Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi työkaveri pitää kiusaajana

Lähettäjä: Eleonora 
Päivämäärä:   27.7.26 09:18:19

Olen omituisessa tilanteessa töissä. Ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että uusi työkaverini ei yhtään pidä minusta ja antaa sen myös näkyä ja kuulua.
Koko tilanne lähti siitä, että kyseinen henkilö ekalla viikolla sanoi minulle yhtenä päivänä, että näytän sellaiselta henkilöltä joka on ollut koulukiusaaja. Se hämmensi minua kovasti, koska olen ihan ns normaalin näköinen. Ja hän on kollegoille myös puhunut, että olen tyypillinen työpaikkojen kiusaaja, useampi työkaveri on sitä minulle kertonut ja asiaa ihmetellyt. Onneksi kukaan muu ei koe meillä niin, olen ollut tykätty työkaveri ja työpari, koen tulevani juttuun ihan kaikkien kansaa ja aidosti pidän kaikista mun työkavereista. Ja sen takia usein minut laitetaan koulutustehtäviin uusille. Paitsi nyt tämä uusin vahvistus kokee kaiken toisin. Oikeastaan kaikki mitä sanon tuntuu hänestä siltä, että kiusaan. Sanon sitten huomenta, annan ohjeita (työtehtäväni kokeneempana tekijänä neuvoa) tai hymyilen, niin kuulemma teen sen ivaillen tai kettuilumielessä. Vaikka voin vannoa, että en niin tee! Olen yrittänyt hänelle sanoa myös sen, mutta se vaan pahentaa tilannetta. Ja hän myös on valittanut minusta johdon suuntaan, jonka takia olen todella stressaantunut. Ja koko asiasta myös todella surullinen Tavallaan se minua sattuu syvälle, koska oma siskoki oli rankasti koulukiusattu ja olen joutunut puolustamaan häntä ja näkemään vierestä mitä kiusaaminen tekee ihmiselle, sen takia olen viimeinen ihminen kuka kiusaisi ketään töissä! Ja nyt minua pidetään hirviönä joka kiusaa ja levitetään sellaista mielikuvaa myös muille. Olen mielessä pyöritellyt kaikkia tilanteita ja pohtinut omaa toimintaani, mutta en vaan keksi mitä olisin voinut tai voin tehdä toisin, olen tosissani yrittänyt olla vain mukava työkaveri. Enkä keksi mikä minusta sen kiusaajan näköisen tekee….
Koskaan aiemmin ole ollut millään työpaikalla tällaista ongelmaa, aikuisten kesken työmaailmassa kun kuitenkin tässä nyt jo toimitaan, kaiken maailman koulut ”draamoineen” on käyty vuosia sitten alta pois.
Tänään on edessä välijohdon kanssa ”puhuttelu” asiasta ja pelottaa niin paljon, että voin ihan fyysisesti pahoin ja takana on uneton yö. Pelottaa, että saan pahimmillaan potkut ja jonkun loppuelämän kiusaaja-hirviön leiman otsaani eikä sen seurauksena kukaan enää palkkaa minua ainakaan alallani (ihan oikeasti todella tykkään nykyisestä työstäni ja alasta)…
Äh, tsempatkaa joku vähän, että saan pään pystyyn.

Re: Uusi työkaveri pitää kiusaajana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.26 09:22:16

En usko.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   27.7.26 09:22:41

Jos uudella työkaverille on 6kk koeaika niin ota asia rohkeasti puheeksi oman esimiehesi kanssa. Tuollainen vainoharhainen uusi työntekijä on parasta pistää ulos jo koeajalla.

Lähettäjä: Voi ei. 
Päivämäärä:   27.7.26 09:22:59

Olet saanut työpaikallesi kiusaamisen traumoihin rypemään jääneen ihmisen. Ihan hirveä tilanne. Tsemppiä keskusteluun ja kerrot asiat rehellisesti siellä alusta alkaen, miten heti ekalla viikolla sinut on leimattu ulkonäön perusteella koulukiusaajaksi. Siis mitä helv... Potkuihin vaaditaan sitten jo reilusti näyttöä, ei vaan yhden ihmisen sanaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.7.26 09:40:35

Sulla ei ole mitään hätää! Toivottavasti pääsette eroon tuosta kiusaajasta ja hän pääsee terapiaan selvittelemään ongelmiaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.7.26 09:53:32

