14:09:04

.: voit myös sanoa, että: "jotkut tuovat lapsettomien häihin lapsia. Äidit kantoivat tuoleja, isät eivät". Nyt tuo sinun kiljahtelusi on vain katkera mielenosoitus.

Päivämäärä:   1.8.26 14:15:59

Ulise mitä haluat mutta hääparin toiveita tulee kunnioittaa, kyseessä on heidän juhlansa.

Lähettäjä: Emäntä 
Päivämäärä:   1.8.26 14:19:43

Sinähän tulinen tyttö olet!

Lähettäjä: ipjb 
Päivämäärä:   1.8.26 14:27:47

No niitä kamalimpia häitä näkee Unelmahäät-sarjassa. Kaikenlaista porukkaa sitä Suomessa asuukin, voi taivas!
Ihanimmat on eräiden ystävien ja eräiden ystävien lasten häät. Laadukasta ruokaa pöytiin tarjoiltuna, ihania, fiksuja puheita, laadukasta live-musiikkia, ei typeriä hääleikkejä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.8.26 14:32:28

Meillä oli tosi onnistuneet häät ja monet vieraat kehuivat ja jopa vielä paljon myöhemmin on moni muistellut häitä. Toki makuja on monia, mutta tässä minusta asioita, mitkä teki meillä häistä onnistuneet

- Vihkiminen maistraatissa tapahtui erikseen pari viikkoa aikaisemmin läheisimpien läsnäollessa ja vietimme sen jälkeen ihanan hääviikonlopun hyvässä hotellissa. Oli ihanaa kun sai rauhassa keskittyä vihkimiseen ja sitten viettää romanttista aikaa kaksistaan rennosti, eikä tarvinnut silloin ottaa stressiä vieraista. Juhlissa taas oli ihanaa kun sai keskittyä niihin juhliin, ei tullut siirtymisiä ja odotteluita eikä tarvinnut enää stressata vihkimistä ja muita muodollisuuksia, vaan oltiin juhlapaikalla vastaanottamassa vieraat ja juhlittiin yömyöhään yhdessä vieraiden kanssa
- ruoka oli erityisen hyvää, panostettiin siihen eikä otettu halvinta mahdollista. Ruokaa kehuttiin jälkikäteen paljon. Ruoka oli buffetista (ei ollut varaa kuitenkaan pöytiintarjoiluun) ja oli pitopalvelun kautta tarjoilijat, joten itse ei tarvinnut miettiä näitä asioita lainkaan
- oli bändi. Tämä vaikutti paljon tunnelmaan. Bändi oli tosi hyvä (etsittiin netistä bilebändi). Ruokailun ja parin pakollisen puheen jälkeen bändi aloitti ja loi tosi hyvin tunnelmaa. Saivat kaikki tanssimaan vauvasta vaariin ja tästä lähti tosi hyvin loppuillan juhlatunnelma käyntiin. Etukäteen pelkäsin että mitä jos kukaan ei halua tanssia, mutta bändi kyllä sai kaikki mukaan.
- Ei hääleikkejä. Minusta nämä on aina vähän vaivaannuttavia enkä tykkää mistään pakko-osallistavasta. Jätettiin siis leikit kokonaan pois. Kukaan ei niitä tuntunut kaipaavan.
- Juhlapaikka keskisuuren kaupungin keskustassa. Ympärillä muutama hotelli ja kaukaa tulevat saivat majoittua budjetilleen sopivalla tavalla. Myös me oltiin hotellissa juhlapaikan vieressä. Vieraat saivat lähteä omaan tahtiinsa eikä tarvinnut miettiä kyytejä ja takseja. Kenenkään ei ollut pakko olla kuskina, jos ei halunnut. Oli helppo lähteä vielä käymään jatkoilla pienen loppuporukan kanssa

Päivämäärä:   1.8.26 14:36:39

Kamalimmissa häissä meni tarjoilut pieleen. Ruoka loppui pahasti kesken. Ei siis mitenkään niin, ettei porukka olisi saanut haettua lisää vaan siten, että siinä vaiheessa kun ehkä 3/4 vieraista oli saanut ruokansa, oli jäljellä vain perunaa ja vihersalaattia. Cateringille oli varattu liian vähän aikaa ja catering-firma alkoi kerätä omia astioitaan pois, kun osa vielä söi. Juhlatilassa oli ehkä viisi juomalasia, josta sitten pystyi juomaan, kun catering oli vienyt omansa pois. Alkoholittomia juomia oli varattu aivan liian vähän ja kello oli ehkä seitsemän illalla, kun ne loppuivat. Vettä olisi tässä vaiheessa saanut juotua vessan hanasta suoraan, kun ei niitä laseja tosiaan kaikille riittänyt. En ole varmaan koskaan lähtenyt niin aikaisin häistä kotiin ja käynyt kaupan kautta, kun ei ne perunat ja vihersalaatti kovin pitkään nälkää pitänyt.

Muuten olen ollut vain todella kivoissa ja onnistuneissa häissä.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   1.8.26 14:38:42

Pari vinkkiä on antaa mitä tullut itse käydessä mieleen
- ruokien kylmäsijoitukseen pitää olla varasysteemi, serkun häissä täytekakku lässähti kokonaan kun jääkaappi ei toiminut
- alkoholijuomat väkimäärän mukaan, helposti jos tarjolla "rajattomasti" niin se näkyy ja kuuluu

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   1.8.26 14:40:05

Unelmahäissä todellakin näkee niin hirveitä häitä! varmaan siihen tahallaan valitaan ne kaikkein karmeimmat tyypit!

