Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ovatko sinun 70+ -läheiset lääkevastaisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.26 18:08:13

Olen alkanut huomata että tässä on jokin isompikin kuvio takana ja että vain omat vanhemmat eivät ole lääkevastaisia.

Kun olin lapsi, ankariin kuukautiskipuihinkaan ei saanut ottaa aspiriinia. Että niihin aspiriineihin tottuu sitten! Kun jalka katkesi, ei silloinkaan saanut ottaa määrättyjä särkylääkkeitä. Äiti veti synnytykset ilman lääkkeitä ja vaikka olisi mikä migreeni isällä, lääkkeitä ei syöty. Heidän yksi tuttava kuoli kun jätti diabeteslääkkeet ottamatta ja toinenkin kun jätti sydänlääkkeet ottamatta. Että se lääkkeen uhka on suurempi kuin sairauden uhka.

Re: Ovatko sinun 70+ -läheiset lääkevastaisia?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   29.7.26 18:16:13

Ei, suvussa tai tutuissa ei ole mt-ongelmaisia.

Päivämäärä:   29.7.26 18:18:20

Eivät ole. Äiti ei kyllä ota kolmiolääkkeitä kuin äärimmäisessä tarpeessa, mutta siihen on varmaan syynä työura päihdehuollossa ja se, että hänen oma äitinsä oli pilleristi-alkoholisti.

Päivämäärä:   29.7.26 18:53:06

Ei ole.

Lähettäjä: Opel 
Päivämäärä:   29.7.26 19:07:44

On, mummo ei suostu syömään muistilääkkeitä eikä verenpainelääkkeitä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   29.7.26 19:20:16

Eivät ole eikä ole ollut yksikään jo edesmenneistä.

Yksi vanha pari tosin on todella tarkka ylimääräisistä vitamiineista.. "mehän ei sellaisia syödä ellei verikokeet näytä puutosta" -niin mutta kun ette sitten ota niitä verikokeita kun ne pitäisi itse maksaa ! vitamiinit voi lisäksi ostaa vain apteekista kun "siellä on sitä luotettavaa tavaraa" ja muualla ei tiedä mitä plaseboa saa. aha.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.7.26 19:21:04

Ei taida kukaan olla.

Lähettäjä: Nektariini 
Päivämäärä:   29.7.26 19:30:45

Ei ole yhtäkään tuollaista lääkevastaista henkilöä kyllä lähipiirissä, minkään ikäluokan edustajissa. Omilla vanhemmillani (äiti nyt 73v, isä 78v) on ihan tavallinen suhtautuminen lääkkeisiin, ne otetaan mitä missäkin tilanteessa tarvitaan ja kipuihin on ihan täysin ok ottaa lääkettä. Itse olin todella runsaasti lääkkeitä ja hoitoja tarvitseva lapsena, joten niitä pillereitä, piikkejä ja tippoja kyllä on minuun uponnutkin. Olisi oma elämä ollut aika hurjaa kidutusta ja varmaan hyvin lyhytkin, jos vanhemmillani olisi ollut moinen lääkevastainen mielen oikku. Tosi kurjalta kuulostaa, että sinua on lapsena vanhempiesi uskomuksen takia pidetty kivuissa noin :|

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   29.7.26 20:30:48

Lääkärin määräämät on otettava prikulleen, mutta muita ei oteta kuin viimeisessä hädässä. Lääkevastainen on kyllä väärä sana, ehkä pikemminkin harkitseva lääkkeiden käytön suhteen. Olen itsekin ihan samanlainen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.7.26 22:33:50

Osittain kyllä. Mitään mielialalääkkeitä ja vastaavia ei missään tapauksessa oteta. Vain hullut syö kuulemma sellaisia.

Lähettäjä: akofn 
Päivämäärä:   30.7.26 02:02:11

No eivät todellakaan ole. Sukulaiseni ovat korkeasti koulutettuja fiksuja ihmisiä, suvussa monta lääkäriäkin.
Kukaan ei usko huuhaaseen tai netin "viisauksiin".

Päivämäärä:   30.7.26 02:41:38

Tuntemani iäkkäämmät lääkevastaiset ovat kaikki jollain tasolla mt-ongelmaisia. Nuoremmissa myös, mutta heissä on myös sairauden kieltäjiä tai lääkkeen haittavaikutuksien puntaroijia. Ja ei, en lähde vetämään mt-diagnoosia siitä että 30v ei halua statiineja, kun parit arvot on ylittyneet. Oli se itsellekin kova pala alkaa syömään lopun ikää sytostaatteja alle kolmekymppisenä, ja piti kokeilla pärjäisikö sittenkin ilman. No huonosti pärjää..

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   30.7.26 03:38:49

Ei.

Lähettäjä: Jäärien jälkeläine 
Päivämäärä:   30.7.26 08:58:17

On ja se on aika raskasta. Mitään vaivoja ei suostuta hoitamaan. Tietty kriittisyys lääkkeitä kohtaan on hyvä, koska niitä syötetään välillä liikaa ja turhaan. Mutta rajansa kaikella. Useimmiten ne lääkkeet ovat välttämättömiä ja elintärkeitä. Mielenterveysongelmia ei ole kenelläkään, vaan ovat semmoisia vanhankansan jääriä..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.26 09:23:49

Ei. Sen sijaan välillä ärsyttää miten äiti on melkein joka käänteessä tuputtamassa särkylääkettä. Esim. joku pieni flunssa, ehkä hieman lämpöä mutta muuten ihan ok olo, niin äidin mielestä pitäisi ottaa särkylääkettä. Puhelimessa siis jos puhutaan ja mainitsen että taitaa painaa vähän flunssaa päälle niin alkaa tiukkaamaan että oothan ottanut särkylääkettä.

Ja en siis itse ole lääkevastainen mutta en tietenkään ota niitä niinkin tavalliseen asiaan kuin pikkuflunssaan jos tuntuu ettei tarvitse:D

Päivämäärä:   31.7.26 16:47:31

Luulen että kumpuaa ajalta kun lääkkeitä ei pahemmin ollut ja osa niistä oli addiktoivia. Kaikki eivät tiedä että ennen apteekista sai reseptittä kannabista, heroiinia ja kokaiinia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.