Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun pyyntö muotoillaan kiitokseksi

Lähettäjä: Ärsyttää 
Päivämäärä:   31.7.26 00:48:15

Oonko ainoa, jota ärsyttää yleistyvä tapa muotoilla pyyntö kiitokseksi?

"Kiitos, kun noudat paketin mahdollisimman nopeasti."
"Kiitos, kun pyyhit pöydän lähtiessäsi."
"Kiitos, kun et pidä osastolla kovaa meteliä."

Näissä on mielestäni niin piilovittuileva sävy, että melkein tekisi mieli olla noudattamatta pyyntöä. Vai onko tuo muotoilu mielestäsi kohteliaampi kuin vaikka "Pyydämme, että noudat paketin mahdollisimman nopeasti."?

Re: Kun pyyntö muotoillaan kiitokseksi

Lähettäjä: klassisesti 
Päivämäärä:   31.7.26 00:57:10

Passiivis-aggressiivista. "Jos sinulla ei ole mitään tekemistä, ole hyvä äläkä tee sitä täällä."

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.26 00:58:44

Itsehän haen pakettini milloin haluan – olen maksanut säilytyksestä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.26 00:59:29

Et ole ainoa. Ärsytys nousee, kun puolestani "päätetään" että haen paketin nopeasti tai pyyhin pöydän ja ärsytyksestä seuraa vastareaktio. En varmasti hae nopeasti.

Päivämäärä:   31.7.26 01:01:12

Sisällä ennen:
<turha sitten itkeä kun lähiautomaattisi on täynnä

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   31.7.26 02:42:16

"Ärsytys nousee, kun puolestani "päätetään" että haen paketin nopeasti tai pyyhin pöydän ja ärsytyksestä seuraa vastareaktio."

Höpö höpö, et pyyhkisi muutenkaan ja tuosta saat vain tekosyyn, että kun niin kamalasti ärsyttää, niin en tee.

Lähettäjä: häh? 
Päivämäärä:   31.7.26 02:44:40

Kuka on tuo "Sisällä ennen", jolle viiva aina vastailee? Puuttuuko välistä viestejä?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.7.26 08:02:20

Kaikesta sitä saadaankiin ärsytyksiä aikaan. Toki, jos on itse käytöstavaton lumihiutale, niin saapahan sitten muka-syyn kiukutella. Normaalia uhmailäiselle, vähemmän normaalia aikuiselle.

Lähettäjä: Liana 
Päivämäärä:   31.7.26 08:21:03

En kyllä osaa noista piilokettuilua tulkita. Eikä todellakaan herää mitään hassua oloa, että haluaisin olla noudattamatta. Eli ei ärsytä.

Päivämäärä:   31.7.26 08:27:20

Kyllä se on ärsyttävää puolesta päättämistä.

Päivämäärä:   31.7.26 09:08:09

Ei nuo ole mitään uudelleen muotoiltuja pyyntöjä. Ne ovat vain kiitokset siitä, että käyttäydyt kuten normaali ja kohtelias muut huomioon ottava ihminen, minkä pitäisi olla itsestäänselvää. Se, että asiasta pitää ärsyyntyä, kertoo hyvin paljon teistä ihmisenä.

Lähettäjä: ei ärsytä 
Päivämäärä:   31.7.26 09:58:00

Hämmentävää lukea, että joku tulkitsee moisen jotenkin passiivis-aggressiiviseksi, piilovihjailua+uiluksi tai puolesta päästämiseksi. En vaan itse ymmärrä, miten sellaisen tulkinnan voi saada noista aikaiseksi.

Lähettäjä: Nunnu 
Päivämäärä:   31.7.26 10:01:01

Laiskat, käytöstavattomat läskiperseet taas loukkaantuu joutavasta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.7.26 10:01:20

Täytyy myöntää että joo ärsyttää hieman. Tulee heti sellainen "mitäpä jos itse järjestäisitte riittävästi säilytyskapasiteettia" ja "mitäpä jos palkkaisitte riittävästi henkilökuntaa".

