Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rippijuhlien meikit, kampaukset, rakennekynnet

Lähettäjä: Lara 
Päivämäärä:   27.7.26 19:13:33

Tyttärellä on tulossa rippijuhlat ja kertomansa perusteella kaveripiirissä panostetaan tärkeän päivään ihan hurjan paljon. Kaunis pukuliikkeestä ostettu mekko on kaikilla peruslähtökohta, sen lisäksi käydään kampaajalla tekemässä kampaus, laitetaan rakennekynsiä, joku menee meikkaajallekin. Juhlia järjestetään kodin sijasta ties missä vuokratuissa juhlatiloissa ja kartanoissa.

Mihin tämä on oikein menossa? Rippipäivä on tärkeä päivä, mutta joku raja kuitenkin tärkeän päivän varusteluissakin. Meillä on siis tuo tyttären itse valitsema kaunis mekko (arvo yli 200 e), juhlat pidetään kotona (koska neliöt sallii juhlavieraiden kutsumisen kotiin), mutta ei nyt sentään ajateltu mitään kampaajakampauksia tai rakennekynsiä?

Mihin tämä juhlavarustelu on menossa? Miksi normaali ei enää riitä? Kuinka överin paljon yhteen rippipäivään oikeasti panostetaan?

Itselläni menneinä aikoina oli ihan tavallinen halpa juhla-asu kaapista, itse tehty kampaus, tosin permanenttikiharat sain ottaa juuri ennen riparia, eikä mitään sen ihmeempiä krumeluureja.

Ihan hirvittää jo tuleva vanhojen päivä sitten joskus, silloin on neidoilla enemmän ikää ja ulkonäköön liittyvä kilpavarustelu kiihtyy varmaan entisestään.

Re: Rippijuhlien meikit, kampaukset, rakennekynnet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.26 19:16:15

Ihanaa, jos nykyään taas kauniit mekot ovat muotia rantamekkojen sijaan <3 ihan suht hyvienkin perheiden tyttäret juhlivat ripillepääsyään vielä pari vuotta sitten todella hirveissä aikuisten rantabilemekoissa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.7.26 19:33:38

"Lohduttaisin" sen verran, että vanhojen tansseissa suunta on ollut toinen pandemian jälkeen. Ennen koronaa vaan kiihtyi kiihtymistään vuosi vuodelta "kilpavarustelu" tytöillä. Pukuja tilailtiin ulkomailta ja en nyt puhu halvoista kiinamekoista. Kampaus toki ja meikki. Kynnet, itseruskettavat, ripsien pidennykset. Kengät ja laukut merkkituotteita.

Iso kaupungin korkean keskiarvon lukio. Nyt kauniita mekkoja toki, mutta niitä myös kierrätetään enemmän. Ylipäänsä mekot ovat enemmän kantajansa näköisiä. Jossain vaiheessa kaikilla oli isot hörhelömekot, sitten iltamekot syvällä halkiolla jne. Nyt laitetaan se mistä itse tykkää eikä olla toisten kopioita. On niin pastelleja kuin tummempaa sävyjä ja myös housupukuja näkyy. Hehtoripset, tekorusketus ja jättikynnet taakse jäänyttä. Moni meikkaa itse.

Sen kyllä huomioisin, että osa tytöistä tietää jo etteivät jatka lukioon, niin viettävät hetkenssä rippijuhlissaan. Sekin ihan ymmärrettävää.

Päivämäärä:   27.7.26 19:36:02

"tosin permanenttikiharat sain ottaa juuri ennen riparia,"

Onhan sulla sen ajan krumeluuria siis ollut, turhaan dissaat nykynuoria. Pelkkää närppimistä varten taisit koko ketjun vain avata.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   27.7.26 19:59:15

Onneksi ei kuuluta kirkkoon niin jää tuokin hössötys väliin.
Kaverin perheellä on suorastaan kilpailu kuka järjestää isoimmat ja övereimmät juhlat rippijuhlista lakkiaisiin, siinä on siskosten välit olleet jo melkein katkolla. Kohtuus kaikessa olisi kyllä hyvä tässäkin.

Lähettäjä: ei paha ollenkaan 
Päivämäärä:   27.7.26 20:19:45

Kivahan se vaan on, että ne joilla on halua ja varaa panostaa noin tekevät juhlista just oman näköiset! Ja että ne tytöt jotka tykkäävät laittautua saavat laittautua ihan viimeisen päälle juhlapäiväänsä, monet tuon ikäiset ihan oikeasti nauttii siitä. Samaan aikaan joku toinen tyttö voi aivan hyvin tykätä juhlia lenkkareissa, ilman meikkiä ja housuissa+ t-paidassa. Ei tarvitse änkeä samaan muottiin. Paheksuminen on typerää, kukin juhlikoon tavallaan. Ei sun tarvitse kilpailla kenenkään kanssa, se on sun tyttären päivä eikä kisa toisia perheitä vastaan.

Päivämäärä:   27.7.26 20:24:12

Mekon arvo oli aloittajastakin tärkeää mainita...

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   27.7.26 20:29:13

Huomaa kyllä, että ollaan Suomessa, kun juhlapäivänäkin kampaajakampaus ja kynnet on liikaa :D Ei ne nyt niin luksusta ole.

Meillä päin on moni siirtynyt vuokratiloihin juhlissa ihan sen takia, että sitä kotia ei tarvitse ennen ja jälkeen juhlien siivota, nykyään monet ihmiset tekee pitkää päivää töissä, ei ole aikaa tai jaksamista mitään juhlasiivoja tehdä. Jää iso stressi pois, eikä nuo kaikenmaailman kylätalot tai yhdistysten tilat täällä ainakaan kalliita ole.

Eipä ole joku permiskään aikanaan halpa ollut. Tosiaan ihan lapsellista dissausta, mitä sitten jos ihmiset haluaa järjestää ja näyttää hyvältä. On jo korkea aika suomalaisten oppia pois ihme nuukuudesta ja metsäläisyydestä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.26 20:30:55

Me oltiin ne kaavut päällä kirkossa ja sitten jossain ihan ns tavallisessa juhlamekossa vieraat ja se oli siinä. Ripari oli muutenkin pois treenaamisesta ja sieltä pitä karkailla tallille. Onneksi papin tytärkin kisasi.
En käsitä noita ns ylijuhlimisia. Asia pois alta ja seuraavan kimppuun. Nolointa on kirkkohäät ja toiseksi nolointa prinsessamekot lukiossa.

