Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä tietää että on nivelrikko ellei kuvata?

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   30.7.26 21:55:54

Minulla on jo toista vuotta ollut kovia kipuja lonkassa ja lääkäri päätti heti alkuun, että kyseessä on nivelrikko, ja että nyt pitää vain odotella ja seurailla miten se kehittyy. Mutta mistä sen voi päätellä, kun kuvaukseenkin pääsee kuulemma vasta kun on lähes liikuntakyvytön? Oireethan voivat viitata muuhunkin sairauteen, esim. bursiittiin. Olen pysynyt hyvässä kunnossa sillä kävelen päivittäin paljon, käyn talvisin salilla ja yleensäkin liikutan itseäni monin tavoin. Ylipainoa on joitakin kiloja, mutta ei hirmuisesti. Olen päälle kuuskymppinen.

Re: Mistä tietää että on nivelrikko ellei kuvata?

Lähettäjä: Maru 
Päivämäärä:   30.7.26 22:00:36

Aivan kuin minun oirekuvani, myös ikä ja muu täsmää, mutta minulla ei ole ylipainoa enkä käy salilla. Suunnitelmissa varailla aikaa ensi viikolle, jo etukäteen pelottaa minkälainen taistelu tästä mahtaa tulla...

Lähettäjä: Pear 
Päivämäärä:   30.7.26 22:04:31

Eihän tietenkään voi tuollaista noin arvaamalla, ilman tutkimista diagnosoida. Miksi et siis pääse tarkempiin tutkimuksiin tai kuviin? Minulta ainakin tutkittiin hyvin ja kuvannettiin kipeät nivelet ennen rikon diagnoosia ihan julkisella (ja nyt jo tosiaan olen onnellinen tekonivelen omistaja)

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   30.7.26 22:23:52

Täällä taas kuvattu lonkkia ja näkyy nivelrikkoa, sormissa nivelrikkomuutokset ilman kuviakin näkyy, mutta sitä ei seurailla eikä kai haittaa mitään lääkärin mukaan. Ajoittain todella kivulias vaiva.. ikää nelkyt.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   30.7.26 22:35:13

Pear, kyllä se diagnoosi tuli arvaamalla ja lähinnä oirekuvauksen perusteella. Olen kahdella seurantakerralla kysynyt mahdollisuudesta päästä röntgeniin, mutta ei ole kuulemma aihetta vielä. Eli ymmärsin, että kulumaa "kypsytellään" hitaasti ja vasta kun tulee todellisia ongelmia, se kuvataan. Mutta olen alkanut epäillä koko nivelrikkoa, kun ei se pahemmin tunnu kypsyvän. Ehkä olen liian aktiivinen ja pidän itsestäni liian hyvää huolta. Kivut on kuitenkin epämukavia, niidenkö kanssa minun on loppuelämä elettävä? En ihan ymmärrä tätä ns. hoitopolkua.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   30.7.26 22:52:01

Ei mitään pitäisi arvailla, vaan päästä kunnon kuvauksiin.

Kävin pitkään terveyskeskuksessa valittamassa, ettei käsi toimi normaalisti ja kipuilee. Pari röntgeniä otettiin, ei näy mitään. Kerta kerralta minut listattiin turhan valittajaksi, sanottiin että kipu on korvien välissä.

Menin yksityiselle ja magneettikuvaukseen. Luu oli monessa osassa... Meni useampi vuosi kipujen kanssa turhaan. Kivut jäivät leikkauspöydälle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.26 22:52:02

Liikekipua, -rajoitusta, leposärkyä? Työolosuhteet, ergonomia?

Kipu on subjektiivinen mittari, lääkäri tekee arvion objektiivisten löydösten perusteella. Jos ei ole esim. isoja liikerajoituksia, niin eipä siellä rtg:ssä näy kovin ihmeellistä. Monesti kuvataan vasta sitten, kun alkaa olla tekonivel harkinnassa.

Olethan käynyt ortopedilla? Ja osaavilla fysioterapeuteilla? Työterveyshuollossa?
Kivulle on paljon asioita tehtävissä, myös ilman sitä rtg:tä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.7.26 22:56:16

Röntgen ei nivelrikossa paljoa kerro, ainakaan alkuvaiheessa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 23:03:03

Kävin testipotilaana magneetissa ja todettiin nivelrikko. Toinen polvi on samanlainen ja käytännössä yhtä kipeä, lie sielläkin. Toinen lonkka vittuilee myös mutta siinä kipu ajoittaista kun taas polvet kipeät koko ajan. En ole lääkärissä käynyt mutta voisi npihin kohta kortisonia hakea. Näkyisi myös röntgenissä kun saisi vaan otettua.