Ajattelin aloituksesta, että olisi tarkoittanut, että sinä muistutat jotain hänen aiemmin tuntemaansa kiusaajaa. Kerro tästä lyhennetty versio esimiehellesi ja ehdota, että tämän uuden ei tarvitsisi olla sinun kanssasi tekemisissä. Jossakin vaiheessa esimies joutuu valitsemaan, kumpi jatkaa työssä, sinä vai tuo uusi.
Kerro palaverissa totuus. Olethan pyytänyt mukaan oman ammattiliittosi edustajan tai muun työsuojeluhenkilön?
Oikeasti voi olla vaikea erottaa, kumpi on kiusaamistilanteissa uhri ja kumpi kiusaaja. Olen itse istunut esimiehen asemassa palaverissa, jossa asia esitettiin päin vastoin kuin todellisuudessa oli. Älä vanno mitään vaan kerro, että sinä olet kohdellut häntä täsmälleen samalla tavalla kuin muita etkä voi ymmärtää, mistä syystä hän tulkitsee sinun käytöksesi ivalliseksi tai kiusaamiseksi.
Kerro myös se, että sinä itse koet tulleesi kiusatuksi tämän yhden henkilön osalta niin, että vietät unettomia öitä miettiessäsi, mitä teet väärin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.7.26 09:56:12

Kuulostaa kiusaajalta ja manipuloijalta, joka naamioi oman kiusaamisensa uhrin asemaksi.

Ovat niitä joita "kiusataan" aina ja kaikkialla, sinä nyt vain jostain syystä valikoiduit hänen kohteeksi. Oletko kiltti, ahkera ja pidetty? Hän huomasi sen heti ja iski.

Hän on tässä se kiusaaja, muista se ja pidä siitä kiinni. Kaikki nuo valheet ja väitteet on sitä. Otat luottamusmiehenukaan palaveriin, selität hänelle koko tilanteen ja kuinka olet joutunut silmätikuksi.

Tuossa olisi pitänyt vetää teudän kaikkien yhtä köyttä ja kätdä valittamassa uuden valheista ja syytöksistä esihenkilölle.

Lähettäjä: Jaa taasko. 
Päivämäärä:   27.7.26 10:20:46

Kuulostaa (ja näyttää) t-tätsän uusimmalta.

Ihan uteliaisuudesta, tarinatäti, käytkö töissä ollenkaan, kun näitä on aikaa laatia? Oletko ajatellut kirjoittaa kirjaa? Tarvitset kyllä hyvän kustannustoimittajan, jotta tarinoittesi tunnistettava teennäisyys saadaan karsittua. Se huippuketjusihan kesti kyllä uskomattoman kauan, vaikka kovasti kyllä jouduit tekemään sen eteen töitäkin, tsempatessasi itseäsi eri nimimerkeillä. Ammattilaisen avulla voisit ehkä kanavoida sen tarmon kirjan kirjoittamiseen.

Tiettyä särmää kyllä tarvitsisit tarinoihisi tuon ainaisen panikoimisen ja hämmentyneenä olemisen sijaan, että kirjan jaksaisi lukea loppuun.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.26 10:34:23

Uskon kyllä aloitukseen, koska olen itse kokenut samaa.
Jouduin edellisen työntekijän kanssa yhdestä asiasta sanaharkkaan ja siinä molemmat osapuolet huusivat toisilleen. Ennen sitä ei ollut mitään ongelmia, eikä oikeastaan sen jälkeenkään, myöhemmin vietettiin hänen läksiäisiään hyvässä hengessä.
Oli sitten perehdyttänyt seuraajaansa minusta ilkeänä, vaikka koskaan aiemmin ei ollut kenenkään muun kanssa vastaavaa. Ja sekin sanaharkka liittyi eläinten hyvinvoinnin laiminlyöntiin :(
No, tämä seuraava työntekijä suhtautui muhun sitten ekasta päivästä alkaen aloittajan kuvailemalla tavalla...en edes ole aiemmin ymmärtänyt, että "huomenta" voidaan tulkita v'ttuiluksi. Tämän henkilön koeaika päättyi aikamoisissa riitaisissa tunnelmissa, eikä edes ainoastaan mun kanssani,
Onnea on nykyinen, mukava ja tervejärkinen työntekijä!

