Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koerat

Lähettäjä: Mushroom 
Päivämäärä:   29.7.26 19:15:13

Voipiko koerille antaa paistettuja sieniä?
(Kantarelli ja musta torvisieni).

Re: Koerat

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 19:43:23

En tiedä keneltä kysyä, mutta google antoi tämmöisen vastauksen (ja kyllä, AI-yhteenveto) :

saako koiralle syöttä kanttarellia tai mustaa torvisientä jos ne on paistettu

Kyllä, koiralle voi antaa hyvin pieniä määriä kypsennettyjä ja maustamattomia ruokasieniä, kuten kantarellia. Sieniä ei kuitenkaan suositella vakituiseksi tai suureksi osaksi koiran ravintoa.

Sienien syöttäminen koiralle
Vain ruokasienet: Anna vain tunnettuja ja turvallisia ruokasieniä, kuten kantarellia.

Paistaminen: Sienet tulee aina kypsentää eli paistaa hyvin ilman suolaa, sipulia tai muita mausteita. Sipuli on koiralle myrkyllistä.

Pienet määrät: Sienet sulat huonosti koiran vatsassa, joten niitä kannattaa antaa vain maistiaisena, ei ruuaksi.

MuistettavaaVältä myrkkysieniä: Varmista aina, ettei seassa ole myrkyllisiä sieniä.

Kysy eläinlääkäriltä: Ota heti yhteys FirstVet, jos epäilet koiran syöneen väärää sientä.

Ps : Soita vaikka itse eläinlääkäriin ja kysy sieltä. Minulla ei ole koiraa, joten en ala itse eläinlääkäriasemille soittelemaan. Itse en antaisi yhtäkään ainutta sientä yhdellekkään koiralle, jos sellainen minulla olisi. Syötä mitä haluat. Sitä en kiellä.

Lähettäjä: Mushroom 
Päivämäärä:   29.7.26 20:58:18

Söivät jo.
Kovin ovat virkeitä, tosin syö ne niitä sieniä metsästä raakanakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.26 21:31:24

Ei viittis noita tekoälyvastauksia tunkea foorumeille. Jos ap haluaa tekoälyvastauksen, hän osannee sen itsekin tekoälyltä kysyä. Se vaan tekee niin paljon mokia ettei siltä kannata mitään tuollasia asioita edes kysyä ettei ole hengetön koira seuraavaksi.

Mutta noista sienistä ei koiralle haittaa ole, vaan eipä kyllä hyötyäkään. Olisi kyllä kevyt ja ilmainen treeninami jos omat koirat niistä riittävästi tykkäisivät :D

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 21:40:56

Mistä sitä sitten kannattaa kysyä, kun kerta googlen tekoälyltä ei saa kysyä, eikä siihen saa luottaa?

Eipähän aloittaja näyttänyt osaavan itse kysellä mistään, kun piti täältä tulla kyselemään.

En minäkään kaikkea täältä tule kyselemään. Osaan käyttää omaakin järkeäni. Ja jos en jotain tiedä, soittaisin vaikka eläinlääkäriin ja kysyisin sieltä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 21:42:11

Lisään vielä, että kun googlea ei saa käyttää, eikä siihen saa luottaa, niin miksi google on sitten olemassa? Mitä virkaa sillä googlella sitten on? Ja ennemmin minä googlea uskon, kuin jotain ihmistä, joka ei välttämättä tiedä mistään mitään.

Päivämäärä:   29.7.26 21:59:47

Googlehan ei kerro yhtään mitään kenellekään. Ne hakutulokset on ihan muiden kirjoittamia kuin googlen. Se tekoälyn yhteenveto on tietoa tai "tietoa", joka on otettu sieltä muiden kirjoittamilta sivuilta. Eli se voi olla ihan kenen tahansa mielipide asiaan jonka se tekoäly totena esittää.

Sillä googlella voidaan etsiä tietoja, mutta sitten pitää osata arvioda onko kyseisen sivun tieto kuinka luotettavaa. Tekoäly ei osaa tehdä sitä arviota.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:02:12

Anteeksi TEIDÄN KORKEUTENNE

Saatte syöttää koirillenne kaiken maailman sieniä sun muita

Syöttäkää vaikka p-a-s-k-a-a

Mutta minä käytän aina googlea ja osaan kyllä itse päätellä onko se oikea vastaus vaiko ei

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.26 22:04:08

Bännit lähestyy.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 22:04:21

Tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kaikki eivät kykene ymmärtämään sen toimintatapaa ja ihan hirveästi sieltä saa virheellistä skeidaa ulos. Vastaukset muuttuu myös sen mukaan, miten kysymys muotoillaan. Ideoiden pallotteluun se on ihan hyvä, mutta lähteenä aivan kammottavaa skeidaa.

Hämmentää, miten moni aikuinen ihminen kuvittelee, että sieltä saa jonkin absoluuttisen totuuden.

Ja mitä aloittakan kysymykseen tulee: en keksi oikein mitään syytä, miksi väenvängällä pitäisi syöttää koiralle sieniä. Kai se jonkin lautasen voi nuolla, jossa on sienimunakkaan jäämät, mutta että tarkoituksella oikein syöttäisi? Ei mitään järkeä.

Päivämäärä:   29.7.26 22:34:46

Koirat ei pysty sulattamaan sienisokeria (trehaloosia), jos antaa liikaa sieniä, menee siis vatsa kuralle. Aivan turhaa antaa sieniä koiralle ravitsemus- mielessä, mutta kyllä minunkin koirani mielellään putsaavat lautaselta sienisoosin jämät, eikä siitä ole mitään ongelmia seurannut

Päivämäärä:   29.7.26 22:35:59

Sieni on luonnontuote – miten se voi muka olla haitallista.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 22:59:34

Kannattaisiko sinun ylisviiva pysyä muualla eläinaiheisista ketjuista, kun en eläimistä mitään ymmärrä. Moni asia on luonnon tuote ja niihin voi kuolla.

Päivämäärä:   29.7.26 23:00:32

Kuten...?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 23:02:45

No ihan vaikka pähkinät ovat sellainen,vmihin allerginen ihminen kuolee.

Koirille kuolettavia ovta vaikkapa myrkylliset sienet, xylitol, kaakao, myrkylliset kasvit...

Päivämäärä:   29.7.26 23:03:52

>xylitol
>kaakao

Näitähän löytyy sellaisenaan luonnosta.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 23:04:05

Tee ylisviiva itsellesi valkokärpässienikastike. Taitaa jäädä viimeiseksi ateriaksi.

Päivämäärä:   29.7.26 23:05:16

Haluatko että teen?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 23:05:42

- , kaakao ja xylitol ovat ihan luonnontiotteita. Kaakaopa uista kuullut koskaan? :D Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkä vain?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 23:07:19

- , minä en halua kenenkään tekevän mitään typerää, mutta silti ihmiset vaan typeryyksiä tekevät. Viimeksi tänään joku esitteli facessa keräämiään kärpässieniä iloisesti ukonsieninä. Sienestys on taitolaji, eikä kannata heppoisin eväin metsään lähteä.

Päivämäärä:   29.7.26 23:07:39

Missä Suomessa kasvaa xylitolpapuja?

Päivämäärä:   29.7.26 23:12:31

Miksi sitten sanoit että tapa itsesi?

Lähettäjä: Oih 
Päivämäärä:   30.7.26 09:32:32

Repesin kyllä tuolle xylitolpavulle :))

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.