Lähettäjä: Voileipä 
Päivämäärä:   31.7.26 03:00:50

Bursiitti on tulehdus mikä paranee tulehduskipulääkkeillä.
Nivelrikossa liikkeelle lähtö ainakin minulla on ajoittain hankalaa, yöllä esim. vessassa käyminen sekä herättyä, mutta liike vertyy päivän mittaan.
Minulle "valitettiin" siitä kun valitin oikeaa polvea, ettei se voi olla kipeä, kun vasen polvi on röntgenin mukaan huonompi ja vasen on täysin oireeton! Yleislääkäri ei tiedä hevon... röntgentuloksista ja ihmisen polvikivuista, s?na. Opinpa hoitamaan ihan ite. Ps. koko työpaikka näki ett oikea polveni oli todella kipeä, lri ei.

Lähettäjä: Nivelrikkoinen 
Päivämäärä:   31.7.26 09:29:39

Sellainen se nivelrikon hoitopolku on. Ootellaan, että kehittyy ja hoidetaan sitten kun ei pysty ollenkaan liikkumaan /nukkumaan kivun vuoksi.

Mutta kipua voidaan hoitaa eli mene uudelleen lääkäriin. Onhan niitä niveliä mahdollista piikittää tai helpottaa kipua muullakin kuin buranalla. Fysioterapeutille kannattaa myös varata aika.

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   31.7.26 09:38:32

Suomen terveydenhuolto on kyllä ajettu alas totaalisesti.
Hoitopolulla eteenpäin ei pääse kuin liioittelemalla/valehtelemalla.

Mulla polvessa nivelrikko ja ohjeena on vaan liikunta ja burana. Olisin halunnut näin työikäisenä tietää, missä vaiheessa nivelrikko on. Noh...valehtelin kaatuneeni pyörällä ja polvessa hirvee kipu. Ja polvi kuvattiin...lausunnossa oli se nivelrikko.

Sama hammashoidossa. Kauhee kipu ja saat ajan akuuttivastaanottoon.

Lähettäjä: Ilman leikkausta 
Päivämäärä:   31.7.26 09:46:56

https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/terveys/ortopedi-esko-kaartinen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.7.26 10:52:30

Sehän on ihan sama, "tietääkö" sen nivelrikon röntgenkuvista vai tunteeko kivusta. Ei sille silti sen kummempaa tehdä. Sitten kun ei enää tosiaan pysty kävelemään ja nukkumaan, pääsee tekoniveljonoon. Jonojen pituus nyt 1-2 vuotta. Siinä ajassa ehtii mennä tosi huonoon kuntoon, joten salille kannattaa lähteä lihaksia vahvistamaan, kun vielä kykenee.

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   31.7.26 14:24:01

Ja sitä leikkausta/ kortisoni piikkiä odottaville odottaminen aiheuttaa sen, että muulin kroppa vammautuu kun kipu saa kantaa kroppaa väärin ja vaikka kantaa painoa toisella puolella.
Mutta kaikista kamalinta on vähättely kun on oikeesti kipeä.

Lähettäjä: Wellova 
Päivämäärä:   31.7.26 14:33:02

Jos epäilet bursiittia niin vedä buranakuuri.

Nivelrikolle ei tosiaankaan tehdä mitään, kuin vasta sitten, kun on jo täysin sökö ja voidaan vaihtaa uusi nivel. Muuten hoitokeinona mahdollisen ylipainon pudotus ja lihaskuntoharjoittelu. Eli et oikeastaan tee mitään sillä nivelrikkodiagnoosilla ja kuvia ei oteta, kun vain "haluataan tietää".

Jos kipuja niin ehdottamasti fyssarille ja kuntosalille. Vaihtoehtoisia hoitokeinoja, mitä voi kokeilla, on esim. nivelravinteet, kylmäkuumageelit yms. Pitää hoitaa ihan itse!

Lähettäjä: nouy 
Päivämäärä:   31.7.26 14:49:45

Lähettäjä: T
Päivämäärä: 31.7.26 10:52:30

Sehän on ihan sama, "tietääkö" sen nivelrikon röntgenkuvista vai tunteeko kivusta. Ei sille silti sen kummempaa tehdä.

Mutta jos ei kuvata ja tutkita kunnolla, niin sittenhän ei voi tietää mikä sen kivun taustalla oikeasti on! Oikea hoito kipuiluun kun voi olla todella radikaalisti erilainen ongelman laadusta riippuen! Eli tuolla periaatteella vain päättämällä ilman tutkimista diagnoosiksi nivelrikon voi oikeasti aiheuttaa todella pahaa jälkeä tai jäädä joku hoidettavissa oleva kovin syy turhaan hoitamatta, jos se kivun syy ei todellisuudessa olekaan nivelrikko.

Lähettäjä: Wellova 
Päivämäärä:   31.7.26 15:02:57

Mutta ei lääkärit halua kuvata.

Fyssari on usein parempi osoite, kun lekuri!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.26 15:30:17

Yleislääkäriä parempi tuki -ja liikuntaelinoireiden tutkija on ortopedi, joka osaa ottaa kantaa mahdolliseen leikkaukseen. Konservatiivisen hoidon asiantuntija taas on fysiatri, joita ei ikävä kyllä ole jokaisella paikkakunnalla.

