Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka teette uran kannalta järkeviä valintoja?

Lähettäjä: Pohdinpa vain 
Päivämäärä:   27.7.26 18:17:36

Missä vaiheessa tiedätte milloin vaihtaa työpaikkaa? Entä milloin tiedätte, että nyt on hyvä työpaikka, eikä ole syytä kiirehtiä pois?

Itse koen monesti ahdistusta työpaikkaa vaihtaessa, kun koskaan ei tiedä vaihtaako parempaan vai huonompaan.. On pari huonoa vaihtoa tehty. Aikanaan olin hyvässä työpaikassa, jossa viihdyin todella hyvin, mutta olin urani alkuvaiheilla ja halusin kokeilla, pärjäisinkö missään muualla. En tiedä tulenko koskaan löytämään työpaikkaa, jossa viihdyn yhtä hyvin.

Nyt olen toisaalta urani kannalta vastuullisimmassa tehtävässä, ei nyt mikään supervastuullinen kuitenkaan, palkka 4200e. Mutta ihan mielellään tässä kerryttää työkokemusta, nyt kun työmarkkinat ovat haastavia. Toisaalta koen oloni hyvin yksinäiseksi, koska työ on hyvin itsenäistä ja ns. konsultinomaista. Minä viihdyn hyvässä työyhteisössä, jota nyt ei käytännössä ole. Toisaalta nyt saan hyvää työkokemusta ja pääsen melko helpolla. Työ ei kuitenkaan juuri enää haasta minua enkä saa mitään työnimun kaltaisia fiiliksiä, tämä yhdistettynä siihen, että olen jatkuvasti melkeinpä yksin on jopa hieman ahdistavaa.. Mutta toisaalta ennemmin tätä, kuin huonoa työyhteisöä.

Silti koen hieman ahdistusta tästä asiasta, tuntuu, että olen jumissa enkä oikein tiedä mihin suuntaan menisin, ja samalla en uskalla mennä minnekään. Olen 34-vuotias ja ollut tässä tehtävässä nyt 3 vuotta. Koulutus riittäisi monenlaiseen muuhunkin, mutta toisaalta jotenkaan en enää usko itseäni ja tuntuu, että no selviäisinkö missään muualla. Johtaminen on huonoa ja esimerkiksi oma esimies ei juuri ole tekemisissä, jolloin en saa palautetta - en hyvää, enkä rakentavaakaan.. Itseohjautuvuus on siis suurta ja siihen nähden olen saanut hyvää tulosta aikaiseksi, mutta loputtomiin on tosi raskasta olla jatkuvasti yksin ja johtaa itseään. En tiedä, pystynkö etenemään tässä työssä.

Re: Kuinka teette uran kannalta järkeviä valintoja?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.7.26 18:22:48

20 vuotta samassa työpaikassa. Mielenkiintoinen ja merkityksellinen työ, jota saa tehdä ihanien työkavereiden kanssa, hyvä esihenkilö. Palkka 5000 €/kk. En koe tarvetta vaihtaa.

Lähettäjä: Freya 
Päivämäärä:   27.7.26 18:30:52

Olen rehellisesti sanottuna mennyt kyllä ihan puhtaasti mutulla ja tuurilla urani tähän asti :D Ikää minulla 35 vuotta. Eka alan paikka aukesi yliopiston harkan kautta ja sen jälkeen olen ikään kuin vain ajelehtinut työpaikasta aina vaan seuraavaan mielenkiintoisempaan. Toiminut yllättävän hyvin, vaikka järjellä ja suunnitelmallisuudella nyt ei ole tämän urakehitykseni kanssa ollut mitään tekemistä. Nyt olen kuitenkin erittäin tyytyväinen sekä palkkaani että asemaani ( ja elämääni ylipäätään, myös taloudellisesti). Voisin vallan hyvin kuvitella olevani tyytyväisenä tässä työssä elämäni loppuun asti! Vaikka noh, nykymaailmassa valitettavasti tuskin sellaisen uran on mahdollista enää toteutua. Ja siis tarkoitan oikeasti ihan loppuun asti, koska eläkkeelle en varmaan tule koskaan pääsemään.
Mutta ihailen kovasti kaikkia kaltaisiasi, jotka osaavat suhtautua ja rakentaa uraansa noin fiksusti ajatuksen kanssa! Tsemppiä sinulle pohdintoihin ja valintoihin, toivottavasti ne onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla! :)

Lähettäjä: kukko 
Päivämäärä:   27.7.26 18:34:33

Eipä sitä ehkä aina tiedäkään kuin vaihtamalla, että onko tämä järkevää vai ei.

