Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä iäkkään gerbiilin kanssa?

Lähettäjä: Yksinöinen gerpsu 
Päivämäärä:   27.7.26 19:35:57

Meillä oli aikaisemmin 3 gerbiilin lauma. Yksi löytyi noin puoli vuotta sitten yllättäin kuolleena terrasta. Pari viikkoa sitten jouduin viemään toisen lopetettavaksi, kun hännän alle kasvoi paise ja gerbiili oli selvästi kipeä. Eli nyt on sitten yksinäinen naaras gerbiili. Gerbiileitä ei suositella pidettävän yksin, mutta tämä yksilö on tuntunut piristyvän ja aktivoituvan kun on saanut elellä yksin. Kaivelee tunneleita, silppuaa asioita ja järjästelee terraariota. Sellaista stressi käyttäytymistä, että kuopisi terraarion lasia tai pyrisi kattoon ei ole. Aikaisemmin oli se porukan rauhallisin joka seurasi enimmäkseen muiden toihuja.

Minulla ei oikeastaan olisi mielenkiintoa ottaa enää uusia nuoria gerbiilejä, koska haaveenamme on muuttaa ulkomaille ja otollinen ajankohta olisi ensi keväänä jos vain saamme vielä muutaman asian loksahtamaan paikoilleen. Mietin myös, löytyisiköhän jostain lauma tälle yksinäiselle gerbiilille jos antaisin sen pois. Vai onkohan liian iso strssi reilu 3,5 vuotiaalle sopeutua uuteen kotiin ja laumaan?

Hankala miettiä, kun aina korostetaan gerbiilin olevan laumaeläin ja yksin jääneelle pitäisi hankkia uusi lauma. Kuitenkin aina varoitellaan etteivät kaikki gerbiilit välttämättä hyväksy uusia laumanjäseniä. Lisäksi tämä yksilö ei näytä ihmisen näkökulmasta katsottuna kärsivän yksinolosta.

Minulla ei ole kokemusta kuin näistä kolmesta gerbiilistä, joten kiitos jos jollain on enemmän tietoa ja näkökulmia asiaan!

Re: Mitä tehdä iäkkään gerbiilin kanssa?

Lähettäjä: (+) 
Päivämäärä:   27.7.26 19:38:31

Itse vastaavassa tilanteessa lopetin molemmat yhtäaikaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.26 19:43:07

Mulla on kokemusta urosgerbiilien yhdistämisestä. Nyt meillä on kaksi naarasta. Näiden kasvattaja sanoi, että naaraita ei yleensä enää voi vanhalla iällä yhdistää. Meillä yhdistettiin urokset ihan onnistuneesti, mutta kun vanhus sairastui, jompikumpi tai molemmat nuorista pojista höykytti vanhuksen kunnolla. Vanha herra eli kyllä vielä tämän jälkeen, toipui haavoista ihan hyvin. En siis ehkä enää yhdistäisi poikiakaan, jos yksi on selvästi vanha.

Kun meidän gerbuja silloin totutettiin yhteiseloon, mieheni askarteli terraarioon väliseinän, joka oli tehty pieneläinverkosta. Sen läpi gerbiilit näkivät ja haistoivat toisensa. Jos teidän terraario on tarpeeksi iso ja ajattelet ottavasi vielä lisää gerbiilejä, on yksi mahdollisuus jakaa terraario noin, jotta vanha gerbu pääsee haistamaan ja näkemään nuoremmat, mutta yhteenoton vaaraa ei ole. Minä en kasvattajan kertoman mukaan yhdistäisi tyttöjä. Hänellä oli siis paljon gerbiilejä ja pitkä kokemus, joten uskoisin häntä.

Päivämäärä:   27.7.26 19:44:36

Ja minun mielestäni yhtäkin gerbiiliä voi pitää vanhuuden päivät, jos se vaikuttaa ihan ok:ltä.