Kuten jo yllä sanottiin, fysioterapeutti voi olla myös todella taitava tutkimaan lonkkakipujen syitä. Tutkimuksessa katsotaan alaraajojen ja lantion asentoa, liikkuvuutta ja lihakireyttä. Pehmytosaperäiset kivut, kuten bursiitti tai nivelkapselin aristus ovat ihan helppoja tutkia. Hoitaminen voi olla hankalampaa, koska fysikaalisia hoitoja käytetään enää harvemmin. Treenaus, asennon korjaus, venyttely tmv. taas vaikuttavat hitaasti ja voivat alkuvaiheessa pahentaakin kipua.
Sitten on vielä tuo kuormittuminen. Alaraajavaivojen hoitaminen voi olla todella hankalaa jos työssä kävellään, nostellaan tai kannetaan paljon. Eikä se pitkä istuminenkaan ole välttämättä hyväksi.

Työfysioterapeuttina olen ollut tyytyväinen voidessani vaikuttaa täsmähoidon lisäksi asiakkaan työolosuhteisiin, on kevennytty työtä erilaisin ratkaisuin, hankittu apuvälineitä jne. Vapaa-aikaan on ollut vaikeampaa vaikuttaa, mutta neuvoja on tullut annettua :)

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.7.26 23:52:43

Yksityinen ortopedi-urheilulääkäri diagnosoi minulla polven nivelrikon melkein 20 vuotta sitten. Polvi oli ollut kipeä, siksi menin. Hän vähän taivutteli ja sanoi, että se on laho, siinä on nivelrikko. Sitten hän näytti bakeliittimallista, mistä kohtaa nivelpinnat kuluvat. Ei kuvantamista, ei hoito-ohjeita.

Lopetin sitten rakkaan juoksuharrastuksen. Nyt hiljattain kyselin tekoälyltä, missä vaiheessa nivelrikkoni mahtaa olla, kun oireet ovat se, tämä ja tuo. Tekoäly vastasi, että tuo ei kuulosta lainkaan nivelrikolta, vaan juoksijan polvelta. Polven linjaus ei todennäköisesti ole ihan kohdallaan, ja siksi polvilumpio hankaa reisiluuhun. On korjattavissa oikeiden lihasten vahvistamisella ja venyttelyllä.

Voi herramunjee. Miksi uskoin sitä lääkäriä silloin parikymmentä vuotta sitten? Nyt aloin jumpata niitä lihaksia ja juosta maailman ihanimmilla Asics Novablast vitosilla – ja voin juosta ihan hyvin!

Aloittajalle sanoisin, että koeta hankkiutua kuvauksiin vaikka yksityisen kautta. Lonkkasi on tärkeä, ansaitset oikeanlaista hoitoa! Hyvää jatkoa sinulle.

Päivämäärä:   31.7.26 23:54:43

(Ja ikäni on vajaat 60. Melkein parinkymmenen vuoden ajan näin usein untakin juoksemisesta, kun kaipasin sitä niin. Olen hyvin kiitollinen siitä, että nyt voin taas juoksennella.)

Päivämäärä:   31.7.26 23:58:03

Ja vielä aloittajalle: kun ryhdyin kyselemään asiasta tekoälyltä, mainitsin, että oirekuva ei ole juuri muuttunut pariinkymmeneen vuoteen. Tekoäly kiinnitti huomiota tähän ja alkoi päästä oikeille jäljille.

Ymmärsin, ettei sinunkaan tilanteesi ole edennyt, niin kuin nivelrikon kuuluisi edetä.

Paras tutkimus tietääkseni ainakin polven oireille on usein magneettikuvaus. Monille lääkäriasemille voi mennä suoraan kuvaukseen ilman lääkärin lähetettä, ja radiologi tulkitsee kuvat samaan hintaan.

(En tietenkään suosittele, että kukaan tekee itselleen diagnooseja tekoälyn avulla. Tällä kertaa taisi vain käydä älytön tuuri.)

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.8.26 02:03:51

No minulle diagnosoi tk-lääkäri nivelrikon ihan päältä katsomalla, kun on ollut vähän ongelmaa nilkan kanssa. Kätevää, kun on moinen röntgenkatse :D Sitä en tiedä, onko rikkoa vai ei, mutta jäsenkorjaaja teki ihmeitä oikomalla virheasentoja. Ongelmatkin helpottuivat, kun ensimmäistä kertaa varmaan vuosiin esim. seisoin symmetrisesti.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   1.8.26 11:02:33

Menet yksityiselle magneettiin. Se ei nykypäivänä ole edes kamalan kallista (toki ymmärrän hyvin että jollekkin 300e on iso raha).
Mun äidiltä on leikattu molemmat lonkat, jessus mikä rumba se on joka kerta ollut. Molemmilla kerroilla haki lopuksi kuvat yksityiseltä ja leikattiin kunnallisella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.