Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako lasten urheilussa tunteet kuohua?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   30.7.26 12:42:37

Ja siis nimenomaan niillä pelureilla, jos taustajoukoilla, niin se nyt lähinnä noloa, mutta miten ne lapset?
Enkä siis tarkoita mitään kahakointia vaikka esim jääkiekossa voisi olla aiheellinen aihe sekin, mutta esim. Omaa kiukkua, vähän äksyilyä, mitä nyt voisi tulla mieleen sellaista ns harmitonta pahan mielen purkamista joko oman tai joukkueen epäonnistumisen jälkeen?

Itse olen ekaa vuotta lapsen harrastuksessa mukana ja koittanut vähän opetella ne etikettiä ja tältä osin nähnyt jos jonkinlaista.

Mitä ajatuksia?

Re: Saako lasten urheilussa tunteet kuohua?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.7.26 12:55:17

Miksei saisi kuohua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.26 13:07:33

Tietysti, tunteet kuuluu elämään ja niiden kanssa opetellaan olemaan ja käyttäytymään tietyllä tavalla.

Päivämäärä:   30.7.26 13:12:05

Tommosethan on hyvää tunnesäätelyn treeniä lapselle. Pettymyksen, turhautumisen jne käsittelyn opetteleminen on tärkeää koska niitä tulee aina välillä vastaan elämässä.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   30.7.26 13:16:21

Ihan normaalia, että epäonnistuminen harmittaa. Urheiluharrastukset ovat siitä hyviä, että niitä pettymyksiä tulee vastaan jokaiselle enemmän tai vähemmän, mikä opettaa sietämään tunteita, joita pettymykseen liittyy.

Mutta tunteiden käsittelyä ja sietämistä lapset vasta harjoittelevat, eikä keskeneräisistä ihmisenvesoilta vielä voi olettaa mitään etiketin noudattamista. Tunteiden sietämisen ja ilmaisemisen harjoittelussa toki tarvitaan aikuisen ohjausta ja tukea.

Päivämäärä:   30.7.26 13:17:57

Tämä on hyvä tietää kun itse olen aika napakasti omaani neuvonut ratkomaan pettymykset omassa päässä hissukseen. Mutta ilmeisesti sitä sais hiukan päästellä höyryjä uloskin :D

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   30.7.26 13:31:28

No siis riippuu miten höyryjä päästelee. Joukkuekavereille ja valmentajille ei ilkeillä tai syytetä heitä, tavaroita ei heitellä jne. Eli käytöstapoja tietysti edellytetään. Joltain ne aina välillä unohtuvat, ja sitten lasta ojennetaan ja kasvatetaan ja taas elämä jatkuu.

Päivämäärä:   30.7.26 13:35:00

Niinpä. Meillä näitä tilanteita ei vielä hirveästi ole tullut, mutta epäilemättä ajan kanssa tulee. Mutta kuten sanottu, niin käytäntöjä erilaisia ja tietysti eri asiat toimii eri lapsille. Minun lapsella esim. On itku herkässä epäonnistumisen jälkeen, mutta hänelle melkein paras keino on antaa olla hetki rauhassa niin homma taas jatkuu.

Päivämäärä:   30.7.26 13:48:16

”Tämä on hyvä tietää kun itse olen aika napakasti omaani neuvonut ratkomaan pettymykset omassa päässä hissukseen.”

Tää on mun mielestä vähän kurja ohje. Miksei tunteet saisi näkyä? Ja vielä ratkomaan omassa päässään, ei edes oman vanhemmat tukea saa tunteiden käsittelyyn. Näin ne lapset oppii patoamaan kaiken sisäänsä.

Päivämäärä:   30.7.26 14:01:14

Pahinta on, että tunteet jää sisälle ja ne käsittelee vielä yksin.

Lähettäjä: Kuuluu 
Päivämäärä:   30.7.26 14:37:29

"Tämä on hyvä tietää kun itse olen aika napakasti omaani neuvonut ratkomaan pettymykset omassa päässä hissukseen.”

