Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saada alkoholisti lopettamaan

Lähettäjä: Ppp 
Päivämäärä:   31.7.26 15:53:57

10v juonut koko ajan, Minnesotaan tai vieroitukseen ei lähde ikinä.
Kerrokaa vinkkejä, millä sitä voi saada lopettamaan?

Säikähtää jos terveydelle käy jotain, esim maha oireili juomisesta, lopetti 10 päiväksi.

Ihan kaikki vinkit tervetulleita, tappaa itsensä. Ei tuota pysty katsomaan.

Re: Miten saada alkoholisti lopettamaan

Lähettäjä: Mehh 
Päivämäärä:   31.7.26 15:58:06

Jotkut lopettaa jos henki meinaa lähteä vielä pahemmin, moni ei silloinkaan.

Toisaalta kun seuraa joidenkin raitistuneiden päihdeihmisten elämää niin ei siinäkään aina ideaa ole. Siis muuta ideaa kuin että läheisillä on parempi mieli kun tyyppi ei juo.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.26 15:58:44

Et mitenkään jos haluaa juoda niin juo.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.7.26 16:04:17

Ikävä tosiasia että ei niitä saa lopettamaan jos eivät itse päätä niin. Voi yrittää saada "heräämään" terveydellisillä asioilla. Tuttu lopetti kun terveys alkoi loppua ja varmaan lääkäritkin olivat jotain sanoneet että henki kohta lähtee.
Yrittäisin saada säikähtämään sillä että kohta henki lähtee. Netistä löytyy tietoa tueksi miten alkoholismi romuttaa terveyden.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   31.7.26 16:09:03

Ei mitenkään jos ei itse halua.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   31.7.26 16:09:08

Ainoastaan alkoholisti itse voi lopettaa. Älkää te muut mahdollistako juomista. Ei rahaa, ei kyytejä (ja poliisit perään jos kännissä ajaa) ja jos haluatte pitää mukana elämässänne, niin vain silloin, kun on selvänä. Esimerkiksi jos kutsut hänet syömään, niin saa tulla vain selvänä. Mutta luultavasti parempi katkoa välit kokonaan, varsinkin jos olet puoliso tai lapsi.

Nämä voivat tukea häntä päätöksessä raitistua, mutta aina mikään ei auta. Alkoholismi on hirveä sairaus, mutta älkää te läheiset suostuko sairastumaan vaan taistelkaa!

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   31.7.26 16:15:47

Ei mitenkään. Tuohon eivät ulkopuoliset voi vaikuttaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.26 16:18:48

Et mitenkään. Rikot vain itsesi.

Lähettäjä: enniH 
Päivämäärä:   31.7.26 16:58:35

Muista tehdä sen kanssa lapsia, että varmasti alkkisgeenit jatkuu tulevissa sukupolvissa.

Lähettäjä: ei mitenkään 
Päivämäärä:   31.7.26 17:00:23

Siten että saat hänet oikeasti itse haluamaan lopettamista. Ja tätä ei kyllä valitettavasti pysty kukaan ulkopuolelta tekemään.

Päivämäärä:   31.7.26 17:04:39

Et yhtään mitenkään. Jos lähdet pois etkä enää auta, hän ehkä saa sysäyksen hakea apua. Tai sitten ei.

Tietysti voit puhua siitä miten huolissasi olet, miltä sinusta tuntuu, kysyä mitä hän tuumii, kysyä onko jotain mitä voisit tehdä tukeaksesi häntä avun vastaanottamisessa. Jokin siihen alkoholismiin johtaa, taustalla on syitä joita voisi hoitaa.Et vaan voi pakottaa toista, ja edes jos voisit, siitä avusta ei ole mitään hyötyä jos siihen ei ole itse sitoutunut.

Todennäköisesti joudut vaan päästämään irti.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   31.7.26 17:13:11

"Ainoastaan alkoholisti itse voi lopettaa. Älkää te muut mahdollistako juomista. Ei rahaa, ei kyytejä (ja poliisit perään jos kännissä ajaa) ja jos haluatte pitää mukana elämässänne, niin vain silloin, kun on selvänä. Esimerkiksi jos kutsut hänet syömään, niin saa tulla vain selvänä."