Lähettäjä: Brianna 
Päivämäärä:   1.8.26 14:52:25

Omasta vinkkelistä parhaat häät missä olen ollut vieraana: lapsettomat juhlat, paikkana tunnelmallinen kauniisti korosteltu huvilan tyyppinen juhlatila, rento ilmapiiri jossa ihmiset sai olla kulkea juhla-alueella vapaasti ja hääpari viihtyi vieraiden seurassa, ei mitään esim hääleikkejä, kauniit puheet ja häävalssi oli oikeastaan ainoat varsinaiset ohjelmanumerot, livebändi joka sai koko juhlaporukan tunnelman kattoon, ruokailu oli modernimpi buffet jossa oli hyvä ruoka (myös kasvisversiot) ilmainen alkoholitarjoilu mistä jengi osasi kuitenkin juoda maltilla, paikalla oli myös drinkkien tekijä ja sai myös holtittomia versioita niistä, juhlapaikalle oli viritelty hauskoja yksityiskohtia (esim sikaribaari, polaroidseinä, yms), juhlan ilta jatkui nuotion ääressä, osa soitteli kitaraa ja vietettiin vaan aikaa yhdessä porukalla, iltapalaksi tarjolla hodari-&salaattibaari.

Ja omasta mielestä kammottavimmat häät missä olen ollut vieraana: juhlat kolkolla työväentalolla, ei koristelusta, tunnelma sellainen pönöttävät ja epämukava, hääpari oli koko juhlan ajan kahdestaan korokkeella ja kaikki suunnilleen istui vain omilla määrätyillä paikoillaan pöydisssä, vähän väliä jotain mukahauskoja kiusallisia hääleikkejä joihin raahataan porukkaa väkisin vieraiden joukosta vaikkeivät he halua (tuntui että tarkoituksena oli vain nolata ihmisiä), morsiamenryöstöt yms toki myös ohjelmassa, morsiamen isä oli niin umpijurrissa ettei saanut puhettaan pidettyä (ja morsian itki sen takia), hääpari ei ollut opetellut tanssimaan valssia joten tanssi jäi pariin askeleeseen ja morsian luovutti, riehuvia lapsia ja aivan liian humalaisia ihmisiä, ruokailuna sellainen vanhan ajan pitopalvelu (kumiperunoita, paistia, kotikaljaa, voileipäkakkuja), pääosassa viina ja musiikkina mankasta jotain Leevi and the leavings-tyylistä + karaoke, osa oli konttauskunnossa jo alkujuhlista ja yksi sankari kävi kähmimässä naispuolisia vieraita niin, että siitä syntyi tappelu. Ei jääty katsomaan millainen meno oli illalla noissa juhlissa. Aivan pahinta noissa juhlissa oli kuitenkin se, että morsian (ystäväni) oli itse erittäin pettynyt omiin juhliinsa :( Hän ei nauttinut ja oli todella surullinen vielä jälkeenpäinkin miten nuo meni.

Mutta huom nämä vain mun mielipiteitä, tärkeintä mielestäni häissä on se, että pari saisi pidettyä juuri oman näköisensä juhlat, sillä miten vaikkapa minä vieraana ne koen ei oikeasti ole merkitystä.

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   1.8.26 14:53:45

Lähettäjä: muu
Päivämäärä: 1.8.26 14:40:05

Unelmahäissä todellakin näkee niin hirveitä häitä! varmaan siihen tahallaan valitaan ne kaikkein karmeimmat tyypit!

Siis tämä! Luulen myös, että se nimenomaan oikeasti on sen ohjelman idea, sillähän saa paljon katsojia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.26 15:26:17

Kaukaisella kasarilla silloisen avomieheni bestis meni naimisiin Popedan silloisen rumpalin siskon kanssa.
Häät olivat pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa, keskellä ei mitään.

Ruokana häissä lihakeittoa, näkkileipää, vettä, mehua, ja kotikaljaa.
Kahvi/tee, hääkakku, ja Marie-keksit.

Ohjelmana morsiamen kavereiden laulua ja runonlausuntaa.
Ei tanssia. Ei mitään muuta.

Käytiin salaa ulkorakennuksen takana Paten taskumatista ottamassa naukkuja, ja tupakalla.

Päivämäärä:   1.8.26 15:27:18

Hääpari ei ollut tajunnut, että juhliin varattu ravinola menee kiinni klo 19. Mitään jatkopaikkaa ei oltu ajateltu, taksilla mentiin cocktailbaariin joka oli tietenkin täynnä, joten päädyttiin radanvarren räkälään.

Päivämäärä:   1.8.26 15:43:10

Itsellekin tulee mieleen heti ne häät, joissa ruoka loppui.
Oli pitopalvelu tms. Päivä oli kuitenkin pitkä ja vieraita paljon, ehkä 200. Minun pöytäni sai noutaa viimeisenä järjestyksessä - mutta ennen kuin me pääsimme hakemaan, ensimmäinen pöytä juoksi jo santsaamaan tässä välissä. Meille jäi hieman perunoita ja porkkanoita tms lisukevihannesta. Lihat ja salaatit loppuivat jo kauan sitten.

