Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko "kaikilla" jotain sijoituksia?

Lähettäjä: rahastoja vai mitä 
Päivämäärä:   30.7.26 23:59:21

Olen itse viisikymppinen, kirjavalla työhistorialla, enemmän ja vähemmän köyhänä elellyt koko elämäni. Nyt olen vasta nelisen vuotta ollut vakkaristi "normaalissa" työelämässä, ja vähitellen alkaa joku penni jäädä pakollisten jälkeen säästöönkin. Mutta tajusin nyt oman ihmiskontaktipiirin laajennuttua (työkavereita) ja ihmisten kanssa keskusteltuani, että olen aikamoinen harvinaisuus ikäisekseni. Paljon nuoremmillakin tuntuu olevan säästöjä ja sijoituksia, ja suurella osalla kolmekymppisistä kollegoista jo omat kämpät. Itse yhä asun vuokralla, enkä ole kyllä omaa ostamassakaan (tykkään muuttaa vähintään parin vuoden välein), mutta muuten alkanut sijoittaminen kiinnostaa. En toki ymmärrä sijoittamisesta mitään.

Onko sinulla sijoituksia? Jos, millaisia? Paljonko tulot kuukaudessa, ja paljonko laitat säästöön tai sijoituksiin (rahastoihin vai mihin?)? Paljonko on käyttötilillä rahaa, ja paljonko jossain puskurissa? Itselläni ei vielä ole puskurissa kuin pari tonnia, ja käyttötilillä yritän pitää niin, että tilillä olisi ainakin tonni ennen seuraavaa tilipäivää.

JOs sijoittaisin nyt, niin mitä suosittelet? Riskejä en uskalla juuri ottaa, joten olisiko fiksuinta sitten ihan johonkin korkeakorkoiselle säästötilille alkaa säästää?

Re: Onko "kaikilla" jotain sijoituksia?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   31.7.26 00:04:20

Ei ole rahastoissa ym. mitään. Kaikki turvassa tilillä, en uskalla sijoittaa, koska hups ja kaikki on menetetty. Taloudessa puskuria nyt 32 000e

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.26 00:05:21

Olen samanikäinen, ei ole sijoituksia. Puskuria on vähän enemmän, muttei kauheasti maallista omaisuutta ja olen ihan tyytyväinen näin.

Lähettäjä: Kupla 
Päivämäärä:   31.7.26 00:05:29

Ei

Lähettäjä: No kyllä 
Päivämäärä:   31.7.26 00:06:39

Vuokralla asuvat aina mainostavat sitä, että kun ei sido rahojaan seiniin, on varaa sijoittaa. No, tässä taas nähdään miten homma oikeasti menee.

Ikää 52 v., velaton ok-talo, asuntosijoituksia reilun miljoonan verran, osakesalkku päälle 100 000 euroa. Jäin työttömäksi 5 vuotta sitten ja sen jälkeen olen elänyt pääomatuloilla. Tarkoitus olisi hiljalleen siirtää velattomia asuntoja osakesijoituksiksi, mutta pitää sen suhteen odotella parempia aikoja.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   31.7.26 00:08:49

Kohta 35v ja rahastossa 550€ :'D velkaa on sitten 12t euroa.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   31.7.26 00:09:22

Sijoittaminen sisältää riskin. Toisaalta tilillä rahojen makuuttaminen tarkoittaa varmaa tappiota. Eli tiedä sitten kumpi on riskialttiimpaa. Sijoittamisessa ei mene kovin pahasti vikaan, jos muistaa aina olla sijoittamatta sellaista rahaa, jota tarvitaan johonkin, hajauttaa tehokkaasti (eri instrumentit ja eri ostoajankohdat) ja mikäli joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on sitä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.26 00:10:25

Minä en tiedä niistä mitään, mutta mieheni omistaa norjalaisia turskaosakkeita.

Lähettäjä: Yoo 
Päivämäärä:   31.7.26 00:11:43

Tyynyn alla 285 000€.

Päivämäärä:   31.7.26 00:20:19

33v, olin pitkäaikaistyötön, nyt muutaman vuoden vakityössä. Asun vuokralla, pieni kaupunki ja syrjäinen kämppä niin asumiseen menee alle 500 kuussa. Palkka verojen jälkeen 1800-2000, puskuritilillä 6000 ja indeksirahastoissa 7000. Käyttötililtä laitan puskuriin ja sijoituksiin aina päivää ennen palkkapäivää melkein kaiken, puskurina säästötili josta rahat saa tarvittaessa heti käyttöön. Paitsi nyt, nyt on käyttötilillä melkein 2000 ja palkkapäivä on huomenna, mutta auto on moottorirempassa niin odotelkoot rahat nyt lopullista hintaa käyttötilillä. Isompia laskujakin ensi kuussa, niin katsellaan sitten kuukauden päästä jääkö sinne säästöön jotain.

Yleensä säästöön ja sijoituksiin menee yhteensä 50-300 kuussa.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   31.7.26 00:31:08

olen 47v, vakkarityössä olen ollut about 20v. Sijoituksia on rahastoissa about 85000€. Ehkä 15v. sitten tein 60000€ sijoituksen, ja nyt sen arvo on tuo n. 85000€. Palkka on about 3000€/kk, asun omassa omakotitalossa, josta vielä lainaa maksamatta. Käyttötilillä on about 1700€ tällä hetkellä. Puskurissa about 12000€. Puskuri on suuri, koska minulla on koiria ja myös talossa voi ilmetä jotain korjattavaa mikä tarvitsee nopeasti hoitaa.

