Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eläinlääkärin vastuu eutanasiasta?

Lähettäjä: Miten on? 
Päivämäärä:   29.7.26 21:55:11

Tutulla on hevonen, jolla on hampaat loppu. Oikeasti loppu. Syö mössöä. Ell käy suht tiheään suuta hoitamassa, mutta polle pidetään hengissä vaikka suu on tosi kipeä.
Hevonen on jo vanha ja sillä on sata muutakin ongelmaa, mutta omistaja vain hoitaa ja hoitaa. Milloin on ell tehtävä kertoa että nyt riittää?
Minun silmin aika olisi ollut jo pari v sitten, mutta ei.
Voinko minä tehdä eläinsuojeluilmoituksen ja onko siitä mitään hyötyä?
Säälittää hevosparka😔

Re: Eläinlääkärin vastuu eutanasiasta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.26 22:01:07

Se on lopetus, ei eutanasia .

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:02:51

Eutanasia on sama kuin lopetus !

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   29.7.26 22:03:50

Ilmoitat sille ellille, että heppa pitää tappaa, koska sinua säälittää.

Päivämäärä:   29.7.26 22:14:53

Eutanasia on ihmisen itselleen avustettu haluama kuolema, eläin ei ilmoita haluaan kuolla. Eläin lopetetaan.

Päivämäärä:   29.7.26 22:17:32

^höpö höpö.
Eutanasia tehdään kituvalle eläimelle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.7.26 22:17:34

Eläinlääkäri hoitanut sitä säännöllisesti niin turha tehdä elsuja. Mistä tiedät että suu on "tosi kipeä" kun sitä kuitenkin on hoidettu säännöllisesti. Ja ilmeisesti hevonen ei ole laihtunut vaikka hampaat huonot ? Hoitavan ellin vastuulla on sanoa milloin hänen mielestään on viimeistään aika laittaa se pois. Itsekin laittasin tuollasen pois mutta jotkut haluavat sinnitellä mahdollisimman pitkään.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.7.26 22:18:12

Ell olis jo pitänyt kertoa mutta tekee vissiin hyvää tiliä niin ei kerro kun käy vaan hoitamassa

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:20:02

Jos se on lopettaminen niin miksi eläinlääkäriasemilla lukee eutanasia?

Eutanasiaa kylläkin käytetään esimerkiksi koiran lopettamisesta. Eli toisin sanoen eutanasia on sama asia kuin lopettaminen.

Tässä muutama eläinlääkäriasema jossa sanaa eutanasiaa käytetään :
1. https://www.elainsairaalasacrum.fi/hinnasto
2. https://evidensia.fi/elainlaakariasema/elainsairaala-evidensia-tammisto/hinnastot/

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.7.26 22:20:04

Eikös eutanasia ole avustettu kuolema ja sehän ellin laskussa aina kai lukee-eihän ajoissa lopetetut eläimet ole edes kituvia ?

Päivämäärä:   29.7.26 22:22:47

"Lääkäriliitto. Eutanasia tarkoittaa lääkärin suorittamaa potilaan elämän lopettamista lääkkeillä potilaan omasta pyynnöstä. Keskeisiä asioita ovat vapaaehtoinen pyyntö, sietämätön kärsimys ja parantumaton sairaus."

Päivämäärä:   29.7.26 22:23:28

Hevonen ei syö heinää. Ei siis vaikka tarjolla on. Hevonen ei myöskään liiku tarhassa vaan nuokkuu paikallaan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:31:35

Eutanasia tarkoittaa sitä, että viet esimerkiksi koiran eläinlääkäriin. Eläinlääkäri laittaa sen lopetuspiikin. Se lopetuspiikki laitetaan siinä vaiheessa, kun omistaja on antanut siihen luvan. Eli lopetus on siis sama asia, kuin eutanasia. Ja jos se ei olisi eutanasia, niin ei sitä eläinlääkäreiden sivuilla lukisi. Siellä lukisi eutanasian tilalla lopetus. No mutta olkoon se eutanasia mikä on.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.26 22:35:47

Kyllä minä tekisin tuossa tapauksessa elsu-ilmon.

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   29.7.26 22:44:06

Eläinlääkäri voi suositella lopetusta, mutta ei voi tehdä sitä ilman omistajan suostumusta. Jos eläimen kärsimys on selkeää, silloin siitä pitää tehdä elsu, joko tuon hoitavan eläinlääkärin, ellei ole itse eläinsuojelusta vastaava virkaeläinlääkäri, tai se on tehtävä kunnan tarkastuseläinlääkärille.

