Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tajusin kuinka eriarvoisia minun ja miehen sukul

Lähettäjä: Juhlat ovat 
Päivämäärä:   31.7.26 19:55:44

Mieheni ei osallistu oikeastaan koskaan sukulaisteni juhliin ymv tilaisuuksiin, mutta jos minulla on esim töitä vaikkapa miehen tädin syntymäpäivä juhlien aikaan tulee anoppi linjoja pitkin ja mies mököttää ja tiuskii minulle. työvuorot saa kyllä vaihdettua jos vain haluaa eikä häntäkään huvita mennä mutta kun on pakko.

En edes muista koska mies olisi osallistunut minun sukulaiseni juhliin enkä kyllä ole enää vuosiin pyytänytkään mukaan vaan oletus on ollut ettei osallistu. Muutaman viikon päästä on äitini hautajaiset ja minulle oli aluksi ihan itsestään selvää ettei mies tule kun päivä päätettiin. Hänellä on tuolloin harrastukseen liittyvä meno. Muut lauantait lähiaikoina eivät sopineet joko kirkon aikatauluihin tai olivat hankalia järjästelyiden kannalta, kun tarvitsimme muistotilaisuuteenkin paikan. Nyt kun hautajaiset lähestyvät on moni kysynyt voisiko mieheni lukea adressit, koska hänellä on kantava ja selkeä ääni sekä hän on tottunut puhumaan yleisön edessä. Kaikki ovat menneet hiljaisiksi kun olen kertonut ettei hän ole tulossa paikalle koska on menossa harrastukseensa. Tajusin, että kaikki sisarusteni puolisot, myös he jotka eivät muuten käy ahkerasti sukujuhlissa ovat tulossa. Aloin miettimään onko tämä törppöä käytöstä mieheltäni? Ainoa kommentti häneltä oli asiaan oli, kun kuuli koska hautajaiset ovat oli, että hyvä kun hänellä on hyvä syy olla osallistumatta kun on tämä harrastus samana päivänä. Olivat kuitenkin hyvissä väleissä äitini kanssa ja paljon tekemisissä, mutta ei edes hatajaiset ole asia minkä takia mies peruisi yhden harrastus kerran.

Nyt kun olen asiaa miettinyt niin olisi ollut kohtelias ele mieheltäni osallistua hautajaisiin vaikka ei muuten sukujuhlista tykkääkkään. Kyllä aikuinen nyt edes yhden muutaman tunnin tilaisuuden luulisi kestävän vaikka olisikin hänen mielestään tylsää. Minua jotenkin alkoi harmittamaan tämä asia ja en tiedä johtuuko nyt vain siitä, kun tunteet ovat muutenkin pinnassa. Miten muut sennut reagoisivat vastaavaan tilanteeseen? Pyytäisittekö miestä vielä harkitsemaan, että peruisi harrastukseen osallistumisen vai antaisitteko vain olla ja nielisitte pettymyksen vaikka tilanne nyt tuntuisikin pahalta, kun asiaa enemmän miettii?

Re: Tajusin kuinka eriarvoisia minun ja miehen sukul

Päivämäärä:   31.7.26 20:12:54

Ja siis en minäkään nyt mitenkään nauti sukujuhlista ja vastaavista tapahtumista. Mielestäni nyt vain on kohteliasta osallistua jos kutsutaan ja vain mitenkään pääsee. Ei siellä nyt koko päivää kuitenkaan vietetä.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   31.7.26 20:13:52

Olet hänen kanssaan siksi, että....???

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   31.7.26 20:14:49

Lähti kesken. Tuossa on kyse paljon isommista asioista kuin tilaisuuksiin osallistumisesta.

Lähettäjä: Key West 
Päivämäärä:   31.7.26 20:19:42

En vain pyytäisi, vaan sanoisin, että äidin hautajaisia ei todellakaan jätetä väliin. Mitä ihmettä miehen päässä liikkuu? Onko hänellä alkeellisimpiakaan käytöstapoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.26 20:23:45

Toivottavasti tämä on provo. Siis sinun on pakko osallistua miehen sukujuhliin, mutta hän ei tule edes äitisi hautajaisiin??! Miten tuo mielestäsi voisi olla normaalia?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   31.7.26 20:38:22

On sulla todella yyberjuntti mies. Anopin hautajaiset niin mies menee harrastuksiinsa?? Ei hyvää päivää….