Elän säästeliäästi muuten, ei muita harrastuksia koirien lisäksi. Lainan puskuritilille aina about 1000€ joka kuukausi. Tältä tililtä menee aina asuntolaina ja laskut, eli ei ole puhtaasti säästötili. Minulla on kaksi tiliä, joista varsinaisella käyttötilillä pidän vähemmän rahaa, koska siihen tiliin on pankkikortti. Toiseen tiliin ei ole mitään maksukorttia joten siellä koen rahojen olevan paremmin turvassa. Rahaa jää säästöön minkä jää per kuukausi. En hanki mitään turhaa, mutta esim. koirien kanssa saattaa tulla ylim. kuluja niin menot vaihtelee.

Lähettäjä: 40+ 
Päivämäärä:   31.7.26 00:38:21

Tällä hetkellä säästötilillä, rahastoissa ja osakkeissa on suunnilleen saman verran kussakin, n. 10te/osasto. Lisäksi sitten puolison kanssa yhteinen tili talon remontteihin, jossa muistaakseni vajaa 20te. Palkka on n. 3000e nettona kuukaudessa, mutta juuri nyt ei kerry säästöt, eikä sijoitukset, vaan maksan asuntolainaa ja remontteja, lypsäen sijoituksia aina kun ovat riittävästi plussalla ollakseen otollisia lunastaa rahat ulos.

Kun on mennyt ns. normaaliin työelämään jo 26v, säästänyt sen mikä oli ekstaa opiskelijan näkökulmasta ja ostanut ekan asunnon oman maksukyvyn mukaan saaden sen nopeasti velattomaksi, niin tässä vajaan 20v aikana on ehtinyt jäädä rahaa niin säästöön, kuin erilaisiin sijoituksiin, vaikka kulutustottumukset on kallistuneet velattomina vuosina.

"Toisaalta tilillä rahojen makuuttaminen tarkoittaa varmaa tappiota."

-Riippuu mihin ne rahat käyttää lopulta. Harva ostaa isommilla säästöillä ruokaa ja bensaa, jotka näkyy keskeisesti inflaatiolaskelmissa alati kallistuvina. Osakkeista ja rahastoista rahojaan ei saa ulos voitollisesti koskatahansa. Tilivarallisuus mahdollistaa investoinnit juuri silloin, kun jonkun hyvän sijoituskohteen saa erityisen halvalla. Esim. asuntoja voi ostaa nyt kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin millä samaa kohdetta on myyty 4v sitten. 4v riskitöntä korkokertymää ja kunnon siivu pois kauppahinnasta tekee tilisäästämisestäkin kannattavaa suhteessa sen olemattomaan riskiin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   31.7.26 00:39:21

Kirjoita vielä kerran "about". Jooko :))

Lähettäjä: multa 
Päivämäärä:   31.7.26 01:00:06

Eläkevakuutus löytyy.

Lähettäjä: Kolkol 
Päivämäärä:   31.7.26 01:04:19

33v, Tilillä 5000€, osakkeissa/rahastoissa 48 000€. Palkkaa saan noin 3800€, josta maksetaan karkeasti 2900€.

Alkujaan itsekin jännitin sijoittamista ja makuutin aina 10 000€ tilillä "jos jotain sattuu", mutta vuosien varrella ymmärtänyt, ettei sijoittaminen niin riski olekaan. Ei ne rahat yhdessä yössä sieltä mihinkään katoa. Ja jos tulisi isompia yllättäviä menoja, voi ottaa rahat sijoitusvaroista ihan yhtä helposti kuin tililtäkin. Suosittelen aloittajaa sijoittamaan pienempiä summia kuukausittain rahastoon (lähes varmaa voittoa). Itselläni menee vain 50€/kk yhteen rahastoon ja muutoin kerrytän ensin 1000€ ylimääräistä ja laitan sen kerrallaan johonkin osakkeeseen.

Lähettäjä: mani 
Päivämäärä:   31.7.26 01:07:35

"Ja jos tulisi isompia yllättäviä menoja, voi ottaa rahat sijoitusvaroista ihan yhtä helposti kuin tililtäkin."

No onhan tuo teknisesti totta että niiden ottaminen on ihan yhtä helppoa kuin tililtäkin. Semmoinen pikku miinus vaan että siinä sitten menettää kaikki tuotot, mahdollisesti vuosikausien aikana kertyneet...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.7.26 01:18:39

Aloittajalle: Voisit yhdistää korkeakorkoisempaa säästötiliä (esim. Svea, Norwegian) ja aloittaa kuukausisäästämiseen pariin matalakuluiseen rahastoon. Näitä löytyy esim. Nordnetistä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.7.26 01:23:35

43v, yksineläjä. Vakityö ollut nyt 8v, sitä ennen pätkätöitä, opiskelua, työttömyyttä, sijaisuuksia ja töiden perässä muuttamista ympäri Suomea useampaan kertaan. Ei säästöjä, sijoituksia, omaa asuntoa tai mitään. Kaikki menee mitä tulee. Brutto 2200e/kk.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.7.26 01:39:13

Pätkätyöläinen, 40+, rahastoissa n. 25000, muita säästöjä n. 25000. Kuukausitulot vaihtelee työtilanteen/työttömyyden mukaan nettona n. 1000-2500/kk. Asun vuokralla. Töissä ollessani laitan säästöön ja työttömänä ollessani sitten menee kaikki tulot elämiseen ja välillä säästöjäkin käytettävä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.26 02:43:25

32 v. Käyttötilillä vajaa 1000 e, säästötilillä 3000 e, ASP-tilillä 15000 e (+luottokortilla 2000 e luottoraja hätätilanteiden varalta). Osakkeissa pankin kautta 50000 e ja Nordnetissä 19000 e. Nordnetissä lisäksi rahastoissa ja ETF:issä yhteensä 88000 e.

