Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työhaastattelusta kieltäytyminen

Lähettäjä: Puh huijaa 
Päivämäärä:   1.8.26 08:50:51

Halusin testata omaa markkina-arvoani ja tutustua erään työnantajan rekryprosessiin. Hain työtä, joka selkeästi olisi urallani steppi isompiin saappaisiin ja olin ihan varma että voin turvallisesti sitä hakea, en pääse kuitenkaan. Kyseessä iso laitos, yksi Suomen johtavista omalla alallaan. Olin ajatellut, että tekisin vastaavaa työtä ehkä joskus jossain pienemmässä laitoksessa, että se olisi mun osaamiselle oikea väylä.

Nyt taikuri yllättyi itsekin ja oon selvinnyt vikalle haastattelukierrokselle! Haluaisin kieltäytyä koko hommasta nyt, mutta tuntuu pöljältä. Mietinnässä joku korrekti tapa kieltäytyä, josta ei saa ihan tollon mainetta.
Mun nykyinen työ on todella mielenkiintoinen eikä uuden työn työnkuva ylitä sitä, vaikka siinä on iso esihenkilövastuu ja osaatovastuu.

Re: Työhaastattelusta kieltäytyminen

Lähettäjä: ollie 
Päivämäärä:   1.8.26 08:55:07

Mene haastatteluun ja kieltäydy vasta sitten jos/kun saat työpaikan.

Lähettäjä: *.* 
Päivämäärä:   1.8.26 09:51:10

Mä olin muutama vuosi sitten vähän vastaavassa tilanteessa. Tai siinä mielessä eri lähtökohdista, että päädyin siihen rekryfirman yhteydenoton kautta. Menin koko prosessin läpi ja haastattelussa sitten sanoin, että tämä tehtävä ei ehkä ole ihan minua varten sitten kuitenkaan.

Minulla oli koko ajan sellainen tunne, että en ehkä haluaisi vaihtaa työpaikkaa, mutta koska mm. tarjottua palkkaa nostettiin ja muutenkin työsuhteen ehtoja muokattiin (mm. etätyön tekemisen suhteen) prosessin aikana, niin ajattelin että katsotaan nyt loppuun asti. Haastattelussa tuli kuitenkin sellainen tunne, että työnkuva ei ollut ihan sitä, mitä haluaisin. En siis tiedä, että olisinko tullu valituksi, kun kerroin jo aiemmin, että en ole kiinnostunut.

Mutta mene siis ihmeessä haastatteluun. Ei se sido sinua mihinkään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.8.26 10:55:27

Jep haastatteluun vaan, sen jälkeenkin saa kieltäytyä. Haastikset on molempia, sekä työntekijää että työnantajaa varten :)

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   1.8.26 14:43:55

Menisin myöskin haastatteluun, saa siitä kokemusta kuitenkin.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   1.8.26 15:10:42

Miksi sitten edes hait? Mene ottamaan työhaastattelu kokemuksena.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.26 15:51:05

Olen myös ollut työpaikkahaastattelussa , vaikka en ollut edes varma, haluanko ko.työpaikkaa.
Haastattelu oli oikein mukavahenkinen kokemus, joka nosti itsetuntoani kovasti, kun sain lopuksi tietää olevani sijalla 6. 70 hakijan joukosta. Työpaikkaan valittiin kolme ensimmäistä, kyseessä oli juuri perustettu toimipiste. Olin loppujen lopuksi iloinen, ettei minua valittu, koska olisin kieltäytynyt työmatkan pituuden ja hankaluuden vuoksi. Oman auton käyttö ei ollut mahdollista ja julkisilla kulkiessa olisi pitänyt käyttää kolmea eri kulkuvälinettä.

Päivämäärä:   1.8.26 17:40:25

Saahan sitä kieltäytyä. Sanoo vaan ettei työ kuitenkaan tuntunut oikealta. Ei siinä ole mitään vikaa, työhaastattelussahan on tarkoitus myös työntekijänä kuulostella että onko paikka sellainen mitä haluaa.

Itse olen joskus kieltäytynyt sen jälkeen kun minut valittiin töihin. Sitten vielä parin viikon päästä soitin uudestaan että olisko paikka sittenkin auki ja pääsin töihin.

Päivämäärä:   1.8.26 19:10:43

Voithan sä kieltäytyä ja tee se mielummin ajoissa niin et tuhlaa kaikkien aikaa. Kerrot vaan, että haastattelujen edetessä olet todennut ettei kyseinen työ kuulosta sinulle sopivalta ja/tai mielekkäältä.

Itse arvostan, jos joku sanoo aikaisessa vaiheessa, että homma ei kuulosta sopivalle. Antaa kuvan ihmisestä, joka tuntee itsensä ja tietää mitä haluaa tai ei halua. Eikä tuhlaa kenenkään aikaa turhaan.

Lähettäjä: Tsiisus taas 
Päivämäärä:   1.8.26 20:26:03

Tsiisus kuinka tyhmää, et tietenkään mene haastatteluun jossei se kiinnosta. Kulutat muiden aikaa ihan turhaan! Käsittämättömiä ääliöitä olette!

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.8.26 00:26:06

Joo kyllä itsetuntoa pitäisi pystyä nostamaan muullakin keinoin kuin yrittämällä kelpaamista jonnekin minne ei edes oikeastaan halua..

