Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko maksaisit kaverille?

Lähettäjä: Autoilija 
Päivämäärä:   28.7.26 23:57:50

Käytte kaverin kanssa yhteisellä reissulla hänen autollaan. Olette etukäteen sopineet jakavanne polttoainekustannukset. Polttoaineet maksavat yhteensä 34,80€. Paljonko maksat kaverille?

Re: Paljonko maksaisit kaverille?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.26 00:06:39

Puolet tietenkin.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   29.7.26 00:16:23

Noin pienen summan maksaisin kokonaan. Tietty jos olette sopineet että puolet, niin sitten puolet, mutta en olisi sopinut niin alunalkaenkaan.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   29.7.26 00:18:17

Kukaan mun kaveri ei ole koskaan tarjoutunut maksamaan polttoaineesta mitään enkä ole kyllä kysynytkään. Onko jotenkin yleistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.26 00:18:40

Ehkä 30e, bensa on vain osa kuluista

Lähettäjä: Oona 
Päivämäärä:   29.7.26 00:20:39

Viiva: eli sentilleen puolet?

Myy: miksi maksaisit kokonaan?

Mä itse samassa tilanteessa maksaisin luultavasti 20€. Kyllä mua huvitti ja ehkä vähän ärsyttikin, että mun auto käytössä (muutakin kuluu kuin polttoainetta), mä ajoin koko matkan (~250 km tai vähän yli), ja otinpa kotoa lähtiessäni mukaan oman vissyni lisäksi kylmän vissyn myös kaverille, ja sitten tankilla kaveri siirtää mulle 17€. Tasan 50% ois ollu 17,40, niin ei voinut edes sitä siirtää. :D Ja siis en tarvi sitä 40 senttiä, mut en vaan tajua tuommoista pihistelyä.

Lähettäjä: Oona 
Päivämäärä:   29.7.26 00:21:21

I: aloituksessa luki "Olette etukäteen sopineet jakavanne polttoainekustannukset."

Päivämäärä:   29.7.26 00:21:38

Kyllä.

Päivämäärä:   29.7.26 00:22:05

17,40e

Päivämäärä:   29.7.26 00:30:07

Tämä kaveri on taas yksi sellainen, jonka perhe "pärjää hyvin yhdellä autolla". Ja mitä tahansa yhteistä tekemistä on luvassa, niin "mennäänkö sun autolla, kun mies voi tarvita autoa?"

Meillä on vähän olosuhteiden pakostakin kaksi autoa mutta myös siksi, etten mä suostu kerjäämään muilta kyytejä. Julkisia ei ole. Mä olen maksanut autoni itse, ja maksan kaikki sen kulut itse. Joka ikisen sentin. Ja sitten oletetaan, että mä ajan ja kuskaan ilmaiseksi tai niin pienellä korvauksella, että menee omasta edestään.

Olen suututtanut kaksi (!) eri kaveria sillä, etten ole suostunut hakemaan heitä kotoaan tapaamispaikkaamme, koska toisen hakemiseen ja viemiseen olisi mennyt puoli tuntia extraa ja toisen melkein tunti. Päätin olla rehellinen ja kerroin suoraan, että en halua lähteä ajamaan ylimääräistä mutkaa _kahteen kertaan_, koska se vie minulta niin paljon aikaa. No ei peri rehellisyys maata, vihat sain päälleni.

Päivämäärä:   29.7.26 00:30:09

Puolet maksaisin mutta vähintään pyöristys ylempään kokonaiseen euroon. Todennäköisesti nakkaisin tasan 20e

Päivämäärä:   29.7.26 00:31:23

Puolet maksaisin mutta vähintään pyöristys ylempään kokonaiseen euroon. Todennäköisesti nakkaisin tasan 20e

^ näin minäkin sen ajattelisin.

Päivämäärä:   29.7.26 00:32:49

Miksei sentilleen tasan 50%?

Päivämäärä:   29.7.26 00:40:38

Minusta se esimerkiksi 20€ maksaminen on vaan ihan kiva ele.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.26 00:41:39

Mä maksaisin 20€.

Lähettäjä: viivalle 
Päivämäärä:   29.7.26 00:43:41

viiva: siksi, koska siitä autosta on muitakin kuluja kuin vain bensat.

Lähettäjä: dgb 
Päivämäärä:   29.7.26 00:45:44

Minä autoilijana sanoisin tälle kaverille seuraavalla kerralla, että mennään heidän autollaan ja jatkossa vuorotelle.

Lähettäjä: Selviäjä 
Päivämäärä:   29.7.26 00:46:29

Maksaisin kaverille 20 euroa ja tarjoaisin reissussa pullakahvit.

Päivämäärä:   29.7.26 00:47:13

Mitä se 2,60e niihin auttaa?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 00:50:58

Jos bensat maksaisi tuon 34,80 euroa, niin maksaisin siitä oman osuuteni, joka olisi 17,40 euroa, mutta kun en ole mikään pihi, niin maksaisin 20 euroa.

Päivämäärä:   29.7.26 00:52:49

>mutta kun en ole mikään pihi

Kela Gold?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 00:52:53

Jos siis tarvitsisin sellaisen henkilön "apua", jolla auto on. Näitä ei koskaan ole tullut kohdille, sillä minulla on sulhanen, jonka kyydillä pääsen vaikka ja minne.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 00:53:36

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 29.7.26 00:52:49

>mutta kun en ole mikään pihi

Kela Gold?

