Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies ei pidä siitä että ”koulutan” häntä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.26 23:27:29

Olin tehnyt ruoan (sekä leiponut)kun tuli töistä, siivonnut ja hoitanut miehen muutaman pikkuasian, jota ei ole ehtinyt hoitamaan. Minulla on töistä vapaa. Söi eikä kiittänyt ja sanoin, että tapana on kiittää. Sanoi siihen vain, etten koskaa itse kiitä jos hän siivoaa. Ilmoitin, että sitten saa lopettaa kiittämisen kun minulla on ruoka valmiina töistä tullessa mutta mieshän ei ole koskaan kokannut kun ei kuulemma osaa.
Nyt mököttää ja ei pidä siitä että ”yritän kouluttaa”.

Re: Mies ei pidä siitä että ”koulutan” häntä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.26 23:29:48

Ehkä voisit vähän muuttaa kommunikointitapaasi pehmeämmäksi, kertoa että sinusta tuntuu kurjalta kun hän ei kiitä ja pelkkä kiitoksen sanominen saisi sinut kokemaan olosi arvostetummaksi (tai mikä nyt onkaan totuus), mutta mieshän tuossa on selvästi aika lapsi. Se asia vaan tuskin paranee jos kommunikoit kovin kärkkäästi.

Päivämäärä:   31.7.26 00:02:36

No jos ei äiti ole opettanut käytöstapoja niin ei ne vanhaan koiraan tehoa. Voihan koittaa sanoa mitäs sanotaan kun nousee pöydästä tai unohtuiko jokin

Päivämäärä:   31.7.26 00:29:23

Kannattaa käyttää viestinnässä minä-viestiä. On pehmeämpi, ei syytä ja siksi vastaanottajan helpompi ottaa vastaan.

Lähettäjä: jäi avoimeksi 
Päivämäärä:   31.7.26 01:02:21

No kiitätkö itse silloin, kun hän siivoaa?

Päivämäärä:   31.7.26 01:06:50

Mieshän tuossa koitti kouluttaa sinua. Ja on siinä myös oikeassa, että jos kotityöt jakautuvat niin että toinen laittaa ruokaa ja toinen siivoaa, niin ei mene oikein jos vain ruoanlaitosta kiitetään. Siivouksesta pitää kiittää yhtä lailla. Ja niin meillä myös toimitaan, kiitetään puolin ja toisin kotitöiden tekemisestä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.7.26 03:37:40

Näen kristallipallossani eron. Kommunikointi on pelkkää kettuilua puolin ja toisin.

Päivämäärä:   31.7.26 08:19:11

Miten arvelet tuon kouluttamisesti muuttavan miestä? Niin, ei ne muutu. Aiheutat itsellesi pahaa mieltä ja kiehut liemessäsi, vaikka voisit elää mukavaa elämää ilman turhaa mielipahaa. Mies on iso lapsi, joka ei osaa käyttäytyä. Sillä että säksätät tavoista ei tule olemaan mitään vaikutusta mieheen, koskaan. Älä ainakaan ikinä mene lisääntymään tuollaisen kanssa. Kun olet sidottu mieheen ja lapsiin, se vain pahenee ja pian sohvalla makaa laiska haiseva ukko ja sinä hoidat kaiken, edelleen vailla kiitosta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.26 09:31:24

En odota sanallisia kiitoksia jos teen normaaleja kotitöitä, eikä odota mieskään. Kehuu kyllä jos esimerkiksi ruoka on hyvää, näin teen itsekin. Hermostuisin kyllä tuollaisesta töksäyttelystä "mitä sanotaan kun lähdetään pöydästä". Kun aikuisia ihmisiä ollaan kuitenkin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   31.7.26 09:37:11

Kyllä miehiä kuuluu kouluttaa jatkuvasti.

Lähettäjä: På 
Päivämäärä:   31.7.26 10:25:37

Ei kotitöiden tekemisestä kuulu kiitellä, paitsi tilanteessa, jossa toisen olisi pitänyt tehdä joku homma, mutta toinen tekeekin sen hänen puolestaan syystä tai toisesta.