Päivämäärä:   27.7.26 20:33:21

Onko se ripille pääsy nyt niin iso juhla? se on kirkollinen juhla ja toimi. Ja onko häätkään? ne ovat taloudellinen ja juridinen sopimus omaisuudesta. Ihmisillä on ihmeellisiä pakkomielteitä - etenkin naisilla- olla keskipiste ja joku "prinsessa".

Päivämäärä:   27.7.26 20:48:11

Siis apua, eipä tullut mieleenkään et olis tollasta nykyään, olen 45v eikä me rippijuhliin vielä edes meikattu saati muuten laittauduttu. Tekoripset ja -kynnet oli vain prostituoiduilla.

Päivämäärä:   27.7.26 21:15:07

piste: Joo ja varmaan pyöräilitte sinne riparille 50 km sivu. Rukoilitte päivät pitkät. Joopa joo.

20 vuotta sitten kun minä pääsin ripille, oli lantiofarkut ja stringit muotia, meikki oli piirretyt kulmat ja vahvat kajaalit (nämä tulleet muotiin taas). Ripille pääsy tarkoitti sitä, että sai vanhemmilta virallisen luvan mennä nuorisotalojen iltoihin viikonloppuisin = ryyppäämään ja polttamaan tupakkaa.

Nuorten meno siistiytynyt aika paljon omista ripariajoista. Ainakin mitä itse näkee ja tuntee nuoria, harva enää polttaa tai juo. Ja esimerkiksi nuo nuorisotalojen illat loppuivat muutama ikäpolvi oman jälkeen, nuoret eivät menneet sinne enää ryyppäämään ja rälläämään.

Päivämäärä:   27.7.26 21:16:37

"Onko se ripille pääsy nyt niin iso juhla? se on kirkollinen juhla ja toimi. Ja onko häätkään? ne ovat taloudellinen ja juridinen sopimus omaisuudesta. Ihmisillä on ihmeellisiä pakkomielteitä - etenkin naisilla- olla keskipiste ja joku "prinsessa"."

- Oletko ikinä miesten polttareista kuullut? Äijät juhlii nykyään viikon jossain ulkomailla. Mutta joo, naisten kotkotuksia!

Päivämäärä:   27.7.26 21:17:42

"olen 45v eikä me rippijuhliin vielä edes meikattu saati muuten laittauduttu."

Minä olen yli 50 ja me kyllä meikattiin ja laittauduttiin rippijuhliin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.7.26 21:22:31

"
- Oletko ikinä miesten polttareista kuullut? Äijät juhlii nykyään viikon jossain ulkomailla. Mutta joo, naisten kotkotuksia!" Harva juhlii, ja heistäkin harva ketkuttaa tekokynnet tanassa prinsessana kaikkien keskipisteenä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.26 21:30:21

Jahas, täällä taas syvällä perämetsissä köyhien kommarivanhempiensa ikeen alla lapsuutensa viettäneet kokoontuvat.
Ja ne, jotka kuvittelevat jotakin tapahtuneen 20 vuotta sitten, kun itse eivät vielä olleet syntyneetkään.

Juhliin pukeudutaan siististi, ja on aina pukeuduttu.

Mä pääsin ripille 1980, ja todellakin meikattiin, ja laitettiin hiukset. Ja mekko sekä avokkaat.
Pojilla oli puvut, krakat, ja nahkakengät.

Aina on juhliin pukeuduttu vähintään siististi, ja usein toki sen hetkisen muodin mukaan.
Nykyään näkee, että käytöstavat ja vähäisenkin etiketti jää lapsille opettamatta. Crockseilla ja collareissa rippijuhliin, ja juhlia vältellään.

Ihmiset, hyvät käytöstavat ja iloiset juhlat edistävät mielenterveyttä.
Ankeus ankeuttaa. Juhlikaa enemmän.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.7.26 00:16:38

Suomessa on tosi vähän juhlia, joissa oikeasti voisi pukeutua hienommin. Rippijuhlien lisäksi yo-juhlat (tai amiksesta valmistuminen, sitäkään moni ei juhli hienommin) ja häät. Jotkut juhlii jatkokoulutuksesta valmistumista. Synttäreitäkään harvemmat juhlii enää lapsuuden jälkeen mitenkään isommin.

Miksi ei siis nautittaisi niistä harvoista juhlista joita on? Jos kerrankin on tilaisuus pukeutua hienommin ja oikeasti panostaa, miksi näin ei voisi tehdä. Nuorellehan tämä on yleensä ensimmäinen oikea juhla, jossa nuori voi pukeutua näyttävämmin juhla-asuun ja muutenkin jota isommin juhlitaan.

Eri asia tietenkin, jos rahaa ei ole. Sitten pitää mennä sillä mitä pystyy. Mutta jos raha ei ole ensimmäinen ongelma, sitten kyllä antaisin mennä niin kuin nuori haluaa (järjen rajoissa).

Päivämäärä:   28.7.26 00:19:35

"Ja ne, jotka kuvittelevat jotakin tapahtuneen 20 vuotta sitten, kun itse eivät vielä olleet syntyneetkään."

- En tiedä, viittasitko tällä minun tekstiini, mutta joo, olen syntynyt vuonna 1990 ja ripille pääsin 2005. 2000-luvun puoliväli oli pissismuodin ja teiniangstin kulta-aikaa, jos sinä olet syntynyt vuonna 1980 et tiedä siitä enää mitään, olit silloin jo aikuinen ;) Totta kai juhliin pukeuduttiin juhlavasti, mutta otin tuon silloisen muodin ja nuorison käyttäytymisen vertailuksi kun muka nyt 45-vuotiaat eivät olet aikanaan meikanneet teininä eli 1990 luvun puolivälissä. Ei silloinkaan enää mitään körttiläisiä oltu edes täällä maaseudulla ja tosiaan 2000-luvulle tultaessa oli teinien elämä aikamoista kun kerralla yleistyi kännykät ja netti ja maailma oli ihan eri tavalla avoin.