Vastaus : Ja taas mennään. Anna lapsi hyvä jo olla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.7.26 00:57:42

Laittaisin varmaan 20 euroa. Sopiva tasaraha ylöspäin pyöristettynä.

Oikeasti kukaan kaveripiiristäni ei ole mitään bensarahoja vailla. Kustannukset tasaantuu jos tasaantuu.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.7.26 01:02:16

20e.

Päivämäärä:   29.7.26 01:41:56

Tässä kaveriporukassa kustannukset tasataan aina, tosin yleensä tämän ko. kaverin aloitteesta. Jokainen maksaa omat kahvinsa, juomansa jne. Paitsi että minä olen napannut kaupasta samalla juoman toisellekin jne. Minulla on töissä hyvä maksullinen parkkipaikka ja olen luvannut että sitä saa lainata jos olen etänä, ja jos kaveri tulee autolla töihin, kuten usein tulee. Kyllä se joskus aika absurdilta tuntuu, että edes kahvikupillista en ole tästä saanut, vaan jos kaveri on kahvijonossa ennen minua, niin maksaa vain omansa. :D Ja siis silloin kun hän laittoi taas sen "mennäänkö hei sun autolla" -viestin, niin laitoin heti, että okei, mutta jaetaan kulut.

Päivämäärä:   29.7.26 01:44:03

Miksi teillä on kavereina pihejä jutkuja?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.7.26 02:04:32

"Tämä kaveri on taas yksi sellainen, jonka perhe "pärjää hyvin yhdellä autolla". "

Toinen kyydinpummaajien kategoria on ne, jotka eivät tarvitse autoa ollenkaan :D

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.7.26 02:07:17

Vähän OT, mutta nauratti kerran, kun tarjouduin hakemaan puolitutun hevoselle rehusäkin. Hevosen ruoka oli loppu ja tämä puolituttu ei mitenkään päässyt hakemaan itse säkkiä. Kauppa oli tallimatkani varrella, joten hyvää ajatellen tarjouduin siinä pysähtymään, kun pyyteli apua kaikilta. Maksoi rehusäkin sentilleen tililleni (tyyliin 22,24 euroa) kaksi päivää myöhemmin. En minä rahan vuoksi tarjoutunut auttamaan, mutta itse olisin 1. maksanut säkin heti hakijalle 2. pyöristänyt edes pari euroa summaa ylöspäin, koska olihan tuosta nyt jonkin verran vaivaa käytännössä tuntemattomalle ihmiselle (ihan jo säkin etsiminen isosta liikkeestä ja sen 20 kilon kantaminen kassalle, autoon, tallin parkkikselta talliin ja rehuhuoneeseen). Ihmiset ovat erilaisia.

Lähettäjä: Auto 
Päivämäärä:   29.7.26 02:16:40

....: no juuri tuota samaa minä ajattelin, että se ylimääräinen euro tai muu huomiointi on osoitus siitä, että arvostaa toisen tekoa. Tuommoinen tasasumman siirtäminen sentilleen tuo mieleen jonkun kirppistavaran ostamisen ventovieraalta.

Ihmisten itsekkyys on käsittämätöntä. Kuten kerroin noista, jotka suuttuivat, kun en ajanut pitkää mutkaa heitä hakemaan. Toisen kuskaukseen olisi mennyt illastani tunti, mutta minun olisi pitänyt hakea ja viedä, että hän voisi ottaa pari lasia viiniä. Hän ei tietenkään missään vaiheessa kysynyt, että haluaisinko ehkä minä olla se, joka ottaa sen viinin, jos hän ajaa. :D Älyttömimpiä ehdotuksia on olleet ne, että ollaan menossa Kissakylään ja minä asun lähimpänä sitä, mutta minun pitäisi käydä hakemassa kaveri 15 kilometrin päästä Koirakylästä, ajaa kotini ohi Kissakylään, ja paluumatkalla toisinpäin. Minä siis lähtisin ensimmäisenä ja olisin viimeisenä kotona, vaikka asun lähimpänä kohdepaikkaa. Ja tämän lisäksi ajaisin noin 60 km ylimääräistä ajoa. Mitään korvausta tästä ei tarjota.

Lähettäjä: nick 
Päivämäärä:   29.7.26 07:38:38

Maksaisin puolet, jos ei muuta sovita. Mä oon yleensä se, jonka autolla kuljetaan, enkä jaksa laskea jotain hiluja. Ärsyttää myös itseä ihmiset, jotka ei etukäteen selkeästi sano, mitä jokin maksaa. ”jaetaan kulut” on aika epämääräinen lausahdus. Mielummin lasken itse etukäteen bensakulut (ne voi arvioida) ja sitten pöyristää vähän ylöspäin niin saa auton kuluja.

Esim. (keksityt luvut) mennään kaverin kans 100km päähän ja takas, eli 200km. Diesel 2,209e/l ja auton kulutus 8 l/100km. Kulutus yhteensä 16litraa eli 35,344e. Sen kun jakaa kahdelle, se on se reilu 17e. Siinä voi sitten miettiä, mitkä on ne oman auton muut kulut ja sen mukaan pyytää esim. 20e, 25e tai 30e. Ja sanoo sen sitten ihan suoraan ja etukäteen. Sitten kaveri voi päättää, tuleeko sun kyydillä vai ei, eikä jää epäselvyyksiä hinnasta. Sitten jos kaveri ei ole valmis maksamaan pyytämääsi osuutta, niin joko ette mene tai menet yksin ja maksat kaikki kulut.

