Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ulosotto - kokemuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.26 22:48:11

Onko jollain kokemuksia siitä kun lipsuu velat ulosottoon? Itse olen niin väsynyt krooniseen talousstressiin ja jatkuvaan velkaantumiseen, että tuntuisi jo järkevältä vain luovuttaa. Eniten pelottaa asunnon saaminen, onko se vaikeaa ilman luottotietoja?

Re: Ulosotto - kokemuksia?

Lähettäjä: cbv 
Päivämäärä:   1.8.26 15:38:21

Ei Suomessa kukaan jää asunnottomaksi. Se olisi tärkeää, että ei ole vuokravelkaa.
Hae apua oikeusaputoimiston velkaneuvonnassa. Voi olla, että sieltäkin on aluksi ainoa neuvo päästää velat ulosottoon, mutta saat jatkosuunnitelman, ilmaiseksi.
Älä missään tapauksessa enää sitä virhettä tee, että ottaisit lisää velkaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.8.26 16:14:42

Suomessa on kyllä paljonkin asunnottomia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.26 16:55:18

No itsekin olen asunnoton ihan siksi että säästän sillä noin 4000e netto vuodessa ja sillä rahalla pidän 12 hevosta. Että on asunnottomia ja asunnottomia

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   1.8.26 18:09:31

Juujuu, tottakai piste pitää neljällä tonnilla vuodessa tuota määrää hevosia.

Päivämäärä:   1.8.26 18:37:41

Aivan helposti pitää. Ei edes kulu koko summa lähellekään eikä joka vuosi tuosta euroakaan koska hevoset myös tuottavat jotain. . Ei tietty ole vieraalla vaan omassa pihassa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   1.8.26 20:32:45

Juujuu, tuottavat tonneittain rahaa ja sillee.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   1.8.26 20:37:41

Välttelisin kyllä viimeiseen asti luottotietojen menettämistä, koska vuokra-asunnon saaminen on todella, todella vaikeaa.

Päivämäärä:   1.8.26 20:51:43

Ei kokemusta – tulen aina sisään.

Päivämäärä:   1.8.26 20:53:31

Onko aloittajalla siis tilanne, että on omistusasunto josta asuntolainaa (jos olisi vuokra-asunto, se olisi jo hankittu eikä uuden kodin hankkimista tarvitsisi murehtia...?) sekä mahdollisesti asunnon lisäksi muuta lainaa?

Jos näin on, tilanteessa olennaisia asioita olisi oman asunnon/ kiinteistön todellinen tämänhetkinen arvo sekä kuinka suuri osa siitä on jo omaa ja kuinka suuri osa pankin? Jos lainan vakuutena olevan asunnon/ kiinteistön arvo on laskenut, pankki ei panttikirjan haltijana taida suostua myymisen alle jäljelläolevan lainamäärän.

Jos on muita lainoja/ osareita tms, näiden yhdistämisessä ja kaiken turhan (ei välttämättömän) omaisuuden myyminen voisi olla iso helpotus. Ja kaikki myyntituotot velkojen lyhentämiseen.

Jos on asuntolainaa/ muuta pankkilainaa, kannattaa varata aika pankkiin ja lähteä rehellisesti ja avoimesti neuvottelemaan vaihtoehdoista. Mikä olisi pahinta mitä voisi sattua? Että pankki laittaa rahahanat kiinni? No jos velat menee uo:oon, niin käy joka tapauksessa. Ja velkaneuvontaan kannattaa varata heti aika, sinne voi olla pitkät jonot. Paljon tsemppiä ja jaksamista, näinä aikoina moni kamppailee taloushuolien kanssa ja uupuu sitten kokonaan kun ei näe stressiltä enää metsää puilta.

Päivämäärä:   2.8.26 09:28:18

"Juujuu, tuottavat tonneittain rahaa ja sillee."

Kasvatan puoliverisiä ja myyn pääsääntöisesti ulkomaille. Tänä vuonna ei ole ollut myytävää mutta viime vuonna myin varsat 19 000e ja 28 000e. Vuokraan myös ratsastukseen ja pidän tunteja, näistä tulee keskimäärin 550e kk. Hevosten kulut vuodessa on noin 400e kk kaikilta.

Päivämäärä:   2.8.26 12:40:23

Luottotietojen menettäminen on kyllä Suomessa maailmanlopun kaltainen katastrofi, joten sitä välttäisin viimeiseen asti. Mutta onneksi se ei kuitenkaan ole synonyymi ulosottoon joutumiselle. Eli voi olla velkoja ulosotossa, mutta silti luottotiedot.