Aivan erilaista elämää tuntuvat nykynuoret elävän. Suositaan terveellisiä elämäntapoja, treenataan, ollaan jo tosi huoliteltuja. Ollaan kiinnostuneita talousasioista, sijoittamisesta jne.

Meni vähän ot.

Päivämäärä:   28.7.26 00:22:52

Ja korjaan - nimimerkki tähti on siis päässyt ripille 1980-, ei syntynyt silloin - olet siis syntynyt vuonna 65 eli olet yhtä vanha kuin äitini :D Joo ei varmaan ole 2000-luvun teinin elämä kovin tuttua.

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   28.7.26 00:31:53

zxc. Vertaatko rippijuhlia polttareihin?
Älä nyt nolaa itseäs enempää!

Päivämäärä:   28.7.26 00:34:11

Vanha: Öö en? Kannattaa vanhankin tarkistuttaa näkönsä... Täällä esitettiin, että juhliminen on naisten kotkotuksia. Se oli vastauksena siihen. Että osaa ne miehetkin.

Lähettäjä: Emmie 
Päivämäärä:   28.7.26 00:40:23

Lähettäjä--
Päivämäärä28.7.26 00:16:38

Suomessa on tosi vähän juhlia, joissa oikeasti voisi pukeutua hienommin. Rippijuhlien lisäksi yo-juhlat (tai amiksesta valmistuminen, sitäkään moni ei juhli hienommin) ja häät. Jotkut juhlii jatkokoulutuksesta valmistumista. Synttäreitäkään harvemmat juhlii enää lapsuuden jälkeen mitenkään isommin.

Miksi ei siis nautittaisi niistä harvoista juhlista joita on? Jos kerrankin on tilaisuus pukeutua hienommin ja oikeasti panostaa, miksi näin ei voisi tehdä. Nuorellehan tämä on yleensä ensimmäinen oikea juhla, jossa nuori voi pukeutua näyttävämmin juhla-asuun ja muutenkin jota isommin juhlitaan.

No just näin! Antaa kaikkien laittautua vaan niin vimosen päälle kun tykkää ja juhlia just niinkun hyvältä tuntuu :)

Päivämäärä:   28.7.26 01:20:08

Mitä se keneltäkään muulta on pois vaikka haluaisikin panostaa vähän enemmän rippijuhliin? Juu, kaikilla ei ole varaa siihen, mutta niin se on kaiken muunkin suhteen. Esim. hevosiin saa kuukaudessa menemään huikean summan rahaa, aletaanko motkottamaan että kenelläkään ei saisi olla hevosia kun kaikilla ei ole siihen varaa? Tai kukaan ei saa matkustella kun kaikilla ei ole varaa. Näin se vain valitettavasti menee, osalla ei ole rahaa mihinkään, osa voi sitten valikoida mihin käyttää varojaan, ja osa voi toteuttaa kaiken minkä haluaa.

Komppaan myös tuota että Suomessa on tosi vähän juhlia joihin pukeudutaan hienommin. Onhan se mahtava kokemus saada hieno mekko ja kengät, ja käydä laitattamassa hiukset ja kynnet, jos sellaista ei normaalisti tee. Juhlatila on myös kätevä juuri siivoamisen takia, ja kaikki eivät koe mukavaksi kutsua kotiinsa suurta joukkoa ihmisiä. Lisäksi kaikille on varmasti istumatilaa, vessoja on enemmän eikä tarvitse olla kuin sillit purkissa.

Itse pääsin ripille 15v sitten eikä ollut minkäänlaisia juhlia, koska lähdimme samana päivänä matkalle. En ole muutenkaan koskaan järjestänyt itselleni mitään juhlia, mutta ymmärrän täysin miksi jotkut haluavat juhlia vähän hienommin. Kerran täällä eletään, niin antaa palaa vaan!

Niin ja lisäksi en ymmärrä kun jotkut sanovat että turhaa juhlia jotain ripille pääsyä tai yo-valmistumista, että hääpäivänä saa sitten olla "prinsessa". Ööö anteeksi mitä? Naisen elämässä on muitakin saavutuksia kuin naimisiin meno, ja lisäksi läheskään kaikki eivät ikinä halua mennä naimisiin. Ei olla enää missään 1800-luvulla kun elämän päätarkoitus oli löytää mies ja "päästä" naimisiin.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   28.7.26 09:04:34

Ajatuksenakin käsittämätön. Omien lasten rippijuhlat menivät lyhyen kaavan mukaan 15-20 vuotta sitten. Nuorimman juhlissa oli eniten väkeä, mutta yhden lapsen rippipäivänä lähdettiin iltaraveihin ja siksi juhlakahvit juotiin kohtuullisen pikaisesti.
Amiksesta valmistumista on sitten juhlittu paremmin.

Päivämäärä:   28.7.26 09:30:33

Antaa sellaisen maallisen naisen kuvan...

Lähettäjä: gd 
Päivämäärä:   28.7.26 09:39:42

Huonompi homma, että kilpavarustelu korostaa sukupuoli- ja varallisuuseroja.

Päivämäärä:   28.7.26 09:43:15

"Nolointa on kirkkohäät" sanoo joku kotka joka on saanut korkeintaan jonkun kierrätysukon tai osto-afrikkalaisen vanhoilla päivillään? Katkeraa, kitkerää. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Kirkkohäät ei ole mikään ilmiö eikä uutta, ne on suomalainen tapa jolla on jopa varsin maltillinen hiilijalanjälki.

Annetaanpa ihmisten juhlia ja järjestää, kullakin ajalla on muotinsa ja taatusti bile-rantamekko on ollut kauniimpi kuin kasaripermis, ja molempien arvo on siinä fiiliksessä joka niistä on saatu.