Paketti-ilmoituksessa tulee lukea se säilytysaika, jonka jälkeen paketti lähtee takaisin lähettäjälle noutamattomana, ei mitään ylimääräistä hoputusta.

Niihin paikkoihin, jossa pöydän pyyhkiminenkin on asiakkaiden varassa, en mene, koska en kuvittele hetkeäkään enemmistön huolehtivan asiasta millään laatutasolla.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.7.26 10:07:15

A ei selkeästi tajua, ettei sikailemalla palkata lisää henkilökuntaa, tai taiota lisää tilaa. Sillä kiusataan nykyistä henkilökuntaa nykyisillä resursseilla, tai pistetään paikka kiinni. Niin se maailma pyörii.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   31.7.26 10:35:29

Korona-aika muutti ihmiset itsekeskeisiksi nillittäjiksi. Eikö ole muuta tekemistä kuin miettiä tuollaista? Makaat sohvalla kännykkä kädessä ja nillität?

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   31.7.26 11:02:08

No jo on ihmisillä ongelmat. Omaan napaan tuijottavien minä-minä -ihmisten takia noita lappuja pitää olla, kun ei enää oma järki pelaa. Ja sitten siitäkin ärsyynnytään.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   31.7.26 11:04:31

Ja aloittajan kaltaisille ihmisille on ihan sama mitä sanamuotoja käyttää, he lukevat lauseen omassa päässään vittuuntuneella äänellä ja päättävät vetää herneen nenään.

Päivämäärä:   31.7.26 11:05:17

"Kuka on tuo "Sisällä ennen", jolle viiva aina vastailee? Puuttuuko välistä viestejä?"

Sillä on harhoja. On niin rakastunut ällöön että mennyt sen vuoksi psykoosiin.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   31.7.26 11:14:44

Voisitko yatävällisesti *****, kiitos.

Päivämäärä:   31.7.26 11:15:37

Siis:

Voisitko ystävällisesti siivota jälkesi ennen lähtöäsi, kiitos!

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   31.7.26 11:36:39

Miksi ei voisi kirjoittaa, että "toivomme, että haet pakettisi mahdollisimman pian. Kiitos!"

Toki toiveen esittäjän saa häivytettyä tuolla kiitokseksi verhotulla käskyllä. Tai oyynnöllä, miten sen nyt ottaa.

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   31.7.26 11:42:08

Ei voi kuin ihmetellä, millaisia mielensäpahoittajia ihmiset ovat. Minäminä, mun oikeudet, minä saan, minä loukkaannun. Ei mitään vastuuta omasta käytöksestä tai alkeellisintakaan kykyä huomioida muita. Naurattaisi, ellei hävettäisi.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   31.7.26 11:48:44

” Lähettäjä: *****
Päivämäärä: 31.7.26 11:15:37

Siis:

Voisitko ystävällisesti siivota jälkesi ennen lähtöäsi, kiitos!”

Tuo se vasta vittuilevalta kuulostaakin.

Päivämäärä:   31.7.26 11:53:49

Moukista paskiaisista kaikki normaali varmaan kuulostaa vidduilulta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.26 12:17:08

Kyllähän lauseet voisi muotoilla fiksumminkin kuten noissa esimerkeissä.