Lähettäjä: fg 
Päivämäärä:   2.8.26 14:22:00

Piste, olet väärässä luottotietojen menettämisestä. Et varmaan osaa edes kuvitella, kuinka moni suomalainen on ulosotossa ja/tai luottotiedot menneet.
Ne ihmiset asuvat vuokralla, mutta eivät ENÄÄ ota velkaa eivätkä osta osamaksulla.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   2.8.26 15:44:48

Kun joutuu ulosottoon, eli luottotiedot menee olet käytännössä sen jälkeen alinta pohjasakkaa. Sen jälkeen kaikki mihin liittyy jollain tapaa raha, on vaikeampaa. Esimerkkinä saat vain lakisääteiset vakuutukset vuoden ennakkomaksulla, mitään vapaaehtoisia vakuutuksia ei myönnetä luottotiedottomille. Sähkösopimuksen saa vain siltä yhtiöltä, jolla on paikallinen toimitusvelvollisuus. Vuokra asunnon saanti on vaikeampaa, sillä osa ei vuokraa luottotiedottomille ollenkaan ja osa vuokraa, mutta haluaa isomman vakuuden.

Joskus kuitenkin järkevintä on vain päästää ne laskut ulosottoon, kun ei niistä muuten selviä. Sitten et pääse myöskään velkaantumaan enempää, ainakaan yhtä helposti.

Itse ulosotossa olleena olen ihmetellyt kuinka kaikki saavat tiedon siitä, että olet joskus jättänyt jotain maksamatta mutta kukaan ei saa tietoa siitä, kun olet maksanut kaikki velkasi pois. Siitä ilmoittaminen onkin omalla vastuulla, jos haluaa luottotiedot takaisin. Mitenkään automaattisesti ne eivät palaudu maksamisen jälkeen.

Päivämäärä:   2.8.26 16:06:31

Tämäpä juuri! Voisi olettaa ja jopa edellyttää, että se ref-merkintä ilmestyy sinne luottotietoihin yhtä vauhdilla kuin se maksuhäiriömerkintäkin tulee. Mutta ei kun @!#$ antaa olla siellä vaan jos ei henkilö itse tajua tarkastaa asiaa! Oikeusvaltio? @!#$!

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   2.8.26 21:31:58

"Kun joutuu ulosottoon, eli luottotiedot menee olet käytännössä sen jälkeen alinta pohjasakkaa. Sen jälkeen kaikki mihin liittyy jollain tapaa raha, on vaikeampaa. Esimerkkinä saat vain lakisääteiset vakuutukset vuoden ennakkomaksulla, mitään vapaaehtoisia vakuutuksia ei myönnetä luottotiedottomille."

Voi olla vuosikausia ulosotossa ja säilyttää silti luottotietonsa. Kuten eräs lähisukulainen jonka palkasta meni mitä meni voudille kymmenen vuotta, mutta jatkuvasti osteli osamaksulla ja otti kulutusluottoja. Että hänen elämäntyyliin ei näyttänyt vaikuttavan.

Mulla on luottotiedottomaan aikaan ollut autossa osakasko, ja kotivakuutuksen sain puhelimessa sopimalla kun olin ollut saman vakuutusyhtiön asiakas vuosikausia. Mun ulosottovelat ei koskaan olleet muutama tuhatta enempää, eikä luottotietojen menetys vaikuttanut minunkaan elämään kun olin aina elänyt kädestä suuhun, opintolainan jälkeen en ole edes halunnut lainaa, enkä ole koskaan ostanut mitään osamaksulla.

Päivämäärä:   3.8.26 09:58:14

Minun piti maksaa uuden auton hankkiessa vuoden vakuutus etukäteen.
On kumma juu että itse oli pyydettävä merkintöjen poistamista kun velat oli maksettu, sekin asia selvisi mulle keskustelupalstoja lukiessa.

Päivämäärä:   3.8.26 10:03:30

Ei Suomessa tule tatuointia eikä edes keltaista tähteä rintamukseen, vaikka olisi menettänyt luottotiedot ja olisi ulosotossa. Oikeasti sillä on merkitystä vain silloin kun tarvitsee jonkun UUDEN vuokra-asunnon, vakuutuksen, puhelinliittymän, osamaksun tai muun sellaisen, johon tarkistetaan luottotiedot.
Luottotietomerkintä voi tulla siinä vaiheessa, kun velka menee ulosottoon. On myös julkisia maksuja kuten pakolliset vakuutukset, verot ja sairaalalaskut, jotka ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä. Kun ulosottoon tulee maksuja, ei luottotiedot välttämättä mene.

Päivämäärä:   3.8.26 14:46:37

Lähettäjä: - So?? Mitä sitten, mikä pointti?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.