Päivämäärä:   31.7.26 20:43:21

Mies ilmeisesti rinnaistaa hautajaiset muihin sukujuhliin ja koska ei pidä sukujuhlista niin ei edes harkinnut osallistunista. Vaikka niinhän minäkin oletin kysymättä ettei mies osallistu.
Nyt minä vain aloin pohtimaan, että minua kyllä todellakin hävettää hautajaisissa selitellä miksei ole paikalla, koska sitä varmasti kysytään. Sisaruksenikin pitivät itsestäänselvänä asiana, että mieheni osallistuu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.26 20:44:03

On todella törppöä mennä harrastuksiin kun joku on kuollut. Ei ainakaan sopivaa ääneen myöntää. Yhtä älytöntä kuin olisi ohittaa hautajaissaattua autoillessa.

Päivämäärä:   31.7.26 20:50:14

"Mies ilmeisesti rinnaistaa hautajaiset muihin sukujuhliin ja koska ei pidä sukujuhlista niin ei edes harkinnut osallistunista"

Niin, tämän ymmärtäisi jos sinäkään et kävisi hänen sukujuhlissaan.

Itse olen suhteessa, jossa emme käy toistemme sukulaisissa, joten en menisi avomieheni vanhempien hautajaisiin eikä hän minun, emme edes ole tavanneet toistemme vanhempia.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.7.26 20:53:07

Siis anteeksi mitä?? Millainen puoliso ei mene hautajaisiin tukemaan vanhempansa menettänyttä puolisoaan??!

Ymmärrän, ettei joka synttäreihin tai teekutsuille hypätä. Meilläkin ei-sukulainen puoliso osallistuu vähän valikoiden tällaisiin juhliin, eikä esim. alettaisi järjestellä työvuoroja uusiksi vaikka puolison tädin synttäreiden takia. Toki tämä on meillä molemmin puolista eli sinänsä tasa-arvoista, toisin kuin aloittajalla.

Mutta tuntisin kyllä oloni todella hylätyksi, jos mieheni jättäisi tulematta äitini hautajaisiin! Odottaisin itsestään selvästi, että osallistuu. Vastaavasti en jättäisi olematta läsnä miehenikään, pitäisin osallistumista aivan itsestään selvänä.

Mieheni jätti mummini hautajaiset väliin, kun oli käsileikkauksen (hautajaisten kanssa saman viikon maanantaina) takia nukkunut niin huonosti ja käsi oli kipeä. Harmitti ja olisin kaivannut häntä sinne mutta tämän vielä ymmärsin.

Aloittajalla vakavan keskustelun paikka. Ymmärrän ettei mies tykkää sukujuhlista, mutta hyvässä parisuhteessa puolison eteen pitäisi voida joskus tehdä ei-niin-mukaviakin juttuja. Ja homman pitäisi toimia molempiin suuntiin!

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   31.7.26 20:57:00

Epäkunnioittavaa sinua kohtaan. Minä eroaisin miehestä joka kehtaa tuollaisessa tilanteessa " hylätä". Tän pitäisi olla itsestään selvää. Toinen vanhemmistani kuoli jokin vuosi sitten. Mies aikoi tulla hautajaisiin, mutta oli samaan aikaan sopinut festarit. Sain pikku kilarit, kun kuulin, että edes hatkitsee sinne menemistä. ( meillä lapsia kanssa). En olisi hyväksynyt sitä, että se olisi äkkiä käynyt pyörähtänässä ja äkkiä sännännyt festareille juhliman, kun minä suren ja raskain päivä tuolloin vielä elämässä. No oli samaa mieltä kyllä mylhemmin. Mutta mun mielestä kumppanin putää seisoa vieressä, kun tulee niitä vastoin käymmisiäkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.26 20:58:15

Sanoisin miehelle, että saa jatkossa harrastaa eri osoitteessa. Olen ollut exäni isoäidin hautajaisissa, vaikken koskaan tavannut koko ihmistä. Mutta olin siellä miehen tukena. Samoin exäni on ollut mun sukulaisen hautajaisissa. Vähintään kumppani voi kysyä miten toinen haluaa toimittavan, jotta voi itse ollaan tukena parhaansa mukaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.26 21:15:13

Jos mieheni ei osallistuisi minun läheisten hautajaisiin, minä en osallistuisi miehen elämään enää yhtenäkään päivänä. Järkyttävää käytöstä. Luulisi, että mieskin haluaisi anoppinsa hautajaisiin. Kyse ei ole sukujuhlista, vaan hautajaisista.