Ei näin. Tuolla tavalla lapsi nimenomaan ei opi käsittelemään tunteita vaan patoo ne vaan sisälle. Totta kai lapselle voi antaa hetken omaa aikaa rauhoittuakseen, mutta tilanne pitää käydä läpi lapsen kanssa jotta oppii, mikä tilanteessa harmitti jne.

Tätä on ihan tutkittu, että kun lapsi kohtaa pettymyksen, surun yms. Niin sellaiset lapset jotka saa siinä heti sen vanhemman tuen ja lohdutuksen pääsevät seuraavalla kerralla nopeammin pettymyksen/surun yli kuin lapset jotka eivät saa vanhemmilta tukea ja lohdutusta.

Päivämäärä:   30.7.26 14:43:56

Saa, outo kysymys. Ei lapset ole vielä valmiita. Harjoittelua sekin on. Aikuinen toki ohjaa sitä tunnekuohua ja auttaa käsittelyssä.

Päivämäärä:   30.7.26 14:45:39

"Re: Saako lasten urheilussa tunteet kuohua?
LähettäjäL

Päivämäärä30.7.26 13:17:57

Tämä on hyvä tietää kun itse olen aika napakasti omaani neuvonut ratkomaan pettymykset omassa päässä hissukseen. Mutta ilmeisesti sitä sais hiukan päästellä höyryjä uloskin :D"

Öööh?

Onhan tämä provo? Etkö ole ensimmäistäkään lasten kasvatusopasta lukenut joka olis kirjoitettu 2000-luvulla?

Tuolla sinun neuvollasi kasvatetaan ne vinttipineät, jotka yhtäkkiä varoittamatta napsahtaa ja tappaa perheensä.

Päivämäärä:   30.7.26 14:54:07

"Tämä on hyvä tietää kun itse olen aika napakasti omaani neuvonut ratkomaan pettymykset omassa päässä hissukseen"

Tämä on oikeasti todella sairasta!

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   30.7.26 15:10:11

Saa kyllä, mutta pettymystä ja muuta ei saa purkaa muihin lapsiin eikä muutenkaan käyttäytyä epäasiallisesti. Tuollaisiakin tilanteita tulee, mutta ne selvitetään, niistä opitaan ja jatketaan eteenpäin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.26 15:52:00

Totta kai saavat tunteet kuohua. Ja kuohuvatkin.

Ketään ei tietenkään saa satuttaa, ja käytöksen pitää olla peruskohteliasta, mutta itkeä, nauraa, ja vaikka vähän huutaa ja kirotakin saa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   30.7.26 15:52:36

Ei saa purkaa pahaa mieltä haukkumalla ketään, ei omaa lasta eikä varsinkaan muita.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   30.7.26 15:53:10

Tottakai saa kunhan käytös asiallista.

Lähettäjä: ananas 
Päivämäärä:   30.7.26 16:08:09

Tietenkin saa. Urheiluhan on aivan erinomainen keino opetella sitä erilaisten myös negatiivisten tunteiden kohtaamista, käsittelyä, näyttämistä ja purkamista. Saa todellakin olla paha mieli ja suututtaa, saa olla pettynyt ja harmittaa, ja sen saa myös näyttää. Nimenomaan lapsi siellä harrastaessa kätevästi opettelee miten tunne-elämä toimii ja aikuiset auttaa siinä kuinka kohdata ne olot asiallisesti (esim kuinka niitä ei pureta haukkumalla muita tai tappelemalls tms).
Tunteita tietenkään EI pidä ikinä opettaa vain sullomaan oman pään sisälle piiloon muhimaan, se ei johda yhtään mihinkään hyvään. Tunnetaidot on ihmiselle oikeasti tosi tärkeitä elämässä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 16:13:41

Jos se paha mieli johtuu omista kämmeistä niin ne voi purkaa kyllä kopissa mutta vain itseä soimaten ja omat virheet myöntäen. Toisten virheistä ilmoittaminen kuuluu aina valmentajalle. Voit myös itse tehdä jotain niitä estääkseen. Jos tiedossa on että moken virhe on sylkeä irtokiekot eteensä niin silloin sinä pakkina tai sentterinä siivoat ne pois tai tarjoat vain makuupaikkoja maalin eteen. Tai jos joku mokke tykkää että suorat vedot väistetään eikä blokata niin sillloin ne vedot näytetään etkä seiso edessä ohjaamassa kiekkoa maaliin. Ellet niin tee on virhe sinun mutta kun on kyse joukkueurheilusta niin ne kärsitään yhdessä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 16:17:24