Tämä. ihan oikeasti tämä. Ja vakavaan harkintaan haluaako olla ollenkaan tekemisissä. Ainoa varma on, että jos vain "yrittää auttaa" ja jankkaa sitä apua niin uuvuttaa tai jopa sairastuttaa vain itsensä, VARMA ! Voi kun kaikki tajuaisivat kuunnella näitä kokeneiden yksinkertaisia neuvoja eivätkä uhraisi itseään sille ikuiselle auttamiselle. Addikti on addikti ja vain hänen päätöksensä VOI mahdollistaa raittiuden, harvoin aloitettuaankaan onnistuu kerralla tai tuosta vain eli pitkä ja epävarma tie.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   31.7.26 17:53:18

Kirjoitinkin täällä jokin viikko sitten miehestä, joka juo joka viikonloppu kaksi päivää kaljaa eikä näe siinä mitään ongelmaa. Päin vastoin, se kaljankittaus on hänen mielestään elämistä, kaikki muu ilmeisesti ihan tylsää.

Erosimme mutta mies ei nähnyt mitään ongelmaa edelleenkään. Käänsi vain muut suhteen ongelmat minun syykseni.

En siis todellakaan tiedä, miten tuollaisen saa lopettamaan, vaikka ei ollut edes alkoholisti siinä mielessä että ei juonut arkena lainkaan alkoholia. Mutta se mikä minua jäi vaivaamaan, on että miksi se kaljan juonti on niin hienoa? Mikä on se perimmäinen syy siihen juomiseen?

Päivämäärä:   31.7.26 18:15:52

Valitettavasti päätöksen pitää tulla itse alkoholistilta. Ehkä hän voisi katsoa vaikka Aleksi Rantamaan dokumenttisarjan Yle areenasta missä hän käsittelee omaa alkoholismiaan ja miten pääsi irti ja tsemppaa muitakin päästämään siitä irti. Saisi ehkä motivaatiota.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.7.26 19:53:25

ei ne lopeta. Jatkaa kunnes kuolee.

Ainut mitä voit tehdä, on lopettaa juomisen mahdollistaminen omalta osaltasi. Ja et enää vaan välitä. Sen kun juo vaikka ittensä hengiltä. On tosi vaikeaa oikeasti, mutta ainut asia joka auttaa, jos auttaa. Jos olet puoliso, niin eroa. Ei se muuksi muutu. Älä anna vetää itseäsi pohjalle. Hän on jo selväksi tehnyt, että alkoholi on numero 1, ja oikeastaan numero 2-9 myös. Sinä ja sun tunteet numero 10.

Oma isä on alkoholisti. Pyyteli aina rahaa lainaksi ja apua kaikilta. Mä lopetin auttamisen ja totesin, että selvitköön itse. Joi vähän ajan päästä ihan hirveät kännit ja oli kuulemma kaatunut portaissa ja ollut ihan sekaisin viikon. Sen jälkeen meni korkki kiinni. Sukulaiset suuttui, kun olin paska lapsi enkä isälleni rahaa anna kun tarttee. Totesin vain, että miksi antaisin, kun se menee viinaan eikä ruokaan eikä laskuihin. Mä vain mahdollistin juomisen. Tuntui ihan hirveälle, varsinkin kun kuulin että on sekaisin kuin seinäkello, ei vastaa puhelimeen kellekään päiviin jne.

Mutta en mä voi mitään aikuiselle ihmiselle. Joko hän juo mun avustamana tai mun avustamatta. Se alkoholin himo on niin hurja.

Onneksi tuon jälkeen koki jonkun herätyksen ja laittoi sen korkin kiinni. Kuulemma herätys oli se, kun oma lapsi lakkasi välittämästä.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   31.7.26 19:57:54

""Ainoastaan alkoholisti itse voi lopettaa. Älkää te muut mahdollistako juomista. Ei rahaa, ei kyytejä (ja poliisit perään jos kännissä ajaa) ja jos haluatte pitää mukana elämässänne, niin vain silloin, kun on selvänä. Esimerkiksi jos kutsut hänet syömään, niin saa tulla vain selvänä."

Tämä. ihan oikeasti tämä. Ja vakavaan harkintaan haluaako olla ollenkaan tekemisissä. Ainoa varma on, että jos vain "yrittää auttaa" ja jankkaa sitä apua niin uuvuttaa tai jopa sairastuttaa vain itsensä, VARMA ! Voi kun kaikki tajuaisivat kuunnella näitä kokeneiden yksinkertaisia neuvoja eivätkä uhraisi itseään sille ikuiselle auttamiselle. Addikti on addikti ja vain hänen päätöksensä VOI mahdollistaa raittiuden, harvoin aloitettuaankaan onnistuu kerralla tai tuosta vain eli pitkä ja epävarma tie."