Lähettäjä: Jaa taasko. 
Päivämäärä:   27.7.26 10:39:13

Kukas tarinatätiä tsemppaa ellei täti itse. :)

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   27.7.26 10:45:31

"Kuulostaa kiusaajalta ja manipuloijalta, joka naamioi oman kiusaamisensa uhrin asemaksi.

Ovat niitä joita "kiusataan" aina ja kaikkialla, sinä nyt vain jostain syystä valikoiduit hänen kohteeksi. Oletko kiltti, ahkera ja pidetty? Hän huomasi sen heti ja iski.

Hän on tässä se kiusaaja, muista se ja pidä siitä kiinni. Kaikki nuo valheet ja väitteet on sitä. Otat luottamusmiehenukaan palaveriin, selität hänelle koko tilanteen ja kuinka olet joutunut silmätikuksi."

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.26 10:46:43

Meillä oli aiemmalla työpaikalla vastaavaa. Sivusta siis seurasin. Yksi työntekijä syytti kahta kiusaamisesta. Tämä yksi oli aiemmassa elämänvaiheessa ilmeisesti kiusattu, joten oli todella herkkä ja otti tavalliset asiat (juurikin tasolla "huomenta") itselleen loukkauksena. Oli kyllä kurja keissi ja lopulta siis tämä yksi joka koki tulleensa kiusatuksi irtisanoutui. Mutta nämä syytetyt olivat kyllä hyvin rikki, kun saivat rankkoja syytöksiä ihan syyttä.

Lähettäjä: Milo 
Päivämäärä:   27.7.26 10:49:54

Älä stressaa aloittaja, todennäköisesti johtokin näkee kyllä todellisen laidan tilanteessa, tuo palsu on luultavasti vain ja ainoastaan sun hyväksi. Noita tuollaisia ”vähän omissa sfääreissä eläviä” tyyppejä nimittäin on valitettavasti. Siinä näkee mitä pysyviä seurauksia lapsuuden kiusaaminen voi saada ihmiselle aikaan :/ Ja ihan omassa lähipiirissäkin on yksi tapaus, nimittäin oma veljeni oli juuri työkaverisi kaltainen (työskentelimme samassa firmassa jonkun aikaa, joten näin sitä läheltä). Hän jatkuvasti tulkitsi, että milloin kukakin kiusasi häntä, ihan jonkun moikkaus riitti siihen, että hän kuvitteli sen suunnilleen solvaukseksi ja kehitteli ties mitä selän takana puhumista omassa päässään. Nykyään hän on eläkkeellä harhaluuloisuushäiriön diagnoosilla.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.7.26 10:53:18

Nämä tarinatädin kertomukset toistavat samoja aiheita aina tietyn ajan jälkeen.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   27.7.26 10:55:37

Todennäköisesti tuo uusi työntekijä on narsisti. Sellainen ihminen haluaa olla ihailun kohde eikä siedä neuvomista. Ei ota vastuuta mistään ja omista sotkuistaan laittaa syyn toisille, hyvin tyypillisesti syyttää kiusaamisesta. Suosittelen että käytätte koeaikapurkua.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   27.7.26 10:58:39

Älä koskaan puhu hänen kanssaan kahden kesken. Kirjaa ylös tapahtumat ja todistajat niille, oman oikeusturvasi vuoksi. Jos työpaikalla ei tilannetta ymmärretä, viet asian vaikka poliisille asti. Jos syytetään kiusaajaksi ilman syytä, kyse voi olla kunnianloukkauksesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.26 11:05:31

Työskentelen esihenkilönä ja minulla on alaisena henkilö, joka syyttää minua kuten muutakin työpaikkamme johtoa kiusaamisesta, vaikka kyse on täysin normaalista työn johtamisesta. Hänellä on useita mt-diagnooseja. Kun tuli meille töihin, oli lähes täysin puhumaton, mutta hyvä työssään. Parin vuoden päästä hänet siirrettiin minun alaisuuteen ja yritin saada selville syytä lähes täydelliseen puhumattomuuteen. Sieltä tuli huutoa ja kiroilua, kuinka häntä kiusataan. Tietenkin, jos vaikaudet olisi alun perin ymmärretty, hänet olisi irtisanottu koeajalla, koska hänen kanssaan on todella, todella raskasta, monessa muussakin asiassa ihan jatkuvasti... vaikuttaa omaankin olotilaan todella paljon!