Päivämäärä:   27.7.26 19:48:17

Anteeksi, luin jotenkin tosi huonosti tuon sun viestin! Mulla on toinen silmä paketissa ja lukeminen on välillä hankalaa. Kirjoittaminen ei niinkään, kun voin kirjoittaa osittain silmät kiinni. Ite en pidä pahana vanhan gerbun lopettamista tuossa tilanteessa. Se ei elä kauaa kuitenkaan. Me ollaan itse lopetettu gerbiilit hiilidioksidilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.26 19:51:04

Itsellä ollut useita ja aina vikaksi jäännyt eli ihan tyytyväisenä, paitsi yksi. Se lopetti syömisen ja juomisen että melkein kuoli. Vein sen paikkaan jossa oli paljon jo gerbiileitä kasvatustoimintana. Sai sieltä eläkeseuraa. Olen todennut että tosi harvoin vikaksi jäännyt tulee enää uusien kanssa toimeen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.7.26 19:54:24

Pitäisin tämän yhden gerbiilin omassa ympäristössään niin kauan kun on terveen ja touhukkaan oloinen, lopettaisin kun vauhti hiipuu. En enää vaihtaisi ympäristöä enkä totuttaisi uusiin kavereihin jos nyt tuntui elämäänsä tyytyväiseltä. Jos jotain, niin koittaisin keksiä uusia virikkeitä joiden kanssa saisi touhuta ja täyttää päivänsä.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   27.7.26 20:39:56

Vanhempi gerbiili ei tosiaan välttämättä huoli uutta kaveria. Voi tulla ikävä tappelu, jos yrittää. Antaisin gerbiilin elää yksin elonsa loppuun, jos se vaikuttaa tyytyväiseltä. Pitäisin enemmän kyllä kädessä ja silittelisin, jos on sellainen syligerbu. Yksi yksinäinen gerbiilivanhus tykkäsi istua iltaisin sylissä ja katsella telkkariakin kanssani loppuvuosinaan.

Päivämäärä:   27.7.26 21:01:18

Miksi lopettaa terve eläin?

Mulla on ollut gerbejä nuorempana runsaat 10v, ainahan niistä joku jää viimeiseksi. Tuolla gerbillä on ehkä puolisen vuotta jäljellä. Jos hän näyttää pärjäävän, en ehkä stressaisi uudella kodilla. Gerbiilien yhdistämiset voi olla usein varsin verisiä.

Mulla oli nuorehko gerbiili joka lamaantui täysin yksin jäätyään, jos sun gerbiili on noin aktiivinen ja touhukas, ei se lamaantunut ole.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.7.26 21:41:22

Antaisin sen elellä rauhassa . Iäkäs kun on niin uudesta kaverista tulisi ehkä vaan stressiä ja riitaa .

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.7.26 00:05:12

Mäkään en ymmärrä miksi terve eläin pitäisi lopettaa, jos kuitenkin näyttää pärjäävän ja viihtyy yksinkin?

Meillä sama homma, vanha marsu jäi yksin. Uusia en aio ottaa. Vieraaseen kotiin en anna.
Tervettä eläintä en lopeta.
Tuokin näytti vaan piristyvän/ rohkaistuvsn.

Päivämäärä:   28.7.26 10:05:54

Anna elellä rauhassa loppuun asti jos on hyvin voiva.

Perhepiirissä jäi vuosi sitten vanha marsu yksin. Terve, iloinen ja sosiaalinen pötkylä on vaikka "epätyypillisesti" on yksin. Eikä tunnu kuolo koittavan lähiaikoina, niin pirteänä porskuttaa menemään ja on sosiaalisempi mitä silloin kun oli lajitoveri.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.7.26 19:33:55

Marsut ja gerbiilit on tosi eri asia.

Lähettäjä: arto 
Päivämäärä:   28.7.26 19:40:21

Itse veisin piikille kun elämä selvästi hidastuu. Pääsee sitten onnellisempana pois kuin että kituisi henkisesti tai fyysisesti lopetuspisteeseen.

Lähettäjä: Jaska 
Päivämäärä:   28.7.26 20:50:37

Mulla nyt samat tilanne. Kaveri löytyi yllättäen kuolleena viime talvena. Oli 2 vuotias. Tämä sen kaveri elänyt siitä asti yksin. Oli vähän vanhempi kuin kaverinsa, nyt siis 3v.

On puuhakas ja aktiivinen. En halua enää uuteen gerbiilikierteeseen niin saa olla nyt yksin vaikkei se ihanteellista olekaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.