Että häiden suunnittelussa, panostakaa siihen että ruoka riittää!! Varsinkin kun 90 % vieraista tulee kaukaa.

Toinen mieleenpainuva, kun uskonnollisesta suvusta valitettavasti olen, on ollut niin ankean uskonnolliset maailmanlopun puheet ja itkuiset anteeksipyytelyt, että vieraitakin nolottaa katsoa. Yhdessä ainoassa puheessa muisteltiin hieman sulhasen lapsuutta lempeällä huumorilla, joka ei uponnut morsiamen seipäännielleeseen sukuun. Minulla on sentään aika korkea toleranssi uskonnollisille pitkäpiimäisille puheille ja jeesus-ilmapiirille tottumuksen takia, mutta tätä yhtä en unohda.

Lähettäjä: jaah 
Päivämäärä:   1.8.26 15:48:52

Lähettäjä: Amen
Päivämäärä: 1.8.26 14:53:45

Lähettäjä: muu
Päivämäärä: 1.8.26 14:40:05

Siis tämä! Luulen myös, että se nimenomaan oikeasti on sen ohjelman idea, sillähän saa paljon katsojia

^Oho katos, olette viimein vuonna 2026 alkaneet pikkuhiljaa tajuta "tosi"tv:n idean.

Päivämäärä:   1.8.26 17:50:56

Itse olen ollut vain yhdessä häissä aikuisiällä, piirit ei ole mitenkään isot.

Häät oli muuten todella onnistuneet ja ne oli miehen parhaanystävän häät. Rahaa oli laitettu eikä häissä itsessään mitään vikaa. Olen itse aika ujo ja silloin vielä tietty sattui menkat päälle ja kun on lievää endometrioosia niin en tykkää silloin ekana kahtena päivänä hirveesti liikkua kun ei tunnu yhtään mukavalta. Ujous ei näy tutustuessa uusiin ihmisiin yms vaan enemmänkin en osaa yhtään päästä kuoresta ulos vaikka tanssien ja laulaen tosi monen ihmisen edessä.

Mies myöhään illalla tanssi onnessaan ja hieman hiprakassa hääparin ja parin muunsa kaverinsa kanssa lavalla musiikin tahtiin. Kirjaimmellisesti kaikki muut vieraat istui pöydissä ja meno oli hyvä. Istuin itsekkin tyytyväisenä ja annoin miehen pitää hauskaa. Yhtäkkiä minut vedetään väkisin sinne lavalle myös tanssimaan ja ujona ja menkkaisena vastustin mutta sanani meni kuuroille korville. Minut raahattiin kahden miehen toimesta väkisin lavalle tanssimaan ja jokainen sekunti tuntui tunnilta. Siinä sitten jotain tosi väkinäistä ja epämukavaa tanssia tein ja jopa morsian pyysi jälkeenpäin anteeksi että ei olisi pitänyt noin väkisin pakottaa. No siinä kun tein jotain väkinäistä tanssia ja odottelin että pääsispä jo pöytään niin morsiammen äiti ottaa minusta kiinni ja alkaa jotain heiluttelemaan minua tanssien ja tekee selväksi että sinne pöytään ei mennä. Sanon vielä kerran, että KAIKKI vieraat oli siellä pöydissä, paitsi mieheni, miehen yksi läheinen, hääpari ja nyt morsiammen äiti. Tämä äiti alkaa tanssittamaan minua kuin nukkea ja sen jälkeen sanoo minulle, että ei anna kenenkään _pilata_ hänen tyttären häitä että nyt tanssit. Se tuli jotenkin tosi uhkailevasti ja morsianta hävetti äitinsä käytös. Piti käydä muutamat kyyneleet tirauttamassa vessassa myöhemmin. Ahdisti jo muutenkin ihan hirveästi + menkat varmasti herkisti vielä extraa. Morsian kai valitti äidilleen illan lopussa asiasta koska äitinsä marssi minun luokseni ja yritti korjata kummallisen välimme kutsumalla minua kauniiksi. Seuraavana päivänä kun siivosimme aamulla vuokrapaikkaa morsiammen isä alkoi läähättää perääni ja totesi miten tykkää nuoremmista naisista, minun näköisistä ja olisi kuulemma halunnut sanoa sen jo juhlissa mutta ei voinut, koska vaimonsa eli morsiammen äiti sekoaisi totaallisesti. Osasin pistää 1+1 ja äitinsä varmasti oli jotenkin sitten mustasukkainen minusta. Onneksi ei ole heitä tarvinnut häiden jälkeen enää koskaan tavata koska en halua olla osa jotain kummallista parisuhde draamaa.

Lähettäjä: Pitkä aika odottaa 
Päivämäärä:   1.8.26 20:20:45

Huonot häät, joissa olen ollut: vihkiminen oli kirkossa, jonka jälkeen hääparin valokuvaus (ensimmäinen virhe). Vieraat menivät juhlapaikalle odottamaan hääparia. Juhlapaikka lukossa ja vieraat pönöttää juhlapaikan pihalla (toinen virhe) Ei mitään tarjottavaa vieraille odotuksen ajaksi (kolmas virhe). Valokuvaus oli 3h myöhässä ja kamala helle (neljäs virhe). Pönötettiin helteessä lukitun hääpaikan pihalla kuivin suin 3h. Moni meni sitten tässä itse ravintolaan syömään ja juomaan odotellessa.

