Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parvekkeella tupakointi

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   31.7.26 17:12:12

Ärsyttää enkä oikein tiedä oonko minä itsekäs kun en tykkää haistella sitä omassa kodissani vai se joka altistaa toiset ihmiset sille syöpäkääryleelle??

Asun siis kerrostalossa, meillä on ohjeistus että taloyhtiön pihassa, ulko-oven tykönä ei saa tupakoida koska SAVU TULEE ASUNTOIHIN !
No meillä ei onneks ole montaa tupakoitsijaa mutta tottakai, mun ala puolelle muutti vuokralle asukas joka röökaa koko ajan. Se savu nousee suoraa mun asuntooni. Se on kiva illalla mennä nukkuu kun siinä vieressä tuuletus ikkunasta tulee sisään suoraa hajut. Ja illalla nimen omaan olis kiva pitää sitä auki että asunto joskus viilenis.

Mä sit otin isännöitsijään yhteyttä. Kauan sitä mietin ku en halua olla myöskään nipottaja mut tänää tuli mitta täyteen. No, isännöitsijä sanoi että ei asialle oikein voi mitään ja jos on osakkaina yksikin tupakoitsija niin ei voi mitään. Että mun pitää sit vaan omas kodissani sietää. Enkä asu vuokralla että voisin tästä niin vaan lähteä yhden tupakoitsijan takia.

Re: Parvekkeella tupakointi

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.26 17:16:30

Joo tuo on todellinen ongelma.
Itse muutan nyt vuokralle ja vain savuttomaan taloon.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   31.7.26 18:17:50

Meillä alakerta tupakoi ja polttaa lisäksi kannabista joka päivä. Ei kiinnosta isännöitsijää tai poliisia. Sisällä asunnossa on 28 astetta lämmintä, niin ois kiva tuulettaa, mutta saa sitten kannabista ja tupakkaa haistella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.26 18:19:48

” No, isännöitsijä sanoi että ei asialle oikein voi mitään ja jos on osakkaina yksikin tupakoitsija niin ei voi mitään. Että mun pitää sit vaan omas kodissani sietää. Enkä asu vuokralla että voisin tästä niin vaan lähteä yhden tupakoitsijan takia.”

No siis periaatteessa näin, mutta kunnalta tupakointikieltoa voi lähteä hakemaan osakkaiden enemmistöllä. Prosessi on vain pitkä ja maksaa rahaa. Yhtiöjärjestyksen muutoksella se olisi vain päätettävä asia, mutta vaatii tosiaan kaikkien puollon silloin.

Lähettäjä: Leaf 
Päivämäärä:   31.7.26 18:31:00

Ymmärrän tuskasi. Asun itse savuttomassa kerrostalossa, parvekkeella ja ulko-oven edustalla tupakointi ihan ehdottomasti kielletty, sääntöjen lisäksi siitä kertoo mm useammat kieltolaput, lisäksi ihan erikseen on pihan laitaan on ihan tehty tupakkapaikkakin.
Silti yksi k-pää taloon suht uusimpana muuttanut asukas sitkeästi vaan tupakoi partsillaan. Ja hänellä on kyllä siitä syystä muiden asukkaiden vihat niskassaan. Kaikenlaista on koitettu, tehty valituksia monien talojen asukkaiden toimesta, on ollut talon seinillä heippalappua ja isännöitsijän tekemiä muistutuksia savuttomuudesta, isännöitsijä on hänelle suoraan huomautellut asiasta ja hänelle on myös suoraan useampi henkilö käynyt ihan päin naamaa sanomassa aiheesta (nätisti ja vähemmän nätisti). Mutta ei auta mikään, änkyrä vaan jatkaa…
Uskomatonta miten yksi ihminen voi kokea oikeudekseen toimia vastoin yhteisiä sääntöjä ja pilata omalla riippuvuudellaan kaikkien naapureiden viihtyvyyden :( En vaan ymmärrä mitä tuollaisen henkilön päässä liikkuu! Saisipa tyyppi pian vaikka häädöt.

Päivämäärä:   1.8.26 20:29:37

Ootko yrittänyt käydä sanomassa asukkaalle suoraan?