Jotain vichy-pulloja en ees enää laskis, kun ohan otse sen päätit tuoda kaverille. Jätä tarjoamatta, jos ei talous kestä tai ärsyttää.

Eli pointtina: jos ei etukäteen sovita mitä kulujen jakamisessa kulut tarkoittaa, ei voi itkeä jälkikäteen. Kaikki ei ajattele kuten sinä. Mulle auton huollot, vakuutukset, katsastukset, arvonalenema jne. on kuluja, jotka maksaisin joka tapauksessa. Se ei autoa kuluta juurikaan, että yks kaveri lisää istuu kyydissä
sen parisataa kilsaa. Tykkään myös ajaa. Mietinkin kulujen jakamisen yleensä juuri polttoainekuluiksi.

Päivämäärä:   29.7.26 07:44:39

Ja tuo on taas ohan eri juttu, että suututaan jos et toimi taksina. Jokainen saa päättää rajansa.

Ja miksi tarjoat limppareita tms. tuollaiselle, joka ei koskan tarjoa takaisin? Mä vaan lopettaisin tarjoamisen. Turha sitä on itkeä enempää. Olen itsekin usein tarjonnut juttuja ja kyllä kaikki kaveripiirissä noteeraa ne, jotka ei koskaan tarjoa takaisin. Niille ei enää sitten kukaan enää tarjoakaan.

Päivämäärä:   29.7.26 07:46:16

ohan = ihan. Pirhanan puhelin :D

Päivämäärä:   29.7.26 08:22:29

Tietenkin puolet.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.7.26 09:36:03

Jos kaveri ajaisi koko matkan omalla autollaan ja bensankulutus ei tuon isompi ole, todennäköisesti tarjoutuisin tankkaamaan sen auton. Etenkin, jos kuljen useinkin kaverin kyydillä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   29.7.26 11:13:13

"Maksaisin kaverille 20 euroa ja tarjoaisin reissussa pullakahvit."

Näin. tai ruoan/sisäänpääsyn mitä ikinä siellä reissussa tehtäisiinkään. Auton muut kulut ja ajaminen huomioitu siis näin.

Päivämäärä:   29.7.26 11:55:26

Hmmm: minusta se pullakahvien tarjoaminen yksistään olisi ollut mukava ele! Tai kun käytiin ravintolassa, niin jälkkärin tarjoaminen tms.

Päivämäärä:   29.7.26 12:17:39

Puolet polttoaineista ja tarjonnut reissussa kahvit ja syömiset sen kanssa

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   29.7.26 13:17:03

17,40€. Nukuitko matikantunnilla?

Itsehän tosin en olisi edes sopinut moisen pikkusumman jakamisesta vaan koska kaverin auto niin olisin maksanut sen kokonaan, mutta sitähän ei aloituksessa kysytty.

Lähettäjä: Su 
Päivämäärä:   29.7.26 13:47:37

Tämä on just ärsyttävää että selkeästi sovitaan joku asia, maksetaan bensat puoliksi.
Sitten joku vetää kuitenkin herneet nenään kun ei toi tajunnut laittaa vähän ylimääräistäkin jne jne.
Tai että byäääh mulla meni aikaa ja autokin kului. No ei kai sua kukaan aseella pakottanut ajamaan?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.7.26 14:04:20

No Su kun aina on näitä jotka ei itse koskaan tarjoudu kuskiksi hänen autollaan. Porukassa kun on yksi kiltti ihminen niin käytetään hyväksi sen kun keritään. Jos apu ja kuskaus on vastavuoroista on asia aivan toinen kun se että saat passata kavereitasi joka kerta ja he sitten maksavat jos jaksavat tai esim ”jaetaan puoliksi” on sentilleen kinnailua.

Päivämäärä:   29.7.26 14:42:01

20 e.

Päivämäärä:   29.7.26 14:43:23

Minä en enää pelkillä bensakuluilla kuskaa ketään. Moni on käyttäny hyväkseen sitä että mulla on auto. Kyytejä on pyydetty millon mihinkin. Yks nainen halus että vien sen paikkaan x kun paikan lähin linja auto pysäkki oli suljettuna ja ois pitäny kävellä 600m enempi toiselta pysäkiltä. Tällä oli koko matka niin lyhyt että ois voinu pyörällä ajaa mutta ei kun halus kyydin. Ja olin just korjauttanu autoa 400 eurolla. Yks tarvi kyytiä kun piti hakea tihkusateessa sen lapsi ja lapsen turvaistuin lapsen isältä. Toisella kertaa oltiin porukalla lähdössä baarin niin tämä sano mulle että taksi maksaa 8e, jos mua ois joku auttanu ilman kustannuksia joskus niin oisin vastavuprosesti maksanu sen 8e toisen puolesta. Lahjoitin myös hyväkuntosen lasten sängyn tälle naiselle ilmaseksi, ite olin maksanu siitä 30e. On myös muita missä olen kuskannut joko ilmaseksi tai saanu kyydistä 5e. Kukaan ei enää kulje mun autolla ilmaseksi tai pelkillä bensakuluilla. En myöskään lahjoita mitään kenellekään. Yhden naapurin kans käytiin ajelulla niin se maksoi bensoja 10e ja muuten vaan 5e. Sen osuus bensoista oli jotain 7e eli mitään isoja ylimääräsiä korvauksia en ole kyydeistä edes vailla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.26 15:08:42

20e oisin laittanu tai jos jatkuvasti saman kaverin kyydissä niin ajoittain maksaisin kaikki bensat

Päivämäärä:   29.7.26 15:14:42

Nakkaisin 20

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.7.26 15:24:11

Yhden ystävän kanssa tehdään päivänretkiä, bensat puoliksi niin minä pyöristän kymppeihin eli aloittajan tapauksessa 20 €
Ystäväni haluaa ajaa vain omalla autollaan, vaikka saisi ajaa minunkin autolla.
Minä tarjoan hänelle ruoan, ikäänkuin siitä että tiedän että autossa on muitakin kuluja ja itse tykkään olla matkustajana. Näin meillä on tehty reissuja jo vuosia.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 15:24:26

Olin viikonlopun aikana yhden sydänystävän kanssa pitkästä aikaa puhelimessa ja hän kertoi, että hänellä on "ongelma".