Minua on ahdistanut ja jännittänyt ihan työpaikan sisälläkin vaativampaan tehtävään vaihtaminen, mutta hyvä juttu se lopulta oli. Ja jos ei olisi ollut, sekin olisi ollut oppikokemus seuraavaa etsiessä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.26 18:34:44

Minulla on aina ollut tarve vaihtaa työpaikkaa jonkun syyn takia. Se on ollut työajat, sijainti, firman lopettaminen jne. Se lopettanut firma oli tietysti kaikkein paras ja rakkain työpaikkani ikinä, enkä enää kuvittelekaan löytäväni yhtä hyvää. Sen jälkeen oli huono työpaikka, sitten himpun parempi, sitten taas oikeinkin hyvä (tämäkin lopetti) ja nyt taas surkea...

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   27.7.26 19:34:24

Sama, työpaikan vahto ei ole ollut kummemmin uraliike vaan käytännön elämän syistä tapahtuva.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.7.26 19:36:48

Joidenkin muutosten järkevyys tai järjettömyys saattaa näkyä vasta vuosien päästä.

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   27.7.26 22:04:51

En tee uran kannalta järkeviä päätöksiä vaan käytän uraa ihan puhtaasti vain rahan hankkimisen välineenä, jotta saan mahdollisimman mukavan elämän mahdollisimman vähällä vaivalla.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   27.7.26 22:25:03

Vaihdan työpaikkaa tarpeen mukaan.

Yleensä pohjalla on joku syy, miksi lähteä nykyisestä: töiden loppuminen, palkanmaksuvaikeudet, tehtäväsisältö, oman osaamisen taantuminen sen hetkisellä toimenkuvalla, epäluottamus työnantajaa kohtaan, tmv.

Sitten tulee vastaan avoin työpaikka, joka tavalla tai toisella tarjoaa nykyistä paremman tilanteen: varmemman toimeentulon, suuremman palkan, mielenkiintoisemmat työtehtävät ja/tai paremmat työehdot.

Lähtöpäätöksen ja sopivan uuden löytymisen välillä voi mennä vuosia. Sen aikaa siedetään sitä vähiten huonoa tarjolla olevaa vaihtoehtoa. Uran ja palkkakehityksen kannalta järkevää on vaihtaa aina, kun saa nykyistä paremman sopimuksen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.7.26 11:55:12

Olen vaihtanut, jos jotain mielenkiintoista tulee eteen.

Päivämäärä:   28.7.26 17:31:25

Vaihdan aina hoitovapaan tai opintovapaan kautta niin voi palata tarvittaessa entiseen

Päivämäärä:   28.7.26 17:41:25

Ei niitä valintoja ole oikein voinut tehdä. On ollut pakko ottaa se työ minkä saa. Alempi korkeakoulututkinto ja palkka alle 2k aina. Enää en ole työkykyinen enkä edes pystyisi tuohon ihmisten kiusaamis- ja pompotusleikkiin. Nähnyt aivan sairaitakin työyhteisöjä, missään en oikeastaan ole tykännyt olla. Olisin halunnut tehdä kykyjäni vastaavaa työtä kivassa porukassa ja tienata asiallista palkkaa.

Päivämäärä:   28.7.26 19:24:50

Jos nykyinen työpaikka ahdistaa, kannattaa yrittää etsiä töitä muualta periaatteella, että katsotaan, millainen se on, ja tarvittaessa etsitään muuta. Onko mahdotonta, ettähakisit takaisin paikkaan, jossa viihdyi? Meilläkin on paluumuuttajia.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   28.7.26 21:12:38

Onneksi ei ole uraa, vaan pelkkä työ. 15vuotta samassa paikassa, kiva työ ja työyhteisö. Näillä aivoilla ihan turha edes vaihtaa paikkaa, vaikka palkka on vain 2000e/kk.

Päivämäärä:   28.7.26 21:21:58

"Aikanaan olin hyvässä työpaikassa, jossa viihdyin todella hyvin, mutta olin urani alkuvaiheilla ja halusin kokeilla, pärjäisinkö missään muualla. En tiedä tulenko koskaan löytämään työpaikkaa, jossa viihdyn yhtä hyvin."

Oletko ajatellut hakea takaisin tuolle työnantajalle?