Mutta ruoasta minusta kuuluu yleensä kiittää kokkia aina.

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   31.7.26 10:27:46

No kuuluu ihan yleisiin käytöstapoihin kiittää ruuasta ruokailun päätteeksi eikä sillä ole mitään tekemistä kotitöiden jaon kanssa.
Jättääkö mies kiittämättä ruuasta kylässäkin?

Lähettäjä: ?= 
Päivämäärä:   31.7.26 10:53:29

"ei ne muutu. Aiheutat itsellesi pahaa mieltä ja kiehut liemessäsi, vaikka voisit elää mukavaa elämää ilman turhaa mielipahaa. Mies on iso lapsi, joka ei osaa käyttäytyä. Sillä että säksätät tavoista ei tule olemaan mitään vaikutusta mieheen, koskaan. Älä ainakaan ikinä mene lisääntymään tuollaisen kanssa. Kun olet sidottu mieheen ja lapsiin, se vain pahenee ja pian sohvalla makaa laiska haiseva ukko ja sinä hoidat kaiken, edelleen vailla kiitosta."

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.7.26 11:21:49

Kuulostatte molemmat aika lapsille tai vaihtoehtoisesti aloittajalla on mennyt niin sanotusti kuppi nurin, kun toinen ei panosta yhtä paljon suhteeseen ja ongelma ei ole vain tämä yksi kerta.

Nyt ei tainnut ongelma oikeasti olla se että kiittääkö vai eikö, vaan se että aloittaja kokee ettei puoliso arvosta että on ruoka valmiina ja paikat siivottuina ja vielä auttanut miehen hommissakin.

Mies meni nyt puolustuskannalle, kun ehkä nolotti kun hoksasi ettei kiittänyt. Hyvä kysymys on myös, kiitätkö tosiaan itse? Nyt olisi hyvä hetki istua rauhassa alas ja keskustella asiasta. Yrittää olla syyttelemättä toista, vaan kertoa ihan vaan rauhassa, mille itsestä tuntuu ja miten toisi että asiat menisivät jatkossa. Ja yrittää etsiä ne oikeat juurisyyt harmituksille.

Toista ihmistä ei voi muuttaa, vain sitä miten itse asioihin suhtautuu. Toisen ihmisen pitää itse haluta muuttaa käytöstään. Silloin pitää vaan osata itse vetää raja millaista käytöstä sietää ja millaista ei.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.7.26 13:34:19

En ole yhtään tottunut kiittämään yhtään mistään. En itse kiitä enkä oleta että muutkaan kiittää. Jos olisin suhteessa niin olettaisin että kumpikin vuorillaan kokkaa tai siivoaa eikä siitä mitenkään kiitetä. Tärkeämpää ois että se mies tekee oman osansa ihan mukisematta. Jos minä tekisin kaikki ja mies selviää pelkällä kiitoksella niin kauaa en sitä sietäis. Teot merkkaa enempi kuin sanat.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.7.26 13:42:35

Ruuasta on tapana kiittää, siivoamisesta ei.

Riittääkö mies sinua, kun olet siivonnut? Vai onko se miehen tekemänä jotain hyvää hyvyyttään ylimääräistä extraa?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   31.7.26 13:50:40

Meillä mies tekee aina ruoan. Miksi? - Osaa maustaa sen paremmin, kuin minä. Ja muutenkin se on jäänyt suhteemme edetessä miehen "tehtäväksi". Osaan minäkin tehdä ruokaa. Kiitän aina miestä ruoasta. Kun suhteemme alkuaikoina minä tein ruokaa, niin mies kiitti ruoasta. Siivotessamme emme kiitä toisiamme, koska on normaalia siivota, kun yhdessä asuu. Ja silloin, kun emme asuneet yhdessä, niin tottakai toinen kiitti siivouksesta, jos tämä sitä oli tehnyt. Eli jos minä olin koirieni kanssa lenkillä (nyt siis edesmenneet) ja mies oli siivonnut sillävälin, niin tottakai kiitin miestä. Se oli ihan itsestään selvä asia. Kun mies teki / tekee töitä, niin silloin minä siivoan ja teen ruoan. Mies kiittää ruoasta ja siitä, että olen siivonnut. Meillä monesti käy vielä niin, että kun ollaan syöty, niin mies korjaa astiat ja viruttaa ne ja laittaa astianpesukoneeseen, niin kiitän miestä siitä, että korjasi myöskin minun astiat ja virutti ne ja laittoi astianpesukoneeseen (ja tätä ei tapahdu joka kerta, vaan silloin tällöin).