Hänellä on eräs ystävä. Tämä ystävä on menossa katsomaan koiranpentua. Matkaa tulee 540km (edestakaisin matkaa kertyy 1080km). Sama matka sitten, kun pentua menevät hakemaan. On siis varmaa, että saa pennun.

Kumpi maksaa bensakulut, sydänystäväni kokonaan, matka puoleksi, vaiko hänen ystävänsä kokonaan?

Ja ei, kyse ei ole minusta. Kyseessä on siis sydänystävästäni, jonka olen tuntenut noin 20 vuotta ja hänellä on ystävä, joka on menossa katsomaan sydänystäväni kanssa koiranpentua.

Päivämäärä:   29.7.26 15:27:43

<3-ystävä maksaa 100%.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 15:47:35

Päivämäärä: 29.7.26 15:27:43

<3-ystävä maksaa 100%.

Vastaus : Miksi minun sydänystäväni pitäisi maksaa kaikki bensat? Eihän ole menossa sitä koiraa katsomaan, eikä hakemaan. Hän on kuski.

Minusta on typerää, että tämän sydänystävän pitäisi maksaa kaikki bensat, kun hän joutuu kuskaamaan toista ystäväänsä katsomaan pentua ja sen jälkeen hakemaan se pentu.

Minusta tässä tilanteessa tämän sydänystäväni ystävä on se, jonka kuuluu maksaa bensat, koska hän on menossa sitä koiranpentua katsomaan ja sitten hakemaan.

Jos joku ei tajunnut, niin otetaan helpompi esimerkki : henkilö A ja henkilö B. Henkilö A:lla on auto ja henkilö B:llä ei ole autoa. Henkilöt A ja B tuntevat toisensa. Henkilö B on lyötänyt itselleen koiranpennun. Henkilö B on pyytänyt henkilöä A:ta kuskiksi. Matkaa tulee tuo sama kilometrimäärä, kuin edellisessä kirjoituksessani.

Kumpi maksaa matkan, henkilö A kokonaan, henkilö A puoleksi, vaiko henkilö B kokonaan, vaiko henkilö B puoleksi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.7.26 15:57:20

20e

Päivämäärä:   29.7.26 15:58:23

Maksa sinä Sanna.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 16:08:46

Päivämäärä: 29.7.26 15:58:23

Maksa sinä Sanna.

Vastaus : Mitäpä jos sinä itse maksaisit?

Ps : Miksi sekoitat minut tähän? Ja millä perusteella minun pitäisi maksaa?

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   29.7.26 16:14:27

No se joka pyytää kyytiä maksaa kaikki bensat, kuskille ateriat, välipalat, mahdolliset yöpymiset ja vähän extraa. Tähän sannan tapaukseen viitaten.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   29.7.26 16:23:12

Opiskelija aikoina jaettiin bensakulut tarkasti saman suuruisiin osiin, mutta silloinkin tarjottiin aina kuskille ja/tai auton omistajalle pullakahvit tai makkaraperunat yms.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 16:42:33

Lähettäjä: w
Päivämäärä: 29.7.26 16:14:27

No se joka pyytää kyytiä maksaa kaikki bensat, kuskille ateriat, välipalat, mahdolliset yöpymiset ja vähän extraa. Tähän sannan tapaukseen viitaten.

Vastaus : Kiitos vastauksestasi. Välitän asian samantien tälle sydänystävälleni.

Päivämäärä:   29.7.26 20:12:11

Se joka sen koiranpennun haluaa maksaa kaikki bensat ja tarjoaa vielä ruuatkin matkalla.

Päivämäärä:   29.7.26 20:19:34

No [rose]ko sitten maksaa jos et sinä?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 20:38:05

Päivämäärä: 29.7.26 20:19:34

No [rose]ko sitten maksaa jos et sinä?

Vastaus : Miksi sekoitat nyt [rose]:n tähän?

Et vieläkään ole vastanut, että miksi minun pitää maksaa bensat, kun en liity koiranpennun hankintaan milläänlailla?

Ja miksi [rose] sekoitettiin tähän ja miksi [rose]:n pitäisi maksaa bensat, kun hänkään ei tähän koiranpennun hankintaan kuulu milläänlailla?

Lopeta v-i-t-t-u se närppinen jo ! Olet sairas ihminen !

Väännetään rautalangasta : Sanna Lopakalla on sydänystävä, jonka nimi on Maija (KEKSITTY NIMI). Maijalla on ystävä, jonka nimi on Reetta (KEKSITTY NIMI). Reetta on etsinyt itselleen koiranpentua. Pentu on löytynyt. Nyt Reetan pitäisi päästä käymään katsomassa sitä pentua ja on kysynyt Maijalta autokyytiä. Tiedossa on, että Reetta saa sen pennun, kun se on luovutusikäinen. Reetta on myös kysynyt Maijalta autokyytiä, siihen että saa haettua koiranpennun.

