Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia lonkanlimapussin

Lähettäjä: tulehduksesta (OI) 
Päivämäärä:   29.7.26 23:53:01

Epäilen että mulla on lonkanlimapussin tulehdus. Onko kokemuksia paraneeko nopeasti ja millä hoidolla....

Re: Kokemuksia lonkanlimapussin

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.7.26 00:58:30

Kortisonipiikillä paranee, saattaa vaatia uusinnan. Muuten pitäisi parantua itsestään parissa vuodessa (minulla ei parantunut useammassakaan)

Päivämäärä:   30.7.26 01:23:15

Vuodessa?? Miten voi olla nukkumatta kunnolla niin kauan.....?

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   30.7.26 01:43:22

Itsellä auttoi täysi lepo, keppien kanssa ja kotona "makoilua" neljä viisi päivää. Meni niin pahaksi että jalalla ei pystynyt astumaan. Nopeasti kyllä helpotti pahin tuolla levolla, vaivasi jonkun aikaa ja rajoitti esim. hiihtämistä tms, mutta pahin kipu helpotti tuossa täys levossa ja sain perus toimintakyvyn takaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.26 02:52:19

Ja voihan helv.... mitenhän monessa lääkärissä pitää käydä että saa sitä kortisonia...Ku ei nykyisin sitä kortisonia, senkun vain olet rampa, vaikka ihan juuri äsken lenkkeilit normaalisti.

Päivämäärä:   30.7.26 03:13:03

Kai sen saa muuttumaan krooniseksikin ja useita piikkejä vaativaksi kun tarpeeksi vitkuttelee.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.26 03:47:27

10kg painon pudotus ja siitä vielä 10kg jatkunut ja pääsin takaisin satulaankin vihdoin. Polvetkin viko ja koko kroppi ja ikää oli 60v. Ei todellakaan jaksanut kroppi läskejään kantaa !

Lähettäjä: Sweety 
Päivämäärä:   30.7.26 06:18:34

Ei todellakaan parantunut nopeasti eikä helposti. Ja oli kyllä hemmetin kivulias ja sitkeä vaiva! Nukkuminen ei todellakaan ollut helppoa niiden tuskien kanssa. Vaati kortisonia, kepeillä kävelyä tovin ja päälle vielä täyslepoa aika kauan, ennen kuin antoi periksi. Oma moka, kun päästin tulehtumaan niin pahasti, liikaa urheilua liian väsyneenä ja liian huonolla palautumiselle ja liian vähäisellä ravinnolla + kivun vähättely ja ignooraaminen tulehduksen alkaessa ilmoitella itsestään. Halusin vaan treenata niin kovaa kisojen kiilto silmissä, joten vähättelin sitä kipua alussa liian kauan. No se kostautui :/ ei tullut niitä kisoja, loppui treenit pitkäksi aikaa ja loppui liikkuminen hyväksi aikaa muutenkin. Toivon vahvasti, ettei enää ikinä tarvitsisi tuon kyseisen ongelman kanssa painia.

Päivämäärä:   30.7.26 08:06:39

Pahin kipu on hävinnyt mutta krooniseksi jäi vaikka piikitetty useamman kerran. Mene heti lääkäriin.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.7.26 08:13:08

Mä makaan kylmäpussin päällä töistä tullessa ja ennen nukkumaan menoa 10min. Nyt en uskala lopettaa mutta on helpottanut.

Päivämäärä:   30.7.26 09:14:01

On ja vaivannut jo kuukausitolkulla. Maatessa rupeaa kolottamaan ja nukkuessa täytyy etsiä aina asento että kolottaa mahdollisimman vähän sekä täytyy nukkua tyyny polvien välissä.

Lähettäjä: Ongelma 
Päivämäärä:   30.7.26 09:33:34

Minulla auttoi lopulta töiden vaihto. Tein fyysisesti raskasta työtä josta kroppa ei ehtinyt palautumaan. Ongelmat alkoi minulla ensimmäistä lasta odottaessa ja fyssari sanoi, että minulla jo muutenkin löysät nivelet löystyneet liikaa. Kävin kahdella eri fyssarilla ja töistä jäin lopulta sairaslomalle kipujen ja supistuksien vuoksi. Minulla oireili toinen jalka, lonkka ja selkä.

Lonkka oireili välillä kotona, mutta töihin palatessa erilaiset kivut lisääntyivät hiljalleen. Kävin fyssarilla, teetettiin pohjalliset jne., mutta ei auttanut. Yöllä särki lonkkaa, toisen jalan sääreen jne. En saanut kunnolla nukuttua ja en palautunut. Sinnittelin.

Useamman kerran olin sairauslomalla ja lääkärit vaan tarjosi erilaisia särkylääkkeitä, mutta en halunnut koskea opioideihin yms. Lopulta yksi lääkäri ehdotti kortisonipiikkiä lonkkaan. Se auttoi, mutta edelleen sitten muu kroppa oireili.

Kyllästyin jatkuvaan särkyyn ja päätin lähteä opiskelemaan toista alaa. Opiskelu aikana kaikki kivut vihdoin hävisi kropasta, kun sain levättyä kunnolla. Nyt työskentelen työssä joka huomattavasti kevyempää. Tosin ei tätäkään kaikkien kroppa kestä, mutta itsellä ei ole ollut oireita.

