Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kameran käyttö etäkokouksissa

Lähettäjä: Etä 
Päivämäärä:   30.7.26 10:36:34

Miten kameran käyttäminen etäkokouksessa voi olla vammaan kohdistuvaa syrjintää? Millainen vamma työntekijällä pitää olla, että näkyminen videolla syrjii tavalla, joka ei livetapaamisessa syrjisi? Lähtökohtaisestihan kameraa käytetään tilanteissa, jotka ennen etätyötä hoidettiin kasvotusten. Otsikon perusteella olisi kuvitellut kamerayhteyden olleen päällä koko päivän ja vain osalle työntekijöistä, mutta kyse olikin vain normaalista etäkokouksesta.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000012168427.html

Muutenkin ihmetyttää kameran käytön ujostelu, kun samat ihmiset on vuosia istuneet kokoushuoneissa kokonaisvaltaisesti nähtävillä ja haisemassa, mutta yhtäkkiä naaman vilauttaminen videokuvassa jänskättää kovasti osaa. Ja silloinkin, kun ovat lähitöissä toimistolla, eli ei ole edes kyse jostain katastrofiaamusta, kun kämppä on mullin mallin ja naama pesemättä. Kukaan ei kuitenkaan avokonttorissa istu pussi päässä.

Re: Kameran käyttö etäkokouksissa

Lähettäjä: hiiri 
Päivämäärä:   30.7.26 10:42:48

Ihan naurettavaa. Kyllä jokaisen pitäisi pystyä laittaa kamera päälle 95% ajasta.
Teen paljon etänä töitä tiimin kanssa, koska olemme eri maissa. On hyvä pitää kameraa päällä, koska suhde tiimiin kehittyy paremmin. Joskus on tottakai ok, jos joku haluaa pitää kameran pois päältä. (Kerran esim. jollain oli allerginen reaktio kasvoilla, eikä hän halunnut olla kamera päällä)

Ymmärrän myös, ettei kaikki halua olla kamera päällä silloin, kun etäkokous tallennetaan.

Nykyään ihmiset ahdistuu kaikesta...

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   30.7.26 10:45:04

Ihan ok olla kamera päällä, en ymmärrä mihin sitä jossain perusjaarittelussa tarvisi ja mieluusti olisin ilman (koska olen lähtökohtaisesti pieruverkkareissa tai melkein nakuna kotona etätöissä)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.26 10:52:41

Ei mua naaman näyttäminen haittaa kunhan tiedän etukäteen, että kokouksessa pitää olla kamera päällä. Sitten tiedän laittaa hiukset ja meikata vähän ja olla jossain muussa kuin yöpuvussa ja aamutakissa.

Se mikä haittaa on, että se kamera kuvaa myös mun kotia mun takana. Pitäisi siirtää koko työpiste jonnekin missä on takana vain puhdas seinä. Eikä sellaista oikein ole kun mulla on paljon taulujakin. Ja nyt työpöytä on ikkunan edessä mistä katselen puutarhaan enkä halua siirtää siitä pois. Jos työnantaja kustantaa sellaisen taitettavan sermin mun taakse niin kamera saa olla päällä vaikka koko päivän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.26 10:56:57

Käyttäisin kameraa vain, jos työnantaja sellaisen minulle kustantaa, en mokomaa kapistusta muuten tarvitse.

Itse aiheeseen. Onko kyseinen henkilö palkattu työhön ja luvattu ettei henkilökontakteja tule kuin mahdollisesti puhelimen välityksellä? Nyt sitten yhtäkkiä pitäiskin esiintyä kasvot näkyvillä?

Päivämäärä:   30.7.26 10:57:44

Missä ohjelmassa kuvaan ei saa digitaalista taustaa?

Päivämäärä:   30.7.26 11:00:29

"Se mikä haittaa on, että se kamera kuvaa myös mun kotia mun takana."