Lähettäjä: Ta 
Päivämäärä:   27.7.26 11:08:17

Onkohan sulla mun entinen työkaveri?

Viime vuonna tuli uusi työntekijä. Minulla osittainen perehdytysvelvollisuus. Lopputuloksena, että en enää pystynyt olemaan lähipäivillä samoina päivinä kuin hän. Minusta tehtiin valitus kun olin "liikaa tekemisissä johdon kanssa" (joo, se nyt vaan on mun toimenkuva).
Mun työtä, työpanosta ja toimenkuvaa vähäteltiin. Annettiin ymmärtää että saan liikaa palkkaa jne, vaikka palkkani oli n.2000€ pienempi kuin tällä toisella. Ja minä olin se tarinan kiusaaja.
Voin henkisesti todella huonosti koko vuoden.

Tilanne osittain ratkesi sillä, että tämä henkilö vaihtoi seuraavaan työpaikkaan. Kaivelemaan jäi se, että tilannetta ei käsitelty mitenkään työpaikalla.

Lähettäjä: Sinda 
Päivämäärä:   27.7.26 11:19:12

Tai sitten hän on ensimmäinen joka uskaltaa sanoa.

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   27.7.26 11:25:41

Meillä oli töissä tyyppi joka syytti paria työkaveria kiusaamisesta. Todellisuudessa oli itse se kiusaaja. Kuulin haukkuvan ja uhkailevan näitä kun luuli että oli heidän kanssa kahden. Eli käyttäytyi kahdenkeskisissä tilanteissa todella ilkeästi ja kun nämä ottivat asian esiin niin esimiehen kanssa pidetyissä palavereissa uhriutui, itki ja syytti terveytensä menetyksestä näitä muita hyvin uskottavasti. Uhkaili heitä näiden keskustelujen jälkeen vaikka ja millä. Onnistuin kuulemaan tilanteita jossa luuli ettei ole ketään kuulemassa kun kiukutteli työkaverille niin ilkeästi huutamalla, että olin ihan että mitä täällä tapahtuu. Syytti sitten tällaisista tilanteista työkavereita, että nämä olivat ilkeitä ja kiusasivat. Ei sietänyt minkäänlaista neuvomista eikä ohjaamista vaan piti sitäkin kiusaamisena. Todella ilkeä ihminen.

Lähettäjä: Fisu 
Päivämäärä:   27.7.26 11:27:56

Uusityökaveri kertonut ennen toisen tuntemista, että toinen näyttää koulukiusaajalta ja päättänyt tämän oletuksen pitävän paikkaansa. Jos aloittaja olisi kiusaaja (esim. juuri nuo tervehtimiset, hymyilyt ja kettuilut jne), olisi nuo tullut muiden työkavereiden kohdalla esiin. Puhutaan kuitenkin aika selkeistä eleistä ja teoista.

On olemassa mahdollisuus, että aloittaja käyttäytyy kiusaajamaisesti uutta kohtaan, mutta todennäköisempää on, että uusityökaverin vanhat arvet auenneet ja mielenterveys keikkuu.