Minä Sanna Lopakka en kuulu tähän kastiin milläänlailla, muutakuin, että Maija on minun sydänystäväni, jonka olen tuntenut melkein 20 vuotta.

Miksi minun Sanna Lopakan pitää maksaa Reetan koiranpentuun liittyvässä asiassa kaikki Bensat Maijalle?

Miksi [rose]:n pitää maksaa Reetan koiranpentuun liittyvässä asiassa kaikki bensat Maijalle, kun [rose] ei tunne Maijaa, eikä Reettaa?

Ymmärrätkö?

Jos et, ei ole minun ongelmani.

Mutta hei, miksi sinä et maksa niitä bensoja? Tai laita sinun vanhempiasi maksamaan niitä bensoja?

Päivämäärä:   29.7.26 20:43:45

Maksakaa puoliksi?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 21:29:38

Päivämäärä: 29.7.26 20:43:45

Maksakaa puoliksi?

Vastaus : Näyttää siltä, että olet työtön ! Olet siis loinen !
Näyttää myös siltä, että sinä et mitään muuta osaa tehdä, kuin närppiä ! Suosittelen hakemaan ammattiapua ! Tuollainen käytös ei ole normaalia !

Ja ei, en aio maksaa mitään bensoja, kenenkään kanssa, kun en ole menossa minnekkään !

En ole etsinyt koiranpentua ! En tarvitse Maijalta kyytiä mihinkään ! Joten en siis maksa Maijalle bensoja ! [rose] ei ole etsinyt koiranpentua ! [rose]:n ei tarvitse maksaa ventovieraalle Maijalle bensoja !

Maksa sinä itse ne bensat ! Ihan kaikki ! Bensat sinne + syömiset + yöpymiset sekä bensat takaisin (koiranpentua katsottaessa) sekä bensat sinne + syömiset + yöpymiset + bensat takaisin (koiranpentua hakiessa) !

Tai pidä se turpas jo kiinni ! Olet sairas ihminen !

Päivämäärä:   29.7.26 21:31:37

Äläpä närpi tai saat bännit.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 21:43:06

Kukahan se täällä närppii ja ketä?
Sinä se tässä närpit ja minua !
Ja ei, en saa bännejä tänne !
Itse sinä ne bännit saat !

Päivämäärä:   29.7.26 21:44:28

Lopetapa riehuminen.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 21:59:37

Lopeta v-i-t-t-u itse se s-a-a-t-a-n-a-n närppinen ja anna v-i-t-t-u minun jo p-er-k-e-l-e olla rauhassa !!!! Ja jätä myös [rose] rauhaan !!!!

Päivämäärä:   29.7.26 22:00:55

Nyt tuli asiatonta tekstiä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:03:53

Ai tuliko? Ja sinunko on sitten ollut ihan asiallista? Salli s-a-a-t-a-n-a minun v-i-t-t-u nauraa :D :D :D :D

Päivämäärä:   29.7.26 22:05:54

Äläpä kiroile.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:06:46

Äläpä sinä @!#$ äpärä mäkätä siinä ! Sinä et täällä päätä kiroilenko vaiko en !

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:07:28

Lähettäjä: Sanna Lopakka
Päivämäärä: 29.7.26 22:06:46

Äläpä sinä @!#$ äpärä mäkätä siinä ! Sinä et täällä päätä kiroilenko vaiko en !

@!#$ = S-A-A-T-A-N-A-N

Päivämäärä:   29.7.26 22:08:25

Ikibännit naukahtaa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:09:33

Se on hankalaa ylläpidolta ! Olen nimittäin vienyt asian eteenpäin ! Joten ....

Päivämäärä:   29.7.26 22:22:25

Uhkailetko?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   29.7.26 22:27:00

Mitä uhkailemista siinä on jos olen vienyt asian eteenpäin? Ei mitään! Ja minä en uhkaile sinua enkä ketään muutakaan! Jos otat tämän uhkauksena on se sinun oma ongelmasi!

Lähettäjä: Huh huh 
Päivämäärä:   30.7.26 04:33:28

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   29.7.26 16:14:27

Päivämäärä:   29.7.26 20:12:11

Se joka sen koiranpennun haluaa maksaa kaikki bensat ja tarjoaa vielä ruuatkin matkalla.

Vastaus molemmille: Mun mielestä tuo on todella kohtuutonta

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   30.7.26 09:15:43

Antaisin 20€.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 09:52:37

Huh huh; oletko tosissasi että on kohtuutonta. Mietippä uudestaan. Tuossa Sannan kertomassa matkaa 540 km sivu eli yhteensä 2160km (kakai eri reissua). Tuossa kuluu jo muutakin kuin polttoainetta. Todellakin se ketä lähdetään käyttämään maksaa ihan kaiken kun toisella ei sinne mitään asiaa ole. Ellei niin sitten vuokraa auton ja ajaa ite vastaten kaikista kuluista. Väitän että halvemmaksi tulee tuo että kaverille kaikki kulut.

Miten sinun mielestäsi pitäisi sitten kulut jakaa? Moni ei edes lähtisi käyttämään kaveria yli tuhannen km päiväreissulla, väitän.