Käytätkö taustakuvaa? Toki se aina välillä falskaa jos heiluu paljon, mutta ei siitä juuri yksityiskohtia erota silti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.26 11:03:49

Meillä siis ei töissä kameraa käytetä kokouksissa joten en ole tutustunut. Harrastus-teams-mikälie kokouksissa osa käyttää. Siksi en ollut kuullutkaan tuosta taustakuvasta, hyvä tietää :)

Lähettäjä: Fobia 
Päivämäärä:   30.7.26 12:13:55

En tuota juttua lukenut mutta kommentoin aiheeseen muutena kun monelle tuntuu olevan käsittämätöntä ettei joku tykkää/halua käyttää kameraa etäkokouksissa.

Mulla on kamerafobia. On sille varmaan joku hienompikin nimi mutta en ole selvittänyt. Tää fobia voi olla useille vaikea käsittää koska nykyään itseä (ja muita) kuvataan koko ajan. On siis totuttu olemaan kameran edessä ja se on luonnollinen osa elämää.

Mua ei ole koskaan kuvattu, enkä ole koskaan halunnut olla kuvattavana, joten en ole tottunut olemaan kuvattavana vaan päin vastoin oon ollut se kuvaaja. Opiskellessa meillä oli tehtävä jossa piti kertoa asioita jotka ovat totta ja asia joka on valhetta. Tämä kuvattiin videolle. Video näytettiin muille ja heidän piti arvata mikä asioista oli valhetta. Mun videon näyttäminen kun aloitettiin, muut räjähtivät nauruun. En tiedä mitä olin videolla tehnyt mikä tuon reaktion muissa aiheutti mutta se ilmeisesti aiheutti trauman minkä takia en tykkää pitää kameraa päällä etäkokouksissa.

Yhdessä välissä meidän tiimissä myös painostettiin käyttämään kameraa ja siitä tehtiin ulkonäkökysymys. "Ei haittaa vaikka näytätte kamalalta kun kyllä mekin (=painostajat) näytetään". Kiva kun kerrotte että ollaan rumia. Mulle ulkonäöllä ei ole väliä mutta ei tuo tilannetta helpottanut.

Tulee pitkä tarina mutta tuohon haluaisin vielä kommentoida että kamerahan on sama kuin olisi livetapaamisessa. Ei se ole. Ei livetapaamisessa kaikki muut ole niin lähellä sun naamaa että näkevät tyyliin kaikki pienimmätkin ihohuokoset sun naamasta. Eikä kaikki tuijota sua siinä suoraan naaman edessä. Etäkokouksissa tullaan jotenkin tosi lähelle vaikka ei ne ihmiset fyysisesti ole lähellä ja mulle ainakin tulee olo että ovat liikaa mun tilassa.

Kameraa kyllä käytän ns pakollisissa tilanteissa mutta jos valita saa niin sitten olen mieluummin käyttämättä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.7.26 12:22:43

Inhoan kameran käyttöä, etätyön etunahan on juuri se ettei tarvitse aamulla mitenkään laittautua ja miettiä mitä laittaa päälle. Ilman meikkiä näytän siinä lärvin lähikuvassa totaalisen kamalalta, olen oikeasti aika ruma enkä muutenkaan tykkää olla valokuvissa saati videokuvattavana. Ja aina pitäisi muistaa miettiä että onkohan nyt sellainen kokous missä pitää laittaa kamerat päälle, kun ei se collegehuppari työkokouksessa kovin asialliselta näytä. Ja asioiden hoitamisen kannalta ihan sama onko siinä läppärillä puhuva pää vai pelkkä ääni.