Lähettäjä: kickan 
Päivämäärä:   27.7.26 11:31:41

OIen ollut samankaltaisessa tilanteessa. Samalla työpaikalla oli nainen, joka oli ”persoona”. Hän kehui työtäni paljon ja oli mukava, oli jopa sellainen erikoisen mielistelevä. Kuitenkin työpaikalla alkoi YT:t ja minulle kerrottiin, että tuo nainen oli käynyt valittamassa johdolle, kuinka sotken hänen työnsä yhteistyökyvyttömyydellä ja tekemällä huonoa jälkeä ja kiusaan olemuksellani, niin että hän ei voi edes hengittää työpaikalla. Ei siis osannut sanoa missä kohtaa se kiusaaminen on, mutta olemukseni oli hänestä ”johtaja”, mikä oli häntä ahdistava ajatus. Oikeasti olin tosi hiljainen nuorena, eikä minua nähty johtajatyyppinä.
Johto selvitteli asiaa, ja työpaikalla oli yksi tarkkänäköinen esihenkilö, joka oli huomannut, että jos tuo nainen on jollekin kateellinen tai kokee uhaksi, esim. pelkää että ylennetään hänen ohi, alkaa keksiä valheellisia syytöksiä ko. ihmisestä. Kävi ilmi, että minustakin hän oli sepittänyt tilanteita, joita ei oikeasti ollut. Mutta myös useasta muusta.
Olin silloin nuori ja ahdistuin asiasta paljon ja syyttelin itseäni. Mietin, mitä ihmettä olisin voinut tehdä toisin? Olin aina ollut mukava ja reilu ja hoitanut työn hyvin. Työpaikan johto kertoi, että naisella on ”vaikeuksia”, ja ottavat tämän ”erityissuojelukseen”. Nainen oli jotenkin erikoisen vahva, voisi sanoa jopa karismaattinen henkilö, joka osasi aina vetää huomion itseensä ja hänen elämänsä kuulosti olevan täynnä draamaa. Omissa puheissaan hän oli käytännössä osa johtoryhmää ja antoi ymmärtää olevansa päättävässä asemassa mm. siihen miten muiden urat etenevät ja ketkä saavat potkut.
Lopulta kuitenkin naisen työsuhde päättyi ja omani jatkuu yhä. Vielä pitkänkin ajan kuluttua kävi ilmi mitä uskomattomampia valheita, mitä hän oli työpaikalla puhunut ihmisistä toinen toisilleen. Esim. minä olisin muka haukkunut johtoa, ja käynyt p*skalla ovi auki työpaikalla, sekä suhteessa varattuna naisena varattuun työkaveriin…
Ilmiön nimi on narsismi.

Lähettäjä: Sadepilvi 
Päivämäärä:   27.7.26 11:43:25

Minua on erään vanhan kollegan toimesta syytetty myös ulkonäköni perusteella, minulla oli kuulemma aina sarkastinen hymy ja kurtistelin kulmia hänelle. Kyseessä siis mun perusilme, kasvoni ja hymy nyt vaan näyttää tältä, kai kasvoissani on sitten joku ’mean girl’-vivahde :D Ja kulmat kurtussa olen tyyliin pohtinut jo illan kaupallistaa koko ihmistä huomaamatta, tiedostan elehtiväni joskus asioita miettiessäni, olen sillä tavalla luonnostaan ilmeikäs ollut aina. Mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan, kaikenlaisiin ihmisiin sitä joskus törmää työelämässä. Joskus sinäkin vielä koet tuon koko tilanteen vain huvittavana, vaikka varmasti nyt just ei lainkaan siltä tunnu.

Päivämäärä:   27.7.26 11:49:37

Otat sinne puhutteluun mukaan luottamusmiehen tai jonkun työkaverin joka on 100% sun takana ja kertoo ettet ole kiusaaja.

Mitö lähiesimies sanoo? Onko havainnut, että kiusaat?

Ota tuo kirjoittamasi teksti mukaan kirjallisena. Liäksi nimet alle työkavereilta paperiin, jotka menee sun taakse ettet ole kiusannut tuota työntekijää tai ketään muutakaan.

Toivottavasti uusi tyyppi saa nopeat lähtöpassit.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.7.26 11:51:17

Tsemppiä aloittajalle. Tuo on todella hyvä asia, että keskustelu on tulossa. Ja se on myös hyvä asia, että kyseinen työntekijä on uusi, ja hänet voidaan välittömästi irtisanoa koeajalla. Hyvä, että ongelma tuli ilmi nyt, eikä myöhemmin.
Tietysti esiinnyt kohteliaasti, etkä voi suoraan syyttää toista mielenterveyden ongelmista, vaikka niistähän tuossa täytyy olla kyse.
Jos hän todella on narsisti, niin sellainen ihminen on todella taitava saamaan muut ihmiset omalle puolelleen. Hehän osaavat hankkia vaikka mitä todisteita ja todistajia, esittämällä uhria ja manipuloimalla ihmiset toimimaan toisiaan vastaan.
Älä lähde mukaan tunteella, koska narsisti haluaa juuri tunnereaktion. Nauttii siitä ja hänen voimansa kasvaa. Jos itket, ahdistut, masennut, se on juuri se mitä hän toivoo.
Tarvittaessa hae apua työterveydestä omaan jaksamiseen.

Lähettäjä: fsd 
Päivämäärä:   27.7.26 12:27:21

On hyvä ottaa esille se, että SINUN työhyvinvointisi on heikentynyt huomattavasti sen jälkeen, kun sinun tehtäväksi on tullut hänen perehdyttäminen ja muutekin työilmapiiri on huonontunut.
Työsuojeluihmiset ovat yleensä tietoisia uhriutumisesta ja siitä, että toisinaan kiusatuksi joutunut ja siitä suuren numeron tekevä on itse kiusaaja.