Katsokaa ihan vaan omia somekuvianne, mitkä filtterit ja teennäisyys niistä paistaa kun yritätte saada turhan elämänne näyttämään mahtavalta, vaikka todellisuudessa ketään ei kiinnosta. Nuoret on kauniita ja niillä on elämä edessä, antakaa juhlia ja pyrkikää opettamaan samalla kohtuutta niin talouden kuin luonnonvarojen puolesta.

Tosin vaikkapa kaukomatkailevalle "kilpa"ratsastajalle nämä lienee vieraita käsitteitä joita keskenjääneessä kauppiksessa (tmv) ei opetettu?

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   28.7.26 09:57:15

Olen syntynyt -80-luvulla ja kyllä mulle on ihan kotona opetettu, että kun mennään juhliin, käydään kampaajalla. Ja varsinkin jos on itse juhlakalu. Luulin että tämä on normaalia tapakasvatusta. Pääsin itse ripille 2000 ja kävin kampaajalla ennen juhlia.

Luultavasti ammattilaisen tekemä meikki on kauniimpi ja tilaisuuteen sopivampi kuin teinin oma tekemä, joten eipä se meikkaus yhtään hullumpi ajatus ole.

Kaikilla ei ole tilaa vieraille tai jaksamista/aikaa laittaa juhlia. Sen sijaan voi olla rahaa ostaa palveluita. Onhan se nyt todella paljon helpompaa mennä valmiiseen tilaan ja ehkä tilata tarjoilutkin kuin ensin leipoa ja laittaa kaikki kotona ja siivota huusholli siihen päälle extrahyvin. Miten se on kilpavarustelua kun joku jolla on varaa, tekee elämästään helpompaa? Itse ainakin tekisin, jos olisi ylimääräistä.

Rakennekynnet ei ole mun juttu, mutta se että joku käyttää, niin ei ole multa pois. Niitäkin on ihan siistejä ja melko luonnollisia vaikka osa onkin ihan hirveitä.

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   28.7.26 10:03:56

Kampaajalla käyminen nyt ei ole mitenkään sukua tapakasvatukselle. Naurettava ajatus. Samoin kuin se etteikö nykynuoret osaisi meikata yleensä paremmin kuin me keski-ikäiset.

Se että hiukset on kammattu tilaisuuden mukaisesti on tapakasvatusta, samoin kuin se ettei keskustelussa lauo mielipiteitä miten joku kalliin palvelun käyttö "kuuluu hyviin tapoihin".

Minä joo olen käh yt kampaajalla juhliin vaikka en edes halunnut ja ne kampaukset pki mielestäni aik huonoja. Köyhemmille ei ole varaa ja itse kyllä arvostan kotona itse järjestettyjä juhlia ja itse tehtyjä kampauksia vähintään yhtä paljon kuin ostettua pintakiiltoa. Tärkeintä on juhlan erottuminen arjesta ja klo.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   28.7.26 10:18:37

Näin kaupunkilaisten (!) kommari-isovanhempieni (!) jälkikasvuna rippijuhliini 1994 todellakin meikkasin, todellakin kävin kampaajalla, todellakin oli uusi mekko (jota ei myöhemmin toiste tullut käytettyä), todellakin oli korkkarit ja se alba lensi todellakin hiiteen asap, kun oli marssittu kirkkosalin takaosaan. Juhlat oli isot, ostettu pitopalvelu ja pari tarjoilijaa, kotiin isoon omakotitaloon ja pihaan mahtui loistavasti. Ei ollut haluamani asia tuo "prinsessapäivä", vaan ennemmin velvollisuus, kun olin (olen) lähisukuni ainoa tätä sukupolvea, ei ollut vaihtoehtoa rippikoululle (joka sinänsä oli ihan hauska varsin maallinen leiri verrattuna oman tyttäreni kokemaan hihhulointiin ja ahdasmielisyyteen), ja vanhempieni mielestä moinen juhlistus oli itsestäänselvyys. Niin taisi aikanaan heilläkin olla, mitä aiheesta oon valokuvia nähnyt (60-luvulla kaupungissa työväenkin ipanat todella pynttäytyivät). Täytyykin kysellä tarkemmin.

Lähettäjä: Laila 
Päivämäärä:   28.7.26 10:44:50

Bink: En ole ikinä kuullutkaan, että kampauksen teettäminen kampaajalla ennen juhlia kuuluisi hyviin tapoihin. Olen kohta viisikymppinen, joten juhlia on tullut nähnyä. Aika harvinaista on omissa sukulaisissa tai tuttavissa jos joku olisi käynyt kampaajalla juhlia varten. Muistan, että muutamat ovat käyneet omiin häihinsä laitatuttamassa kampauksen, mutta todella monelle kampauksen on tehnyt tuttu ja ovat sanoneet, että on liian iso stressi lähteä kampaajalle juhlapäivänä niin siksi mielummin kampaus kotona.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   28.7.26 11:06:27

Onneksi mulle siunaantui jälkikasvuksi poika.
Rippijuhliin ostettiin toki puku, käytiin parturissa, kotona kotoisat juhlat rakkaiden kanssa.
Onneksi itse vietin rippi - ja yo-juhlat 70+80-luvuilla ja itse olin mikälie hippi (varmaan vihervassari nykysanoin) joten riitti siisti, vanhoista muokattu ja siskoilta lainattu pukeutuminen tunteakseni oloni "prinsessaksi".
Puhtaat hiukset ja hillitty itse tehty meikki.
Äidilläni oli siihen aikaan vaikea taloudellinen tilanne, joten itse ainakin helpotin tilannetta tekemällä asian hänelle helpoksi taloudellisen paineen alla.
Prameita juhlia nykyaikaan verrattuna ei ns paremmillakaan perheillä ollut. Juhlittiin, mutta arvokkaasti.

Lähettäjä: Mea 
Päivämäärä:   28.7.26 11:07:10

Meilläpäin ei tytöt tietääkseni juurikaan käy rippijuhlia varten meikissä, kampaajalla jne. ovat itse taitavia meikkaajia, kynsienlaittajia ja myös kauniit kiharat osaavat tehdä. Parin sadan euron mekko on tavallista, mutta onneksi niitä voi pitää myös 9-luokan juhlissa tai myydä eteenpäin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.7.26 11:23:50

Siisti mekko, hiukset kammattu nätisti vähän ripsiväriä, näillä meiidän suvussa on aina menty. Ei ole koskaan mihinkään villityksiin mukaan lähdetty. Kirkossa rippilapsilla on yllä valkoiset kaavut.