Päivämäärä:   1.8.26 20:46:12

Oletko kysynyt uuden asukkaaan vuokranantajalta onko huoneistossa lupa tupakoida? Moni vuokranantaja kieltää tupakoinnin vaikkapa juuri remontoidussa asunnossa.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   2.8.26 01:59:19

Meillä alakerran pariskunta vetää röökiä TAUOTTA parvekkeella. molemmat varmaan askin päivässä. Olis kiva istua parvekkeella tai esim kuivattaa pyykkiä näin kesällä - ei toivoakaan. Ja on sanottu nätisti, on sanottu rumasti, ja on sanottu ihan @!#$ rumasti. Nämä wt urpot eivät välitä vähääkään. "Ei se ole kiellettyä" "en usko että savu tulee teidän parvekkeelle. Isännöitsijä levittelee käsiään.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   2.8.26 02:13:08

No eipä sille minkään voi.
Kunnan tms. isompien yhtiöiden asunnoissa ei yleensä ole parveketupakointikieltoa.
Jos haluaa savuttoman talon, pitää muuttaa sellaiseen. Ei muuten välttis ihan helppoa löytää, koska jos yksikin osakas vastustaa, ei kieltoa tule.
Tässä voisi käyttää samaa kun niille ihmisille, jotka valittaa äänistä, muuta jonnekin, missä ei ole naapureita!!!

Päivämäärä:   2.8.26 11:19:52

Tiedän tuskan. Yhdessäkin opiskeluaikaisessa pikkuyksiössä alakerran naapuri ravasi tupakalla 30-60min välein aina koko yön. Tuuleta siinä sitten, kun oven kolahduksesta jo alkoi aina ärsyttää että kohta taas tulee tupakansavut sisään omaan kotiin.

Melkein kaikissa muissakin kerrostalokämpissä oli samaa ongelmaa, mutta sentään vähän pienemmin. Onneksi löytyi omakotitalon omistava mies, ei tarvitse enää muiden röökihajuja haistella omassa kodissaan. Ei mulla ainakaan pienipalkkaisena olisi ikinä mahdollisuutta muuttaa okt täysin omilla rahoilla.

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   2.8.26 12:15:19

Kyllä parveketupakointikielto on mahdollista saada. Asia on ensin saatava yhtiökokouksen asialistalle. Aloittaja voi osakkaana vaatia sen lisäämistä hallitukselta, hyvissä ajoin ennen seuraavaa yhtiökokousta. Yhtiökokouksen määräenemmistö riittää, että kieltoa voi hakea kunnan terveysviranomaiselta. Muistaakseni mukaan vaadittiin raportti tehdyistä toimenpiteistä, joilla tupakoinnin haittoja on yritetty pienentää, ja taisi olla jotain asukaskyselyitäkin. Kun kielto myönnetään, se kirjataan taloyhtiön tietoihin. Tämä on siis eri asia kuin yhtiöjärjestyksen muutos, johon pitäisi kaikkien osakkaiden suostua.

Valitettavasti sitten kielto on vain paperilla. Sitä ei valvo kukaan paitsi asukkaat itse. Jos talossa asuu joku sinnikäs röökaaja, voidaan korkeintaan toivoa käräytystä siten, että tupakoinnista pidetään kirjaa ja saadaan todisteita ja niiden perusteella terveystarkastaja käymään. Jos hän näkee tupakoijan tupakoimassa parvekkeellaan, siitä annetaan pieni sakko. Pahimmassa tapauksessa tupakoija siirtyy polttamaan sisälle asuntoon ja käry kulkeutuu sisäkautta muihin asuntoihin. Sille voi sitten enää mitään, täytyy olla erittäin painavat syyt että tupakointikielto voitaisiin määrätä asuntoon sisälle.

Meillä käytiin ihan hirveä tappelu aiheesta yhtiökokouksessa. Tupakoijien ja vastustajien argumentit olivat liki identtisiä, tyyliin "pitää saada olla omalla parvekkeella miten haluaa". Pienellä enemmistöllä kielto kuitenkin saatiin, ja yllättävää kyllä noin vuodessa tilanne helpottui huomattavasti. Kaikista pahin korsteeni, joka poltti ennen ihan koko ajan, muutti pois, joskaan ei tämän takia vaan sanoi hankkineensa koiran ja lähti sen kanssa rivariin. Loput sitten pikkuhiljaa joko lopettivat tai siirtyivät pihan tupakkipaikalle. Uudet osakkaat eivät järjestään enää polta kun kielto on yhtiön tiedoissa nähtävillä ostaessa. Joku yksittäinen vuokralainen aiheuttaa välillä paheksuntaa, mutta ne on saatu kuriin keskustelemalla joko vuokralaisen tai osakkaan kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.