Lähettäjä: c. 
Päivämäärä:   27.7.26 12:40:40

Ennea on asian ytimessä: "Oletko kiltti, ahkera ja pidetty? Hän huomasi sen heti ja iski."

-> Nimenomaan tällaiset ihmiset ovat niitä narsistien ym. sekopäiden uhreja. Syy ei ole sinussa! Narsistin uhrit ovat usein myös liian pitkäjänteisiä ja auttamishaluisia, sekä helposti syyllistyviä, tunnollisia ihmisiä.

Jos teidän työsuhde jatkuu, niin jatkossa voit odottaa, että hän tarvitsee jonkun toisen "apua" jatkuvasti johonkin ongelmaan, vain saadakseen huomiota, tai voidakseen manipuloida ihmisiä toisiaan vastaan. Tällainen ihminen on vaarallinen, koska on todella kaksinaamainen. Et voi luottaa mihinkään mitä sanoo!

Avoin keskustelu työpaikalla on ainoa tapa selvitä tilanteesta. Valitettavasti tällainen ihminen tulee myrkyttämään ajan kanssa ilmapiirin kun voittaa ihmisiä puolelleen ja toisiaan vastaan. Joten toivottavasti hänet irtisanotaan jo nyt.

Ja tosiaan olen ihan samanlaisen tilanteen nähnyt. Ensin henkilö syytti, että häntä kiusataan. No sitä selviteltiin kuukaudesta toiseen, osa uskoi ja osa ei mutta oikeasti kenenkään aika ja jaksaminen ei riittänyt keskittyä asiaan kunnolla. No sitten vuoden päästä todettiin että vika on henkilön omassa päässä, että on ilmeisesti kateellinen ja siksi keksii näitä juttuja. No sitten alkoi, että ei minua kiusata, mutta kun täällä muut kiusaavat toisiaan. Ja sai monet uskomaan, kuinka he on jotain kiusattuja... monien välejä ei saatu enään koskaan korjattua, asioiden mentyä liian pitkälle.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.7.26 12:54:37

Olen harrastusten kautta törmännyt pariin tällaiseen "pahasti työpaikkakiusattuun". Hyvin äkkiä kyllä on tullut ilmi miksi ovat ja kenen syytä kiusatuksi joutumisen tunne on. Olen samantien ottanut etäisyyttä niin paljon kuin voi enkä ole lähtenyt surkutteluun enkä ihmettelyyn.

Olisi hauska tietää onko näitä uhriutuja-kiysaajia kukaan uskaltanut laittaa vastuuseen teoistaan vai hyssytteleekö kaikki muutkin ja yrittää päästä vaivihkaa eroon.

Lähettäjä: kassu 
Päivämäärä:   27.7.26 13:03:35

Kyllähän poliisikin nuo hoitaisi. Mutta kun se lopullinen "vastuuseen saaminen" vaatii sinne käräjille menon, niin tässä kohtaa sitten on todistajien helpompi todeta, että eivät halua todistamaan, koska olisivat sitten uhreja pian itsekin. Että heille riittää, kun tietävät, ettei pidä olla tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa.

Jolloin seuraus on vain, että tulee lisää niitä uhreja.

Narsistihan ei koskaan muutu.

Lähettäjä: miksu 
Päivämäärä:   27.7.26 13:33:38

Mulla käynyt noin myös. Mut ylennettiin esihenkilöksi ja samalla muutenkin uudistettiin organisaatiota. Yhdessä asiakastiimissä palvelupäällikkö oli saanut käytännössä johtaa tiimin työtä mutta se tuli muutoksessa minun vastuulle. Hän koki tämän valtataisteluna, ja syytti, että minä kiusaan häntä asioilla, vaikka toimin täsmälleen esihenkilön antaman ohjeistuksen mukaan. Asiaan piti ottaa jopa HR mukaan, koska tuo henkilö sai uusia alaisianikin kääntymään minua vastaan.