Lähettäjä: Jenna 
Päivämäärä:   28.7.26 11:30:45

Meillä isossa kaupungissa 2006 ripille päästessäni kaksi tyttöä oli meikannut. Suurimmalla osalla meistä oli vain hame ja paita, ei mitään hienoa mekkoa. Emme ole uskovaisalueella. Mielestäni on överiä, että rippijuhlat varten pitää laittaa rakennkynnet. 15-vuotias on kuitenkin vielä lapsi, vaikka itse muuta ajatteleekin.

Lähettäjä: Matilda 
Päivämäärä:   28.7.26 11:48:12

Hauskaa miten isoja eroja tässä on! Olen myös päässyt ripille 2006. Keskisuuri kaupunki, ei ns uskiksia. Meillä taas todellakin yleisesti laittauduttiin ja juhlittiin! Laitetiin hiukset, meikit ja kynsilakat viimeisen päälle hienoksi ja nätit mekot oli valittu todella tarkasti. Yksi tyttö meidän ikäryhmän porukassa oli sellainen joka ei meikannut tai ollut mekkotyyppiä, mutta hänellekin oli silti siistit housut ja juhlavampi paita. Myös pojilla kaikilla oli puvut, yhtä ikuisesti vähän rähjäistä collarisankaria lukuunottamatta.
Minustakin tuo on vaan kiva, että ne jotka siitä tykkää saa ihan oikeasti laittautua juhlavasti nätiksi. Ei niitä sellaisia päiviä kaikkien elämässä turhan montaa tosiaan ole.

Lähettäjä: gd 
Päivämäärä:   28.7.26 11:50:47

Metriksen tarina on todella erikoinen. Oliko kommarisuvun ensimmäinen kirkollinen tilaisuus se konfirmaatio ja rippijuhla verrattavissa jonkun suvun ensimmäiseen ylioppilasjuhlaan?
En ole koskaan kuullutkaan, että rippikoululaistenkin kuuluisi käydä kampaajalla ennen juhlaa, eikä yleensä kenenkään tarvitse erikseen hankkia kampausta kuin ehkä omiin häihin jos niihinkään.
Ainoa ammattikampaajan kampauksia käyttänyt tuttuni oli hän, jolla oli erikoisen upeat hiukset. Kun hän meni kampaajalle leikkauttamaan hiuksiaan, kampaaja oli aina ihastellut niitä ja halunnut tehdä kunnon kampauksen.
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, että nuori nainen ja varsinkin rippikouluikäinen lapsi on kaunis ilman meikkiäkin?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.7.26 11:51:49

Metriksen suku lienee näitä shamppanja-sosialisteja? XD

Itse akateemisen ja työteliään 'valkoisen' suvun jälkeläisenä.en moiseen pröystäilyyn olisi edes saanut lähteä, enkä antaisi oman lapsen liioitella . Ajateltiin että siisti, puhdas, tyylikäs olemus ilman keikarointia on hyvää käytöstä. Ettei haeta ylenmäärin huomiota saati ole prostituoidun tyyli kristillisessä juhlassa alaikäisillä kuten (varakkaillakin) duunariperheillä osin on tapana.

Olisi naurattanut jos ei olisi kauhistuttanut ja säälittänyt kun esim tutun lajiliiton elitistisesti esiintyvän johtohenkilön alaikäinen koulukiusaaja- tytär esiintyi niin koulussa kuin somekuvissa alusvaatteissa kuin ihmiskaupan uhri huulet törössä. Sivistystä ei näköjään saa ostaa eikä pysty omaksumaan jos vanhemmat tai edes toinen on apukoulupudokkaita jotka teeskentelee jotain "yläluokkaa".

Kaikki kunnia juhliin panostamiselle mutta olisi hyvä muistaa mikä on alaikäisille tai julkiselle paikalle sopivaa pukeutumista ja millainen käytös on vain naurettavaa ylvästelyä. Omat ikäkausiliitännäiset juhlat olisi sopivaa pitää sellsisina ettei vähävaraisemmille tule ulkopuolinen tai kiusaantunut olo. Sellaisen opettaminen on sivistystä.

Lähettäjä: huhhei 
Päivämäärä:   28.7.26 12:03:38

Ei ole sivistys kovasta yrityksestä huolimatta tainnut kyllä nimimerkillä *** kirjoittavaan tarttua, kun kirjoitat tuolla tavalla toisista ihmisistä.

Päivämäärä:   28.7.26 12:05:03

Siis mä edelleen ihmettelen, mitä kummallista kampaajalla käynnissä on? Mä käyn nykyään itsekin lähes aina häävieraan roolissa laittamassa nutturan tutulla kampaajalla, en minä osaa itse sellaista siistiä juhlanutturaa tehdä vaikka muuten kyllä laitan hiuksiani paljonkin.

Maksaa ehkä ratsastustunnin verran nykyään, yhtä kengitystä ei edes saa sillä rahalla, näin jos hevosfoorumilla ollaan ja suhteutetaan hintaa, mitä tommonen basic yksinkertainen juhlakampaus maksaa.

Päivämäärä:   28.7.26 12:27:18

Melko monella tuntuu olevan rippijuhlat ihan lähimenneisyydessä, kun aivot eivät ole vielä kehittyneet "en ois halunnutkaan"-asenteesta aikuisuuteen. Ilmeisesti pelottaa ajatus siitä, että joku voisi ajatella sinun olevan väärässä jos ja kun eri tavalla toimiminen onkin ihan ok.

Päivämäärä:   28.7.26 12:50:35

Mä myös ihmettelen sitä, kuinka nämä tuntuu tietävän hirveän hyvin, että "kukaan" heidän juhlavieraistaan ei käy kampaajalla laittamassa hiuksia ennen juhlia. Kun taas kampaajien some on täynnä juhlakampauksia rippijuhlista, yo, morsiamet, kaasot, häävieraat jnejne.