Päivämäärä:   31.7.26 21:21:49

"Epäkunnioittavaa sinua kohtaan. Minä eroaisin miehestä joka kehtaa tuollaisessa tilanteessa " hylätä". Tän pitäisi olla itsestään selvää."

Tämä. Todella törkeää käytöstä aloittajaa kohtaan, ja myös anoppia, vaikka onkin jo kuollut. Jos miehellä ja anopilla oli kerran välit hyvät, niin ei ole mitään syytä laistaa hautajaisista.

Ei kaikkiin sukukekkereihin ole tarpeen osallistua, mutta puolison vanhempien hautajaisia ei jätetä väliin pikkusyistä.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   31.7.26 21:22:23

Toivon että tämä on provo. Oman puolison vanhempien hautajaisiin osallistutaan tietysti yhdessä pariskuntana, riippumatta siitä millaiset välit kelläkin on ollut kyseisiin henkilöihin. Jouduin itsekin perumaan tärkeän reissun, kun anoppi kuoli. Tilalle tuli hautajaiset ja hyvin paljon tekemistä asioiden hoitamiseksi, esimerkiksi asunnon tyhjentäminen tiukalla aikataululla. Ei olisi tullut pieneen mieleenikään muuta kuin olla mieheni tukena tilanteessa.

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   31.7.26 21:24:31

Äidin hautajaisia ei kyllä jätetä väliin, ihan eri asia kuin jotkut synttärikahvit... Jutteleppa miehellesi että onko ihan tosissaan jättämässä väliin..aika törppö kyllä.. täytyy olla muuten aika ihana että viitsit olla yhdessä?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.7.26 21:29:10

Mulla oli myös tuollainen mies ja nykyään exä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.7.26 21:31:18

Minkä tason harrastuksesta on kyse? Ymmärrän jos on kyseessä kauden tärkein ja ratkaisevin ottelu ja mies on se tähti jota tarvitaan ratkaisemaan kulta. Tai kyseessä suomenmestaruus tai vastaava. Muussa tapauksessa mies on itsekäs mulkkku.

Vielä kun välit on hyvät niin eikö miehen pitäisi olla ehdottomasti mukana ja kantamassa (ellei teitä lapsia ole riittävästi siihen). Niin normaali ihminen tekee. Eikä edes sinun takiasi vaan oman itsensä.

Annattaisin kyllä tulla oikealta ja vasemmalta niin omalle ukolle kuin siskon tai veljen puolisoille jos ne jostain syystä olisi niin munattomia etteivöt saisi puolisoaan kuriin.

Päivämäärä:   31.7.26 21:35:37

Tosiaan tuokin vielä. Aloittajan mies todennäköisesti kuuluisi arkun kantajiin.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   31.7.26 21:37:53

Taas näitä tarinatädin aloituksia, jotka paljastuvat provoksi heti alkuun.

Ai mitenkö? No siten, että aloitus on niin typerä ja siitä herää muutama kysymys, joihin aloittaja ei tule vastaamaan vaikka useampi samat kysymykset esittäisi. Ihan jo se, että miksi sinun pitäisi mennä miehen juhliin kun ei hänkään sinun juhliin tule ja mitä mies vastaa joka kerta kun sanot, että ethän sinäkään tullut sinne ja tänne ja tonne mun sukulaisen juhliin, joten mitä sä mulle kiukuttelet. Ehei, koska tarinatäti ei koskaan vastaa mihinkään :)

Niiiiin selvä tarinatäti-provo... Enempää en jaksa kommentoida.

Jos tämä olisi oikea tapaus, olisi aloittaja kertonut monta asiaa ihan kysymättä. Niitä on kuitenkin turha kysyä, koska aloittaja kommentoi 1-2 kertaa aloituksen jälkeen ja sitten katoaa kuin prinssinakki pimppeliin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   31.7.26 21:45:07

"Siis sinun on pakko osallistua miehen sukujuhliin, mutta hän ei tule edes äitisi hautajaisiin??! Miten tuo mielestäsi voisi olla normaalia?"

Todellakin ! Ja suhteessa on nyt ihan todella paljon suuremmat ja syvemmät ongelmat kuin yksittäisiin tapahtumiin osallistuminen ! mutta vapaa maa, kynnysmattoily ja totaalisen eriarvoisuuden hyväksyminen ovat ihan vapaasti hyväksyttävissä...