Selvisimme tuon jälkeen tilanteessa vielä monta vuotta. Se näkyi kaikille, miksi henkilö vihaa minua (=kateus), mutta toisaalta näkyi myös, että itse en antanut siihen aihetta. Avoin keskustelu auttoi meitä molempia osapuolia sietämään tilanteen, ja tekemään sen siedettäväksi myös muille. Henkilö tuli asiakkaan kanssa tosi hyvin juttuun, joten en itsekään halunnut että hänet olisi irtisanottu, ja hän oli ollut työssä jo pitkään, olisi ollut vaikea korvata. Avoimen keskustelun ansiosta en mitenkään traumatisoitunut tilanteesta, vaan ymmärsin myös hänen näkökannan, että oli pettynyt uuteen organisaatiomalliin.

Mutta tosiaan, että joku uusi työntekijä alkaa heti syyttämään työnjohtoa kiusaamisesta, on asia, että todennäköisesti laittaisin tyypin etsimään uutta työpaikkaa, jos 100 % varmaa perustelua ei löydy.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   27.7.26 14:34:17

Minut on kerran aiottu irtisanoa, narsistin valheiden vuoksi. Olin just sellanen kiltti ja hiljanen, tosi avulias, ja nuorena vähän sinisilmänen. Kyseinen työntekijä oli mulle tosi kiva, tuli usein kehumaan ja juttelemaan. Siinä sivussa puhui miten on ongelmia työpaikalla, ja kotona, että joutuu varmaan talon myymään ja ottamaan eron. Puhui asioita hyvin dramaattiseen tyyliin, kuinka ihmiset käy kurkkimassa heidän taloa, että kohta tulee myyntiin. Usein muutenkin kerjäsi sellaista myötätuntoa tai sääliä itselleen, asioilla jotka ei oikein työpaikalle ees kuuluis niin isossa mittakaavassa. Puhui, että hoitaa työhön liittyviä ongelmia johdon kanssa.

Sitten johto kyseli, mitä mulla on meneillään ko tyypin kanssa. Sanoin, ei mitään, hän vaan joskus ohi mennessään kertoo että hänellä on murheita niin oon yrittäny tsempata.

Sitten mut kutsuttiin uudelleen puhutteluun ja mulle kerrottiin, että tuo tyyppi oli puhunut, kuinka minun elämä on draamaa täynnä ja sekoitan koko työpaikan. Että he on alkaneet miettiä toimenpiteitä mun osalta, koska muutenkin on huonommat ajat firmalla.

Vaikka en ollut muuta puhunut omista asioista kellekään kuin sanonut että töiden jälkeen käyn jumpassa ja viikonloppuisin menen mökille miehen kanssa. Ja mitään vaikeuksia mulla ei koskaan ollu kenenkään kanssa töissäkään.

Onneksi löytyi puolustajia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.7.26 16:12:04

Kuulostaa vähän narsistiselle käytökselle (en väitä että henkilö olisi narsisti, mutta tuo käytös on narsismia). Jotain omaa pahaa oloaan hän jakaa sinulle.

Hänhän tuossa on juuri se kiusaaja ja peilaa sitä muihin. "Mä olen se uhri yhyyy!"-huutelua ennen kuin kukaan muu kerkeää sanoa häntä itseään kiusaajaksi. Sen jälkeen voikin p*rseillä miten huvittaa, kun hän on tässä nyt se kärsijä ja muut kiusaa.

Tunnen itse yhden tällaisen henkilön ja on oikeasti todella raskas ja piti laittaa täysin välit poikki. Syytteli muita jatkuvasti kiusaamisesta jne. vaikka muut olivat ihan aidosti ystävällisiä.

Suosittelisin keskustelemaan esihenkilösi kanssa, mitä pitäisi tehdä. Kunnon suunnitelma eri skenaarioiden varalle. Olettaen sinut yrityksessä jo tunnetaan ja jos et ole koskaan ennen kiusannut ketään, niin en mä heti lähtis esihenkilönä uskomaan yhden ihmisen kokemuksia suorilta. Vaikka en nyt täysin niitä torppaisikaan (joskus kaikkien henkilökemiat ei kohtaa) ja kuuntelisin molemmat osapuolet. Tuossa vaiheessa on vielä helppo esihenkilönä purkaa työsuhde koeajalla, jos oikeasti on hankala persoona. Usein on parempi laittaa se yksi uusi ja mahdollisesti hankala pois, kuin niitä jo tunnettuja hyviä työntekijöitä. Hyvät työntekijät kun ei kasva puissa. Varsinkin jos muutenkin työilmapiiri on aiemmin ollut hyvä.