Bruttopalkka 5600 e, Nordnetin rahastoihin/ETF:iin menee tällä hetkellä noin 1200 e/kk. Pankin osakkeet ja rahastojen alkuperäinen pesämuna (n. 20000 e) ovat pitkälti isovanhemmiltani saamistani perinnöistä.

Kun pankkitileiltä löytyy sopivalta tuntuva puskuri, lähtisin aloittajana
sijoittamaan passiiviseen indeksirahastoon (tai pariin), esim. joku maailman indeksi. Pankkien säästötilien korot ovat usein niin olemattomat, että inflaatio syö hyödyt pois, ja pitkässä juoksussa indeksirahastot tuppaavat pesemään aktiivirahastot tuloksissa.

Rahastoja hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota kuluihin. Pankit mielellään myyvät aktiivirahastoja, joissa on usein korkeat hallinnointikulut, mikä suoraan syö rahaston arvoa pois. Jonkinlaisena ohjenuorana kaiketi pidetään maksimissaan 0,5 % hallinnointikuluja. Omissani hallinnointikulut vaihtelevat välillä 0,0-0,2 %.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.7.26 02:47:42

Vasta 49-vuotiaana maksoin asuntolainan pois ja sijoitin noin 80 000 saatuani perinnön. Käytän tosin perintörahoja myös matkusteluun.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   31.7.26 07:22:57

63v sijoitan itseeni kaiken mitä saan muutettua rahaksi. Aikanaan olen sijoittanut ylimääräisen rahan kiinteistöihin ja muuhun infraan ja nyt pikkuhiljaa niitä hävitään ja elän myynti rahoilla. Tarkoitus on jättää perikunnalle mahd vähän tapeltavaa.

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   31.7.26 07:30:26

Ikää 47. Velaton rivitalo-osake, indeksirahastoissa nyt 50 000€ ja sijoitan lisää noin 750€/kk.

Päivämäärä:   31.7.26 07:42:11

" jos tulisi isompia yllättäviä menoja, voi ottaa rahat sijoitusvaroista ihan yhtä helposti kuin tililtäkin"

Rahastoissa myyntitoimeksiannon toteutumisella voi kestää muutama päivä. Eli jos lasku pitää maksaa nyt heti, ei rahastoissa olevat rahat kyllä siihen hätään auta. Verotkin tulee voitoista maksettavaksi jos yli tonnilla vuodessa sijoituksia myy.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   31.7.26 09:03:47

En usko, että olet harvinaisuus. Tiedän paljon 50-70-vuotiaita, joilla ei ole sijoituksia ollenkaan, huonolla tuurilla ei ole edes sitä puskuria. Nuorempia kehoitan sijoittamaan pienempiäkin summia, ja itseä harmittaa etten aloittanut heti 18-vuotiaana sijoittamaan pieniä summia. Nyt 33v, puskuria 18t, sijoituksissa 20t. Säännöllisesti menee 300e/kk sijoitustilille, mutta teen vuosittain useamman isommankin siirron. Pienensin vasta puskuria 4000 eurolla ja siirsin ne sijoituksiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.26 09:11:37

Määräaikaistili on, jossa on tällä hetkellä 40.000€.
Olen aikamoinen jänishousu sijoitusten takia, kun kaksi kertaa on mennyt pieleen jo alussa.
Ensimmäinen kerta oli reilu 10v sitten, kun sain perintöä. Juuri silloin alkoi Aasiassa jonkinlainen romahdus, menetin 3000€.
Toisen kerran kokeilin vielä muutamia vuosia sitten, taas iski koronan tapainen kriisi, menetys oli vain 1000€.

Mieheni on paljon rohkeampi sijoittaja. Häneltä ei mene yöunet kuten minulla, vaikka pörssit heiluvat edestakaisin Trumpin tekojen ja lausuntojen mukaan. Koko ajan on hiljalleen sijoitukset kuitenkin kivunneet ylöspäin.

Tiedän, että minullekin olisi lopulta käynyt niin. Ahdistuin kuitenkin hyvin paljon silloisista heilahteluista. Määräaikaistilin varma, vaikkakin pieni korko on ihan riittävä.

Lähettäjä: Nelikybä 
Päivämäärä:   31.7.26 09:29:34

Olen nelikymppinen. Työelämässä olen ollut opintojen ohella enemmän tai vähemmän heti täysi-ikäistymisestä alkaen. Opintolainaa ei ole koskaan ollut penniäkään, opinnot on rahoitettu työllä ja aiemminpien töiden säästöillä. Olen valmistunut reilu parikymppisenä ja kaksvitosesta alkaen ollut oman alan töissä ensin pitkällä määräaikaisuudella ja sitten vakkarina jo kohta 15 vuotta.

Nettopalkka kulukorvaukset ja etuisuudet mukaan luettuna on noin 3000-3500 €/kk.

Ensimmäisen asunnon ostin käytännössä heti vakinaistamisen jälkeen keskisuuresta kaupungista. Nykyisin se on sijoitusasuntona. Asun nykyisin itse tuon kaupungin lähiseudulla vanhalla rintamamiestilalla, josta velkaa on vielä kuutisenkymmentä tuhatta. Kiinteän omaisuuden arvo on parisataa tuhatta.

