Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen hankinta, kannattaako?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.26 00:19:40

Asiassa mietityttää maailmantilanne. Kaikki tuntuu olevan aivan kuralla ja suunta vaan alaspäin. Osaako vanhempi väki sanoa, onko kokemus aina ollut sama vai ollaanko tässä viimeisen 30:n vuoden aikana ylitetty joku raja, minkä takia tulevaisuus on tuomittu? Mitä ajatuksia muilla lapsentekoiässä olevilla on vai onko mitään?

Maailma tuntuu niin karulta paikalta kaiken tämän katastrofiuutisoinnin ja hulluuden keskellä. Lapset eivät ole koskaan olleet hartain toiveeni, mutta nykyisessä parisuhteessa olen alkanut ajatella haluavani perheen ja päästä luomaan mahdollisuuksia omille lapsilleni. Takaraivossa kuitenkin jyskyttää pelko siitä, että täällä ei pian ole mitään mahdollisuuksia jäljellä. Tällä hetkellä ilmapiiri on jotenkin todella rauhattoman tuntuinen.

Tulevaisuutta ei tietenkään voi ennustaa, mutta kaipaan mielipiteitä siitä, onko oikeasti aihetta ”pelkoon” vai tulisiko asiaa ajatella vain niin, että elämä nyt yleisestikään ei ole mikään vakaa kupla täynnä silkkaa helppoutta ja hymyä.

Re: Lapsen hankinta, kannattaako?

Lähettäjä: Letti 
Päivämäärä:   28.7.26 00:26:35

Uskon, että huolia on ollut ihan aina, esim kylmän sodan aikaan varmsti pelättiin kolmatta maailmansotaa ja ydintuhoa vielä enemmän kuin nykyään.

Mitä sitten taas omiin ajatuksiini tulee: Olen lastentekoiässä ja parisuhteessa. Olemme kuitenkin yhdessä tehneet päätöksen, ettemme lapsia halua. Tähän on moninaisia syitä: koen elämän monipuolisemmaksi ja vaihtoehtorikkaammaksi ilman lapsia. En halua riskeerata omaa terveyttäni raskaudessa ja synnytyksessä. Lisäksi riskit siitä, että lapsi olisi sairas. Huoli suomalaisesta koulujärjestelmästä on myös yksi tekijä. Sitten vielä se fakta, että vaikka Suomessa syntyvyys laskee ja ihmisiä kannustetaan vauvatalkoisiin, fakta on se, että maailmassa on liikaa ihmisiä ympäristön kantokykyyn nähden.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.26 00:35:37

Sisällä ennen:
>yli 9000 lisääntymisvastaista aivopesukommenttia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   28.7.26 00:48:11

Lopeta uutisten lukeminen ja keskity omana elämääsi. Maailma on mahdollisuuksia täynnä vaikka media osaa hypettää kaikkea paskaa ja liiotella asioita. Jos haluat lapsen tee se, mutta korostan sanaa HALUAT, koska lapsiarki on rankkaa. Vauva muuttaa naista niin fyysisesti kuin mielenterveysellisesti, etkä voi niille hormooneille mitään.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   28.7.26 01:25:05

Ei kannata.
Surettaa että tein lapsset maailmaan, mistä ei enää pian ole mitään jäljellä.

Päivämäärä:   28.7.26 01:30:59

Maailmantilanne on aina ollut huono ja tulee aina olemaan jos sitä ajattelee. Elä omaa elämää niinkuin haluat.

Lähettäjä: Ykss 
Päivämäärä:   28.7.26 11:56:34

Kannattaa myös miettiä omia geenejä ja perimää, että onko ne sellaisia, joita haluaa laittaa eteenpäin.

Oli tai ei, niin adoptio on aina vaihtoehto ja win-win tilanne, jos lapsen haluaa, mutta ei halua tuoda lisää ihmisiä tähän jo ylikuormittuvaan maailmaan.