Lähettäjä: Timjami 
Päivämäärä:   30.7.26 09:58:26

Ei todellakaan parantunut helposti eikä varsinkaan nopeasti, hoitokeinona turhauttavan pitkä saikku, kortisonipiikit, kipulääkkeet ja kepit alussa. Oli muuten aivan saakutin kipeä, paljon kipeämpi ja rajoittavaksi vaiva mitä esim mun kahdesta kohtaa murtunut sääriluu oli. Otan osaa aloittaja, jos olet saanut tulehduksen riesaksesi :(

Päivämäärä:   30.7.26 10:28:03

Kuulostaa tosi kivalle vaivalle...
Tämä alkoi kesälomalla, ollu vissiin kiireinen kesäloma. Täytyy nyt alkaa heti tekemään jotain tälle asialla ettei mene pahaksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.26 10:35:14

Hmmm, harmillinen vaiva ja monella aika pitkäkestoinen :(

Osaavan fyssarin tulisi katsoa jalkojen ja lantion asennot, sekä tarkistaa lihastasapaino. Mikään iso lihasryhmä (pakarat, lonkan koukistajat, lähentäjät ja loitontajat) eivät saa olla kireät. Liikkuvuudesta tulikin jo yllä mainittua tuo lonkan yliliikkuvuus, tämä on monen pitkäkestoisen bursiitin yksi osasyy.
Hoitokeinoja on monia ja niiden vaikuttavuuteen vaikuttaa kokonaistilanne.
Fysikaalisista hoidoista olen käyttänyt ultraäänihoitoa, on auttaanut lieviin ärsytyksiin, jos lihastasapaino on kunnossa.
Yliliikkuvia lonkkia olen akuuttivaiheessa kinesioteipannut. On tehokas keino, mutta tukeakseen teippi on oltava aika napakka, jolloin syntyy helposti ihoärsytstä. Teippauksesta on kuitenkin hyötyä myös nukkumiseen, kun lonkan asento on parempi. Nukkuessa on hyvä käyttää apuna niin reilua tyynyä, että lonkka pysyy optimaalisessa asennossa...ainakin jonkin aikaa. Paljon on myynnissä sellaisia muotoiltuja tyynyjä, mutta minusta ne ovat hankalia, kun jalan asentoa haluaa kuitenkin vaihdella vähän.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.26 10:39:09

Ja tosiaan tuo kuormituksen vähentäminen on tärkeää. Kävely ja juoksu kokonaan pois, uintia ja pyöräilyä kevyellä vastuksella voi kokeilla, unohtamatta venyttelyä.

Ei myöskään mitään kantamista, kannattaa käyttää apuvälineitä! (Tämä unohtuu varsinkin hevoshommissa, kun eihän se heinäsäkki tai vesiämpäri paina kuin muutaman hassun kilon...)

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   30.7.26 11:15:51

Buranakuuri!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.26 11:52:36

Burana, panadol ja viikon lepo auttoi minulla.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   30.7.26 11:55:36

Kortisoni ja jatkohoidoksi huippykylmä! Siis sama mitä hevosille tehdään. Minulla kroonistui ja muistuttaa itsestään vähän väliä, eikä siihen auta kylmäpakkaukset, mutta huippukylmä auttaa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   30.7.26 17:20:30

Mulla pitkään vihloi lonkassa, kun kävelin paljon ja hölkkäsin 5km lenkkejä. Olin silloin 25v. Menin lääkäriin, diagnosoi lonkan limapussitulehduksen. Laittoi kortisonipiikin, sanoi, että pitäisi olla 2vk rauhallisesti. Varoitti, että voi uusia, mutta ei koskaan ole uusinut! Olen nyt 34v.

Olin myös vähän tyhmä, että lähdin viikon päästä vaeltamaan karhunkierroksen 84km, mutta ei vaivannut siellä/sen jälkeenkään.

Päivämäärä:   30.7.26 19:41:25

Mä en edes harrasta liikuntaa ja tää vaiva alkoi kesälomalla, nyt tietty rasittuu töissä.
Buranaa, kylmää ja ens viikolla hierojalle.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   30.7.26 19:41:39

Parantui täysin, mutta siinä meni ehkä 10 kk

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   30.7.26 22:28:45

Pari kertaa saanut, kortisoonipiikki helpottaa yleensä. Ei pystynyt kyllä nukkuun vaivan kans..

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   30.7.26 22:33:37

Ja itellä liittyy lonkan nivelrikkomuutoksiin niin joutunut keventämään töitä ja jättämään kävelyä vähemälle ja nukkumaan tyyny polvien välissä ym

Päivämäärä:   31.7.26 08:22:26

Jos on läskiä niin ei voida edes pistää kortisonia.

Lähettäjä: sairaanhoitaja 
Päivämäärä:   31.7.26 08:40:31

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.7.26 08:22:26

Jos on läskiä niin ei voida edes pistää kortisonia.

Silloin pitää olla jo reippaammin läskiä/ ylipainoa, että se estää kortisonin pistämisen, suurimmalla osalla se läskin määrä kropassa on sellainen ettei se haittaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.