Eli käykää valokuvaamassa ennen vihkimistä, jotta juhlat pääsevät heti alkamaan. Jos menette kuvaukseen vihkimisen jälkeen, järjestäkää vieraille juhlapaikka auki ja jotain virvokkeita ja naposteltavaa. Kamala odottaa monta tuntia hääparia paikalle. Moni tulee pitkän matkan takaa ja on vihkimisen jälkeen nälissään ja janoissaan, vaikka olisi matkalla käynyt syömässä ja juomassa. Aina voi tapahtua myöhästymisiä yms, joten suunnitelkaa miten toimitaan jos kaikki ei mene kuin strömssöössä.

Toisissa juhlissa pitopalvelu mokasi täysin, toimitti väärää ruokaa ja osittain ei ruokaa ollenkaan. Hääpari oli maksanut ison summan kasvisruoasta kasvisyöjille ja tätä ei toimitettu ollenkaan, hääkakku oli väärä jne. Suunnitelkaa miten tässä tilanteessa toimitaan, jos näin käy.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   1.8.26 20:38:38

Pitopalvelusta kun tillaa rujat esim 40 henkilölle jotku tekevät niin naftksti että jos muutama syö enemmän loppuu ruoka. Annoskoothan on laskettu mutta mridän kunnan yksi pitopalvelu tekee nnin alakanttiin kuin voi laskelmat ja loööui ruoka. 2 krt tilattu sieltä eka kerta luultikn, että oli virhe ja siksi otettiin tlinen kerta ihan omalle väelle. Piti gakea kyliltä grilli ruokka lisäksi. Eipä tueta enään oman kylän yrittäjää

Päivämäärä:   1.8.26 23:07:22

Olen kanssa ollut häissä missä aviopari meni ottamaan kuviaan ja vieraat odotti suut kuivina pihalla nälkä kasvaen. Eikä ollut mikään 10 min odotus vaan 1,5h. Tässä kiukkua lisäsi se että kirkko-osuus oli järjettömän pitkällä kaavalla, ninittäin pappi lässytti TODELLA kauan. Tuntui kuin olisi koko raamatun lukenut läpi.

Päivämäärä:   1.8.26 23:19:06

Yhden siskon häissä oli monta huonoa juttua
- menivät ottamaan kuvia vihkimisen jälkeen, odoteltiin yli 2h hääpaikalla ilman ruokaa ja juomaa
- vihkimisen ja ruoan välissä oli n. 4h
- kasvisruoka mitä "piti olla riittämiin" tarkoitti oikeasti lisukevihanneksia, jopa kaikissa salaateissa oli lihaa/kanaa/kalaa ja pääruoka koostui vuoasta mikä sisälsi lihaa + ruokaa oli vähän
- hääleikit, hääparia ei kuullut kunnolla ja sisälsi paljon hääparin ja kaveripiirin inside juttuja
+ häät oli juhannuksena, tietty häät saa viettää juhannuksen ajos se päivä on hääparille se mieluisin, mutta katsoen miten surkeat juhlat oli niin olisi juhannuksen voinut paremminkin viettää

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   1.8.26 23:22:13

Luterilais-ortodoksiset yhdistelmähäät, joissa ensin käytiin toisessa kirkossa ja sitten toisessa. Toisessa istuttiin pitkään kovilla puupenkeillä ja toisessa seisottiin pitkään kylmällä lattialla. Erittäin huono idea.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.8.26 00:17:55

Joo en kanssa ymmärrä, että miksi vieraita seisotetaan ilman tarjoiluja pihalla taikka sisällä valokuvauksen ajan. Ihan älytöntä.

Parhaat häät ovat olleetkin juuri sellaisia, missä valokuvaus on tehty ennen vihkimistä. Vihkimisen jälkeen suoraan juhlapaikalle ja juhlat pystyyn. Sopivasti rentoa ohjelmaa ja musiikkia eikä liikaa virallista jäykistelyä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   2.8.26 00:33:38

Kauanko vihkiminen eli kirkko osuus yleensä kestää? Onko puoli tuntia hyvä aika jos vihkiparia ei kiinnosta papin lätinät, mutta ettei vieraiden kuitenkaan ihan turhaan tarvitse tulla kirkolle?

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   2.8.26 01:50:10

Mä kanssa katson Unelmahäitä just se takia että miten HIRVEITÄ ihmisiä Suomessa asuu! Kun omaan tuttavapiiriin ei tommosia kuulu.

Päivämäärä:   2.8.26 11:57:59

Unelmahäihin valitaan jostain syystä ne viinaan ja röökiin menevät. Jotka ei osaa käyttäytyä.