- Tämä. Ihan sama onko narkkari, alkoholisti, tupakoitsija tmv. addikti, addiktin täytyy itse haluta lopettaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.7.26 20:03:22

Kuten sanottu niin lopetatte hyysäämisen, ymmärtämisen ja juomisen mahdollistamisen. Vain selvänä kelpaa, jos sovittu ei pidä niin ovi nokan edestä kiinni. Aina muistutus ja syytös kuka kämmäsi "sinä tulit päissään" Lastenlapsia saa nähdä vain vesiselvänä ja se tehdään selväksi että on juopon oma valinta valita se viina.

Vittumainen sairaus

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   31.7.26 20:08:27

Täytyy antaa osua sinne pohjamutiin. Sitten lopettaa jos lopettaa.
Ei kenenkään puolesta voi lopettaa mitään.

Äitini makaa tällä hetkellä passiivisena ja syö itseään hengiltä. Vähän sama homma. En mahdollista ja jos syö itsensä hengiltä, en voi sille mitään. On jo alkanut ilkeäksi ja veemäiseksi, joten olen vähentänyt yhteydenpitoakin huomattavasti. Siitä seuraa syyllistämistä, uhriutumista jne, mutta pelastan itseni.

Ikävää, että ihmiset haluavat käyttää viimeiset vuotensa pilaten kaiken.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   31.7.26 20:12:14

Kaikki luukut kiinni ja tervetuloa selvinpäin. Jos ei tule niin oma on valintansa.

Lähettäjä: tuumii 
Päivämäärä:   31.7.26 20:52:40

kas kun aloittaja ei ole tajunnut vielä näköjään, että alkoholismi on sairaus.
miten sen sairauden saat katoaaan käskemällä, houkuttelemalla tmvt

jos ei puhumalla lopeta, niin menee sitten kantapään kautta.
sinä et voi vaikuttaa mitenkään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.26 21:32:19

Riippuu täysin siitä onko elämän halua vai ei. Jos ei ole, tapattaa itsensä lopulta juomalla.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   31.7.26 21:41:44

Hänen pitää itse haluta lopettaa. Mutta niin kauan kun olette hänen kanssaan tekemisissä, hänellä ei ole syytä lopettaa. Ainoa keino on katkoa välit ja sanoa hänelle, että ette aio olla tekemisissä jos hän ei ole täysin raitis ja ottakoot itse yhteyttä sitten kun korkki on lopullisesti mennyt kiinni ja pysynytkin kiinni.

Parhaimmillaan nämä alkoholistit sanovat maanantaina, että "Minä olen lopettanut, en enää juo" ja jo samana iltana tai viimeistään seuraavana päivänä kittaavat kaljaa... Tai sitten heillä on kossulasi kädessä ja kun heille sanoo, että ai sä et näköjään ookaan lopettanut, saa vastaukseksi huutoa MINÄ EN JUO! D:". Okei. No mitä ajattelit sille kossulle tehdä? Kaataa viemäriin?

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   31.7.26 21:46:22

Kannattaa muistuttaa että se henki lähtee juomalla. Se tulee monille suurkuluttajille yllätyksenä.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   31.7.26 21:48:47

Kannattaa myös neuvoa pössyttelemään.

Lähettäjä: veins 
Päivämäärä:   31.7.26 22:20:34

Alkoholi saattaa aiheuttaa verisyöksyn.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.26 22:51:08

Katkaise välit. Lähde.

Päivämäärä:   31.7.26 22:52:16

Ja hae apua läheisriippuvuuteen, esim. Al-Anon

Päivämäärä:   1.8.26 01:05:03

Ei mitenkään, jos omaa halua ei ole.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   1.8.26 01:27:52

Ei niitä saa lopettamaan. Täti raitistui vuosiksi, sitten retkahti ja joi itsensä hengiltä. Faija ei koskaan raitistunut, alle 60-vuotiaana maksa petti. Miehestä tuli exä alkon takia, raitistui eron jälkeen, perusti perheen ja ratkesi uudelleen. Välien katkaisussa kannattaa muistaa, että alko voi viedä hautaan sillä aikaa, kun ette ole väleissä. Suo siellä, vetelä täällä. Puolisolta en alkoholin käyttöä enää katselisi, mutta isään välien katkaisemista olen harmitellut jälkeenpäin. Lapsuus oli mitä oli, mutta aikuisena olisi ollut ihan mukava tutustua siihen ihmiseen. Oli meidän lapsien kuvat oli seinillä, kun kämppää mentiin tyhjentämään.