Päivämäärä:   30.7.26 10:11:21

Sannan tapauksessa molemmilla kerroilla kyydin pyytäjä maksaa polttoaineet, tarjoaa ruoan ja maksaa mahdollisen majoituksen, koska toinen on lähdössä vain kuskiksi. Jos molemmat olisivat ottamassa pentua, niin sitten kulut puoliksi.

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   30.7.26 10:36:39

20 e.

Päivämäärä:   30.7.26 10:43:25

Ennea ja Autoilija:

Ajatellaanpa, et bensoihin menis n.300€ / suunta, (riippuu tietenki, minkä verran auto kuluttaa, tuo hinta voi toki olla yläkanttiin) Sit ruokailu ja välipalat (montako kertaa käy syömässä ja mitä syö) Heitetään vaikka 200€ kaikkineen (sis.molempien syömiset) Sit yöpyminen: montako yötä ja jos vaikka 1 yö maksaa 300€ / yhdeltä henkilöltä (riippuu varmaan hotellista ja paikkakunnasta? (tässäki voi olla hinta yläkanttiin. En tiedä, paljonko hotellit maksaa) ) ja on vaikka vaan sen yhen yön. Ja jos kuskille pitää maksaa viel extraa, ni yks reissu maksais arviolta jo 1450€ (riippuu, paljonko pitäis kuskille maksaa extraa, mut jos vaikka 50€ / 1 reissu)

Ja jos tuo viel 2 kertaa, nii se olis sillo 2900€

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 10:57:30

Huh huh; millä perusteella kuskin pitäisi maksaa ja mitä? Hänhän vain käyttää kaveriaan. Kalliilta sait kuulostaaan mutta ei se ilmaista ole vuokra-autolla. Juna toki vaihtoehto myös jos ne kulkevat.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.26 11:08:45

Tietysti se maksaa joka pyytää toista lähtemään ajamaan ja hakemaan esim. koiranpentua toiselle.
Pitää myös ajatella, että se kuski joutuu uhraamaan esim. koko lauantain vapaapäivänsä ystävänsä koiran hakemiseen.
Varsinkin jos välimatkat on pitkiä, päivästä ja ajoajasta tulee pitkä.
Tulisihan ne kulut joka tapauksessa koiranomistajalle, jos hän siis ajaisi omalla autollaan yksin. Pieni on korvaus kun tarjoaa ruoan ja kahvit kuskille.
Tietysti koiranomistaja maksaa bensat.
Olen ollut ulkomailta hakemassa koiraa ja ihan seurana olin ja mulle korvattiin kaikki kulut. Toinen reissu kun vietiin pentua niin kasvattajan seurana olin ja hän maksoi kaikki mun kulut.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   30.7.26 11:13:48

Maksaisin 20e ja jos reissuun sisältyy ruoka tai kahvi niin sen. Näin mun kaveripiirissä toimitaan että kuskille maksetaan ruoka tai kahvit.

Itse yleensä olen se joka ajaa koska ajan työksenikin eikä se ajaminen ole mulle niin raskasta kuin vähemmän ajaville.

Päivämäärä:   30.7.26 11:29:24

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   30.7.26 10:57:30

Huh huh; millä perusteella kuskin pitäisi maksaa ja mitä? Hänhän vain käyttää kaveriaan. Kalliilta sait kuulostaaan mutta ei se ilmaista ole vuokra-autolla. Juna toki vaihtoehto myös jos ne kulkevat.

^^^
Ei, en ole missään sanonu, et mikään olis ilmaista ja, et pitäis ilmaiseksi kuskata, mut kyl tuo melkein 3000€ on yksin maksettavaksi iha hirvee summa. Ja jos tuoho lisätään viel pennun hinta, niin menis n. 6000€ tai enemmän (riippuu pennun hinnasta ja rodusta)

Toki, jos on rikas, nii sit tuo summa tuskin tuntuis missään

Oliskos esim Ennea sulla varaa maksaa tuollaista summaa yksin?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 11:31:30

On varaa

Lähettäjä: sinttu 
Päivämäärä:   30.7.26 11:31:37

Sannan tapauksessa se koiranpentuihminen maksaa tietysti kaiken eli bensat, ruuat ja kahvit ym matkalla ja vielä vaivanpalkkaa ainakin 20€.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 11:32:59

On varaa ajaa autolla reilu 2200 km, dieselit olis sen 300 e, siihen ruuat. Omat ja jos joku seuralainen lähtisi vänkäriksi niin sen ruuat toki kustantaisin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 11:35:50

Ei olisi kuitenkaan varaa eikä halua syytää rahaa hukkaan eli ajaisin yhtenä päivänä tai jos yötä olisi jostain syystäniin sukulaisilla/kavereilla.

Nyt oli tosiaan kyse siitä että kaverilta "ostetaan" käyttö. Silloin maksetaan kaikki kulut.

Olen usein ollut vastaavalla reissulla mukana ajokaverina ja ravirenkinä. Aina on maksettu ruuat eikä ole oltu vailla polttoainekuluja.

Päivämäärä:   30.7.26 12:38:03

Huh huh: polttoaineisiin 300€/suunta? Huutonaurua. :D Ja "montako yötä". No yksi yö per reissu! Kahden hengen huone on yleensä ~ 120€. Kumpikin syö kotona lähtiessä, matkalla syödään jotain, ja illaksi voi ostaa jotain iltapalaa. Aamupala hotellissa, ajomatkalla ruoka.