Lisäksi on kaiken maailman tukiperhetoimintaa ja sijaisvanhemmuutta ja muuta, joilla voi halutessaan olla isossa ja tärkeässä roolissa jonkun jo olemassa olevan lapsen elämässä. Samalla pääsee luomaan niitä mahdollisuuksia lapselle.

https://www.pelastakaalapset.fi/osallistu/tukiperheeksi/
https://www.pelastakaalapset.fi/osallistu/sijaisvanhemmaksi/

Lähettäjä: Lapsentekoikä 
Päivämäärä:   28.7.26 12:02:12

Lapsia kannattaa tehdä, jos niitä haluaa. Minun maailmani on ainakin hyvä paikka ja elintaso huomattavasti korkeampi kuin esimerkiksi isovanhemmillani.

Maailmassa on aina ongelmia. On ollut isovihan aikaa, maailmansotia, nälähätää, mustaa surmaa jne. Aina ihmiskunta on selvinnyt. Ei me nyt eletä mitenkään poikkeuksellisen huonoja aikoja ja jos vertaa suomalaisten elintasoa vaikkapa satavuotta sitten olleeseen suomalaiseen, elintaso, terveydenhoito jne on todella hyvällä tasolla. Ihmiskunta on rikkaampaa kuin koskaan aiemmin. Media lietsoo maailmanlopun tunnelmaa. Laita some kiinni ja elä omaa elämäsi, huomaat maailman itseasiassa olevan ihan kiva paikka ja sitä maailmanloppua ei tulekaan. ;) Lisäksi se, että suomalaiset lakkaavat tekemästä lapsia, ei auta tai ehkäise mitään ilmastonmuutosta taikka maailman ongelmia ollenkaan. Vaikka koko Suomi pyyhkiytyisi kartalta nyt heti, ilmastonmuutokselle ei tapahtuisi yhtään mitään. Joten turha tehdä valintoja sen kautta, kun se ei mihinkään vaikuta. Maailma nimenomaan tarvitsee koulutettuja ja itsenäisiä ihmisiä, jotka voivat muuttaa maailmaa! Siksi lapsia kannattaa tehdä, jos niitä haluaa. :) Aina on hyvä aika olla olemassa. Minusta on ainakin kiva olla olemassa juuri nyt, kaikista ongelmista huolimatta. Ongelmia on aina, se on vaan miten niihin suhtautuu.

Lähettäjä: Positiivari 
Päivämäärä:   28.7.26 12:07:57

Niin ihmiskunnallahan menee paremmin kuin koskaan aiemmin, mutta media lietsoo pelkoja ja maailmanloppua, vaikka syytä siihen ei ole.

Koko maapallolla:
- ihmisiä kuolee sairauksiin ja tauteihin vähemmän kuin koskaan ennen
- ihmisiä elää köyhyydessä vähemmän kuin koskaan ennen
- sotia on vähemmän kuin koskaan ennen ja niihin kuolee vähemmän ihmisiä kuin koskaan ennen

Eli kaikki on oikeastaan paremmin kuin koskaan, mutta jännästi saadaan taas asiat näyttämään muulle kuin ne ovat.

Päivämäärä:   28.7.26 12:11:04

Elämme rauhallisinta aikaa ihmishistoriassa. Kun uutiset laittaa kiinni niin elämä on aika kivaa ja rauhallista. Ensi kuussa syntyy oma esikoiseni. Ilmastonmuutos toki ikävä juttu mutta uskon että siihenkin keksitään teknologiaa muuttamaan suuntaa kun tarpeeksi pitkälle mennään.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   28.7.26 13:39:49

En yhtään ymmärrä miksi pitäs jättää lapset tekemättä. Nykypäivän maailmassa voi elää ihan tavallista arkea lasten kans. Vanhemmat töissä, lapset päikyssä tai koulussa. Harrastetaan jotain, käydään kaupassa ja tehdään ruokaa, siivotaan ku keretään. Ei siihen maailman tilanne vaikuta mitenkään. Eletään tavallista perhe arkea.

Päivämäärä:   28.7.26 18:38:55

Kannattaa miettiä myös sitä pystytkö elättämään lapsen jos jäät työttömäksi tai sairastut. Pystytkö maksamaan lapsesi opiskelun tulevaisuudessa?

Päivämäärä:   28.7.26 18:44:03

Tulevaisuudessa voi ostaa tekoälyn opettamaan lasta. Ei maksa paljoa.