Lähettäjä: Opel 
Päivämäärä:   2.8.26 16:00:20

"Omasta vinkkelistä parhaat häät missä olen ollut vieraana: lapsettomat juhlat, paikkana tunnelmallinen kauniisti korosteltu huvilan tyyppinen juhlatila, rento ilmapiiri jossa ihmiset sai olla kulkea juhla-alueella vapaasti ja hääpari viihtyi vieraiden seurassa, ei mitään esim hääleikkejä, kauniit puheet ja häävalssi oli oikeastaan ainoat varsinaiset ohjelmanumerot, livebändi joka sai koko juhlaporukan tunnelman kattoon, ruokailu oli modernimpi buffet jossa oli hyvä ruoka (myös kasvisversiot) ilmainen alkoholitarjoilu mistä jengi osasi kuitenkin juoda maltilla, paikalla oli myös drinkkien tekijä ja sai myös holtittomia versioita niistä, juhlapaikalle oli viritelty hauskoja yksityiskohtia (esim sikaribaari, polaroidseinä, yms), juhlan ilta jatkui nuotion ääressä, osa soitteli kitaraa ja vietettiin vaan aikaa yhdessä porukalla, iltapalaksi tarjolla hodari-&salaattibaari."

Olin viime kesänä tällaisissa häissä, erona se että muutama lapsivieras oli (heidät oli huomioitu hyvin, joten myös viihtyivät). Ihan parhaat häät ikinä!

Eli vinkkinä ehkä mitä ei vielä ole tullut niin jos kutsutte myös lapsia, huomioikaa heidätkin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.8.26 18:30:18

Kamalimmat: Vieraat odotteli hääparia juhlapaikalle varmaan pari tuntia. Pöydille oli jaettu sellainen ”ohjelmalehtinen”, mutta mikään siitä ei pitänyt paikkansa, koska mitään ohjelmaa ei pidettykään (paitsi kahvi ja ruoka).
Ruoka loppui kesken ja muutaman allergioita ei oltu otettu huomioon. Juomatarjoiluihin kuului vesi ja mehu, hääpari itse kiskoi lonkeroa ja olutta kaksin käsin. Kutsussa ei ollut mainintaa siitä, että jos alkoholia haluaa juoda niin pitää tuoda omat juomat. spotifyn soittolista laitettiin soimaan ja hääpari katosi kavereineen jonnekin. Kahvin jälkeen suurin osa vieraista lähti pois. Ohjelmalapussa mainostettiin mm. Diskoa joka alkaa klo 22, mutta siihen aikaan siellä ei ollut enää vieraitakaan.
Tylsät ja halvat häät, olisi voinut jättää pitämättä. Mielestäni se on jo noloa ettei varata tarpeeksi ruokaa.

Lähettäjä: pjrg 
Päivämäärä:   2.8.26 21:34:44

Unelmahäihin valitaan tahallaan näitä hirveitä tyyppejä joita kaytsojat saa kauhistella. Koska kuka jaksaa katsoa tyylikkäitä hyvin käyttäytyviä tyyppejä. Sama kaikissa tosi-ta ohjelmassa. Pitää olla jengiä jolla voi nauraa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.26 21:35:24

Kamalimmat häät ovat sellaisia, joihin on kutsuttu ihmisiä. Hyvät häät ovat maistraatissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.26 23:51:53

1.

Jos nyt päätitte ensi kesäksi päivän, moni kirkko ja hääpaikka on jo buukattu. Varatkaa heti huomenna paikka, kirkko (jos on niikseen), kampaaja, kuvaaja ja dj, esiintyjät tms.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.26 23:56:51

"Lapsettomiin häihin raahattiin lapsia kiljumaan. Niille ei ollut järjestetty tietenkään mitään ohjelmaa koska aikuisten juhla. Siellä sitten äitylit etsi lisätuoleja ja parkkeerasi ne pöytään."

No ei mikään yllätys, että isät parkkeeraa itsensä juomaosastolle ja äidit joutuu yksin hoitamaan lapset ja kantamaan tuolit.

Eiköhän ole ylipäätään miehen moka ja sanonut vaimolle että koko perhe kutsuttu, nakannut kuoren toki roskiin ja kuoressa lukenut vaan miehen nimi. Ei ne miesvauvat osaa hääetikettiä ja ymmärrä että kutsun kirjekuori on todellä tärkeä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.8.26 00:29:39

Vastaus aloittajan kysymykseen, kaikki ovat olleet aikalailla hirveitä. Toki hetken aikaa kiva nähdä sukulaisia tai kavereita ja syödä, mutta en tajua häiden konseptia. Jotenkin tosi noloa.

Lähettäjä: Karamelli 
Päivämäärä:   3.8.26 06:23:38

Lähettäjäpjrg
Päivämäärä2.8.26 21:34:44

Unelmahäihin valitaan tahallaan näitä hirveitä tyyppejä joita kaytsojat saa kauhistella.

Näinhän se on. Tajuaakohan kaikki ne osallistujat itse tämän? Vai miten paljon osallistujille maksetaan, että he suostuvat telkkariin ihmisten naurun, kauhistelun ja myötähäpeän kohteeksi ja nolaamaan itsensä omissa häissään? Vai mikä ihme saa ihmiset osallistumaan? Monille ns tavallisille ihmisille kun se hääpäivä on kuitenkin todella tärkeä ja merkittävä elämässä ja haluaa sen nimenomaan jäävän mieleen positiivisella tavalla.

