|
Lähettäjä: Sanna Lopakka
Päivämäärä: 28.7.26 15:53:40
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 28.7.26 15:08:59
"On myöskin sellaisia henkilöitä työttöminä, joilla on jo kertynyt eläkeikä. Ovatko hekin loisia ja pohjasakkaa tms..?"
Siis missä kukaan on sanonut halveksuvansa ihmisiä, jotka ovat eläkkeellä? :D Se työn tekeminen nimenomaan kerryttää sitä eläkettä ja eläkkeelle jäädään yleensä _työuralta_, se on siis eri asia.
Enkä tietenkään halveksu sellaisia ihmisiä, jotka ovat työttömiä esimerkiksi sairauden tai mielenterveysongelmien vuoksi. Oli syy työttömyyteen mikä hyvänsä, niin on kuitenkin todella väärin halveksua työssä käyviä, etenkin jos elää heidän verorahoillaan. En ole koskaan (siis ennen tätä topaa luettuani) törmännyt tuollaiseen asenteeseen. Monessa maailman maassa ei edes ole sosiaaliturvaa, eli kotona makaaminen ei ole edes mahdollista. Siinä mielessä saa työttömänä olla aika kiitollinen, että on syntynyt juuri Suomeen.
Vastaus : Miksi pitää ylipäänsä halveksua ihmistä, joka on työtön ja jolle se ihminen ei voi mitään?
Edelleen en aijo kertoa syytä miksi olen työtön. Miksi? Siksi koska se on minun oma asia ja minun henkilökohtainen elämäni, joka ei kuulu muille.
Sekö on sinun mielestäsi oikein halveksua työtöntä ihmistä? Mikä antaa sinulle / muille oikeuden halveksia sellaisia ihmisiä?
Se ei ole sen halveksintavaa, kun ihminen on työtön, kuin se että ihminen olisi työssä käyvä. Mutta kun minua lähdettiin nimittelemään loiseksi ja halveksitaan sen takia, kun olen työtön, niin minäkin sitten nimittelen ihmisiä loisiksi ja halveksin niitä, jotka tekee töitä.
Lähettäjä: L
Päivämäärä: 28.7.26 15:09:53
Muistuttaisin kyllä nyt keskusteluun osallistujia, että työttömissä työnhakijoissa on paljon ihmisiä, jotka ovat työkyvyttömiä ihan syystä ja usean lääkärin toteamana. Heidän roikottamisensa tilastoissa on täysin turhaa, vain koska heille ei myönnetä eläkettä. He eivät tule työllistymään ja tuilla eläminen on todellisuus (jollei perintöä yms).
Sanna pillastuu nyt tästä minulle, mutta ihanko tosissanne ajattelette, että hän pärjäisi työelämässä? Avustavat tehtävät ovat kadonneet Suomesta lähes täysin. Mun lievästi jälkeenjäänyt (ei diagnoosia 80-luvulla, joten siksi tällänen ilmaisu) ehti tekemään pari vuosikymmentä työtä apukuskina. Availi portteja, ovia, lastasi laatikoita. Siinä se, mutta sai palkkaa jolla pystyi elämään ja laskunsa maksamaan.
Ja Sanna, en väitä sinua "jälkeenjääneeksi".
Vastaus : Perustelisitko miksi en pärjäisi työelämässä? Älä vedä nettikirjoituksia tähän mukaan.
Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 28.7.26 15:14:18
"Vastaus : Kerro minulle, miten ihminen elättää itsensä muulla tavalla, kuin yhteiskunnan tuilla?"
Sanna, kysytkö nyt aikuinen ihminen tätä tosissasi? Me muut elätämme itsemme tekemällä töitä, emme saa mitään tukia yhteiskunnalta. Jotkut voivat elää vaikka säästöillään tai esimerkiksi lottovoiton tai ison perinnön turvin, joskin nämä kaksi vaihtoehtoa ovat harvinaisempia.
Vastaus : Sinä tuntematon ihminen. Mistä sinä tiedät millä minä itseni elätän, vaikka työtön olenkin?
Lähettäjä: ropa kantaa
Päivämäärä: 28.7.26 15:14:26
"Siis missä kukaan on sanonut halveksuvansa ihmisiä, jotka ovat eläkkeellä?"
Nimenomaan ja juurikin täälllä. Täällä ihan aloittamalla aloitetaan hyvinkin säännöllisesti sellaisia topia, joiden tarkoituksena on mustamaalata ja halveksua nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle jääneitä ihmisiä.
Vastaus : Anteeksi vain, mutta en todellakaan ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.7.26 15:15:25
"Kerro minulle, miten ihminen elättää itsensä muulla tavalla, kuin yhteiskunnan tuilla?"
Mistä kuvittelet niiden tukien tulevan?