Lähettäjä: Jepa 
Päivämäärä:   28.7.26 21:27:04

Hain ja pääsin AMK:n (monimuoto) insinööriopintoihin uran edistämiseksi. Nykyinen työpaikka loistava opintojen suorittamisen ajaksi. Nyt muutenkin ihan ok työ 3000 €/kk palkalla, mutta jollainhan sitä olisi noustava seuraavaan palkkaluokkaan, jos haluaa toteuttaa vielä omia haaveita.
Paikkaa olen vaihtanut max 2 vuoden välein nousujohteisesti, eikä ainakaan vielä ole vaikuttanut työpaikan saantiin negatiivisesti.
Kun tuntuu, että työ ei ole mielekästä, niin silloin olisi pitänyt pyrkiä vaihtamaan jo.

Lähettäjä: H2 
Päivämäärä:   28.7.26 23:05:01

Tää on tosi mielenkiintoinen kysymys jota on tullut itsekin pohdittua. Nykyään varsinkin nuoremmat tuntuu kokevan että pidemmät urat samassa työpaikassa kertoo vain jämähtämisestä. Olen 34 v ja ollut samassa työpaikassa yli 10v, tehtävä vaihtunut useasti ja palkka noussut sitä mukaa. Silti noita nuorempia (koen kyllä olevani itsekin vielä nuori!! mutta tarkoitan ikäpolvea 20-30) kuunnellessa käy mielessä että pitäisikö itsekin vaihtaa jotta voi sanoa edistäneensä omaa uraa jotenkin?

Aina ei voi olla tyytyväinen, muutos on pysyvää kaikkialla ja aina voi mennä ojasta allikkoon. Toki ne tilanteet erikseen jos työyhteisö tai pomo on huono.

Lähettäjä: Vaikea kysymys 
Päivämäärä:   29.7.26 08:33:48

Olen ollut nykyisessä työssäni nyt valmistumisen jälkeen 2,5v. En ole tyytyväinen palkkaukseen, joten ajattelin tässä aktiivisesti nyt hakea muita töitä. Sain jo yhden ylennyksen nykyisessä paikassa, mutta palkankorotus oli suorastaan surkea. Joten ajattelin hakea ylennyksen mukaisia töitä muualta, paremmalla palkalla. Ja siis tiedän, että muualla maksetaan samoista hommista taika jopa matalamman tason hommista todella paljon paremmin. Muutoin olisin voinut jatkaa nykyisessä hommassa, jos saatu korvaus edes jotenkin vastaisi vastuuta.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   29.7.26 13:01:48

Siis jos oikeasti miettii uraa, niin silloin katsotaan ihan puhtaasti uuden mahdollisen paikan tarjoamaa palkkaa, etenemis/kouluttautumis mahdollisuuksia ja työtehtävien tuomaa kokemusta. Koska nämä on ne millä nimenomaan rakennetaan nousujohteista uraa. Silloin ei välitetä ilmapiiristä vaan keskitytään töihin töinä.

Jos taas kyse on siitä että halutaan pitää työ työnä ja selviytyä siitä mahdollisimman helpolla, silloin fiilistellään haastattelussa ja yritetään selvittää millainen ilmapiiri paikassa on (usein vähän vinkkejä saa kun lukee rivien välistä, ei toki aina toimi) ja silloin vaihdot menee nimenomaan fiilis pohjalta, ei sopimusta tuijottaen. Joskus onnistaa, joskus ei mutta kun kerran löytyy hyvä paikka, siinä pysytään vaikka palkka ei korkein mahdollinen olisikaan.

Lähettäjä: Lollo 
Päivämäärä:   30.7.26 00:15:17

Mun mielestä uran alkuvaiheessa kannattaa vähän katsella ja kokeilla muutamia erilaisia työpaikkoja. Saa itselle näkökulmaa ja perspektiiviä siitä, minkälaisessa työssä on oikeasti hyvä ja viihtyy, ja mitä muita asioita työsisällön lisäksi kaikkein eniten arvostaa.

Uran alkuvaiheen jälkeen, päälle 40-vuotiaana yrittäisin löytää sen työpaikan, johon voin jäädä pysyvästi ja olla kyseisessä työssä eläkeikään saakka. Alle 40-vuotiaille työpaikan vaihtaminen on suoraviivaista, mutta 40-50-vuotiaille vaihtamiset alkaa olla jo iän puolesta vaikeampia.

Olen 50 v ja ollut nyt kaksi vuotta nykyisessä työpaikassani. Toivon, että tämä on minulla loppuelämän työpaikka. Tätä ennen kokeilin seitsemää erilaista vaihtoehtoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.