Kyselettekö aina kaikki vieraat läpi vai mistä tiedätte, onko kampaus tehty itse, äiti, joku tuttu vai se kampaaja? Ei kaikilla ole mitään kampaustaitoisia äitejä, sisaria, kavereita, tuttuja (esim. itsellä ei ole ketään) - kahdella viimeksi mainitulla en edes kehtaisi myöskään teettää mitään ilman maksua eli maksaisi nekin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   28.7.26 14:33:24

Omat rippijuhlat oli ysärillä. Kaikki oli pukeutuneet juhlavaatteisiin, mutta ei kellään ollut kampaajan tekemiä kampauksia ja meikkiäkin hyvin vähän tai ei ollenkaan, ripsistä ja rakennekynsistä nyt puhumattakaan. Katsoin huvikseni yhteiskuvaa konfirmaatiopäivänä tarkistaakseni asian ja näinhän se oli, kuten muistelinkin.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   28.7.26 14:55:39

Aina on juhliin laittauduttu, ja se kuuluu peruskäytöstapoihin.
Siistit juhlavaatteet, hiukset nätisti, jne.

Toisen käyvät kampaajalla, toiset eivät. Sama meikin kanssa.

Mä pääsin ripille 80, juhlamekko oli päällä ja korkkasi jalassa. Itse meikkasin, naapurin tyttö oli amiksessa kampaajalinjalla, hän laittoi hiukseni.
Samalla tavalla pukeutuneita, meikattuja ja kammattuja olivat muutkin tytöt. Pojilla oli puvut ja nahkakengät. Tarkistin rippipäivän yhteiskuvasta.

70-80-luvuilla oli muuten tosi yleistä, että kotia remontoitiin just ennen vanhimman lapsen rippijuhlia. Meillä tapetoitiin mun huone ja olohuone. Keverinbkotona remontoitiin keittiö, jne.

Lähettäjä: Ü 
Päivämäärä:   28.7.26 14:59:47

Kukin tyylillään, eiks niin. Muistetaan myös opettaa sille jälkikasvulle että ei sitten dissata niitä kavereita jotka juhlii vain pienesti kotona, tai päinvastoin ei sitten kadehdita kartanossa isosti juhlivia.

Päivämäärä:   28.7.26 14:59:48

Ällö: Ripsipidennykset ja rakennekynnet on olleet valtavirtaa vasta 2010-luvulta alkaen. Eli jännä, että niitä ei ole sinun rippikuvassasi kellään.

Sen sijaan ysärillä perus marketin valikoimaan kuului esimerkiksi Lumenen sinistä huulipunaa (minulla oli lapsena leikeissä, muistan sen hajun vieläkin, ei varmaan ollut kovin terveellistä) ja värikkäitä hiusmascaroita. Että vaikka nyt rippijuhliin ei näitä varmasti laitettukaan, niin on sitä osattu silloinkin, ei nyt aivan niin hajuton ja mauton ja väritön meininki ollut kuin täällä annetaan ymmärtää. Jos nyt ajatellaan, että Suomen suosituin bändi on ollut jo 80-luvulla täydessä meikissä olleet porilaiset miehet, niin aika kuplassa on saanut elää, jos muka teinit ei ole ysärillä meikanneet. Ei tietenkään kaikki, eihän kaikki meikkaa nykyäänkään.
Mutta aivan normaalia se oli ja on, jos meikkaa.

Päivämäärä:   28.7.26 15:05:25

"Kyselettekö aina kaikki vieraat läpi vai mistä tiedätte, onko kampaus tehty itse, äiti, joku tuttu vai se kampaaja?"
Ehkä kaikkien vieraiden hiukset on vaan niin rumasti, ettei niitä voi olla kukaan kouluttautunut saati ammattilainen laittanut?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   28.7.26 15:09:23

Zxc, jännä, kun ei osata ymmärtää, että ysärilläkin olisi ollut esim irtoripsiä yms, mitä olisi voitu käyttää halutessaan. Ei käytetty. Samoin meikissä tai kampaajalla olisi voitu käydä, mitta ei käyty.

Päivämäärä:   28.7.26 15:14:30

Ihmeellistä että tällainenkin asia herättää osassa niin voimakkaita tunteita. Eikö ole sanomattakin selvää, että ajat ja valikoimat muuttuu, on aluekohtaisia eroja, ja jokainen juhlii kuten itselle sopii?

Päivämäärä:   28.7.26 15:38:50

""Kyselettekö aina kaikki vieraat läpi vai mistä tiedätte, onko kampaus tehty itse, äiti, joku tuttu vai se kampaaja?"
Ehkä kaikkien vieraiden hiukset on vaan niin rumasti, ettei niitä voi olla kukaan kouluttautunut saati ammattilainen laittanut?""

- No tämä tietysti :D

Ällö: No se että sinä tai sinun kuplasi ei ole käyttänyt, niin ei tarkoita, etteikö kukaan :D Kyllä meikkiteollisuus on elänyt ja voinyt hyvin ysärilläkin, samoin täällä maallakin oli joka kylässä kotipartureita. Ja nimenomaan ysäri on ollut aika räväkkä ja vapaa vuosikymmen, Berliinin muuri murtui, Eurodance tuli, oli Spaissarit ja Bäkkärit. MTV, Jyrki jne.

Ja joo, oli meilläkin 2000-luvulla jo käytössä liimattavia irtoripsiä (niitähän nyt on ollut 60-luvulta saakka ainakin), silloin olivat vielä markettiripset kyllä niin surkeita, että loppuillasta lähes aina ripset poskilla. Nykyään on liimattavatkin mielettömän hyviä ja kaikkea löytyy maan ja taivaan väliltä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   28.7.26 16:06:33

Voi huoh taas. Kerroin oman kokemukseni ysäriltä ja ainakaan täällä minun pk-seutukuplassani tai tuolla leirillä ei ollut tällaisia. En ole väittänyt, ettei kukaan olisi käyttänyt meikkiä tms. Sanoin, että hyvin pientä se oli. Ei lainkaan aloittajan kuvaamaa mittakaavaa.

