Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako hankkia varsaa?

Lähettäjä: Lemon 
Päivämäärä:   27.7.26 15:14:18

Haaveissa olisi ostaa varsa. Ajatuksena se. että sitä saisi rauhassa omalla tavallaan totuttaa kaikenlaisiin asioihin ja toimenpiteisiin ilman kiirettä. Ratsutus hoituisi ammattilaisen kautta. Mitä pitäisi huomioida sellaista mitä ei ehkä osaa ajatella tässä hetkessä, kokemuksia kuulisin mielellään. Se on tiedossa, että menee kauan ennen kuin hevosesta on ns. kunnon ratsuksi mutta pääasia onkin touhuta hevosen kanssa paljon maasta käsin. Selkään pääsy ei ole pääasia. Kannattaako varsaa hankkia ja jos ei niin miksei?

Re: Kannattaako hankkia varsaa?

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   27.7.26 15:17:49

Kannattaa. Se tarvitsee painikaverin tai -kavereita ja tietysti kunnolliset olosuhteet ja hoidon kuten mikä tahansa eläin (tämän mainitsen kun ht.netissä ollaan). Varsa olisi todella hyvä opettaa ajolle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.26 15:44:54

Jos ratsastus ei ole pääasia niin kannattaa! Matka oman varsan kanssa on ollut itselleni yksi hevosharrastuksen antoisimmista ajoista. Minä olen ihan tavallinen täti (kylläkin pitkällä hevoskokemuksella myös omista hevosista), joka vain päätti hankkia varsan. Nyt se varsa on jo aikuinen, hyvätapainen hevonen. Ei toki ollut ilmaista eikä ole vieläkään, mutta harrastukset maksaa ja on ollut joka euron arvoista.

Matkalla voi tietysti tapahtua monenmoista ja tietysti voi käydä niinkin että varsa kuolee ennen aikojaan. Niin voi aikuinenkin hevonen kuolla yhtäkkiä.

Sopivat tukiverkot, oikeanlainen tallipaikka ja riittävästi rahaa, että pystyy ostamaan koulutusapua tarvittaessa. Muista myös, että varsa tarvitsee ennen kaikkea aikaa muiden hevosten kanssa eli jokapäiväinen tuntikausien läärääminen ei sovi. Sopivasti käsittelyä, mutta ehdottomasti panosta siihen hevosseuraan ja ulkoiluun.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.7.26 16:53:44

Varsa kiva projekti tehdä itselle ratsu tai ravuri. Ratsuksi ajatellusta varsassa tietty hankalaa se että varsinaisesta luonteesta yms ei etukäteen tiedä. Kivasta emästäkään ei aina tule kivaa varsaa. Mutta varsojen kanssa on kiva puuhailla ja seurata miten ne kehittyy

Lähettäjä: hiiri 
Päivämäärä:   27.7.26 17:00:09

Ei se varmaan kannata, mutta mikä tässä elämässä kannattaa? :-)

Ihana & kamala kokemus, rahaa menee, mutta kyllä nuoren kanssa yhdessä kehittyminen on jotain ihmeellistä.

Lähettäjä: Lemon 
Päivämäärä:   27.7.26 18:13:35

Kiitos vastauksista
odotin jostain syystä enemmän sellaisia ei missään tapauksessa vastauksia, mutta toisin kävi. Hyvä pointti tuo, että pitää huomioida että pääsee ikätovereiden kanssa myös painimaan ja peuhaamaan asianmukaisessa paikassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.26 18:25:40

Ennemmin varsa jota ei sen kummemmin ole opetettu. Saa itse tehdä rauhassa asiat niin tietää sitten että mitään ei ole sattunut josta tulis ylläreitä.

Itse oon tehnyt varsat omalla tammalla, kaikkein yksinkertaisinta kun sen astutusrulianssin jaksaa. Joillain sekin menee helposti.

Lähettäjä: monta varsaa 
Päivämäärä:   27.7.26 18:35:26

Kannattaa, kun todellakin ymmärtää, että kyseessä tosiaankin on varsa. Ei sitä voi tumpuloida ja sen kanssa tehdä mitä omistajaa huvittaa, sen täytyy saada elää varsan elämää omiensa parissa, sillai siitä hyvä hevonen kasvaa.
Varsa omistaminen on oikeastaan aika tylsää, suurimman osan ajasta se kasvaa - toivottavasti kavereiden kanssa ja sen kanssa tehdään vain hyvin vähän ja aina oikein. Ehkä kaikista kammottavin esimerkki oli vuotias varsa jota omistaja juoksutti liinassa sivuohjilla ja suojat jaloissa.
"mutta pääasia onkin touhuta hevosen kanssa paljon maasta käsin" Tämä kuullostaa varsan kannalta vähän pelottavalta, mutta jos pystyt pitämään itsesi kurissa niin vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että miksipä ei.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.7.26 18:54:25

Varsan kanssa pitää työskennellä usein ja totuttaa se moniin asioihin. Rauhallista jämäkkää harjoittelua. Ennen laitumelle pääsyä jos se mahdollisuus on kannattaa totuttaa kuolaimiin ja talutteluun. Laitumen jälkeen liinassa kävelettelyä, juoksutusta, takaa ohjastamista.

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   27.7.26 19:04:01

Ratsuttaja voi opettaa juoksutuksen, ei varsalle sitä. Ei edes isolle varsalle.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   27.7.26 19:47:25

Jonkunhan ne varsat on tehtävä.

Lähettäjä: Varsakuume 
Päivämäärä:   27.7.26 20:32:29

Kannattaa, vielä ihanampaa olisi hankkia tamma ja nähdä varsan syntyvän ja tuntea se syntymästä asti d

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.7.26 20:43:48

Sitähän me kasvattajat toivotaan että varsat tekisi kauppansa ja pääsisivät hyviin, touhuaviin koteihin :)

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   27.7.26 20:48:43

Mikään hevostenpito ei ole kannattavaa. Antoisaa kyllä.

Jos on osaamista, niin ota toki varsa! Vaikka edelliset kirjoittajat olivatkin tosi positiivisia, niin toki kannattaa vähän edes kriittisesti miettiä sitä omaa osaamistaan, voi sen varsan kanssa tottakai mennä mönkäänkin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.7.26 22:16:30

Varsat on ihania! Kolme ostovarsaa olen hankkinut ja kuusi varsaa kasvattanut itse. Varsojen kanssa pärjää aivan hyvin harrastajataustalla. Enpä ole minäkään mikään ammattilainen mutta päteviä aikuisia hevosia on näistä varsoista tullut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.