Päivämäärä:   30.7.26 12:24:01

Olen käyttänyt Zoomia ja Teamsia aika paljonkin. Nyt en pitkään aikaan kun olen äitiyslomalla. Mutta, niissä molemmissahan on sellaisia ominaisuuksia, että sinne saa laitettua taustakuvan tai taustan saa sumennettua. Sieltä jostain asetuksista saa myös siloteltua omaa ihoa. Lisäksi saa säädettyä valaistusta. Voit myös ihan siinä omassa toimistossa säätää kameran kulmaa, valaistusta... Mä inhoan myös jostain syystä tietokoneen ruudulle puhumista niin, että kamera on päällä ja siellä tyypit katselemassa, helpompaa on livenä. Mutta helpottaa jos oman ja kaikkien kuvan saa piiloon.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   30.7.26 12:29:14

Käyttäisin kameraa vain, jos työnantaja sellaisen minulle kustantaa, en mokomaa kapistusta muuten tarvitse.

^ mulla on sulle uutinen: kannettavissa tietokoneissa yleensä on se kamera ihan sisäänrakennettuna ominasuutena.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.7.26 12:37:14

Itseäni ei haittaa käyttää kameraa ja olla vaikka meikittömänä kameran edessä. Mua ei stressaa sellaiset asiat. Mutta kaikki eivät ole samanlaisia kuin mä.

Vaikka tää on tätä nykypäivää, tulee muistaa, että kommunikaatio on aina erilaista "virtuaalisesti" kuin livenä. Myöskään ei voi olla koskaan täysin varma, ettei joku ottaisi susta vaikka kuvakaappausta kokouksen aikana ja levittäisi sitä eteenpäin. Niistä asioista ei jää aina kiinni. Livenä tämä on tosi paljon vaikeampaa, koska silloin pitää ottaa vaikka kännykkä esille ja kohdistaa se kamera ihmiseen. Jos olisi vaikka joki näkyvä vamma, jota ei varmastikaan halua muiden näkyville, ei voi olla turvallisesti näkyvänä mukana välttämättä edes etäkokouksessa. Tällaisessa maailmassa me valitettavasti eletään. Kameran kuva ei vertaudu livetapaamisiin, koska todellisuudessa ei tiedetä mitä se ihminen toisella ruudulla oikeasti tekee. Mäkin oon monet tylsät kokoukset pelannut jotain pasianssia ja näyttänyt sopivan keskittyneeltä.

Päivämäärä:   30.7.26 12:39:12

Kameran käyttö etäkokouksissa on turhaa, koska osallistujien keskittyminen lipeää muiden katseluun, eikä käsiteltävään asiaan. Ainoastaan pienissä parin kolmen hengen kokouksissa kameran käyttö on ehkä hyödyksi, se tuo keskustelua luonnollisemmaksi kun osallistujat näkevät samalla toisensa.

Videokokouksista pitäisi kuitenkin aina olla tieto jo kokousta hyväksyessä, että kokoukseen osaa laittautua ja pukeutua, ettei ilmesty kuvaan tukka pystyssä reikäisessä t-paidassa. Nykyinen kulttuuri, että varoittamatta yllättäen saatetaan pyytää kameroita päälle, ei ole oikein.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.7.26 14:56:48

"Se mikä haittaa on, että se kamera kuvaa myös mun kotia mun takana. Pitäisi siirtää koko työpiste jonnekin missä on takana vain puhdas seinä. Eikä sellaista oikein ole kun mulla on paljon taulujakin. Ja nyt työpöytä on ikkunan edessä mistä katselen puutarhaan enkä halua siirtää siitä pois. Jos työnantaja kustantaa sellaisen taitettavan sermin mun taakse niin kamera saa olla päällä vaikka koko päivän."

Harrastusjutut ehkä erikseen, mutta miksi työkaverisi/työnantajasi ei saisi nähdä jotain random taulua seinälläsi? Se työnantaja tietää todennäköisesti osoitteesikin.

Joka ikisessä videopuhelusovelluksessa on myös mahdollisuus taustan blurraamiseen/taustakuvaan.

Minulla on aina kamera päällä ja edellisessä työpaikassani oli ihan sääntö, että sekä oman tiimin että asiakkaiden kanssa pidetään kamera päällä. On todella raskasta puhua "seinälle". Kamera päällä näkee ihmisten eleet ja ilmeet. Toki edelleen etäkokouksissa katoaa ne mikroilmeet ja pienimmät nyanssit, mutta kamera helpottaa kuitenkin aika paljon.