Lähettäjä: Lollo 
Päivämäärä:   28.7.26 16:25:46

Totta, että jokainen pukeutukoon ja laittautukoon rippijuhliinsa kuten haluaa. Näitä isompia juhlia on aika vähän, joten jos joku haluaa täydellisen prinsessatyylin kaikilla mahdollisilla laittautumisilla, eikä raha ole minkään kokoinen este tai edes hidaste, niin se hänelle suotakoon <3

Ehkä itsellä keskiluokkaisena on se tilanne, että olisi mahdollisuus kustantaa kauniin mekon lisäksi myös kampaaja ja rakennekynnet, ja vaikka se ulkopuolinen juhlatilakin. Mutta jos tuollaiset panostukset laittaa rippijuhlaan, niin se on sitten pois jostakin muusta. Luultavasti rippilapsi voisi syksyllä ratsastaa vain yhden tunnin viikossa kahden viikkotunnin sijaan. Mieluummin järjestämme rippijuhlat vähän maltillisemmalla budjetilla ja käytämme muun rahan sitten harrastamiseen syksyn mittaan.

Jos joku haluaa järjestää pienet juhlat säästäväisellä budjetilla, niin sekin hänelle suotakoon <3 jos järjestää pienen budjetin juhlat pienellä rahalla vs. isot kemut kaikilla lisäpalveluilla, niin erotuksella voi helposti ostaa vaikkapa jonkun kivan ulkomaan matkan. Ja joillakin perheillä nyt voi elämäntilanteen takia olla vain yleisesti se, että normaalit kivat juhlat saa riittää.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.7.26 16:58:27

"Ei ole sivistys kovasta yrityksestä huolimatta tainnut kyllä nimimerkillä *** kirjoittavaan tarttua, kun kirjoitat tuolla tavalla toisista ihmisistä"

Haha. Se on vähän eri mitä ajatteleebtai kirjoittaa tänne ja mitä sanoo päin naamaa. Ja selän takana ei sano mitään. Ei hyvä käytös tarkoita että ihminen olisi erityisen hyväntahtoinen tai arvostava, se on vain sitä että käyttäytyy kuin olisi.

Itse ajattelen että ilkeistä, omahyväisistä narsisteista on ok ajatella ilkeästi :) mutta heikompia tai hyväntahtoisia ei saa koskaan kyykyttää tai saattaa kiusalliseen tilanteeseen.

Nämä kenestä ei-tunnistettavasti mainitsin on ihan tuttavia ja väleissä ollaan. Ei he tiedä kuinka paljon heidän ilkeyttä ja ylimielisyyttä halveksin. Ei vaan "ehditä" tavata.

On siis mahdollistaa olla pinnallisesti sivistynyt mutta kaksinaamainen. Sivistystä on usein se että EI sano suoraan mitä ajattelee.

Päivämäärä:   28.7.26 18:01:35

Tähtirivi: Pskan kirjoittaminen nettiin anonyyminä ei ole sivistystä ja jos joku tässä vaikuttaa ylimieliseltä, ilkeältä tai narsistiselta, se olet sinä.

Kirjoitat halveksivasi tuttujasi, ripari-ikäiset pukeutuvat mielestäsi kuin prostituoidut ja esiintyvät julkisesti "kuin ihmiskaupan uhrit". Aika sairasta settiä ihan anonyyminäkin netissä?

Ja mitä tulee tuohon heikompiosaisten saattaminen kiusalliseen tilanteeseen - sulla ei varmaan sitten ole autoa, hevosta tai edes kotia, sehän saattaa kodittomat ikävän kiusalliseen tilanteeseen.

Lähettäjä: (y) 
Päivämäärä:   28.7.26 18:04:43

Minkäs sille voi jos Jeesus tykkää rakennekynsistä ja hienosta kampauksesta.

Päivämäärä:   28.7.26 18:20:32

"
Meillä päin on moni siirtynyt vuokratiloihin juhlissa ihan sen takia, että sitä kotia ei tarvitse ennen ja jälkeen juhlien siivota, nykyään monet ihmiset tekee pitkää päivää töissä, ei ole aikaa tai jaksamista mitään juhlasiivoja tehdä."

Uudet talot ovat myös erittäin pieniä ja epäkäytännöllisiä isompien juhlien järjestämiseen.

Minun nuoruudessani me oltiin niitä harvoja jotka vuokrasivat juhlatilan. Meidän juhliin tuli kolmen suvun ihmiset niin ei todellakaan mahtunut pitämään kerrostaloasunnossa.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   28.7.26 18:46:37

Kyllä minua ainakin harmittaa, että minulla oli konfirmaatiopäivänä rumasti leikattu tukka, tukka laittamatta ja naama meikkaamatta. Olisi ollut edes tukka nätisti ja vähän väriä ripsissä, niin en olisi näyttänyt niin aneemiselta. Mekko sentään oli nätti, mutta toisaalta se vielä korosti sitä, että naama ei ollut nätti.

Lähettäjä: bg 
Päivämäärä:   28.7.26 19:46:48

Ymmärrän sen ajatuksen, että harvoina juhlapäivinä laittaudutaan hienoksi. Jotain rajaa siinäkin, eli kannattaako yhtä päivää varten hankkia kertakäyttömekko, rakennekynnet, kampaus ym? Näin varsinkin siinä tapauksessa, että menee kilpavarusteluksi ja jostakin muusta joutuu joutuu säästämään.