Ja tulukutusjäähyjä ei oteta eli turpa menee kiinni kun tuonari niin sanoo. Eikä vastustajaa vahingoiteta. Sen verran pitää tunteita pystyä hillihteen ja valmentajan tehtävä on toki pitää pakka kasassa ja kahtoa ketä laittaa rissattavaksi.

Päivämäärä:   30.7.26 16:19:28

Mutta olen ymmärtänyt että kaikenlaisesta karjumisesta, kiroilusta ja mahdollisesta tavaroiden heitosta saa vielä varoituksen?

Lähettäjä: Greyhound 
Päivämäärä:   30.7.26 18:54:18

Lähettäjä: L
Päivämäärä: 30.7.26 16:19:28

Mutta olen ymmärtänyt että kaikenlaisesta karjumisesta, kiroilusta ja mahdollisesta tavaroiden heitosta saa vielä varoituksen?

Mikään tavaroiden heittely tai kiroilu (erityisesti junnuilla) nyt ei enää olekaan sitä pientä, harmitonta äksyilyä tai asiallista pahan mielen purkamista, ja jäähyillä sen hyvin oppii ettei se ole ookoo. Tunteet silti todellakin saa ilmaista, mutta pitää oppia ettei silti saa alkaa paikkoja tuhoamaan tai raivoamaan muille, noissa esim ON vissi ero. Kun lapsella meinaa lähteä itsehillintä lapasesta eikä isot tunteet pysy hanskassa, niin silloin aikuinen auttaa ja opettaa miten niiden kanssa toimia terveellisesti ja turvallisesti. Ja jälkikäteen voi kaikista tilanteista aina puhua. Ei pidä opettaa siihen, että ole aina ihan hiljaa vaan ja kerää aikapommi sisälle. Se on tuhoisaa lapselle. Millä tolalla on aloittaja sun omat tunnetaidot?

Päivämäärä:   2.8.26 12:58:36

Ilmeisesti aika huonolla. Mikä tunteiden näyttäminen on sitten sallittua? Kerran jalan polkeminen lattiaan ja se siitä? Käden nyrkkiin laittaminen? Itkeminen? Tokaista höh? Minusta nämä on kaikki todella pientä harmistusta, niin sillä kysyn ja koitan päästä perille mikä on se maksimi tyyli harmistua joka on vielä täysin ok.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   2.8.26 15:39:40

Tunteet saavat näkyä ja kuulua, mutta ketään ei saa satuttaa tai loukata tunnekouhussakaan. Urheiluharrastukset ovat juuri hyvä tapa opetella tunteiden säätelyä ja pettymysten kestämistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.26 15:40:33

Sehän on klassikko että futismammat kissatappelee katsomossa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   2.8.26 15:49:45

"Sehän on klassikko että futismammat kissatappelee katsomossa."

Kannattaa opetella lukemaan nuutakin kuin pelkkä otsikko, mutta tiktok-sukupolvelle se lienee liian haastava rasti.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   2.8.26 18:48:43

Minusta on ihan ok pomppia tasajalkaa, polkea jalkaa, poistua tilanteesta, itkeä, ääneen purkaa harmistusta (kunhan nyt ei ihan älytöntä kielenkäyttöä, eikö sitä suunnata kehenkään muuhun). Minusta on ihan ok jopa heittää jotain kunhan se tapahtuu niin ettei satuta ketään muuta tai riko tavaraa. Esim että heittää hanskat maahan. Tarvittaessa menee sivummalle jos tarvitsee esimerkiksi kävellä harmistusta pois. Etenkin pojilla se että on jotain fyysistä tekemistä auttaa usein hallitsemaan tunne myrskyä. Täytyy vaan tunne myrskyn aikana pystyä hallitsemaan sitä että ympäristö ei kärsi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.