Ja vtunko väliä miten siisti nopea ja vaivaton tavallinen veronmaksaja -asiakas toimissaan on, kun kuitenkin jotkut piittaamattomat (esim jotka pitää koiria irti, tekee nuotioita ja leiriytyy minne vaan ulkoilualueilla ja paskoo metsään, tai pysäköi mökkitiet tukkoon ym ym pikku ärsytystä), kaupan aulassa mölisevät narkit, osaamattomat virkamiehet tai rikolliset islamisti-jengit tuhoaa kaiken mennen tullen? Tässä vaaditaan samoilta lainkuuliaisilta ihmisiltä "pientä joustoa" niin monesta suunnasta ja monin tavoin ettei ole ihmekään että pienikin lisäpyyntö voi vtuttaa. Kun itse sadaan vastineeksi vain lisäpyynröjä, käskyjä (mitä edellä mainitut ei noudata) ja paskempaa kohtelua ja vähemmän vastinetta. Vain paskiaisilla on oikeuksia, pyyntöjä ja käskyjä noudattavilla vain yhä enemmän vaatimuksia joka suunnasta. Sitten pitäisi vielä antaa joulupuukeräyksellä rahaa roskaväen pentujen elättämiseen (kun itsellä ei ole töissäkäynnistä huolimatta edes vara hankkia lapsia), yhteisvastuukeräyksellä maksaa islamistiterroristin seitsemäntoista silvotun penikqn rokotukset ja järjestön johdon luksuselämä, luonnoss "rentoutuessa" kerätä retkeilijän jättämät roskat luonnosta astuttuaan sen irtokoiralta jääneeseen pskakasaan ja illalla pohtia mitä reittiä on turvallista kulkea lähikaupasta kotiin kun yhdellä kulmalla on peukkujengi ja toisaalla liikkuu irtokoiria.

Se persoonaton "kiitos kun teet asian x" voi olla se turvallisin asia johon ärsyyntyä kaiken tämän keskellä.

Niin ja itse haen paketin viipymättä, pyyhin jalat sisään tullessa, jätän turvavälin ja olen niin @!€tanan kohtelias kaiken aikaa. Yhteisvastuukeräykseen en anna rahaa niin kauan kuin se tukee liikakansoitusta mutta muuten olen kuuliianen lammas jota vain salaa harmittaa.

Päivämäärä:   31.7.26 12:50:23

"toivomme, että haet pakettisi mahdollisimman pian. Kiitos!"

Tämä olisi kohteliaasti ilmaistu.

Päivämäärä:   31.7.26 15:31:14

Aiheuttaako somesta lähtöisin oleva, tulehtunut keskusteluilmapiiri sen, että jengi näkee tuollaisen muotoilun piilovittuiluna?

Mä olen mieltänyt nuo lyhyeksi tavaksi sisällyttää pyyntö ja kiitokset samaan viestiin. Ei ole käynyt mielessäkään ajatella sitä piilovittuiluna.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   31.7.26 15:47:07

siis...

Kiitos, kun noudat paketin mahdollisimman nopeasti."
> Toivomme paketin noudettavan mahdollisimman nopeasti koska paketteja lähetetään paljon ja vastaanottopisteet ruuhkautuvat.

"Kiitos, kun pyyhit pöydän lähtiessäsi."
> siis niinkuin wtf? Jollain limaisella servetillä vai? Antakaa nyt edes sitten kunnon rätti jostain. En kyllä mene tuollaiseen paikkaan.

"Kiitos, kun et pidä osastolla kovaa meteliä."
Onko tässä kyse joku sairaala, terveysasema tai vastaava? Miten olisi ihan: "Metelöinti kielletty"?

Lähettäjä: RAIVOKASVAIN 
Päivämäärä:   31.7.26 17:39:49

Mua v1tuttaa se, että kirjotettiinpa asiat nykyään miten tahansa niin aina joku saa4tana siitä suuttuu ja alkaa kaivelemaan piilomerkityksiä.
Nämäkin esimerkkitekstit ovat varmasti käyneet monet palaveripöydät läpi koska edeltävät "siivoathan sotkusi. Kiitos." "Nouda pakettisi mahdollisimman pian. Kiitos." Tekstit ja niiden jälkeen keksityt lauseet on jo kerännyt kaikkien lerppaperseiden kiukkupalautteet. Että jos nyt tämä pyyntö olisi riittävän kohtelias... Ei. Sieltä tullaan taas EN TEE KUN TOLLAI KÄSKETTE -asenteella heilutellen passiivisaggressiivisuuslippua.

Voi V1t7u tätä nykyistä valituksen määrää.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   31.7.26 18:16:32

Muistan joskus nähneeni uutisvirrassa kyltin tietyömaalta. Niissähän on nopeusrajoitukset jotain 40-50 ja ihmiset menee jatkuvasti reilua ylinopeutta. Tässä käsin maalatussa kyltissä luki jotakuinkin "hei muIkut, nopeusrajoitus on 40!" ja se uutisen mukaan tehosi. Autoilijat vähensi nopeutta paljon enemmän.