Lähettäjä: ,,..,, 
Päivämäärä:   3.8.26 10:49:36

Suurin osa häistä missä olen ollut on olleet eteläpohjanmaalla ja siellä ruoka ei todellakaan ole loppunut kesken. Pitopalvelu on jättänyt aina juhlaväelle syömättömät ja niitä sitten on tarjottu vieraille kotiin vietäväksi, laitettu pakkaseen yms. Uudellamaalla sen sijaan olen ollut parissa juhlassa missä ruoka on loppunut kesken ja se on kyllä noloa. Yhdessäkin viimeisille jäi vain keitettyä perunaa ja leipää.

Olen ollut myös häissä missä tässäkin monen mainitsema kammottava "valokuvausodotus". Monet parit kun haluavat kuvat nimenomaan sitten kun jo ollaan naimisissa, eikä edellisenä päivänä. Yksi pari oli fiksu. Juhlapaikka oli järven rannan läheisyydessä ja kuvat otettiin siinä rannalla. Sinne kutsuttiin vieraat katsomaan kuvausta, oli katettu pöytä missä juotavaa (alkoholitonta niinkuin koko hääjuhla) ja odottelu oli paljon hauskempaa näin. Kuvistakin tuli hyviä kun vieraat yrittivät saada hääparin nauramaan.

Monet hääjuhlat suvussani on olleet joko morsiamen tai sulhasen vanhempien kotona, maatilalla. En muista, että lapsista olisi koskaan ollut mitään haittaa, siellä ne on juosseet keskenään pitkin pihoja. Asia olisi varmaan vähän eri mikäli hääjuhla olisi kaupungin ravintolassa. Ja isän suvussa on yksi haara missä on ollut aika railakasta alkoholinkäyttöä, ei sielläkään ole kiljuvat ja juoksevat lapset häirinneet kun aikuiset on metelöineet myös :D

Lahjat on aina ongelma. Fiksuin ratkaisu minkä olen itse nähnyt oli lukollinen postilaatikko mihin jokainen sai tiputtaa haluamansa summan morsiusparin häämatkaa varten. Ohje oli, että nimeä ei saa laittaa mukaan. Eli hääpari ei tiennyt kuinka paljon kukin vieras laittoi. Tällätavoin ei kukaan kutsutuista joutunut jäämään juhlasta pois siksi, että ei olisi ollut varaa lahjaan. Korttejakaan ei saanut tuoda, juhlassa oli iso A3 kokoinen kartonki mihin kirjoitettiin terveiset morsiusparille.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   3.8.26 10:53:12

Suurin osa häistä on ollut hyviä, mutta onhan niitä aika kamaliakin kokemuksia ollut.

Huonoille häille yhteistä:
- ruoka loppuu kesken: tähän pitää oikeasti kiinnittää huomiota!!
- ruokakokonaisuus ei sovi yhteen, esimerkiksi yksissä häissä oli tarjolla vain vegaanista ruokaa, mikä olisi muuten ollut ok (hääpari oli vegaaneja), mutta selvästi buffaan oli valittu heidän suosikkejaan yksittäisinä ruokina eikä kokonaisuutta oltu mietitty, esimerkiksi hiilarina oli vain keitettyä perunaa, vaikka kumpikaan kastikevaihtoehto ei sopinut perunan kanssa, vaan oli tarkoitettu riisille, myös tofu oli voimakkaasti maustettu eikä sopinut perunan eikä kummankaan kastikkeen kanssa, näissä häissä oli myös kamala vegaaninen hyydykekakku, joka oli niin liimamainen, että se piti suorastaan kaapia hampailla irti lusikasta kun ei huulilla lähtenyt
- porukka on liian humalassa (väärässä seurassa ilmainen alkoholitarjoilu kasvattaa riskiä tähän)
- häätila on liian iso tai pieni vierasmäärälle tai tila ei muuten sovi: olen ollut kartanossa pidetyissä häissä, joissa sali oli liian pieni vierasmäärälle ja pöytiä oli siksi ripoteltu pitkin kartanoa eri huoneisiin ja käytäville, mistä johtuen osa vieraista söi kaukana itse juhlasalista, eikä voinut kuunnella puheita, kuunnella musiikkia tai osallistua/seurata hääpelejä
- häiden ohjelma ei huomioi vierasmäärää: olen ollut häissä, jossa ruokailun lisäksi ainoa ohjelma oli "salakapakka" ja "salakapakan mysteeri"-peli/tehtävärata, sitä mainostettiin sekä kutsussa että ennen ruokailua, mutta kävi ilmi, että "salakapakkaan" pääsi kerralla max. 20 ihmistä ja (aikuisia) vieraita oli yli 100, hääpari vietti ruokailun jälkeen koko illan siellä salakapakassa, odotin itse yli tunnin pääsyä sinne upeaan salakapakkaan ja lähdin sitten kotiin sanomatta edes heippoja hääparille (sedälleni eli sulhasen isälle sanoin kyllä moikat, hän kun oli sentään tavoitettavissa)

Hyviä häitä yhdistää:
- ruokaa on riittävästi ja valinnanvaraa on sopivasti, myös kokonaisuus on mietitty järkeväksi
- juhlapaikka on sopiva vierasmäärään nähden ja hääpari on "kaikkien saatavilla" eikä piiloudu omaan ylhäiseen yksinäisyyteensä
- juhlien ohjelma on mietitty: ei liian tiukkaa aikataulua, mutta kuitenkin niin ettei turhaa odottelua ja peukaloiden pyörittelyä ole
- siirtymä kirkosta juhlapaikalle on järkevä ja myös hääpari saapuu suoraan juhliin
- juhlat ovat lapsettomat (ja sitä noudatetaan) tai lapsille on varattu ohjelmaa ja lapset on huomioitu häiden suunnittelussa

