|
Lähettäjä: Kotitalousvähennys
Päivämäärä: 27.7.26 22:03:24
Läheltä seurattua. Mielipiteitä?
Åaritalon piharemppa laitettiin yhteiselle laskulle, kuulemma sillee sai halvemmalla (toinen asukas/isännöitsijä operoi). Loppulaskua ei koskaan tullut, vaan toisen asunnon asukas (samalla isännöitsijä) pyysi vain tietyn summan, joka siirrettiin toisen asukkaan tililtä hänelle. Että hän hoitaa, maksaa. Eikä ole syytä olettaa, ettei olisi niin tehnyt. Mutta kun tämä jolta vaan otettiin se rahasumma (3600 euroa, eli ei nyt kauhean paljon rahaa, mutta kun ei kyse ole äveriäästä ihmisestä, niin on se rahaa kumminkin), olisi halunnut hakea kotitalousvähennyksiä, lähi-ihmisensä (joka kehotti vähennystä hakemaan) kertoi ettei se ole oikein mahdollista ilman laskua ja kuittia, firman nimeä sun muuta. No, tämä ihminen itse sitten kysyi asiaa toisen asunnon asukkaalta, jolloin hän oli hyvin monimutkaisesti selostanut, miten vähennyslaki muuttuu ja ensi vuoden verotus ja vaikka mitä, ja että on vähän vaikea juttu, mutta hän osaa kyllä nämä asiat. Tämä vanhempi ihminen oli jo ihan pihalla ja lopulta tuli vaan raportoimaan, että isännöitsijä (se laskun maksaja, toisen puolen asukas) hoitaa jotenkin itse sen vähennyshakemuksen. Myös tälle toiselle asukkaalle. Tämä vanhempi ihminen luottaa täysin toisen puolen asukkaaseen, ja varmasti aivan hyvistä syistä, on sukulainen.
Nyt aloin miettiä, että voiko olla joku ihan fiksu ajatus tässä taustalla, jotta saisi molemmat mahdollisimman hyvät vähennykset tai jotain, en tiedä. Yritän keksiä ymmärrettävän selityksen ilmeiselle, eli että tuo isännöitsijä hoitaa tämän kuten aiemmatkin rempat sillee että velottaa vain luottamuksellisesti siltä toiselta asukkaalta, maksaa laskun itse, ja hakee vähennykset itselleen. Koskaan aiemmin ei ole tämä luottaja kysellyt mitään. Nyt kysyi, kun sattui olemaan valveutunut lähi-ihminen siinä, joka osasi asiaa peräänkuuluttaa tai vähintäänkin ihmetellä. En voi olla ajattelematta, että henkilö luotti, ettei nytkään kukaan mitään kysele, joten voi operoida tällee. Mutta ehkä on tosiaan jotain tässä mitä en ymmärrä. MIkä voisi olla jotenkin monimutkaista?
Olenko ihan naiivi, kun ajattelen, että ihan yksinkertaista pitäisi olla: Homma teetetään yrityksellä. Eritelty lasku. Lasku maksetaan puokkiin (yhteinen lasku). Oman osuuden työstä haetaan vähennys.
|