Realistisempi laskelma kahdelle reissulle:

- polttoaineet 400€
- majoitus 250€
- pari ruokaa molemmille n. 80€
- iltapalaa huoneeseen n. 40€

= 385€/reissu

Vaihtoehtona on tietysti, että koiran hakija menee autokouluun ja hankkii kortin saatuaan ajokelpoisen auton, jolla liikkua. Tai menee julkisilla, jolloin ei tarvitse maksaa kuin omat kustannuksensa.

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   30.7.26 13:07:20

Koiran hakija menköön taksilla, jos ei halua kaverille maksaa kaikkea.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   30.7.26 13:10:41

Lähettäjä: Huh huh
Päivämäärä: 30.7.26 04:33:28

"Lähettäjä: w
Päivämäärä: 29.7.26 16:14:27

Lähettäjä: K
Päivämäärä: 29.7.26 20:12:11

Vastaus molemmille: Mun mielestä tuo on todella kohtuutonta

Vastaus : Millä perusteella? Millä perusteella Maijan pitäisi maksaa bensat kokonaan tai puoleksi, kun Reetta on se, joka on sen koiranpennun hankkimassa ja tarvitsee sitä autokyytiä? Minusta Reetan kuuluu maksaa kaikki."

Sinulle kysymys : Sinulla on ajokortti ja auto. Sinulla on ystävä taikka kaveri. Hän on hankkimassa koiranpentua. Koiranpentu on löytynyt 540km päästä. Maksaisitko itse A koko reissun vaiko B puolet reissusta ja miksi valitsit juuri sen vaihtoehdon?

Lähettäjä: Ennea
Päivämäärä: 30.7.26 09:52:37

"Huh huh; oletko tosissasi että on kohtuutonta. Mietippä uudestaan. Tuossa Sannan kertomassa matkaa 540 km sivu eli yhteensä 2160km (kakai eri reissua). Tuossa kuluu jo muutakin kuin polttoainetta. Todellakin se ketä lähdetään käyttämään maksaa ihan kaiken kun toisella ei sinne mitään asiaa ole. Ellei niin sitten vuokraa auton ja ajaa ite vastaten kaikista kuluista. Väitän että halvemmaksi tulee tuo että kaverille kaikki kulut.

Miten sinun mielestäsi pitäisi sitten kulut jakaa? Moni ei edes lähtisi käyttämään kaveria yli tuhannen km päiväreissulla, väitän."

Vastaus : Olen samaa mieltä. Maijalla on ihan oma auto. Käsitin että menevät Maijan omalla autolla.

Kiitos vastauksestasi.

Lähettäjä: Autoilija
Päivämäärä: 30.7.26 10:11:21

"Sannan tapauksessa molemmilla kerroilla kyydin pyytäjä maksaa polttoaineet, tarjoaa ruoan ja maksaa mahdollisen majoituksen, koska toinen on lähdössä vain kuskiksi. Jos molemmat olisivat ottamassa pentua, niin sitten kulut puoliksi."

Vastaus : Kiitos vastauksestasi.

Ja kaikille muillekin, jotka vastasivat minun kirjoitukseeni, kiitos vastauksistanne.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   30.7.26 13:15:50

Tuossa koira-tapauksessa se pennun ostaja maksaa kaikki polttoaineet ja kaverilleen ruuat yms. Koska tuossahan on aivan eri asiasta kyse kuin aloituksessa.

Aloituksessa molemmat on halunneet sinne reissuun, jolloin tietenkin molemmat osallistuu kuluihin. Tuossa koira-jutussa se kyytiä pummiva maksaa koko lystin, koska se kuskina toimiva kaverihan ei saa siltä reissulta mitään.

Päivämäärä:   30.7.26 14:13:58

Päivämäärä:   30.7.26 12:38:03

Realistisempi laskelma kahdelle reissulle:

- polttoaineet 400€
- majoitus 250€
- pari ruokaa molemmille n. 80€
- iltapalaa huoneeseen n. 40€

= 385€/reissu

^^^^
Miten saat hinnaksi 385€ / reissu?

Vai, ootko laskenu, et nuo on hinnat on 2 reissulta yhteensä?

No, joka tapauksessa on kyl kallista maksaa tuollaisia summia yksin, ellei sit ole rikas.

Lähettäjä: Sanna Lopakka 
Päivämäärä:   30.7.26 13:10:41

Vastaus : Millä perusteella? Millä perusteella Maijan pitäisi maksaa bensat kokonaan tai puoleksi, kun Reetta on se, joka on sen koiranpennun hankkimassa ja tarvitsee sitä autokyytiä? Minusta Reetan kuuluu maksaa kaikki."

^^^
En ole missään sanonu, et Maijan pitää maksaa kaikki kulut

Sama kysymys sinulle kuin Enneallekin tuolla ylenpänä: olisiko sulla varaa maksaa yksin tuollaisia summia, jos kyseessä olisit sinä ja joku sun kaveri, niin, et täl sun kaveril olis auto ja sinä se pennun hakija?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 14:26:19

Huh hu; se rahaton ei sitten osta pentua noin kaukaa. Vai oletko oikeasti sitä mieltä että kavereiden pitää sponsoroida reissua! Kyllä onat menot maksetaan itse ja mitoitetaan siihen mihin rahat riittävät. Toki tuo ajatus on nykynuorille vieras...

Tuo sinun laskelmasi ei pidä paikkaansa millään. Edes bensajuoppo jenkki ei vie kolmeasataa sivu!