Muita sijoituksia (rahastoja, osakkeita, kryptoja, kultaa, osuuspääomia) on tällä hetkellä noin 35 tonnilla ja tilivarallisuutta vajaa 20 tonnia. Lisäksi on muutama hevonen, joiden rahallinen arvo tänään on noin 25 tonnia. Huomenna se voi olla pyöreä nolla.

En ole syntynyt kultalusikka pe*seessä, vaan tehnyt ikäni töitä ja ollut kiinnostunut omaisuuden arvon kasvattamisesta. Elättelen toiveita, että 10 - 15 v päästä omaisuutta on sen verran, että töitä ei tarvitse painaa täyttä päivää seitsenkymppiseksi.

Ei lapsia, ei miestä.

Päivämäärä:   31.7.26 09:48:41

" jos tulisi isompia yllättäviä menoja, voi ottaa rahat sijoitusvaroista ihan yhtä helposti kuin tililtäkin"

-Teoriassa joo, mutta haluatko ottaa rahat ulos sijoitusten ollessa suhdanteen takia -35% vai +35%? :D Tässä kohtaa elämääni ottaisin sijoitukset tyhjiin, jos siinä olisi mitään järkeä, mutta en ala tappioita tai edes nollatuloksia kotiuttamaan, kun ne omistukset joutaa siellä odottelemaan parempia aikoja, maksan sen verran enemmän asuntolainan korkoja.

Ja sijoituksen muodosta riippuu miten kauan kestää rahojen ulossaanti: liekkö niistä jostain asuntorahastoista saaneet kaikki vieläkään rahojaan ulos, kun asuntoja ei suostuta laittamaan tarvittavissa määrin markkinoille totaalisen hintaromahduksen estämiseksi.

Oma varojen hallinnan strategia on ollut laittaa sijoituksiin vain sellaista rahaa, jolle ei ole varsinaista tarvetta tiedossa. Kertasummia, jotka ei sen hetkisessä taloudellisessa tilanteessa tunnu missään. Puskuritilillä on rahaa niin, että selviää perusriskeistä työtilanteen ja asumisen suhteen ja sinne samalle mahdollisimman korkeakorkoiselle (mutta määräajattomalle) säästötilille hillotaan normaalisti kuukausittain yli jäävää rahaa, jotta on mahdollista vaihtaa autoa tai mitä nyt muuta milloinkin voi tulla. Nyt kun on omakotitalo, jossa helposti menee useampia kymmeniä tuhansia korjauksiin niiden tullessa ajankohtaiseksi, niin sille on oma korkeakorkoinen säästötilinsä, jolle laitetaan rahaa omistusosuuksien suhteessa tulevia tarpeita varten. Näin remontit saa hoidettua laatu edellä ennen kuin tulee vahinkoja, eikä tarvitse ihmetellä mistä repiä rahat edes johonkin purkkapaikkaukseen sitten, kun home jo kukkii seinillä.

Aktiivisella sijoittamisella saa varmasti enemmän tuottoja irti varallisuudestaan, kuin minun toiminnalla. Mielenrauhalla ja arjen helppoudella on kuitenkin oma arvonsa, jota on vaikeampi mitata rahassa.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   31.7.26 10:03:48

Lähettäjä: mani
Päivämäärä: 31.7.26 01:07:35

"Ja jos tulisi isompia yllättäviä menoja, voi ottaa rahat sijoitusvaroista ihan yhtä helposti kuin tililtäkin."

No onhan tuo teknisesti totta että niiden ottaminen on ihan yhtä helppoa kuin tililtäkin. Semmoinen pikku miinus vaan että siinä sitten menettää kaikki tuotot, mahdollisesti vuosikausien aikana kertyneet...

No eihän menetä "kaikkia tuottoja" mitä ihmettä... Verot täytyy maksaa, se on semmosta.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   31.7.26 10:15:37

Lähettäjä: Tiina
Päivämäärä: 31.7.26 00:04:20

Ei ole rahastoissa ym. mitään. Kaikki turvassa tilillä, en uskalla sijoittaa, koska hups ja kaikki on menetetty. Taloudessa puskuria nyt 32 000e”

Höpönpöppöä, tilillä inflaatio syö varasi, sekö ei pelota?
En ymmärrä miten ihmiset edelleen mieltää kaiken sijoittamisen joksikin uhkapelaaminen kaltaiseksi riskiksi. Ei ihme että Suomi pysyy köyhänä.

Lukekaa/kuunnelkaa esim. Esa Juntusen Vaurastu viisaasti. Jos ei kirjastossa ole, niin esim. Storytelista löytyy ja ilmaisen kokeilujakson aikana ehtii ahmia useampiakin sijoitusaiheisia teoksia.

Päivämäärä:   31.7.26 10:21:51

Niin, ja on sijoituksia. Rahastot/etf:t/suorat osakkeet n. 200 000€, korot 15 000€, korkeakorkoisella tilillä puskuri 10 000€. Asunto kohta maksettu, mun osuus n. 150 000€.

Ikää kohta 50v, tulot on vuosien saatossa vaihdelleet paljon, nyt varsin hyvät (netto n. 4300€). Siitä sijoituksiin menee n. 1000€/kk.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.7.26 11:06:50

Yksi sijoitusasunto. Asuin siinä ennen itse, kunnes muutin miehen kanssa yhteen.
Sen lisäksi meillä on miehen kanssa yhteinen firma, jolla pari vuokrattavaa loma-asuntoa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.7.26 11:07:55

Sijoitusasunnosta jää vastikkeen maksun jälkeen n. 400e/kk. Toki sitten taas vastapainoksi tulee myös remppakuluja jne.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.7.26 12:10:27

Kohta 30v ja säästötilillä 30 000 €. Säästöt kertyivät nopsaan silloin kun tein vuorotyötä, nyt päivätyöläisenä aika paljon hitaammin. Olen miettinyt, että joku kahden vuoden määräaikainen korkeakorkoinen talletustili voisi ehkä olla suht turvallinen ja vaivaton vaihtoehto.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   31.7.26 12:24:12

Itkettää nämä ihmisten ”parempi pitää kaikki varat tilillä” asenteet.