Lähettäjä: Hkl 
Päivämäärä:   28.7.26 19:09:04

Isovihan aikaan ihmiset osasi itse viljellä ruokansa, lämmittää töllinsä puilla ja nostaa vettä kaivosta. Ne, jotka ei näihin kyenneet, kuolivat pois. Eläpä nykyelämää ilman omavaraisuutta ja sulta lähtee sähköt, ei tule vettä hanasta ja kaupan hyllyt tyhjät. Kaupan hyllyt tyhjenee aika tehokkaasti siinä vaiheessa, kun Suomen pelloilla ei pysty laajamittaisesti mitään viljelemään holoseenikauden tuhoutumisen vuoksi. Ja mikä lopettaa holoseenikauden? Ilmastonmuutos.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.26 21:52:40

Ei kannata miettiä maailman tilanteita. Aina on jotain. Vain omaa tilannetts haluaako niitä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.7.26 22:04:59

Eurooppa palaa. On vastuutonta lisääntyä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   28.7.26 22:05:31

Itse olen ajatellut, että en halua synnyttää lasta tähän retuperällä olevaan yhteiskuntaan, jossa koulutusjärjestelmä ja terveydenhuolto on ajettu seinään ja millään ei tunnu enää olevan mitään väliä, kun ministerinäkin saa olla alaikäisten groomaaja.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   28.7.26 23:08:30

Meillä on 4 kouluikäistä lasta. En ole huomannut koulujärjestelmässä ongelmia. Kannattaa valita sellainen asuinpaikka, missä on hyvä koulu. Jossain suuressa kaupungissa voi tietyillä alueilla ongelmia olla, mutta voihan sitä muuallakin asua.
Ottaa lapsille ja itselle kunnon vakuutukset, niin terveydenhoito toimii.
Ei kannata murehtia itse koko maailman pahimpia ongelmia. Hyvä täälä on lasten kanssa asua.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.7.26 23:13:11

Nimimerkki P, millä tavalla on koulutusjärjestelmä ja terveydenhuolto ajettu seinään? Meidän lapset on normaalisti käyny peruskoulun, 2 jatkoi lukioon ja 1 alottaa nyt ammattikoulun. Jatko opinnot on vielä maksuttomia, ei oo tarvinu ostaa kalliita lukion kirjoja. Lääkäriin on päästy tarvittaessa. Ihmeellistä pessimismiä. Kyllä meillä suhtaudutaan tulevaisuuteen ihan positiivisesti. Kaikilla on vakavan sairauden turva jos sattuu pahemmin sairastumaan.

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   28.7.26 23:29:45

Ei kannata, jos siis euroista puhutaan. Älyttömän kallista.
Myöskin Suomen päättäjien nykymeno on niin pers**stä että en suosittele.

Päivämäärä:   28.7.26 23:31:05

>eurooppa palaa

Vittu mitä paskaa.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   29.7.26 00:30:57

Ei kannata hankkia lasta jos yhtään mietit kannattaako. Köyhiä lapsia on nykyisin todella paljon. Jos sairastut tai joudut työttömäksi, olet todella pulassa.

Päivämäärä:   29.7.26 05:30:00

Kuten oletettua, vastauksia on sekä puolesta että vastaan.

Minua ei epäilytä se, miten lapsiarki sujuu. Tiedostan heikkouteni ja olen onnekseni löytänyt itselleni kumppanin, jonka vahvuudet ovat juuri siellä missä itse en ehkä ole kovin vahvoilla. Lisäksi lähipiiri on sekä kiinnostunut että kykevevä olemaan avuksi tarpeen mukaan. En epäile minun enkä kumppanini kykyä toimia vanhempina, enkä koe vanhemmuutta millään tavalla pelottavana (synnytys oikeastaan ainoa asia, mikä epäilyttää). Olemme myös perusterveitä emmekä kanna omien ”traumojemme” taakkaa siinä määrin, että olisi syytä jännittää niiden siirtämistä eteenpäin sen kummemmin.