Vastaus : Jätän vastaamatta.
Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 28.7.26 15:16:32
Sannan mainitsemat työttömät joille on jo kertynyt eläkeikä eivät tietysti ole työttömiä vaan eläkkeellä! Miten et tuotakaan tajua?!
Vastaus : Ennen kuin tuon enempää räävyt, niin kyllä tajuan aika paljonkin!
Lähettäjä: O
Päivämäärä: 28.7.26 15:17:47
Onko kukaan menossa sinne Kempeleen s-marketille?
Vastaus : Minä olen jo täällä Kempeleessä S-Marketin pihassa, eikä ketään täällä olijoista olevia kirjoittajia näy. Taisivat vaan valehdella.
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 28.7.26 15:18:19
"Nimenomaan ja juurikin täälllä. Täällä ihan aloittamalla aloitetaan hyvinkin säännöllisesti sellaisia topia, joiden tarkoituksena on mustamaalata ja halveksua nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle jääneitä ihmisiä."
Minä ymmärsin, että Sanna puhuu ihan "tavallisista" eläköityneistä.
Ja en ole vastaavia topia itse huomannut. Tiedän, että työkyvyttömyyseläkettä on todella vaikea saada, joten siksikään en ymmärrä tätä. Tiedän mm. yhden henkilön, joka sai vakavan aivovamman nuorena tapaturman seurauksena, ja häntä ei ole vielä tänä päivänäkään todettu työkyvyttömäksi.
Vastaus : Kyllä. Juurikin näin. Toki olisin voinut muotoilla asiani vähän paremmin.
Lähettäjä: Lilja
Päivämäärä: 28.7.26 15:24:22
Lähettäjä: L
Päivämäärä: 28.7.26 15:09:53
Muistuttaisin kyllä nyt keskusteluun osallistujia, että työttömissä työnhakijoissa on paljon ihmisiä, jotka ovat työkyvyttömiä ihan syystä ja usean lääkärin toteamana. Heidän roikottamisensa tilastoissa on täysin turhaa, vain koska heille ei myönnetä eläkettä. He eivät tule työllistymään ja tuilla eläminen on todellisuus (jollei perintöä yms).
Tämä on niin tärkeä pointti! Oma veljeni esimerkiksi kuuluu tuohon porukkaan. Hän on onnettomuudessa aikoinaan loukkaantumisen takia sen verran pahasti vammautunut, että ei pysty edes asumaan yksin, tarvitsee paljon avustajaa eikä selviä täysin itsenäisesti arjestaan. Mutta kelan lääkärin mielestä, veljeäni näkemättä (ja vastoin monien muiden lääkäreiden lausuntoja) hän on silti vallan työkykyinen ja näin myös yksi työttömistä työnhakija tilastoja koristamassa… oikeasti veljelleni on täysi helkatillinen työmaa edes selviytyä joten kuten elämästään ilman työtäkin.
Vastaus : Minä en kuulu tuohon porukkaan. En ole vammautunut mistään kohdin. Päänuppi toimii normaalisti, kädet toimii normaalisti ja jalat toimii normaalisti. Pystyn asumaan yksin, enkä tarvitse missään arjen askareissa apua. Olenkin asunut yksin. Nyt olen asunut yhden henkilön kanssa. Hän on mies. Hän on minun sulhaseni. Ja en tarvitse häneltä minkäänlaista apua. Omistin kaksi koiraa. Ihan hyvin pärjäsin yksin heidän kanssaan, kun sinkkuna olin. Nykyinen mies on auttanut minua koirieni hoidossa vain ja ainoastaan silloin, kun itse olen ollut kipeä taikka viikon kävelykiellossa (muistaakseni). Ja ei, en ottanut tätä kirjoitustani itseeni.
Lähettäjä: Ennea
Päivämäärä: 28.7.26 15:26:33
Ennen oli tosiaan töitä toistaitoisillekin. Nyt nuo kaikki on pois. On paljon kehitysvammaisia, jälkeenjääneitä/vajaita tai diagnoosilla olevia jotka pärjäsivät avustettuna hanttihommissa. Mikä on kyllä harmi, on silti aina mielekkäämpää käydä töissä edes vähän ja kyllä sen valitettavasti ihmisestä huomaa jos on pidempään poissa työelämästä.
Vastaus : Vaikka et minua tarkoittanutkaan, niin vastaan silti. En ole kehitysvammainen. En ole jälkeenjäänyt. En ole vajaa, enkä mitään muutakaan. Olen tavallinen aikuinen nainen, jolla toimii päänuppi, kädet sekä jalat.
Miksi minun kirjoituksiini puututaan jatkuvasti? Antakaa asian jo olla! Olen työtön. Piste. Sille kukaan teistä ei voi mitään!
|