Päivämäärä:   1.8.26 09:15:02

Lue Johanna Aatsalon kirja 2784 päivää. Siitä saa oivalluksia miten alkoholismi oireilee ja miten siitä ei ole mahdollista parantua jollei itse yli kaiken muun sitä tahdo.

Päivämäärä:   1.8.26 09:20:56

Ei ne lopeta.
Kaikki maailman tekosyyt on valmiina miksi jatkavat..
Se pitää lähteä alkoholistista itsestään, se lopettaminen.

Itsellä myös mies joka juo.
Juo päivittäin.
(Ei örvellyskuntoon, mutta juo päivittäin)

Tässä olen pikkuhiljaa käynyt tavaroitani läpi ja valmistelen itseäni kohta uutta elämää.
En aio jäädä tätä näytöstä enää katselemaan.

Päivämäärä:   1.8.26 09:21:05

Et saa lopettamaan jos alkoholisti ei itse halua lopettaa.

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   1.8.26 10:10:40

"Itsellä myös mies joka juo.
Juo päivittäin.
(Ei örvellyskuntoon, mutta juo päivittäin)

Tässä olen pikkuhiljaa käynyt tavaroitani läpi ja valmistelen itseäni kohta uutta elämää.
En aio jäädä tätä näytöstä enää katselemaan."

Samanlainen meillä, ei ehkä ihan päivittäin mutta salaa juomisistaan sen verran etten ihmettelisi että ihan joka päivä jotain, ja vähintään kerta viikkoon sitten kunnon muussit eli viikonloppuna. Vajaa viiskymppisenä tässä alkaa miettimään että mitähän tulevaisuus tuo tullessaan ja olen myös alkanut käymään läpi kamaa. En ole lähdössä mutta jos lähden niin on sitten helpompi ottaa ja mennä. Eihän tässä tiedä kuka sairastuu ensin mutta alkoholismin aiheuttamia asioita en jää omaishoivaamaan. Toisaalta en luota siihenkään että jos itse sairastun, tuo kykenee ottamaan vastuuta minun hoitamisestani.

Eikä nuo lopeta sitä juomista sen takia että muut siitä naputtaa, ei ikinä. Se on juopon oma elämä jota elää, itse ei kannata elää sitä samaa vaikka asuisi saman katon alla.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   1.8.26 11:12:50

Mulla mies käy viikolla myös sillä yhdellä kaljalla ja autolla. Jano juomana nyt lomalla myös juo iltaisin kaljaa. Hänelle oli työterveydessä vaan todettu, että ei ole ongelmaa vielä kunhan ei aamua aloita kaljalla..

Yhden kaverin kanssa hänellä meni välit poikki, koska jutteli kaikille ja myös mulle tämän henkilön olevan alkoholisti. Tälle kaverilleen väitti tosin tietysti ihan muuta. Ei näe omassa toiminnassaan mitään ongelmaa. Jos on reissuja, ni ensimmäinen mitä miettii on se, että miten siellä käytetään alkoholia. Sattuneesta syystä ei olla vuosiin käyty missään matkoilla, eikä tulla menemäänkään. Kaveri porukassa reissua kyllä.

Miehellä lisänä kakkos tyypin diabetes, jota ei todellakaan hoida ruokavaliolla. Ylipainoa on ja maksa arvot olleet koholla toistakymmentä vuotta. Kuulemma juoda voi, koska arvojen nousu selittyy ylipainolla. Tähän vielä lisäksi verenpaine lääkitys.. + todella vaikeaa uniapnea. Tästä syystä ollaan nukuttu eri huoneissa jo kohta 8 vuotta, koska kävi lääkärillä asian selvittämässä vasta pari vuotta sitten.

Nytkin tätä kirjoittaessa miettii katsomansa ohjelman alkoholin käyttöä ja sanoo heidän olevan alkoholisteja, koska juovat aamulla kaljaa.