Loppujen lopuksi tietysti on tärkeintä, että hääpari saa omannäköisensä päivän ja päivästä jää juuri heille hyvä mieli.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   3.8.26 11:04:53

Tämähän onkin tullut paljon vastauksia :) Kiitos kaikille kokemustenne ja ajatustenne jakamisesta, ja lisää saa laittaa!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.8.26 15:21:33

Sulhanen sammui ennen kakun leikkaamista, morsian itki melkein yhtä kännissä hänkin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.8.26 15:41:24

Häät on kyllä niin.. noh, suuri riski saada epäonnistumaan :D Valitettavasti aika usein ihan jonkun suunnitteluvirheen vuoksi mikä olisi ollut vältettävissä. Vaikka ne kuvauksen ajoitukset.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.8.26 16:05:13

Parhaat häät on olleet maalla. Lähikirkko ja sitten siirrytty juhlataloon. Ei leikkejä, pitkiä puheita, ei ohjelmaa. Paljon hyvää ruokaa ja yhdessäoloa. Kuvat otettu pihalla jonkun ruusupuskan edessä. Vihkipari koko ajan vieraiden kanssa. Lapset leikkivät keskenään. Ei turhaa pönötystä.

Ei siis mitään suunnittelua kuin että kuinka paljon ruokaa ja juomaa tarvitaan.

Lähettäjä: pitopalvelu 
Päivämäärä:   3.8.26 16:29:21

Itsehän järjestin juuri tilaisuuden, johon oli ilmoittautunut noin 35 ihmistä, mutta odotin että osa saattaa tulla viime hetkellä ilmoittautumattakin. Tilasin siis ruokaa 50:lle. Hieman jäi yli, se vietiin kotiin ja syötiin siellä. Problem solved.

Lähettäjä: hips 
Päivämäärä:   3.8.26 16:38:37

olin töissä häissä jossa hääpaikalta meni sähköt kun olisi pitänyt valmistaa ruokia. siinä jäi karjalanpaistit ja perunat raaoiksi. Tarjolla oli savulohta, vihersalaatit ja leipiä. Näitä ei toki oltu mitoitettu pääruuaksi ja ruoka loppui kesken. Lähdettiin parin muun tarjoilijan kanssa Prismaan hakemaan grillijuttuja sillä ainoa ruuanlaittoon löytyvä asia oli pieni kaasugrilli. Vieraille oli sitten toisena ateriana lihapiirakoita erilaisilla täytteillä, perunasalaatteja jne . Hääpari otti tilanteen ihailtavan rennosti! Keittiö lievästi paniikissa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.8.26 16:39:38

Tuskin unelmahäihin edes ilmoittautuu yhtään sen fiksumpaa porukkaa. Ei hyvin toimeentulevat, koulutetut ihmiset halua häitään mihinkään tosi-tv-juttuihin. Ei todellakaan.

Häissä ruoka loppuu kesken, jos vieraissa on paljon urheilevia nuoria miehiä. Tämä pitäisi osata ennakoida. Normaali pitopalveluiden annos ei silloin päde, menee enemmän. Tosin pitäisi olla vieraillakin pelisilmää sen verran, että ei ensimmäisellä kierroksella mätetä lautasia kukkuroilleen, vaan otetaan sellainen ihan normaalin ihmisen annos. Mäkin olen ollut häissä, jossa viimeisille jäi about perunaa, ja sen saattoi arvata, kun näki sulhasen teekkarikavereiden lautaset, kun ne kulki ohi. Pitopalveluiden perusannos on kuitenkin sama niin häissä kuin hautajaisissa. Pitää keskustella siitä, keitä vieraiksi tulee ja kuinka paljon ne syö.

Jos ei ole rahaa järjestää isoja häitä, ei sitten järjestä isoja häitä. On tosi noloa, jos kaikesta näkee, että säästetty on. Ruoka on huonoa ja sitä ei ole riittävästi. Hääpaikka on kauhea ja ahdas/pimeä/korvessa/younameit. Mihinkään ei ole satsattu, mutta kaikki ne serkunkumminkaimat on ollut pakko kutsua. Ei niin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.8.26 17:42:18

Huonoja (kerätty eri häistä):
-Kirkon ja juhlapaikan välillä 40 km matkaa.
-Sokkeloinen juhlapaikka, meidän paikat kuistilla, johon ei nähnyt eikä kuullut ohjelmasta, hääparista eikä muista vieraista mitään
-Pitkät pirttipöydät ja penkit. Joutuu kömpelösti kapuamaan istumaan.
-Ei alkoholia, ohjelmana piiitkiä puheita ja hartaita lauluesityksiä