Päivämäärä:   31.7.26 22:07:13

Arkun kantajia on kyllä riittävästi, kun osa on sisaruksiani tai heidän miehiään ja muutamien serkkujeni miehet lupautuivat tehtävään ja muutama muu varamiehiksi.

Tämä on kyllä totta, että on niitä ongelmia muutenkin. Mies valittaa, kun meillä ei ole enää nykyään yhteistä tekemistä. Minä taas olen kyllästynyt kysymään miestä mihinkään mukaan, kun mikään ei tunnu kiinostavan häntä. Siis näiden sukujuhlien ymv lisäksi ei tunnu kiinostavan mikään muu kuin urheilun seuraaminen telkkarista, oma harrastus ja kavereiden näkeminen silloin tällöin. Esim nyt kesällä kysyin kiinostaako häntä näyttely mihin halusin mennä ja oli sellainen, että miestäkin olisi voinut kiinostaa. Ei kiinostanut joten menin ystäväni kanssa. Kysyin kiinostaako häntä lähteä musiikki tapahtumaan jossa on häntä kiinostavaa musiikkia. Ei halunnut lähteä, kun telkkarista tuli jalkapalloa, mutta loukkaantui kun minä menin ystäväni kanssa. Näitä esimerkkejä riittää joten olen turhautunut kysymään häntä mukaan. Samoin, kun suunittelimme talvella, että olisimme nyt kesällä tehneet ulkomaan matlan maahan mikä kiinostaa kumpaakin. Googletettiin lentoja ja hotelleja valmiiksi yhdessä. No mies sitten siirsikin oman kesälomansa syyskuulle, kun työkaverit kuulemma haluavat olla lomalla kesä-elokuussa ja hänelle ei kuulemma ole niin väliä koska lomailee. Minä pidin lomani kesä-heinäkuun vaihteessa niin kuin olimme alunperin sopineet, koska haluan pitää kesäloman kesällä ja lomat oli työpaikallani jo lyöty lukkoon.

Päivämäärä:   31.7.26 23:10:18

"muutamien serkkujeni miehet lupautuivat tehtävään"

Yleensä läheiset kantavat, eikä mitkään serkkujen puolisot. Noin kaukaisiin kantajiin turvaudutaan vasta, jos läheisiä ei ole. Hautajaisissa on edessä iso liuta kysymyksiä "oletko eronnut vai onko miehesi vakavasti sairas kun ei ole täällä".

Päivämäärä:   31.7.26 23:24:34

Muuhun ottamatta kantaa, se että arkun kantajien on oltava miehiä, on muinaisjäänne. Olen ollut kantamassa isovanhempaani, kuten myös siskoni ja naispuoliset serkkuni. Kunniatehtävä oli meille kaikille.

Päivämäärä:   31.7.26 23:28:42

Saman tarinoiden keksijän käsialaa, näitä vastaavia on täällä säännöllisesti.

Päivämäärä:   31.7.26 23:32:26

Näissä on myös fiilis, että kirjoittaessa on käytetty tekoälyä apuna.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   31.7.26 23:38:36

” Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.7.26 23:10:18

"muutamien serkkujeni miehet lupautuivat tehtävään"

Yleensä läheiset kantavat, eikä mitkään serkkujen puolisot. Noin kaukaisiin kantajiin turvaudutaan vasta, jos läheisiä ei ole. Hautajaisissa on edessä iso liuta kysymyksiä "oletko eronnut vai onko miehesi vakavasti sairas kun ei ole täällä".”

Tuossahan aloittaja voi jo alkaa kertoa erosta, kun sellainen on aiheellinen tuossa tapauksessa muutenkin. Tuleepa yhdellä kertaa tiedotettua koko sukua asiasta.

Päivämäärä:   1.8.26 00:15:33

Eikö ihmisellä ole muuta tekemistä kuin keksiä näitä tarinoita?

Lähettäjä: Pike 
Päivämäärä:   1.8.26 00:18:12

Sen lisäksi ihmetyttää, että joku haluaa huijata ihmisiä miettimään tarinaa ja vastausta siihen, ts. käyttämään aikaansa turhaan.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   1.8.26 00:21:55

No onhan nyt puolison äidin hautajaiset vähän eri juttu kun jonkun tädin synttärit. Joihin muuten EI ole mikään pakko mennä, jos ei tahdo.