Ottamaa nyt haltuun edes sijoittamisen alkeet ja tutustukaa korkoa korolle -vaikutukseen. Järkevä sijoittaminen hyvin hajautettuihin, matalakuluisiin indeksirahastoihin ei ole uhkapeliä.

Päivämäärä:   31.7.26 14:18:03

"No eihän menetä "kaikkia tuottoja" mitä ihmettä... Verot täytyy maksaa, se on semmosta."

No viimeksi kun katsoin niin nuo sijoitusrahastot toimivat juuri sillä periaatteella että laitat rahat sinne esim 5 vuodeksi ja viiden vuoden päästä saat nostaa sekä alkuperäisen summan että kaikki sille kertyneet korot ja tuotot. MUTTA jos kosket rahoihin ennen kuin se 5 vuotta tulee täyteen niin saat vain sen alkuperäisen summan takaisin itsellesi, et mitään tuottoja.

Eli vaikka olisi teknisesti helppoa nostaa se alkuperäinen summa takaisin tarpeen vaatiessa, niin mitenkään järkevää se ei ole, koko homman pointtihan menee siinä.

Päivämäärä:   31.7.26 14:30:35

No ei toimi tuolla tavalla mitkään tavalliset sijoitusrahastot. Mitähän ihmettä olet katsellut?

Päivämäärä:   31.7.26 14:32:07

-

Se että olet sattunut lukemaan jonkun Alexandrian kusetusrahaston ehdot, ei tarkoita että kaikki toimisivat noin. Suurin osa ei toimi noin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   31.7.26 14:40:19

Ei ole osakkeita, mutta sijoitusasunto on, josta saa vuokratuloja tasaisesti. Kuten jollain muullakin, myös minä asuin siellä ennen itse, mutta pistin vuokralle, kun muutimme miehen kanssa yhteen.

Lähettäjä: Tyhjälompsa 
Päivämäärä:   31.7.26 14:44:09

Mihin te haalitte rahaa?
Kai tiedätte ettei käärinliinassa oo taskuja.

Päivämäärä:   31.7.26 15:11:08

Oletko täysin varma, että kynäniska on mies?

Päivämäärä:   31.7.26 15:36:01

” Lähettäjä: Tyhjälompsa
Päivämäärä: 31.7.26 14:44:09

Mihin te haalitte rahaa?
Kai tiedätte ettei käärinliinassa oo taskuja.”

Voi vähentää työntekoa tai lopettaa sen jo ennen eläkeikää. Voi käyttää rahaa siihen mihin haluaa, viimeitään sitten vanhana ostaa sillä kotiapua, jos ei muuten ole saanut hassattua.

Ja ei ole tarkoitus kituuttaa nyt, laitan säästöön sellaisen osan, ettei se vaikuta elintasooni.

Lähettäjä: Ip 
Päivämäärä:   31.7.26 15:46:47

41v ja käyttötilillä 500e, syksyn harrastuksiin varattuna 650e, säästötilillä 1000e, rahastoja 11000e ja osakkeita 2000e. Yhteenlaskettuna 15500euroa siis varallisuutta just nyt.

Velkaa onkin sitten enemmän, 100000e asuntolainaa.

Sijoitan 100e kuussa rahastoihin.

Aloittajalle suosittelen ehdottomasti indeksirahastoja. Esim OP maailmanindeksi tai Nordnetin Superrahastot. Ne sijoittavat maailman suurimpiin yrityksiin ja tuotto-odotus melko vakaa. Niissä on juoksevat kulut joko nolla tai hyvin pienet.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   31.7.26 15:59:48

"Höpönpöppöä, tilillä inflaatio syö varasi, sekö ei pelota?
En ymmärrä miten ihmiset edelleen mieltää kaiken sijoittamisen joksikin uhkapelaaminen kaltaiseksi riskiksi. Ei ihme että Suomi pysyy köyhänä"
Just puhuttiin s-pankin sijoitusneuvojan kanssa, ja onhan siinä iso riski olemassa. Ja miks joku hullu maksaisi mun rahojen säilyttämisestä mulle rahaa, joku huijaus näissä on.

Päivämäärä:   31.7.26 16:32:38

Ei minua inflaatio pelota. Kaikki kallistuu, tiedän.
Minusta on vaan kivaa tietää eurolleen, paljonko minulla on rahaa ja sen mukaan sitten eletään.

Helppoa ja rentouttavaa.

Päivämäärä:   31.7.26 16:36:41

*

Minusta on helppoa ja rentouttavaa nähdä kuinka rahan määrä sijoituksissa lisääntyy ”itsekseen”.

Käyttövarat on erikseen, ettei tarvitse myydä sijoituksia karhumarkkinan aikana.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   31.7.26 16:38:11

Velkaa on, vakityö useamman vuoden. Nyt olen hevoset on, mutta lapsia on. Aloitin viimeisen hevosen luopumisen jälkeen laittamaan sijoitukseen 10€/kk muutaman satasen alkusijoituksen jälkeen. Viimeksi katsottuna tuotto oli joku 8%.