Päivämäärä:   28.7.26 20:56:17

Teinit osaa nykyään tehdä näppärästi kynsiä jo toisilleen, ei siihen isoja rahoja tarvita.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.7.26 23:26:26

Mielestäni on rahan tuhlausta laittaa jotkut kynnet ja meikki ulkopuolisella kun ne voi laittaa itekki. Kampaajan ymmärrän jos rahat riittää niin käy kampaajalla. Mekot on nykyään aivan liian paljastavia, ainakin ylä asteen päättäjäisissä ollu ohuita tiukkoja riepuja jotka just just peittää pikkarit ja rinnat. Rippijuhliin pitää olla peittävämpi mekko eikä niin kuin tuolla mainittiinki prostituoidun asu. Ja kannattaa muistaa että on tuhansia vähävaraisia perheitä missä ei yksinkertaisesti ole rahaa mihinkään hienouksiin eli hiukset, meikit ja kynnet laitetaan itse, pukuja saa halvalla käytettynäkin.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   29.7.26 00:23:48

Metriksen isovanhemmat halusivat kouluttaa boomer-jälkikasvunsa ja sitä myöten vanhempani kävivät lukion ja kouluttautuivat eteenpäin. Molempien isoisieni isät ovat taistelleet punaisissa. Äitini vanhemmat äänestivät jossain vaiheessa SKDL:ää, eivätkä kuuluneet kirkkoon, mutta aikajanalla äitini on aikanaan kastettu ja rippikoulunsa käynyt, nuorempia sisaruksiaan ei kastettu pieninä, vaan vasta rippikoulun yhteydessä. Mummuni liittyi kirkkoon takaisin vaarini kuoltua suht nuorena. Toiset isovanhempani kuuluivat kirkkoon käsittääkseni koko ajan ja ovat olleet enemmän demarihenkisiä ehkä aivan nuoruuttansa lukuunottamatta (papallani on ollut varsin rankka alkutaval kun perheensä listautui jokusen vuoden irtolaislistalle). Tämän toisen mummuni äiti oli mukana pelastusarmeijan toimissa ja sieltä "linjalta" tuli jonkinlaista uskonnollisuutta ihan isääni asti, kun oli jonkinlainen pappissuku vuosisatojen takaa, mutta minulle sitä uskonnollisuutta ei ole koskaan tuputettu. Mummuni oli ihan työläismukelo, mutta sisarustensakin jälkikasvu on kouluttautunut huomattavan ahkerasti niistä varsin alkeellisista olosuhteista, mitkä silläkin pesueella oli

Kuvailuni liittyi lähinnä topikin alkupään puusilmäiseen möläytykseen maalaiskommareista.

Katsokaa ihan oikeesti niitä sukulaistenne rippikuvia 60-luvulta. Tytöt on niin pynttäytyneet tekoripsineen ja pallokampauksineen! Ei nykyisten teinien laittautuminen ole suhteessa siihen mitenkään erikoista.

Asuin omakotitalovaltaisella alueella, luokkakavereillani oli uima-altaita, hevosia, mökit, veneet, urheiluautoja, matkat X kertaa vuodessa jne. eikä ns kunnon juhlat rippijuhlina olleet missään määrin erikoiset saati edes pöyhkeet, se oli tavallista "niissä piireissä", missä vanhemmat olivat kouluttautuneet ja lama ei liipannut perhettä läheltä. Kouluun meikattiin, kampaajalla käytiin muutenkin. Olisi ollut kohtalaisen erikoista vetää rippijuhliin au naturellina, jos muutoin laittautui :D Me oltiin niitä, joille ala-asteella oli pistetty permikset ja äitien vihreet ja violetit kasariripsarit oli otettu luvatta käyttöön 11-vuotiaina, ja naapurinlikan vanhempi serkku opetti, miten tehtiin tosi hienot liukuvasti vaihtuvat luomivärit. Nuo tietty jäivät sinne vuosikymmenen vaihteeseen, mutta rauhallisemmat meikit oli todellakin jokapäiväisessä käytössä, myös tallilla, vaikka siitä Hevoshullussa ja Villivarsassa oli ainaiset ulinat tulilla.

Lähettäjä: Oona 
Päivämäärä:   29.7.26 00:43:18

No tämähän on oikein hyvä tapa opettaa lapsille, mikä on elämässä oikeasti tärkeintä: ulkonäkö, krumeluurit ja se, että näytetään ulospäin, että rahaa on, vaikkei olisikaan.

Oksettavaa tämä materialismi ja ulkonäkökeskeisyys.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   29.7.26 08:39:45

Kertomansa perusteella? Tuotahan ne aina tekevät, että kertovat "kun ne kaikki muutkin". Ei se tarkoita sitä, että on pakko osallistua kilpavarusteluun,

"Katsokaa ihan oikeesti niitä sukulaistenne rippikuvia 60-luvulta. Tytöt on niin pynttäytyneet tekoripsineen ja pallokampauksineen! Ei nykyisten teinien laittautuminen ole suhteessa siihen mitenkään erikoista."
Ei tasan tarkkaan olleet pynttäytyneet! Kaikilla tytöillä oli valkoinen mekko. Tädillä ni polviin asti, äidilläni edellisellä vuosikymmenellä lainattu pitkä. Itse kävin rippikoulun 1970-luvulla. Silloin kaikilla(!) tytöillä oli tumma hame (lyhyt) ja valkoinen pusero.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 08:44:03

S, ei ollut pynttäytyneet ysärin lopullakaan. Kasvoin omakotitaloalueella, parhaalla kaverilla oli kesähevosia mökillä monena kesänä, uima-allas pihalla ja myöhemmin sisällä (en tiedä mihin nämä Metriksen maailmassa liittyy), mutta edelleen, mun rippikoulukuvissa juuri kellään ei ole meikkiä, kampaajan kampauksia ei kellään, lähes kaikklla hiukset vaan auki.

Päivämäärä:   29.7.26 09:23:30

Mikä idioottien kokoontuminen täällä oikein on? Jo kauan ennen rippikouluikää pitäisi ymmärtää, ettei yhden pohjalta voi tehdä päätelmiä kokonaisuudesta. Vaikka kuinka MINÄMINÄMINÄ ja MINÄMINÄMINÄN KAIKKI TUTUT olisivat tehneet jotain, se ei kerro mitään muiden tekemisestä. Jos haluatte elää kuten vaikka 1990-luvulla niin ensimmäiseksi kännykkä, netti ja hevostalli.net kiinni.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 09:29:35

-, sinähän tästä ongelman tunnut tekevän. Tuo aloittajan kuvailema ei ole mikään normi tai pakko, vieläkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.