Lähettäjä: Zzz 
Päivämäärä:   31.7.26 14:02:07

Meillä on vuosikymmenten parisuhde jo takana ja edelleen meillä kiitetään kotitöiden tekemisestä. Kumpikin hoitaa oma-aloitteisesti sovitut työt, mutta silti se kiitos on kiva kuulla. Kiitos kertoo siitä, että puoliso on huomannut toisen tekemän työn ja arvostaa sitä. Nopea ja kiva ele. Ja näiden vuosikymmenten aikana meillä ei ole vielä kertaakaan riidelty kotitöistä, jostain sekin kertoo. Tätä taustaa vasten tuollainen periaatteellinen kiitoksen sanomatta jättäminen ja kotitöiden arvottaminen kiitoksen arvoisiin ja arvottomiin, tuntuu tosi oudolta.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   31.7.26 14:08:34

Arvostus on tärkeää parisuhteessa ja kiittäminen on varmaan helpoimpia arvostuksen osoituksia. Itse pyrin kiittämään ja huomioimaan niin ruuan laiton kuin kotityötkin, jotka mies on tehnyt. Ei sen tarvi olla mikään virallinen "kiitos kun imuroit"-ilmoitus eikä toisen perässä tarvi kulkea kiittämässä siitä, että laittoi roskan roskiin tai vei likaiset sukat pyykkikoriin. Mutta miten se on itseltä pois, jos aina välillä toteaa, että ihanaa kun tyhjäsit tiskikoneen, kiva kun veit roskat, kiitos kun laitoit ruokaa. Siitä tulee kiva ja arvostettu olo, kun vaivannäkösi yhteisen kodin eteen on huomioitu, vaikka kyse ei olisikaan suurista asioista.

Lähettäjä: ht-lady 
Päivämäärä:   31.7.26 14:11:54

Ei tietenkään siivoamisesta kiitetä, sehän on ihan rutiininomainen taloustyö joka kuuluu miehen velvollisuuksiin itsestäänselvästi. Miksi itsestäänselvyyksistä pitäisi kiittää?

Sen sijaan jos nainen laittaa ruokaa niin se on jotakin aivan ekstraa jota hän on tehnyt parisuhteen eteen, ja sikahan se on joka ei siitä kiitä.

Päivämäärä:   31.7.26 14:22:23

"
No jos ei äiti ole opettanut käytöstapoja niin ei ne vanhaan koiraan tehoa. Voihan koittaa sanoa mitäs sanotaan kun nousee pöydästä tai unohtuiko jokin" jospa se leskiäiti on ollut liian kuormittanut hoitaessaan perheen ja työt yksin.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   31.7.26 19:46:12

"Miksi itsestäänselvyyksistä pitäisi kiittää?"
Koska se on kohteliasta ja siitä tulee molemmille hyvä mieli?

Itse ainakin kiittelen arjessa paljonkin: "Olipa kiva kun olit siivonnut valmiiksi, kiitos!" "Ihanaa, kiitos että olet tehnyt ruuan valmiiksi."

Lähettäjä: jii 
Päivämäärä:   31.7.26 21:44:10

"Jos hän siivoaa".
JOS.
Eli ei ole koskaan tapahtunut eikä tule tapahtumaankaan.
Ei ole koskaan siivonnut, eikä sinulla ole koskaan ollut syytä kiittää :)

Mitä vastasi, kun sanoit, että "Ethän sinä ole koskaan siivonnut, joten mistä sinua kiittäisin?"

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.