Lähettäjä: Ärsyttää 
Päivämäärä:   31.7.26 19:34:28

"Se, että asiasta pitää ärsyyntyä, kertoo hyvin paljon teistä ihmisenä."
Mitä tästä ärsyyntyminen kertoo meistä ihmisenä?

Olen varmasti keskimääräistä paremmin muut ihmiset ja yhteisön normit huomiova ihminen. Varon suututtamasta tai ärsyttämästä muita ihmisiä, todellakin jätän jälkeeni siistit paikat tai noudan paketin heti, kun pystyn. Kohtelen muita ystävällisesti ja odotan sitä myös palveluntarjoajalta ja ehkä siksi tällainen passiivis-aggressiivisuus ärsyttää.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   31.7.26 20:46:43

Voi luoja mä muutan savimajaan. Eipähän ole tän maailman ongelmia.

Päivämäärä:   31.7.26 20:54:11

Tervemenoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.26 21:06:36

Eikö tuo ole vain huonoa suomenkieltä ja vääränlainen lauseen muotoilu? Suomessa yleensä kiitos tulee lauseen lopussa, pyynnön jälkeen, silloin kun sillä tarkoitetaan pyyntöön liittyvää kohteliaisuutta. "Noudathan pakettisi mahdollisimman pian, kiitos!" Tuolloin kiitos on pyyntöön liittyvä kohteliaisuus. Suomessa ei ole erillisiä kohteliaita pyyntösanoja, kuten "please" tai "bitte" vaan kiitos tarkoittaa sekä "please" ja "thank you". Sananmerkitys tulee ilmi lauserakenteessa. Kun pyynnön perään lisätään "kiitos" se tarkoittaa samaa kuin"bitte" tai "please", eli sillä ei varsinaisesti kiitetä ketään vaan pyydetään.

Tuo kiittäminen etukäteen pyyntölauseessa on minusta yhtä kummallista, kuin englanniksi sanottaisiin "please when you don't smoke".

Päivämäärä:   31.7.26 21:53:18

""Se, että asiasta pitää ärsyyntyä, kertoo hyvin paljon teistä ihmisenä."
Mitä tästä ärsyyntyminen kertoo meistä ihmisenä?"

Sen, että teillä pitää olla pahasti päässä vikaa, kun tuollainen ärsyttää ja sitä vastaan pitää ihan alkaa kapinoida.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   31.7.26 22:31:56

^
"Melkein tekisi mieli olla noudattamatta pyyntöä" on vielä aika kaukana kapinoimisesta.

Olisko sulla sit antaa jotain hoito-ohjeitakin tän mielenterveysdiagnoosin oheen?

Voi olla ... , että mainitsemasi huono suomi on yksi syy, miksi tämä aiheuttaa ärsytystä. Vaikka täällä kirjoitankin aika puhekielisesti, arvostan virallisemmissa yhteyksissä hyvää kieltä ja sen vaalimista.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.8.26 23:09:22

"A ei selkeästi tajua, ettei sikailemalla palkata lisää henkilökuntaa, tai taiota lisää tilaa. Sillä kiusataan nykyistä henkilökuntaa nykyisillä resursseilla, tai pistetään paikka kiinni. Niin se maailma pyörii."

-Tottakai tajuan ja sikailu nyt on tuomittavaa joka tilanteessa.

Voidessani valita valitsen sellaisen palveluntarjoajan, joka osaa laskuttaa riittävästi palvellakseen asiakkaitaan asiallisella tasolla. Aliresurssoidut paikat saa pistää luukun kiinni ihan vapaasti, minun ei tarvitse rahallisesti tukea itsepalvelua. Jos haluan luututa pöytää, syön kotona, missä ei tarvitse luututa edellisten asiakkaitten lähmiä. Jätän huonon palvelun kokoaan ostamatta, en mene pskan palvelun paikkaan sikailemaan mieltä osoittaakseni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.