Eniten nykyisessä työpaikassa ärsyttää se, että toimistolla on pakko olla monena päivänä viikossa. Käytännössä siis laittaudut ja menet toimistolle vain, jotta voit pitää neukkarissa etäkokousta ihmisten kanssa, jotka ei vaivaudu edes laittamaan kameraa päälle :D Minusta kameran päälle laittaminen on ihan peruskohteliaisuutta ja toisten huomiointia. Eri asia toki, jos osallistut kokoukseen vaikka auton ratista tai sinulla on vaikka allerginen reaktio naamassa.

Päivämäärä:   30.7.26 14:59:36

"mikä haittaa on, että se kamera kuvaa myös mun kotia mun takana. Pitäisi siirtää koko työpiste jonnekin missä on takana vain puhdas seinä. Eikä sellaista oikein ole kun mulla on paljon taulujakin. Ja nyt työpöytä on ikkunan edessä mistä katselen puutarhaan enkä halua siirtää siitä pois. Jos työnantaja kustantaa sellaisen taitettavan sermin mun taakse niin kamera saa olla päällä vaikka koko päivän"

Taustan saa päälle ihan helposti siiheb teamsiin. Ei tarvitse kämppää näyttää.

Kamera kuuluu olla päällä palavereissa, se on ihan yksinkertaista ja ilmiselvää. Jos tämä ei käy, on syytä olettaa, että kuuntelija ei oikeasti edes kuuntele/osallistu.

Päivämäärä:   30.7.26 15:03:09

"Tulee pitkä tarina mutta tuohon haluaisin vielä kommentoida että kamerahan on sama kuin olisi livetapaamisessa. Ei se ole. Ei livetapaamisessa kaikki muut ole niin lähellä sun naamaa että näkevät tyyliin kaikki pienimmätkin ihohuokoset sun naamasta. Eikä kaikki tuijota sua siinä suoraan naaman edessä. Etäkokouksissa tullaan jotenkin tosi lähelle vaikka ei ne ihmiset fyysisesti ole lähellä ja mulle ainakin tulee olo että ovat liikaa mun tilassa"

Sen kameran saa laittaa kauemmaksikin. Kannattaakin. On vähän häiritsevääkin kun jotkut osallistuu pieneltä läppäriltä/puhelimelta ja suorastaan sukeltaa siihen kuvaan niin että edes koko pää ei mahdu :D
Fobiat pahenee kun niitä välttelee, kamera päälle, alkuun vaikka ahdistuslääkkeen kanssa. Kyllä se siitä kun tottuu. Kyllä säkin totut kun muutkin on tottuneet "joita on aina kuvattu".

Päivämäärä:   30.7.26 15:05:18

"Nykyinen kulttuuri, että varoittamatta yllättäen saatetaan pyytää kameroita päälle, ei ole oikein."

Meillä ainakin lähtökohtaisesti se kamera pitää olla päällä. Ei pitäisi olla ylläri kenellekään.

Päivämäärä:   30.7.26 15:09:06

Tuossa taas yksi kameran negatiivinen asia että halutaan nähdä muut palaverissa olijat ja heidän ilmeet ja eleet.

Mä teen töitä seisten ja jos on palaveri jossa ei tarvitse katsoa jotain esitystä koko ajan niin vaellan pitkin taloa. Eli nimenomaan keskityn kuuntelemaan ja samalla liikun. Kun on kamera päällä, joudun "pakottamaan" itseni paikoilleni jotta olen siinä kamerassa ja sit todennäköisesti heilun ja näytän levottomalta kun en voi lähteä liikkeille.

Päivämäärä:   30.7.26 15:31:20

piste: tottakai kamera on niin kaukana kuin mahdollista, mutta se ongelma onkin juuri ne muut jotka roikkuu naama kiinni siinä kamerassa. Kuten itsekin sanoit, se on häiritsevää.