Asia puidaan ja sitä ihmetellään ja arvioidaan onko lopetus aiheellinen vai ei, joskus asia päättyy kärsivän eläimen osalta hyvin ja omistaja suostuu määrättyyn lopetuspäätökseen ja joskus asia joudutaan viemään oikeuteen ja joskus paikalle pitää pyytää virkavalta tarvittaessa eläinlääkärin kanssa suorittamaan eläimen lopetus.
Eli prosessi voi olla pitkä, jos olet huolissasi, tee elsu ja tarkastuseläinlääkäri tulee toteamaan tilanteen, tarvittaessa eri alueen tai avin tarkastaja, jos hoitava lääkäri on esteellinen tai puolueellinen eläimen kustannuksella.

Päivämäärä:   29.7.26 22:45:55

Hampaaton hevonen pitää tappaa sillä muuten se kärsii.

Lähettäjä: realisti 
Päivämäärä:   29.7.26 23:26:50

Minä en arvosta yhtään sellaista eläinlääkäriä jolla ei ole kanttia sanoa että nyt loppuu tuon elossapitäminen.

Mutta joissakin tapauksissa on ongelmana se, ettei ell yksinkertaisesti tiedä tarpeeksi tarkkaan mikä esim hevosen on laihduttanut. Onko se sairaus vai ihmisten osaamattomuus. Tuollainen hammashomma on jo ihan selvä juttu, mutta sitten kun tervettä mutta ruokaa saamatonta hevosta aletaan tutkimaan että mikä vika siinä on, niin kuka hoksaa sen että vika on siinä ettei se saa ruokaa. Näitä on tullut vastaan, ihan käsittämätöntä. Elukkaan työnnetään satasia ja sitten kun joku huomaa että se tarvitsee vaan lisää ruokaa niin tapahtuu kummia.

Vanhojen eläinten kanssa pitäisi olla vaan pää kylmänä ja tajuta että jos vaikka edellinen talvi oli vaikea niin tuskin on seuraava sen parempi.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   29.7.26 23:49:27

Ei lääkärit nykyään uskalla sanoa suoraan, että pitäisi lopettaa. Saa helposti peemyrskyn aikaan kun joku yliherkkä omistaja vie toiselle ellille joka sanoo, ettei tarvi lopettaa. Sitten se lopetusta suositellut elli on somepäivityksissä hirveä ihminen, kun kehtasi olla lopettamassa tervettä eläintä.

Itse olen kahdenkin hevosen kohdalla törmännyt siihen, että itse tein lopetuspäätöksen klinikalla. Sen verran vuosia ja kokemusta itsellä, että tiedän milloin on toivoton paikka. Eläinlääkäri ei itse puhunut mitään lopetuksesta, kertoi vain hoitovaihtoehdoista. Päätökseni kuultuaan sanoivat kuitenkin, että ihan oikea päätös.

Huolettaa vain kokemattomammat eläintenomistajat, joilla ei välttämättä vielä ole niin paljon omaa kokemusta ja harkintakykyä, että osaisivat itse päätöksen tehdä. Ja jos kukaan ei uskalla heille sanoa, että nyt on toivoton paikka, niin kyllähän niitä turhaan hengissä sitkuttelevia eläimiä tulee.

Päivämäärä:   30.7.26 00:45:33

Ajattelet että sinä sivullinen tiedät enemmän kuin asiaan korkeakoulutettu asiantuntija jolla taustalla kokemus?

Hmm. Olen usein ihmetellyt ihmisten itseluottamusta. Se on jännä asia.

Lähettäjä: akofn 
Päivämäärä:   30.7.26 01:59:10

Mä tunsin yhden 32-vuotiaan shettiksen jonka hampaat oli loppu mutta söi innolla greenlinea, ja nyhti laitumellakin huulillaan heinää. Ihan muuten ok kunnossa, toki vanhuuttaan jäykkä ja köpöaskelilla liikkui. Mutta ei vanhuus ole sairaus jos mitään muuta vakavaa ei ole. Ei sun isoäitiskään varmaan enää voltteja heitä, ja elää silti ihan hyvää elämää.