Elämä siis hänellä pyörii muutenkin sen parissa, että etukäteen miettii, koska pääsee ottamaan. Ja väittää ettei hänellä ole ongelmaa alkoholin kanssa.

Selästä alunperin alkanut pieni ihottuma? on jo levinnyt koko selkään ja sieltä myös jo vatsaan ja jalkoihin. Liekö yhteys sitten mihin, mutta lääkäriin ei mene.

Multa usein kysytään, että miksi ollaan yhdessä, ni ihan siitä syystä, että ollaan enää vain kämppiksiä ja mitään miehiä en tule katsomaan enää sen jälkeen, kun tämä joskus päättyy. Onneksi ei sentään lasten takia asuta yhdessä, koska niitä ei ole ja ei tule olemaankaan..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.8.26 11:22:33

"Kannattaa muistuttaa että se henki lähtee juomalla. Se tulee monille suurkuluttajille yllätyksenä." No ei tuu kyllä yllätyksenä juopoille. Kyllä ne sen tietää. Ei alkoholistit mitään täysin tyhmiä ole, vaikka juovatkin.

Suosittelen katsomaan tämän youtube-videosarjan Kantamon sivuilta:
https://kantamo.fi/vid/1-intro/

Oikeasti selittää hyvin sitä alkoholistin sielunmaisemaa. Juha Vuorinen on omissa jutuissaan kertonut kans minusta hyvin siitä, mille tuntuu olla alkoholisti ja miten päätyi laittamaan korkin kiinni.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   1.8.26 11:48:18

Lähettäjä--

Päivämäärä1.8.26 11:22:33

"Kannattaa muistuttaa että se henki lähtee juomalla. Se tulee monille suurkuluttajille yllätyksenä." No ei tuu kyllä yllätyksenä juopoille. Kyllä ne sen tietää. Ei alkoholistit mitään täysin tyhmiä ole, vaikka juovatkin.

Suosittelen katsomaan tämän youtube-videosarjan Kantamon sivuilta:
https://kantamo.fi/vid/1-intro/

Oikeasti selittää hyvin sitä alkoholistin sielunmaisemaa. Juha Vuorinen on omissa jutuissaan kertonut kans minusta hyvin siitä, mille tuntuu olla alkoholisti ja miten päätyi laittamaan korkin kiinni.

..

Eiköhän aika moni alkoholisti ajattele, että ei mulle niin käy miten monelle muulle alkoholistille käy. Koska eivät edes asiaa tunnusta itselleen vaan on aina joku muu, joka juo paljon enemmän heidän omasta mielestään.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   1.8.26 12:15:01

Järjestä sitten asiasi - siis omasi - niin, että sinun ei tarvitse katsoa sitä.
Ikävä totuus on se, että ei kukaan ulkopuolinen saa alkoholistia lopettamaan. Ei elämä ole heille elämisen arvoista, jos eivät saa juoda. Siksi kuolemalla pelottelu ei merkitse mitään.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   1.8.26 14:42:47

Ei sille mitään voi jos ei itse halua lopettaa, yleensä loppuu tosiaan siihen että melkein kuolee. Omasta kokemuksesta oon kaikkea kokeillut hoitoon lähettämisestä lahjontaan ja kiristykseen melkeinpä, tarjonnut puheseuraa, yritetty korvata alko jollakin muulla juomisella, alettu yhteinen harrastus ja miehelle puuhaa kun oon töissä. Se on vähän auttanut, mutta kun juomisen takia ei oo töitä tai muutakaan niin turhautuu ja ajanpuutteeseen myös juo. Vähän myös apua ollut siitä kun mun palkalla eletään että säännöstelen sen juoman määrää. Auttanut etenkin siihen että on yhteistyöhalukkuutta vielä illallakin tehdä ja jaksaa asioita kun ei pääse juomaan koko päivää. Yhteisellä sopimuksella otin myös pankkikortit pois, ei voi hakea lisää kun ei oo rahaa.

Päivämäärä:   3.8.26 00:49:58

Ainoa tapa oikeasti auttaa alkoholistia on ottaa tavaransa ja lähteä. Facebookissa ryhmä Alkoholismin tavalliset kasvot, suosittelen lämpimästi liittymään. Siellä on myös läheisiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.