Mä miellän hautajaiset aika viimeiseksi "juhlaksi", lähinnä kunnianosoitukseksi edesmennyttä kohtaan. Aika sanoa viimeiset heipat. Ja ne on kyllä ainakin mulle ollut aina sellaiset "pakko mennä"-tyyppiset. Ei mikään harrastus ole niin tärkeä, että jättäisin noin läheisen hautajaiset menemättä.

Tai toki jollekin voi olla se harrastus tärkeämpi, ja kukin tavallaan, eikai siinä mitä.

Lähettäjä: Duunari 
Päivämäärä:   1.8.26 00:28:25

Toivottavasti tämä on provo.

Mutta terapeutin työssä tämmöisiäkin suhteita on tullut valitettavasti vastaan...

Päivämäärä:   1.8.26 09:11:59

Ihan selvää Tarinatätiä. Teemat ja tyyli pysyy. Tossukka tunnollinen nainen ja itsekäs ukko kaikkien taivasteltavaksi. Ja liikaa yksityiskohtia.

Lähettäjä: Mimi 
Päivämäärä:   1.8.26 09:19:20

Toivottavasti on provo -eikai kukaan kehtaa jättää puolison äidin hautajaisia väliin jonkun harrastuksen takia ?
Jos on tositarina niin lapikas heilumaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.8.26 09:40:54

Äidin hautajaisissa puoliso tietty on mukana -myös henkisenä tukena.

Päivämäärä:   1.8.26 11:12:13

Oletteko vammaisia henkisesti vai miten voi olla noin idioottimaista "yhteiselämää".

Olisi entinen mies useimmille jos käyttäytyisi noin

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.8.26 11:21:07

Minusta pointti on se, että tässä tapauksessa mies olisi puolisonsa tukena raskaana ja vaikeana päivänä. Jospa selittäisit asian miehelle ja katsot miten suhtautuu asiaan? Jos taas haluat vain siksi hänet sinne, mitä muut ajattelevat, antaisin mennä harrastukseensa.

Muuten en pidä kovinkaan tärkeänä osallistua erilaisiin sukujuhliin jos ei satu sellaisista välittämään.

Omalla kohdalla tilanne on sellainen, että minua ei kutsuta mihinkään puolisoni perhejuhliin. Periaatteessa koko puolison suku pitää minusta paljonkin, mutta he haluavat piilotella puolisoni lesboutta. On jotenkin surullista ja huvittavaakin, ettei minua kutsuta edes suvun nuorempien ihmisten juhliin, vaikka olemme kavereita. Luulen, että puolison vanhemmat ovat kieltäneet. Eihän tämä ole millään lailla ok, mutta jotenkin tähän on vuosien aikana tottunut. Jos joskus olisin jossain uudessa parisuhteessa, niin en enää suostuisi.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   1.8.26 12:16:09

Montako vuotta meni, ennen kuin havaitsit tämän?

Lähettäjä: ?!? 
Päivämäärä:   1.8.26 12:39:30

En vois kuvitella että mies tekis noin, on ollut kanssani isän, tätini ym hautajaisissa. Kantamassa arkkuakin. Kuulostaa kyllä todella törpöltä. Jos totta...

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   1.8.26 12:45:31

""muutamien serkkujeni miehet lupautuivat tehtävään"

Yleensä läheiset kantavat, eikä mitkään serkkujen puolisot. Noin kaukaisiin kantajiin turvaudutaan vasta, jos läheisiä ei ole."

Niin kuule ei kaikilta löydy kuutta sellaista läheistä, jotka jaksaisivat ja pystyisivät kantamaan. Läheiset voivat olla myös iäkkäitä tai heillä voi olla sairauksia. Ja pelkkä virallinen sukulaisuussuhde ei myöskään määritä sitä, kuka on enemmän ja kuka vähemmän läheinen kannettavalle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.8.26 12:49:36

Äidin hautajaiset on eri asia kuin mitkä tahansa sukujuhlat. Millainen puoliso ei ole tukemassa yhtenä elämäsi raskaimmista päivistä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.26 13:06:53

Mitä mä just luin???????

"Millainen puoliso ei ole tukemassa yhtenä elämäsi raskaimmista päivistä?"

TÄMÄ!!

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.8.26 13:50:10

x; nyt kyse hyväkuntoisesta vävystä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.8.26 13:55:13

Onko anoppi tulossa hautajaisiin?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.