Laitan ne vaan pankin salkkuun, itse en tee asian eteen mitään. Eli pankki hoitaa sijoitukseni.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.7.26 16:39:48

Mulla on kryptovaluuttaa. Ostan silloin kun halvalla saa. Puskuria ym. on paljon ihan tavallisella tililläkin. Palkkaa saan keskitulon verran. Verojenmaksupuoli rahoja kotiuttaessa aiheuttaa kryptojen kanssa paljon harmaita hiuksia.

Päivämäärä:   31.7.26 16:50:08

Pisterivi, tuolla aikaisemmin jo kirjoitin, kuinka olen kahteen otteeseen menettänyt rahaa, tuhansia euroja sijoitustileissä.
Ja vaikka tiedän, että tilit olisivat loppujen lopuksi nousseet plussalle, niin huomasin etten pidä siitä epävarmuudesta.
Olen jo eläkkeellä, minulla on sen verran rahaa kuin tarvitsen.

Lähettäjä: Opel 
Päivämäärä:   31.7.26 17:46:00

"43v, yksineläjä. Vakityö ollut nyt 8v, sitä ennen pätkätöitä, opiskelua, työttömyyttä, sijaisuuksia ja töiden perässä muuttamista ympäri Suomea useampaan kertaan. Ei säästöjä, sijoituksia, omaa asuntoa tai mitään. Kaikki menee mitä tulee. Brutto 2200e/kk."

Mä hieman ihmettelen tämmöistä. Mihin saat hassattua nuo rahat kokonaan joka ikinen kuukausi? Mä tienaan nettona 2000e tai vähän alle, maksan auton ja okt lyhennystä ja vielä säästän 50-300e kuussa. Jos ei ois omaa taloa ja autoa niin rahaa jäisi ihan suuriakin summia joka kuukausi säästöön laitettavaksi.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   31.7.26 17:49:47

48v ja vakituisesti tehnyt työtä 18v lähtien,

Ei penninhyrrää sijoituksissa, ei tilillä kuin palkka.
Vanha talo, vanha auto ja pari hevosta.

Köyhänä elän ja köyhänä kuolen…

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   31.7.26 17:55:11

Kyllä omakotitalosta muitakin kuluja on kuin lyhennykset. Ihan kaikki kulut tuplaantuneet parin vuoden sisällä: sähkö, likakaivon tyhjennys, vesi ym.

Remonttia, jos tekee niin tarvikkeiden hinnat nousseet huimasti jne.

Mulla kans palkka jotain 2200€/kk (netto) ja kaikki menee. Tietty hepat syö mun rahat.

Päivämäärä:   31.7.26 22:06:00

Ei oo sijoituksia. 300t velkaa. Toki kiinteää omaisuutta seinien muodossa on useampia kiinteistöjä.

Päivämäärä:   31.7.26 22:30:01

"En ymmärrä miten ihmiset edelleen mieltää kaiken sijoittamisen joksikin uhkapelaaminen kaltaiseksi riskiksi"

-Riippuu kovin paljon siitä mihin sen sijoitetun rahan ajattelee käyttävänsä. Kaikki raha, jolle on tosiasiallista tarvetta tiedossa: auton osto, vesikaton uusiminen, tmv. on uhkapelaamisen kaltainen riski laittaa kiinni sijoituksiin, joiden arvosta ei ole mitään taetta sillä hetkellä, kun rahan tarve konkretisoituu. Kukaan ei voi taata, että sijoituksista saa omansa pois juuri silloin kun rahaa tarvitset. Siksi sijoituksiin on erittäin järkevää laittaa ylimääräinen raha, jolle ei ole käyttötarkoitusta, mutta sellaiset säästöt, joiden tarve on tiedossa, tarvitaan täysimääräisinä vaaditulla hetkellä käyttöön täysin riippumatta talouden suhdanteista. Jos mietitään esim. työttömyyttä, niin suurin todennäköisyys työttömyydelle on samaan aikaan kuin suurin todennäköisyys sijoitusten tappiolla olemiselle, jolloin sijoitusvarallisuus ei yleensä tuo kaivattua turvaa, kuten säästötilin saldo.

Säästötililtä rahat saa haluamaansa asiaan tässä ja nyt. Silloin kun sijoitukset on hyvästi voitolla ja olisi hyvä hetki ottaa rahat ulos, ei sille summalle ole välttämättä yhtään mitään järkevää käyttökohdetta.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   31.7.26 23:11:41

Nelikymppinen, vakityössä, bruttopalkka 4000e.

Omistusasunto, josta vähän yli puolet maksettu.

Pankin osakerahasto, johon olen nyt 6 vuoden ajan laittanut niinkin vähän kuin 50e kuussa. Rahaston arvo on nyt 5400e. Lisäksi yhdellä pankkitilillä säästössä tällä hetkellä 7500e, minkä lisäksi on varsinainen käyttötili.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   31.7.26 23:15:07

"No viimeksi kun katsoin niin nuo sijoitusrahastot toimivat juuri sillä periaatteella että laitat rahat sinne esim 5 vuodeksi ja viiden vuoden päästä saat nostaa sekä alkuperäisen summan että kaikki sille kertyneet korot ja tuotot. MUTTA jos kosket rahoihin ennen kuin se 5 vuotta tulee täyteen niin saat vain sen alkuperäisen summan takaisin itsellesi, et mitään tuottoja.“

ei mikään normaali rahasto näin toimi. Mahdollinen "lunastuskorvaus" saattaa riippua säilöntäajasta joissain rahastoissa mutta muuten pidät ihan kaik rahat ja tuotot, joita et nosta.