Päivämäärä:   30.7.26 14:27:33

>toki tuo ajatus on nykynuorille vieras

Okei buumeri.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   30.7.26 15:38:26

Huh huh : Voin kertoa rehellisesti, että minulla ei ole yhtään kaveria. Eikä niitä ystäviäkään. Elämässäni on ollut kaksi sydänystävää, jotka jääneet elämästäni pikkuhiljalleen kokonaan pois. Ensimmäisen kanssa ei olla pidetty mitään yhteyttä vuosiin, eikä toisenkaan kanssa. Ainoa nyt tämä toinen otti yhteyttä, kun tarvitsi neuvoa. Ja sitä lähdin täältä kysymään ja hänelle ilmoittamaan mitä täältä sanottiin.

Mutta jos leikitään, että minulla olisi kaveri, taikka se ystävä, niin kyllä olisi varaa. Olisin ensin säästänyt rahaa siihen pennun ostoon ja sitten säästänyt rahaa reissua varten. Vaihtoehtoisesti etsisin lähempää pentua. Jos ei löytyisi, niin ottaisin sitten sieltä kauempaa. Ja maksaisin tottakai koko reissun ja siihen vielä yhden yön yöpymiset hotellissa sekä syömiset plus vaivanpalkkaa.

Ja minulla on puoliso, joten en tarvitse kenenkään kaverin taikka ystävän autokyytiä. Ja näin ollenkin maksaisin joko puolet kaikesta taikka kokonaan kaikesta.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   30.7.26 15:54:02

20e laittaisin, vähän kuitenkin extraa kun ajoi.

Päivämäärä:   30.7.26 15:57:23

Huh huh: Ei sen kuskin tartte maksaa mitään, koska ei noita reissuja muuten tekis. Tuossahan se kaveri saa ilmaisen kuskin ja auton jo! Sitten jos ei kelpaa, menköön junalla tai bussilla. Sun laskut on muutenkin ihan utopistisia!

Lasken yhden REISSUN hinnan tähän, eli ei ees per suunta:
Keskikulutus autoilla n. 8 litraa satasella. Isompi kulutus on minusta jo syöppöä ja ajan kuitenkin itse vanhemmalla ja isommalla autolla. Tällä hetkellä vois laskea bensan hinnaksi 2,209e/litra, tämä on meidän seuduilla tämän hetken kalleimmasta päästä. Eli polttoainekulut on 180e.

Tuon reissun ajaa helposti yhdellä yöpymisellä. Siinä jos syö molempiin suuntiin lounaat kahdelle n. 15e/kpl eli yhteensä 60e. Ja sitten päälle jotain välipaloja, niin hyvin selviää satasella.

Hotellilla yöpyminen n. 160e ja pitää sisällään aamupalat (saa jopa 120 eurollakin). Halveampiakin yöpymisvaihtoehtoja on olemassa. Ihan hyvin voi jakaa saman huoneen yhden yön. Tuolla hinnalla selviää hotellissa, jos ei jonain ihan hirveänä sesonkina ole pakko tupata matkaan.

eli mäkin saan kuluiksi sen n. 400e/reissu. Ei mitään 3000 euroa :D Mä vielä itse ajan tuollaiset 600km yhdeltä istumalta, pidän tauon ja voisin ajaa takaisin ilman yöpymistä. En mielellään, mut jos haluaa säästää tai on pakko.

Päivämäärä:   30.7.26 16:10:12

huh huh: jos se kaveri sen pennun haluaa sieltä huitsin jonkasta, se on hänen asia miten maksaa pennun hakemisen. Ei kenenkään muun tartte alkaa tekemään hyväntekeväisyyttä ja maksamaan puolikkaita kuluja. Sen lisäksi tuo 3000e on niin järjetön summa tuollaisesta reissusta että huh huh.

Jos mun kaveri haluis mut hakemaan hänen koiran pentua 500km päästä, niin todellakin odotan saavani majoitukset (jos halutaan ees yöpyä) ja täydet polttoainekulut ja ruuat. Muuten saa pyytää jonkun muun kuskiksi.

Lähettäjä: Opel 
Päivämäärä:   30.7.26 17:15:13

En lukenut ketjua mutta maksaisin bensat kokonaan.

Kerran käytiin 2 kaverin kanssa 600km reissu mun autolla. Nämä laskivat tarkkaan bensakulut kolmeen osaan, ei heillä käynyt mielessäkään että menimme minun autolla ja minä ajoin koko matkan. Se vain oli mustavalkoisesti kolmeen osaan tasan =)

No, ei se mitään mutta toista kertaa ei olla lähdetty mun autolla.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   30.7.26 17:28:42

Olin mökillä ja kutsuin kaverini käymään sinne. Hänen isänsä toi hänet, mutta paluumatka piti järjestää muuten. Tarjouduin palauttamaan kaverini 80 kilometrin päähän kotiinsa, eli 160 km ylimääräistä ajelua, jota en muuten olisi ajanut. Hyvän tahdon eleenä sanoin, että tämä on ystävänpalvelus ja kieltäydyin bensarahasta. Kaveri kuitenkin halusi väkisin maksaa ja pyysi laskemaan summan. Se oli muistaakseni 12 euroa. Sitten kaverini kuitenkin ehdotti, että maksaa vain 6 euroa, koska hänhän on kyydissä vain puolet siitä ajasta eli matkaa 80 eikä 160 km. xD Hän tiesi, että lähden ajamaan ainoastaan hänen vuokseen eikä ollut mitään muuta asiaa sinnepäin. Parempi olisi ollut, kun olisi suostunut ehdotukseeni olla maksamatta kokonaan ja vain kiittää lämpimästi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.