Päivämäärä:   30.7.26 15:37:47

"Minusta kameran päälle laittaminen on ihan peruskohteliaisuutta ja toisten huomiointia."

Minusta se on ihmisten kiusaamista ja antaa huonon kuvan vaatijasta. Esityksen pitäjän on syytä kuvan kera esittäytyä kuulijoille, jos ei ole heille entuudestaan tuttu, mutta pääsääntöisesti muuten kameran käytön vaatiminen on yhtä turhaa, kuin työntekijöiden juoksuttaminen toimistolle istumaan kuulokkeet päässä omissa teamseissään.

Lisäksi kamera vaatii istumaan paikoillaan, eli kaikenlainen kuuntelemista edesauttava tekeminen estyy. Itsekin keskityn kuuntelemiseen parhaiten, jos esimerkiksi kävelen tai viikkaan pyykkejä samalla.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.7.26 16:26:35

"Minusta kameran päälle laittaminen on ihan peruskohteliaisuutta ja toisten huomiointia."

Minusta on peruskohteliaisuutta ja toisten huomiointia, ettei pakota muita katsomaan rumaa naamaansa. Joku narsisti varmaan ajattelee, että hänen lärvinsä näkeminen jotenkin oleellisesti parantaa muiden työhyvinvointia.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   30.7.26 16:41:06

Eikun tällainen kokouksiin:
https://www.youtube.com/watch?v=lGOofzZOyl8

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   30.7.26 17:09:53

"ongelma onkin juuri ne muut jotka roikkuu naama kiinni siinä kamerassa. Kuten itsekin sanoit, se on häiritsevää.“

sen oman näkymän voi valita sellaiseksi, kuin haluaa, ei ole pakko tuijotella jättipäitä. Meillä lähtökohtaisesti aina kamerat päällä pienemmissä miiteissä, isommissa pakotetaan video ja mikit pois, koska jollain kuitenkin jää mikki auki ja kuuluu ties mitä.

Itse vaeltelen puhelimessa puhuessa aina ympäriinsä (jos mahdollista) mutta jossain tiimssissä tai live-kokouksessa osaan pysyä paikoillaan.

Lähettäjä: Eroja 
Päivämäärä:   30.7.26 17:20:11

Kasvotusten tapaamisessa on se ero, että keskustellessa muiden kanssa sinulla on katsekontakti muihin. Etänä et saa muihin oikeaa katsekontaktia ja omasta mielestä se on hyvin häiritsevää jonka vuoksi tilanne ei tunnu millään muotoa luonnolliselta. Onneksi ei tarvitse pitää isommissa kokouksissa naamaa kokoajan esillä.

Päivämäärä:   30.7.26 17:58:45

Ikinä en oo livekamerassa esiintynyt enkä esiinny, työtehtävät olen aina valinnut sen mukaan (ts. jos on tullut vaatimus kuvattavana esiintymisestä, olen tarjonnut TA:lle ehdot antaako potkut vai antaako olla). En ole eläessäni puhunut myöskään videopuhelua, sehän on puheluiden pointti ettei tarvitse nähdä kenenkään naamaa tai näyttää omaansa.

Päivämäärä:   30.7.26 18:34:39

""ongelma onkin juuri ne muut jotka roikkuu naama kiinni siinä kamerassa. Kuten itsekin sanoit, se on häiritsevää.“

sen oman näkymän voi valita sellaiseksi, kuin haluaa, ei ole pakko tuijotella jättipäitä. "

Ihan sama mitä omaan näkymään valitsee kun meidän tiiminvetäjä tykkää jakaa omaa teams-ikkunaansa joten ne naamat on väkisin siinä ruudulla.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   30.7.26 18:42:54

Itsellä menee kehityskeskustelut aina huonosti kun on pakko pitää kameraa päällä, en vain pysty keskittymään enkä puhumaan oikein mitään. Olenkin varmaan antanut itsestäni täysidiootin kuvan mutta ei voi mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.