Lähettäjä: AMari 
Päivämäärä:   31.7.26 23:36:29

Olen nuorempi, mutta en ole uskaltanut sijoittaa. Toki sekin raha, minkä käyttää esim ruoan tilaamiseen niin olisi fiksumpaa sijoittaa, kait. Säästössä on joku 17 000e.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   1.8.26 09:16:09

"Mihin te haalitte rahaa?
Kai tiedätte ettei käärinliinassa oo taskuja."

Raha takaa minulle monia mukavuuksia ihan elinaikanani. Olen mm. ostanut hevosen käteisellä ihan vaan koska halusin. Jos haluan uuden polkupyörän, niin voin ostaa vaikka neljän tonnin fillarin ilman sen suurempia miettimisiä. Sijoitukset tuo myös turvaa ison asuntolainan kanssa. Eläkkeelle jäätyäni aion matkustella ja sen pystyn tekemään ilman, että tarvitsee kytätä tarjouksia.

Olen sijoittanut osakkeisiin vähän reilu 10 vuotta. Salkkuni on tällä hetkellä noin tuplasti sen arvoinen kuin mitä sinne Olen rahaa laittanut. Joissain osakkeissa tulee turpaan ja joissain tulee hyvin voittoa. Kylmää kyytiä tuli korona-aikana ja Ukrainan sodan alettua. Salkku menetti arvoa todella paljon. Nyt se on jo kirinyt kaiken kiinni ja mennyt reilusti ylikin. Eniten harmittaa, että silloin ei ollut juuri hirveästi käteistä ylimääräisenä, että olisi voinut ostaa lisää. Eli malttia pitää olla. Pitkässä juoksussa kurssit kyllä nousee plussalle.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   1.8.26 09:26:08

Ikää 35, lainaa vajaa 300t, rahastoja reilu 12t

Lähettäjä: €€€€€ 
Päivämäärä:   1.8.26 09:29:16

Lipaston laatikossa on 300000€, otan sieltä tarvittaessa.

Päivämäärä:   1.8.26 10:22:04

-Niihin käärinliinoihin pääsemiseen voi mennä vielä 50v. Sitä ennen ehtii tulla monta tilannetta, joihin tarvitaan rahaa. Kun lähtee laskemaan vaatteiden, käyttöesineiden, laitteiden, ajoneuvojen ja rakennuksen eri osien keskimääräisiä käyttöikiä, niin 50v aikana joudun maksamaan esim. kylppärien uusimiset kahteen kertaan, useamman auton, jos autolla meinaan ajaa, monta pyykkikonetta, jne. Kaikkeen sellaiseen tarvitsee rahaa, jota on hyvä varata nyt kun sitä tulee, myöhemmin voi olla työttömyyttä, sairautta tai muuta tulotasoon vaikuttavaa ja silti niitä kuluja on tulossa.

Päivämäärä:   1.8.26 10:57:24

32v, omistusasunto miehen kanssa + autohallipaikka, molemmilla omat autot. Rahastojen ja osakkeiden arvo tällä hetkellä 100k euroa ja käyttötilillä muutama tonni. Kuukausisäästän rahastoihin ja joskus jotain isompia kertasijoituksia, jos käyttötilille kertyy enemmän tai myyn jotain nykyisiä osakkeita.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   1.8.26 10:59:09

"En ymmärrä miten ihmiset edelleen mieltää kaiken sijoittamisen joksikin uhkapelaaminen kaltaiseksi riskiksi"
Kiska siinä voibedelleenkin menettää rahaa, siksi.

Eläkepäiville, talon tuleviin isoimpiin remontteihin, auton ostoon, hevosen ostoon. En ota mihinkään lainaa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   1.8.26 11:03:03

Itse haalin rahaa remontteihin, matkusteluun, eläinlääkärimaksuihin, omiin ja perheen terveyskuluihin, auton vaihtoon vähän uudempaan aina 5 vuoden välein, työttömyyden tai työkyvyttömyyden varalle, kesämökkihaaveeseen ja siihen, että eläkepäivinä voin asua edullisesti velattomassa omistusasunnossa, jolloin rahaa jää käyttöönkin. Tarkoitus on myös, että lapselle jää jotakin perintöä aikanaan.

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   1.8.26 11:21:54

Itse sijoitan sen vuoksi, että siellä on vararahasto olemassa, jos elämässä sattuu jatain odottamatonta. Jos vaikka sairastuu tai joutuu työttömäksi, niin ei tarvitse heti alkaa miettimään, että mitä myydään yms. Jos taas elämässä ei satu mitään ikävää, niin minulla on eläkkeellä sen kokoinen sijoituspääoma olemassa, josta voin joka kuukausi helposti kotiuttaa sellaisen summan elämäni loppuun saakka, että eläkkeellä elintasoni ei laisinkaan putoa verrattuna siihen, kun sain vielä palkkaa.

Lähettäjä: Poro 
Päivämäärä:   1.8.26 11:57:30

Hei te joilla on sijoituksia Nordnetissa auttakaa aloittelijaa.
Minulla on ylimääräinen 5t jonka haluaisin sijoittaa ennen kuin ostan mielenhäiriössä neljännen hevosen tai uuden satulan, mitä en tarvitse ennen kuin edelliset on myyty.
Vinkkejä, mitä ja miten kannattaa sijoittaa - koko summa esim. Yhteen (maailmanrahastoon vai mihin) vai hajauttaa 2+3t kahteen eri (mihin laittaisit) vai tonni viiteen eri?
Tarkoitus olisi alkupömpsin jälkeen laittaa noin 50€ kuussa - ehkä yhteen tai kahteen rahastoon.