Jostain työttömyydestä ja siihen varautumisesta en myöskään murehdi, koska sitä nyt ei ikinä voi tietää eikä se koskaan tule olemaan helppoa, mikäli yllättäen jäisi työttömäksi. Olen itse köyhemmän perheen lapsi, enkä koe köyhyyden olleen lapsuuttani köyhdyttävä asia. Tietenkin elämää on aina elettävä tiedostaen, että päivä koittaa vielä huomennakin. En kuitenkaan usko täydellisen hetken odottamisen/rakentamisen poistavan elämän riskejä etenkään omassa tilanteessani, jossa lapsen tekeminen on joka tapauksessa varma ja vakaa valinta (mikäli sen päätämme tehdä).

Tosiaan ainut huoli on tämä suunta, johon maailma menee. Aina on tosiaan ollut levottomuuksia, mutta onko esim. näitä mummojen puukottajia ja huumeongelmaisia ollut aina sama vakiomäärä (joka vain korostuu nyt uutisten ulottuvuuden ja painotuksen myötä)? Vai onko nämä epävakaat ihmiset keskuudessamme lisääntyneet ja alkaneet oireilla pahemmin? Asun itse suhteellisen rauhallisessa kaupungissa isomman kaupungin vierellä, mutta täälläkin tuntuu olevan ihan älytön määrä sellaista porukkaa, joiden ohi pelottaa mennä ihan päiväsaikaankin. Olen asunut koko elämäni samalla alueella ja vasta viimeisen viiden-kymmenen vuoden aikana olen todella havahtunut siihen, kuinka pimahtaneita osa kanssakulkijoista on.

Samoin huoli päättäjien toimista vaikuttaa. Tuntuu todella hullulta, ettei omavaraisuutta pidetä missään arvossa ja ahdistaa ajatella, että ei vaadita kuin muutama kovaääninen idiootti ajamaan jotakin ideologiaa, mikä sitten kostautuu kaikille mahdollisuuksien menettämisenä ja elämän rajoittumisena.

Pointti ilmastonmuutoksesta ja siihen liittyvästä vastuusta on hyvä - minun pieni perheeni tai perheettömyyteni ei sitä laivaa keikauta suuntaan eikä toiseen. Toki jos kaikki elää samalla mentaliteetilla, niin ylikansoitus jatkuu, mutta enhän minä siihenkään voi vaikuttaa (muuta kuin periaatteellisesti olemalla tekemättä lapsia).

Adoptiotakin ehdotettiin ja se voisi olla minulle ratkaisu, mutta mies haluaisi ensisijaisesti oman lapsen.

Päivämäärä:   29.7.26 11:55:46

Tosiaan ainut huoli on tämä suunta, johon maailma menee. Aina on tosiaan ollut levottomuuksia, mutta onko esim. näitä mummojen puukottajia ja huumeongelmaisia ollut aina sama vakiomäärä (joka vain korostuu nyt uutisten ulottuvuuden ja painotuksen myötä)? Vai onko nämä epävakaat ihmiset keskuudessamme lisääntyneet ja alkaneet oireilla pahemmin? Asun itse suhteellisen rauhallisessa kaupungissa isomman kaupungin vierellä, mutta täälläkin tuntuu olevan ihan älytön määrä sellaista porukkaa, joiden ohi pelottaa mennä ihan päiväsaikaankin. Olen asunut koko elämäni samalla alueella ja vasta viimeisen viiden-kymmenen vuoden aikana olen todella havahtunut siihen, kuinka pimahtaneita osa kanssakulkijoista on.

^Huumeongelmat tulevat ikävä kyllä pahentumaan. Niiden mukana tulevat lieveilmiöt.

Lähettäjä: noppa 
Päivämäärä:   29.7.26 14:47:37

Ei ole kyllä tällaista täällä ennen ollut että kouluissa ja kaduilla puukotellaan ohimennen vähänväliä. On siihen syynsäkin mitä ei haluta tunnustaa. Kyllä se on ihan järkevää miettiä maailmantilannetta, varsinkin tätä kotimaan menoa.

Onhan se kiva katsoa pois ja sulkea silmät ikäviltä asioilta mutta se on vaan itsensähuijaamista, tosiasioiden välttelyä.

Minusta pohdit ihan järkeviä asioita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.