Mutta juu, monet eläinten omistajat kyllä lykkää lopetusta liian pitkälle.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   30.7.26 09:18:03

Sen sijaan, että aloittaja mietit eläinlääkärin vastuuta, mitä olet keskustellut asiasta omistajan kanssa? Omistaja on viimekädessä velvollinen hevosensa hyvinvoinnista, hänet se pitää saada ymmärtämään, että nyt hevonen pois.

Päivämäärä:   30.7.26 09:23:43

Pakkohan se on syödä innolla greenlinea että saa ruokaa kun luonnottomasti pidetään hengissä ilman hampaita.
Olen sitä mieltä että jos hevonen ei pysty enää normaalisti pureksimaan rehujaan niin sen hengissäpitäminen on eläinrääkkäystä.

Lähettäjä: Hevosmiäs 
Päivämäärä:   30.7.26 09:24:40

Se että hampaat on kulunu, ei tarkoita sitä että suu olisi kipeä.

Päivämäärä:   30.7.26 09:46:25

^^ Ei välttämättä mutta normaalia se ei enää ole jos se ei pysty kunnolla syömään.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   30.7.26 09:56:07

Hevonen on korsirehun syöjä. Jos ei pysty syömään kuolee nälkään. Jos hevosen hampaat on loppu sen elossa pitäminen on eläinrääkkäystä. Mistä löytyy niin surkea elli ettei tätä osaa typerälle omistajalle selvin sanoin kertoa??

Lähettäjä: onko miten 
Päivämäärä:   30.7.26 09:59:24

Loppujen lopuksi kysymys on siitä, onko ne hampaat ihan oikeasti loppu, vai kuvitteleeko aloittaja sen.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.7.26 10:02:55

Eläinlääkärin moraali on kerätä rahat.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   30.7.26 10:06:46

Meidän tallilla on yksi vanhus jonka kohtalo alkaa jo pelottaa. Hampaat sillä kyllä vielä on, ja syö, mutta liikkuminen ja kääntyminen alkaa jo olla vaivalloista, eikä omistajakaan enää uskalla ratsastaa kuin käyntiä vähän aikaa joskus, muuten taluttelee kun ei se tarhassakaan liiku. Syö lääkkeitä ja sitä hierotaan ja hoidetaan. Ongelma tässä on, että omistajansakin on iäkäs eikä aio enää ostaa hevosta tämän jälkeen. Vähän on sellainen tunne, että haluaa pitää hevosen viimeiseen asti hengissä kun sitten loppuu koko elämän jatkunut hevostelu. Pelottaa siis ajatus, että kuinka pahaksi aikoo tämän hevosen tilan päästää.

Lähettäjä: Jeppe 
Päivämäärä:   30.7.26 10:12:03

Mistä tiedät ettei se eläinlääkäri ole lopettamisesta puhunut?

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   30.7.26 10:57:31

Voi jestas, älkää puuttuko toisten eläinten asioihin, jos kerran tiedätte, että eläinlääkäri jo niitä hoitaa. Ellei teillä itsellä ole alan tutkintoa, niin teidän mutuilut ei auta mitään. Kyllä, eläinlääkärit kertovat sitten, kun ei enää voi hoitaa. Keskittykää te hoitamaan vaikka itseänne, niin ei tarvi puuttua muiden asioihin.

Päivämäärä:   30.7.26 11:21:14

Ota yhteyttä alueesi valvontaeläinlääkäriin. Yksityisissä eläinlääkäreistä löytyy ikävä kyllä niitäkin, jotka eivät eutanasiaa ehdota, vaikka se olisi eläimen kannalta paras ratkaisu.

Lähettäjä: Pipo 
Päivämäärä:   30.7.26 11:24:00

Piste on oikein kunnon naapurikyylä!

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   30.7.26 11:30:16

Eläinlääkärin voi joskus olla vaikea ehdottaa lopettamista. Itseltä on lopetettu koiria ja hevosia ja usein on ollut tilanne, että itse olen sanunut, että eiköhän nyt kannata lopettaa ja ell on huojentuneen oloisena ollut heti samaa mieltä. Ei ne kovin helposti ehdota ensimmäisenä itse.

Tämäkin hevonen mistä kirjoitin, kaksi tallityöntekijää ja tallinpitäjä on kaikki sitä mieltä, että nyt olisi hyvä aika päästä vihreämmille. Kaikki tuntevat hevosen hyvin kun on ollut tallissa vuosia. Mutta ei meilläkään ole rohkeutta sanoa omistajalle siitä, vaikea tilanne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.