Päivämäärä:   27.7.26 18:21:12

yksi aika tehokas kysymys näihin syytöksiin on "mistä päättelit että olin ivallinen" "mistä päättelit että toimintani oli tahallista" tmv perusteiden etsiminen syytösten taustalla. näistä alkaa tulla toiselta puolelta aika mielenkiintoisia päättelyketjuja ja viimeistään silloin kuka tahansa sivusta seuraaja huomaa, ettei kaikki muumit ole laaksossa.

Lähettäjä: eke 
Päivämäärä:   27.7.26 18:30:54

Tuo on ihan perinteinen kiusaamisen muoto, eli väittää muiden kiusaavan häntä ja sitten muut ovat ihan ihmeissään ja koettavat kysellä mistä kyse ja koettavat kaikin keinoin olla kiusaamatta ja sitten tämä väittää kaikkien kiusaavan häntä kun eivät ole hänen kanssaan normaalisti.

Kannattaakin nyt siis ottaa puheeksi pomon ja kollegoiden kanssa, että tämä yksi henkilö selvästi aiheuttaa eripuraa kun haukkuu sinua muille ja väittää sinun kiusaavan, vaikka hän itse on se kiusaaja ja jos ei lopeta sinun mustamaalaamistasi, niin sitten sinun on pakko viedä asia eteenpäin.

Onneksi sinulla on todistajia omalla puolellasi, koska sinua on mustamaalattu muille ja muut puhuvat asiasta keskenään ja sinulle.

Lähettäjä: noppa 
Päivämäärä:   27.7.26 18:38:55

Valitettavasti noita tyyppejä on, jotka kokevat vaan aina ja ikuisesti joka ikisessä paikassa ja missä vaan yhteisössä tulevansa kiusatuiksi muiden toimesta, ihan sama miten ystävällisesti muut käyttäytyy. Nyt on tainnut sattua teille sellainen ikuisesti kiusattu töihin. Tsempit aloittaja, sulla ei ole tuossa tilanteessa mitään hätää, sä et ole se ongelma.

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   27.7.26 18:39:58

Esimerkki työpaikkakiusaamisesta: " Juorusit minun äidille, että poltan tupakkaa." Kiusaajaksi syytetty puolustautui sillä, että ei käynyt mielessä, että aikuinen ihminen polttaa äidiltään = yhteiseltä esihenkilöltä salaa, vaikka muuten tupakoi julkisesti. Kiusaaja oli jossakin maininnut uhrin käyneen tupakalla ajattelematta, että se olisi ollut jotenkin sopimatonta.
Olihan se ikimuistoinen työpaikka sekin, eikä ainoastaan hyvässä mielessä.

Päivämäärä:   27.7.26 18:49:11

Hei aloittaja! Miten "puhuttelu" meni?

Päivämäärä:   27.7.26 20:39:14

Tyypillinen tarinatädin stoori. Aloituksen jälkeen häviää kuin pieru Saharaan, ainakin aloitus nimimerkillä.

Lähettäjä: Eleonora 
Päivämäärä:   27.7.26 21:18:50

Hei kiitos vastauksista. Onpas näitä paljon! Juuri raahauduin kotiin, joten enpä ole aiemmin ehtinyt tänne vielä vastauksia naputella. Lohduttavia nämä teidän kommentit, luen kaikki vielä uudelleen tarkemmin ajatuksen kanssa myöhemmin, kunhan ehdin heittäytyä sohvan pohjalle.
Puhuttelu, tai enemmän keskustelutuokio meni hyvin, en ole ainakaan vielä ongelmissa tai saamassa potkuja :D Haluttiin vaan kuulla minun kulmani tähän asiaan, hyvässä hengessä juteltiin. Tämä valittanut työkaveri ei tänään itse ollut töissä, joten häntä en edes kohdannut. Ehkä tämä tästä, toivottavasti. Olen nyt ainakin kertonut oman rehellisen kantani tilanteeseen.
Ja en nyt saa kiinni tuosta pisterivin tarinatäti-höpötyksestä, mutta olen puolestasi onnellinen ettet selkeästi ole omalla työpaikallasi kokenut tällaista.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   28.7.26 09:07:17

Saatko nyt palaverin jälkeen muutosta työhösi niin, että hänen ei enää tarvitse kärsiä sinun käytöksestäsi vaan joku muu toimii perehdyttäjänä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.