Hyviä ideoita:
-Kaksi laadukasta livebändiä
-Mustavalkoinen teema ulottuen vieraiden asuihin asti
-Leikkejä, jotka eivät ole leikkejä. Huokaisin jo syvään, kun jaettiin aarrekarttoja, mutta aarre olikin snapsipullo ja -lasit pöytäseurueelle. Seisomaannousu oma "rooli" kuulutetaan sopii ujoillekin (t. Kuokkavieras). Kiertävät jalkapallo (parin harrastuksen mukaan), johon kaikki laittoivat nimmarin.
-Ohjelmalehtisessä lyhyet esittelyt kaikista vieraista

Päivämäärä:   3.8.26 17:43:46

Ei se ole vieraiden tehtävä ajatella, että riittääkö ruokaa muille. Yhtälailla se loppuu silloin kesken, jos joku ei saa tarpeeksi, kun pitää säästellä muille.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.8.26 18:47:58

No on se sen verran vieraiden tehtävä, että käytöstavat pitää olla. Ei normaali graavilohiannos ole puoli lautasellista graavilohta. Ei normaali annos ole kolme kokonaista kanan rintafilettä tai lohimedaljonkia. Aikuisen ihmisen pitäisi tietää, että kun ruoka mitoitetaan vaikka nyt sadalle ihmiselle, lasketaan keskimääräiset annokset per henkilö.

Normaalilla ihmisellä on käsitys siitä, mitä tarkoittaa yksi kakkupala. Sellaisia näkee mm. kahviloissa. Sen mukaan lasketaan mm. hääkakun riittävyys (ja aina on vähän päälle). Jos ensimmäiset 20 teekkaria vetää kolminkertaisen määrän hääkakkua kukin, viimeisille ei jää mitään. Kun kaikki ovat ottaneet, voi sitten ottaa lisää.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.8.26 18:58:07

Tuohon ruuan riittämiseen vaikuttaa myös tarjoilu. Ei saa laittaa sitä lohta ensin otettavaksi vaan ihan viimeiselle paikalle!

Päivämäärä:   3.8.26 19:09:43

Sitten juhlien järjestäjän täytyy tilata enemmän ruokaa. Näin me aina teemme. Varaamme ruokaa reilusti. Ja jos se ei riittäisi, niin kyllä menisi meidän piikkiin, ei juhlijoiden. Jos ne teekkarit syövät normaalistikin isoja annoksia, niin heillä on nälkä sillä yhdellä siivulla graavilohta ja yhdellä kananfileellä. Siinä tapauksessa nälkä jää jokatapauksessa jollekin juhlijalle. Meillä miehen suvussa on juuri tuota. Saa ottaa kaikkea tosi vähän, että riittää. Omassa suvussani ruokaa on aina ollut reilusti. Ei tarvitse laskea, eikä jättää juhlia siksi kesken, että pitää lähteä muualle syömään. Kun ruokaa jää, niin niitä saa ottaa mukaan tai sitten kutsutaan juhlien jälkeen porukka koolle syömään. Tai syödään oman perheen kanssa. Riippuen juhlien koosta ja jääneestä ruokamäärästä. Jos minulla ei ole varaa ruokkia juhlijoita niin, että vatsansa saa täyteen, en kutsu ihmisiä niin paljon tai jätän juhlat kokonaan pitämättä. Noloa pitää juhlat, joihin vieraat panostavat ja sitten tarjota nuukasti.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   3.8.26 19:20:22

Kaverin häissä oli huippuhyvä bändi, ja sitten vielä sen jälkeen ilta-/yöpalaa tarjolla, kun ruokailusta oli jo muutama tunti aikaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.8.26 19:36:27

Pidän Unelmahäitä aika kyseenalaisena konseptina. Minua muutaman vuoden nuorempi saman paikkakunnan nainen oli ohjelmassa. Olen tiennyt hänet jo lapsesta lähtien. Hän on älyllisesti kehitysvammainen, oli siis erityiskoulussa. Löysi samanlaisen tyypin miehekseen. Viinaa ja tupakkaa kuluu eivätkä käy töissä. Joten viihde oli taattua. Ohjelmassa ei sentään näkynyt, kun puolet kutsuvieraista vietiin putkaan. Mielestäni tuo on vaan sosiaalipornoa, eikä sinne pitäisi ottaa haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   3.8.26 19:44:49

^ vouu, tuo on kyllä jo oikeasti alhaista Unelmahäiden tekijöiltä castata tuollaisia ihmisiä ohjelmaan :(

Päivämäärä:   4.8.26 04:23:55

Unelmahäissä on kyllä ollut todella symppiksiäkin pareja ja tyylikkäitä häitä! Ei pelkästään sosiaalipornoa.

Päivämäärä:   9.8.26 18:08:12

Vieraan kannalta kamalinta on kaikenlainen odotus ja jonotus. Olen ollut monissa epäonnistuneissa häissä ja yksissä onnistuneissa. Onnistuneissa häissä oli pöytäkartat ja pöytäseurueet oli suunniteltu niin, että vieraat jollain tapaa tunsivat toisensa jo ennakolta. Eli pöydissä lähti saman tien käyntiin iloinen puheenpulputus. Ruoka ja myös alkoholipitoiset juomat olivat tarjolla heti, kun vieraat istuivat pöytiin. Ei siis minkäänlaista odottelua. Kahvipöytä oli valmiina heti ruokailun päättyessä ja musiikki lähti soimaan samoin tein. Vieraan kannalta oli huippua, että kaikki tapahtui niin nopeasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.