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   2.8.26 01:15:35

"Itse arvostan, jos joku sanoo aikaisessa vaiheessa, että homma ei kuulosta sopivalle. Antaa kuvan ihmisestä, joka tuntee itsensä ja tietää mitä haluaa tai ei halua. Eikä tuhlaa kenenkään aikaa turhaan."

Tismalleen näin ja etenkin kun se sama ihminen voi joskus olla vastassa myös sitä unelmapaikkaa hakiessa.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   2.8.26 05:22:52

Rekry maksaa firmalle. Kallista aikaa ja sit hakija kusettaa. Ihme ääliöitä.

Lähettäjä: Kii 
Päivämäärä:   2.8.26 05:46:54

Heitän eriävän mielipiteen: jos et varmasti aio ottaa työpaikkaa vastaan, älä tuhlaa kenenkään aikaa menemällä haastatteluun. On aikamoinen homma vääntää aikaa haastatteluille ainakin omalla työajalla ja aika paljon tullut itse nimenomaan rekryprosesessin kohdalla venyttyä että saadaan ajat sopimaan kaikkien osapuolten kanssa

Päivämäärä:   2.8.26 09:25:18

Hyvin tuntuu jakavan mielipiteitä tämä tilanne. Ihan niin kuin omassa mielessäkin, toinen puoli kailottaa että mene ihmeessä ja toinen puoli että nyt on hyvä kohta perua.

En todellakaan tiedä mitä tehdä! Miksei aikuisten elämässä voi ottaa "välivuotta", käydä testaamassa toista työtä, ja jos se ei ole hyvä, niin voisi palata vanhaan positioon. :D
Tavallaan kiehtoo hirveästi tämmöinen jätyimäinen steppi uralla ja toisaalta mietin, että nykyinen työnkuva on superhyvä enkä saa sellaista muissa työpaikoissa aikaan ilman vuosien työtä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.8.26 10:18:31

Voihan sitä niinkin ajatella että jos nykytyö on niin hyvä niin et olisi markkina-arvoasi lähtenyt koittamaan. Eihän siinä sinänsä mitään jos peräytyy, minullakin läheinen sai ensin sen hakemansa työn mutta kun hänen kierrätettiin pitkin tonttia katselemassa ennen sopparin allekirjoitusta niin tuli toisiin ajatuksiin ja kieltäytyikin työstä. Oli vaan tullut niin vahva tunne siitä että ei sittenkään. Olisi siinäkin tietysti saanut se tunne tulla aiemmin, mutta siinä kävi niin. Ei tullut mieleen pitää sitä ratkaisua tyhmänä, ainoa siinä oli juuri se että kyllähän jonkun aikaa siinä haaskattiin.

Toisten aikaa ei pitäisi haaskata turhan päiten, se ehkä on tässä se isoin pointti.

Päivämäärä:   2.8.26 10:49:58

Puh huijaa: Sä selkeästi kerroit aloituksessa, että haluat korrektin tavan kieltäytyä. Ei tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Mä en ymmärrä miksi edes jahkailet, jos et kerta työtä halua? Heti vaan reippaasti ilmoitat, ettet työtä halua ja et tuhlaa kenenkään aikaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.26 11:57:48

No mulle tuo itsetunnon kohottaminen ja markkina-arvon testaaminen oli todella tärkeää, kun jouduin irtisanotuksi työstäni -90- luvun laman aikaan. Jatkoin kyllä sopimussuhteella samoissa työtehtävissä, mutta sopimukset valitettavasti huononivat vuosi vuodelta.
Mietin tuota työpaikkaa kyllä ihan vakavissani, mutta alusta asti matka-ajat huolestuttivat. Oman alani työpaikkoja ei vaan ollut lähempänä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   2.8.26 12:05:01

Voit ihan hyvin lähettää haastattelijalle sähköpostin, jossa ilmoitat, että tilanteesi on muuttunut etkä ole enää käytettävissä ja pahoittelet tilannetta ja sanot, että sinulle jäi hyvä kuva työpaikasta ja pidät heidät mielessä jatkoa ajatellen ja hyvää tulevaa syksyä kaikille.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   2.8.26 14:31:03

Ilmoita vaan, että tiedän jo nyt, ettei ole minun paikka. En haluaisi hukata molempien aikaa tulemalla jatkohaastatteluun.

Päivämäärä:   4.8.26 08:45:14

No niin, päivitystä. Ilmoitin työpaikkaan, että en ole varma haluanko työtä ylipäätään ja oon epävarma työhaastatteluun tulosta. Pitkän ja hyvän keskustelun jälkeen päädyin siihen, että menen vielä viimeiseen haastatteluun.
Heidän mukaansa mun cv on niin kova, että he haluaa vielä mahdollisuuden vakuuttaa miut + työnkuvaa voidaan rukata. Lisäksi loistin psykologisissa testeissä, mikä kävi eilen ilmi.

Edeltävät haastattelukierrokset ovat siis olleet teamsilla ja nyt vikassa vaiheessa ollaan livenä ja tavataan vähän enemmänkin talon ihmisiä.

Lähettäjä: Työläinen 
Päivämäärä:   4.8.26 12:58:45

Mene haastatteluun ja kieltäydy vasta sitten jos saat paikan. Siltoja ei kannata heti polttaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.8.26 13:09:27

Mene haastatteluun ja neuvottele itsellesi niin törkeän hyvä palkka ja edut, että kannattaa vaihtaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.