Minulla on jokin sijoitus pankin kautta, mutta sen tuotto on ihan minimaalinen, enkä halua sitä lisätä.

Sijoitus saa jäädä kasvamaan - hevosille on eri puskuritili äkillisiin menoihin. Haluaisin sijoittaa tuon summan pian - vaikka se on pieni raha oikeille sijoittajille, minulle se on iso summa.

Päivämäärä:   1.8.26 12:37:38

Poro

Helpointa on laittaa rahat esim. Nordnet Maailma Indeksiin. Kulut vain 0,3%, Ei osto- tai myyntikuluja. Minimisijoitus 15€ kerralla. Ei tarvitse itse alkaa hajauttamaan.

Jos olet OP:n asiakas, siellä OP-maailma on myös hyvä vaihtoehto, varsinkin jos olet omistajäsen.

Katso siitä pankin sijoituksesta mikä se on. Luultavasti siinä on osa koroissa jos tuotto on minimaalinen ja luultavasti myös kovat kulut, jos tuottoa ei tule.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   1.8.26 12:47:34

45 ikää ja on rahastoja ja osakkeita n. 8000 eurolla, säästöjä 12000 €. Metsää, kesämökki yhteisenä, asunto ja okt. Ja mihin haalin rahaa; lomautuksia varten(olen ollut vapaaehtoisesti lomautettuna jos mahdollista),remontteihin, eläinlääkäri ym yllättäviin kuluihin... Palkka noin 1800 nettona

Lähettäjä: No kyllä 
Päivämäärä:   1.8.26 12:59:04

Porolle sanoisin, vaikkei sijoitusohjeita saisikaan antaa, että ennemmin kuin laittaa kerralla noin suuria summia, niin hajauta ajallisesti. Toki, jos mulla olisi nyt 5 tonnia käyttää, niin ostaisin jotain ETF:ää, maailmaa, Eurooppaa ja/tai Usa:ta. Ja sitten jatkossa johonkin indeksirahastoon se 50 euroa kuussa.

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   1.8.26 13:43:38

On. Ei tarvitse olla vinkumassa rahaa somessa, jos koira vaikka sairastuu tai tulee muita "yllättäviä" menoja.

Päivämäärä:   1.8.26 14:36:07

Mä en tykkää käydä töissä. Siksi sijoitan. Laskelmieni mukaan voin n. 40-vuotiaana vaihtaa kolmepäiväiseen työviikkoon vaikka palkkani onkin surkea. Tai jos silloin tykkäänkin jostain syystä tehdä pidempää viikkoa, niin sitten voi jäädä eläkkeelle aikaisemmin tai pitää palkattomia lomia enemmän.

Joo, voi olla että kuolla kupsahdan ennen sitä, mutta sille ei sitten mitään voi. Siinä tapauksessa mun sijoituksilla voidaan turvata esimerkiksi mun vanhempien vanhuudenpäiviä jos he silloin vielä elossa porskuttavat. Lapsia mulla ei ole. Tai jos vanhemmat tuosta kuolla kupsahtaa, niin sitten testamenttaan rahat johonkin haluamaani hyväntekeväisyyskohteeseen. Käyttöön menevät joka tapauksessa sitten aikanaan. En minä niitä hautaan mukaani tarvitse.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.26 14:40:06

5000 euroa on kyllä niin pieni raha sijoituksiin, että se on sama laittaa kerralla.

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   1.8.26 18:30:07

En minäkään niin paljon töistä välitä. Olen säästöjen turvin ollut vuorotteluvapaalla. Sekä tietysti lomautukset ei haittaa kun on säästöjä

Lähettäjä: Poro 
Päivämäärä:   1.8.26 21:37:51

Köyhälle hevosenomistajalle ylimääräinen 5t on iso raha, ja jostain se on aloitettava. Jos laittaisin säästöt, jotka on varattu hevosiin, kisoihin ja yllättävin kuluihin, summa olisi paljon isompi. Mutta elämä on valintoja, ja mun rajallisilla resuilla menee ihmiset ja eläimet ensin, ja olen tosi tyytyväinen, että olen saanut edes tuon summan kaiken hullunmyllyn seassa sijoitettavaksi.

No kyllä - kiitos vinkeistä. Ajallisesti hajauttaminen ei juuri nyt ole optimitilanne, mutta tarkoitus olisi eka sijoituksen jälkeen lisätä pottia pienesti kuukausittain. Eli vinkki mihin tuo summa (tai kahtia jaettu) kannattaa laittaa just nyt, on tosi arvokas minulle.
Ymmärrän toki että sotien ja epävakaan taloustilanteen takia ajankohta ei ole ehkä paras, mutta en halua makuutta rahaa tilillä enää pidempään.

Lähettäjä: Lop 
Päivämäärä:   3.8.26 18:17:00

Ei, kaikilla ei ole jotain sijoituksia.

Lähettäjä: Niia 
Päivämäärä:   4.8.26 19:47:26

Suurin osa enemmän sijoitusvarallisuutta omaavista lienee lapsettomia? Kahden lapsen elatusvastuullisena omaisuuden kerryttäminen on huomattavasti vaikeampaa vaikka keskipalkkainen olenkin. Vähäiset säästöt kulutettu pääosin hoitovapaiden aikana, asuntolainaa onneksi enää (pk-seudun mittakaavalla) vähän (n 30 t). Oma valinta toki tämäkin…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.